sist endret: 29.09.2022
Endringer fra tidligere versjoner av denne veiledningen
- Alle typer permisjonssøknader arkiveres i én sak per ansatt.
- Permisjonssøknader arkiveres som utgående journalposter (dokumenttype U).
- Permisjonskoden står i journalposttittelen.
- Fagspesialist skal legge til en merknad hvor det står at svaret er blitt sendt i selvbetjeningsportalen.
- Alle interne mottakere skal være kopimottakere.
- Flere typer permisjonssøknader skal behandles av serviceteam for fravær og foreldrepermisjoner
Fagspesialister skal arkivere i ephorte alle permisjonssaker etter at de er saksbehandlet i selvbetjeningsportalen.
Også saker hvor permisjonssøknaden er blitt avslått, skal arkiveres i ephorte. Unntaket er når de åpenbart ikke har verdi som dokumentasjon, for eksempel når de er blitt sendt inn ved en misforståelse. Også saker hvor leder aldri tar stilling til permisjonssøknaden, skal arkiveres dersom de har verdi som dokumentasjon.
Dokumentet som skal arkiveres, er PDF-filen med permisjonssøknaden og merknader (eksportert fra selvbetjeningsportalen) samt eventuelle vedlegg til søknaden. Dersom ikke alle merknader kommer med i dokumentet, skal de legges til som en merknad til journalposten (se nedenfor).
De interne mottakerne avskriver permisjonssøknaden ved å ta den til etterretning eller på en annen måte.
Slik går du frem for å arkivere en permisjonssøknad i ephorte:
For å kunne gjøre det som står nedenfor, må du være pålogget som «Fagspesialist 2179». Fagspesialister har fått denne rollen i stedet for «Saksbehandler 2179».
Ignorer at det står «Saksbehandler 2179» i noen skjermbilder nedenfor.
Dersom du får treff, sjekk om saken(e) gjelder samme arbeidsforhold. I så fall gjenbruker du den: Åpne saken og gå rett til steget for å opprette en journalpost.
Finner du ingen sak (for dette arbeidsforholdet), oppretter du en ny som beskrevet nedenfor.
Klikk på mappeikonet på verkøylinjen. (Dersom det ikke står «Ny saksmappe» i menyen til høyre, velger du det først.)
Skriv «personal» i feltet for arkivdel hvis det ikke allerede står der.
Under fanen «Klassering» fyller du ut feltene som følger:
Første rad:
Andre rad:
Stegene nedenfor beskriver den raskeste måten å sette verdiene på. Men du kan alltid klikke på forstørrelsesglasset til høyre for hvert av feltene for å søke blant tilgjengelige verdier.
Velg fanen «Ansvarlig/tilgang» og gjør følgende:
Velg «Lagre» øverst i vinduet. Saken opprettes og vises i hovedvinduet.
Permisjonssøknaden skal arkiveres som en utgående journalpost (fordi den tilsvarer det svaret den ansatte får i selvbetjeningsportalen.)
NB: Noen skjermbilder viser inngående journalpost, noen viser internt notat. Men det er utgående journalpost som er riktig.
Klikk på ikonet for saken, og velg «Ny journalpost», så «Ny utgående» i menyen.
Fyll ut feltene som følger:
Innhold: Skriv «Søknad om permisjon (med godkjenning fra leder) - [permisjonskode]», hvor [permisjonskode] er den tre- eller firesifrede koden i selvbetjeningsportalen, for eksempel 166 eller 430.
(Eller «Søknad om permisjon (med avslag fra leder) - [permisjonskode]» dersom det var utfallet, eller «Søknad om permisjon (uten avgjørelse fra leder) - [permisjonskode]» dersom det var utfallet.)
Adm.enhet og Saksbehandler: Skal være henholdsvis 2179 og deg.
Tilgangskode og Hjemmel u.off:
Eksterne mottakere: Hak av for person og skriv inn navnet til den ansatte i feltet «Navn». De andre feltene lar du stå tomme.
Interne mottakere: Gå til fanen «Interne mottakere» og fyll ut feltene som følger:
Mange felt har et forstørrelsesglass på høyre side. Ved å klikke på det kan du søke opp mulige verdier som kan stå i det feltet.
I følgende tilfeller skal permisjonssøknader ha en tilgangskode:
Dersom permisjonssøknaden inneholder fødselsnummer eller lignende:
- Tilgangskode: Skriv «p» og gå til neste felt.
- Hjemmel u.off: Skriv «*26*» (stjerne 26 stjerne) og gå til neste felt. Da fylles hjemmelen «offl. § 26, 2. ledd» inn automatisk. («Det kan gjerast unntak frå innsyn for fødselsnummer og nummer med tilsvarande funksjon.»)
Dersom permisjonssøknaden inneholder helseopplysninger:
- Tilgangskode: Skriv «pt» og gå til neste felt. Navnet på tilgangskoden og hjemmel fylles inn automatisk («offl. § 13 …»).
Dersom permisjonssøknaden inneholder andre taushetsbelagte opplysninger (om personkonflikter, tjenesterelaterte reaksjoner eller lignende):
- Tilgangskode: Skriv «px» og gå til neste felt. Navnet på tilgangskoden og hjemmel fylles inn automatisk («offl. § 13 …»).
Se arkiwiki for mer om tilgangskoder og skjerming i ephorte.
Til slutt velger du «Lagre og nytt dokument».
NB: Dersom ikke alle merknader kommer med i dokumentet, skal de legges til som en merknad til journalposten (se nedenfor).
Dobbeltklikk på «Hent fil fra disk». Velg deretter filen du lagret fra selvbetjeningsportalen.
Dersom søknaden har vedlegg, mellomlagrer du også det/dem og laster det/dem opp.
Har søknaden flere vedlegg, kan du velge «Importer filer» for å laste opp alle på én gang.
Velg fanen «Merknad», klikk på ikonet foran fanenavnet og velg «Ny merknad»
Legg til en merknad hvor det står:
Dokumentet er blitt sendt fra selvbetjeningsportalen.
Dersom ikke alle merknader kommer med i dokumentet, skal de legges til som en merknad til journalposten.
Velg fanen «Merknad», klikk på ikonet foran fanenavnet og velg «Ny merknad»
Lim inn resten av merknadene i selvbetjeningsportalen og velg «Lagre»:
Klikk på ikonet for journalposten. Da åpnes redigeringsvinduet for journalposten.
Endre «Status ID» til «E - Ekspedert» og velg «Lagre» øverst i vinduet.
Ferdig!