Seksjon for dokumentasjonsforvaltning
sist endret: 23.02.2024
UiB skal bruke digital post når det er mulig.
I ePhorte kan du sende digital post til innbyggere (i Folkeregisteret) og til offentlige og private virksomheter (i Enhetsregisteret). Da sender ePhorte brevet for deg og markerer det som ekspedert (med status E).
Mottakeren får brevet i sin digitale postkasse. De som ikke har en, får brevet på papir fra Digitaliseringsdirektoratet.
De tre stegene ved elektronisk ekspedering:
Denne veiledningen viser alle disse stegene og hva du gjør dersom noe går galt. Du kan klikke på en av lenkene for å gå direkte til det avsnittet.
NB: Når journalposten har status F, kan du ikke redigere eller slette mottakere, bare legge til nye.
Du må sette journalposten tilbake i status R for å redigere eller slette mottakere
. . .
NB: Ikke ha mer enn 80 tegn i journalposttittelen eller i navn på vedlegg når du ekspederer elektronisk.
Hoveddokumentet må ha samme navn som journalposttittelen. Alle dokumenter må ha forskjellige navn.
Når mottakeren er en person:
Velg Folkeregisteret som adresseregister.
Skriv inn navn og eventuelt andre søkekriterier.
Velg Søk. (Eller trykk enter.)
Klikk på linjen med riktig mottaker.
Forsikre deg om at valgt rette vedkommende! Ellers får en fremmed brevet.
Fyll inn andre kriterier, f.eks. postnummer, for å begrense søket.
Du kan også søke etter fødselsnummer i feltet Kortnavn. Dette er nødvendig når mottakeren har reservert seg mot å være søkbar med navn.
Når mottakeren er en virksomhet:
Velg Enhetsregisteret Online som adresseregister.
Skriv inn navn på virksomheten.
Velg Søk. (Eller trykk enter.)
Klikk på linjen med riktig mottaker.
Får du for mange treff? Da er det enklest å finne organisasjonsnummeret et annet sted og søke med bare det i feltet Kortnavn.
Du kan finne organisasjonsnummer med søkefunksjonen hos Brønnøysundregistrene: brreg.no.
Søk opp alle mottakerne på denne måten. Da er det enkelt å ekspedere brevet til dem når du har ferdigstilt det.
Merk at elektronisk ekspedering kun fungerer dersom du faktisk finner mottakeren i Folkeregisteret eller Enhetsregisteret.
. . .
(… Men det er ikke noe i veien med å ekspedere samme journalpost elektronisk til noen og manuelt til andre.)
Når journalposten er ferdigstilt (status F), gjør du følgende:
Ofte vises det en oransje boks helt til høyre på linjen. Dette trenger du som regel ikke å bry deg om så lenge du har søkt opp mottakeren i Folkeregisteret eller Enhetsregisteret. Men hvis ikke må du gjøre det.
NB: «Generell digital forsendelse» brukes nå for både innbyggere og virksomheter.
2. Velg Ekspeder i ekspederingsvinduet.
NB: «Generell digital forsendelse» brukes nå for både innbyggere og virksomheter.
Status Sendt til utskrift i stedet for bare Sendt betyr at Digitaliseringsdirektoratet skriver ut brevet og sender det med vanlig post til mottakeren.
Se denne oversikten over vanlige feil og løsninger.
Ta kontakt med oss dersom du trenger hjelp.
Når du har løst problemet, kan du ekspedere på nytt. Gå til neste lysbilde for å se hvordan du gjør det.
Neste lysbilde viser hvordan du ekspederer en journalpost på nytt.
For at dette skal fungere, må du ha rettet problemet som førte til at ekspederingen mislyktes gangen før.
Gå til fanen Avsender/Mottaker og gjør følgende.
Se veiledningen «Digitale forsendelser – hvordan unngå feil og hvordan rette feil».
Ring oss på tlf. 55 58 39 39 mellom 09:00 og 14:30.
Opprett en henvendelse på hjelp.uib.no:
Logg inn og velg Få hjelp. I nedtrekksmenyen for område velger
du ePhorte og arkiv.
… Eller gå til oversikten over veiledninger.