|
||
Fredag 13. januar 2012 |
||
Fra instituttledeRLangtidsbudsjettering har vært og er viktig for vår virksomhet for at
vi skal kunne planlegge og gjøre den jobben vi er satt til å gjøre. Selv om
en større del av instituttenes rammer fra fakultetet nå blir konkurranseutsatt,
er det likevel forutsigbarhet som gjør langtidsbudsjettering mulig. Men det
er ikke lett å forholde seg til og drive langtidsplanlegging og budsjettering
av instituttenes virksomhet hvis ikke universitetsstyret i et senere møte
blir tydeligere på hvordan inntekter fra og utgifter til eksternt finansiert
virksomhet skal fordeles mellom de ulike nivåene ved UiB. Slik det er nå ser
vi i stor grad hvilke ekstra utgifter vi dessverre får ved
instituttene inneværende år, men det er svært vanskelig å se
konsekvensene av dette på flere års sikt. Hvis det legges opp til en politikk
der det er instituttene som skal dekke brorparten av det negative gapet
mellom inntekter fra og utgifter til eksternt finansierte stillinger, så ser
det et svært dårlig signal å sende til forskergruppene. Det er spesielt
utfordrende for IFT som har relativt mange eksternt finansierte årsverk i
forhold til antall faste vitenskapelige stillinger. Det betyr at det mer enn
noen gang er viktig at det blir lagt inn tilstrekkelig dekningsbidrag i
prosjektforslagene som sendes. Nyheter og generell informasjonRegistrering av fravær fra instituttetVi minner om at ALLE ansatte mer en 20% stilling ALLTID skal melde
fravær fra instituttet på 1 dag eller mer. Til dette SKAL instituttets fraværsskjema
benyttes – og det tar ikke lang tid. Dette gjelder alt fravær som
ferie, jobbreiser, sykdom, arbeid hjemme eller annet sted i byen. Så langt
det lar seg gjøre skal det oppgis et kontakttelefonnummer for alt fravær som
ikke skyldes ferie eller sykdom. Mobiltelefonnummer er å foretrekke,
alternativt telefonnummer til hotell, besøkende institusjon og lignende.
Dette for at instituttet skal kunne ta kontakt eller videreformidle kontakt
fra andre om saker som er viktige og haster. Dette betyr også det er viktig å
oppgi reisemål slik at det kan tas hensyn til tidssone-forskjeller. Oppstart av arbeidet med nytt datanettOppstart av arbeidet med nytt datanett i Bjørn Trumpys hus er nå like
rundt hjørnet. Fase 1 av dette arbeidet inkluderer hele nordfløyen, mens
midt- og sydfløyen vil inngå i fase 2. Startdato er
satt til 23. januar, med noe forberedende arbeid 18. januar. Av
budsjettmessige årsaker må arbeidet deles i to faser, der første fase
omfatter nordfløyen. Det er ennå ikke fattet vedtak angående fase 2. Arbeidet
vil gi nytt spredenett for data og telefoni,
inkludert nye uttak og føringsveier (kabelbroer, installasjonskanaler og
sjakter), samt nytt termineringsrom (i 4. etasje) med romkjøling.
Eksisterende spredenett skal demonteres etter at
det nye nettet er satt i drift. I forbindelse med arbeidet vil det blant annet bli foretatt
kjerneboring/hulltaking i betongkonstruksjoner og murverk. Støyende arbeider
vil bli utført før kl. 08.00 eller etter kl. 15.00, mandag – fredag.
Dersom det skal foregå spesielle aktiviteter ut over tidsrommet 08.00-15.00
som ikke tåler støy (eksamen og lignende) må dette opplyses til
administrasjonen, så vil dette bli tatt hensyn til. Arbeidene er planlagt utført etappevis (hvor hver etasje i hovedsak
utgjør en etappe), og vi vil forsøke å informere berørte brukere direkte før
oppstart av hver etappe. (Graden av inngripen/ forstyrrelse vil variere fra
rom til rom, men alle rom med arbeidsplasser vil bli berørt). Rydding for
tilkomst (bl.a. til fasadekanal) vil måtte skje i nært samarbeid med bruker.
Foreløpig tidsplan for arbeidet er: 6. etasje: uke 5-6, 5. etasje: uke 4-8,
4. etasje: uke 8-13, 3. etasje: uke 13-19, 2. Etasje: uke 19-23, 1. etasje: uke
23-25 og underetasje: uke 25-26. Innskjerping av rutiner for innkjøp og refusjon av utgifterSom de fleste er
klar over må UiB følge det regelverket som gjelder for innkjøp i staten.
Økonomiavdelingen har det siste året skjerpet inn rutinene for innkjøp og
personrefusjoner og dette kan få direkte økonomiske konsekvenser for
enkeltpersoner dersom regelverket ikke blir overholdt. Oppsummert er de
viktigste punktene: ·
Alle
innkjøp SKAL foretas av ansatte som har bestiller-rollen ved instituttet.
Dersom det foreligger rammeavtale SKAL denne brukes. Alle bestillinger SKAL
gjøres gjennom UiBs elektroniske innkjøpssystem. Bruk av personrefusjon skal
så langt som mulig unngås. ·
Som
eksempel på dette kan nevnes at all datarekvisita (ikke bare datautstyr) skal
bestilles av Magne (eller annen bestiller) via innkjøpssystemet. Dersom
enkeltpersoner kjøper inn av private midler og krever refusjon for utgiftene
(personrefusjon) risikerer man at utgiften ikke blir refundert. Tilsvarende
skal alle bøker bestilles fra Studia, og ikke for eksempel fra Amazon. ·
Vi
vil særlig rette oppmerksomheten mot personrefusjoner, vi har i det siste
året fått flere refusjonskrav tilbake fra regnskapskontoret med melding om at
man for fremtiden ikke kan regne med denne typen refusjoner. Vi er klar over
at dette kan oppleves tungvint i en del tilfeller, men vi må likevel se til
at UiBs innkjøpsregler overholdes av alle. Dersom det er noen spørsmål
vedrørende dette kan de rettes til Harald og Grete. Se også brev fra økonomiavdelingen om dette. Åpent møte i Norges Tekniske VitenskapsakademiNTVA inviterer til møte i Bergen med tidligere direktør Ola M Johannessen, Nansensenteret for miljø og fjernmåling:
tirsdag 25. januar
kl 19:00 i Nansensenteret
på Marineholmen, Thormøhlens gate 47. Etter møtet
blir det enkelt måltid med fiskesuppe og selskapelig samvær.
Prisen er
kr 100,- per kuvert. Påmelding
innen kl. 15.00 torsdag 19. januar, men det er bare nødvendig for de som vil
delta på middagen. Utlysning av midler under UiBs akademiaavtale med Statoil We are pleased to invite applications for funding of activities
related to petroleum research, through the “Akademia”
agreement between UiB and Statoil. You can
apply for: 1) Travel to conferences etc. related
to petroleum research for up to NOK 25 000 (Funds are not for educational
purposes - participation with presentation will be given priority) 2) Visiting guest researchers (travel
and stay) The
activity must take place in 2012. Scientific
staff and PhD-students can apply. To be evaluated the application MUST
include: • Your name and position and where
you are employed • A specification of
purpose /aim • Conference participation • Oral Presentation/Poster • The title of the presentation/
lecture • Information regarding
supervisor/research group (name, position) • Estimated expenses with details
including travel budget, conference fee etc. • Whether you have applied
other funding • Whether you have received money
through the Akademia mobility scheme before. Everyone must give acknowledgment to Statoil on
the talks or posters that are made to the conferences funded by “Akademia” agreement. Regarding
visiting scientists UiB applicant should ensure
that the guest is introduced in the relevant Statoil environment.
You are encouraged to propose guest lecture at
Statoil, in addition to guest lecture at the University of Bergen will be
announced for Statoil. Scientific
staff and PhD students can apply.
Applications
and travel claim forms must be marked "SH2011" and sent by email to
Katrine
Kristiansen (Katrine is located at CIPR Unifob, Allegt. 41., tel.
83645). APPLICATION DEADLINE: 26. JANUAR 2012. The committee will use
approximately two weeks to evaluate the applications. All applicants will be
informed as soon as the evaluations are ready. Utlysning av forskningsmidler under VISTADet Norske Videnskaps-Akademi og Statoil
samarbeider om grunnforskningsprogrammet VISTA.
Til en hver tid støttes rundt 25 prosjekter innen områdene leting, økt
oljeutvinning, olje- og gassprosessering, miljø og bioteknologi. Aktuelle
fagmiljøer ved norske universiteter inviteres til å søke om prosjektstøtte
til dr. grads-studier eller post.doc-kandidater. Også enkeltforskere kan nå
søke om prosjektstøtte gjennom VISTA-programmet. Det vil bli fire årlige utlysninger og den første søknadsfristen er
1. februar 2012. Se her for informasjon
og søknadsskjema. Ellers kan VISTA-koordinator Trine Gerlyng
gi utfyllende opplysninger på epost
eller 22 12 10 93. Internasjonal dag ved fakultetetOnsdag 18. januar
blir det arrangert Internasjonal dag ved Det matematisk- naturvitenskapelige
fakultet. Dette er en del av UiB sin Internasjonale uke 2012. Fokuset vårt
for denne dagen er rettet mot delstudier i utlandet og søknadsprosessen i
forhold til dette. Vi har et tett
program for dagen. I Auditorium 2 på
Realfagbygget starter arrangementet med et musikalsk innslag. Dagens første
foredrag omhandler: "Er utenlandserfaringer viktig for
arbeidsgivere?" Vi får besøk fra en representant fra et internasjonalt
selskap som vil snakke om viktigheten av internasjonal tenkning og global
forståelse og erfaring. Fra kl. 12:15 til kl. 15:00 blir det foredrag og
presentasjoner av læresteder i utlandet. Studenter som har vært på utveksling
vil fortelle om sine opplevelse og komme med nyttige råd og tips. I vrimlearealet i
første etasje vil det mellom kl. 11:00 og 13:00 være "Spørretorg"
og "Søknadsverksted". Her kan du møte studieveilederne fra
studieprogrammet ditt dersom du har spørsmål om utveksling i dine studier. Du
vil også få svar på alt du lurer på i forbindelse med søknadsprosessen. Her
finner du også nyttig informasjon om forhåndsgodskjenning
og støtteordninger fra Lånekassen for å ta delstudier i utlandet. Kl. 11:45 serverer vi
vårruller til alle som deltar på Internasjonal dag. I Kantinen mellom kl.
15.00-17.00 er det KAFÉ for UTVEKSLING. Her møter du studenter som har vært
utveksling og studenter som er på utveksling ved UiB. Du vil få mange gode
råd og tips om det er å være student i andre land. For mer informasjon
og detaljer om programmet, se våre nettsider. Høring: Nye valgfag i ungdomsskole om forskning og teknologiUndervisningsdirektoratet
har lagt ut forslag til nye valgfag i ungdomsskolen til åpen høring.
Alle som ønsker det kan spille inn kommentarer. Læreplaner for åtte nye
valgfag skal være klare til å kunne tilbys elever fra høsten 2012. Blant
annet er det et valgfag om Teknologi i praksis og ett om Forskning i praksis.
Fagene er tenkt å skulle fremme motivasjon og mestring og komme teoritrette
elever i møte samtidig som de også skal bidra med kompetanse. Universitetsbiblkioteket har kjøpt backfiles hos Springer ForlagUB har kjøpt backfiles (tidligere utgaver)
på følgende bokserier fra Springer: ·
Advances in Biochemical Engineering Biotechnology Chemistry
and Materials Science ·
Advances in
Polymer Science Chemistry and Materials Science ·
Progress in Colloid
and Polymer Science Chemistry and Materials Science ·
Structure & Bonding Chemistry and Materials Science ·
Topics in Current Chemistry Chemistry and Materials Science ·
Advances in Solid
State Physics + Halbleiterprobleme Physics and Astronomy ·
Lecture Notes in
Physics Physics and Astronomy ·
Lecture Notes in
Physics Monographs Physics
and Astronomy ·
Springer Tracts in Modern Physics Physics and Astronomy ·
Topics in
Applied Physics Physics and Astronomy ·
Lecture Notes in
Computer Science Computer
Science ·
Lecture Notes in
Control and Information Sciences Engineering ·
Lecture Notes in
Earth Sciences Earth
and Environmental Science ·
Lecture Notes in
Mathematics Mathematics and Statistics ·
Mathematical Programming Studies Mathematics and Statistics ·
Reviews of Physiology, Biochemistry, Pharmacology Biomedical
and Life Sciences IFT i media
|
||
|
Institutt
for fysikk og teknologi |
|