Teknologiseminar på
Sjøkrigsskolen 18. – 19. juni 2014
Sjøkrigsskolen,
med Generalinspektøren kontreadmiral Lars Saunes som
vert, arrangerer det andre Teknologiseminaret i Sjøforsvaret. Hensikten med
seminaret er å rette oppmerksomheten mot sjømilitær teknologisk utvikling. Det
skal se på behovet for og muligheter til teknologiutvikling for å støtte
Sjøforsvarets (struktur) utvikling. Seminaret har også som formål å være en
samlingsarena for teknologi-interesserte.
Seminaret
i år vil omhandle ubemannete systemer, det skal belyse teknologiske
utfordringer og erfaringer ved konstruksjon og bruk, både i og utenfor Marinen.
Som
det vedlagte programmet indikerer vil den første dagen stort sett omhandle
systemer i luft, mens undervannssystemer er tema den andre dagen.
Seminarspråket er norsk.
Administrative opplysninger:
Påmelding innen 30. mai til førstelektor Ellen Berle, Sjøkrigsskolen på
FIS – basis elberle@mil.no eller e-post ekberle@sksk.mil.no, tlf 55 51 87 01, mobil 900 69 585 (vennligst skriv Teknologi
i emnefeltet og si ifra om du skal delta på middagen om kvelden den 18.6.). Det
er ingen deltakeravgift. Sjøkrigsskolen står for bevertningen. Reise og
innkvartering må dekkes av hjemmeavdeling eller deltakeren selv. Personell som
ønsker forlegning under seminaret, anbefales å bestille dette snarest på Remedy
Kos. Det er et begrenset antall rom på Briggen og Fregatten. Spørsmål kan
rettes til undertegnede eller til kommandørkaptein Brynjar Grimholt, e-post: brgrimholt@mil.no, tlf 55 50 42 55, mobil 400 24 204.
Program: Ubemannete systemer, utfordringer, erfaringer og løsninger under vann og i luften.
Onsdag
Stein Grinaker , FFI
Ubemannede systemer i Forsvarets og samfunnets tjeneste
Ubemannede fly har lenge vært benyttet militært og får stadig nye anvendelser og større utbredelse. Også ubemannede kjøretøy, undervannsfarkoster og overflatefartøy tas nå i økende grad i bruk i forskjellige roller i militære operasjoner. Bortsett fra på undervannssiden har det norske forsvar vært tilbakeholdende med å ta i bruk disse nye kapasitetene.
FFI mener at slike systemer potensielt kan øke ytelse, redusere kostnader og redde liv også i vårt forsvar. Gjennom trekantsamarbeid med Forsvaret og industrien ønsker FFI å ta ut dette potensialet.
En nasjonal forsvarssatsing innen feltet vil også gi grunnlag for sivil utnyttelse i form av robotsystemer innen områder som industriproduksjon, offshore, ressursforvaltning, transport, anleggsarbeid, helse- og sosialomsorg og andre tjenester.
Forumet vil ta for seg status for militær bruk av ubemannede systemer nasjonalt og internasjonalt, og mulighetene for fremtidige anvendelser og en større nasjonal satsning.
Lorns Bakstad , FFI
UAS på Sjøforsvarets fartøy
Rune Storvold, NORUT
Utfordringer
og muligheter ved bruk av ubemannede fly fra fartøy
-Operasjonelle konsept og erfaringer
-Operasjonelle utfordringer og status på utvikling
Regulatorisk (Sivilt)
Teknisk utfordringer og designkompromiss
Værbegrensninger
Kommunikasjon med farkost
Sensorteknologi og analyse
Knut Øvsthus, HiB
Fleksible og dynamiske
kommunikasjonsløsninger – muligheter og utfordringer
Dette er en utvikling som startet med overgangen til nettverksbasert forsvar. Tidligere ble det utviklet sambandsløsninger innenfor enkelt systemer, for eksempel fartøy, og innenfor enkelt enheter. Utviklingen ble styrt av behovet for kommunikasjon. Tettere samhandling og nye sammensatte oppgaver førte til at Forsvaret måtte tenke nytt med hensyn til design av kommunikasjonssystemer. Et viktig element var overgangen til kommunikasjon mellom systemer – dvs større innslag av maskin til maskin kommunikasjon.
Frode Voll Mjelde, SKSK
Human Systems Integration – Et ubemannet system krever fortsatt mennesker
I komplekse
menneske-maskin-systemer er det som regel organisatoriske og teknologiske
endringer som utgjør drivkreftene for utvikling av systemet. Effektene av disse
endringene på brukerne adresseres ofte ad hoc gjennom trening og en forventning
om menneskelig tilpasning og skjerpede krav til kompetanse og ytelse. Systemets
totale prestasjon avhenger da av hvordan brukeren er i stand til å mestre de
teknologiske og organisatoriske forutsetningene. Denne tilnærmingen baserer seg
erfaringsmessig ofte på en forenklet forståelse av menneskets kapasiteter,
fremfor en systematisk og grunnleggende gjennomgang av menneskelige muligheter
og begrensninger og hvordan disse påvirker systemets prestasjon. En forståelse
av at trening og utdannelse alene er tilstrekkelig vil ikke sikre optimale
prestasjoner i systemet.
Human Systems Integration (HSI) fokuserer på integrasjonen av det menneskelige element i design, seleksjon, trening, anskaffelse og drift av komplekse teknologier og systemer for å redusere livssykluskostnader og optimalisere operativ ytelse.
Paneldiskusjon: Forsvaret og forskning, morgendagens militære organisasjon
Torsdag
Rolf Birger Pedersen, UiB
Bruk av ROV og AUV i dypmarin
forskning.
Dypmarin forskning baserer seg i stor grad på bruk av ROV og AUV. Foredraget vil belyse hvordan marine roboter brukes i forskningen i dag, og noen fremtidsperspektiver vil også bli skissert.
Geir Anton Johansen, UiB/HiB
Brønn- og
undervannsinstrumentering
Norsk petroleumsindustri har vært en pådriver for teknologiutvikling innen utnyttelse av petroleumsressurser. Økt utvinning har vært et prioritert område over mange tiår, og en viktig utvikling i denne sammenheng har vært å flytte prosesser fra platformer ned på havbunnen. Dette fordrer mer informasjon om prosesser og tilstandsovervåkning av utstyr. Michelsensenteret for industriell målevitenskap og teknologi, et nasjonalt senter for forskningsdrevet innovasjon i samarbeid med CMR, UiB, HiB og flere bedrifter, har blant annet vært pådriver for utvikling av brønn- og undervannsinstrumentering, spesielt innen måling av flerfase (vann/olj/gass) rørstrømning. Eksempler på flere slike vil bli gitt.
Roy Edgar Hansen, FFI
HUGIN i minevåpenet – Teknologi
og operativ evne
Ubemannede undervannsfarkoster har i dag oppnådd en teknologisk modenhet som gjør det mulig å ta i bruk teknologien i mange forskjellige militære anvendelser. Foredraget vil beskrive hvordan HUGIN AUV med sensorutrustning og data analyse brukes i dag av Minevåpenet, og hvordan teknologien tenkes å kunne bli benyttet i fremtiden innen MCM.
Per Espen Hagen, Kongsberg Maritime
AUV-teknologi for fremtiden
– militært og sivilt
Helt fra starten av
HUGIN-utviklingen på FFI for over 20 år siden har en grunntanke vært å utvikle
teknologier og løsninger som kan anvendes både sivilt og militært. Gjennom
HUGIN, MUNIN, REMUS of Seaglider
har Kongsberg Maritime i dag AUVer som dekker et vidt
spekter av anvendelser. Utviklingen på sivil sektor har i stor grad kommet
Sjøforsvaret til nytte – og omvendt. Robusthet, sikkerhet,
navigasjonsnøyaktighet, bruker – og servicevennlighet har vært kritiske
suksessfaktorer både militært og sivilt. Særlig de siste årene ser vi at
teknologier som ble utviklet for militære formål begynner å bli etterspurt også
sivilt. Det gjelder f eks mer autonome operasjoner, målbasert/adaptiv
toktgjennomføring, og HISAS som en super-høyoppløsnings avbildende og
kartleggende sonar. Disse utviklingstrekkene gjør at man i fremtiden kan regne
med enda med enda mer «drahjelp» fra sivil side i utvikling av kommende
generasjoner militære AUVer. Større grad av
beslutningsautonomi vil, sammen med andre teknologiske fremskritt, på sikt
muliggjøre helt nye militære bruksområder for AUVer.
Arvid Melkevik, FFI
Fremtidig ubåtkapasitet – Kan
AUV spille en rolle?
AUVer har potensial til å bli et viktig verktøy for fremtidige ubåter. Foredraget vil presentere mulige bruksområder for AUVer fra ubåt og teknologiske utfordringer knyttet til integrasjon om bord i ubåten.
Håkon Kjerkreit og Ørjan Mæhre, UiS Subsea
Utvikling av ROV som
studentprosjekt
Det blir en gjennomgang av historien bak prosjektet UiS Subsea og en del om tekniske løsninger på UiS Subsea- ROV og hva man ser for seg om en mulig utvikling av ROVen for deltakelse i MATE ROV Competition de kommende årene.
Olav Kjellevold Olsen
Etiske utfordringer knyttet til
fjernstyrt teknologi
Hva skjer når noe blir fjernt for deg?