UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Jeg vil i det etterfølgende behandle hver av deloppgavene for seg, men vil avslutningsvis gi noen bemerkninger for oppgaven samlet og om vektfordelingen mellom de to delene. Begge oppgavene står sentralt innenfor de respektive fagområdene.
1. Læringskrav
I tillegg er ulovfestet rett fremhevet som et av de sentrale problemstillinger i faget.
2. Litteratur
3. Nærmere om oppgavens tema
Som det fremgår
av læringskravene er temaet ulovfestet rett et av de sentrale problemstillinger
i faget rettskilde- og metodelære. I den tilrådde hovedlitteratur har Bernt/Doublet
under del III Rettsregelbegrepet, behandlet temaet under et eget kapittel 2 på
side 201-207. Læreboken gir her en oversiktlig og grei innføring i
hovedelementene som faller inn under oppgaven.
Hos Boe er ulovfestet rett i
mindre grad skilt ut som eget tema, selv om det under kapittel 3 om rettsregler
er inntatt et eget punkt 3.2 på ca en halv side under overskriften
"Ulovfestede regler". Det kan nok slik være noe mer krevende for
kandidatene å få oversikt over oppgavens tema med utgangspunkt i denne boken.
Kandidatene bør allerede innledningsvis foreta en rettslig plassering av
begrepet, og herunder klargjøre skillet mellom lovfestet og ulovfestet rett.
Rettseglene i disse to områdene bygger på vesens forskjellige grunnlag. Mens
lovfestet rett baseres på formelle regler gitt av myndighetsorganer som har særskilt
kompetanse til dette, har ulovfestet rett basis i en alminnelig utbredt
oppfatning av rettsregler av et mer eller mindre bestemt innhold sedvanerett.
For å få en forstandig drøftelse av oppgavens tema, er det nødvendig å
klargjøre rettsregelbegrepet, og at det finnes både lovfestede og ulovfestede
rettsregler. Et særkjenne ved rettsregler sammenlignet med andre ikke-rettslige
regler og normer, er at rettsregler kan håndheves og sanksjoneres ved hjelp av
det offentlige maktapparatet, og hvor domstolene har en sentral funksjon (sml. Bernt/Doublet
s. 35).
Kandidatene bør i en viss
utstrekning kunne redegjøre for hvordan den ulovfestede retten blir skapt. Det
vil være et pluss om det også pekes på noen historisk utviklingstrekk.
Enkelte kandidater vil kunne se sammenhenger til statsretten og utgangspunktet
om at det etter Grunnloven § 75 er Stortinget som har kompetanse til gi
lovregler. En del kandidater har særlig fokusert på den konstitusjonelle
sedvaneretten. Dersom den alminnelige sedvaneretten derved er oversett, bør det
trekkes for et slikt ensidig fokus.
Det må
forventes at kandidatene kan redegjøre for at den ulovfestede retten har basis
i sedvaneretten og domstolspraksis. Ulovfestet rett er herigjennom blitt
fastlagt uten at den lovgivende myndighet har gått foran med skrevne regler. At
retten er ulovfestet, behøver likevel ikke bety at den ikke har noe skriftlig
kildemateriale, jfr. Boe s. 36. Eksempelvis kan det tenkes at juridisk teori
inneholder stoff av rettskildemessig verdi for fastlegging av innholdet av
ulovfestede regler.
Det bør i besvarelsen være
redegjort for hva som ligger i sedvaneretten, herunder krav om fast og lang tids
praksis, og at slike sedvaner er blitt oppfattet som om de kunne rettshåndheves.
Jeg har registrert at en del av kandidatene ikke ser forskjell på sedvane og
sedvanerett. Dette er en svakhet som det bør trekkes for. Domstolenes rolle i
fastleggingen av den ulovfestede rett er også sentral i denne oppgaven. Særlig
bør Høyesterettspraksis fremheves, herunder domstolens bruk av henvisninger
til alminnelige rettsgrunnsetninger og lignende begrepsbruk i tilknytning til
ulovfestet rett. Kandidatene bør herunder kunne vise til flere eksempler hvor Høyesterett
har spilt en helt sentral rolle under utviklingen og fastleggingen av den
ulovfestede rett. I hovedlitteraturen er eksempelvis sykejournaldommen (Rt. 1977
s. 1035) trukket frem, men kandidater med god oversikt vil kunne vise til flere
eksempler. Ikke minst innenfor erstatningsretten er domstolenes rolle
illustrerende. Inngående kjennskap til erstatningsretten kan likevel ikke
forventes.
De mer
innsiktsfulle kandidater vil også peke på de begrensede muligheter for bruk av
ulovfestet rett på områder hvor legalitetsprinsippet kommer til anvendelse.
Som eksempel viser Bernt/Doublet til Rt. 1936 s. 566 hvor politiet forgjeves anførte
en sedvanerettsregel som skulle supplere lovens vilkår for pågripelse av
mistenkte personer uten først å få innhentet rettens samtykke.
Den rettskildemessige situasjon gjør
det vanskelig å finne fram til de ulovfestede rettsregler. Sammenholdt med
skrevne lovregler er det færre rettskildefaktorer å forholde seg til, selv om
det sjelden er snakk om rene rettstomme rom. Kandidater som kan utvikle noen nærmere
resonnementer omkring disse forhold, bør honoreres.
Oppgaven bør være relativt grei å disponere ut fra den
måten stoffet er behandlet på hos Bernt/Doublet. Kandidatene kan selvsagt også
velge andre likeverdige opplegg for disponering av stoffet. Besvarelsen må
uansett ha en substans hvor det fremgår at kandidaten har forstått de sentrale
begreper omkring ulovfestet rett.
Kandidater som har noe overfladisk kunnskap om emnet, vil
nok likevel kunne berge seg med fornuftige resonnementer. Selv med begrensede
kunnskaper vil det trolig likevel være en del som vil finne relevante poenger,
men for å bestå må det kreves mer en "løs prat" rundt temaet. Det
bør som et minimum kreves at det i besvarelsen vises til fundamentale
forskjeller mellom lovfestet og ulovfestet rett. Også forståelsen av
rettsregelbegrepet og grunnlaget for rettsreglene, bør fremgå av besvarelsen.
For en laudabel besvarelse bør det kreves en fornuftig
disponering av stoffet og god forståelse for forholdet mellom lovfestet og
ulovfestet rett. Videre bør kandidaten vise forståelse for den
rettskildemessige situasjon for ulovfestet rett. Gode besvarelser bør som nevnt
kunne gi en forstandig problematisering og drøftelse av hvordan ulovfestet rett
blir til, herunder redegjøre for sedvaneretten, og det bør også være medtatt
eksempler fra rettspraksis som illustrerer hvordan domstolene har forholdt seg
til ulovfestede regler. Også spørsmålet om domstolenes egen rettsskapende
virksomhet, er et tema som innsiktsfulle kandidater kan få en del ut av.
Kandidater som ellers evner å nyansere og bl.a. kan se særlige skranker for
bruk av ulovfestet rett på områder hvor legalitetsprinsippet kommer inn i
bildet, bør honoreres.
Det bør likevel ikke stilles for store krav til
rettskildemessige og metodiske problemstillinger i relasjon til ulovfestet rett.
For mange kandidater har oppgaven vist seg vanskeligere enn jeg på forhånd
hadde antatt. En del havner på ulike sidespor med utgangspunkt i forskjellige
rettskildemessige begreper uten særlig forankring til ulovfestet rett. Det bør
kunne utvises noe overbærenhet for dette, forutsatt at kandidatene i tillegg
viser en viss forståelse for grunnlaget for den ulovfestede rett og dens
praktiske betydning. Det kan heller ikke forventes at kandidatene så vidt
tidlig i studiet har fått noen større oversikt eller nærmere innsikt i de
ulike rettsområder som ligger utenfor 1. avdeling/jus grunnfag. Kandidatene vil
slik trolig ha et noe begrenset tilfang av eksempler å støtte seg på i
besvarelsen utover det som fremgår av rettskildelitteraturen. Dernest må det
hensyntas at det kun er snakk om en deloppgave, som gjør det vanskelig å
forvente noen lang og nyansert fremstilling av emnet. For de mest kunnskapsrike
og innsiktsfulle kandidatene, kan det være mye å skrive om. Som deloppgave kan
det i så fall være spørsmål om å avgrense oppgaven og konsentrere
besvarelsen om de mest sentrale spørsmål, slik at besvarelsen her ikke går på
bekostning av deloppgave 2.
1. Læringskrav
2. Litteratur
3. Nærmere om oppgavens tema
Oppgavens tema er godt dekket i hovedlitteraturen. I
"Familieretten" fjerde kapittel om formuesfelleskapet mellom
ektefeller, har Lødrup under § 14 (side 159 - 168) behandlet temaet under
overskriften som er samsvarende med oppgaveteksten, og jeg viser til bokens
fremstilling. I tillegg har ekteskapsloven (el.) kap. 10 den samme overskriften.
Det må kreves at kandidatene både finner fram til bestemmelsene under dette
kapittelet, og viser tilfredsstillende forståelse for innholdet. For å få
vist grundig kjennskap til temaet, bør kandidatene også se sammenhenger med
andre bestemmelser, herunder bestemmelsene i dekningslovens § 5-2.
I støttelitteraturen har Kirsti Strøm Bull gitt en
meget utførlig behandling av temaet på s. 97 170 ., men det kan neppe
forventes at kandidatene har særlig kjennskap til denne fremstillingen.
Oppgaveteksten gir foranledning til å gi nærmere
definisjon av gavebegrepet. Tradisjonelt omfatter dette vederlagsfri overføring
av formuesverdier fra giver til mottaker når dette har skjedd i gavehensikt fra
giverens side (jfr. Lødrup s. 166). Kandidatene bør også få med at gavesalg
omfattes. Kandidater som har god innsikt i problemstillingene, vil også komme
inn på
hvordan forandringer i formuesordningen skal vurderes i forhold til
gavebegrepet. Eksempelvis vil avtale mellom ektefeller om å gjøre særeie til
felleseie, ikke i seg selv innebære noen gave. Det bør gjøres trekk i
besvarelser som ikke problematiserer gavebegrepet.
Kandidatene bør foreta en nærmere avgrensning av
oppgavens tema. For det første er det bare gaver mellom ektefeller som skal
behandles. Ektefellebegrepet gir imidlertid ikke grunn til noen større
avhandling. Det kan dog med fordel påpekes at forholdet til personer i
registrerte partnerskap etter partnerskapsloven av 30. april 1993 nr. 40, faller
utenfor oppgaven, men bestemmelsene får tilsvarende anvendelse mellom disse,
jfr. partnerskapsloven § 3 annet ledd. Det sentrale vilkår for gyldigheten av
gaver mellom ektefeller, er at dette må skje gjennom ektepakt. Formkravene og
krav om rettsvern gjennom tinglysing er regulert i el. kap. 11. Etter min
vurdering er det naturlig å avgrense besvarelsen mot en nærmere behandling av
innholdet av bestemmelsene i § 54 om hvordan ektepakt skal inngås. Av de
besvarelser jeg har vært igjennom, er det heller ikke så mange som har gått
inn på nærmere behandling av formkravene i bestemmelsen. Dersom kandidatene
har gitt inngående drøftelse av formkravene og dette har gått på bekostning
av de øvrige sentrale bestemmelser om gaver mellom ektefeller, bør det trekkes
for dette.
Når kandidatene går nærmere inn på å behandle de særlige
gaveregler som gjelder mellom ektefeller, er det nødvendig å vise forståelse
for hvorfor det er etablert særskilte regler om gaver mellom ektefeller. Det
kan i utgangspunktet virke underlig at ektefeller ikke kan gi hverandre gaver på
samme måte som alle andre uten å måtte følge de strenge regler som el. §§
50 oppstiller. Kandidatene bør imidlertid se hvilken betydning
gavetransaksjoner mellom ektefellene kan ha, særlig for andre enn ektefellene
selv. Lødrup fremhever særlig to motiver hvor gaven brukes som ledd i økonomisk
planlegging. Først er det pekt på mulig frykt for kreditorforfølgning. Når
verdien overføres ektefellen vil kreditorene i utgangspunktet kunne tape
dekningsmuligheter hos skyldneren. En annet motiv kan være å påvirke den
fremtidige delingen når den ene av ektefellene faller fra. Forholdet til særkullsbarn
og deres pliktdelsarv, kan motivere gavetransaksjoner mellom ektefellene uten at
barna kan hindre dette. De fleste kandidatene har oversett dette siste momentet.
De av kandidatene som også ser dette, bør få uttelling for det.
Den helt sentrale bestemmelsen for denne oppgaven er el.
§ 50, hvor det i første punktum er fastsatt at "(g)aver mellom ektefeller
må skje ved ektepakt for å være gyldige. " Giverektefellen kan i
utgangspunktet ikke gyldig gi den annen ektefelle en gave uten at dette skjer
ved bruk av ektepakt. Annet punktum inneholder imidlertid praktisk viktige
unntak. For det første kreves ikke ektepakt for gaver som anses som vanlige.
Det må her forventes at kandidatene vil komme med eksempler som illustrerer hva
som anses som vanlig. Det andre hovedunntaket er relatert til pensjon,
livsforsikring m. m. som tar sikte på å sikre den andre ektefellen.
Kandidatene bør se at bruk av ektepakt i gavetilfeller
ikke medfører at gaven blir mottakerens særeie. Dette må i tilfelle fremgå særskilt
av ektepakten (eller tidligere inngått ektepakt). Formuesordningen blir altså
ikke endret som følge av ektepaktkravet for gaver.
Av de hensyn som ligger bak kravet om ektepakt, er det
pekt på at formkravet skaper notoritet over forholdet. Ektepakten er et solid
bevis for hva gaveavtalen inneholdt. Dernest understrekes viktigheten av
gavedisposisjonen hvor giveren markerer hva han virkelig har bestemt seg for.
Dette kan også ha betydning for andre gyldighetsinnsigelser mot transaksjonen.
Publisitet omkring transaksjonen og informasjon til
giverens kreditorer oppnås når ektepakten blir tinglyst. Kreditorenes stilling
står sentralt i relasjon til gavetransaksjoner mellom ektefeller. For at gaven
skal ha rettsvern mot kreditorpågang, må den være tinglyst, jfr. el. § 55.
Forholdet til kreditorene bør underkastes en særskilt behandling. Kandidatene
som viser kjennskap til de særlige omstøtelsesregler i dekningsloven § 5-2 og
som kan påberopes ved skyldnerens konkurs, bør honoreres. En påminnelse
ligger her i fotnote 1 til el. § 53. Utenfor konkurs ligger kreditors
dekningsmuligheter i el. § 51 og § 52. Lovteksten bør her gi grunnlag for en
grei drøftelse. Det bør imidlertid kreves noe mer enn gjengivelse av lovtekst,
og kandidatene bør få fram noe om hva som ligger i begrensningene, i de
dekningsmuligheter som bestemmelsene i utgangspunktet gir anvisning på.
Kandidater som kan gi brukbare forklaringer på begrepene solvens, god tro og
berikelse, bør honoreres.
Avslutningsvis behandler Lødrup gaveløftene i relasjon
til de vanlige regler om løfters bindende kraft. Her særlig på hensynet til
den som gir gaveløftet og den betydning dette kan ha for gyldighetsvurderingen
og tolking av gaveløftet. Også spørsmålet om lempning er relevant for
oppgaven. Det bør særlig gis uttelling dersom kandidatene peker på
lempingsreglene i el. § 46 annet ledd og § 65 annet og tredje ledd, og
samtidig får fram at disse lempingsreglene ikke gjelder for gaver mellom
ektefeller, men avtaleloven § 36 kan få anvendelse også her. Jeg viser her
til Lødrup s. 264.
Kandidatene kan med fordel avslutte besvarelsen med en
vurdering av gavereglene mellom ektefeller. Kirsti Strøm Bull (Avtaler mellom
ektefeller) har på s. 169 - 170 stilt seg noe kritisk til de gjeldende regler
med strenge formkrav, særlig der transaksjonen krever tinglysing av ektepakt
selv om overføring av eksempelvis eiendomsrett til fast eiendom også er
tinglyst i grunnboken.
Selv om det foreligger mye positivrettslig stoff i
ekteskapsloven i relasjon til deloppgave 2, er det forholdsvis mange kandidater
som sliter litt med å få helt tak på innholdet av bestemmelsene og
sammenhengen mellom reglene. Noe kan kanskje tilskrives at konkursrett og nærmere
regler om kreditorers dekningsadgang er mindre kjent for mange. Det bør derfor
ikke stilles for store krav til fremstillingen på dette punkt for at
besvarelsen.
Begge deloppgavene har sentrale temaer innenfor de
respektive fagområder. Faget rettskilde og metodelære har oppgitt vekttall 3
til 1. avdeling/jus grunnfag, mens deloppgave 2 ligger innenfor fagområdet
arve-, familie- og skifterett, som samlet har vekttall 6. Sistnevnte deloppgave
er forankret til familieretten. Selv om den også berører arve- og
skifterettslige temaer, er det rene familierettslige forhold som skal behandles
i deloppgave 2. Hver av deloppgavene bør derfor i utgangspunktet tillegges lik
vekt.
Begge deloppgavene er godt dekket innenfor den oppgitte
hovedlitteratur. Kandidater som også har satt seg inn i relevant støtte-/tilleggslitteratur,
vil kunne få god drahjelp ved besvarelsen av begge deloppgavene. For deloppgave
2 kan som nevnt særlig Kirsti Strøm Bulls "Avtaler mellom
ektefeller" være til stor hjelp, jfr. kap. IV om gaver og hvor oppgavens
tema er inngående behandlet på s. 97 - 170. Det vil imidlertid trolig være
bare helt spesielt interesserte kandidater som har særlig kjennskap til
innholdet av denne boken.
For kandidater som i mindre grad har tilegnet seg
kunnskaper på grunnlag av den oppgitte juridiske litteratur, vil den
positivrettslige regulering i ekteskapsloven kap. 10 muliggjøre en
tilfredsstillende besvarelse av deloppgave 2. Det må imidlertid vises forståelse
for reglenes innhold og sammenheng med andre regler.
Det kan også være grunn til å minne om at det innenfor
fagområdet for deloppgave 2 kreves "grundig kjennskap" til de
aktuelle regler, mens det for rettskilde- og metodelære er satt læringsmål om
"kjennskap" til de sentrale rettskildemessige og metodiske
problemstillinger, hvorav ulovfestet rett er oppgitt som et av de sentrale
problemstillinger. Det bør ut fra dette ikke stilles krav om like inngående
detaljkunnskaper ved besvarelsen av deloppgave 1 som i deloppgave 2.
Hvorvidt noen kandidater velger å behandle deloppgave 2
før deloppgave 1, bør være likegyldig. Deloppgavene har for øvrig et stort
tilfang av stoff, slik at de hver for seg langt på vei kunne vært
heldagsoppgave. Dette setter krav til kandidatene om å avgrense tidsbruken for
hvert av temaene, slik at begge deler blir tilfredsstillende behandlet.
Det må påregnes at enkelte av kandidatene kan få tidsnød
på den delen som blir behandlet til slutt. Kandidatene må imidlertid vise at
de har tilfredsstillende kunnskaper om begge deloppgavene. I tilfeller hvor det
foreligger en god besvarelse av den ene av deloppgavene, kan det vurderes å åpne
for en viss romslighet ved den samlede bedømmelse, dersom den andre deloppgaven
er blitt noe forkortet på grunn av tidsnød. Det må imidlertid tilstrebes at
kandidater ikke gis muligheter til å skjule mangelfulle kunnskaper innenfor en
av deloppgavene ved å velge den ene deloppgaven som hoveddel. Ut fra de læringskrav
som er satt, skal det også en del til for å godta en prioritering av
deloppgave 1 på bekostning av deloppgave 2. Dersom en av deloppgavene ikke
tilfredsstiller kravene til bestått, bør utgangspunktet være at den samlede
bedømmelsen av begge oppgavene resulterer i ikke bestått. Jeg ser likevel ikke
bort fra at det i særlige tilfeller er mulig å bestå selv om en av
deloppgavene har strykkarakter. Ut fra læringskravene i familierett, har jeg
imidlertid vanskelig for å se at ikke bestått for deloppgave 2, kan forsvare
samlet stå-karakter.
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |