UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Teorioppgave – våren 1999 (studieordningen av 1997)
Det kreves følgelig grundig kjennskap fra kandidatene mht varsel, rett til å uttale seg og innsyn. Dette er et sentrale momenter i besvarelsen, se nedenfor.
Der er ikke satt opp tilleggslitteratur i forvaltningsrett I.
Oppgavens problemstillinger er grundig behandlet i anbefalt litteratur. Kontradiksjon er del av overskriften til kap 15 i Frihagens lærebok, bind II. Det har vært forelest i forvaltningsrett I høsten 1998, med utgangspunkt i ovennevnte eksamenskrav. Der har også vært avholdt manuduksjoner våren 1999.
Oppgaven er generell, og kandidatene bør ha stort
spillerom i forhold til valg av struktur i fremstillingen. En eksempel på en
god fremgangsmåte kan være å åpne med en beskrivelse av hovedinnholdet i
prinsippet og dets begrunnelse, deretter diskutere grunnleggende hensyn for og
mot implementering av prinsippet i saksbehandlingsreglene.
Som neste hovedbolk kunne det være naturlig - i samsvar
med oppgavens tredje setning - å behandle de bestemte regler i
forvaltningsloven hvor hensynet til kontradiksjon er et hovedformål, derunder
ta opp nærmere hvordan den konkrete avveiningen av hensyn gir seg utslag i
bestemmelsene (særlig unntakene).
I denne delen ville det også være naturlig å ta opp
sammenhenger i regelverket, f. eks. at både retten til innsyn, uttalelse og
klage rent faktisk kan være avhengig av at man varsles.
Avslutningsvis vil det kunne være naturlig med en de
lege ferenda drøftelse av hvorvidt hensynet til kontradiksjon er tilstrekkelig
(eventuelt for kraftig) ivaretatt gjennom forvaltningslovens regler. En slik
diskusjon kan også naturlig knyttes opp mot den konkrete behandling av
regelverket, dersom kandidaten velger å drøfte godheten av konkrete lovsteder.
Dette kan imidlertid ikke forventes, selv av de sterkeste kandidatene.
Det ovenstående er kun ment som et utgangspunkt, basert
på rekkefølgen i oppgaveteksten. Kandidatene må selvsagt kunne velge et annet
opplegg. Det sentrale må være at kandidatene etablerer en fungerende struktur
og fremdrift i besvarelsen, og sentrerer behandlingen omkring bestemte,
avgrensede hovedpunkter.
Oppgaven er sentral i forvaltningsretten, og emnet antas
vel kjent av sensorene. I den videre fremstilling vil jeg derfor først og
fremst ta opp spørsmål tilknyttet bedømmelsen av besvarelsene. Eventuelle
ytterligere kommentarer og utdypninger mht. innholdet vil jeg komme tilbake til
i den endelige versjonen, etter å ha gjennomgått kandidatenes prestasjoner og
hørt de øvrige sensorers tilbakemelding.
Det spørres etter enkeltvedtak, og kandidatene bør ikke
behandle forskrifter som sådan i noen særlig grad. Kandidatene bør likevel
honoreres for betraktninger om hvorfor reglene om kontradiksjon i
forvaltningsloven er begrenset til vedtak, og hvorfor reglene for enkeltvedtak
er forskjellige fra det som gjelder forskrifter.
Kontradiksjon i saker om enkeltvedtak tas opp av Frihagen,
Forvaltningsrett II på s. 118 ff Han beskriver det kontradiktoriske prinsipp
som at "..partene skal få komme med sine anførsler og få imøtegå det
motparter eller andre interesserte har anført i saken..".
Som mothensyn påpeker Frihagen behovet for en rask og
enkel saksbehandling, som gjør at forvaltningsrettens regler ikke går like
langt som rettergangslovene i å ivareta prinsippet. Grunnleggende hensyn drøftes
mer konkret av Frihagen på s. 120-123. Partens mulighet for å innrette seg,
muligheten for å få et fullstendig og korrekt faktum, tilliten til
forvaltningen og det særskilte behov for hemmeligholdelse i visse saker, er
sentrale momenter.
Kandidatene må selvsagt stå fritt til å velge en annen
tilnærming til spørsmålet enn dette. Et for kraftig fugleperspektiv vil dog
lett kunne skli ut i vidløftighet eller preg av "norsk stil", uten at
de konkrete, praktiske begrunnelser som er tatt opp i læreboken belyses. De som
mestrer en mer abstrakt, teoretisk vinkling, bør honoreres for dette.
Kandidater som setter kontradiksjonsprinsippet i
sammenheng med prinsippet om forvaltningsorganenes ansvar for sakens opplysning,
bør honoreres. Det samme gjelder de kandidater som ser at effektivitet og
kontradiksjon undertiden ikke er motstridende hensyn, men kan trekke i samme
retning.
Kjerneområdet for kontradiksjonsprinsippet er
bestemmelsene om varsel, dokumentinnsyn og rett til uttalelse. Forskjellen
mellom regler som pålegger myndighetene aktiv handling, som bestemmelsene om
varslingsplikt, og regler som forutsetter initiativ og aktivitet fra partens
side, bør nevnes.
Dette kan eventuelt også danne grunnlag for disponering
av besvarelsen i denne delen. Kandidater som ser at førstnevnte i langt større
grad ivaretar rettssubjektenes rettssikkerhet bør honoreres. Dette kan godt
omtales innledningsvis i fremstillingen, som en del av beskrivelsen av reglenes
begrunnelse. Forholdet til partsbegrepet og rettslig klageinteresse vil også ha
interesse i så måte.
Svakere kandidater vil ramse opp det de i farten kommer på
om fvl. §§ 16, 17, 18 og 19; besvarelsene vil i stor grad fremstå som
referater av lovtekst. Sterkere kandidater vil fokusere på sentrale vilkår,
sammenhengen mellom reglene, forholdet til andre regler i forvaltningsloven og
de konkrete avveininger av hensyn som særlig gir seg utslag i unntaksreglene.
Gode drøftelse av sistnevnte bør gi grunnlag for et kraftig løft.
Med en oppgave som denne, hvor hovedtemaet er en
gjennomgang og omtale av sentralt lovstoff, må det legges vesentlig vekt på
kandidatens evne til å gi en selvstendig fremstilling som viser at hun eller
han har forstått reglenes sentrale begrunnelse og de bærende hensyn ved
anvendelsen av dem. Kandidater som ikke klarer å gjøre rede for det sentrale
innholdet i prinsippet kan ikke bestå. Det samme gjelder kandidater som ikke
tar fatt i §§ 17-19 som utgangspunkt for den videre behandling.
Selv om kandidatene finner frem til disse grunnleggende
utgangspunktene, vil besvarelsene likevel kunne havne i faresonen dersom
diskusjonen av prinsippet er grunn, betraktninger om hensyn mangler, og preget
av lovreferat blir for fremtredende. Dersom kandidater ikke evner å
"..vise hvordan prinsippet kommer til uttrykk.." må dette trekke
kraftig ned, og under enhver omstendighet utelukke en karakter på 2-tallet.
God struktur er utgangspunktet for en laudabel
besvarelse. En solid innledende drøftelse av prinsippet og de grunnleggende
hensyn bør gi kraftig pluss. Det samme gjelder i forhold til analysen av
sammenhenger og sentrale vilkår. Erfaringsmessig er det langt mellom kandidater
som klarer å være konkrete når hensyn bak regelverket holdes opp mot lovens
ordlyd. Innsiktsfull behandling på dette punktet bør kunne løfte en ellers
god besvarelse til et St.t.L nivå.
Gode drøftelser de lege ferenda bør også honoreres.
Dessverre er det en del kandidater som av en eller annen grunn - ikke føler seg
kompetente til å foreta denne type betraktninger og derfor avstår fra det.
Etter min oppfatning er en tynn de lege ferenda drøftelse bedre enn ingen. Det
viser i alle fall at kandidatene tar ansvar for å mene noe om rettens innhold.
Når det gjelder kandidatenes språk, bør det sentrale være
at meningsinnholdet fremkommer på en klar og presis måte. En elegant
fremstilling vil være egnet til å løfte helhetsinntrykket. En rotete og uklar
fremstilling som regel bære bud om rotete og uklare tanker. Dette må trekke
ned - selv om juridisk eksamen ikke er en språkprøve.
En del kandidater har tydeligvis slitt med å finne tak i
det riktige utgangspunktet for behandlingen, på grunn av manglende forståelse
for eller kjennskap til begrepet kontradiksjon som sådan. Blant de mer
fantasifulle varianter er "retten til å gå mot en diktator" (for så
vidt samme ordstamme) og "kravet til at reglene ikke skal være
selvmotsigende".
Som utgangspunkt bør det kreves en viss fortrolighet med
begrepet. For å sitere en av de kandidatene som har tatt seg bryet å gå på
forelesninger eller lese overskriften til lærebokens kap. 15,
kontradiksjonsprinsippet og legalitetsprinsippet er grunnlaget for borgernes
rettssikkerhet i møtet medforvaltningen. Kandidater som overhodet ikke får
grep om emnet, men velger løst og fast i reglene om enkeltvedtak, kan selvsagt
ikke passere.
Dersom kandidatene via forskjellige omveier og bruk av
slumrende latinkunnskaper (dico, dicis, dicit, dicere) på en eller annen mate
kommer seg på riktig spor, bør likevel ikke en noe famlende innledning i seg
selv ødelegge muligheten for å bestå. Dette forutsetter selvsagt at de
sentrale bestemmelser er behandlet, og det på en måte som viser at kandidaten
har forstått hva det dreier seg om.
Den fingraderte bedømmelse av besvarelsene må selvsagt
først og fremst baseres på kommisjonssensorenes
skjønn. Det ovenstående er derfor i første rekke ment som et utgangspunkt for
bedømmelsen. ( .. )
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |