UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Begge oppgavene skal besvares.
Revidert utgave av sensorveiledningen følger
herved. Jeg har ikke mottatt forslag til endringer i den opprinnelige tekst.
Derfor har jeg i det alt vesentlige beholdt den nedenfor, men jeg vil komme med
noen tilleggsbemerkninger her i innledningsavsnittene.
De
besvarelser jeg har rettet til nå, gir nok et heller dårlig inntrykk av
gjennomsnittskandidaten. Men det er alltid tilfeldige variasjoner mellom
kommisjonene, så jeg kan ha fått en litt "dårlig bunke". Mange
kandidater, hvis de i det hele tatt har med dommer i besvarelsen, presenterer
de samme meget velkjente dommene og drøfter dem ofte svært enkelt. Vi må prøve
å lodde hvor dypt kandidatens forståelse rekker.
Ad del 1: Endel kandidater trekken en rent
for snever ramme om sin besvarelse ved helt enkelt å si at Grl. § 96 er selve
hjemmelen for legalitetsprinsippet og deretter begrenser seg til strafferett.
Laudabel uttelling kan det vel knapt bli med et slikt opplegg, selv om noen
plusspoeng kan scores underveis.
En relevant dom som mange kand. bruker som illustrasjon her, er
den klassiske Telefonsjikane-dommen (Rt 1952.989), der retten avviste utvidende
eller analogisk anvendelse av en straffebestemmelse og frifant tiltalte. En annen
relevant klassiker som mange trekker fram, er Passbåt-dommen (Rt. 1972.433) der
retten anvendte promilleregler for skip på en beruset passbåtfører, selv om det
gjaldt en straffesak, for så vidt et greitt eksempel som kommenteres i
litteraturen både innenfor rettskildelære og statsrett.
Fornuftig bruk av relevante dommer og andre eksempler vil klart
bidra til å heve besvarelsen. Endel besvarelser jeg har lest, har fått med seg
slikt fra Helsets og Stordranges bok (noe som også kan være frukter av fakultetets
undervisning).
Ad del 2: Her bør det etter min mening gis
et kraftig pluss til de kandidater som greier å si noe fornuftig om forskjellen
mellom dagens oppgave om prejudikater og Høyesteretts rettsskapende virksomhet
(se Boe s. 246). På den annen side bør vi kanskje se litt gjennom fingrene med
kand. som ikke er helt stødige på dette, og det er veldig mange. Flere viser
således til velkjente dommer som "To mistenkelige personer" -dommen (Rt. 1952.1217), Husmor-dommen
(Rt. 1975.220) og Sykejournal-dommen (Rt.
1977.1035), men dessverre uten å få tydelig fram hvordan disse rettsskapende
dommene også kan regnes som prejudikater. Hvis for stor vekt på den slags fører
til at kand. får for liten tid til å svare skikkelig på oppgavens sentrale
problemstillinger, bør det bli trekk.
Også i denne delen bør det bli klart
pluss for bruk av relevante dommer og andre eksempler. Få av de besvarelser jeg
har lest, har i særlig grad utnyttet det materialet Boe behandler i avsnittet
om prejudikater (i kap 16.3). Skuffende få får klart fram sammenhengen mellom
de tre dommene om revisjon av kontraktsvederlag (jfr lenger nede i denne
veiledningen): Madla-dommen fravikes under dissens i Røstad-dommen, som så igjen
samme dag bekreftes enstemmig i Skjelsvik-dommen. Røstad-dommen ble av
Høyesterett anvendt som avgjørende prejudikat bare timer etter at den ble
avsagt! De som får fram dette, bør gis et ekstra godt pluss.
Av læringskravene for Statsrett 1 til 1. avdeling framgår:
"Læringskrav:
Faget behandler de grunnleggende norske rettsreglene om staten og dens
virksomhet -internt, overfor utenverdenen og overfor borgerne. Disse reglene
konstituerer de sentrale statsorganene og deres kompetanse. De stiller også opp
grenser for denne kompetansen.
Faget er
sentralt for å belyse forholdet mellom politisk handlefrihet og rettslige
grenser for denne handlefriheten, og dermed også for å belyse forholdet mellom
juss og politikk.
Det kreves kjennskap til norsk
forfatningshistorie fra 1814 og av hvordan viktige konstitusjonelle prinsipper
kommer til uttrykk i Norges konstitusjon. Det kreves videre kjennskap til
rettskildene i statsforfatningsretten, til reglene om forfatningsendringer og
reglene om domstolskontroll og konstitusjonelt ansvar.
Det kreves grundig kjennskap til
reglene om statsterritoriet. Dette emnet har nær sammenheng med alminnelig
folkerett og med EØS-rett, som det kreves kjennskap til. Det kreves grundig
kjennskap til reglene om de sentrale statsorganenes organisering,
saksbehandling og kompetanse."
Oppgavens emne, legalitetsprinsippet, kan brukes til å drøfte problemstillinger innenfor alle avsnitt i læringskravene. De av kandidatene som evner å legge sin besvarelse så prinsipielt opp at den kan dokumentere forståelse for de sammenhenger læringskravene peker på, må honoreres.
I den
litteratur som angis i studiehåndboken, omtales legalitetsprinsippet flere
steder. Innføringslitteratur er Opsahl om Forfatningsretten i Knophs
Oversikt over Norges rett. Her finnes legalitetsprinsippet i § 9 Stortinget,
der Stortingets rettslige funksjoner og beføyelser behandles, se særlig avsnitt
9 II 3. Videre sees prinsippet som et ledd i det som i § 13 benevnes
Forfatningens vern for den enkelte, se innledningsavsnittet 13 I. Dermed får vi
fram to viktige sider ved prinsipper, nemlig om hva som er Stortingets
kompetanse samt om vernet for den enkelte. Disse to prinsipielle sider ved
prinsippet er det et pluss om kandidatene får tydelig fram.
Det som sikkert vil danne det
viktigste grunnlaget for kandidatenes besvarelser, er den angitte hovedlitteratur,
Johs. Andenæs: Statsforfatningen i Norge, 8. utg. 1998 (Andenæs). Denne
standardfremstillingen av statsretten, herunder bokens drøftelse av
legalitetsprinsippet, vil være velkjent for sensorene. Et annet hovedverk er
Per Helset og Bjørn Stordrange: Norsk statsforfatningsrett, 1998
(Helset/Stordrange). Denne er ennå ikke kommet med på litteraturlistene, men
den er kanskje likevel lest av enkelte kandidater.
Det er naturlig å åpne med en
kort
beskrivelse av legalitetsprinsippet:
"Innholdet av prinsippet er at offentlige myndigheter ikke kan gripe inn overfor borgerne i individuelle tilfelle uten å ha hjemmel for det i formell lov" (Andenæs s 176).
Eller litt kortere:
"Legalitetsprinsippet krever grovt sagt at myndighetene må ha lovhjemmel for sine inngrep overfor borgerne" (Helset/Stordrange s 122).
Bakgrunn, begrunnelse og hensyn. Rettsstat, rettssikkerhet, demokrati, grundig og gjennomtenkt forberedelse med opposisjon i salen er her viktige stikkord. Prinsippet er "kjernepunktet , i alle frie forfatninger", som Aschehoug uttrykte det i Norges nåværende Statsforfatning (1891-93, bd II s 119). Kand. bør greie å finne fram til noe om de bærende hensyn bak prinsippet.
Hjemmel for legalitetsprinsippet må i dag sies å være konstitusjonell sedvanerett. Prinsippet har følgelig grunnlovs rang (Andenæs s 179). Innen strafferettspleien er prinsippet direkte grunnlovfestet, gjennom Grl. § 96 om straff og Grl. § 99 om fengsling. Mens en bestemmelse som Grl. § 105 på sin side ikke tar stilling til hjemmelsspørsmålet ved ekspropriasjon. At lov kreves, må her begrunnes i legalitetsprinsippet.
Avgrensinger skulle vel ikke volde for stort
besvær, siden oppgaveteksten selv begrenser seg til statsretten. Det er også
naturlig siden de forvaltningsrettslige sidene av prinsippet først er emne for
faget Forvaltningsrett 2 til 4. avdeling. Imidlertid kan det ikke trekkes noen
presis grense mellom statsrett og forvaltningsrett på dette feltet. Vi ser da
også at Andenæs s 179-180 viser til nyere forvaltningsrettslige framstillinger
av Eckhoff og Smith.
Av Grl. § 75 a og §§ 76-79 er det
vanlig (se Andenæs s 174) å utlede en regel om at forskrifter av lovs innhold
må gis i lovs form. Legalitetsprinsippet er et av flere utslag av denne
regelen, en regel som imidlertid favner videre, og som godt kan nevnes i
besvarelsene, men uten å drøftes nærmere.
Nærmere om prinsippet. Inngrep overfor borgerne
omfatter inngrep overfor både fysiske og juridiske personer, herunder overfor
kommuner (Andenæs s 176-177).
Alle typer inngrep og forpliktelser
omfattes av prinsippet, helt ned til plikten til å svare pa helt enkle
henvendelser fra f eks ens militære enhet.
Hvor strengt skal prinsippet
praktiseres? I strafferetten gjelder streng praktisering av kravet om
formell lov, slik at analogisk eller utvidende tolking er uakseptabelt. Men
pliktene trenger ikke beskrives i selve hjemmelsloven, for forskrifter gitt med
hjemmel i lov aksepteres, f eks "alminnelige regler for kjørende, ridende
og gående trafikk" etter vegtrafikklovens § 4.
Provisoriske anordninger
likestilles med lov, også i strafferetten.
Sedvanerett holder klart ikke
som lovhjemmel i strafferetten, men har ellers i noen tilfeller vært godkjent
som hjemmel for plikter, se Rt. 1922.494 (gårdeieres plikt til snørydding på
fortau i Oslo) og Rt. 1967.524 (tilsvarende plikt i Bergen). Før politiloven av
1995 innførte hjemmel, ble det antatt at politiets såkalte generalfullmakt
hadde hjemmel i sedvanerett (Andenæs s 177).
Plenarvedtak i Stortinget kan
som hovedregel ikke erstatte lovhjemmel. Etter Grl. § 75 h kan Stortinget
"fordre Enhver til at møde for sig i Statssager". Men for at noen
skal ha plikt til å møte for en av komiteene, f eks Stortingets kontroll og konstitusjonskomité, er det ikke tilstrekkelig med plenumsvedtak (Andenæs s
453). Men statsskattevedtak truffet av Stortinget i plenum er tilstrekkelig
grunnlag for inngrep i form av høyere skattesatser (Helset/Stordrange s 127).
Videre må det norsk lov til.
En traktat vil ikke være tilstrekkelig som hjemmel for forpliktelser. Traktatforpliktelsene
må gjennomføres i norsk lov for at de skal bli bindende for personer her i
landet. Legalitetsprinsippet er en grunn til at Norge må følge det dualistiske
system, i motsetning til det monistiske (Andenæs s 246 og 5).
Det kan også drøftes om det i andre
tilfeller enn i straffesaker bør kreves klar lovhjemmel. Det vil gjelde ved
administrative inngrep som minner om straff og andre særlig tyngende inngrep
(Helset/Stordrange s. 128) I Rt 1964.534 (Statens Kornforretning nektet å
levere kraftfor til leverandører som ikke hadde en viss omsetning og et visst
lagerhold) mente flertallet at leveringsnektelse var "et så alvorlig
inngrep at et monopol som er opprettet ved lov, etter min mening ikke kan bruke
sin selgerposisjon på denne måte uten at det foreligger klar lovhjemmel".
Dommen finnes ikke hos Andenæs, men omtales av Helset/Stordrange s 128, og vil
antakelig være kjent i Bergens-miljøet etter Bent Liisbergs artikkel
"Kornforretningsdommen "revisited" - cowboy-rettslig skråblikk
på en gammel traver" i Festskrift til Per Stavang, 1998.
Denne
dommen er også illustrerende for hva som kan regnes som offentlige
myndigheters inngrep etter legalitetsprinsippet. Andenæs s 178 drøfter om
et kommunalt vannverk uten lovhjemmel kan tilsette fluor i drikkevannet, og han
finner det videre klart at staten ikke uten lovhjemmel kan kreve bompenger på
offentlige veier, selv om det offentlige eier disse veiene. Men i
Snøscooter-saken (Rt 1973.869) fant Høyesterett at skogforvaltningen uten
lovhjemmel kunne forby bruk av snøscooter på statens grunn (Helset/Stordrange s
129).
I den aktuelle debatt i disse dager
hører vi at softisfabrikanter og Norsk Tipping vil inndra sitt apparatur fra
forhandlere med for lav omsetning. Iskremfabrikkene faller ikke inn under legalitetsprinsippet,
da de verken er offentlige myndigheter eller har monopol. Men Norsk Tipping er
i likhet med Kornforretningen et redskap for den statlige politikk, og har i
tillegg monopol.
Administrative og organisatoriske
reguleringer vil ikke støte an mot legalitetsprinsippet, heller ikke der
privatpersoner indirekte berøres, som f eks åpningstider ved offentlige
kontorer.
Konsekvenser av brudd på legalitetsprinsippet vil først og fremst være at den plikt som er søkt pålagt, blir ugyldig. Og har det offentlige foretatt inngrep i strid med prinsippet, kan erstatningsplikt bli resultatet. De alminnelige domstolene har prøvelsesrett overfor forvaltningsavgjørelser. Som Andenæs fremhever (s 302): "Domstolenes prøvelsesrett gir legalitetsprinsippet en helt annen gjennomslagskraft enn det ellers ville ha hatt." Denne tråden, altså ugyldighet, erstatning, domstolskontroll med forvaltningen, skal jeg ikke forfølge videre her. Dette stoffet hører inn under Forvaltningsrett 2 til 4. avdeling, og dermed utenfor denne statsrettslige 1. avdelingsoppgaven.
Hva
mener vi med at en høyesterettsdom er et prejudidat?
Hvorfor
legger vi vekt på høyesterettsdommer ved rettsanvendelsen, og hvor bundet er
vi?
Av læringskravene i Rettskilde- og metodelære I framgår:
"Læringskrav: Faget gir en innføring i jussens tematikk og juridisk metode. Læringsmålet er kjennskap til sentrale rettskildemessige og metodiske problemstillinger, og forståelse og beherskelse av de grunnleggende prinsippene for rettslig argumentasjon og rettskildebruk. Sentrale problemstillinger er:
I hovedlitteraturen er Erik Boe: Innføring i juss. Juridisk tenkning og rettskildelære, 2. utg., Oslo 1996 (Boe) av særlig interesse for del 2 i denne oppgaven, særlig da deler av bokens avsnitt 16.3 Rettspraksis.
I del 2 kan nok avgrensingen volde noe større besvær enn del 1, spesielt siden vi i norsk rett, som Boe s 253 fremhever, egentlig ikke har noen prejudikatslære, i motsetning til engelsk-amerikansk rett. Boe snakker i høyden om "såkalte prejudikater", se petit-avsnittet s 249 om at "ingen hevder at underrettsdommer er såkalte prejudikater, det vil si faktorer med stor vekt" (uth. av Boe). Dermed er vi midt inne i oppgavens emne: Bare Høyesteretts-dommer kan være prejudikater, noe som innebærer at dommen er en rettskildefaktor med stor vekt. Det betyr ikke at underrettsdommer er irrelevante som rettskildefaktorer, bare at de ikke er faktorer av stor vekt.
Oppgaven deler selv opp i tre spørsmål:
1)
Hva
mener vi med at en høyesterettsdom er et prejudikat?
2)
Hvorfor
legger vi vekt på høyesterettsdommer ved rettsanvendelsen?
3)
Hvor
bundet er vi?
Om noen
kandidater vil følge et slikt mønster er det selvsagt greitt, men jeg tror
helst vi bør stille kandidatene fritt til selv å finne et hensiktsmessig
opplegg om de ønsker det. Spørsmålene griper dessuten også inn i hverandre,
særlig spørsmål 1 og 3, som vel er de Boe drøfter grundigst.
Spørsmål 2 kan jeg ikke se at Boe
behandler særlig eksplisitt. Så her får det være opp til kandidatene å
resonnere. De som måtte kunne litt latin, vil vite at pre er et prefiks og at
resten av ordet er en form av verbet for å dømme, altså blir et prejudikat en
slags fordom. Fordelen med å ha fordommer, er at ens standpunkttagen forenkles,
ulempen er at en ukritisk bruker gårsdagens løsninger på dagens problemer. Det
ligger prosess-økonomi i å la Høyesterett ta visse prinsipp-saker, som så Høyesterett
og andre domstoler deretter kan legge til grunn i senere saker. Dermed slipper
en alltid å arbeide fra grunnen av i enhver ny sak. Videre har vi hensynet til
ensartet praksis og forutberegnelighet, som imidlertid kan komme i konflikt med
hensynet til tidsmessige og konkret rimelige avgjørelser.
Men først og fremst legger vi vekt
på prejudikater, fordi det, som vi skal se, er i samsvar med gjeldende rett. Vi
vektlegger prejudikater fordi det er juridisk korrekt å gjøre det. Vi gjør det
fordi Høyesterett både selv gjør det (se helt typisk Skjelsvik-dommen nedenfor)
og dessuten har gitt visse retningslinjer for vektleggingen. Dette blir en
sirkelslutning: Høyesterettsdommer er prejudikater for at prejudikater skal
vektlegges.
Jeg finner
det mest naturlig å avgrense mot Boes avsnitt 16.33 Domstolenes rettsskapende
virksomhet. For dette blir en del av hvordan prejudikater oppstår, mens
oppgaven synes å forutsette at et prejudikat allerede foreligger (jfr også Boe
s 246 om forskjellen på prejudikat og rettsskapende virksomhet). Dessuten tror
jeg nok de kand. som tar med domstolenes rettsskapende virksomhet, vil få for
lite tid og krefter til det som er den sentrale problemstilling i oppgaven.
En kjent eksamenskandidat som
nettopp evnet å finne fram til oppgavens sentrale problemstillinger, var Peter
Wessel Zapffe i hans berømte eksamensbesvarelse fra 1923 (vedlagt). Besvarelsen
fikk laudabel karakter den gangen, og jeg utelukker ikke at jeg ville ha gitt
den det i dag også. Men nå ønsker jeg meg nok i tillegg noen drøftelser fra den
senere rettsutvikling, iallfall for den helt gode karakter.
For allerede tre år etter kom
plenumsloven
om hvordan prejudikater kan fravikes. Skjønt loven bruker ikke ordet
prejudikat, derimot formuleringen "en av Høyesterett i en tidligere sak
uttalt rettsoppfatning", se lovens § 1.
Det viktigste eksemplet er fravikelsen
av prejudikatet i Madladommen (Rt 1958.259) der kronebeløpet i en
langsiktig leiekontrakt ikke ble oppjustert, se Boe s 251-252 og 256-257. 1
1983 kom så § 36 om urimelige kontrakter inn i avtaleloven. I to senere saker,
Røstad-saken (Rt 1988.276) og Skjelsvik-saken (Rt 1988.295), ble det aktuelt å fravike
Madla-dommen. Dermed ble Høyesterett i de to sakene satt i plenum, og det endte
opp med domsavsigelse i Høyesterett på samme dag. I Røstad-dommen som ble
avsagt først, ble kontraktens leiesum under sterk dissens oppjustert.
Madladom-prejudikatet var altså fraveket. Senere på dagen kom Høyesterett til
samme resultat i Skjelsvik-saken, men nå enstemmig, siden de dommere som var i
mindretall i Røstad-saken, vektla prejudikateffekten av den første dommen.
Skjønt Høyesterett formulerte seg
slik at Boe ikke drøfter dommene som åpen kursendring, men i stedet som
et eksempel på "distinguishing the case" eller "skille fakta",
som er en viktig måte å komme unna et prejudikat på. Dette er en særlig
praktisk metode i engelsk-amerikansk rett, hvor en ikke, slik som hos oss,
åpent kan gå ut mot et prejudikat. Boe (s 256-257) nevner også flere eksempler
på denne metoden:
-
Hokland-dommen (Rt
1979.1200) fravek ved å skille fakta den tidligere Johansen-dommen (Rt
1971.300) når det gjaldt vurderingen av om en overdragelse var en livs-
eller dødsdisposisjon.
-
P-pilledom
II (Rt 1992.64) påla erstatningsansvar i motsetning til i P-pilledom I (Rt
1974.1160).
En annen
måte å fravike et prejudikat på er innskrenkende tolking av
prejudikatet, noe som er praktisk der Høyesterett har uttalt seg mer generelt
enn det som var nødvendig for å begrunne resultatet. I de senere år har
imidlertid Høyesterett ifølge Boe s 258 med henvisning til Andreassen Skoghøy
søkt å unngå å formulere seg mer generelt enn nødvendig.
Den siste
metoden Boe nevner (s 258), er "Bit for bit-løsningen", der
hver forandring i seg selv er så liten at den ikke merkes før det har gått en
stund. Denne problemstillingen grenser da opp mot domstolenes rettsskapende
virksomhet, som ofte også skjer gradvis.
På side 259 gir Boe en liste over "Momenter som styrker eller svekker domsvekten":
1)
Hvem har avsagt
dommen? Plenumsdommer i særstilling
2)
Enstemmig
dom eller dissens?
3)
Antall
dommer
4)
Dommens
alder
5)
Domsgrunnene.
Hva
spesielt gjelder det siste, gir Boe noen eksempler på "obiter
dictum"- dommer, som han likevel antar vil bli retningsgivende for
fremtiden, altså på tross av at Høyesterett har uttrykt seg mer generelt enn
nødvendig:
Hesby-dommen (Rt 1988.414) om
"særlig omhyggelig vurdering" ved bruk av statens forkjøpsrett til
landbrukseiendommer.
Factoring Finans-dommen (Rt.
1992.1175) som gjaldt motregning, og inneholder uttalelser om hva som skaper
konnekse krav.
Fiskekvotedommen (Rt 1992.1235):
Selv om Høyesterett kom til at saken var foreldet, brukte retten likevel mye
plass på å drøfte sakens realiteter.
I Fusa-dommen (Rt 1990.874), som Boe
nytter andre steder i boken, framkommer obiter dictum-uttalelser som regnes som
retningsgivende når det gjelder kravet til minimumsnivå i helseretten.
Både for
del 1 og del 2 ovenfor har jeg i fleng nevnt en rekke mulige momenter, som ut
fra eksamenskrav og litteratur er relevante og som således bør gi kredit i
besvarelser. Det er ikke meningen at kand. som mangler flere av disse
momentene, skal trekkes. For det viktigste er at kand. viser at de har hatt
utbytte av studiene så langt, i form av juridisk innsikt og forståelse.
For å få laud, må kand. vise god
forståelse. Kand. må imidlertid ha stor frihet til selv å legge opp
besvarelsen, særlig dersom besvarelsen er godt definert og avgrenset. Vi bør
honorere for selvstendighet og evne til å drøfte prinsipielle spørsmål. Selv om
oppgavene omhandler velkjente problemstillinger for jurister, er de ikke
nødvendigvis like velkjente for nybegynnerstudenten. For nærværende oppgaver
krever en modenhet og juridisk innsikt som vi egentlig ikke kan forvente av 1.
avdelings-studenter. Både del 1 og del 2 går på sentrale rettslige
teori-spørsmål, og er nok svært teoretiske selv til teorioppgaver å være.
Kand. har ikke paragrafer å støtte seg til, slik de hadde hatt om oppgaven
hadde hett Om inhabilitet eller Om pliktdelsarv. En kand. som ikke har peiling,
får heller ikke mye hjelp av oppgavetekstene, og vil sannsynligvis komme til å
avsløre seg.
For å
bestå må kand. greie å få til iallfall noen resonnementer som viser at de
gjennom studiet har tilegnet seg mer juridisk innsikt enn en gjennomsnittlig
person på gata uten slik utdannelse. I tillegg til begynnervansker, må vi ta
hensyn til at emnene er beskrevet over relativt få sider i et stort pensum, og
at de som nevnt er svært teoretiske.
Da det ikke er angitt annet i
oppgaven, er det naturlig å la del 1 og del 2 telle omtrent likt. Normalt vil
en vel havne sånn omtrent på et matematisk snitt, noe som likevel ikke bør
hindre at sensorene foretar en totalvurdering av de sterke og svake sider i de
enkelte deler.
Stryk på en deloppgave vil
ikke uten videre føre til stryk totalt på dag 2. Vi kan etter min mening ikke
anvende eksamensinstruksens § 3-8 om stryk på en dags oppgave analogisk på
stryk på likeverdige deloppgaver en enkelt dag. Kvalifisert stryk (omkring
3,25) på en deloppgave vil måtte lede til stryk på dag 2 samlet. Er stryken mer
ordinær (om lag 3,20), bør kand. berge seg totalt dag 2 hvis den delen som
passerer, ikke er altfor dårlig. På sensurmøter både i Bergen og Oslo opp
gjennom årene har jeg fått det inntrykk at det bør kunne holde samlet om den
akseptable delen ligger på om lag 3,00-3,05.
Peter Wessel Zapffes eksamensbesvarelse fra 1923
Et præjudikat er en høiesteretsdom Om nu i en sak er gjort ret og skjel Når dom er faldt i en viktig sag Om nu en dommer har Men på den anden side Slik også Rettens vokter må Det synes efter dette, som om dommen av igår
Moral: |
Sist oppdatert 18. april 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |