UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Pensum : |
Forvaltningsrett II, Frihagen særlig kap. 16. |
Eksamenskrav: |
Grundig kjennskap. |
Etter å ha lest samtlige oppgaver i min kommisjon ser det ut som jeg (som vanlig) har hatt for høye forventninger til kandidatene.
Oppgaven burde ikke by på avgrensningsproblemer.
Begrunnelsesplikten, kan med fordel sees i sammenheng med plikten til å underrette partene samt kravet til skriftlig vedtak § 23 og § 27 og orienteringsplikten etter fvl § 11.
Det er bra om kandidatene får frem at de ulike hensyn kan slå ulikt ut alt etter som det dreier seg om massevedtak, vedtak av folkevalgte organ, enkle mer kompliserte vedtak.
Enkeltvedtak
Det er lite skjønnsomt å bruke mye spalteplass på begrepet enkeltvedtak, men
det er positivt om kandidatene kommer inn på om Fvl § 24 og 25 jfr § 3 uttømmende
regulerer begrunnelsesplikten eller om krav til forsvarlig saksbehandling innebærer
at reglene må følges ved andre avgjørelser, sentrale innstillinger mv. En del kandidater er inne på denne
problemstillingen.
Samtidig og automatisk begrunnelse er hovedregelen : begrunnelse utformes som et ledd i vedtaket.
Unntak i § 24 2. ledd: | -
innvilgelse
av søknad fullt ut. - fordeling av tillatelser og andre fordeler blant flere søkere. |
Unntaket gjelder ikke ved: | - vedtak i klagesak av første eller overordnet instans, omgjøring. |
Nærmere drøfting av hva unntakene fra samtidig begrunnelse er mangler ofte.
Kandidatene
bør få god uttelling hvis de ser at kravet til samtidig - automatisk
begrunnelse må sees i sammenheng med unntakene for å treffe skriftlige vedtak
og gi skriftlig underretning jfr Fvl § 23 og § 27.
Kandidatene
bør få frem utgangspunktet om at en part alltid kan kreve etterfølgende
begrunnelse men innen en 3 ukers frist. Bestemmelsene i § 24 3. og 4. ledd er
det ikke nødvendig at kandidatene kommer inn på.
Drøftelse
av kravene til innhold mangler ofte, kandidatene nøyer seg med lovreferat. .
Kandidatene bør få frem at begrunnelsen skal vise hvordan en er kommet frem
til resultatet i saken, at den skal være forsvarlig etter sakens art og i
samsvar med god forvaltningsskikk. Kandidatene kan med fordel vise hvordan
kravene til begrunnelsens innhold er utformet for å ivareta de motstridende
hensyn.
Rettsregler: det kreves i utgangspunktet en henvisning til lov og del av paragraf, alternativt det ulovfestede grunnlag. Det er kun en snever unntaksregel fra dette. I hvilken grad det skal gis en nærmere presisering av rettsgaget beror på: sakens art, aktuelt behov og interesse for dette, om det er tvist om forståelse av rettsgrunnlaget, om rettsgrunnlaget er lovfestet eller ulovfestet.
Faktisk
grunnlag som
vedtaket bygger på skal nevnes.
Hvor utførlig redegjørelsen for de avgjørende og kritiske faktiske
forhold skal være varierer etter
sakens art og de konkrete forhold. Intet krav om detaljert redegjørelse for
faktum. Redegjørelsen
av de faktiske forhold må være slik at den viser at lovens krav er oppfylt og viser
det faktiske grunnlag for skjønnsutøvelsen.
Fvl § 25 2. ledd 2, punktum: adgang til å henvise til en tidligere
fremstilling i saken dersom denne fremstillingen er tilstrekkelig entydig og
vedtaket ikke bygger på (også) nye og andre opplysninger.
Det er positivt om kandidatene ser at § 25 gir utrykk for et minimumskrav. Alminnelige rettsgrunnsetninger og kravet til forsvarlig forvaltningsskikk kan tilsi strengere krav til begrunnelsen. Enkelte kandidater vil muligens nevne Isene dommen Rt 1981 s. 745. Begrunnelsen skal gis skriftlig av det organ som har truffet vedtaket.
Oppgaven er etter min mening relativ enkel men den synes å ha falt vanskeligere ut enn forventet, jeg er usikker på om dette ikke skyldes kunnskapsmangel hos kandidatene. Det er mye lovstoff å ta utgangspunkt i og oppgaven har god dekning i pensumlitteraturen. Kandidatene må selvsagt finne de relevante bestemmelser for å stå. For å nærme seg lauden må kandidatene si noe mer utfyllende om bestemmelsene enn det som direkte fremgår av lovbestemmelsene. Kandidater som ser sammenheng mellom reglene og hensyn bak dem bør honoreres godt for dette. I min kommisjon er denne oppgaven ofte enkelt og overfladisk behandlet. Det er ofte lite eller ingen drøftelser i besvarelsene. Kandidatene skriver stort sett om lovteksten.
Pensum: |
Erik Boe - Innføring i Juss. Juridisk tenkning og rettskildelære, særlig s. 232-237 Jan F. Bernt og David Doublet: Juss, samfunn og rettsanvendelse 2. utg. del III særlig s. 186-187 og 210-212. |
Eksamenskrav: |
Kjennskap til emnet. |
I utgangspunktet er også dette en relativ lett oppgave men rettskildelære er normalt et vanskelig fag for ferske studenter som antas å ba liten eller ingen erfaring fra bruk av forarbeider. På den annen side er oppgaven godt dekket i pensum.
Begrepet
"lov" er naturlig å forstå som
formelle lover og vel også Grunnloven selv det etter min mening ikke er grunn
til å trekke for at forarbeidene til den ikke behandles. Kandidaten bør si noe
om hva "tolkning" er. De øvrige rettskildefaktorene kan godt
presenteres men de skal ikke behandles nærmere. Kandidatene kan og kort
redegjøre for begrepene relevans, slutning og vekt.
Det bør
sies noe om hva lovforarbeider er og hva de normalt inneholder så som: redegjørelse
av gjeldene rett, drøftelser av rettspørsmål, (kanskje) beskrivelse av
historiske eller aktuelle faktiske forhold, lovutkast med spesielle motiv , NOU, Ot.prp bør være kjente
begrep. Overraskende mange kandidater bommer på dette.
Motstrid
mellom forarbeider og annen lovtekst.
Kandidatene kan redegjøre for vekten av et argument fra forarbeidene i
forhold til vekten til argumenter fra ordlyd - rettspraksis mv. Det er
naturlig å redegjøre for motstrid mellom forarbeider og lovtekst. Kandidatene
må få frem at den klare hovedregel er at lovtekst går foran som den primære
rettskilde og at forarbeidene særlig skal gi utrykk for hva lovgiver har ment
og gi grunnlag for å løse tvilspørsmål. Det er flere eksempler i praksis på
at dette utgangspunktet er fraveket, ofte begrunnet i reelle hensyn eller
begrunnet med at forarbeidene gir utrykk for hva lovgiver egentlig har ment.
Det er
positivt om kandidatene kan redegjøre for andre motstridskonstellasjoner dersom
dette blir noe mer enn en ren skjematisk oppstilling uten videre innhold.
Det
minnes igjen om at rettskildelære er vanskelig på 1 avd. Med dette
utgangspunkt er jeg
positivt overrasket over besvarelsene. De fleste kandidatene er innom
hovedpunktene i sensorveiledningen. Det er viktigere at kandidatene
behandler de sentrale punkter grundig enn at alle momenter er med.
Kandidatene
bør se spørsmålene hvordan og hvorfor forarbeidene brukes samt vektspørsmålet,
men må kunne få en god karakter selv om ikke alle disse tre punktene er behandlet.
For å bestå må kandidaten vise en minsteforståelse av rettskildelæren og
vite hva forarbeider
er, og bør vel og behandle hvorfor de anvendes.
![]() ![]() Sist oppdatert 01. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |