UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
Anbefalt litteratur: |
Peter Lødrup Familieretten
2. utg. 1994 s. 241-252. |
Som heldagsoppgave kan dette neppe være en særlig omfattende oppgave. Teksten gjelder vederlagskrav ved det økonomiske oppgjøret - dermed er det klart at § 73 som omhandler særeie også skal behandles. Videre gjelder oppgaven kun separasjon/skilsmisse. Vederlagskrav ved sammensatt skifte skal ikke behandles.
Definisjon: |
Poenget med vederlagskrav er å skape en mest mulig reell likedeling ved å ta hensyn til visse disposisjoner foretatt under ekteskapet. Reglene om vederlagskrav er således ikke unntak fra prinsippet om likedeling. |
Historikk: |
Reglene er i det alt vesentlige en videreføring av systemet i lovverket før den nye E-loven. Tidligere RP har derfor fortsatt interesse. |
Begrunnelse: |
Formålet med E § 63 er å rette opp den skjevhet som følger av omplasseringer eller forbruk av ektefellens egne aktiva. E § 73 skal eliminere urimelige resultater som følge av formuesoverføringer fra den ene til den andre ektefelle. |
Emnet for oppgaven blir således E § 63 og § 73.
Kanalisering av felleseiemidler til erverv av midler som ikke er gjenstand for deling.
§ 63 første ledd omhandler tre
forskjellige tilfeller. Felles for disse er at de gjelder bruk av
felleseiemidler. Dette betyr midler som er gjenstand for likedeling slik at bruk
av felleseiemidler som er gjenstand for skjevdeling faller utenfor.
a) Ett alternativ er bruk av felleseiemidler til å erverve rettigheter som
omhandles i § 61 bokstav C. Her bør man kort kommentere denne bestemmelse og
gi eksempler på slike rettigheter, se Lødrup s. 211. § 63 har her liten
selvstendig betydning idet man i § 61 bokstav c har en egen hjemmel for å
tilkjenne et beløp til den ektefelle som blir urimelig dårlig stillet.
b) Et annet alternativ er erverv
av rettigheter som nevnt i § 61 b - dvs. forskjellige forsikrings- og
pensjonsrettigheter. Vederlagskrav er her betinget av at utgiftene overstiger
det som må anses som rimelig. Dette innebærer nødvendigvis en høyst skjønnsmessig
vurdering. Det dreier seg her om erverv av rettigheter som beror på en
frivillig disposisjon fra ektefellens side. Vederlagskrav er dermed ikke
aktuelt ved obligatorisk medlemskap i en pensjonsordning eller hvor
premien er betalt av ektefellens arbeidsgiver. § 61 b nevner også rettigheter
i offentlige trygdeordninger. At man har opptjent rettigheter etter
folketrygdlovens regler gir ikke grunnlag for vederlagskrav. § 63 gjelder bare
når man "erverver" rettigheter.
Et eks. finnes i RG 1985 s. 774. Mannen hadde betalt
30.000 kroner i premier over 21 år. Hustruen fikk et vederlagskrav på nesten
halvparten. Samlet felleseie var på 242.000 kroner.
RG 1992 s.
704. Hustruen fikk vederlagskrav på 1/5 av innbetalte premier. Mannen hadde
under ekteskapet innbetalt 162.000 kroner i premier for private forsikringer.
Det ble lagt vekt på at mannen hadde høy inntekt (400-450.000), at boets netto
aktiva var forholdsvis betydelig (ca. 1.2 mill) og hustruens situasjon etter
separasjonen
c) Fellesmidler brukes til å øke verdien av eget særeie.
Vederlagskrav
etter denne regel forutsetter at man i visse tilfeller uten ektepakt kan føre
midler fra felleseie til sitt særeie. Denne regel tilsvarer tidligere Ef. §
19. Det typiske eksempel på vederlag etter denne regel er realisjon av
felleseiemidler for å bygge på en særeiehytte eller betale fremføring av
vann/kloakk til en hytte. Vederlagskrav kan også være aktuelt hvor det er løpende
inntekter som er brukt til å øke særeiet
§ 63 kan ikke
anvendes hvis man bruker felleseiemidler til å øke verdien av
skjevdelingsmidler. Her kan man bruke § 59 som kun gjelder "formue som
klart kan føres tilbake til" ete.
I § 63 brukes
uttrykket "øke verdien" av særeiet. Bruker man felleseiemidler til
vanlig vedlikehold øker man i og for seg ikke verdien av særeie - man
forhindrer en verdireduksjon. Om vederlagskrav kan gis her er tvilsomt.
Regelen i § 63 andre ledd tilsvarer
tidligere Ef. § 18 og har liten praktisk betydning. Vederlagskrav etter § 63.2
kan ses i sammenheng med § 57 første ledd bokstav c og § 58 bokstav b i.f.
Man kan neppe forvente at kandidater nevner denne sammenheng.
Vilkår for
vederlagskrav etter § 63.2 er at det skal ha skjedd en a) vesentlig reduksjon
av delingsgrunnlaget og b) at dette har skjedd på en utilbørlig måte.
Ved
vurderingen av om det er skjedd en vesentlig svekkelse må man se på
ektefellenes samlede formuesstilling samt vurdere forbruk mot erverv. Unnlatelse
av å spare kan ikke gi grunnlag for vederlagskrav. Vanskjøtsel og ødeleggelse
er eks. på utilbørlig adferd. Gaver kan rammes hvis de gis kort før
separasjon/skilsmisse og motiv er å redusere delingsgrunnlaget. Utilbørlig
reduksjon av den andres formue kan gi grunnlag for vederlagskrav, men da kan det
alternativt være aktuelt med erstatningskrav.
Vi har lite
rettspraksis om § 63,2 (Ef. § 18). Rt. 1974 s. 856 gjaldt tidligere Ef. § 13,
Mannen overførte en eiendom til barna kort tid før separasjon. Dette ble
vurdert som en utilbørlig disposisjon.
Gulating
lagmannsrett 1982. Hustruen overførte en eiendom vederlagsfritt til barna.
Hovedhensikten var å holde eiendommen utenfor et forestående felleseieskifte.
Mannen fikk medhold i vederlagskrav.
RG 1977 s.
516. Overføring av 12.000 kroner til en sønn var ikke utilbørlig adferd.
RG 1986 s.
782. Mannen hadde unnlatt å fornye kaskoforsikring på bilen. Hustruen fikk
ikke vederlagskrav for dette. Derimot fikk hun vederlagskrav fordi mannen hadde
underslått 32.000.
a) Lødrup hevdet tidligere at § 63
var en "kan" regel - dvs. at retten skjønnsmessig vurderte om kravet
skulle tas tilfølge. På s. 242 uttrykkes nå tvil, forhistorien taler for at
man har krav på vederlag hvor vilkårene er oppfylt.
b) Vederlagsreglene er av utpreget positivrettslig karakter. Man skal være
forsiktig med analogisk anvendelse, jfr. Rt. 1971 s. 34.
c) Hvis det ikke er dekning for vederlagskrav ved oppgjøret, kan det ikke gjøres
gjeldende senere (§ 63.4). Hvis felleseiet ikke strekker til kan den krenkende
kreve halvparten av det overskytende fra den annens særeie - eller
skjevdelingsmidler.
d) Det kan bestemmes at vederlag etter § 63 skal betales i avdrag, 63 siste
ledd.
§ 73 er den vederlagsregel som
ubetinget har størst praktisk betydning. Regelen tilsvarer den tidligere
Ef. § 25 annet ledd. Tidligere rettspraksis er derfor fortsatt av betydning. En
oversikt over rettspraksis finnes på s. 248 i Lødrup. Viktige dommer er særlig
Rt. 1990 s. 1226 og Rt 1982 s. 1269.
§ 73 kan sees
i sammenheng med et par andre regler. Etter E § 50 må gaver mellom
ektefeller skje ved ektepakt for å være gyldige. Hvis mannen bruker flere
hundretusen kroner for å modernisere landstedet til konen kan dette
betraktes som en gave som blir ugyldig uten ektepakt. En betydelig innsats fra
den ene ektefelle kan gi grunnlag for medeiendomsrett eller øke en
eksisterende sameieandel. Vederlagskrav etter § 73 kan således være et
alternativ som vurderes mot sameierett. Et eksempel er her Rt. 1982 s. 1269.
a) Innsats må være "bidrag til
familiens underhold, ved arbeide eller på annen måte". Dette er en svært
vid formulering slik at arten av innsats er av liten betydning. Det kan være
en arbeidsinnsats eller tilskudd av kontanter. Arbeid i hjemmet - indirekte
innsats - er også relevant. Her ser man sammenhengen mellom sameierett og
vederlagsfri.
b) Innsatsen må ha medvirket til verdiøkningen. Det må altså være en
faktisk årsakssammenheng mellom innsatsen/arbeid fra ektefellen og verdiøkningen
av den annens særeie.
c) Innsats må i "vesentlig" grad ha medvirket til verdiøkningen. Det
er ikke noe vilkår at verdiøkningen av særeiet har vært betydelig.
d) Dersom vilkårene er oppfylt kan retten tilkjenne et vederlagskrav. § 73 er
således en "kan"-regel. Om vederlag skal tilkjennes og vederlagets størrelse
fastsettes skjønnsmessig av domstolene.
Momenter her kan være |
|
- årsaken til særeie. I Rt. 1990 s. 1226 var det felles bolig og kreditorfrykt. |
|
- verdiøkningens betydning for eierektefellen. |
|
- Grunnen til at ektefelle har gjort innsatsen. |
|
- Eierektefellens økonomiske situasjon etter separasjonen. |
Hvis eiendommen har øket i verdi etter den tid da innsatsen ble ytet bør vederlagskravet oppjusteres. Om renter, se Rt. 1990 s. 1226 og Lødrup I. s. 251 § 75 finnes frister for krav etter § 73.
Dette er skrevet før jeg har lest noen besvarelser. Jeg ville anta at de fleste besvarelsene er forholdsvis korte. Et viktig moment må være at kandidatene får frem at det er § 73 som er av stor praktisk betydning.
Eksamenskrav: |
Grundig kjennskap til lovforståing når det gjeld sentrale omgrep i lov om folketrygd, så som uføreomgrepet, sjukdomsomgrepet. |
Litteratur og undervisning: |
Emnet er i tilrådd litteratur omhandlet i Nygaard/Holgersen: "Trygderett. Lovforståelse - analysemetode og begrep" særlig s. 97-98, 100 og 104-116, det som ellers behandles s. 89-123 kan i varierende grad få betydning. Sidehenvisningene nedenfor er til denne boken når ikke annet er sagt. Emnet synes ikke omhandlet i den øvrige tilrådde litteratur eller tilleggslitteraturen. Emnet er dekket ved forelesninger i dette semesteret; antakelig også ved eksamensmanuduksjoner og til dels på seminarer. Undervisningen er imidlertid ikke obligatorisk, og seminarene er dertil lukket for studenter uten studierett. |
Oppgaven kan sies å være todelt: Først
spørres etter en redegjørelse av kriteriene for at en trygdet faller innenfor
et av alternativene i hhv. ftl. § 3-4 første ledd a), b) eller c); herunder
den nærmere avgrensing mellom de tre grupper. Dernest spørres det etter en
oversikt og sammenligning av hovedreglene for gruppenes rett til sykepenger.
Dette synes som en fruktbar måte å disponere besvarelsen på, og det må antas
at mange kandidater vil følge denne. Den første delen synes å være den mest
krevende, og vil antakelig være den som skiller best mellom kandidatene, selv
om det ikke dermed er sagt at den er den mest omfattende. Forøvrig må selvsagt
også andre måter å disponere stoffet på kunne aksepteres om besvarelsen for
øvrig er tilfredsstillende.
Innledningsvis
vil antakelig gode kandidater prøve å plassere emnet i en større sammenheng,
f.eks. ved å vise at de arbeidsrelaterte begreper § 3-4 første ledd omhandler
(eller tilsvarende begreper) går igjen som vilkår i regelsett andre steder, både
utenfor og innenfor trygderettens område, se nærmere s. 92-99. Her vil det være
et pluss om man ser at det i andre sammenhenger normalt legges til grunn en
todeling; ved at andre regelsett enten regulerer spørsmål som angår
"arbeidstaker" el. eller "(selvstendig) næringsdrivende"
el. Det er visstnok bare i ftl. kap. 3 at en tredeling egentlig har rettslig
betydning, i den forstand at det er gitt særskilte regler som kun gjelder for
gruppen "oppdragstakere" (sml. § 3-4 første ledd c". Det betyr
bl.a. at innholdet i "i annens tjeneste" i ftl. § 3-4 første, ledd
a) ikke nødvendigvis vil være det samme som når f.eks.
"arbeidstaker" inngår som vilkår i hhv. skl. § 2-1 og ftl. § 11-1
nr. 1 a). Likevel vil kandidater som ser at arbeidsrelaterte begrep har
betydning også i andre sammenhenger også se at man kan trekke veksler på
praksis og teori omkring disse f.eks. på arbeids- og erstatningsrettens område,
i det kjerneinnholdet er det samme i de ulike relasjoner begrepene forekommer.
Det bør man i tilfelle honoreres for. Man kan gjerne også helt kort si noe om
hvilken sammenheng § 3-4 første ledd inngår i; bestemmelsen regulerer
inntektsgrunnlaget for fastsettelse av sykepenger for de tre grupper, og det er
således et av flere kumulative vilkår for å ha rett til sykepenger etter
ftl.'s regler at man oppfyller kriteriene i et av alternativene. Det kan også være
en fordel om man ser at vilkårene i § 3-4 første ledd er såkalte latente
vilkår (posisjonsvilkår), og ikke utløsende vilkår.
Behandlingen
av de nærmere momenter i de ulike alternativer er i utgangspunktet en
lovtolkningsoppgave, som imidlertid byr på visse metodiske problemer. Med
hensyn til begrepenes kjerneområde kommer man nok et, stykke på vei ved en
alminnelig språklig forståelse samt tolking av tjenestebegrepet i rettspraksis
og teori på rettsområder det er "nærliggjande å samanlikna med"
(s. 109), men dette gjelder ikke i samme grad for avgrensingsspørsmålene. Nygaard/Holgersen
sier lite eller intet om bestemmelsens forarbeider, og rettspraksis som
direkte gir veiledning (dvs. tolker selve ftl. § 3-4 første ledd) finnes meg
bekjent ikke.
Men som nevnt
finnes dommer fra andre områder; noen er gjennomgått på forelesningene, og
noen er nevnt i læreboken. Av dommer som så vidt jeg kan se ikke er gjengitt i
læreboken, men som noen kandidater benytter seg av, kan nevnes Rt. 1968 s. 725
("Antatt at en hjemmearbeiderske i skotøybransjen var å anse som
"arbeidstaker" i relasjon til {den gamle} ferielovens § 1 og derfor
hadde krav på feriegodtgjørelse etter lovens § 6"); Rt. 1984 s. 1044
("Krav om feriepenger og lønn i oppsigelsestiden fra selger som også
hadde vært gruppeleder, ved omsetning av plast- og kjøkkenartikler av merket
"Tupperware"" - ikke tatt til følge) og Rt. 1973 s. 1136 (spørsmål
om "Hybelboernes forening" som arrangerte regelmessige danseaftener
pliktet å svare arbeidsgiveravgift og foreta skattetrekk av godtgjørelse
utbetalt de orkestre som spilte. Høyesterett fant at musikerne måtte anses som
selvstendige næringsdrivende).
Trygdeetatens
praksis og eventuell praksis fra Trygderetten på dette punkt kan heller ikke
forutsettes kjent av kandidatene. Læreboken viser derimot i stor utstrekning
til skattedirektørens praksis (nedfelt i rundskriv) i tilknytning til reglene
om trygde- og arbeidsgiveravgift, og presiserer (f.eks. på s. 110) at denne må
stå sentralt. Begrunnelsen finnes på s. 27, og har med sammenhengen i
regelverket å gjøre. De kandidater som klarer å få noe fornuftig ut av
rettskildesituasjonen (utover lovteksten) her, bør honoreres for det. Særlig
dyktige kandidater vet - og forstår gjerne også - hvorfor bare rundskriv før
eller etter en gitt dato vil ha betydning i forskjellige sammenhenger, se her s.
102-103.
Stort sett
blir det imidlertid til at lovbestemmelsene nevnes, og så kommer de
tradisjonelle momentene. Det er heller ikke uvanlig å ha med enkelte dommer om
feriepenger eller arbeidsgiveravgift, men uten å si hva dommene dreier seg om,
eller et par kjennelser fra Trygderetten som angår yrkesskadetrygd uten at man
ser det. Men kanskje er det bedre enn ikke å prøve å forankre drøftelsene av
begrepene i rettskildefaktorer i det hele tatt.
Man skal
heller ikke se bort fra at enkelte kandidater vil støtte seg til §§ 3-22 -
3-24 i utkast til ny folketrygdlov (NOU 1990: 20), hvor selve lovutkastet er
tillatt hjelpemiddel til eksamen. Om man bør trekkes eller honoreres for dette,
avhenger i tilfelle av hvordan man trekker utkastet - som foreløpig ikke har
blitt fulgt opp med noen proposisjon - inn i drøftelsen. Det virker som om
endel henter momenter derfra, men uten å oppgi sin kilde. Da blir jo
besvarelsene sjelden "feil" så langt lovutkastet brukes, men det er
jo heller ingen elegant metode.
Under
behandlingen av de momenter som vektlegges i vurderingen av hvorvidt
arbeidsforholdet er av den ene eller annen kategori, kan det ikke kreves at man
har kjennskap til mer enn de momenter som behandles i Nygaard/Holgersen for
å få en rimelig god uttelling. Med hensyn til hvordan drøftelsen nærmere
legges opp, må man godta flere måter. Noen vil gjerne prøve å gi en mest
mulig uttømmende behandling av de tre alternativer hver for seg, mens andre vil
angi "kjernemomenter" for når en er innenfor det ene eller annet
alternativ og deretter gi eksempler på grensetilfeller. Denne siste fremgangsmåte
er vel den som ligger nærmest lærebokens tilnærming til stoffet, og vil vel
gjerne være den som har best forutsetninger for en hensiktsmessig behandling.
Hva angår avgrensningen, kan man med fordel benytte eksempler som fremgår av
de rundskriv som er gjengitt i læreboken om man husker noen av disse. Det som
etter min mening under enhver omstendighet vil være viktig å få frem, er at
man i det konkrete tilfellet må foreta en helhetsvurdering, selv om det i
praksis oftest vil være på det rene hvilken gruppe man faller innenfor. Klarer
kand. å få frem hva som kan være utslagsgivende for at man i et
grensetilfelle faller ned på det ene eller det annet standpunkt, bør det
honoreres for dette.
Kjerneinnholdet
i "i annens tjeneste" bør vel ikke volde store problemer; det er at
man personlig stiller (sine kvalifikasjoner og) sin arbeidskraft til rådighet
for en annen. Det er videre et vilkår at arbeidet ytes for lønn el., og det er
karakteristisk at rett til vederlag i prinsippet er uavhengig av
arbeidsprestasjonens resultat. Det vil også være naturlig å nevne at
forholdet normalt vil være av en viss varighet og et visst omfang, at
arbeidsgiver normalt har styringsrett og stiller lokaler, redskaper o.a.
materiell ol. til den ansattes rådighet; holdepunkter i arbeidsavtale,
medlemskap i yrkesorganisasjon osv.
Behandlingen
av gruppen i § 3-4 første ledd b), kan nok tenkes å by på større problemer.
Bestemmelsen omfatter trygdete med "ervervsinntekt som nevnt i § 6-4, jf
skatteloven § 55 første ledd nr. 3, 4 og 5". Ftl. § 6-4 blir man i denne
sammenheng ikke vesentlig klokere av; den viser kun til at
personinntektsbegrepet i sktl. § 55 legges (med enkelte unntak) til grunn som
pensjonsgivende inntekt. Og sktl. § 55 nr. 3, 4 og 5 viser til at inntekt fra
hhv. enmannsforetak, deltakerlignet selskap og aksjeselskap på nærmere vilkår
kan bli regnet som personinntekt. Det som her er av betydning, er at
eier/deltaker/aksjonær deltar aktivt i virksomheten/driften, jfr. sktl. §§
56, 57 og 58. Dette er også presisert på s. 100. Den aktive utøvelsen er
dermed et vilkår for å ha rett til sykepenger. Det er det ytterst få som sier
med rene ord, men som regel fremgår det av besvarelsene at dette likevel må være
forstått. De ulike bestemmelser omhandler altså de som samlet kan
karakteriseres som aktivt utøvende "(selvstendig) næringsdrivende",
men selve begrepet er ikke brukt i noen av disse bestemmelsene. Kandidatene bør
likevel se at det er denne gruppen som omhandles i ftl. § 34 første ledd b),
og helst bør man komme frem til dette via "lovhenvisningseksersisen".
Det kan imidlertid ikke kreves mye av kand. til 2. avdelingseksamen mht. forståelsen
av skattelovens bestemmelser.
Når det
gjelder de nærmere kriterier for å bli ansett som selvstendig næringsdrivende,
bør kand. ha med at man her ikke trenger å stille sin personlige arbeidskraft
til disposisjon, og at man normalt har ansvaret for resultatet av sitt arbeid.
Videre kan det bli lagt vekt på registrering(splikt), at man har den økonomiske
risikoen for virksomheten (hvilket dog kan avhenge av selskapsform), at man har
fast forretningssted osv.
Enkelte kand.
har gått inn på forskrift/rundskriv ifb. med næringsbegrepet innen
byggebransjen vedr. mva-plikt, se s. 129-130. Disse forskrifter ble opphevet med
virkning fra 1. 1. 1987, og rundskrivet er derfor erstattet. Det kan naturlig
nok ikke kand. forventes å vite, og det er for så vidt positivt om man retter
forstandig kritikk mot rundskrivet og den konsekvens dette fikk for
Trygderettens praksis. Men om kand. tar opp problematikken, bør man se at
rundskrivet hadde betydning for spørsmålet om man skulle anses som næringsdrivende
eller arbeidstaker etter kap. 11, og at det ikke uten videre kan legges til
grunn at man dermed også ble ansett som næringsdrivende etter § 3-4 b). Et
par av de som har berørt dette, har med varierende hell prøvd å flette dette
inn via § 3-17, som det forøvrig ikke kan forventes at man tar opp til drøftelse.
Gruppen som
omhandles i § 3-4 c), benevnes i § 3-18 A som "oppdragstakere".
Karakteristisk her er at man er faglig sett kyndig i relasjon til de(t) oppdrag
det er tale om; oppdragene er normalt avgrensete og av en relativt kort varighet
og gjerne mot en på forhånd avtalt pris, og man holder normalt arbeidsredskap
mv. selv. Samtidig tar man ikke oppdrag i en slik utstrekning at man av den
grunn blir å anse som næringsdrivende, og man er heller ikke registrert som sådan.
Tvert i mot er man gjerne ansatt i faget på annen kant. "Freelancere"
vil kanskje endel nevne som eksempel, men det er vel i seg selv heller
intetsigende. Merk forøvrig at i RT. 1958 s. 1229 - som riktignok gjaldt
feriepenger - ble to freelance skuespillere ansett å være "i
tjeneste" for Nationaltheatret under sceneinstruktøroppdrag.
I enkelte besvarelser har kand. i sin redegjørelse for hvem som omfattes av §
3-4 c) nevnt at vedkommende (gjerne) er ansatt annetsteds (jfr. s. 114-115).
Deretter har man gjerne brukt Trygderettskjennelser som angår yrkesskadetrygd
for å illustrere grensetilfeller mellom arbeidstaker og oppdragstaker. Særlig
gjelder dette ankesak nr. 1018/1970, se s. 126-127. En ting er at disse
kjennelsene gjerne er brukt ukritisk i forhold til oppgaven. Det jeg imidlertid
har funnet grunn til å påpeke, er dersom kand. finner at vedkommende i
relasjon til "ekstrajobben" er å anse som oppdragstaker, og derfor
ikke har krav på sykepenger før 15. fraværsdag. Man har mao. ikke sett at
vedkommende uansett ville hatt krav på sykepenger fra 1. dag (og da de første
14 dager fra sin arbeidsgiver) pga. sitt ordinære ansettelsesforhold (forutsatt
at vilkåret i § 3-6 nr. 1 er innfridd). På den annen side er ikke dette utførlig
presisert i læreboken, og det er derfor neppe grunn til å slå
"hardt" ned på dette. Noe annet er at slike
"tilleggsoppdrag" antakelig kan medføre at man kan få sykepenger på
grunnlag av både det ordinære arbeidsforhold, og (fra og med 15. dag?) sine
oppdrag, jfr. ftl. § 3-4 annet ledd. Jeg har imidlertid ikke funnet det bryet
verdt å se hva gjeldende forskrifter nærmere går ut på, da dette uansett er
ganske perifert ift. oppgaven.
Den andre delen av oppgaven er å gi
en oversikt over og sammenligning av de tre gruppers rett til sykepenger.
Hovedvekten bør her legges på å få frem forskjellene mellom de tre grupper.
Dette bør ikke falle særlig vanskelig, men det er nok - til tross for
oppgavens ordlyd - en fare for at enkelte vil fordype seg i detaljer, eller at
man går litt i surr i lovens bestemmelser. Svakere kandidater vil kanskje
utbrodere hva som ligger i "trygdet". Her bør det være nok med en
henvisning til de relevante bestemmelser i ftl. kap. l; hvorvidt det bør
trekkes for de som gjør mer ut av dette, må avhenge av innhold og omfang.
Så langt har jeg imidlertid ikke funnet noen som gjør
uforsvarlig mye ut av dette. Derimot er det et par som har skrevet seg litt ut
mht. sykdomsvilkåret og vært inne på avgrensningen mot de "uønskede
tilstander", sml. s. 178 flg. Det vil lett føre for langt; pclas. må det
kunne forsvares å nevne presiseringen i § 3-2 nr. 1 annet punktum (som er av
relativt ny dato) så fremt man ikke begynner å drøfte denne.
Man kan videre
innledningsvis - om dette ikke er gjort tidligere - kort si noe om de
grunnleggende utløsende vilkår for rett til den kompensasjon kontantstønaden
sykepenger er: At man har tapt (pensjonsgivende) arbeidsinntekt pga. sykdom, jfr.
§ 3-1 nr. 1 første ledd, og som hovedregel bare når man er helt arbeidsufør
og at dette klart skyldes sykdom, jfr. § 3-2 nr. 1 første ledd.
Felles for
alle gruppene er vilkåret om 14 dagers ventetid i § 3-3 nr. 1 første ledd.
Her har enkelte kanskje kommentarer knyttet til terminologien, sml. s. 118.
Ellers vil det være viktig å få frem forskjellene mht. dekningsgrad (100 %
vs. 65 %). En del kandidater prøver å begrunne forskjellen, og kommer rimelig
bra fra det. Andre viser imidlertid til at dersom selvstendig næringsdrivende
skulle få 100 %, ville det påført trygden meget store utgifter, fordi denne
gruppen tjener så godt el.. En ting er at dette er unyansert, en annen er at
man da antakelig ikke har sett Ftl. § 3-4 fjerde ledd, som gjelder alle
gruppene. Da har jeg gjerne påpekt det. På den annen side kan det ikke
forventes at denne bestemmelsen trekkes inn i en kort oversikt over
hovedreglene, men det er et pluss om den kort nevnes.
Det vil videre
være viktig å få frem forskjellene mht. når retten til sykepenger begynner
å løpe (fra 1. eller 15. (syke)fraværsdag). Også her har mange med en
begrunnelse for forskjellen, og lykkes bra med det. Også muligheten til å
tegne frivillig trygd bør nevnes, hvilket de fleste gjør. De nærmere regler
fremgår av §§ 3-5 - 3-6, 3-10 og 3-18 A. Forøvrig nøyer jeg meg her med å
vise til s. 104-107. Det er videre en fordel om man har med hvor lenge man kan
tilstås sykepenger, jfr. § 3-12 A, men det er ikke uten videre grunn til å
trekke om man ikke har dette med. Det er en del, men langt fra alle, som har
dette med. En del tar imidlertid feil mht. hvor lenge sykepengene for
arbeidstakergruppen kan løpe; man mener at det også for disse er 250 dager (50
uker), dvs. man overser i denne sammenheng arbeidsgiverperioden el..
Det vil også
være noe å hente på s. 116-123, bl.a. mht. arbeidsgiverperioden for
sykepenger til gruppen i § 3-4 første ledd a).
Her er det forøvrig
mange som synes å legge til grunn at sykepengene først begynner å løpe fra
15. dag dersom man ikke har vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst 14 dager,
jfr. § 3-6 nr. 1. Dette er så vidt jeg forstår ikke riktig: Enten er de 14
dagene sammenfallende med de i § 3-3 nr. 1, og da har man ikke rett til
sykepenger i det hele tatt (med mindre unntaket i § 3-3 nr. 1 annet ledd får
anvendelse), eller så er de 14 dager etter § 3-3 nr. 1 innfridd, men man har
ikke vært ansatt hos vedkommende
arbeidsgiver i 14 dager og har derfor ikke krav på sykepenger fra første
dag fra ham/henne. Da har man likevel krav på sykepenger fra 1.
dag fra trygden, jfr. s. 118.
Videre kan man
der hente noe om legeerklæring som vilkår for rett til sykepenger (gjelder
samtlige grupper, jfr. § 3-12) samt unntaket herfra i form av egenmelding de
tre første dagene for § 3-4 første ledd a)-gruppen, jfr. § 3-12 nr. 2 første
ledd (som dog forutsetter at visse vilkår er oppfylte). Legeerklæring/egenmelding
bør vel nevnes, men det er ikke uten videre grunn til å trekke om dette
unnlates. Forøvrig bør man som nevnt ikke gå for mye i detaljer her.
Det viser seg
at en del er temmelig knappe når det gjelder fremstilling/sammenligning av
hovedreglene. Disse har gjerne kun med forskjellene på dekningssatsene og når
utbetalingen av sykepengene starter samt muligheten for frivillig trygd. Hos
mange blir det ikke stort mer enn lovavskrift, hvilket jo som regel vanskelig
kan føre til gale konklusjoner, men som pdas. ikke kan anses videre meriterende.
Presishet mht. lovhenvisninger er det også så som så med. Enkelte kandidater
finner ikke § 3-18 A, hvilket det bør trekkes for. Mest bør det da trekkes
for de som legger til grunn at sykepengene her er som for selvst. næringsdrivende;
minst for dem som likevel "husker" de rette reglene, men henviser til
at dette er stilt opp i teorien el..
Oppgaven sett under ett kan vel ikke anses som spesielt vanskelig, men den krever oversikt over et omfattende og til dels sammensatt regelverk. For å bestå deloppgave 1 isolert sett bør det normalt kreves at man evner å identifisere de tre grupper ut fra begrepene i lovteksten og skrive noe fornuftig om deres kjernekjennetegn. Videre bør man kjenne til forskjellene på gruppenes rett til sykepenger mht. dekningsgrad og inntreden. Den laudable kandidat vil i tillegg ha et forstandig opplegg på sin besvarelse, ha med de fleste av momentene som er nevnt i læreboken innenfor kjerneområdene, vise en brukbar kjennskap til rettskildebildet og gjerne se enkelte situasjoner hvor avgrensningen reiser problemer. Den riktig gode kandidat vil utmerke seg med et relativt høyt presisjonsnivå bl.a. mht. drøftelsenes rettskildemessige forankring (dog naturligvis ikke slik at han/hun skal huske rundskrivnr. el.!) og tidvise tilløp til selvstendig analytisk behandling og stillingtaken til tvilsspørsmål. Videre vil en slik kandidat f.eks. gjerne på en kort og grei måte redegjøre for hvorfor det er forskjeller mht. dekningsgrad/starttidspunkt. Forøvrig er det jo generelt slik at nyanseringen på hele karakterskalaen vil avhenge av innsikt, dybdekunnskap og fremstillingsmessig presisjonsnivå.
Eksamenskrav: |
Grundig kjennskap til vilkåra for arv, reglane om fordeling av arven ved legalarv og testamentsarv om attlevande ektemakes rett til uskifte og om dødsboskifte og samansett skifte. |
Litteratur: |
I den tilrådde litteratur tar Lødrup: Arverett (3. utg. 1995) pliktdelsreglene opp til kritisk vurdering særlig på s. 97-102, men også ellers i boken og da spesielt hvor pliktdelsreglene undergis en samlet behandling (s. 93 flg.) finnes stoff som kan ha interesse for oppgaven. Reglene om ektefellers minstearv behandles på s. 59-61, dog uten at det kan sies at de tas opp til en kritisk vurdering. I tilleggslitteraturen behandler Unneberg: Arveretten pliktdelsreglene på s. 63 flg., hvor det kan hentes noe stoff fra s. 63-64. Ektefellers minstearv behandles på s. 82-85, hvor det på s. 82-83 redegjøres for litt av bakgrunnen for disse reglene. I tilleggslitteraturen forøvrig knyttes det kritiske bemerkninger til visse sider av pliktdelsreglene generelt (og beløpsbegrensningsreglene spesielt) og reglene om ektefellers minstearv i Eeg: Beløpsbegrenset pliktdelsarv (Tidsskrift for Rettsvitenskap 1994 s. 364 flg.) s. 414-422. Da det finnes relativt lite mht. kritisk vurdering av reglene om ektefellers minstearv i tilrådd (og tilleggs-)litteratur, nevner jeg også Unnebergs artikkel: Ny minstearv for gjenlevende ektefelle mv. i Lov og rett 1991 s. 259 flg., se særlig s. 282-288, som kanskje enkelte velorienterte kandidater kjenner til. Man kan imidlertid ikke forvente at kandidatene skal ha kjennskap til mer enn det som tas opp i den tilrådde litteratur. |
Undervisning: |
I tråd med læreboken ble argumenter for og mot pliktdelsreglene behandlet relativt inngående på vårens forelesninger, mens reglene om ektefellers minstearv ikke ble stilt i det samme kritiske søkelys. Ellers vil jeg anta at sider av både pliktdelsreglene og minstearvreglene de lege lata ble behandlet på eksamensmanuduksjoner og seminarer, dog uten at det er grunn til å tro at reglene ble gjenstand for en utpreget kritisk vurdering i disse fora. |
Innledningsvis vil jeg peke på to
viktige forhold av vesentlig betydning for det nivå som bør legges til grunn:
For det første er oppgaven en deloppgave, hvor hovedvekten skal legges på
deloppgave 1. For det annet er eksamenskravene på vanlig måte utformet som et
krav om grundig kunnskap om gjeldende rett. Det kan med andre ord ikke forventes
særlig mye mht. en kritisk holdning til dagens regler. Det er dertil etter min
mening krevende for studenter på dette stadium å skulle gi en kritisk
vurdering av gjeldende rett. Erfaring tilsier at det store flertall av studenter
har sin fulle hyre med å lære seg/forstå reglene som de er. Disse forhold
tilsier at det ikke kan stilles for strenge krav til besvarelsen av denne del,
verken med hensyn til innhold, struktur eller omfang. På den annen side vil jeg
anta at oppgaven er godt egnet til å skille mellom kandidater som har et
reflektert syn på reglene, og de som kommer med en mer ufordøyd fremstilling.
For at en
kritisk vurdering av disse reglene skal kunne bli vellykket, vil jeg tro at
besvarelsen må inneholde et minstemål av redegjørelsen for reglene slik de
faktisk er. Dette trenger selvsagt ikke å være et eget punkt i besvarelsen, og
kanskje er det også mest hensiktsmessig å foreta en fortløpende kritisk
vurdering. De lege lata bør de kvantitative sider av reglene ikke by på
problemer (med et visst forbehold for enkelte sider av pliktdelsreglenes beløpsgrenser,
som man imidlertid ikke skulle trenge å gå (noe særlig) inn på i denne
oppgaven), jfr. hhv. al. § 29 første ledd og § 6 første ledd annet og tredje
punktum. Hva angår minstearvsreglene, ser jeg ikke bort fra at enkelte vil
illustrere disse med noen talleksempler, og nevner i den forbindelse at
folketrygdens grunnbeløp (G) fra 1. mai 1995 er kr. 39.230. Bestemmelsene ble
forøvrig gitt ved lov nr. 40 1990, i kraft 1.1.91.
Et fellestrekk
som det er viktig å se, er reglenes karakter av skranker for arvelaters
testasjonsfrihet, jfr. hhv. al. § 29 annet ledd og § 7 i.f. En viss andel av
arveformuen er altså reservert for hhv. arvelaters livsarvinger og ektefelle,
og store deler av den kritiske vurdering må vel være knyttet nettopp til
dette. For pliktdelsreglene er innskrenkningen av testasjonsfriheten pga. båndene
mellom arvelater og hans livsarvinger selve hovedbegrunnelsen, mens reglene om
ektefellers minstearv har som en vel så viktig funksjon å prioritere
ektefellen på slektsarvingenes, herunder livsarvingenes, bekostning.
Noen
kandidater berører imidlertid knapt at minstearvreglene også har front mot
arvelaters testasjonsfrihet, hvilket også bør være en (viktig) del av
vurderingen. For øvrig er det mange kand. som avslører en mangelfull forståelse
av reglene slik de er; f.eks. regnes også ektefellens ordinære legalarv som
minstearv; noen synes sågar å sette likhetstegn mellom livsarvingenes
pliktdelsarv og deres legale arv. Det er generelt vanskelig å si hvor mye man bør
trekke for slike misforståelser; dette er jo ingen de lege lata-oppgave. Pdas.
kan det vanskelig bli særlig fornuftige/treffende vurderinger dersom man ikke
har forstått reglene som de er.
Det kan
kanskje også være hensiktsmessig å si noe om reglenes kvalitative vern, hvor
hovedregelen hva angår pliktdelsreglene fremgår av al. § 29 annet ledd, mens
det ut fra lovteksten må antas at minstearvreglene ikke setter noen kvalitativ
skranke for testasjonsretten, hvilket også synes å være den rådende
oppfatning i den juridiske teori. Ytterst få har imidlertid tatt dette direkte
opp. Hva og hvor mye som bør tas med av en fremstilling de lege lata, er det
vanskelig å si noe generelt om. Det er imidlertid viktig at dette stoffet ikke
eser ut På bekostning av det oppgaven uttrykkelig spør etter, nemlig en
kritisk vurdering.
Når det
gjelder vurderingen av pliktdelsreglene, henviser jeg til Lødrups kritikk
på s. 97-102, som jeg vil anta at de fleste kandidater kjenner til
hovedinnholdet i, og noenlunde greit vil gjengi. Men en virkelig god besvarelse
på dette punkt bør ikke være rent reproduktiv; man bør mao. honoreres dersom
man klarer å gjøre stoffet til sitt "eget", og gjerne også komme
med tilleggs- eller motkritikk. F.eks. kan det være et argument for
pliktdelsregler at når en viss andel uansett skal gå til barna (normalt til
lik fordeling, jfr. al. § 1 annet ledd), kan man unngå tvister om testasjoner
til fordel for et eller flere av barna (eller andre), og som man ellers gjerne måtte
ha angrepet med støtte i al. §§ 62 eller 63. En slik prosess vil nok for de
fleste ikke bare fremstå som ubehagelig, men også bevismessig vanskelig og økonomisk
risikofylt. Når størstedelen av arven likevel skal fordeles i medhold av
lovens regler, vil vel en del slå seg til ro med det.
Slik oppgaven
er formulert, og hensett til oppgavens vanskelighetsgrad og den begrensete tid
som står til rådighet, må det være forsvarlig å avgrense seg til en
vurdering for og mot pliktdelsregler som sådan. Har kand. i tillegg forstandige
kritiske synspunkter mht. reglenes utforming og nærmere innhold, bør det
honoreres for det. Her kan man f.eks. ta opp pliktdelsbrøkens størrelse (2/3),
beregningsgrunnlag (netto arveformue vs. den enkelte livsarvings lodd), beløpsgrensereglene
og den kvalitative skranke reglene setter for testasjonsfriheten. F.eks. har
kanskje enkelte kandidater synspunkter på om det er fornuftig at arvelater er
avskåret fra en testamentarisk gjenstandsfordeling utover den adgang han i dag
har etter al. § 29 jfr. § 30 (og § 33), så lenge livsarvinger sikres en
verdimessig andel av arven. det er imidlertid få som berører disse sider.
Når det
gjelder reglene om ektefellers minstearv, kan disse som et ledd i vurderingen av
hvilket behov det er for disse, med fordel ses i lys av andre regelsett som
ivaretar gjenlevende ektefelles interesser, se for en oversikt Lødrup s.
55-57. Særlig viktig er naturlig nok uskifteinstituttet, som innebærer
at reglene om minstearv vil ha sin største betydning når avdøde helt eller
delvis hadde særeie (jfr. al. § 9 annet ledd) som gjenlevende ikke har rett
til å overta uskiftet, eller - det som kanskje er viktigst - når avdøde
etterlater seg særkullsbarn, jfr. al. § 10. Her ser man at reglene om
minstearv de facto medfører en forskjellsbehandling mellom særkullsbarn og
fellesbarn - de sistnevnte må finne seg i at gjenlevende overtar boet uskiftet,
men vil på den annen side normalt være sikret sin arv når lengstlevende en
gang faller fra (om ikke før). Særkullsbarna kan altså på sin side
fremtvinge et skifte straks arvelater dør, men risikerer da å bli stående
uten arv, også i boer som ikke er av direkte liten størrelse. Dersom
kandidatene ser denne (av lovgiver bevisste) forskjellsbehandling, og har noe
fornuftig å si om dette, kan det gi grunnlag for honorering.
Noen vil
kanskje gå inn på vurderinger i tilknytning til minstearvens størrelse. Her
vil det være en fordel om kandidaten ser at ektefellens arv beregnes av alt
arvelater etterlater seg, dvs. av halvparten av ektefellenes samlede netto
likedelingsmidler og av midler arvingene kan kreve skjevdelt, jfr. el. §§ 77
jfr. 58 og 59, samt evt. særeiemidler. Gjenlevende skal på sin side - i
tillegg til minstearven - naturligvis ha sin boslodd (inkl. evt.
skjevdelingsmidler) og sitt evt. særeie. Her vil det være et pluss om
kandidaten kjenner til og har forstandige betraktninger om forholdet til den såkalte
"skiftefordel" i sl. § 64 annet ledd som minstearven iflg.
forarbeidene "erstattet", som var på 2 G inkludert
gjenlevendes bos- og arvelodd og evt. særeie.
Det er videre
et tankekors som enkelte kandidater kanskje kjenner til, at minstearvreglene ble
innført nærmest som en sideeffekt av hensynet til å avlaste domstolene med
skifteoppgjør, og uten at det ble foretatt en egentlig vurdering av behovet for
slike regler, eller hvordan de nærmere burde utformes. Det ville f.eks. vært
naturlig å vurdere reglene i lys av nyere endringer til fordel for
gjenlevende ektefelle, i første rekke i den da nylig vedtatte
forsikringsavtalelov av 1989, jfr. her § 15-1 annet ledd. Videre burde ønskeligheten
av å innskrenke testasjonsfriheten ytterligere vært vurdert, noe
arbeidsgruppen som foreslo regler om minstearv forøvrig ikke foreslo. Her
kjenner noen kanskje til at spørsmålet om ektefellens legalarv burde utstyres
med pliktdelsvern ble vurdert ved forberedelsen til arveloven, noe man altså
den gang ikke fant grunn til. Endelig kan det påpekes at reglene har skapt
uklarhet i forhold til uskiftereglene, f.eks. forholdet til uskifter etablert før
1.1.91, til delvis (u)skifte osv. Heller ikke disse spørsmål ble berørt under
lovforberedelsen. Dette er i tilfelle forhold som det må honoreres om tas opp;
det kan på ingen måte forventes at kandidatene har gjort seg noen tanker om
dette, eller at man får tid til å berøre dette. Så langt har jeg vel ikke
sett noen som direkte har gått inn på dette.
I det hele
tatt er det grunn til å tro at kandidatene vil føle seg mer hjemme med en
kritisk vurdering av livsarvingers rett til pliktdelsarv enn av ektefellers rett
til minstearv, og det bør godtas uten særlig trekk om hovedvekten av denne
oppgaven legges på vurderingen av pliktdelsreglene.
Etter å ha vært igjennom ca. 40
besvarelser, har jeg funnet en som ganske klart har misforstått oppgaven. Den
er nærmest tolket som en (kritisk) vurdering av ektefellers rett til minstearv
på bekostning av livsarvingenes rett til (pliktdels)arv. Dvs. at
pliktdelsreglene ikke underkastes en kritisk vurdering som skranke for
testasjonsfriheten (og for så vidt heller ikke minstearvsreglene i denne
forstand). Etter min mening gir ikke oppgavens ordlyd rom for en tolkning
hvoretter man ikke behøver å foreta en vurdering av pliktdelsreglene, og en
slik besvarelse vil derfor etter min mening vanskelig kunne passere isolert
sett. Her bør derfor nivået på del 1 avgjøre om besvarelsen som helhet kan
passere eller ikke, se nedenfor, og om den da passerer, må det i alle fall
foretas et relativt kraftig trekk for at del 2 ikke er tilfredsstillende
besvart. Men her kan det kanskje være rom for delte meninger?
For å bestå
denne del av oppgaven isolert sett, bør det vel kreves at kandidatene i det
minste har prøvet å vurdere reglene. En ren de lege lata-fremstilling kan
vanskelig passere. Den laudable kandidat har en noenlunde grei fremstilling som
uten større vanskeligheter kan følges, gjør re for i alle fall noen av de
momenter som tradisjonelt trekkes frem ved vurderingen av pliktdelsreglene, og
har tilløp til visse forstandige tanker omkring minstearvreglene. De riktig
gode besvarelser vil utmerke seg med en kritisk og selvstendig analyse som
gjerne evner å løft de prinsipielle spørsmål opp på et høyere nivå, hvor
man f. eks. ser disse skranker i testasjonsfriheten i lys av råderetten inter
vivos, eller har forstandige betraktninger om minstearvreglene utover det som
man noenlunde klart kan lese seg til av læreboken.
Til slutt noen
ord om den samlede vurdering. Etter oppgaveteksten skal "hovedvekten"
legges på del 1. Det er derfor klart at denne bør telle noe mer enn del 2, dog
selvsagt uten at man kan legge til grunn noe matematisk snitt f.eks. i forholdet
2: 1. På den annen side kan vel et slikt forhold være et slags utgangspunkt
for den samlete vurdering. Det vil forøvrig ha fremgått at del I etter min
mening er lettere å besvare enn del 2, og også av den grunn bør del 1 telle
forholdsmessig mer. Om en kandidat isolert sett bedømmes til stryk på en av
delene, bør ikke det automatisk føre til stryk for oppgaven som helhet. Det er
likevel klart at man i tilfelle må ha besvart den annen del desto bedre for å
bestå. Derfor vil det etter mitt skjønn være vanskelig å bestå dersom man
har strøket på del 1, men ikke nødvendigvis om man stryker på del 2.
Forøvrig minner jeg om at karakterskalaen er til for å brukes, og etter min mening har vi i dette tilfellet en oppgave som er godt egnet til å skille virkelig gode besvarelser fra de "ordinære" laudable besvarelser.
Sist oppdatert 02. august 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |