UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
Eksamenskrav: | Grundig kjennskap til vanlege skadebotreglar, særleg om ansvarsgrunnlag og årsakskrav. Kjennskap til lovregulert ansvar på sentrale livsområde. |
Tilrådd litteratur: | Nils Nygaard: Skade og ansvar, 4. utg. 1992, kap. 4-7, med unntak av kap. 7, I-II og VII. Emnet er omhandlet på s. 179-286. |
Av annen aktuell litteratur bør særlig nevnes Peter Lødrup: Lærebok i erstatningsrett (Oslo 1995), særlig s. 112-177 og s. 214-244.
Oppgaven befinner seg innenfor de sentrale delene av lærestoffet i
erstatningsrett, men er relativt vanskelig å disponere. Det vanskelige ligger i
at det er tre ansvarsgrunnlag som skal sammenlignes i relasjon til to
observasjoner; likheter og forskjeller. Oppgaven spør dermed etter (minst) seks
emner. Det faller ikke helt enkelt å finne en ramme som får frem alle disse,
og nyansene de representerer.
Etter min oppfatning gir oppgaven rom
for et vidt spekter av løsningsmåter. Samtidig er det mulig å velge
uhensiktsmessige opplegg som hindrer at substansen kommer frem. Det å finne en
fornuftig disposisjon kan anses som en del viktig av prøven.
Den følgende presentasjon av
innholdet i oppgaven er knyttet opp til tre av de vanligste
disposisjonsvariantene. Dette gjør jeg fordi det kan være nyttig for sensorene
å kjenne til variantenes fremstillingstekniske fordeler og ulemper.
Hovedinnholdet vedrørende det materielle presenterer jeg under alternativ tre.
De vanligste slike sammenligningspunktene er eksempelvis historikk,
legislative hensyn, tilknytning, risiko, krav til skyldvurdering. Noen av disse
variantene fungerer brukbart, særlig hvor de gjennomgående
sammenligningspunktene er velvalgte. A sammenligne ut fra f.eks. «krav til
alternativ handling» fungerer mindre godt.
Disposisjonsvarianten avhenger av at
kandidaten har innsikt nok til presentere, nyansene på en måte som nettopp
viser likheter og forskjeller. Mange kandidater viser gode kunnskaper om
historikk (særlig hentes stoff fra Nygaard s. 179 og s. 257), men en
ureflektert gjengivelse av historikken har mindre verdi i forhold til oppgavens
emne. Bare noen få bruker kunnskapene konstruktivt til å sammenligne, og dette
bør gi god uttelling. Noe av det samme problemet gjør seg gjeldende
vedrørende legislative hensyn: Siden mange hensyn går igjen for alle tre
ansvarsgrunnlagene, ligger poenget helst i å få frem hensynenes ulike vekt og
nyanser, f.eks. forholdet mellom prevensjon og økonomisk prevensjon. Her
svikter gjerne presisjonen.
Godt orienterte kandidater kan med
den nevnte innfallsvinkelen få anledning til å vise dyp innsikt. Eksempelvis
kan man få mye ut av teoriens krav til risikoen i de ulike relasjonene: Dette
faller relativt enkelt vedrørende culpa og objektiv ansvar. (Culpa: Grad, art
og nærhet i utslagstidspunkt og typisitet. For objektivt ansvar: Stadig, typisk
og ekstraordinær risiko.) Men å skrive noe presist om risikoens betydning for
arbeidsgiveransvaret og trekke (sammenlignende) linjer mellom
ansvarsgrunnlagene, krever virkelig innsikt. Et annet tema som krever
forståelse og presisjon, er ansvarsgrunnlagenes krav til «tilknytning» .
Mange kandidater henfaller dessverre
til en form for «endimensjonale» (Med uttrykket «endimensjonal» mener jeg
alminnelige fremstillinger av ett ansvarsgrunnlag uten noen innslag av
sammenlignende vurdering.) fremstillinger, hvor ansvarsgrunnlagenes særtrekk
presenteres ved siden av hverandre uten noen egentlig sammenligning. Jeg savner
ofte en påpekning av hva som er likt og hva som er ulikt, og helst noe om
hvorfor. Slike fremstillinger kan etter min oppfatning ikke få full uttelling
etter som et vesentlig punkt i oppgavens instruks - sammenligning - ikke er
fulgt opp. (Nærmere om bedømmelsen av slike oppgaver nedenfor under pkt. III.)
Også denne fremstillingsmåten kan fungere, dersom kandidaten er økonomisk
mht. hva han tar med, og fokuserer på å presentere poeng som inneholder en
sammenligning. Problemet for mange kandidater er imidlertid at de fortaper seg i
en grundig redegjørelse for innholdet i skyldregelen og til tider også det
ulovfestede objektive ansvar. Fremstillingene av ansvarsgrunnlagene blir ofte
langt mer omfattende enn nødvendig for å vise likheter og forskjeller.
Etter min oppfatning kan ikke slike
fremstillinger oppnå en spesielt god karakter, selv om redegjørelsen for
skyldregelens innhold er aldri så glitrende. Sensuren har nemlig et ansvar
overfor de kandidatene som også kunne ha skrevet slik, men som har tatt
oppgaven mer på ordet og holdt seg til det oppgitte emne. Nærmere om
karakterbedømmelsen for slike oppgaver nedenfor i punkt. III.
Etter min oppfatning er dette den mest hensiktsmessige disposisjon. Med utgangspunkt i denne varianten blir eksempler på naturlig substans i besvarelsen som følger:
Sammenligning mellom skyldansvar og arbeidsgiveransvar.
Likhetene her er først og fremst at culpanormen inngår i begge
ansvarsgrunnlag. Dersom en arbeidstaker ikke reagerer adekvat på en synbar
risiko, vil hans arbeidsgiver kunne rammes av arbeidsgiveransvaret, mens han
selv rammes av skyldansvaret.
Forskjellene består for det første
i at skyldansvaret forutsetter at den ansvarlige utviser skyld, mens
arbeidsgiveransvaret er objektivt for den ansvarlige, arbeidsgiveren.
For det annet omfatter
arbeidsgiveransvaret forhold som ikke kvalifiserer for skyldansvar. Dette
gjelder særlig ved anonyme og kumulative feil. Her vil ingen arbeidstakere
fylle vilkårene for skyld.
For det tredje vil culpanormen når
den anvendes som del av regelen om arbeidsgiveransvar kunne skille seg noe fra
den alminnelige anvendelse på grunn av passusen «idet hensyn tas til om de
krav skadelidte med rimelighet kan stille til virksomheten eller tjenesten, er
tilsidesatt», jfr. § 2-1 nr. 1 første pkt. i.f. Vurderingstemaet åpner for
at det i bedømmelsen av om en arbeidstakers handling er uaktsom skal tas hensyn
til at den er utført i profesjonell sammenheng og f. eks. for en virksomhet som
må håndtere for bransjen typiske faremomenter.
Noen kandidater hevder at
skyldvurderingen i § 2-1 skiller seg fra den alminnelige ved at arbeidsgiver
ikke kan frifinnes på grunn av subjektive unnskyldningsgrunner (jfr. Nygaard s.
215-222). Denne oppfatningen strider mot den alminnelige lære, som sier at
også arbeidsgiver kan påberope seg arbeidstakerens unnskyldningsgrunner, se
Nygaard s. 243. For min egen del vil jeg imidlertid se det som positivt at
spørsmålet problematiseres, og i hvert fall hvor kandidatens synspunkt er
fornuftig begrunnet.
En nyanse mellom ansvarsgrunnlagene
vedrørende menneskelige forutsetninger ligger forøvrig i at arbeidsgiver må
svare for barn og sinnssyke uavhengig av reglene i § 1-1 og § 1-3, jfr.
Nygaard s. 228 og s. 243.
For det fjerde vil en
ansvarsbetingende uaktsom handling fra en arbeidstaker ikke nødvendigvis rammes
av arbeidsgiveransvaret. Det kreves nemlig at handlingen skjer i tjenesten og
ikke ligger utenfor det som «er rimelig å rekne med», jfr. § 21 nr. 1 annet
punktum. Her har kandidatene ofte kjennskap til relevant rettspraksis, så som
f.eks. læreguttdommen Rt. 1959 s. 849.
Likheter og forskjeller mellom skyldansvar og ulovfestet objektivt ansvar.
En grunnleggende forskjell mellom ansvarsgrunnlagene er som følger:
Skyldregelens hovedinnhold er at den påstått ansvarlige hadde plikt til å
eliminere risikoen for skade, mens hovedinnholdet i det objektive ansvaret at
påstått ansvarlige er nærmest til å bære risikoen når skade engang skjer.
Likhetene består i at begge
ansvarsgrunnlag opererer med en tålegrense for hvilke handlinger eller
innvirkninger skadelidte må finne seg i. For begge ansvarsgrunnlag er det også
sentralt å se hen til hvilken risiko den påstått ansvarliges aktivitet
representerer.
Videre har man for anvendelsen av det
ulovfestede objektive ansvaret i flere saker har trukket inn culpaorienterte
argumenter, typisk en påpekning av at skaden kunne vært unngått ved enkle
midler. Jeg nevner her epileptikerdommen Rt. 1970 s. 1192 og kabelfergedommen Rt.
1988 s. 1003. Skyldansvaret er mildere enn det objektive ansvaret, og argumenter
i retning av at et forhold kvalifiserer for skyld kan dermed forsterke
grunnlaget for å pålegge objektivt ansvar. I Nygaards fremstilling er slike
dommer behandlet under overskriften «Objektivt ansvar for uforsvarleg ordning»
(s. 280 flg.).
Sammenligning mellom arbeidsgiveransvaret og ulovfestet objektivt ansvar.
Likheter: Begge ansvarsgrunnslag bygger for en stor del på synspunkter om
driftsrisiko. Den som i egen interesse driver en profesjonell virksomhet, er
nærmest til å bære de skadelige følgene av virksomheten. Synspunktet
økonomisk prevensjon kan også få anvendelse for begge ansvarsgrunnlag. En
likhet ligger videre i at begge ansvarsgrunnlag lett kan få anvendelse hvor en
virksomhet etter sin art innebærer faremomenter.
Likhet kommer kanskje klarest til
syne i tilfeller som ligger på grensen mellom de to ansvarsgrunnlagene så som
ved anonyme og kumulative feil. Her er virksomheten som helhet ikke godt nok
sikret mot skadeforvoldelse, og dette betinger ansvar (jfr. også «de krav
skadelidte med rimelighet kan stille», jfr. § 2-1 nr. 1 1. pkt.). I slike
tilfeller vil det nok være mulig å begrunne ansvar etter begge ansvarsgrunnlag
jfr. som eksempler epileptikerdommen Rt. 1970 s. 1192 og gulvlukedommen Rt. 1991
s. 1303 (se særlig mindretallets votum s. 1509). I den sistnevnte dommen påla
flertallet objektivt ansvar, mens mindretallet ut fra samme bevisvurdering
anvendte arbeidsgiveransvar for anonyme og kumulative feil.
En forskjell mellom
ansvarsgrunnlagene ligger i at arbeidsgiveransvar i normaltilfellene forutsetter
at en arbeidstaker kan pålegges skyldansvar, mens dette ikke kreves for
objektivt ansvar. En annen forskjell ligger i at objektivt ansvar kan ramme
andre ansvarlige enn arbeidsgivere. Også en som f. eks. eier en gjenstand med
iboende faremoment kan rammes av ansvaret, jfr. som eksempel gesimsdommen Rt.
1939 s. 766.
Andre materielle poeng i oppgaven:
Svakheten ved dette disposisjonsalternativet er at det ikke gir rom for en
sammenligning av alle tre ansvarsgrunnlag samtidig. Det skulle imidlertid være
mulig å bake inn også denne innfallsvinkelen i fremstillingen, jfr. det som
ovenfor er nevnt om f.eks. risiko og tilknytning. I denne forbindelse nevner jeg
spesielt et par punkter:
Det kan være relevant for oppgaven
å peke på særtrekk som skiller det ene ansvarsgrunnlag fra de to andre. Et
eksempel er at det ulovfestede objektive ansvaret er det eneste ansvarsgrunnlag
som ikke forutsetter skyld, et annet er at bare arbeidsgiveransvaret er
lovfestet. Personlig synes jeg ikke alltid at denne type observasjoner er
spesielt interessante, men noen av dem kan være egnet til å dokumentere
oversikt. Mange nevner f.eks. at det bare er skyldansvaret som kan resultere i
oppreisningsansvar, jfr. ordlyden «den som» i skl. §§ 3-5 og 3-6, mens noen
fremhever at bare arbeidsgiveransvaret er personelt
begrenset. Dette viser god materiell orientering og bør honoreres.
Det kan selvsagt også presenteres
relevant utover det som er nevnt ovenfor. Det materielle stoffet burde
imidlertid være kjent for sensorkorpset, og derfor ser jeg ikke behov for å gi
en innføring i rettsområdet utover punktene ovenfor.
Jeg understreker at sensorene bør ha et åpent sinn både mht. valg av
disposisjon og hva som tas med. Det er viktig for denne typen oppgaver å
evaluere den materielle kvaliteten - av og presisjonen i det kandidaten nå en
gang har skrevet - enten opplegget er det ene eller det andre. De materielle
punktene ovenfor bør ikke styre sensuren inn i et bestemt spor, men ses som et
uttrykk for naturlige poenger som kan være med.
Oppgaven er relativt enkel å bestå,
samtidig som den virkelig gode kandidat har anledning til å briljere. I og med
at emnet ligger sentralt i lærestoffet, skal man være nokså dårlig orientert
for ikke å ha noe å skrive om.
Nivået på de rettede besvarelser er
brukbart, idet de aller fleste kandidater har en viss materiell kontroll på
emnet. De øvrige sensorer melder om meget få strykbesvarelser, og det samme
gjelder undertegnedes bunke. Kandidater som avslører grunnleggende
misforståelser har lett havnet i sjiktet ned mot stryk. Et eksempel er en
kandidat som hevder at skyldansvaret bare rammer grov uaktsomhet i en oppgave
som ellers er akseptabel, men nokså tynn materielt sett.
Når det gjelder laudkravet, er et
utgangspunkt at kandidaten bør ha en disposisjon som fungerer i forhold til
oppgavens spørsmål etter likheter og forskjeller. I tillegg bør en vesentlig
del av punktene som er nevnt ovenfor være berørt. En god indikasjon på
kandidatens nivå ligger i håndteringen av skyldvurderingen i og utenfor
arbeidsgiveransvaret, jfr. § 2-1 nr. 1 første punktum i.f. og det særlige
krav til at uaktsomheten må ha skjedd i tjeneste jfr. også begrensingen i
annet punktum. Laudkandidaten bør helst se at dette er et relevante problem for
oppgaven og bringe noen poeng i denne sammenheng. Dog er dette ingen nødvendig
forutsetning for laud. Om slikt sentralt stoff mangler, bør imidlertid det
øvrige som er presentert være tilsvarende godt.
Mange kandidater bruker mye plass på
en egentlig unødvendig gjennomgang av alle teoretiske punkter vedrørende
culpanormen, mens noen gjør tilsvarende operasjon i forhold til det ulovfestede
objektive ansvar. Jeg viser til det som ovenfor er nevnt om endimensjonale
fremstillinger, jfr. redegjørelsen for de to første disposisjonsvariantene
ovenfor. Disse besvarelsene har vært vanskelige å bedømme. Etter konferanse
med to av de øvrige gjennomgående sensorer, har jeg nådd tilnærmet konsensus
om følgende retningslinjer:
Hvis endimensjonalt stoff er ryddig
og presist presentert, bør stoffet tas til inntekt for generelt god
kunnskapsmessig orientering, men ikke gi full uttelling i forhold til
karakteren. Slikt stoff ligger ikke i oppgavens kjerne, og balanseringsvalget
bør trekke ned dersom slikt stoff presenteres på bekostning av egentlige
sammenligningspoeng.
Hvis fremstillingen ikke inneholder
poeng som med rette kan falle innunder presentasjon av «likheter og
forskjeller», skal den ikke ha laud selv om kandidaten viser gode
erstatningsrettlige kunnskaper. Hvis slike besvarelser i tillegg inneholder
klare svakheter i presentasjonen av det materielle stoffet, plasserer dette
prestasjonen i faresonen for stryk.
Hvis besvarelsen derimot er fokusert
på å sammenligne og er poengtert i så måte, bør det for karakteren laud
ikke settes alt for store krav til presentasjonens omfang og dybde.
I. EKSAMENSKRAV OG LITTERATUR |
|
Eksamenskrav i skatterett (3vt): | Grundig kjennskap til skattesatsstrukturen, til reglane om utrekning av allmen inntekt av føremon vunne ved arbeid, kapital og verksemd, under dette om frådragsrett for utgifter knytt til slik inntekt, om frådragsrett for gjeldsrenter og andre finansieringskostnader, om skattereglar, om realisasjonsgevinstar og -tap og om periodiseringsreglane for arbeids- og kapitalinntekter. Kjennskap til reglane om skattesubjekta, til reglane om utrekning av personinntekt av arbeid og til rettskjeldene i skatteretten. (mine uthevinger) |
Tilrådd litteratur: | Frederik Zimmer, Lærebok i skatterett (3. utg.) Oslo 1997, med unntak av følgende avsnitt 7.4, 8.9, 10.8.3, 10.8.4, 10.9, 12, 13.7-13.12, 16-24. |
Problemstillinger som oppgaven reiser er hovedsakelig behandlet på s. 118-119, 147-155, 329-332. |
I likhet med forrige gang jeg var gjennomgående sensor på skatteretten var
nivået på besvarelsene overraskende bra. Jeg vil anta at oppgaven er noe over
middels vanskelig, og ettersom lovteksten i skatteloven gir liten veiledning
skiller oppgaven godt.
Det fremgår uttrykkelig av
oppgaveteksten at kapitalgevinster ikke skal behandles. Det er etter min
vurdering forsvarlig om kandidatene kort nevner og forklarer- forskjellen mellom
kapitalgevinster og -inntekter.. Lengre generelle utredninger om
kapitalgevinster bærer derimot ingen frukter.
Innledningen bør ikke bli for lang
og generell. Det beste er at kand. tidlig kommer i gang med oppgaven uten
unødig spalteplass på perifert stoff uten interesse.
Oversikt over hovedspørsmål og problemstillinger som kan behandles:
Utgangspunktet er sktl. § 42 første ledd, 1. pkt. "fordeler [..]
vunnet ved [..] kapital". En sentral problemstilling blir å klargjøre
hvilke inntekter som omfattes av denne bestemmelsen.
Det bør nevnes at kapitalinntekt er en bruttoinntekt og inngår i
beregningsgrunnlaget for alminnelig inntekt.
En klargjøring av det skatterettslige kapitalbegrep kan være på sin plass.
Nærmere om dette i Zimmer på s. 149-150.
De typiske kapitalinntekter er: | |
- |
renteinntekter, aksjeutbytte samt øvrige inntekter fra finansgjenstander |
- |
fordeler ved bruk av realgjenstander |
- |
inntekter, fra immaterielle rettigheter |
Zimmer understreker at renteinntekter og fordel vunnet ved eiendom er
undergrupper av den mer generelle regel om fordel vunnet ved kapital, og har
derfor ikke selvstendig rettslig betydning, jf. s. 147.
Videre bør kand. komme inn på grensedragningen mot andre inntektsformer
herunder:
– |
grensen mot kapitalinntekter i virksomhet (ettersom oppgaven avgrenser mot dette bør kun hovedprinsipper nevnes). Det kan kanskje forventes at kand. nevner at det i virksomhet er en betydelig overlapping mellom den s.k. kapitalregelen og virksomhetsregelen. Siden virksomhetsregelen rekker noe lengre som skattehjemmel har kapitalregelen først og fremst betydning utenfor virksomhet. |
– |
dernest bør forholdet mellom kapitalgevinster og -inntekter nevnes. Det er sikker rett at kapitalgevinster faller utenfor kapitalregelen i skl § 42, 1. ledd, og i læreboken nevnes Rt. 1932/233 Løvenskiold I som eksempel. |
– |
kapitalinntekt erverves som hovedregel i form av penger. |
– |
unntaksvis
som naturalinntekter: fri bruk av realgjenstander som tilhører tredjemann. |
– |
innvinning av kapitalinntekt skjer normalt i løpende takt med at tingen er stilt til disposisjon for leietaker. |
– |
bruk av egne gjenstander - skatteplikt? |
– |
grensen inntektsmulighet - aktuell inntekt. |
Nærmere om disse spørsmål i Zimmer s. 150-151.
– |
reglene om prosentligning er pensum og behandles i kap. 9 s. 220‑230. |
– |
kap. 12 om aksjeutbyttebeskatning er ikke pensum. |
Det sentrale er at kand. får frem de bærende hensyn bak reglene for
boligbeskatning. Det bør nevnes hva som er motstykket til prosentligning-
direkte ligning. Disse spørsmål behandles av Zimmer på s. 220-221 og s. 229-230.
Hvilke eiendommer som skal prosentlignes behandles på s. 222 flg.
– |
Kand. må få frem hovedpoenget at kapitalinntekter ikke inngår i personinntekt. |
– |
tilordningsspørsmål, jf. Zimmer s. 153‑154. Hovedregel: det underliggende privatrettslige eierforhold avgjørende. |
– |
familiebeskatning ikke pensum på 2. avd. |
– |
Skattesats på 28 %. |
– |
Lavere skattesats enn for arbeidsinntekter. |
– |
Problem: når en kapitalinntekt kommet til beskatning ikke om inntekten er skattepliktig. |
– |
Realisasjonsprinsippet gjelder for kapitalinntekter utenfor virksomhet. |
– |
"Pengestrømmen" ikke avgjørende slik som ved kontantprinsippet. |
– |
sommerens debatt om hardere beskatning av aksjeutbytte. |
Foreleser i skatterett er professor Tore Bråten, og jeg legger ved hans disposisjon fra forelesningen. Av denne fremgår hvilke spørsmål som var behandlet i tilknytning til oppgavens tema. Mange kand. vil ventelig disponere oppgaven etter denne.
Etter å ha lest et representativt utvalg av besvarelsene synes det som om de
fleste er kommer rimeligvis brukbart fra oppgave. Oppgavers skiller godt og det
er relativt lett å se hvem som har jobbet med faget. Ved sensuren må det tas
høyde for at kand. på 2. avdeling ikke er like godt trent metodisk.
De fleste besvarelsene er på under
20 spalter, men det trenger ikke være noen svakhet om den er kortere. En kort
og poengtert drøftelse av oppgavens hovedspørsmål på 15 spalter er nesten å
foretrekke.
Det er en klart tendens at de som
kommer best fra besvarelsen bygger på Tore Bråthens forelesningsdisposisjon.
Oppgaven er en typisk oversiktsoppgave hvor det gjelder å få frem en rekke
hovedpoenger, og ikke fortape seg i detaljer rundt f. eks. boligbeskatningen.
For å bestå oppgaven er det et
minimum at kand. finner frem til riktig hjemmel og utgangspunkt. De som blander
sammen kapitalgevinster og -inntekter lever farlig. Særlig all den tid det
fremgår av oppgaveteksten at det avgrenses mot disse spørsmål. At spørsmål
rundt boligbeskatningen overses bør ikke medføre i.b, men derimot et markert
trekk.
Den haudable besvarelse kjennes igjen
ved at de fleste spørsmål er sett, men evnen til å reise gode
problemstillinger eller se relasjoner er variabel. Det er også en
gjennomgående svakhet at hensyn ikke nevnes. Ofte "mye ord", og
vekslende presisjon i det som behandles.
Den laudable kand. merker seg ut med
en ryddig disposisjon. Oppgavens forskjellige
hovedspørsmål sees i sammenheng, og hensyn
nevnes. Ryddig og poengtert om boligbeskatning. Spørsmål rundt periodisert
og tilordning nevnes. Dersom kand. utmerker seg med solid oversikt og
forståelse er det etter min mening ingen grunn til å "holde igjen".
Vedlegg:
DEL C
IV. |
KAPITALINNTEKTER OG KAPITALGEVINSTER |
1. | Innledning |
2. | Skillet mellom kapitalinntekter og kapitalgevinster |
V. |
NÆRMERE OM KAPITALINNTEKTER |
1. | Innledning |
2. | Hva slags kapitalinntekter kan være aktuelle? |
3. | Fordel vunnet ved kapital |
4. | Innvinning |
4.1 | Normalsituasjonen |
4.2 | Egen bruk |
5. | Tilordning |
6. | Fradrag |
7. | Nærmere om fordel ved bruk av fast eiendom som bolig eller fritidseiendom |
7:1 | Innledning |
7.2 | Hva innebærer prosentligning? |
7.3 | Hvilke boligeiendommer omfattes av reglene om prosentligning? |
7.4 | Beregning av prosentinntekt av egen bolig |
7.5 | Prosentligning av fritidsbolig |
8. | Aksjeutbytte |
8.1 | Innledning |
8.2 | Bakgrunnen for at beskatningen skjer etter godtgjørelsesmetoden |
8.3 | Anvendelsesområdet for selskapsskattelovens regler om utbytte |
8.4 | Hva regnes som skattemessig utbytte? |
8.5 | Nærmere om godtgjørelsen |
Sist oppdatert 27. juli 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |