UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
Begge deloppgaver faller inn under det Studie og eksamensreglementet kaller Familierett med skifte. For enkelhets skyld kalles del 1 i denne veiledning for barnerettsdelen, og del 2 for familierettsdelen.
Det er i oppgaven ikke angitt noe om vektlegging på de ulike deler, og etter
det opplyste har heller ikke eksamensutvalg eller eksamensformann noen spesielle
synspunkter på spørsmålet. Etter å ha vart gjennom gjennomgående sensur
synes heller ikke dette å være noe problem. De fleste kandidater tar sikte på
en lik vektlegging av oppgavens to deler. Når jeg sier tar sikte på, er det
fordi en del ikke lykkes helt. Det synes som om mange disponerer tiden dårlig,
og bruker for lang tid på barnerettsdelen, og derfor kommer i tidsnød på
familierettsdelen. Det må trekkes på vanlig måte for dette. Oppgavene synes
ikke være så omfattende at det må bæres over med manglende tid. Særlig må
det trekkes hvor del 1 er fylt opp med en del unødig stoff, og kandidaten
deretter serverer en mellomting mellom kladd og grovdisposisjon i del 2.
I utkastet til denne sensorveiledning skrev jeg at de
kandidater som viser forståelse kunne
score poeng på del 1, mens del 2 mer er en kunnskapsoppgave. Dette må
modereres. Mange viser alminnelig god menneskekunnskap under barnerettsdelen,
men mangler «pensumkunnskap». Etter min mening kan ikke sunn fornuft alene gi
de helt store uttellinger, så fremt kandidaten ikke har kjennskap til
rettspraksis eller teori. På den annen side har jeg vanskelig med å gi gode
karakterer til de kandidater som husker både dommer og momenter, men som
synes å ha svak forståelse for hvilken situasjon rettsreglene skal regulere.
De beste besvarelser er selvsagt de som viser pensumkunnskaper, og som samtidig
klarer å gi en helhetlig fremstilling som også viser god forståelse for og
innsikt i oppgavens tema. Om hva som er oppgavens tema, og om forståelsen av
oppgaveteksten, kommer jeg tilbake til.
Samtidig som jeg vil kreve mer kunnskaper i del 1, vil jeg
også understreke betydningen av forståelsen for helheten i reglene omkring et skifte ved besvarelsen av del 2. En del har teoretiske kunnskaper
knyttet til bruksrett og el. § 68, men viser liten oversikt for det
helhetsbildet bruksretten nødvendigvis må settes inn i. Nærmere om dette
under redegjørelsen for del 2.
Barnets beste1- hensynet i barnefordelingssaker (samværssaker behandles ikke).
(1= I oppgaveteksten er bindestreken plassert mellom barnets og beste. Jeg vet ikke onn dette var tilsiktet, men jeg har bevisst flyttet den.)
Eksamenskrav: |
«Grundig kjennskap til reglane om ... rettshøve mellom foreldre og barn». |
Pensum: |
Lucy Smith og Peter Lødrup, Barn og foreldre, 4. utgave 1993, § 6. Foreldreansvaret og den daglige omsorg ved samlivsbrudd, særlig pkt. II, Hva avgjørelsen skal bygge på, sidene 88-104. |
Øvrig litteratur: |
Kirsten Sandberg, Barnets beste, Om barnefordeling, rettspraksis og rettferdighet, Oslo 1990 og Lucy Smith, Barnefordeling og foreldremyndighet, Oslo 1980. |
Hva må, bør eller kan besvarelsen inneholde?
Oppgaveteksten er en tittel, ikke et spørsmål. Mange, kanskje de fleste, har problemer med å avgrense oppgaven - eller å forstå den. Jeg finner det derfor nødvendig å si noe mer om tolkingen av oppgaveteksten.
Det første som må tas stilling til er hva uttrykket «barnefordelingssaker»
innebærer. Uttrykket brukes ikke i lovteksten og heller ikke eksplisitt i
pensum. En må således ha litt «faktiske» kunnskaper for å vite hva det
innebærer. Jeg regner imidlertid med at studentene som har fulgt forelesninger
har denne kunnskapen. Etter min mening kan det vel heller ikke være vanskelig
å gjette seg til innholdet. Ordet i seg selv peker - om enn brutalt formulert -
på en fordeling av barn, ikke av foreldreansvar.
Det som kanskje i større grad skaper vanskeligheter for en
del kandidater, er at de ikke vet forskjell på det formelle foreldreansvar (bl.
§ 30) og spørsmålet om hvem barnet skal bo fast hos (den daglig omsorgen). De
kandidater som kjenner pensum, bør også kjenne forskjell på disse to spørsmål.
Riktignok er heller ikke lovteksten særlig klar på dette punkt. Den for
oppgaven relevante bestemmelse, bl. § 34 (særlig 3. ledd), inneholder i sin
overskrift kun begrepet foreldreansvar. Spørsmålet om hvem barnet skal bo fast
hos, fremkommer i en innskudd bisetning i 3. ledd. Antagelig må det være
grunn til å tro at de som roter med disse spørsmål, er de som heller ikke har
lest pensum noe særlig.
Enkelte klarer ikke å skille mellom daglig omsorg og
foreldreansvar i det hele tatt. Besvarelsen blir derfor gjennomgående vag og
ullen på dette punkt. Enkelte kaller den daglige omsorg for foreldreansvaret,
og gjennomgår de ulike momenter det på denne bakgrunn. Dette må det antakelig
i en viss grad bæres over med. Men igjen, de som roter med dette spørsmålet
foretar sjelden en solid drøftelse videre.
For de kandidater som skiller, men som ikke avgrenser mot
foreldreansvaret, blir det spørsmål om - og i tilfellet hvor mye - det skal
trekkes for dette.
Noen få starter med å si at ved et samlivsbrudd vil det være
to spørsmål foreldrene må løse; det ene er foreldreansvaret og det andre er
den daglige omsorgen. Når de da samtidig forklarer forskjellen, eller viser at
den er kjent, men samtidig får med at det er spørsmålet om daglig omsorg som
er det vanskeligste og det spørsmålet det oftest blir strid om, synes jeg ikke
det skal trekkes dersom de kort redegjør for reglene om foreldreansvar.
Derimot må det trekkes når fremstillingen av
foreldreansvaret (eller andre barnerettslige temaer) går på bekostning av
fremstillingen av oppgavens sentrale tema; barnets beste-hensynet.
Enkelte som blander foreldreansvar og daglig omsorg, kommer
også inn på spørsmålet om delt omsorg - som da kalles felles foreldreansvar.
De hjelpeløse kandidater starter gjerne med en lang
innledning om barnelovens tilblivelse og historie, om barna som alltid er
taperne, om innholdet i foreldreansvaret, saksbehandlingsreglene osv, før man
mot slutten i større eller mindre utstrekning kommer inn på barnets bestehensynet.
Jeg har i stor grad latt slike besvarelser passere, men reiser likevel spørsmålet
om dette kan eller bør være tilstrekkelig.
En del kandidater misforstår oppgaven på grunn av ordet
barnefordelingssaker, og skriver derfor mest eller mye om
saksbehandlingen. Eksempelvis vises det til § 41 om bruk av sakkyndige som
eksempel på, hvordan barnets beste-hensynet gjør seg gjeldende i
barnefordelingssaker. Enkelte foretar også en vanskelig sammenblanding av
saksbehandling og vurderingstemaer. Disse tar gjerne med spørsmålene knyttet
til endring av avtale eller avgjørelse i bl. § 39, tvangsgjennomføring i bl.§
42. Mage viser også til kravet om mekling i el. § 26, jfr. bl. § 34, 3. ledd
(gifte foreldre) og § 35, 3. ledd (ugifte foreldre). Vedrørende el. § 26
viser man gjerne til formuleringen i lovteksten om at meklingen skal ta sikte på
å finne den for barnet beste ordning. Jeg får i disse tilfeller ofte en
mistanke om at dette er stoff som tas med i mangel av kunnskaper om (eller forståelse
av) oppgavens egentlige tema. Det er selvsagt akseptabelt, og kanskje også et
pluss, for de som kort kan vise til hvordan siktemålet om barnets beste
også viser seg i andre sammenhenger. Oppgaveteksten er imidlertid begrenset til
beskrivelsen av hvordan et særskilt hensyn gjør seg gjeldende i en bestemt
beskrevet situasjon.
Som nevnt innledningsvis vil man kunne klare å besvare denne deloppgaven med
alminnelige menneskekunnskaper. Det kan således være et vanskelig spørsmål
om bedømmelse av besvarelser som røper manglende kjenneskap til pensum,
herunder rettspraksis, men som likevel på en akseptabel måte redegjør for
en del relevante momenter som
gjør seg gjeldende ved vurderingen av hva som er til barnets beste. Satt på
spissen; kan det gis uttelling for kunnskaper som ikke kan tilbakeføres til
juridisk skolering?
I alle fall hvor besvarelsen for øvrig er svak, mener jeg
klare holdepunkter for at kandidaten er blank i pensum, må tale for en samlet
stryk på denne dagen. Det vises til INSTRUKS FOR EKSAMENAR UNDER CAND.JUR.-GRADEN
§ 3-8, 3. pkt. som også må være retningsgivende for dette spørsmål.
Som redegjort for i utkastet, inneholder oppgaveteksten etter min mening to
sider. For det første hva «barnets beste-hensynet» går ut på, dvs hvilke
hensyn som kan og bør vektlegges og hvilke som er irrelevante. Dernest bør en
god besvarelse si noe om hvordan de ulike hensyn anvendes i en
barnefordelingssak. Kandidatene bør si noe om hvilken vekt hensynene i seg selv
har rent rettskildemessig. Eksempelvis om hvorvidt retten eller fylkesmannen vil
være bundet av at et sentralt hensyn taler i en retning, hvis man er overbevist
om en annen løsning samlet sett er til barnets beste. Det kan kanskje også være
lov å si at spørsmål om barnefordeling er lite rettslige i tradisjonell
forstand. Hvordan løser jussen spørsmålet om et pikebarn har størst behov
for kontakt med sin mor eller far? Det bør derfor gis stor uttelling til de
kandidater som også kan si noe fornuftig om den spesielle rettskildemessige
situasjon hvor barnets beste–hensynet dukker opp.
De fleste som synes å ha kunnskaper om oppgavens tema, sier
også noe fornuftig om betydningen av rettspraksis som «argumentkilde». Jeg
viser igjen lærebokas standpunkt, hvor det på side 89 hevdes at «den enkelte
doms prejudikatsvirkning er meget begrenset. Rettspraksis vil først og fremst
ha betydning som en rettslig argumentasjonskilde.»
De gode kandidater klarer videre å forklare noe nærmere
hvorfor rettskildesituasjonen er som den er. Ofte kan det bli en utidig
repetering av dette etter fremstillingen av hvert enkelt moment. På den annen
side er det kanskje å
unngå dette.
De aller fleste finner «lovhjemmelen» for utgangspunktet om
barnets beste, bl. § 34, 3. ledd 4. pkt. (i læreboka feilaktig referert til
som «annet ledd siste pkt»). De gode kandidater viser også til andre steder i
loven hvor dette er sagt eller forutsatt. Likeledes forklarer de gode kandidater
barnets beste-hensynet som det gjennomgående - nærmest overordnede - prinsipp
i barneloven. Formålet ble fastslått allerede i den såkalte skilsmisseloven
av 1909 (§ 15), og ble senere fulgt opp BiE (§ 8). De svakere kandidater som
er opptatt av å skrive om hvordan barneloven av 1981 brøt kraftig med de
tidligere lovers brutalitet overfor barna, overser dette poenget. (Mange er
opptatt av at barneloven innførte begrepet foreldreansvar, i stedet for foreldremyndighet.) Som nevnt vil det være et pluss for de kandidater som sier noe
fornuftig om hvorfor det er slik, utover det å henvise til «barnets beste»
som en rettslig standard.
De ulike hensyn som vektlegges - og som i følge Sandberg er tillatelige - er fremstilt noe forskjellig i de ulike bøker. Jeg finner det mest hensiktsmessig å bygge på lærebokas fremstilling i denne sensorveiledningen.
I følge Smith/Lødrup (s.89-94) er det «risikoen ved miljøskifte
som oftest - alene eller sammen med andre - blir anført i Høyesteretts
domsgrunner i barnefordelingssaker». Jeg går ikke her nærmere inn på
domsreferater mv, men viser bare til enkelte prinsipielle standpunkt. Det hevdes
bl a (s.92) at risikoen ved miljøskifte som moment spiller en større rolle jo
lenger foreldrene bor fra hverandre, og jo dårligere kontakten har vært mellom
barnet og den av foreldrene det ikke har bodd sammen med. Læreboken (s. 93)
viser videre til at risikoen ved miljøskifte kanskje har hatt for stor
gjennomslagskraft, og det blir hevdet at det ikke som en generell regel kan påstås
at miljøskifte er skadelig. Det vises til fremstillingen hos Lucy Smith,
Barnefordeling og foreldremyndighet, § 19 IV og V, samt en del refererte høyesterettsdommer.
Barnets oppvekstmiljø må vurderes vidt, så som øvrig
slekt og familie, venner, barnehage og skole osv.
Mange kandidater viser til «overlege Simonsen», hvilket
refererer til en sakkyndig uttalelse i Rt. 1953:1374 om skadeligheten av miljøskifte.
En mye referert dom er Pakistandommen, Rt. 1983:251 hvor barna som hadde bodd
med far i Pakistan, ble værende hos ham til tross for at mor i Norge ble ansett
mer skikket. Ellers vises det ofte til kidnappingsdommen i Rt. 1968:368 om
hvordan stabilitetshensynet kan medføre at en rettsstridig handling i
realiteten aksepteres. (Amerikanske foreldre, far tok urettmessig med seg barna
først til Israel deretter til Norge. Etter fire år fant retten at det tross
alt var best å la barna forbli hos far.)
Som eksempel på at andre faktorer
kan være viktigere, vises gjerne til Rt. 1989:176 (Kenyadommen) og Rt. 1982:116
(referert nedenfor) hvor hensynet til
størst samlet foreldrekontakt og motarbeidelse fra den ene forelder ble
tillagt større vekt enn ulempen ved miljøskifte.
I Kenyadommen hadde far urettmessig tatt med seg barna til
Norge, og etablert seg på ny. Han nektet barna kontakt med mor, og skapte
dessuten en motvilje mot henne hos dem.
Det neste hensynet som tas opp både i læreboka (s. 94-96) og av de fleste
kandidater er hensynet til at barnet får størst mulig samlet foreldrekontakt. Et av de
sentrale spørsmål i denne forbindelse er hvem av foreldrene som viser størst
vilje til dette, dvs til å bistå ved gjennomføringen av den annens samværsrett.
De sentrale dommer er Rt. 1982:116 og Rt. 1991:1184 som
er referert i læreboka (s. 96),
hvor for øvrig Peter Lødrup var førstvoterende som konstituert dommer i Høyesterett.
Dommen er nærmere omtalt og kritisert av Trude Haugli i Jussens Venner, 1993
s.180 flg. Det aktuelle spørsmål i denne sammenheng er om det er adgang til å
legge vekt på «allmennpreventive hensyn», ved at man vil oppdra foreldre til
å samarbeide. Ofte kan det bli en vanskelig avveining hvor den lite
samarbeidsvillige forelder har etablert en tilstand det kan være uheldig for
barnet å bryte opp.
I 1982-dommen
var en fem år gammel pike godt etablert hos far og hans nye kone, og med slekt
i nærheten. Far motsatte seg pikens samvær med mor. Begge foreldre var vel
skikket, og for å sikre størst samlet foreldrekontakt, ble den daglige omsorg
overført til mor. Det tilsvarende var tilfellet i 1991 dommen, men denne gangen
var det mor som motsatte seg samvær. I tillegg hadde far
omtrent ikke sett barnet som i mellomtiden hadde blitt syv år gammel.
Barnets egne ønsker er av betydning, og skal tas hensyn til. I bl. §
31 fastslås dette som et generelt prinsipp, og som selvsagt også får
betydning når familien bryter opp. Etter bl. § 31, 2. ledd skal barn over 12
år høres ved avgjørelser av personlig betydning for barnet, herunder hvem det
skal bo fast hos - og meningen skal tillegges stor vekt. Avveiningen i disse
situasjoner er ofte at det på den ene side er viktig å vite hva barnet selv ønsker,
mens det på den annen side kan være meget vanskelig for barnet både å foreta
et valg og å «svikte» den ikke-valgte. Eksempler fra praksis det gjerne vises til er Rt. 1983:266 hvor det ble lagt vekt
på at de to sønnene ville til far og datteren til mor. Et eksempel på at ønsket
ikke ble tillagt vekt er Rt. 1989:320 hvor to døtre hadde «et sterkt,
vedvarende og dypt rotfestet ønske» om å bo hos faren. Retten mente dette ønsket
var basert på et «nødvendig» valg av side i forbindelse med at faren var
mistenkt for overgrep mot sin stedatter, og tilla det derfor ikke avgjørende
vekt.
Mange kandidater bruker denne som et eksempel på at mistanke
om seksuelle eller andre overgrep, kan være tilstrekkelig grunn til å nekte
vedkommende den daglige omsorgen. (I dette tilfellet ble saken henlagt.)
Standpunktet er selvsagt forsvarlig, og det kan nok tenkes at retten i den
nevnte sak hadde dette i tankene. Skal man være korrekt, kan imidlertid ikke
dommen påberopes som et eksempel på denne vurdering.
Det er videre ansett som viktig å holde søskenflokken samlet.
Dette hensynet blir av enkelte hevdet å være «oppfunnet» av justitiarius Telje Wold i et mindretallsvotum i Rt. 1960:883: «[Søskenflokken] er i mange tilfelle det verdifulleste barna har tilbake når foreldrenes ekteskap går i stykker, særlig hvor barna er så vidt gamle som her og har vennet seg til å leve sammen som søsken.»
Betydningen av en samlet søskenflokk varierer selvsagt med barnas alder og hvilken tilknytning det er mellom dem. En deling kan også gi fordeler. Foreldrene kan bli mer positivt innstilt til samværsordninger, og man slipper i samme grad at en av foreldrene blir sittende igjen som taper. Riktignok skal hensynet til barnet gå foran foreldrenes ønsker, men etter min mening er det en god garanti for at barna skal få det godt etter foreldrenes samlivsbrudd at også foreldrene er så fornøyde som de kan bli. Som eksempel på at andre hensyn gikk foran, refereres gjerne Rt. 1983:266 referert ovenfor.
Foreldrenes personlige egenskaper har selvsagt betydning, men de er
ikke bestandig like synlige. I mange tilfeller må dommeren under
hovedforhandling eller forberedende rettsmøter danne seg et inntrykk av hver av
foreldrene, herunder deres egenskaper som omsorgspersoner. Enkelte har fått
frem at det for Høyesterett er vanskeligere å danne seg et direkte inntrykk av
personlighetene.
Kandidatene viser her til enkelte negative egenskaper som
rusmisbruk, hissighet eller voldelighet, tidligere overgrep mot barn osv. Et
ofte brukt eksempel (dels hentet fra læreboka s. 100) er valget mellom den
intellektuelle, men følelseskalde far (ofte jusprofessor eller høyesterettsdommer!)
og den ikke så oppvakte, men varme og omsorgsfulle mor. Noe inspirasjon er
hentet fra RG. 1987:984, samt Rt. 1986:997 hvor de sakkyndige la vekt på at en
åtte år gammel gutt ville bli bedre rustet til utdannelse og arbeidsliv ved å
bo hos faren.
Barnets kjønn har
i tidligere høyesterettspraksis vært tillagt selvstendig vekt, og det gjøres
fortsatt i underrettspraksis etter barneloven av 1981. Det gjelder særlig eldre
barn som trenger et forbilde eller en voksenmodell. Eksemplet her er Rt.
1968:709 hvor retten mente den florten år gamle gutten trengte støtte og
veiledning fra faren bl a under pubertetstidens personlighetsutvikling.
Foreldrenes ønsker og behov er i følge
læreboka stort sett bare vært tillagt vekt når forholdene ellers er like. Som
nevnt ovenfor kan etter mitt syn barnets beste ofte være en ordning som begge
foreldrene samlet sett er mest fornøyd med. Etter min mening må det gis
uttelling for de kandidater som vise forståelse på dette punkt. Det sentrale er at barnet ikke skal vare en trøstegevinst til en sørgende
mor eller far, men at barnet ofte
kan komme bedre ut av foreldrenes samlivsbrudd dersom foreldrene klarer å
skape en ordning de begge er rimelig fornøyde med. Alt for mange kandidater
fremholder hensynet til foreldrene som en motsetning til barnets beste-hensynet.
Eksempel fra rettspraksis er Rt. 1985:179 hvor det ble tatt
hensyn til at for mor som var politisk flyktning og uten annen familie, ville
tapet av barna bli ekstra sterkt.
Religiøse forhold har normalt ingen betydning, men dersom en av foreldrene tilhører en ytterliggående sekt eller lignende, vil dette kunne tale i hans disfavør. Mange viser til «Jehovas vitner-dommen» i Rt. 1982:1200 hvor flertallet på tre mente oppvekst hos den strengt religiøse faren ikke ville være heldig. Enkelte viser også til en nyere dom, hvor medlemskap i samme sekt ikke ble tillagt vekt. Denne har jeg imidlertid ikke referanse til. Poenget etter min mening er at det ikke er den religiøse aktivitet i seg selv som skal tillegges vekt, men hvilket utslag denne har på foreldrenes oppdragelse og personlighet. I 1982-dommen kunne man like gjerne si at det var farens strenge autoritære holdning som ikke var til barnets beste.
Årsaken til samlivsbruddet har
normalt ingen betydning, med mindre det viser uheldige personlige egenskaper hos
en av foreldrene. I det hele er det vel vanskelig å snakke om hvem som har
skylden for et samlivsbrudd.
Aldersforskjell mellom foreldrene er også nevnt i pensum som et forhold som
kan ha betydning.
De fleste kandidater som i rimelig grad har funnet ut hva oppgaven går ut på, og som har vært gjennom pensum, klarer også i rimelig utstrekning å gi en fornuftig redegjørelse for de ulike momenter eller hensyn som gjør seg gjeldende ved vurderingen av hva som er til barnets beste i en barnefordelingssak, og hvordan de ulike momenter kan og må avveies mot hverandre. De fleste får også fram at det til sist må foretas en bred helhetsvurdering, hvor nettopp resultatet barnets beste er siktemålet.
Eksamenskrav: |
«Grundig kjennskap til reglane om ... skifte mellom ektemakar». |
Pensum: |
Peter Lødrup, Familieretten, l. utgave (l. opplag) 1991 eller 2. utgave 1994, jfr pensumendring 3.4.1995, i begge utgaver § 23, henholdsvis sidene 254-262 og 260-267. Sidehenvisningene nedenfor er til 2.utgave, |
Øvrig litteratur: |
Vera Holmøy og Peter Lødrup, Ekteskapsloven og enkelte andre lover med kommentarer, Oslo 1994. Temaet er også behandlet i Wyllers Boligrett s. 202 flg. En bredere fremstilling er gitt i en studentavhandling inntatt i Inst. for privatretts skriftsserie nr 51. |
Fremstillingen hos Lødrup (§ 23) gir i seg selv et godt forslag til disposisjon;
I. | Bruksrettens betydning - hjemmel, |
II. | Vilkårene for bruksrett, |
III. | Bruksrettens omfang og varighet og |
IV. | Vederlag for bruksretten - leie. |
Det er videre vanskelig å gi en oversikt over stoffet, uten at det blir en avskrift og et referat av lærebokas syv sider. Jeg skal likevel gjøre et forsøk, og samtidig antyde noe om hva som ellers kan tas med for å sette oppgaven i et perspektiv.
Etter min mening bør en oppgave om bruksrett først «situasjonsplasseres»,
dvs kandidaten bør fortelle at reglene kommer til anvendelse når en ektefelle
etter separasjon eller skilsmisse ønsker å få bruksrett til bolig som eies
(helt eller delvis) av den annen ektefelle. Det er viktig at kandidaten viser
forståelse ved å sette reglene om bruksrett inn i en større sammenheng.
Innledningsvis
kan det derfor raskt gjøres rede for reglene om naturalutlegg i el. §§
66-67. Enkelte starter allerede med el. § 31 og § 40 som eksempel på
ektefellenes selvstendige økonomiske stilling, og det er greit så lenge man
ikke sporer av.
Reglene om bruksrett blir først aktuelle dersom den ikke-eiende
ektefelle ikke har fått medhold
i krav om overtakelse etter § 67, eller ikke har fremsatt slikt krav. Det kan
tenkes ektefellen ikke ønsker eller makter å overta eiendomsretten til
boligen, men ønsker å fortsette å bruke den som bolig. I praksis vil slikt ønske
om borett ofte ha sammenheng med et ønske om å beholde den daglige omsorgen
for barna, og samtidig bli boende på samme sted. Se nærmere nedenfor.
Alt for mange kandidater vakler etter min mening på dette punkt. De klarer
å gjengi læreboka sånn noenlunde, men som regel alt for upresist til at de kan krediteres for
oversikt. Særlig røper mange manglende forståelse for innholdet i særeie/felleseie
som formuesordning og sameie som en eierform. Dette kan ha sammenheng med
ordlyden i el. § 68 som i første ledd omhandler «bolig som helt eller
delvis blir overtatt av den andre», og i andre ledd omhandler bolig i sameie
(vedrørende leiens størrelse).
Bruken av begrepet «overtatt» er i mange sammenhenger uheldig. I følge læreboken
(s. 262) «er kanskje ikke formuleringen helt heldig» rent språklig, idet
bruksrett også kan gis før det er avklart hvem som skal overta boligen. Etter
min mening er kanskje ikke begrepet, dvs bøyningsformen, så uheldig likevel.
Dette kommer jeg tilbake til under midlertidige avgjørelser side 12. Derimot
mener jeg begrepet kan være forvirrende i forhold til begrepsbruken i hhv §§
66 og
67.
Etter hovedregelen i § 66 kan en ektefelle beholde
egen eid bolig, mens han etter § 67 kan overta den. Mange kandidater
følger ikke opp utgangspunktet om selvstendige eierforhold, og tilkjennegir en
oppfatning om at boligen har tilhørt felleseiet, og at skiftet går ut på
hvem som skal overta boligen fra felleseiet. Etter min mening røpes
også denne oppfatning i ordlyden i § 68.
Mange skriver derfor at spørsmålet om bruksrett blir aktuelt i de tilfeller
hvor den annen ektefelle har fått medhold i krav om overtakelse av boligen
etter § 67. Hvis man tenker litt etter, vil det sjelden kunne tenkes tilfeller
(utover helt korte overgangsordninger) hvor én ektefelle har fått overta bolig
eid av den annen eller i sameie iht § 67, og hvor den annen (den tidligere
eierektefellen) får medhold i en bruksrett. Hensynene som skal vektlegges er i
høy grad sammenfallende for de to bestemmelser.
Dersom det med overtakelse siktes til naturalutlegg på skiftet, gir også
formuleringen «bolig som helt eller delvis blir overtatt av den annen»
liten praktisk mening. Med delvis overtatt siktes til boliger i sameie. Bortsett
fra overtakelse etter avtale, vil naturalutlegg av sameiebolig kun være aktuelt
med hjemmel i § 67 - fordi den ene ektefelle har et større behov for
boligen enn den andre.
Krav om bruksrett kan imidlertid tenkes dersom sameie-ektefellen som ønsker
fortsatt bruksrett, ikke har økonomisk mulighet til overtakelse og derfor går
med på at den andre overtar boligen til eneeie. Det kan da oppstå vanskelige
avtalerettslige spørsmål om forutsetninger for overtakelsen, osv. Hvordan det
fremtidige eierspørsmålet skal løses hvor sameierektefellene ikke blir enige,
kommer jeg ikke nærmere inn på her.
Bruksrett blir derfor mest aktuelt hvor den ikke eiende (eller sameiende)
ektefelle ikke har sterke (særlige) nok grunner til å overta etter § 67,
eller ikke ønsker det - eksempelvis av økonomiske grunner. Bruksrett
etter § 68 er således et alternativ til overtakelse etter § 67.
På grunn av uklar terminologi i lovteksten, må det kanskje vises litt overbærenhet
for usikkerhet på dette området. Samtidig som på den annen side må gis
uttelling for de kandidater som viser oversikt.
Dersom en ektefelle alene eier boligen, trenger han ikke noen særskilt avgjørelse
om bruksrett til denne mens skiftet pågår. Denne retten har han allerede som følge
av eiendomsretten. Denne bruksretten kan han imidlertid foreløpig miste, dersom
retten treffer midlertidig avgjørelse iht el. § 92 og nedenfor.
Derimot vil rådighetsinnskrenkningene i el. § 32 fortsatt gjelde for
felleseiebolig inntil skiftet er avsluttet, jfr el. § 34. Rådighetsbegrensningene
for særeiebolig faller bort ved separasjon eller skilsmisse.
I mange tilfeller innretter ektefellene seg på en midlertidig ordning
hvoretter en av dem flytter ut, uten at man har inngått noen nærmere avtale.
Normalt må dette oppfattes som en avtalebasert bruksrett. Når (eller hvis)
ektefellene etter en tid blir uenige, vil regelen i § 68, 2. ledd if om at leie
kun kan kreves fra det tidspunkt kravet fremsettes, være gunstig for den gjenværende.
Som nevnt innledningsvis vil bruksrett til bolig ofte ha sammenheng med spørsmålet
om hvem som skal ha den daglige omsorg for barna. I spørsmålet om den daglig
omsorgen vil stabilitet i barnas bosituasjon ofte være et av momentene (se
ovenfor side 4). Hvor den ene ektefellen eier boligen, og den annen ikke er økonomisk
i stand til å overta den, men likevel ønsker å bli boende med barna, vil spørsmålet
om bruksrett være aktuelt.
Som også nevnt innledningsvis vil det være det vi noe tungvint kan kalle en
gjensidig sammenheng mellom bruksrett og spørsmålet om daglig omsorg. Det er
i seg selv et moment for daglig omsorg at barna kan fortsette å bo i gamme
bolig og i de samme omgivelser. På den annen side vil behovet for bruksrett til
tidligere felles bolig for å ivareta den daglige omsorgen for barna, være en særlig
grunn for bruksrett. Relativt mange kandidater ser denne sammenhengen. Enkelte
gir også det taktiske råd at den ektefelle som senere har tenkt å flytte, bør
sørge for å ha størst mulig kontakt med barna inntil spørsmålet om daglig
omsorg er avgjort.
Enkelte viser til at tilsvarende regler for samboere finnes i hustandsfellesskapsloven § 3, 2. ledd. Til sammenligning er det helt greit. Enkelte trekker også inn vilkårene for slik bruksrett som argument for spørsmål om ektefellers bruksrett, se nærmere nedenfor.
Likeledes kan det nevnes at reglene ekteskapslovens regler om bruksrett gjelder tilsvarende for registrerte partnere.
Vilkårene for bruksrett finnes i el. § 68, samt § 74 som gir tilsvarende regler for bolig som er den annens særeie. Loven oppstiller bare det generelle vilkår om at det skal foreligge særlige vilkår. I følge Lødrup (s. 256/262) kan ikke dette kravet oppfattes strengt, og viser til tidligere rettspraksis hvor etter domstolene «på praktisk talt fritt grunnlag [spurte] om ektefellen rimeligvis burde gis en bruksrett». Som nevnt ovenfor skal det tas hensyn til ektefellenes og barnas behov i vurderingen av om det foreligger særlige grunner. Om nærmere henvisninger til rettspraksis og redegjørelse for ulike momenter, vises det til Lødrup s. 262-263.
Det er viktig å få frem - og
de fleste gjør det - at det skal tas hensyn til ektefellenes behov. Det må
følgelig foretas en avveining. Derimot er en ren interesseovervekt ikke nok.
For å bli tilkjent bruksrett, må den ikke-eiende ektefelle kunne påvise
særlige grunner, eller gjerne en
kvalifisert interesseovervekt. Det må gis et pluss til den kandidat som påviser
at de særlige grunner for den
bruksrettssøkende skal oppveie eierektefellens fortrinn i egenskap av eier. Alt
for mange fremholder bare at § 68 er en sikkerhetsventil som skal forhindre
urimelige resultater, eller at den ene skal havne på bar bakke. Når samtidig
husmordommen fra 1975 trekkes inn, aner man litt om hvor det bærer hen.
En del foretar en oppdeling mellom barnas og ektefellenes behov, eller
skiller alt etter som ektefellene har barn eller ikke. Det siste er vel strengt
tatt ikke helt korrekt, men feilen blir som regel ikke så stor.
De fleste får også frem at det for bruksrett ikke er noe krav om tidligere
felles bolig, slik det er for overtakelse etter § 67. På den annen side
fremhever også enkelte at det mest praktiske ofte er bruksrett til felles
bolig, særlig når begrunnelsen er barnas stabilitet.
Et særlig spørsmål er betydningen av at den bruksrettssøkende ektefelle har særkullsbarn. Med henvisningen til barnas behov, tar nok lovteksten sikte på felles barn. Etter min mening vil imidlertid den ektefelle som har omsorgen for sine særkullsbarn, kunne vise til sitt eget behov for bolig for å ivareta denne omsorgen. Omsorgen for særkullsbarn må vel være mer tungtveiende enn ulemper i forhold til arbeidssted og lignende forhold som tidligere har vært vektlagt. I en interesseavveining kan det likevel tenkes at omsorgen for fellesbarn teller mer enn omsorgen for særkullsbarn. Hensynet til at fellesbarna skal ha en tilfredsstillende bolig, må også sies å være i eierektefellens interesse. Han kan vanskelig tenkes å hevde at hans interesse i kortere vei til arbeidet, eller økonomiske ulemper, skal veie tyngre enn at hans barn får en tilfredsstillende bolig.
Det er intet til hinder for bruksrett at boligen inngår i et gårdsbruk eller annen næringseiendom, se Holmøy/Lødrup s. 436. Om bruksrettens omfang i så måte, se nedenfor.
Enkelte tar opp spørsmålet om det kan gis bruksrett til «bolig den annen
har odelsrett til». Spørsmålsstillingen blir ofte litt skjev, idet
kandidatene ikke presiserer - eller tenker på - at det i så
fall blant annet må
dreie seg om et gårdsbruk av en viss størrelse. Det fremkommer intet i §
68 om at odelsrett er til hinder for bruksrett, slik det gjelder for overtakelse
etter § 67, (Se også § 66, 2. ledd. På den annen side annerledes på et
sammensatt skifte, jfr sl. § 63, 3. ledd.)
Argumenter som anføres for at
odelsrett forhindrer bruksrett, er at en slik regel gjelder for bruksrett etter
hustandsfellesskapslovens § 3, 2. ledd - idet denne viser til vilkårene
i «første ledd nr. 2 eller 3».
Hvilket standpunkt kandidaten
ender opp med, er vel kanskje ikke så viktig. Det bør imidlertid etter min
mening premieres for de som ser sammenhengen (eller mangel på sådan) i
lovverket, og foretar en fornuftig drøftelse.
I el.§ 74, 2. ledd kan en ektefelle bli tilkjent bruksrett til den annens særeiebolig
dersom «særlige grunner» taler for det. Formuleringen er identisk med vilkåret
etter § 68, og for øvrig henvises det til de nærmere retningslinjer i § 68,
1. ledd om hvilke hensyn som skal vektlegges.
Selv om det ikke finnes særlige holdepunkter i forarbeidene, «kan det få
betydning for den skjønnsmessige vurdering at det er tale om særeie-eiendom»
(Holmøy/Lødrup, Ekteskapsloven, s. 469). Mange kandidater får frem at grunnen
til særeieordningen kan ha betydning.
Vilkåret særlige grunner i § 74, 2. ledd står i motsetning til «sterke
grunner» i 1. ledd om rett til å overta eiendomsretten til den annens særeieboIig.
En del kandidater får frem at dette har sammenheng med at bruksrett er mindre
inngripende enn å overta eiendomsretten. På den annen side får man da et lite
problem med at vilkårene i hhv § 67 og § 68 er formulert likt.
Bruksretten vil normalt omfatte hele boligen, men unntak kan tenkes hvor en
oppdeling er naturlig. For eiendommer som også inneholder næringsvirksomhet,
for eksempel gårdsbruk, kan det tenkes bruksrett til boligdel, mens eier
fortsetter sin bruk av den øvrige eiendommen. (Se Holmøy/Lødrup s. 436.)
Bruksretten kan etter lovteksten gjøres tidsbegrenset (§ 68, 1. ledd
3. pkt). I læreboken (s. 263) heter det at den normalt ikke skal være
livsvarig, mens det i Holmey/Lødrup (s. 438) fastslås at bruksretten «er
etter sin art midlertidig».
Videre kan
bruksretten bortfalle dersom de hensyn som tilsa bruksrett ikke lenger er
tilstede (4. pkt). Eksempelvis kan bruksrett gis inntil barna når en viss
alder, en utdannelse er avsluttet osv.
Den eiende ektefelle kan kreve vanlig markedsleie, men kun fra det tidspunkt
hvor krav om leie er fremsatt (eller forutsatt), § 68, 2. ledd. Er boligen i
sameie, kan det kreves leie fastsatt forholdsmessig i forhold til eierandelene.
Dersom
den eiende ektefelle selv blir boende, skal det ikke svares noen husleie.
Tidligere ble det ofte praktisert slik at dersom boligen var i felleseie, måtte
den gjenboende ektefelle svare husleie til «fellesboet»
mens skiftet pågikk, i praksis gjerne halv leie til den annen ektefelle. Dette
var basert på en forestilling om at boligen i slike tilfeller også «tilhørte»
fellesboet. Denne forestilling holder ikke lenger, se f eks sl. § 54, 2. ledd
som også fastslår dette ved offentlig skifte.
En del kandidater tar opp spørsmålet om hvilke konsekvenser bruksretten får
for eierektefellen, og utviser stort sett god forståelse.
Enkelte roter seg litt inn i forholdet ved tvangsssalg,
og har som regel ingen forutsetninger for å få noe fornuftig ut av dette.
Kjennskap til tvangsl. § 11-21 kan neppe forventes. Dessuten vil det i
praksis ved tvangssalg av bolig som eiers tidligere ektefelle har bruksrett til
oppstå vanskelige spørsmål om erstatningsbolig. Læreboken (s. 265) sier bare
- under henvisning til Rt. 1974:701 - at bruksretten i så fall
faller bort, - og det må selvsagt aksepteres at kandidatene sier det samme.
(Noe mer utførlig i Holmøy/Lødrup s. 442.)
Dessverre må det også passere når kandidatene sier at bruksretten faller
bort ved frivillig salg, idet læreboken (samme sted) lett kan tolkes i
samme retning.
Når det gjelder forholdet til husleieloven, og eier- og
brukerektefellens rettigheter og plikter, har kandidatene litt ulike
synspunkter. Gjennomgående vises lite forståelse, men det kan heller ikke
forventes. Lærebokas standpunkt (s. 265) er at en del av husleielovens
bestemmelser bør gjelde analogisk mellom partene, selv om oppsigelsesreglene
ikke kommer til anvendelse.
Det fremkommer kanskje ikke helt klart av ordlyden i § 68; 1. ledd, men
forutsettes klart i 2. ledd at bruksrett også kan gjelde den annens eierandel.
Som nevnt ovenfor side 8 vil det imidlertid svært sjelden være aktuelt å
kreve bruksrett til en tidligere sameiebolig den annen delvis har overtatt, dvs
fått utlagt på skifte - enten iht § 67 eller avtale. Derimot kan det tenkes at en sameier krever bruksrett til den annens ideelle andel, selv om de
fortsetter å være sameiere, eller inntil overtakelsesspørsmålet er avgjort.
(Spørsmålet om riktig hjemmel i så fall er § 62 eller § 92, lar jeg ligge
her. Se dog nedenfor om midlertidige avgjørelser.)
Vurderingene av om bruksrett til sameiebolig skal gis blir de samme, bortsett
fra at bruksrett for en sameierektefelle lett kan anses som mindre inngripende -
slik at det kreves mindre for å innrømme bruksrett.
Reglene i sameieloven § 3 om bruk og utnytting og § 14 om bruksdeling er
formelt anvendelige, men får liten eller ingen betydning ved siden av el. §
68, samt el. § 34. Reglene i sameieloven kan uansett ikke forhindre en
bruksrett etter el. § 68, jfr saml. § 1, 2. ledd. Vedrørende fastsettelse av
leie ved sameiebolig fastslår § 68, 2. ledd 2. pkt et viktig prinsipp, nemlig
at leien skal fastsettes til en andel av vanlig markedsleie tilsvarende den
utleiende ektefellens eierbrøk. Leien skal altså ikke fastsettes til antatt
markedsleie for den ideelle andel av boligen.
Oppgaveteksten spør om bruksrett etter separasjon eller skilsmisse.
Innenfor oppgaven faller derfor også midlertidige avgjørelser etter at partene
er separert (eller begjæring fremsatt) og før skiftet er gjennomført - eller påbegynt for den saks skyld. Etter sin ordlyd regulerer § 68 retten til
bruksrett etter at eierspørsmålet er avgjort. Særlig med sikte på de
mer langvarige bruksretter er dette også den klart mest praktiske ordning. Før
eierspørsmålet er avgjort, får man begrense seg til midlertidige avgjørelser.
Disse kan under veis også endres (ved nye midlertidige avgjørelser)
uavhengig av vilkåret i § 68, 1. ledd siste pkt, selv om vurderingene i
praksis langt på vei vil bli de samme.
Reglene om midlertidige avgjørelser om bruksrett til bolig eller vanlig
innbo i det felles hjem, finnes i el. § 92, 1. ledd. Etter at separasjon er
krevd, kreves ingen særlig vilkår for midlertidige avgjørelser,
og § 92 henviser heller ikke til § 68 eller § 74. (Om situasjonen for
separasjon er krevd, se nedenfor.) I realiteten vil imidlertid vurderingen bli
den samme. Det må både foreligge en særlig grunn til å la den ene få
bruksrett til bolig eid av den annen, og en god grunn til å treffe avgjørelse
om dette før det er avgjort hvem som skal beholde boligen. Som det også vil
gjelde generelt ved spørsmål om bruksrett, vil det kreves mindre av grunner jo
mer kortvarig bruksretten er.
Mange kandidater kommer inn på de midlertidige avgjørelser, men som regel noe heseblesende mot slutten av besvarelsen. Som regel blir det en mer eller mindre vellykket avskrift eller referat av ordlyden i §§ 92 og 93. Det må gis et stort pluss til de kandidater som klarer å se sammenhengen i tid mellom «hovedregelen» i § 68, og de midlertidige avgjørelser i § 92.
Enkelte viser til at spørsmålet om bruksrett og leie kan avgjøres av
skifteretten iht sl.§ 11, 3. ledd. Dette er riktig hva angår offentlig skifte.
Ved private skifter må slike tvister løses ved alminnelig saksanlegg. For
ordens skyld nevnes bestemmelsen i sl. § 54, 1. ledd om at også særeie
trekkes inn i det offentlige skiftet, i den utstrekning «det har betydning for
oppgjøret mellom ektefellene».
Før separasjon er krevd kan en
midlertidig avgjørelse bare treffes når særlige grunner taler for det, el. §
92, l. ledd 2. punkt. I forhold til tidligere rett er nå skillet satt ved begjæring
om separasjon, i motsetning til tvml.§ 426, 2. ledd som opererte med skillet «før
sak er reist». Dette har sammenheng med at oppløsningen av nærmest alle
ekteskap starter med en separasjonsbegjæring. Øvrige regler om
saksbehandlingen ved midlertidige avgjørelser finnes i § 93. Fremstilling av
disse regler faller etter min mening utenfor oppgaven.
De fleste vektlegger de to deler noenlunde likt. Dette må antakelig også være utgangspunktet ved karaktersettingen.
Rent umiddelbart fremstår del 1 som langt mer omfattende. Noe som også
avspeiles gjennom pensumdekningen. Del 2 burde være ganske raskt besvart, ved
en gjennomgang av el. § 68 (og § 74). Likevel mener jeg kandidater som skriver
mer utfyllende om bruksretten, for eksempel setter bruksrett inn i et større
perspektiv hvor også den gjensidige sammenheng med spørsmålet om
barnefordeling trekkes inn, må få uttelling for dette.
Både for del 1 og del 2 gjelder at det er mulig å få en del ut av
besvarelsene uten særlige juridiske kunnskaper. Alminnelig leseferdigheter og
en gjennomført skilsmisse gir i seg selv grunnlag for å besvare en slik
oppgave. Imidlertid kan det lett skilles mellom hvem som har lest og hvem som
ikke har. Det kan vanskelig tenkes stryk for en besvarelse som i seg selv er
akseptabel, men som dessverre ikke baserer seg på juridisk skolering. På den
annen side bør det ved karaktersettingen klart markeres forskjell i forhold til
de som behersker både juridiske kunnskaper og sunn fornuft.
Underveis i sensorveiledningen er det sagt en del om hva som kan kreves og
aksepteres, og jeg viser til dette. Jeg finner det vanskelig å si noe nærmere
om laudgrensen. Et veiledende utgangspunkt kan kanskje være det som er sagt om
anvendelse av allmennkunnskaper kontra juridisk skolering. Dersom besvarelsen
bare bygger på hva man kan gjette seg til, eventuelt sammenholdt med hva som
kan leses ut av en lovtekst, vil det etter min mening vanskelig kvalifisere til
laud.
Eksamenskrav: |
Grundig kjennskap til lovforståing når det gjeld sentrale omgrep i lov om folketrygd, så som uføreomgrepet, sjukdomsomgrepet. |
Tilrådd litteratur: |
Nils Nygaard og Gudrun Holgersen: Trygderett, undertittel: Lovforståelse
- analysemetode og begrep, Bergen 1994. |
Tilleggslitteratur: |
Asbjørn Kjønstad: Folketrygdens uførepensjon, 2. utg. Oslo 1992 |
I læreboken er emnet behandlet på s. 172-209. I samlingen av kjennelser fra trygderetten er fire kjennelser relevante, og disse er inntatt på s. 38-43, s. 47-61 og s. 173-186. Kjennelsene er vedlagt sensorveiledningen. Av tilleggslitteraturen er hele Holgersens artikkel relevant, mens Kjønstads bok inneholder aktuelt stoff på s. 31-41 og s. 47-76.
Emnet er blitt dekket på forelesninger og manuduksjoner. Det er også gitt tilbud om seminarer i trygderett til studentene på annen avdeling. Det vites ikke om emnet er blitt grundig behandlet i alle seminargruppene.
Oppgaven faller naturlig i to deler. Noen egentlig innledning er ikke
strengt nødvendig, og kan i alle fall gjøres nokså kort. En heldig
innfallsvinkel er å plassere oppgavens aktuelle vilkår som "utløsningsvilkår",
jfr. lærebokens skille mellom slike og "latente" vilkår. Det kan også
være et gunstig grep at man allerede i innledningen får frem at sykdomsvilkåret
må antas å være relativt. Mange går for generelt til verks, og skriver
utfyllende om bakgrunnen for folketrygdloven, innholdet i "trygdet"
etc. Dette er lite skjønnsomt.
Ut fra oppgaveteksten kan det ikke forsvares at man velger å skrive om årsaksvilkårene,
hverken i § 8-3 tredje ledd eller i de øvrige kapitler. Det er heller
ikke foranledning til å skrive generelt om de ervervsmessige vilkår, jfr. også
parantesen i oppgavetekstens ordlyd. Idet oppgaveteksten inneholder en relativt
omfattende "instruks" for hva som skal behandles, er det naturlig å
tolke den antitetisk på disse punktene. De nevnte vilkårene har bare relevans
i den grad de kaster lys over tolkningen av sykdomsvilkåret, jfr. det som
nedenfor er nevnt om "indirekte slutninger".
1. |
"Gjør rede for hovedinnholdet i de begreper loven bruker for å betegne en redusert helsetilstand... " |
Det sentrale vilkår her er "sykdom", men også andre betegnelser bør
nevnes. Det er mulig å skrive noe om "skade", "legemsskade",
"legemsfeil" og "lyte". På bakgrunn av lærebokens
sparsomme fremstilling kan det ikke forventes så meget om dette. Men den som
makter å si noe om innholdet i disse begrepene og plassere dem i de enkelte
kapitler bør honoreres.
Til orientering opererer man i kap. 2 med vilkårene "sykdom",
"skade" og "legemsfeil", jfr. § 2 - 1 nr. 1. I kap. 3
er bare "sykdom" nevnt, jfr. § 3-1, mens kap. 5A, 5B og 8
oppstiller vilkårene "sykdom, skade eller lyte", se hhv. §§
5A-4 nr. 1, 5B-5 første ledd 8-3 første ledd ( og 8-2 første ledd). I kap. 11 aktualiseres "sykdom" og
"legemsskade", jfr. § 11-4 nr. 1. Noen nevner også
"yrkesskade", jfr. 11-1 nr. 1 som betegnelse for redusert
helsetilstand. Dette virker unaturlig idet begrepet først og fremst er et
koblingsvilkår. Det er likevel vanskelig å avvise en slik presentasjon som
direkte feil, slik oppgaveteksten er formulert.
Det er vel riktig å si at "sykdom" ofte overlapper de øvrige
helsemangelsuttrykk, men noe bør likevel skrives om innholdet i disse jfr.
oppgaveteksten. "Skade" er i læreboken forklart som "negativ
effekt som er påført utanfrå". Uttrykket "lyte" bringer vel
helst tankene mot medfødte problemer, men uttrykket må vel etter alminnelig
språkbruk også omfatte påførte helsemangler. Spørsmålet kan i hvert fall
reises. Vilkåret "lyte" har et selvstendig anvendelsesområde utenfor
slagvidden av "sykdom", f. eks. psykisk utviklingshemming. Vilkåret
"lyte" overlapper nok for en stor del området for
"legemsfeil", men disse vilkårene forekommer ikke i samme kapittel i
FTR. Legemsfeil kan omfatte psykisk utviklingshemming, se lærebokens s. 174.
Mange kandidater nevner derfor at uttrykket ikke er begrenset til det fysiske,
og det må være akseptabelt. Vilkåret "legemsskade" må helst forstås
som et krav om fysisk skade. Stoff om dette er å finne på s. 172-175 i læreboken.
Vilkåret "sykdom" omfatter medfødte og påførte lidelser som kan
være både av psykisk og fysisk art. Det er viktig å få frem at dette
rettsvilkåret må antas å være relativt, og således kan ha forskjellig
innhold alt etter hvilket kapittel man befinner seg i. Det må være dekning for
å hevde at innholdet i sykdomsvilkåret stadig snevres inn etter hvert som
trygdede beveger seg fra kap. 2, som ikke krever dokumentert sykdom, via kap. 3,
5A eller 5B, til kap. 8. For den nærmere presisering av "sykdom" jfr.
kap 8 vil det være mest elegant å henskyte dette til oppgavens annen del.
Oppgaveteknisk må imidlertid kandidatene ha frihet til å løse dette problemet
på forskjellig vis. Hovedsaken er at det blir gjort på en ryddig måte.
For kap. 11 er det neppe riktig å hevde at "sykdom" har noe eget
innhold. Når vilkåret forekommer i dette kapitlet må det leses som en
henvisning til innholdet i de respektive kapitler. Poenget med kap. 11 er å gi
trygdede en tilleggsdekning på visse
vilkår. Noen kandidater nevner imidlertid at kravet til at sykdommen skal ha
sin årsak i "arbeidsulykke" (jfr. § 11-4 nr. 1), begrenser
innholdet i vilkåret. Det er særlig vist til at årsaken gjerne må være en
plutselig hendelse. En slik indirekte slutning kan vel ikke avvises helt (jfr.
også nedenfor om slike resonnementer), men det bør ikke brukes mye plass på
dette. Mange går på dette punkt inn i en omfattende redegjørelse for
innholdet i "arbeidsulykke", gjerne uten at relevansen presiseres.
Slikt røper et svakt skjønn.
Eksempler som illustrerer relativiteten i sykdomsvilkåret bør honoreres. Nærmere redegjørelse for dette stoffet er å finne i læreboken, s. 172-178.
(Gudrun Holgersen modifiserer og presiserer oppfatningen av sykdomsvilkårets relativitet avslutningsvis i sin artikkel i JV-92. Ingen av kandidatene jeg har rettet har vært inne på dette, men til orientering påpeker Holgersen bl.a. at "det er de øvrige vilkårene for de forskjellige ytelsene som skiller situasjonene fra hverandre", mens "det prinsipielle og generelle utgangspunktet for tolkningen [av sykdomsvilkåret] blir det samme" (på s. 252). Skulle noen av kandidatene ha forstandige refleksjoner i denne retning, må det etter min mening være et pluss.)
For vilkåret "sykdom" i § 3-2 nr. 1 første ledd og §
5A-4 nr. 1 lovendring av 14. mai 1993 nr. 46 betydning. Selv om lovteksten
isolert sett bare taler om årsaksforhold, kan man ut fra forhistorien til
lovendringen utlede at tanken var å presisere grensen mellom sykdom og andre
menneskelige problemer. En god oppgave bør ha med noe om dette. Det vises til lærebokens
s. 189-191.
I læreboken drøftes det (på s. 199-200) om det gjelder spesielle
krav til sykdommens omfang, men
resultatet er negativt. Kravet til kandidatenes behandling av dette bør være
tilsvarende lempelig.
Når det gjelder krav til sykdommens varighet, oppstiller ikke loven noe klart krav bortsett fra i §
8-2, hvoretter sykdommen må være "varig". I trygdepraksis har
man her lagt til grunn at en varighet på 2-3 år er tilstrekkelig.
For stønad etter kap. 2 er det intet krav til sykdommens varighet, mens det
etter kap. 3 vil ytes sykepenger "fra første hele fraværsdag", jfr.
§ 3-5 nr. 1 annet ledd.
Man kan ellers foreta indirekte slutninger om hvor vidt det kreves varig
sykdom. Etter kap. 5A og 5B, samt i § 8-3 er det krav om varig
nedsatt ervervsevne. Av dette kan man kanskje slutte at det også kreves en
varig sykdom, men det er ingen automatikk i så måte. I bestemmelsene i §
5A-2 b og § 5-B-4 b oppstilles som alternativt vilkår for stønad
at trygdede har fått sine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass
"vesentlig innskrenket". I læreboken er det hevdet at man også fra
dette kan slutte at det gjelder et krav til sykdommens varighet (s.
206-207).
En annen sak er at man ikke vil få stønad etter kap. 5A uten å ha hatt
rett til sykepenger i 50 uker, jfr. § 5A-4 nr. 1 jfr. 3-12 A første
ledd. For rehabiliteringspenger kreves arbeidsuførhet i 52 uker, jfr. §
5A-4 nr. 2. Av disse bestemmelsene kan man kanskje slutte at også
sykdommen må ha vært varig for at stønad etter kap. 5 skal kunne oppnås.
Mange kandidater presenterer uten nærmere forklaring de ovennevnte vilkår,
som altså refererer seg til den nedsatte ervervsevnes varighet. Dette ligger
strengt tatt utenfor oppgaven, med mindre det presiseres at man av disse
ervervsvilkårene indirekte kan slutte
noe om innholdet i "sykdom". De kandidater som er presise her bør
honoreres, mens de øvrige kan mistenkes for å mangle den dypere forståelse.
Noen foretar også lignende indirekte slutninger fra årsaksvilkåret i §
8-3 tredje ledd: Bare en sykdom av et visst omfang kan tilfredsstille vilkåret
"i vesentlig grad skyldes" . Også dette er positivt dersom det gjøres
presist og forstandig. Men mange fremstiller ukritisk årsaksvilkåret uten å
presisere sammenhengen her, og da faller emnet utenfor oppgaven. Kandidatene bør
aldri tape av syne at det er innholdet i vilkåret "sykdom" som skal
drøftes. Presisjonsnivået ved behandlingen av disse spørsmålene vil ofte gi
en indikasjon på kandidatens nivå.
Videre bør det under den generelle redegjørelse for "sykdom"
nevnes noe om rettsvitenskapens teorier for analyse av folketrygdens
sykdomsbegrep. Asbjørn Kjønstad har argumentert for
"diagnoseteorien". Essensen i denne er at "sykdom" omfatter
"summen" av aksepterte medisinske diagnoser. Gudrun Holgersen hevder
at man i stedet bør legge til grunn en "symptomteori". Hovedinnholdet
i denne er at man ikke bør kreve at det foreligger diagnose, men at sykdom kan
konstateres på bakgrunn av arten og graden av "sykdomsmessige
symptom". Kandidatene bør ha kjennskap til disse to retningene, og de
flinke må kunne gjengi argumentasjonen for de respektive teorier. Jeg viser for
så vidt til lærebokens s. 191-194.
Noen kandidater plasserer dette stoffet i oppgavens annen del, fordi en del
av kjennelsene som der behandles har relevans for de ulike teorier. Dette må
aksepteres dersom kandidaten likevel får frem at teoriene har generell
rekkevidde. Etter den siste utvikling på området er imidlertid denne
diskusjonen i første rekke aktualisert i relasjon til uføretrygd, jfr. kap. 8.
2. |
" ... og gi en nærmere fremstilling av sykdomsvilkåret i § 8-3 (krav til behandling og attføring behandles ikke). " |
Lærebokens øvrige stoff om sykdomsbegrepet kan med fordel henskytes til oppgavens siste del - redegjørelsen for sykdomsbegrepet i § 8-3. Det er nemlig i relasjon til uføretrygden at sykdomsbegrepet har fått sin grundigste analyse gjennom forarbeider, praksis og teori.
Forarbeidene til folketrygdloven opererte med fem utestengte grupper av
tilstander som ikke kvalifiserte for uføretrygd. Samtidig ble det gitt uttrykk
for at sykdomsbegrepet i kap 8. til en hver tid skulle legge til grunn
legevitenskapens sykdomsbegrep. Idet sistnevnte begrep er dynamisk, oppstod det
snart motstrid mellom forarbeidenes utgangspunkter. En nærmere analyse vil lede
til at de fem grupper nå ikke lenger kategorisk kan holdes utenfor uføretrygden.
For alkoholisme bør kandidatene komme til at dette er anerkjent som sykdom.
Dette bør i første rekke begrunnes ut fra kjennelse 595/75 som inngår i
"tilrådd" litteratur (vedlagt). Kandidatene bør ha med noe av
begrunnelsen for trygderettens standpunkt her. Hovedsynspunkter er bl. a. at det
kreves rettskildefaktorer av stor tyngde for å begrunne en innskrenkende
tolkning av lovens ordlyd til ugunst for trygdede, at forarbeidenes
forutsetninger om et rehabiliteringsapparat for alkoholister ikke hadde slått
til og at likhetsbetraktninger taler for at alkoholister omfattes av trygden.
Kjennelsen må helst tolkes slik at det bare er den kvalifiserte alkoholisme som
rammes, jfr. uttalelsene om at man skulle være "relativt streng ved
vurderingen av de "ervervsmessige vilkår"" (på s. 59). Denne
tolkningen er fulgt opp i Rikstrygdeverkets rundskriv. I forlengelsen av dette
kan nevnes de to kjennelser som er referert på s. 183 i læreboken.
For narkomani må det i hvert fall kunne sluttes at forarbeidenes
utgangspunkter i noen grad er forlatt. Det er et særlig poeng at narkomani i
legevitenskapen er anerkjent som sykdom. Kandidatene bør ha et visst kjennskap
til kjennelse 1940/86 og 1325/87 som er "tilrådd" litteratur. Det må
være dekning for å hevde at "prejudikatsverdien" av disse
kjennelsene er begrenset fordi de gjelder nokså sammensatte diagnoser - ikke ren narkomani. Et viktig poeng ligger i trygderettens utsagn om at
diagnosen ikke er avgjørende, men at spørsmålet om "sykdom"
foreligger må avgjøres på bakgrunn av "symptomenes art og grad".
Men behandlingen her bør helst suppleres utover et referat av kjennelsenes
innhold: Etter noen vingling har nå Rikstrygdeverket åpnet for det at kan gis
uføretrygd på grunnlag av narkomani (se læreboken s. 185). I tillegg kommer
betydningen av 1991-forskriftene (vedlagt eksamensoppgaven og nærmere
omtalt nedenfor). Av reelle betraktninger kan nevnes det synspunkt at det ikke bør
være inkonsekvens i forhold til hvordan alkoholister behandles av
trygdevesenet. Et contra-argument på dette punkt er imidlertid at
narkomane i motsetning til alkoholister er mentalt og intellektuelt intakte.
Skadene er ikke irreversible; og dette kan være et argument mot å sende søkerne
ut i uføretrygden. Dette er ikke nevnt i læreboken , men det fremgår av
rikstrygdeverkets rundskriv, og poenget her ble tatt opp på manuduksjonen.
Kandidatene vil under drøftelsen av narkomani ha mulighet til å trekke på
en rekke rettskildefaktorer og foreta en selvstendig analyse. En forstandig sådan
bør honoreres.
Psykopati er gjerne definert som varig karakteravvik i form av mangelfull
utvikling og kontroll av følelseslivet. Grensene for diagnosen er diffus, og særlig
mot området for karakternevrose som er anerkjent som "sykdom" , jfr.
kap. 8. Dette skaper rettstekniske og rettsikkerhetsmessige problemer.
Vedrørende psykopati har det oppstått en lignende situasjon som for
narkomani. Også her er forarbeidenes utgangspunkt i noen grad forlatt. I
praksis har man lagt vekt på at psykopati er anerkjent som sykdom i
internasjonal legevitenskap. Det foreligger kjennelser som legger vekt på at
diagnosen ikke er avgjørende, og som baserer sitt resultat på symptomenes art
og grad, jfr. kjennelse 1167/71 ("tilrådd" litteratur - vedlagt). Også her er det mulig å få noe ut av de vedlagte forskriftene, og særlig
§ 1 første og tredje ledd.
Kriminalitet og sosial mistilpasning er ikke akseptert som som sykdom av
legevitenskapen. Men tilstedeværelsen av disse problemene er likevel ikke
diskvalifiserende, så lenge man på annet grunnlag kan komme til at
"sykdom" foreligger.
Kandidatene bør videre kjenne til en del tilstander som etter praksis har
blitt bedømt som grensetilfeller, så som adipositas, alderdomssvekkelse,
nevroser, psykisk utviklingshemming og diffuse muskel- og
skjelettlidelser, se lærebokens s. 196-199.
Vedrørende de vedlagte forskrifter knytter hovedinteressen seg til § 1 første
og tredje ledd. En god kandidat vil vite at forskriftene er utformet for å følge
opp uttalelser i forarbeidene til hjemmelsbestemmelsen i § 8-3 tredje
ledd c) gitt i 1991. Av disse forarbeidene fremgår det at et siktemål med
delegasjonshjemmelen var å stramme inn vilkårene for å oppnå uføretrygd.
Slik er det naturlig å tolke tredje ledd jfr. første ledd slik at det skal mye
til å fylle sykdomsvilkåret uten objektive diagnostiske funn. En nærliggende
slutning på bakgrunn av disse rettskildefaktorene må vel være at
muskelsykdommer og lettere mentale lidelser lett vil falle utenfor
"sykdom". Bare de færreste av kandidatene makter å integrere
forskriftene i behandlingen av de fem utestengte gruppene og lærebokens
"grensetilfeller". Dette er heller ikke helt enkelt. Forskriftene må
imidlertid kunne gi tolkningsbidrag som er relevante nettopp i grenseområdene,
og en forstandig anvendelse av reglene bør honoreres.
Generelt er innfallsvinkelen til det ovennevnte stoffet egnet til å skille
kandidatene. Det er stor forskjell på det å referere innholdet i de enkelte
rettskildefaktorer i en blodløs reproduksjon, og det å drøfte
hva som er gjeldende rett på bakgrunn av de foreliggende
rettskildefaktorer. I så måte må det honoreres dersom kandidatene makter å
trekke slutninger om de enkelte rettskildefaktorers vekt, og om det som skrives
har preg av resonnementer. Det vil nok forekomme at "flinke"
kandidater i den førstnevnte kategori tross alt fortjener laud, men etter min
mening må de aller beste karakterene forbeholdes kandidater i sistnevnte
gruppe.
Særlig om Trygderettens kjennelse
2922/93:
Etter at læreboken kom ut, og etter at forelesninger og seminarer er gitt i
faget, har det falt en prinsipiell kjennelse om disse spørsmål i trygderetten,
sak 2922/93 avsagt 19.12.94. Saken gjaldt en 53 år gammel kvinne som søkte
delvis uføretrygd. Hun hadde diagnosen fibromyalgi og hadde gjennomgått en
rekke attføringstiltak. Trygderetten ble satt med 7 medlemmer med sikte på at
det skulle foretas en prinsipiell drøftelse av de spørsmål den nye
forskriften reiser.
Etter en grundig drøftelse fikk kvinnen medhold. Fra rettens oppsummering av
egne "hovedsynspunkter" hitsettes som følger (fra kjennelsens s. 30):
" "Sykdom" i
forskriftens § 1 første ledd må anses som et relasjonelt begrep som bestemmes
i forholdet mellom den medisinske vitenskap, plager og ressurser hos den enkelte
og samfunnets krav og forventninger. Den nærmere avgrensing må skje gjennom
praksis på de enkelte problemområder.
Uttrykket "objektive
diagnostiske funn" i forskriftens § 1 tredje ledd må ikke avgrenses
snevert. Det må i tvilstilfelle som utgangspunkt legges stor vekt på hvor god
dokumentasjonen er for at det foreligger en tilstand som omfattes av
sykdomsbegrepet i forskriftens § 1 første ledd. Hvilke krav som nærmere skal
stilles til dokumentasjonen må bero på hvilken erfaring og tradisjon man innen
medisinen har for den tilstanden som det gjelder.
Når bestemmelsen i tredje ledd får
anvendelse, må den som skal treffe avgjørelsen skjønne over hvordan
vurderingen ville være i det medisinsk-faglige miljøet, dersom miljøet
hadde fått seg forelagt den konkrete saken og vurdert den ut fra rettens
oppfatning av sykdomsbegrepet i første ledd. Symptombildet, intensiteten,
varigheten og plager, sammenholdt med den trygdedes personlige ressurser og
alder, vil være sentrale momenter ved vurderingen. Det skal ikke stilles
strenge krav til bredden av den medisinsk-faglige enigheten. Det vil ikke
uten videre være avgjørende hva et flertall av legeerklæringene i saken
konkluderer med ... "
For det tilfelle at noen kandidater skulle nevne det, tar jeg også med at
Trygderetten i kjennelsen har slått fast at det ikke "var hjemmel for å
gi bestemmelsen i sykdomsforskriftens § 1 andre ledd første punktum". Man
stilte seg avvisende til å innfortolke et krav om at sykdom etter § 83 måtte
være varig (kjennelsen s. 16-17).
Kjennelsen er omtalt på manuduksjonen i trygderett, og det ble også delt ut
en fotokopi inneholdende avgjørelsens hovedsynspunkter. Etter min mening kan
det likevel ikke forventes kjennskap til kjennelsens innhold, så lenge den ikke
er dekket i læreboken og i alminnelig undervisning. Man skal her ha i mente at
trygderettens kjennelser er vanskelig tilgjengelige. En manuduksjon skal primært
være til oppfriskning av stoffet, og det bør ikke virke diskvalifiserende at
man har klart seg uten dette tilbudet. Konklusjonen på dette bør e.m.m. bli at
det er et pluss å redegjøre for kjennelsen, men at det meget vel kan presteres
en fullgod besvarelse uten at avgjørelsen nevnes. Det bør i hvert fall ikke
trekkes noe særlig for at man ikke er oppdatert her.
Inntrykket etter å ha rettet ca. 50 besvarelser er at kandidatene jevnt over
har brukbare kunnskaper om emnet. Det skorter mer på modenhet og presisjon i
behandlingen av stoffet. Oppgaven synes ikke å by på spesielle vansker for
studentene, og stryktallet blir neppe spesielt høyt på denne oppgaven.
Utfordringen for kandidatene blir å presentere det ovennevnte stoffet på en
ryddig måte. Det kreves det at man viser oversikt over de aktuelle reglene og
behandler dem med en viss presisjon. I tillegg til den rene trygderett
inneholder oppgaven elementer av rettskildeanalyse og metode. Det vil være
anledning for de virkelig flinke kandidatene til å skille seg ut. Jeg viser i
denne forbindelse til det som ovenfor er nevnt om innfallsvinkelen til stoffet i
oppgavens annen del.
En laudabel besvarelse bør ha med en vesentlig del av det som er nevnt
ovenfor, men slik at noe av stoffet kan utelates eller behandles summarisk uten
at det får avgjørende konsekvenser. Eksempelvis bør det ikke kreves at
kandidatene spesifikt behandler sykdommens omfang og varighet. På den annen
side bør sentralt stoff som "de fem utestengte gruppene" helst
behandles med en viss fylde. Kjennskap til en viss mengde trygderettspraksis er
nærmest nødvendig for å lykkes i denne delen. Kandidatene bør i hvert fall
indirekte vise at at de har forståelse for relativitetsproblemet. Dette får være
et vagt utgangspunkt for hva som bør ligge i en laudabel besvarelse, men denne
rammen må kunne fravikes begge veier. Som alltid vil drøftelsenes kvalitet være
det avgjørende. Oversikten og presisjonsnivået i behandlingen av forholdet
mellom sykdomsvilkåret og de øvrige vilkår kan være en indikator i så måte.
For å unngå stryk må kandidaten kunne skrive noenlunde fyldig om oppgavens to deler, dog slik at det kreves noe mindre substans i første del. Et utgangspunkt for et "minstekrav" er at kandidatene må kunne nevne flere helsemangelsuttrykk enn sykdom, vise forståelse for relativitetsproblematikken og kjenne til diskusjonen om de fem utestengte grupper. Det er også negativt om sentralt stoff behandles helt summarisk. Hvis noen av disse kravene ikke er tilfredsstilt, vil kandidaten være i faresonen. De svakere kandidatene vil gjerne avsløre seg gjennom utførlig behandling av perifert eller utenforliggende stoff.
Sist oppdatert 03. august 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |