UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
|
"Grundig kjennskap til vanlege skadebotreglar, særleg om ansvarsgrunnlag og årsakskrav. Kjennskap til lovregulert ansvar på sentrale livsområde." |
Litteratur og undervisning: |
|
|
Reglene om produktansvaret er
behandlet i tilrådd litteratur (Nygaard: "Skade og
Ansvar" 4. utg. 1992) i del 3, nærmere bestemt kap. 7 med tittelen
"Visse særemne" under avsnitt IV (s. 445-461).
Ansvarsgrunnlaget (prodansvl. § 2-1) behandles nærmere på s. 451-456.
Jeg bemerker at loven (inkl. § 2-1) er endret på en del punkter i
forbindelse med EØS-avtalen etter at læreboken ble utgitt, jfr.
nedenfor. Disse lovendringene vil ha mindre betydning for oppgaven. De er
fanget opp i Lødrup: "Lærebok i erstatningsrett" 3. utg.
1995, som ved en ajourføring i mai i år (endring nr. 19) er oppført som
tilleggslitteratur (dvs. kap. 2-4). Her er produktansvaret (unntatt
legemiddelansvaret) behandlet under 2. kap. § 11 IV (s. 193-204). Rent
generelt kan det vel neppe antas at særlig mange leser
tilleggslitteratur, selv om alternative lærebokfremstillinger nok leses
oftere enn fordypningslitteratur. |
Jeg finner grunn til å presisere
innledningsvis at oppgavens emne er noe som man etter eksamenskravene skal ha
"kjennskap", og ikke "grundig" kjennskap til. I denne
sammenheng er det også verdt å merke seg at oppgavens kjerneområde er
behandlet over 5 1/2 side i "pensum", og at oppgaven er gitt som
heldagsoppgave. Og ut fra eksamenskravene og lærebokens disposisjon må det vel
også emnet anses blant de mindre sentrale innenfor faget i en studiesammenheng.
I et slikt perspektiv bør man etter min mening være varsomme med å trekke for
stoff som strengt tatt ligger "utenfor" oppgaven, eller for manglende
eller mangelfull detaljkunnskap. Man bør her som ellers i første rekke være på
utkikk etter antydninger om god oversikt og god forståelse, herunder sunn
fornuft/godt skjønn på friere grunnlag, og honorere dette.
Oppgaven
fremstår som en tradisjonell lovtolkningsoppgave, hvor de viktigste faktorer
nok vil være forarbeider og "reelle hensyn". Det kan likevel ikke
forventes at kandidatene faktisk har lest forarbeidene, slik at det nok vil være
tilfeldig om man husker fra læreboken hvorvidt konkrete bidrag til
lovtolkningen er gitt i forarbeidene, eller om det er noe som på friere
grunnlag fremholdes i teorien, eventuelt om det er noe kandidaten selv mener å
resonnere seg frem til. På den annen side vil godt forankrede drøftelser på
vanlig måte gi god uttelling.
Trykt
rettspraksis som behandler erstatningsansvar direkte etter § 2-1 finnes
visstnok ikke, men bestemmelsen er berørt i Rt. 1993 s. 1201 (som er avsagt
etter at læreboken ble utgitt, og som gjaldt et tilfelle forut for loven). Høyesterett
fant produsenten ansvarlig på ulovfestet grunnlag og med støtte i at dersom
loven hadde kommet til anvendelse for det omhandlede tilfellet, ville
betongblokkfabrikken vært ansvarlig. Selv om dommen er relativt knapp på dette
punkt, kan det nok tenkes at enkelte kandidater som kjenner dommen vil trekke
den inn for å illustrere de vurderinger som må foretas for å ilegge ansvar
etter prodansvl. § 2-1. Hittil har jeg imidlertid ikke sett dommen nevnt i noen
besvarelser. Enkelte kandidater klarer gjerne også å benytte tidligere dommer
som i lærebøkene trekkes frem som tilfeller hvor ansvar ville/ikke ville blitt
pålagt etter dagens regler. Relativt mange har med mer eller mindre hell gått
inn på "Rulledommen" (Rt. 1950 s. 1091) og "Stigedommen" (Rt.
1974 s. 41). Også "Potetkokedommen" (Rt. 1970 s. 1427) har enkelte
trukket inn.
Ansvarsgrunnlaget
må/bør plasseres i forhold til "... vanlege skadebotreglar ... om
ansvarsgrunnlag". Det vil i det minste demonstrere en viss meritterende
oversikt. Ansvaret er en lovregulert form for objektivt ansvar, men ikke et rent
kausalansvar. De fleste klarer å få dette frem. Mest elegant er det vel om
kandidaten utleder dette av ordlyden i § 2-1 (1) første punktum, hvoretter
produsenten uavhengig av egen skyld plikter å erstatte visse (men ikke alle)
skader som produktet volder. Kandidater som ser forskjellen fra
legemiddelansvaret i § 3-3 (1) (hva angår personskader), bør honoreres for
det. Jeg kan imidlertid ikke huske noen som har berørt den bestemmelsen.
Derimot er det enkelte som avgrenser mot "reglene om legemidler i kap.
3" el., og det må selvsagt aksepteres. Langt mindre heldig er det dersom
dette begrunnes med at "ansvar for legemidler ikke omfattes av § 2-1"
el., jfr. §3-1 (3).
Det bør vel
også aksepteres om kandidaten innlater seg på en viss redegjørelse for
innholdet av det ulovfestede objektive ansvaret, så fremt besvarelsen ikke
svulmer for mye opp på dette punktet. Det er så vidt jeg husker ingen som så
langt har falt for fristelsen til å gi en lang, generell utdypning av disse
reglene. Klarer kandidaten på fornuftig vis å knytte tråder til varianten
"ansvar for uforsvarlig ordning", bør det gis uttelling for det. Noen
- men ikke mange - klarer å se slektskapet her og til de ulovfestede regler om
ansvar for teknisk svikt. Det "rene" uaktsomhetsansvaret bør det
derimot ikke skrives mye om.
Plasseringen
av ansvarsformen som objektiv, kan også gi grunnlag for forstandige
betraktninger om de legislative hensyn bak ansvarsgrunnlaget. Dette behandles av
Lødrup på s. 195-196, men uavhengig av om man har lest
tilleggslitteraturen eller ikke kan gode kandidater resonnere seg frem til
disse. De fleste har da også med et avsnitt om dette, og kommer stort sett
relativt brukbart fra det. Noen vil gjerne også komme inn på utviklingen av
produktansvaret. Dette er berørt i Nygaard s. 445 og Lødrup s.
193-197. Enkelte (heldigvis ikke mange) trekker her trådene tilbake til tiden før
utviklingen av det ulovfestede objektive ansvar.
En god besvarelse bør også avgrense
ansvaret i relasjon til hvilke realskader som omfattes, jfr. § 2-3. De fleste
berører da også, men relativt mange får ikke stort mer ut av den enn en
"avskrift" av ordlyden. Bestemmelsen er for øvrig endret etter at læreboken
kom, sml. Nygaard s. 446, men hva angår § 2-3 (1) og (2), dreier det
seg vel helst om redaksjonelle og ikke reelle endringer. Se også Lødrup s.
200-201. Det kan også nevnes at mht. utmåling mv., gjelder
skadeerstatningsloven, jfr. prodansvl. § 2-5 (dog slik at prodansvl. § 2-3 (3)
begrenser utmålingen etter skl. § 4-1, jfr. skl. § 5-5).
Det er drøftelsen
av selve ansvarsgrunnlaget ("sikkerhetsmangel") som bør stå sentralt
i besvarelsen. Men kandidaten bør også si noe om hvem som kan bli ansvarlig
etter § 2-1, og for hvilke typer produkter. Dette bør forankres i begrepene
"produsent" og "produkt", som er "legaldefinert" i
hhv. § 1-3 (1) og § 1-2 (1). En ren henvisning til disse bestemmelser kan ikke
være meritterende, heller ikke oppramsing/avskrift av bestemmelsenes innhold.
Og kandidaten bør se bestemmelsene i lys av § 1-1 (1), dvs. at produktet må være
framstilt eller satt i omsetning som et ledd i produsentens yrke,
ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet. Det er heller få som klart
viser at den begrensningen er sett. Enkelte besvarelser har en viss tendens til
å gå meget grundig inn på hvem som er "produsent", og da gjerne på
bekostning av mer sentrale deler av oppgaven. For ordens skyld nevnes det også
at elektrisitet etter lovendringene i 1992 nå regnes som "produkt",
jfr. § 1-2 (1) annet punktum, kfr. Nygaard s. 448.
Tolkningsspørsmål
som i disse sammenhenger kan oppstå er nærmere behandlet i Nygaard s.
445-451, og i Lødrup s. 197-200. Merk for øvrig at
"legaldefinisjonen" av "satt i omsetning" som det vises til
i Nygaard s. 449 senere er opphevet - det skyldes vel en inkurie fra
lovsamlingsredaksjonens side at det i § 1-1 (1) fortsatt henvises ved fotnote
til § 1-2 (2) - og at § 1-1 (2) senere er føyet til. Den bestemmelsen innebærer
at loven ikke regulerer grunnlaget for produsentens ansvar for person- og visse
tingskader uttømmende, kfr. Nygaard s. 446, jfr. Lødrup s. 195
og 196.
For at
produsenten skal bli ansvarlig etter § 2-1, må altså hans produkt ha voldt en
skade som omfattes av § 2-3, og uttrykket "voldes" må forstås på
samme måte som vanlige erstatningsregler om faktisk årsak, jfr. Nygaard s.
451. Kandidaten kan gjerne gi grunnrissene mht. kravet om faktisk årsakssammenheng
(forekomst/årsaksevne/realisasjon, sml. Nygaard s. 336-337), men
bør ikke gi seg inn på noen omfattende fremstilling på dette punkt. Det er
det dessverre en del som gjør og ikke alltid med like stort hell. Enkelte
trekker også "P-pilledom II" inn i denne sammenhengen, men uten at
det alltid blir like poengtert. Som nevnt bør det likevel utvises en viss
romslighet selv om kandidaten ikke hele tiden holder seg strengt til oppgaven.
Det er likevel
ikke nok at en skade er voldt av produktet; årsakskravet presiseres ytterligere
ved at skadeforvoldelsen må "... skyldes at det [produktet] ikke byr den
sikkerhet som en bruker eller allmennheten med rimelighet kunne vente ( ...
sikkerhetsmangel)". Det er som nevnt her hovedtyngden av besvarelsen bør
ligge, men mange besvarelser blir - sett under ett - relativt tynne på dette
punkt. Kandidaten bør se at det her i prinsippet må legges til grunn en
differansebetraktning, hvor man søker å finne en objektiv standard
("sikkerhetsstandard") for hva "en bruker eller allmennheten med
rimelighet kunne vente" mht. den sikkerhet de bør ha mot produktets
skadeforvoldelsesmuligheter, og vurderer den aktuelle skadeforvoldelse opp mot
denne. Noe banalt kan det uttrykkes som at dersom det var rimelig å innrette
seg på at man hadde sikkerhet mot å bli påført skade, men likevel blir det,
har man krav på erstatning. Hva som er årsaken til sikkerhetsmangelen er uten
betydning.
Det er dessverre relativt mange som
har problemer med hva bestemmelsens vurderingstema egentlig går ut på. En
utbredt svakhet er at man fremstiller dette som i hovedsak en kjøpsrettslig
mangelsvurdering. Videre synes relativt mange å legge til grunn at det bare er
kjøper, evt. bruker, som kan kreve erstatning etter lovens bestemmelser. Om og
i hvilken utstrekning det bør trekkes for dette, avhenger vel av hvor
"absolutt" kandidaten synes å være i sin oppfatning.
Vurderingen
kan nok variere noe etter hvilken type feil ved produktet som materialiserer seg
gjennom skaden. Nygaard gjennomgår på s. 456-458 tidligere rettspraksis
knyttet til særlig fabrikasjonsfeil og konstruksjonsfeil. Også Lødrup s.
194 og s. 203 går inn på disse gruppene i tillegg til instruksjonsfeil,
utviklingsfeil og systemfeil. Det kan nok likevel ikke forventes at kandidatene
kjenner til denne (tidligere) systematikken, eller ser at standarden kan variere
avhengig av bl.a. type feil, og så og si ingen har hittil gått inn på dette.
De som derimot har fornuftige synspunkter på dette, bør gis uttelling for det.
For
vurderingen av hva man med rimelighet kan vente, er det etter § 2-1 (1) første
punktum forventningene på skadelidersiden som i utgangspunktet skal legges til
grunn. At det er et objektivisert sikkerhetsnivå vurderingen skal knyttes til,
innebærer at det i prinsippet er uten interesse hva den konkrete skadelidte
hadde av forventninger mht. sikkerhet. Dette er det en del som ikke helt har fått
tak i. Men nivået vil her som ellers variere avhengig av den relevante gruppe
skadelidte, og herunder kan forventningen om å verne seg og sitt mot skade
være sterkere overfor enkelte grupper enn overfor andre, sml. Nygaard s.
452-453. Disse momentene for vurderingen er ikke noe som er særskilt for ansvar
etter prodansvl. § 2-1, og det bør forventes at kandidatene har noen
fornuftige betraktninger på disse punkter. Det vil også være et pluss om
kandidaten ser at aksept av risiko - synspunktet her (som etter ellers gjeldende
erstatningsrett) er sterkt nedtonet. Det er imidlertid ingen som direkte har berørt
dette.
Av § 2-1 (1) annet punktum fremgår
en del momenter som skal tas hensyn til i vurderingen, og kandidatene må,
selvsagt trekke denne bestemmelsen inn i drøftelsen. Det spørs likevel om det
kan forventes at man får særlig mye ut av "... alle forhold som har
sammenheng med produktet, dets presentasjon, markedsføring bortsett fra at
dette indikerer at det skal foretas en helhetsvurdering hvor f.eks. en
presentasjon eller markedsføring av produktet kan ha skapt forventninger om
produktets sikkerhet som det ellers ikke ville vært grunnlag for, og som kan være
utslagsgivende for påleggelse av ansvar. Og ser kandidaten dette, vil vel det i
alminnelighet være meritterende. Det er det derimot ikke dersom man - som
enkelte - under drøftelsen av "markedsføring" stort sett nøyer seg
med å vise til markedsføringsloven.
Av samme
bestemmelse bør kandidaten kunne utlede at synsvinkelen "skadelidersidens
forventninger" ikke er enerådende; det skal nemlig også tas hensyn til
produktets "påregnelige bruk". Det vil si at man også må se hen til
hva en produsent kan forvente mht. hvordan hans produkt vil bli anvendt. Skade
som skyldes bruk som fra denne synsvinkelen var upåregnelig, faller mao.
utenfor ansvaret etter § 2-1. Noen setter imidlertid likhetstegn mellom "påregnelig
bruk" og hva produktet er ment brukt til.
Et siste punkt som det må kreves at
kandidaten tar opp, er tidspunktet for hvilke forhold som er relevante å ta i
betraktning ved den vurdering som i etterhånd foretas. Det er i følge § 2-1
(2) da "produktet ble satt i omsetning". Her er bestemmelsen endret
siden læreboken utkom. Det opprinnelige tidspunktet var da "produktet
forlot produsentens kontroll", se s. 455. Forskjellen er ikke så stor, og
det bør ikke kreves at kandidaten redegjør for grunnen til eller innholdet i
denne endringen.
Det man bør
se, er at det f.eks. ikke kan tas hensyn til at den tekniske utvikling i
ettertid har gjort det mulig å fremstille sikrere produkter. Her kan det
selvsagt være erstatningsbetingende om man ikke trekker produktet vekk fra
markedet, men det faller utenfor produktansvarslovens område, sml. Nygaard s.
457-458 og Lødrup s. 204. Kandidatene bør muligens også se at
hva man "med rimelighet kunne vente" knytter hen til de faktiske
forventninger brukerne/allmennheten burde kunne ha på dette tidspunkt, og ikke
de forventinger sakkyndige mener at man burde kunne ha, sml. Nygaard s.
454 og Lødrup s. 202, begge med henvisninger til
forarbeidene. Det er dessverre noen kandidater som i det hele tatt ikke går inn
på denne bestemmelsen, hvilket normalt må trekkes for. Mange viser også at
denne bestemmelsen ikke er forstått. Også det vil normalt gi grunnlag for
trekk, avhengig av hvor grov misforståelsen er.
Derimot kan det vel neppe forventes at kandidatene tar opp unntaksbestemmelsen i § 2-2, som pålegger produsenten bevisbyrden for visse forhold som vil være ansvarsbefriende. Noen kandidater går likevel inn på denne, og som vanlig må det gis noe mer enn et rent lovsitat dersom dette skal kunne gi uttelling. Flere av de som trekker frem bestemmelsen viser imidlertid mangelfull forståelse også for denne. Hvorvidt dette bør gi grunnlag for trekk, må i første rekke avhenge av hvor grove misforståelsene er. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at også her er bestemmelsen endret siden læreboken, reglene er nå blitt noe enklere, kfr. Nygaard s. 449 (§ 2-2 a), 451 (§ 2-2 (2) -opph.), 454 (ny § 2-2 c) og 455 (§ 2-2 b).
Oppgaven fremstår på bakgrunn av de
innledende generelle betraktninger etter min mening som relativt krevende.
Riktignok har enkelte studert også dette emnet grundig, og andre kommer langt på
vei mot en god karakter ved å trekke på en kombinasjon av solid generell
erstatningsrettslig forståelse og juridisk metode, men mange har problemer med
oppgaven. Av grunner som nevnt bør man lete etter lyspunktene og gi uttelling
for disse, fremfor å la "feil" og utenforliggende stoff gi negative
utslag. Men det går selvsagt en grense for hva som kan aksepteres.
Jeg har
bevisst ikke skrevet noe om hvordan oppgaven bør disponeres, fordi det er
innhold og ikke form som bør utgjøre grunnlaget for vurderingen. Men det er jo
også en sammenheng her; den som fremstiller stoffet i en logisk rekkefølge som
er lett å følge for leseren, vil jo som regel også demonstrere en forståelse
for stoffet som i seg selv gir grunnlag for god uttelling og vice versa.
Det viser seg
at de fleste innleder med en eller annen form for presentasjon av
bestemmelsen/emnet samt litt om bakgrunnen for loven og/eller en fremstilling av
hensynene bak reglene. Deretter går man inn på bestemmelsens ulike ord og
uttrykk, vanligvis i denne rekkefølge: "produsent",
"produkt", "skade", "volder",
"sikkerhetsmangel" (herunder § 2-1 (1) annet punktum), § 2-1 (2).
Temmelig "rett fram" med andre ord, men de fleste har ett og annet
fornuftig å si (utover lovteksten) under et eller flere av punktene, og unngår
dermed normalt stryk.
Så langt har
jeg ikke funnet noen soleklare stryk, derimot noen som antakelig er på den
feile siden av grensen. Dette skyldes i hovedsak at man legger for dagen klare
tegn på svikt mht. lovforståelse og/eller av emnet/erstatningsrett generelt.
Besvarelser som ikke inneholder stort annet enn avskrift eller nærmest ordrett
gjengivelse av lovens bestemmelser, viser heller ikke at reglene er
tilstrekkelig forstått. Også disse vil vel gjerne havne på feil side,
avhengig av substansen av det som ikke er direkte/tilnærmet avskrift. Hittil
har det også vært relativt få besvarelser jeg anser som laudable, og enda færre
virkelig solide. De laudable utmerker seg med en rimelig bra forståelse av særlig
sikkerhetsmangelsvurderingen som gjerne demonstreres ved hjelp av forstandige
utlegninger av den objektiviserte norm, oftest med "selvlagde"
eksempler.
Eksamenskrav: |
Grundig kjennskap til lovforståing når det gjeld sentrale omgrep i lov om folketrygd, så som uføreomgrepet, sjukdomsomgrepet. |
Tilrådd litteratur: |
Nils Nygaard og Gudrun
Holgersen: Trygderett, undertittel: Lovforståelse - analysemetode og
begrep, Bergen 1994. |
Tilleggslitteratur: |
Asbjørn Kjønstad:
Folketrygdens uførepensjon, 2. utg. Oslo 1992 |
Emnet er blitt dekket på forelesninger og manuduksjoner. Det er også gitt tilbud om seminarer i trygderett til studentene på annen avdeling. Det vites ikke om emnet er blitt grundig behandlet i alle seminargruppene.
Oppgavens emne er i det alt
vesentlige behandlet i læreboken (Nygaard/Holgersen: Trygderett, heretter
forkortet til L.) på s. 233-250. Alt etter kandidatenes avgrensning av
oppgaven, kan også fremstillingen på s. 132-33 være relevant.
Oppgaven kan
med fordel innledes med å plassere vilkårene i lovens sammenheng. Vilkårene i
oppgaveteksten er en del av legaldefinisjonen til "yrkesskade", jfr.
§ 11-1 nr. 1 første pkt. jfr. § 11-4 nr. 1. Dersom yrkesskade foreligger, kan
den trygdede oppnå en rekke særfordeler, se i første rekke reglene i §§
11-5, 11-6 og 11-8. Også regler i andre kapitler fastsetter en særbegunstigelse
av trygdet som rammes av yrkesskade, se som eksempel § 3-6 annet ledd.
Yrkesskade kan
medføre at man lettere oppnår ytelser, og slik skade kan begrunne at man får
en kvantitativt bedre ytelse enn ved ordinær skade eller sykdom. En kort og
poengtert innledning om dette bør honoreres, men er intet krav. Oppgaveteksten
innbyr ikke til en innledning om generell trygderett, og redegjørelser for når
man er "trygdet" o.l. må i hvert fall gjøres meget kort.
Ordet "arbeid" i vilkåret
"arbeidsulykke" har neppe selvstendig betydning utover det som følger
av "situasjonsvilkårene", jfr. § 11-1 nr. 1 a) annet ledd. Det
kreves ikke at arbeidssituasjonen aktivt har forårsaket ulykken. Det er
tilstrekkelig at arbeidstakeren er på det aktuelle sted da ulykken inntrer, se
lærebokens s. 236.
Mange
kandidater skriver her en del om vilkårene " i arbeid på arbeidsstedet i
arbeidstiden" i § 11-1 nr. 1 a) annet ledd og bygger på stoffet i L. s.
132-133. På bakgrunn av lærebokens fremstilling må dette aksepteres, idet
situasjonsvilkårene gir gode holdepunkter når området for
"arbeidsulykke" skal fastlegges. Jeg mener imidlertid at det må
vektlegges på hvilken måte situasjonsvilkårene "i arbeid på
arbeidsstedet i arbeidstiden" presenteres som relevante i sammenhengen:
Hvis man uten videre kommer med disse begrepene uten å hjemle dem eller
forklare relevansen til oppgaven, tyder dette på svakt presisjonsnivå. Det
fremtrer langt mer forstandig dersom kandidaten forklarer at disse vilkårene er
selvstendige og formelt kommer i tillegg til kravet om
"arbeidsulykke", jfr. plasseringen i § 11-1 og at de dessuten gjelder
direkte bare for arbeidstakere. Relevansen bør forklares med at situasjonsvilkårene
likevel kan anvendes som tolkningsbidrag til innholdet i "arbeids-".
Bruken av vilkårene som tolkningsmoment bør anvendes med forsiktighet overfor
andre persongrupper enn arbeidstakere, j fr. at det gjelder egne situasjonsvilkår
i § 11-1 nr. 1 bokstav b) - i).
Det må
imidlertid også aksepteres at kandidatene gjør behandlingen av dette stoffet
kort eller fullt ut avgrenser mot situasjonsvilkårene, idet de nevnte vilkårene
ikke omfattes av oppgavetekstens ordlyd. Når oppgaveteksten gis i form av tre
ord fra en lovtekst, er det vel en viss foranledning til å avgrense mot vilkår
utenfor oppgavetekstens ordlyd. Hertil kommer at vilkårene "i arbeid
osv... " etter lovens oppbygning er en spesiell begrensning for
persongruppen arbeidstakere (etter bokstav a" ved anvendelsen av det
generelle vilkår "yrkesskade , jfr. § 11-1 nr. 1 første ledd første
punktum. Etter dette må begge varianter aksepteres, men slik at de kandidater
som har et reflektert forhold til avgrensningsproblemet honoreres. En slik løsning
er i samsvar med sensorveiledninger for teorioppgaver høst 1989 og høst 1993,
hvor samme tolkningsproblem oppstod.
Kandidater som
skriver omfattende om situasjonsvilkårene i § 11-1 nr. 1 annet ledd bør ikke
profitere på en slik balansering av oppgaven. Stoffet er enkelt, og en
utbrodering av situasjonsvilkårene bør ikke kunne fungere som kompensasjon for
manglende kunnskap om stoff som ligger nærmere oppgavens kjerne.
En akseptabel fremstilling av vilkåret
"arbeidsulykke" må inneholde noe om de tolkningsmomenter som følger
av praksis og forarbeider. Kandidaten bør få med de grunnleggende kriterier
herfra: "Den skadde må ha vært utsatt for en ytre påkjenning eller
belastning som ligger utenfor rammen av en ordinær arbeidsprestasjon. Den
skadevoldende hendelse må skje uventet eller uforutsett og ha oppstått med en
viss plutselighet.(NOU 1976:16)". Skal oppgaven bli god må kandidaten
kunne vise til kjennelser som illustrerer hvordan disse retningslinjene
praktiseres. Fortrinnsvis bør kjennelsene brukes til å belyse de enkelte deler
av vurderingstemaet. Det vil da være naturlig å drøfte særskilt hva som
ligger i "ytre påkjenning", "utenfor rammen av en ordinær
arbeidsprestasjon" og "uventet eller uforutsett/plutselig".
I læreboken
er i alt 11 relevante avgjørelser relativt grundig referert (på s. 239-244),
mens kjennelse 773/69 er inntatt i Kjønstads samling. På denne bakgrunn bør
den laudable kandidat kunne bruke flere kjennelser i drøftelsen. De flinke kan
skille seg ut ved aktivt å bruke avgjørelsene som tolkningsbidrag,
systematisere dem og forsøke å trekke slutninger om hvordan
"arbeidsulykke" skal tolkes.
Et poeng som
kan nevnes er at arbeidsulykke kan foreligge på tross av at det ikke har funnet
sted noen markert hendelse, jfr. bl.a kjennelsene nr. 138/68 og 773/69, som gir
visse holdepunkter for grensegangen på dette punktet. Om hver av kjennelsenes
betydning som tolkningsbidrag viser jeg til læreboken, og sitatene fra
premissene. Her skulle det være muligheter for den flinke kandidat til å se
nyanser i premissene, eksempelvis betydningen av at en arbeidsoperasjon
"skjer under forhold nær faregrensen", jfr. uttalelse i kjennelse
2324/84. Det må være akseptabelt å hevde at enkelte av kjennelsene er nokså
liberale og gir grunnlag for en vid tolkning av begrepet
"arbeidsulykke".
Det er positivt om kandidatene viser et bevisst forhold til hvilken rettskildemessige status kriteriene som er nevnt i forarbeidene skal ha. Det er ikke riktig å behandle dem på linje med kumulative vilkår av formell lovs rang.
En redegjørelse for betingelseslære,
hovedårsakslære og pro rata fordeling kan aksepteres som innledning dersom det
gjøres kort. Dette er imidlertid nokså elementært stoff og kan etter min
oppfatning ikke gi noe pluss med mindre det relateres skikkelig til oppgavens
emne. Ut fra lærebokens presentasjon kan det ikke forventes at kandidaten tar
stilling til hvilket årsakskrav som gjelder for "forårsaket". Etter
min mening må det helst legges til grunn at arbeidsulykke som årsak etter
betingelseslæren er tilstrekkelig. Kandidater som det hele tatt problematiserer
dette punktet bør belønnes. Kandidatene bør få med at årsakssammenhengen må
være adekvat, jfr. L. s. 247.
Hvis det
finnes bevist at flere årsaker har samvirket til skaden, kan det bli aktuelt
med ansvarsfordeling, se L. s. 247. Med hjemmel i ftrl. § 11-14 fastsetter
kongelig resolusjon av 5. mars 1971 §§ 1 og 2 at trygdedekningen for uføretrygd
ved yrkesskade kan følge en proratarisk fordeling. Trygdedes nedsatte
ervervsevne får i så tilfelle dels normal trygdedekning, jfr. reglene i kap.
8, og dels den høyere dekning som følger av reglene i § 11-6. Fordelingen
avgjøres av i hvilken grad nedsettelsen av ervervsevnen skyldes yrkesskade
eller alminnelig sykdom. Spørsmålet om skaden eller sykdommen er "forårsaket
av" arbeidsulykke blir her avgjørende.
Om
det skal foretas slik fordeling avhenger av hvor langt arbeidsulykken er årsak
til total uføregrad. Utgangspunktet er at dersom arbeidsulykken har medvirket
til at annen sykdom slår ut, skal alt gis yrkesskadedekning, se L. s. 247-248.
Forarbeidene tyder på at det kreves mye for at fordeling skal bli aktuelt, jfr.
L. s. 248 og referatet der. Det synes som om kravet er at den ordinære sykdom
ville ha vært en selvstendig årsak til uføregraden dersom arbeidsulykken
tenkes borte, jfr. også Nygaard (L. s. 248, øverst). Både uttalelsene i
forarbeidene og de i læreboken refererte kjennelser gir uklare holdepunkter for
spørsmålet om når fordeling av dekningen er aktuelt. Det er derfor relativt
vanskelig å presist formulere de avgjørende kriteriene. Kandidater som lykkes
i dette bør honoreres, mens det ikke bør trekkes mye for de kandidater som trår
feil her.
På bakgrunn av lærebokens fremstilling kan det presenteres noe om bevisproblemet vedrørende årsaksammenheng, men jeg opplever ikke dette som noen forutsetning for å skrive en fullgod oppgave. Kandidater som behandler dette punktet forstandig bør imidlertid honoreres. Beviskravet tilsvarer det alminnelige sivilrettslige krav om sannsynlighetsovervekt. Etter praksis vil beviskravet noen ganger være svakere som følge av svikt ved det offentliges (trygdeetatens eller helsevesenets) oppfølging av saken, se L. s. 246.
Etter å ha rettet ca. 40 besvarelser
er inntrykket at mange kandidater har lite å bidra med vedrørende årsaksproblemene,
og de færreste har med noe om bevis. Det skorter også på kunnskaper om
"ulykke", og mange av de som kan noe, har vanskelig for å
systematisere eller analysere kjennelsene. Ofte gis det rene referater, uten at
kandidaten forsøker å anvende kjennelsene som tolkningsbidrag til rettsvilkåret
"arbeidsulykke".. Mange har med mye om det enkle - situasjonsvilkårene.
For karakteren
laud bør det kreves kunnskaper om de fleste av de ovennevnte delemner. Hvorvidt
kandidaten skal få en god laud bør bestemmes ut fra grundigheten og kvaliteten
i de enkelte deldrøftelser, og særlig på de vanskelige punktene. De virkelig
gode kandidater bør drøfte arbeidsulykkebegrepet grundig. Her vil det være
rom for selvstendighet, og modne kandidater kan få vist sitt nivå. En nyansert
behandling av årsaksdelen vil også kunne skille ut de beste.
For å unngå
stryk må kandidatene dokumentere den helt grunnleggende oversikt over hva
oppgaven handler om. Man bør videre vite noe om tolkningen av vilkåret
"arbeidsulykke". En noe tynn drøftelse av årsaksvilkåret bør
imidlertid ikke nødvendigvis føre til stryk. Jeg viser til at lærebokens
behandling av dette emnet er summarisk.
Eksamenskrav: |
Kjennskap til hovuddraga i den almenne rettssoga, herunder utviklinga i norsk rett og bakgrunnen for vårt gjeldande rettssystem. |
Tilrådd litteratur: |
Tamm, Ditlev: Retshistorie.
bind 2: Romerret og Europæisk retsudvikling. Kbh. 1991. |
Tilleggslitteratur: |
Ivar Strahl, Makt och rätt,
Uppsala 1994. |
Oppgavens emne er blitt dekket på forelesninger og manuduksjonen. Det kan særlig nevnes at lærebokforfatteren, Ditlef Tamm, holdt en gjesteforelesning om romerrett våren 1996. Det er også gitt tilbud om seminarer i rettshistorie til studentene på annen avdeling. Det vites ikke om emnet er blitt grundig behandlet i alle seminargruppene.
Oppgavens emne er dekket av læreboken (Ditlev Tamm, Retshistorie, bind 2 - heretter forkortet til L.), men også Sandviks artikler i Jussens Venner 1989 nr 6/7 og 1990 nr. 5 inneholder relevant stoff. Det samme gjelder Anners' fremstilling og Arne Arvid Rasmussen: hovedlinjer i rettshistorie, Universitetsforlaget 1987. Bare læreboken er anbefalt litteratur, og både sensorveiledning og sensuren generelt bør derfor bygge på denne fremstillingen.
Oppgaven faller naturlig i tre deler. En innledning er etter mitt skjønn unødvendig.
Under del a) og del b) blir det nødvendig å ta stilling til begrepet "den klassiske romerretten". Læreboken tidfester den klassiske periode i romerretten til perioden fra år 100 f. kr. til år 300 e. kr, se L. s. 16. Et mer presist alternativ er å bygge på perioden fra og med keiser Augustus (år 31 f. kr.) til Diokletian overtar (år 287 e. kr.). Selv om avgrensningen av historikere blir gjort på forskjellige måter, må det for eksamensformål være naturlig å legge lærebokens avgrensning til grunn. Det rettshistorisk viktige er at perioden omfattet tiden da de fremstående juristene hadde sitt virke.
Til orientering nevner jeg at den klassiske periode nesten faller sammen med perioden som går under navnet prinsipatet. En anerkjent inndeling av de historiske perioder er at Kongedømmet varte til år 510 f. kr. da Republikken overtok. Denne varte til år 29 (el. 31) f. kr. Prinsipatet varte fra dette tidspunktet til år 284 e. kr. da Dominatet overtok. Jeg nevner dette fordi mange kandidater bruker denne periodeinndelingen i sine besvarelser, særlig i relasjon til utviklingen av prosessystemet.
Oppgavetekstens del a) gjelder
hovedkildene til romerretten i denne perioden, gir læreboken en grei
fremstilling på s. 20-29. Etter Gaius er de romerrettslige kilder lover,
plebiscitter, senatsbeslutninger, keiserlige forordninger, edikter og rettslærdes
responsa. Cicero nevner i tillegg rettskildene res judicata (rettspraksis), mos
(sedvane) og æquitas (rimelighet). Mange kandidater skriver mye om 12-tavle
loven (se L. s. 31-32) og dette er positivt. Selv om loven ble vedtatt før den
klassiske periode var den en sentral rettskilde i perioden.
Oppgavedel a)
avgrenser til "hovedkilder" og det må således aksepteres at
kandidatene konsentrerer fremstillingen om noen av rettskildene som er nevnt
ovenfor. Læreboken gir vel neppe grunnlag for å oppfatte noen rettskilder som
mer dominerende enn andre, men det er vel naturlig å skrive mest om lover,
senatsbeslutninger, keiserlige forordninger og edikter. Et utgangspunkt bør være
at kandidatene bør kunne forklare noe om de enkelte typer rettsakters
tilblivelse. Her er det naturlig å nevne ediktene, som den for hvert år valgte
pretor fastsatte som program for hvilke actiones han ville godta. Jeg nevner forøvrig
at keiserlige forordninger fikk øket betydning mot slutten av perioden, og det
samme gjaldt de rettslærdes responsa.
Det viser seg
at noen kandidater tolker oppgavedel a) slik at det spørres etter de historiske
kilder vi har for å vite noe om den klassiske periode. Ut fra denne tolkningen
skrives det f.eks. mye om arbeidet med Corpus Juris Civilis. Tolkningen er etter
min oppfatning fjerntliggende, men likevel ikke uforståelig. Både bruken av
ordet "hovedkilde", som er uvanlig om rettskilder, og preposisjonen
"til", i motsetning til "i" kan forstås i retning av
historiske kilder. Etter min oppfatning bør tolkningen aksepteres i den
forstand at det kommer kandidaten til gode om han har noe fornuftig å skrive ut
fra sin tolkning. Det viktigste spørsmål er tross alt å finne kandidatens nivå
i faget rettshistorie. På den annen side bør ikke slike fremstillinger gi like
god uttelling som de som treffer oppgavens kjerne og skriver godt. Tolkning av
oppgaveteksten er endel av prøven.
Oppgaveteksten for del b) er
vagt formulert, og sensor bør være tilsvarende liberal m.h.t. hvilke emner
kandidaten anser for å være relevante. Et kjennetegn ved den klassiske
romerretten var at beskyttelsen av den enkelte materielle rettighet var betinget
av at det eksisterte en actio for dette formål. Det er nok mye riktig i lærebokens
utsagn om at romerne ikke skilte skarpt mellom "rettighederne selv og deres
prosessuelle beskyttelse" (L. s. 52). For studenter på annen avdeling kan
dette være vanskelig å først å . Kandidatene bør likevel få frem at
systemet med actiones var et grunnleggende trekk ved romerretten, og at man
derfor opererte med strenge krav til form. I klassisk periode var det
formularprosessen som rådde grunnen, se L. s. 56 flg. Denne fremgangsmåte var
noe smidigere enn den tidligere legisaktionsprosessen, men hadde likevel et
klart formalistisk preg. Det er et pluss dersom kandidatene får frem innholdet
i formularprosessen, og eksempelvis kan forklare pretors rolle her. Delingen av
prosessen i de to stadier "in jure" (pretors behandling for å fastslå
det rettslige grunnlag for prosessen) og "in judicio"
(domstolsbehandlingen) kan også nevnes. Mange skriver også om
legisaksjonsprosessen og kognisjonsprosessen, som grovt formulert ble brukt
henholdsvis før og etter formularprosessens periode. Dette må aksepteres.
Kognisjonsprosessen eksisterte allerede under den klassiske periode, og vant mer
og mer terreng frem til Augustus helt avskaffet formularprosessen under
Diokletian (Se Sandvik 90 s. 263).
De strenge
formelle krav er et gjennomgående trekk ved den klassiske romerrett, og gjør
seg også gjeldende i andre sammenhenger. Eksempelvis krevet overførelse av
eiendomsrett visse høytidligere former (mancipatio) eller en konstruert actio
bestyrt av en pretor (in jure cessio), se L. s. 77-79. Formalismen kommer også
til uttrykk ved at romerretten bare gav beskyttelse for visse kontraktstyper (L.
s. 101-102).
Det ovennevnte
er vel det som utpeker seg som almene "vesentlige kjennetegn" for den
klassiske romerrett. Også systemet innenfor personretten har et slikt alment
tilsnitt, og det kan derfor være naturlig å komme inn på stoff herfra. I
denne forbindelse kan nevnes personrettens system med slaver som stod under en
dominus og kunne bli frigitt, og videre familiefarens sterke stilling, jfr.
eksempelvis det faktum at hans sønner ikke hadde eiendomsrett så lenge faren
levde. Den viktige konstruksjonen med klient- og patron forhold kan også
nevnes, fordi den hadde stor betydning for romersk samfunnsliv på flere plan
For nærmere beskrivelse av det ovennevnte viser jeg til L. s. 43-49.
Forøvrig må
kandidaten trekke på kunnskap fra de enkelte materielle rettsområder. Slik
oppgaveteksten er formulert, og slik læreboken er disponert, må slikt stoff
tillates. På den annen side krever oppgaveteksten at det presenteres
"vesentlige" kjennetegn. Derfor bør sensor være på vakt overfor
ukritisk gjengivelse av materielle detaljer fra læreboken. Man må imidlertid
ta i betraktning at kandidatene ennå ikke har oversikt over formueretten. Det
kan derfor by på problemer å skille det vesentlige fra det uvesentlige.
Kandidatene har i så måte bedre forutsetninger for å skrive om områdene
familie- og arverett, og her kan vel forventes en del stoff. Jeg har i samråd
med fagansvarlig kommet til at det ikke bør legges for strenge føringer for
hva som bør være med i del b). Jeg nevner likevel - som hjelp for mine
medsensorer - noen kjennetegn som er naturlig å trekke frem. Dette må
oppfattes som eksempler på vellykkede valg:
Fra
tingsretten kan nevnes at grunneierens eiendomsrett ble ansett absolutt, slik at
man ikke kunne eie hus på fremmed grunn. Det at retten favoriserte eneeie foran
sameie er også et interessant trekk.
Når det
gjelder erstatningsretten, skriver endel kandidater at området her falt sammen
med strafferetten, og dette må aksepteres, jfr. L. s. 161. Forøvrig nevner
mange kandidater Lex Aquilia som en viktig lov på erstatningsrettens område,
og det er positivt. Noen nevner også at den la grunnlag for krav til skyld, og
et skille mellom dolus og culpa (L. s. 173 - 175), og videre en nyansering av årsakspørsmålene
(168-173). Slikt stoff er et pluss, og særlig hvis det nevnes at disse
sondringene ble utviklet som tolkninger av loven , og hvilke actiones denne la
grunnlag for jfr L. s. 166).
For
kontraktsrettens vedkommende er det positivt om kandidatene kan skrive noe om de
kontraktsformer som var rettsbeskyttet, men det bør nevnes at lærebokens
fremstilling er relativt vanskelig og forutsetter vel egentlig kjennskap til
tredjeavdeling. Slik kan det ikke forventes noe særlig om dette rettsområdet.
Av
"vesentlige" trekk kan videre nevnes at man i familieretten opererte
med to former for ekteskap, jfr. fremstillingen i L s. 186-188. Ved det
formbundne manus-ekteskap kom kvinnen under mannens herredømme, mens det
vanligste var formløse ekteskap. I slike tilfeller ble kvinnen stående under
farens potestas, og da gjaldt fullstendig særeie i ekteskapet, se L. s.
192-193.
I arveretten
opererte man med testamenter med visse folkekrav, jfr. (L. s. 201-203). Det
gjaldt testasjonsfrihet med visse modifikasjoner. Pater familias stod reelt ikke
fritt, men måtte tilgodese sin familie for å unngå at å bli anklaget for
utilregnelighet og at testamentet ble ugyldig (L. s. 204). For å være gyldig,
måtte testamentet oppgi en arving, og hele formuesmassen til arvelater måtte
testamenteres (universalarv - s. 203).
Oppgaveteksten til del c) byr
på visse tolkningsvansker. Ved første øyekast kan det synes som om det spørres
etter hvilken betydning den materielle romerrett har for retten i dag. Dette
leder til en redegjørelse for punkter hvor dagens gjeldende rett er påvirket
av romerretten. Om kandidatene går inn på slike forhold, kan det vel
aksepteres i lys av den ikke helt klare oppgaveteksten. Slike påpekninger er
imidlertid ikke kjernen i del c).
En riktigere
tolkning er nok å vise hvordan romerretten har fått betydning opp gjennom hele
historien. Dette ligger i ordet "ettertiden" som f. eks. omfatter
utviklingen i middelalderen. Videre er oppgaven ikke avgrenset til norsk rett,
samtidig som læreboken har et bredt europeisk perspektiv. Den sistnevnte
tolkningen av oppgaveteksten er også den som er mest nærliggende ut fra lærebokens
fremstilling, se bokens annen del. Ut fra en slik tolkning blir oppgaven å gjøre
rede for romerrettens innflytelse på den europeiske rettsutvikling. Romerretten
som europeisk rettslig fellesgods kalles gjerne "ius commune", L. s.
220.
Med dette som
utgangspunkt bør kandidatene nevne den viktige hendelse at romerretten ble
samlet i det store lovverk Corpus juris civilis i årene 529-534, etter
initiativ fra keiser Justinian L. s. 15, s. 227-228). Dette arbeidet bestod i
fortolkninger og interpolasjoner av uttalelser av jurister fra den klassiske
perioden. Lovverket fikk imidlertid de påfølgende århundreder bare betydning
i det østromerske rike, som etter hvert ble mindre i omfang og fikk redusert
makt.
I vest ble
romerretten etter den klassiske periode utsatt for en vulgarisering. Det begynte
med at embetsmennene under keiser Diokletian (284-305) ikke lenger ble
rekruttert fra juriststanden, men fra grupper med bredere utdannelse (trivium).
Den klassiske romerrett ble tilpasset tidens praktiske krav, men tapte sitt
vitenskaplige nivå. Selv om det tidligere romerrettsriket kom under fremmed
herredømme, ble romerretten (som vulgarrett) holdt i hevd gjennom sin påvirkning
av de fremmede makters lovarbeid. Det viktigste i så måte er Breviarum
Alaricum, som ca. år 500 ble gitt av den vestgotiske konge for Syd-Frankrike og
Spania. Loven er en samling av romerrettslige regler, og kan være en mulig
forklaring på at romerretten overlevde den første halvdel av middelalderen,
jfr. lærebokens problemformulering nederst på s. 219.
Det neste
viktige punkt er etableringen av juriststudiet ved universitetet i Bologna på
1100-tallet. Her startet man studier av Corpus juris civilis, og skrev
kommentarer, eller "glosser" om hvordan de enkelte skriftsteder skulle
tolkes. Den viktigste av glossatorene var Irnerius, men han hadde mange elever.
En viktig samling bygget på arbeidet i Bologna er Glossa Ordinaria som ble
ferdigstilt ca. år 1235. Arbeidet til de såkalte konsildatorer eller
postglossatorer på 1300-tallet kan også nevnes. Bartolus og Baldus var de
viktigste her. Mens glossatorene hadde en teoretisk innfallsvinkel til
tolkningsproblemene, var postglossatorene mer opptatt av å finne tjenlige løsninger
for datidens rettslige problemer. Slik hadde deres arbeid betydning for
romerrettens innflytelse på samtid og ettertid.
Den kanoniske
rett var i stor grad inspirert av romerretten, se lærebokens s. 246 og s. 249.
Kirkens store makt og utviklingen av den kanoniske rett på 1100- 1300-tallet
medvirket således indirekte til romerrettens innflytelse i Europa. Et viktig
arbeid i denne forbindelse er samlingen av kanoniske regler i Gratians dekret,
ca. år 1140.
Resepsjonen av
romerretten i Tyskland frem mot år 1500 bør behandles. En årsak til at man i
Tyskland begynte å legge til grunn romerretten var at lærde jurister ble
innsatt i domstolene, og dette førte i sin tur til at retten ble
"vitenskapliggjort". Datidens jurister hadde fått sin utdannelse
etter mønsteret fra romerrettsstudiet i Bologna, og slik ble romerretten gitt
innflytelse over hele det tysksromerske rike. En annen og mer omstridt årsak
til resepsjonen kan ha vært at man i Tyskland oppfattet det tysksromerske rike
som en videreføring av det gamle romerriket Ordningen med "Aktenversendung"
fremmet også den romerrettslige resepsjonen: Erobrede mindre byer hadde sin
romerrettslig inspirerte "oberhof" i tyske moderbyer, se lærebokens
s. 245.
En generell
forklaring på resepsjonen er at de resiperende stater hadde en svak sentral
styring og et svakt fundert rettsystem. I Nord-Frankrike møtte romerrettens
innflytelse derimot motstand i form av etablert sedvanerett, og inntok derfor
ikke samme plass som i Tyskland (og Sør-Frankrike, se nærmere (L. s. 254-256).
Det samme var tilfellet i Spania, hvor romerrettslig inspirerte regler kun
gjaldt subsidiært (L. s. 235). I England hadde romerretten en enda svakere
posisjon, se L. s. 260. Noen nevner at vi også i Norge hadde en utviklet egen
rettsordning, som hindret en omfattende romerrettslige innflytelse. Dette er nok
riktig, og slikt stoff bør honoreres.
I tiden
1600-1800 utviklet man forskjellige steder i Europa naturrettslige tenkemåter.
Selv om noen av romerrettsreglene ble fremstilt som skrevne naturrettsregler,
gjorde naturretten et innhugg i romerrettens innflytelse. Dette fulgte av den bærende
tanke at reglene skulle baseres på den menneskelige fornuft - ikke på
overleverte prinsipper fra romerretten. Mot slutten av naturrettens periode ble
det båret frem krav om lovreformer, og rundt år 1800 ble det foretatt store
kodifikasjoner i Europa, så som den prøyssiske lovbok (1794) og Code civil
(1804). Disse lovbøkene fortrengte romerretten som det primære regelsett (L.
s. 274).
Det kom en
reaksjon på denne utviklingen da Carl Friedrich von Savigny la grunnlaget for
den tyske historiske skole. Grunntanken her var at folkeviljen gjennom
historiens utvikling skapte retten, og han kritiserte derfor lovbøkene som
inngrep i rettsutviklingen. Han mente at man måtte søke rettens historiske røtter
for derav å utlede rettens "organiske prinsipp" (L. s. 289). Ut fra
dette programmet tok Savigny i sitt juridiske arbeid utgangspunktet i
romerretten, som han oppfattet som den egentlige tyske rett. På bakgrunn av
denne utviklingen stod romerretten sentralt i tysk rettsvitenskap, som hadde en
stor produksjon på 1800-tallet. Man utviklet fra midten av århundret den såkalte
begrepsjurisprudens, en tanke om at man kunne utlede begreper av enkeltregler,
og fra begrepene nye regler (konstruksjon). Utgangspunktet for dette arbeidet
var den romerske rett. Også for utarbeidelsen av den viktige tyske lovbok
"Bürgerliche Gesetzbuch" av 1896 ble det dels bygget på romerretten,
og dette lovarbeidet har dannet forbilde for regelsett i ulike deler av verden,
bl. a. i Japan (L. s. 297). Den tyske rettsvitenskapen på 1800-tallet har
inspirert de fremstående jurister i Norden, og slik har romerretten indirekte fått
betydning også for nordisk rett på 18- og 1900-tallet.
Et vanskelig tilgjengelig poeng, som
bør gi uttelling, er det å påpeke på romerrettens betydning for utvikling av
juridisk metode og rettsvitenskap.
Det må legges
til grunn at romerretten i dag har mindre betydning for hva som er gjeldende
rett i Europa. Romerretten er imidlertid europeisk fellesgods, og kjennskap til
romerretten kan gi grunnlag for forståelse av og kommunikasjon om rettspørsmål
på tvers av landegrensene. Dette er særlig viktig i en tid hvor internasjonal
integrasjon spiller en stadig viktigere rolle. Det er et pluss dersom
kandidatene trekker inn slike poenger, idet det vitner om en dypere forståelse
for hvorfor vi i det hele tatt beskjeftiger oss med romerrett.
Oppgavetekstens del b) og c) er vagt formulert, og det må derfor aksepteres at det hentes stoff fra store deler av læreboken. Den ovennevnte fremstilling bør på ingen måte oppfattes som noen fasit over hva som skal være med i en oppgave. Det bør særlig presiseres at man i del c) ikke kan forvente en fullstendig gjennomgang av den historiske rettsutvikling i hele Europa i løpet av én eksamenstime. Gjennomgangen er ment som en presentasjon av akseptabelt stoff innenfor en vid oppgave. For kandidatene skulle det være mer enn nok å skrive om, s å problemet blir trolig å skille ut det vesentlige og å få sammenheng i oppgaven. I denne type oppgaver vil alltid gode kunnskaper være en forutsetning for å kunne skrive godt, men kandidaten må supplere med oversikt, forståelse og et kritisk skjønn. Når et så vidt emne skal presenteres i løpet av tre timer, settes det visse krav til stram fremstilling. Dette vil nok være noe av prøven.
Inntrykket så langt er at mange
kandidater har brukbar oversikt over rettshistorien, og at problemene mest
refererer seg til å skille ut det sentrale og skrive presist om hovedpunktene.
De fleste klarer å presentere noe substans i alle oppgavens tre deler, men noen
har problemer med å tidfeste den klassiske periode og skriver en del
utenforliggende stoff. Det er også en gjennomgående svakhet at tiden etter år
1500 ikke behandles skikkelig, men dette er antagelig også en vanskelig del av
oppgaven.
For laud må
det som utgangspunkt kreves at kandidaten har god substans i alle oppgavens tre
deler. I tillegg kan det legges vekt på hvorvidt oppgaven er poengtert og bærer
preg av oversikt, særlig i del b) og c). Totalt manglende kunnskaper om ett
eller flere delemner må i utgangspunktet plassere kandidaten i faresonen for
stryk. Det må imidlertid tas hensyn til at eksamenskravet i dette faget er at
kandidaten skal ha "kjennskap" til stoffet og ikke "grundig
kjennskap".
Utgangspunktet
ved delt eksamensdag er at hver av oppgavene skal vektlegges like mye ved
fastsettelse av den samlede karakter. Jeg ser intet grunnlag for å fravike
dette utgangspunktet. Skulle den ene av oppgavene ligge an til stryk, mens den
andre er god, må det være forsvarlig å se hen til en analogisk fortolkning av
eksamensreglementets § 3-8. Bestemmelsen bør imidlertid neppe anvendes like
strengt overfor to deloppgaver som overfor situasjonen hvor det strykes på en
heldagsoppgave. Man bør vel være forsiktig med å analogiske fortolkninger til
ugunst for kandidatene.
Sist oppdatert 03. august 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |