UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
"Det
blir kravt grundig kjennskap til: Reglar om ansvarsgrunnlag for skadebot, først
og fremst dei ulovfeste reglane om skyldansvar og objektivt ansvar, dessutan
lovreglane om arbeidsgjevaransvar og bilansvar.
(…)
Det
blir kravt kjennskap til:
Anna lovgjeving om ansvarsgrunnlaget, særleg produktansvaret og
legemiddelansvaret, og dessutan reglane om ansvar for sjukehusog legeverksemd
og om advokatansvar."
Nils Nygaard: Skade og ansvar, 5. utg. 2000 kap. 4 pkt. III.
Peter Lødrup: Lærebok i erstatningsrett, 4. utg. 1999 kap. 12.
Andre forfattere som ikke er oppført
under støttelitteratur:
Kristen Andersen, Skadeforvoldelse og erstatning (1970)
s. 301-353
Viggo Hagstrøm "Offentligrettslig erstatningsansvar
" (1987) s. 114-242.
Tross bokens tittel behandler Hagstrøm for det
meste det alminnelige objektive erstatningsansvaret.
Annen aktuell litteratur:
NOU
2000:16 "Tobakksindustriens erstatningsansvar " tar opp spørsmålet
om tobakksindustrien kan bli erstatningsansvarlig på grunnlag av ulovfestet
objektivt ansvar i kap. 13, s. 248‑259. Dette er verken tilrådd eller støttelitteratur,
men noen av de bedre kandidatene kan tenkes å to opp problemstillingen og
trekke inn argumenter herfra.
Oppgaven spør etter det ulovfestede
objektive ansvar, og en naturlig ordlydstolking tilsier da at det lovfestede
objektive ansvar faller utenfor. Det kan imidlertid ikke trekke ned - men
må snarere ses på som et pluss - at kandidatene viser forbindelsen
mellom det lovfestede og de ulovfestede objektive ansvaret, for eksempel hva angår
produktansvar, motorvognansvar, forurensningsansvar m.v. En utledning av vilkårene
for ulike former for lovfestet objektivt ansvar bør imidlertid ikke utgjøre
noen stor del av besvarelsen.
Ansvar som bygger på skyld, enten
direkte eller indirekte (som arbeidsgiveransvar), faller utenfor oppgaven. Her
kan det imidlertid bli en glidende overgang mellom ulovfestet objektivt ansvar
for uforsvarlig ordning (som faller innenfor oppgaven) og arbeidsgiveransvar for
anonyme/kumulative feil. Kand. som ser dette perspektivet bør honoreres for
det.
Jeg skal ikke her sette opp noen
"mønsterdisposisjon "for besvarelsen. De fire ovennevnte forfattere
disponerer stoffet svært forskjellig, og klassifiserer også noen ganger de
ulike dommer forskjellig mht vilkårene/momentene "stadig, typisk og
ekstraordinær ". Det synes også å være forskjeller mht hva de ulike
forfatterne legger i ovennevnte begreper. Det er derfor viktig at sensorene ikke
umiddelbart "slår ned på " en kandidat som klassifiserer en dom
annerledes enn det Nygaards lærebok gjør.
Her bør en gå til dommen som kilde
for å avgjøre om kandidatens standpunkt er forsvarlig.
Det må være helt ok om kandidatene
velger å holde seg til Nygaards, eller for den saks skyld også Lødrups,
disposisjonsmåte. Det vil likevel være et klart pluss om en får fram de
punkter der det er uenighet mellom teoretikerne og hva denne uenigheten består
i.
Oppgaven er en
"kapitteloppgave" som i tillegg er svært sentral. Det er et emne som
kandidatene skal ha "grundig kjennskap til" ifølge læringskravene.
Emnet har vært forelest over høsten 2000 og tatt opp i eksamensmanuduksjonen våren
2001. Det må derfor være grunn til å stille relativt høye krav til
besvarelsene. På den annen side er emnet vanskelig, og som nevnt preget av
uenighet mellom sentrale teoretikerne mht hvordan stoffet best bør struktureres
og om hvordan de aktuelle dommer best kan klassifiseres.
Emnets art tilsier at det vil være
nødvendig å trekke inn en del domspraksis. Her som ellers vil det være mindre
viktig om de konkrete fakta i saken er helt korrekt gjengitt - det viktige
vil være at kandidatene makter å få frem hvorfor
den aktuelle dommen illustrerer det poeng/den rettssetning som de ønsker å
få frem.
For å stå bør vel kandidatene være
innom emner som risikoens kilde, tilknytning til risikoen, vilkårene (eller
momentene) stadig, typisk og ekstraordinær, samt skrive noe om den avsluttende
interesseavveiningen. For å få laud bør oppgaven være ryddig og logisk
strukturert, og kandidatene bør gjennom analyse av aktuell rettspraksis få
vist at de har en forholdsvis god oversikt og forståelse av emnet. Her som
ellers må sensorene selvsagt bruke skjønn.
Nyere
høyesterettsdommer av interesse:
Rt 2000 388 gjaldt erstatningsansvar
for skade på tvangsinnlagt pasient ved psykiatrisk sykehus. Pasienten skadet
seg da han knuste et usikret vindu og kastet seg ut fra det. Erstatning tilkjent
på grunnlag av "uforsvarlig ordning".
Rt 2000 1578 gjaldt erstatning for
tap av reinbeite etter vassdragsregulering. Erstatning tilkjent på
ekspropriasjonsrettslignende grunnlag.
Nyere
underrettsavgjørelser av interesse:
Borgarting lagmannsretts dom av
12.03.2000 (LB-2000-01859) Ikke ulovfestet objektivt
erstatningsansvar for eier av transformatorstasjon overfor voksen sinnslidende
mann som klatret opp en ca. 6 meter høy mur rundt transformatorstasjonen.
Borgarting lagmannsretts dom av
18.05.2000 (LB-2000-00379). Ikke ulovfestet objektivt ansvar for
restauranteier for skader en overstadig beruset gjest påførte seg selv ved å
sparke inn en glassrute.
Borgarting lagmannsrettsdom av
24.01.2000 (RG 2000 1224): Ikke ulovfestet objektivt ansvar for seksjonseier
fordi vannlekkasje fra dennes leilighet gjorde skade på leiligheten under.
Frostating lagmannsretts dom av
29.12.2000. (LF-2000-00587) Ikke ulovfestet objektivt ansvar for
yrkesskade konstatert før yrkesskadeforsikringsloven. Synspunkter om
"yrkesrisiko".
Jeg har ikke fått kommentarer fra
de øvrige sensorer angående den foreløpige sensorveiledning, og har
egentlig ikke så mye å tilføye.
De aller fleste har funnet
avgrensningen uproblematisk. De fleste kandidater følger Nygaards systematikk,
noe som godt kan være en fordel; den er etter min mening lettere å følge enn
Lødrups. En del av de beste kandidatene kommer også inn på Hagstrøms
synspunkter. Svært mange nevner at teoretikerne er uenige mht "minstevilkår/momenter
", men de fleste nøyer seg med å peke på uenigheten, uten noen nærmere
drøftelse.
Jeg har en relativt lav strykprosent
på de besvarelser jeg har rettet. Det er på den annen side heller ikke mange
svært gode besvarelser. Kandidatene husker mange avgjørelser, men får ofte
ikke fram hva det er i dommen som gjør at den er illustrerende.
Ingen jeg har rettet har vært inne
på ovennevnte nye dommer, men det er nå heller ingen nødvendighet.
Det er oppgitt følgende litteratur:
Innføringslitteratur: |
Magnus Aarbakke: Skatteretten. I Knophs oversikt over Norges rett, 11. utg. 1998, s.745-63 |
Hovedlitteratur: |
Fredrik Zimmer: Lærebok i skatterett, 3. utgave, Oslo 1997 Boken dekker læringsmålene godt, men omfatter flere emner enn disse. Det er derfor ikke nødvendig å studere følgende avsnitt i boken: 7.4, 8.9,10.8.3,10.8.4,10.9,12,13.7-13.12,16-24. |
Støttelitteratur: |
Sven Rune Greni, m.fl.: Skattelovkommentaren 1997/98. Kommentarutgave
til skatteloven og selskapsskatteloven. Oslo 1998. Skattedirektoratet (utg.): Lignings-ABC 1997, Oslo 1998, og tidligere og senere utgaver. Kjersti Selberg (red.): Inntekts- og formuesskatt 1998. Materialsamling for skatterettsstudiet. Stortingsvedtak, forskrifter, nordisk skatteavtale. Oslo 1998 og senere utgaver. Ole Gjems-Ohnstad, (red): Skattelover og sentrale forskrifter. Studentutgave. Oslo 1998, og senere utgaver. Jacob Jarøy, (red.): Norsk skattelovsamling 1997/98. Oslo 1998 og senere utgaver. Fredrik Zimmer, (red.): Kurs- og fakultetsoppgaver i skatterett. 2. utgave. Institutt for offentlig retts skriftserie nr. 8/1995. Oslo 1995. |
Oppgaven er gitt innenfor et emne i
skatteretten som det i henhold til læringskravene/ eksamenskravene kreves
grundig kjennskap til. Samtidig er oppgaven ingen kapitteloppgave, men oppgave
som krever oversiktskunnskap og forståelse. Etter å ha rettet størstedelen av
besvarelsene er det forholdsvis lett å se hvilke kandidater som har jobbet seg
grundig gjennom skatteretten og som har forstått systematikken i regelverket,
og de som kun har lest mer overfladisk på stoffet.
Det fremgår
av oppgaveteksten at det er valgfritt om oppgaven løses på grunnlag av
skatteloven av 1911, eller på grunnlag av skatteloven av 1999. Den nye loven
inneholder ingen regelendringer, men er langt mer oversiktlig enn 1911- loven, og de aller fleste av kandidatene har også løst oppgaven ut fra ny lov.
Dette selv om Zimmers lærebok er basert på den gamle skatteloven.
Kandidatene
må stå forholdsvis fritt mht. hvordan de legger opp oppgaven. Min disposisjon
under pkt. 4 er kun et forslag.
Som det
fremgår av mitt løsningsforslag tar jeg under punkt 4.2.1.2 opp
problemstillingen i hvilken grad en skattyter kan kreve fradrag dersom
eiendommen selges med tap. Jeg mener likevel ikke at reglene om
gevinstbeskatning skal behandles inngående, og det må også være greit å
avgrense mot disse reglene.
Kandidatene må få frem at de sentrale rettsspørsmål innen skatteretten
knytter seg til reglene om hvordan skatteforpliktelser oppstår, og hvordan man
skal beregne omfanget av forpliktelsene. Videre bør kandidatene kort peke på
at vårt skattesystem opererer med to beregningsgrunnlag; alminnelig inntekt og
personinntekt.
Denne
oppgaven vil i det vesentlige gjelde alminnelig inntekt, og kandidatene må få
frem at dette begrepet er nettoinntektsbegrep, dvs. at skatten beregnes etter at
de utgifter som er pådratt for å erverve inntekten er trukket fra.
Et
nettosystem fordrer ulike fradragsregler, og det er dette som er tema for
oppgaven. Kandidatene må få frem at hovedbegrunnelsen bak skattelovens
fradragsreglene er hensynet til skatteevnen, selv om også en del fradragsregler
er gitt ut fra andre hensyn. Det bør også komme frem tidlig i oppgaven - enten direkte eller indirekte
- at det ikke er fradragsreglene i
skatteretten generelt som skal behandles, men fradragsretten for kostnader med
tilknytning til fast eiendom.
Etter min
mening kan det være en fordel at kandidatene innledningsvis gir en kort
presentasjon av de skattebestemmelser som er relevante i forhold til denne
oppgaven. Når skattlegging skjer etter de alminnelige reglene, som også
omtales som direkte ligning, finner vi fradragsreglene i sktl. kap. 6. Den
alminnelig regel om fradrag er inntatt i sktl. § 6-1, i tillegg finnes særregler
i §§ 6-10 til 6-23 som presiserer, innskrenker og utvider
fradragsretten. For fast eiendom er det særlig §§ 6-10, 6-11 og
6-15 som er aktuelle. Reglene om prosentligning finner vi i sktl. kap. 7.
Slik oppgaveteksten er formulert må det må kreves at kandidatene både gjør
rede for de alminnelige reglene samt redegjør for reglene om prosentligning.
Etter min
mening er det naturlig først å behandle de nærmere vilkårene for
fradragsrett, dvs. spørsmålet om det er grunnlag for fradrag / spørsmålet om
hvilke kostnader som kommer til fradrag, og så to spørsmålet om når
fradragene kan kreves, dvs. spørsmålet om periodisering/ tidfesting til slutt.
I en
oversiktsoppgave som denne er det etter min mening viktig at kandidatene får
frem at de forstår hvordan regelverket er bygget opp, ser sammenhenger, og at
de viser at de kjenner innholdet i sentrale begrep. I forhold til spørsmålet
om hvordan/ på hvilken måte fradrag gis bør kandidatene vise at de forstår
forskjellen mellom direkte fradrag som innebærer at fradrag gis i det året en
utbetaling har funnet sted, og aktiveringsplikt som innebærer at de utgifter
skattyter har hatt føres opp i balansen for så eventuelt å avskrives senere.
Gjennom reglene om avskrivning fordeles altså kostnadene mer skjematisk over
flere år. Se nærmere Zimmer side 161.
Hovedregelen om fradrag er sktl. §
61,1. ledd (event. sktl. 1911 § 44, 1. ledd, 1. pkt) som slår fast at "Det
gis fradrag for kostnad som er pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre
skattepliktig inntekt."
Kandidatene
må få frem at det ut fra denne bestemmelsen oppstilles to vilkår for at
fradrag skal kunne kreves; - Et oppofrelseskrav, jf. formuleringen "kostnad
som er pådratt", og et tilknytningskrav, jf. formuleringen "for
å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig inntekt."
Innholdet i oppofrelseskravet må
spesifiseres: Kandidatene må få frem at kjernen i dette kravet er at det må
ha skjedd en reduksjon i skattyters formuesstilling. En ombytting/endring
av formuens sammensetning er noe annet, jf. Zimmer s. 166.
Videre må
kandidatene må få frem at oppofrelse kan skje på ulike måter, og på dette
punkt kan det foretas en grovinndeling mellom de tilfeller der oppofrelsen skjer
i form av en pengeutbetaling, og de tilfeller der oppofrelsen skjer
gjennom en verdireduksjon. Ser en for seg en tidslinje, vil altså
tidspunktet for når oppofrelsen kan anses å finne sted være forskjellig i
disse to tilfellene
Dersom skattyter må skifte tak på
huset pga. lekkasje vil reparasjonskostnadene føre til en reduksjon i
vedkommende skattyters formuesstilling. Tilsvarende når han betaler ulike
forsikringspremier for å få forsikret eiendommen. Slike utgifter /kostnader
innebærer at skattyters formue reduseres; - det skjer en oppofrelse i
skattelovens forstand som er fradragsberettiget etter den generelle regelen i §
6-1, 1. ledd. Utbetalinger til vedlikehold og forsikring er også særregulert
i sktl. § 6-11.
De av
kandidatene som klarer å få frem det poenget at det er de konkrete
utbetalingene som er fradragsberettighet, og som i forlengelsen av dette evner
å si noe om sammenhengen mellom oppofrelseskravet som vilkår for fradragsrett
og innvinningskravet som vilkår for skatteplikt, må honoreres. På samme måte
som en inntektsmulighet ikke gir grunnlag for skatteplikt, gir ikke en bestemt
situasjon - en taklekkasje eller en forsikringsmulighet - grunnlag
for fradragsrett. En relevant dom i forhold til dette punktet er Rt. 1952 side
122, Langstein der Høyesterett forutsatte som klart at det ikke var
fradragsrett for "en betaling som nærmest
må bli å anses som en slags avsetning til dekning av fremtidig vedlikehold.
"
I en del tilfeller vil det være uklart om den pengeutbetaling som skattyter
har foretatt har blitt brukt til vedlikehold slik at vilkårene for direkte
fradrag er oppfylt, eller om det i realiteten har skjedd en påkostning eller
investering, altså at eiendommen som følge av pengeutbetalingen har økt i
verdi. I så fall er det kun tale om ombytting av formuesverdier. Slike utgifter
er aktiveringspliktige, og kan eventuelt senere avskrives, jf. pkt. 4.2.1.2
nedenfor. I forhold til påkostninger skjer det altså ingen oppofrelse på
utbetalingstidspunktet.
Det må forventes at grensen mellom vedlikehold og påkostning behandles nærmere.
De fleste av kandidatene foretar en slik drøftelse, men alt for mange går
direkte inn i en drøftelse av grensetilfeller før de i det hele tatt har sagt
noe om de klare tilfellene. Etter min mening er dette en strukturell svakhet. På
samme måte som Aarbakke (Skatt på inntekt, 1990, 4. utg. side 270) skiller
Zimmer side 169 mellom dette spørsmålets objektive og subjektive side.
Spørsmålets objektive side gjelder spørsmålet om hvilken standard
man skal sammenligne med når man skal to standpunkt til om det foreligger
vedlikehold eller påkostning. I forhold til dette spørsmålet har
rettsoppfatningen vært at det er tale om vedlikehold så lenge en holder seg
til samme standard, men påkostning dersom en legger opp til en høyere
standard. Dette synspunktet kommer til uttrykk i Christensendommmen, Rt. 1999
side 1303: "Som vedlikehold anses å
sette gjenstanden tilbake i opprinnelig stand. Arbeidene må dekke et
vedlikeholdsbehov. I den utstrekning det i forbindelse med rehabilitering av et
hus foretas utbedringer som går ut over dette, vil utgiftene bli å aktivere
som en del av kostprisen."
Spørsmålets subjektive side oppstår der den faste eiendommen har vært
overdratt en eller flere ganger: Problemstillingen blir her om det er den høyeste
standarden eiendommen noensinne har hatt som skal legges til grunn, eller om en
kun kan to hensyn til høyeste standard i nåværende skattyters eietid. Ut fra
et synspunkt om at vedlikeholdsutgifter knyttet til slitasje i tidligere eiers
eietid har preg av anskaffelsesutgifter for nåværende eier kunne en gjerne si
at en må legge til grunn høyeste standard i skattyters eietid. I Rt. 1940 side
594, Von Koss er motsatt standpunkt lagt til grunn, se nærmere om dette hos
Zimmer side 171.
Ved omfattende oppussingsarbeider/ rehabiliteringer kan en i visse tilfeller
ikke lenger tale om verken vedlikehold eller påkostning. Det riktige blir i
stedet å si at det har funnet sted en nyanskaffelse, og det er denne
grensedragningen som behandles i Christensendommen, Rt. 1999 side 1303: "Det
å anskaffe en gjenstand til erstatning for en annen gjenstand, er noe annet enn
å vedlikeholde den opprinnelige gjenstanden. Vedlikeholdsbegrepet forutsetter
mao en avgrensning i forhold til det
som må anses som anskaffelse av et annet objekt. Når det anskaffes en ny
gjenstand, aktiveres samtlige anskaffelsesomkostninger. Disse utgjør så
grunnlaget for fremtidige avskrivninger og for gevinstberegningen ved eventuell
avhendelse."
Under dette punktet må kandidatene
få frem at det må skilles mellom de tilfeller der en eiendom reduseres i verdi
pga. slit eller elde, og de tilfeller der verdireduksjonen skyldes
endringer i eiendommens markedsverdi.
Den første
kategorien verdireduksjon er nærmere behandlet i sktl. § 6-10, j f. kap.
14. Reglene er bygget opp slik at det er selve verdireduksjonen som gir
fradragsrett, og fradragsretten gis i form av avskrivninger, se Zimmer s.
172.
Ut fra
ordlyden i sktl. § 6-10 som taler om "betydelige
driftsmidler", kan det synes som om avskrivningsreglene er begrenset
til å gjelde i næringsvirksomhet. Dette er ikke tilfelle; reglene om
avskrivning gjelder også utenfor virksomhet. Når det gjelder innholdet i
begrepet "betydelige driftsmidler" er det tilstrekkelig å s1å fast
at fast eiendom i de aller fleste tilfeller klart vil falle innenfor.
I forhold
til verdireduksjonskravet i § 6-10 - kravet om "verdiforringelse
ved slit eller elde" -må kandidatene få frem at det ut fra
rettspraksis ikke er et krav at det har funnet sted en verdireduksjon det
enkelte år, men at det avgjørende for om det er grunnlag for avskrivninger er
om eiendommen på sikt vil tape sin verdi, jf. 1920 side 884, Continental II.
Kandidatene bør videre si noe om hvordan rettspraksis har vurdert
verdireduksjonsvilkåret i forhold til ulike eiendommer: Når det gjelder tomter
anses disse ikke å reduseres i verdi pga. "slit
eller elde " og kan derfor ikke avskrives. I forhold til bygninger
anses derimot vilkåret som oppfylt, og dette gjelder både der skattyter bruker
bygningen selv, eller han leier den bort, jf. Rt. 1926 side 713,
Universitetesgaten 11. Dette skillet mellom tomt og bygninger innebærer at når
skattyter har kjøpt en eiendom, og bebyggelsen er avskrivbar, må kjøpesummen
fordeles på hhv. tomt og bygning.
Fra
regelen om at bygninger kan avskrives må det ut fra rettspraksis gjøres unntak
for boligeiendommer. Synspunktet er her at verdireduksjonsvilkåret ikke anses
oppfylt fordi eiendommens verdi kan opprettholdes gjennom vedlikehold. Etter min
mening er oppgaven for omfattende til at det kan kreves at kandidatene må si
noe om den nærmere grensedragningen mellom boligeiendommer og andre bygninger,
og hvordan kombinerte bygg skal behandles, jf. Zimmer side 177. Dersom
kandidatene likevel klarer å få frem at det i forhold til verdireduksjonsvilkåret
har betydning å foreta en slik grensedragning må dette honoreres.
I
forlengelsen av dette finner jeg grunn til å bemerke at flere av kandidatene
har vansker med å skille mellom på den problemstilling som gjelder om
verdireduksjonsvilkåret i sktl. § 6-10 er oppfylt, og de
problemstillinger som gjelder hvilket samlet beløp som kan avskrives, og
hvordan de årlige avskrivningene skal beregnes.
Når det
gjelder verdireduksjoner som skyldes endringer i eiendommens markedsverdi bør
kandidatene få frem at en verdinedgang som konstateres ved takst i
alminnelighet ikke kan anses som oppofrelse, jf. Rt. 1927 side 464. Hvis
eiendommen derimot selges eller realiseres på annen måte, vil den verdi som
skattyteren har investert i eiendommen og som ikke har kommet til fradrag på
annen måte kunne være fradragsberettiget som tap, jf. sktl. § 6-2, jf.
kap. 9. Kandidatene må få frem at det følger av disse reglene at slik
verdiberegning ikke kan foretas før eiendommen er solgt, eller tapet konstatert
på annen måte.
Utover å
peke på disse forholdene legger ikke oppgaven opp til en gjennomgang av reglene
om gevinstbeskatning. Reglene i sktl. kap. 9 er også mer oversiktlige enn
tidligere slik at særlig de problemstillinger Zimmer drøfter om
hjemmelsproblematikk ikke lenger er aktuelle, se Zimmer side 235 fig. En del
kandidater skriver mye om de generelle reglene i kap. 9. Det blir stort sett
lovavskrift og må gi trekk.
I Rt. 1975/992, Hjelmaas- Larsen uttaler Høyesterett at det må anses som "en
grunnleggende regel at det ved inntektsligningen ikke skal gis fradrag to ganger
for samme utgift". Det fremgår at forarbeidene til den nye skatteloven
(Ot. prp. nr. 86 (1997-98) side 1136, første kolonne) at lovgiver ikke
har funnet det nødvendig å lovfeste dette prinsippet. Om kandidatene anser
prinsippet som så opplagt er jeg imidlertid ikke sikker på; - Kun et
lite mindretall har klart å få frem dette poenget.
Når det
gjelder forholdet mellom direkte fradrag og avskrivninger innebærer prinsippet
at dersom eiendommens verdi kan opprettholdes ved hjelp av vedlikehold er ikke
verdireduksjonsvilkåret i § 6-10 oppfylt.
Avskrivninger
leder på sin side til at inngangsverdien (dvs. kostprisen) må reduseres:
Dersom en industrieiendom er kjøpt for 10 millioner kroner og eieren har fått
avskrevet kr. 1,5 mill, må inngangsverdien ved senere salg settes til kr. 8,5
mill. Dersom eiendommen selges for kr. 8 mill. blir tapet dermed kr.
500.000,-.
For at en utgift skal være
fradragsberettiget må den være "pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig
inntekt", jf. sktl. § 6-1 (1). I dette ligger et krav om
tilknytning mellom utgiften på den ene siden og skattyteres inntekt eller
inntektsskapende aktivitet på den annen, se Zimmer side 181. For utgifter
knyttet til fast eiendom vil tilknytningskravet sjelden reise problemer.
Kandidatene
må få frem at i forhold til tilknytningsvilkåret må det foretas en
avgrensning mot ikke fradragsberettigede tapsposter, jf. sktl. § 6-1(2).
Videre at tilknytningskravet kun vil være oppfylt der utgiften gjelder
inntekten og ikke inntektskilden. Dette siste kan illustreres gjennom et
eksempel om prosessutgifter: Må en huseier prosedere mot en leietaker for å få
inn leien, har prosessutgiftene tilknytning til den løpende inntekt (leien) og
er fradragsberettiget. Hvis kjøperen av en eiendom må prosedere mot selgeren
for eksempel for å få grunnbokshjemmel må disse utgiftene anses som
anskaffelsesutgifter slik at løsningen blir motsatt. I forhold til
prosessutgifter vil altså spørsmålet om fradragsrett avhenge av hva saken
gjelder.
Kandidatene
bør også få frem at tilknytningsvilkåret gjelder skattepliktig inntekt, og
at det ikke er noe vilkår for fradragsrett at utgiften korresponderer med
inntekt som opptjenes i samme år som oppofrelsen skjer.
Under dette punktet bør kandidatene
få frem at reglene om prosentligning i sktl. kap. 7 er særregler om
fastsettelse av inntekt for egen bolig og fritidseiendom. Hvilke eiendommer som
skal prosentlignes er nærmere regulert i sktl. § 7-10, og etter min
mening bør det være tilstrekkelig å peke på denne bestemmelsen. En lengre
utredning på dette punkt er i hvert fall ikke hensiktsmessig.
Det
sentrale må være å få frem hva som menes med prosentligning; - At reglene refererer seg til så vel inntektssiden som fradragssiden, og at
skattleggingen skjer ved at det foretas en skjematisk beregning av nettoverdien
løsrevet fra de faktiske inntekter og utgifter knyttet til eiendommen.
Kandidatene bør videre få frem at den beregnede prosentinntekt trer i stedet
for/ konsumerer visse faktiske inntekter og utgifter knyttet til fast eiendom,
og at. disse sjablonfradragene bygger på en forutsetning om at fradragspostene
over år jevner seg ut og omtrent svarer til det standardfradrag som er
innkalkulert i nettoposten. Kandidatene bør også få frem at denne
forutsetningen ikke slår til i forhold til ekstraordinære utgifter, og at
dette bakgrunnen for særregelen i § 7-13. - Så langt er det svært
få kandidater som klarer å si noe om hvilken funksjon unntaksbestemmelsen er
ment å ha. I stedet kommer lange meningsløse utledninger om når kravet til
kravet til ekstraordinær skade kan anses å foreligge.
Kandidatene
bør videre få frem at særreglene om prosentligning i de fleste tilfeller er
gunstig sett fra skattyters side fordi reglene leder til at inntekten settes
langt lavere enn det som ville vært resultatet gjennom direkte ligning. I
tillegg virker systemet med prosentligning forenklende både sett fra
skattyteres og ligningsmyndighetens side.
Avslutningsvis
kommer en del kandidater inn på sktl. § 7-20 om endret ligningsmåte og
sktl. § 6-40 om gjeldsrenter. Etter min mening er det uheldig å bruke
mye tid på disse bestemmelsene.
Kandidatene må få frem at reglene
om tidfesting (periodisering) handler om når - på hvilket tidspunkt - en inntektspost skal komme til beskatning, eller en fradragspost skal
komme til fradrag, jf. sktl. kap. 14, se Zimmer side 325 fig. Reglene om
periodisering skal mao sørge for at fradragspostene plasseres i sitt rett
inntektsperiode, og kandidatene bør her vise til sktl. § 14-1 som slår
fast at inntektsperioden som hovedregel er kalenderåret.
De
kandidater som kort klarer å si noe om forholdet mellom oppofrelse/ innvinning
på den ene siden og tidfesting på den annen side må honoreres for det. Lengre
utredninger om begrepene innvinning, tilordning og tidfesting legger derimot
oppgaven ikke opp til.
Kandidatene
må så si noe om realisasjonsprinsippet i § 14-2 som bygger på det syn
at en inntekt først bør beskattes når den er realisert, dvs. når ubetinget
krav er oppstått, og en utgift først kunne fradras når den er realisert, dvs.
når ubetinget forpliktelse er oppstått. Hva som ligger i kravet til
"ubetinget forpliktelse" bør klargjøres. For omkostninger/oppofrelse
som har form av utbetalinger innebærer dette at fradraget skal gis i det
kalenderår betalingsforpliktelsen oppstod. Betalingstidspunktet er altså uten
betydning.
De nærmere
reglene for hvordan avskrivninger skal foretas, og hvordan fradragspostene skal
beregnes, faller for så vidt innenfor oppgaven, men oppgaven er omfattende og
dette bør ikke kreves.
Mitt inntrykk av at det er
forholdsvis langt mellom lyspunktene; - Alt for mange oppgaver preges av
lovavskrift og løst prat. Dette kan ikke passere. Sensorene må også være
oppmerksom på de av kandidatene som for så vidt tar opp problemstillinger som
forventes behandlet, men som ikke klarer å få frem hvorfor de foretar
disse drøftelsene. Dette gjelder typisk grensedragningen vedlikehold - påkostning
der svært mange synes å to opp problemstillingen utelukkende fordi de husker
at den har med fast eiendom å gjøre. De av kandidatene som har problemer å
holde fokus på oppgavens tema, og som i stedet skriver om generell skatterett må
også trekkes.
Ettersom
dette er en oversiktsoppgave mener jeg at de av kandidatene som viser at de
forstår reglene og som ser sammenhenger og linjer bør få god uttelling selv
om en del detaljer mangler.
Sist oppdatert 02. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |