UiB : Juridisk Fakultet : eksamen : 3. studieår : JUS131

UiB/Det juridiske fakultet

Sensorkommentar

3. studieår - JUS131 - høst 2006

Kurset JUS131 Kontraktsrett II Tredje studieår har pågått fra medio august og frem til medio oktober d å. Fra før har kandidatene vært gjennom Kontraktsrett I på Første studieår (avtaleinngåelse, fullmakt, ugyldighet), men de hadde ved semesterstart i august tilnærmet ingen forkunnskaper om kontraktslovgivning eller metode til løsning av kontraktstvister. Jeg viser til læringsmål og anbefalt kjernelitteratur/støtte- og fordypningslitteratur, herunder ny bok av Viggo Hagstrøm Kjøpsrett (2005).

Kurset har søkt å parallellbehandle sentrale spørsmål om særlig mangelsansvar i kjøpsloven, avhendingsloven og forbrukerkjøpsloven. De første gruppeoppgavene på kurset var om forbrukerkjøp, men etter hvert ble næringskjøp og avhendingsloven trukket inn. Det er brukt i alt 6 gruppeoppgaver, holdt 4 storgruppesamlinger – og avholdt 13 forelesninger (Berte-Elen Konow og undertegnede). Regelverk om erstatningsansvar ved mislighold er gjennomgått nokså inngående både som kursoppgaver og på forelesninger, og da med særlig oppmerksomhet henvendt på kontrollansvar etter kjl §§ 27 og 40, avhendingsloven § 4-5/§ 4-14 og erstatningsberegning etter kjl § 67, jfr § 70 (1) og (2)/ avhl § 7-1.

Obligatorisk kursoppgave ble avviklet i midtveis i kurset; her handlet det om avhending av nyoppført leilighet i sameie med spørsmål om arealsvikt og opplysningsplikt vedrørende trang garasjeplass. Det ble ikke gitt karakter, men det var et vilkår for å gå videre til skoleeksamen at kandidaten besto. Meget få strøk på oppgaven.

Skoleeksamen Kontraktsrett II ble lagt til avslutningen av både KII og Pengekrav. Eksamen ligger altså i tid en drøy måned etter undervisning og gruppearbeider i faget.

Kurset har jo ikke kunnet ta opp i særlig bredde andre kjøpsrettslige emner, f eks ikke risikoovergang, forsinkelse, kjøperforpliktelser, så det må kunne forventes at det som faktisk er gjennomgått på tilgjengelig tid også er tilegnet og forstått.

Saksforholdet i oppgaven er en oppdatert parafrase over særlig to hr-dommer – ”Kaupanes”-dommen Rt. 1978 s 678 og Rt. 2005 s 257 ”hårfjerningsapparat”. I den første ble forhandler av taksten solgt med produsent ”generasjonsgaranti” ikke ansett for å ha gitt garanti ut over kalenderfristen som gjaldt etter kjøpsloven av 1907. I den andre ble kjerneegenskaper tungt vektlagt ved markedsføring av et produkt og dermed ansett solgt med ”tilsikring” av egenskaper, som medførte objektivt erstatningsansvar uten begrensning til direkte tap (kjl 1988 § 40 (3) bokstav b).

Oppgaven reiser spørsmål om direktekrav etter avhl § 4-16 i forhold til byggmesteren som oppførte eneboligen i saksforholdet. Dette aktualiserer to bestemmelser i bustadoppføringslova 1997 - § 30 om reklamasjonsfrist og § 35 om mangelsansvar. Bustadoppføringslova har ikke vært behandlet sentralt på kurset, men de tolkningsspørsmål som der oppstår, burde kunne løses siden det er tale om helt tilsvarende regler som etter sin art er behandlet også i avhendingsloven (og kjøpsloven). ”Problembasert læring” innebærer at det må kunne forventes at kandidatene i noen grad mestrer tolkning av sideløpende lovbestemmelser som tematisk handler om det samme som har vært omhandlet mer direkte i kursoppgavene.

Momenter til oppgaven;

(1)             Tvisten Bråten - byggmester Böschen. Byggmesteren har påtatt seg å skifte taket, så dette er ikke tema i oppgaven. Noen kandidater drøfter takutskiftning i forhold til Olav og Kari allikevel. Ingen direkte feil, men ikke så skjønnsomt siden byggmesteren har påtatt seg dette. (Men oppgaven kunne nok vært bedre formulert på akkurat dette.)  Overraskende mange leser for øvrig da avhl som hjemmel for rettingskrav mot selger og overser derfor at § 4-8 viser til den begrensede § 4-10 som i privatkjøp bare gir regel om selgers utbedringsrett.  Byggmesteren avviser følgeskaden på bokkassene, og dermed oppstår både spørsmål om mangel, prisavslag/erstatning og frist for å gjøre ansvar gjeldende.

(2)             Byggmesteren (entreprenøren) har mangelsansvar etter bustadoppfl § 27, jfr § 25 og det er disse som er relevante når Bråten nå påberoper seg subrogasjonsregelen i avhl § 4-16. Dette burde ikke by på problemer; her skal kandidatene først og fremst via § 4-16 se at det er bustadoppføringslova og ikke verken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som er grunnlaget for kravet mot byggmesteren.

(3)             Forutsetningen for mangelsansvar er at mangelen i forhold til Böschen er gjort gjeldende både innen fristen for siste ledds kjøpet (ikke særlig tvilsomt her) og innen den reklamasjonsfrist som gjelder i forholdet Böschen-Kari/Olav. Fristen etter bustadoppfl er 5 år og løper fra overtagelse – bustadoppfl § 30. Overtagelse skjedde i august 2001. Bråten reklamerte i juli overfor Kari og Olav, men først i september overfor Böschen – altså en måned etter fristutløp. Etter avhl § 4-16 (2) må reklamasjon til bakenforliggende ledd skje innen den frist som gjelder for dette leddet, og da holder det ikke at man har reklamert til egen selger. Dette er behandlet i forelesninger og på kursoppgaver omkring avhl § 4-16. Egentlig nokså opplagt siden avhl § 4-16 (2) er helt klar på dette – og fristen i bustadoppfl § 30 med meget synlig overskrift ”Reklamasjon” er jo den samme som den ville vært etter avhl. Og selv om man ikke kan forvente dypdykk i bustadoppfl, burde § 30-fristen ligge i dagen for kandidatene. Oppgaveteksten inviterer jo uttrykkelig ved formuleringen ”…uansett var det for sent å ta dette opp nå”.  Bokskaden hører derfor hjemme i tvisten Bråten-Olav/Kari. Jeg er derfor noe skeptisk til å premiere kandidater som gir seg i kast med de materielle ansvarsreglene i bustadoppfl.  Tidsnød har nok gjort seg gjeldende for mange, men selv på kort tid burde man kanskje forventet kjapp orientering mot bustadoppfl § 20?

(4)             Men: For de som ser lenger enn avhl § 4-16 (2):  Böschen har forhandlet et produkt som er markedsført med ”generasjonsgaranti”, og da oppstår to spørsmål. Har Böschen ved dette påtatt seg selv å hefte lenger enn lovens 5 år? Og: Har Böschen ved dette påtatt seg et tilsikringsansvar som går utenpå det lovregulerte?

(5)             Vedrørende utvidet frist for mangelsansvar: Det kan ikke forventes at kandidatene kjenner ”Kaupanes”-dommen Rt. 1978 s 678 (noen gjør faktisk det), der forhandleren av takstein med produsentens ”generasjonsgaranti” ikke ble ansett for å ha påtatt seg noe eget ansvar ut over dagjeldende reklamasjonsfrist. Men kandidatene bør kunne stille spørsmålet riktig. Svaret er vel fortsatt at en forhandler av byggevarer – eller byggmester - ikke selv kan sies å ha påtatt seg å hefte på samme vilkår som produsenten. En uspesifisert ”generasjonsgaranti” formidlet av mellomleddet (her byggmesteren) medfører derfor ansvar ut over femårsfristen i bustadoppfl § 30. Så dette kravet fører neppe frem. Dermed blir evt spørsmål knyttet til bustadoppfl subsidiære og perifere i forhold til oppgavens hovedtemaer.

(6)             Det kan også reises spørsmål ved om en ”generasjonsgaranti” for takstein er tilsikring som medfører strengere ansvar enn det som ellers ville gjeldt. Mangelsansvaret etter bustadoppfl § 35 er et vanlig kontrollansvar med utvidelse i annet ledd som etter kjl § 27 (2)/avhl § 4-5 (2). Erstatningsomfanget omfatter påregnelig tap etter § 36, men § 35 tredje ledd fastslår at ansvaret for avledet produktskade bare gjelder når det foreligger skyld. Bestemmelsen nevner ikke tilsikringsansvar, men må vel forstås slik at ansvaret ved tilsikring også her medfører ansvar for alt påregnelig tap. Om noen av kandidatene skulle se dette, må det bli et vesentlig pluss.

(7)             Vedrørende subsidiære drøftelser: Det må nok forventes en viss usikkerhet ved behandlingen av bustadoppføringslova for dem som ikke ser at lovens § 30 avskjærer avhl § 4-16 kravet. Om kandidatene derfor velger å orientere seg mot avhendingslova, eller ikke treffer ved behandlingen av enkeltbestemmelsene i bustadoppføringslova, må dette ses nokså mildt på. Kandidater som ser at det faktisk er bustadoppføringslova som er grunnlaget for Bråtens krav etter avhl § 4-16, må premieres, selv om man er usikker på detaljene i loven. Har kandidatene først identifisert lovgrunnlaget, burde det f eks kunne forventes at de nokså enkelt finner frem til § 30 som har overskriften ”Reklamasjon”, der femårsfristen – svarende til avhl § 4-19 - er inntatt i første ledd.

(8)             Tvisten Bråten – Kari og Olav er en ordinær tvist om mangelsansvar etter avhendingsloven, men etter det opplyste bare for bokskaden siden byggmesteren tilbyr å skifte taket.

(9)             Huset hadde ved salget til Bråten i 2004 ikke frostbestandig taktekking, men dette var et skjult minus. Oppgaven inviterer til å drøfte om bruk av produsentbrosjyrene under markedsføring er opplysningsgivning etter avhl § 3-8, d v s beskrivelsesansvar. Har selgeren risikoen for byggevareleverandørens markedsføring? Og stiller dette seg annerledes når selgeren aktivt bruker slikt opplysningsunderlag for å motivere kjøper? Oppgaven er med hensikt skrevet med lav profil: Kan man egentlig si at det er gitt noen direkte uriktig beskrivelse i det som selgerne har lagt ut? Beror vel på om man vil si at også Kari og Olav har feilinformert ved å legge frem en brosjyre fra produsenten i 2001 som lovet mer enn det er dekning for, noe jeg selv stiller spørsmålstegn ved. Oppgaven antyder også et spørsmål om identifikasjon i og med at de unge som bodde i huset glemte å nevne fuktsymptomer for Olav og Kari, dvs etter avhl § 3-7 som krever ”måtte kjenne til” for mangelens vedkommende på selgersiden, er vel dette neppe holdbart.  Snarere kunne det være tale om å drøfte § 3-7 ved det at selgerne har vært lite i huset selv på vinterstid og i bergensregn (med det var ikke lys på krypeloftet). Kandidatene bør emm ikke fortape seg i lange drøftelser om avhl § 3-7 eller § 3-8. (Men det er mange som gjøre det!) Kjøpers evt undersøkelsesplikt etter avhl § 3-10 er knapt et tema i oppgaven. (Lange utredninger om innvirkning må også trekke ned: Hvis først relevant opplysningssvikt ikke særlig tvilsomt at innvirkningsvilkåret er oppfylt i dette tilfellet.)

(10)         Kandidatene vil ventelig ta opp spørsmålet om det her tatt et ”som han er” forbehold etter avhl § 3-9, jfr at eiendommen er solgt uten megler og med en tvetydig, amatørmessig og uklar henvisning til ”gjeldende lovgivning”. Huset er imidlertid bare 3 år gammelt og da ligger vel uegnet taktekking utenfor det som er påregnelig etter praksis om sedvanlig slitasje og elde. Noenlunde sikkert (?) at produktrelatert lekkasje på et så nytt hus vil utgjøre ”vesentlig ringare stand” etter avhl § 3-9 annet punktum. Kandidatene vil kanskje trekke inn forholdet mellom kjøpesummen 2.6 mill og reparasjonsomkostningene 80.000. Etter min mening vil det være et blindspor fordi § 3-9 krever en totalvurdering og Høyesterett har avvist sjablonregler basert på rene prosent-sammenligninger av beløp. Mener man at det ikke er tatt noe effektivt ”som han er” forbehold, vil jo mangelsansvar uten videre følge av avhl § 3-2 (1)(a) siden huset ikke er som ”tilsvarande eigedomar”. Så egentlig blir det liten forskjell på § 3-2 og § 3-9 i dette tilfellet. Noen kandidater innleder lange drøftelser om reklamasjonsfrist og forspillelse på Bråtens side. Dette er ikke anført, og oppgavens faktum inviterer heller ikke til å ta opp dette. Egentlig lite skjønnsomt å drøfte dette utover å fastslå at oppgaven ikke reiser slike spørsmål. Og så er det kandidater som spiller tid og plass på lange innledninger om avhendingslovens anvendelse, forbrukerbegrep osv.

(11)         Bråtens krav mot Kari og Olav gjelder skaden på bokkassene. Kravet kan formuleres i tilslutning til avhl § 4-12 (2) som prisavslag, men det forutsetter at skadeutbedring kan ses på som utbedring av takmangelen, og det kan man vel neppe si er dekkende her. Sml her også begrensningen i bustadoppfl § 32 første ledd – skulle noen se den, klart pluss (ingen i nivåkontrollbunkene så dette poenget). Jeg fikk telefon fra eksamenslokalet om hva som lå i oppgavetekstens ”utbedring”, men jeg gikk ikke nærmere inn på det. Hvis noen skulle mene at ”utbedring” av vannskader på gamle bøker ligger innenfor § 4-12 (2), vil jeg vel nærmest se på det som en feil.

(12)         Som erstatningskrav følger kravet § 4-14 (jfr § 4-5), som skiller mellom kontrollansvar og kvalifisert ansvar ved culpa eller tilsikring. ”Generasjonsgaranti” i brosjyrer fremlagt under markedsføringen kan neppe anses som tilsikring fra selgers side, heller ikke etter Rt. 2005 s 257. Skyldansvar omfatter selger selv og slike som er gitt i oppdrag å medvirke ved oppfyllelsen av en inngått avtale, jfr avhl § 4-5 (2) som § 4-14 viser til, og det utelukker eventuelle historiske produsentfeil i dette tilfellet.

(13)         Oppgavens egentlige utfordring (og vel det vanskeligste spørsmålet i hele oppgaven) ligger i avhl § 4-14 (1) og (2) med henvisning til § 4-5 (1) om kontrollansvar. Her er konseptet fra de tilsvarende kjl 1988 § 40 (1) og § 27 tatt inn av lovgiver nokså ukritisk, for det er vel åpenbart at kontrollsfære-begrepet egner seg dårlig når en privat aktsom selger i god tro og uten tilsikringsansvar skal vurderes opp mot ansvarsvilkårene i § 4-5 (1). Kjl § 27 med regelen i (2) annet punktum om at kontrollansvaret også omfatter tidligere omsetningsledd er ikke gjentatt i avhl § 4-5. Agurkpinne-dommen Rt. 2004 s 675 (som kandidatene skal kjenne ut og inn) har ikke gjort denne øvelsen enklere ved den litt overraskende tilnærmning førstvoterende tar i dommens avsnitt (55). Kan man si at Kari og Olav ikke ”i prinsipp” har kontroll over en historisk mangelfull byggevareleveranse med skjulte feil og mangler? Og er det overhodet meningsfullt å spørre om Kari og Olav i 2001 kunne valgt annen taktekking og av den grunn må hefte for sitt valg etter byggmesterens anbefaling? Det er jo i tilfelle bare tale om tapsposter som ikke allerede omfattes av prisavslaget etter avhl § 4-12 (2) - i praksis kanskje nettopp ingrediensskader på eiendommen.  Jeg ville vært tilbøyelig til å frita for ansvar og falle ned på at mangelen ved taksteinene ligger utenfor kontrollsfæren – altså ikke ansvarsgrunnlag. Men score til kandidater som overhodet ser problemstillingen – og toppscore for dem som klarer å få noe vettugt ut av dette! 

(14)         Som ved løsørekjøp skal erstatningsmessige tap være rimelig forutsigelig – avhl § 7-1 (1). Det vilkåret er vel tilfredsstilt når det gjelder eksponerte verdier i et hus med utett tak – og iallfall på loftet. Erstatning ved kontrollansvar etter avhl § 7-1 (2)(d) kvalifiseres dernest i tillegg på samme måte som etter kjl § 67 (2) (d) ved angivelsen av at selv forutsigelige produktskader må ramme verdier i ”nær og direkte sammenheng med” den solgte eiendom. Kan vel diskuteres om lagrede verdier på loftet omfattes, men det ligger vel nær å si at det meste innomhus som over tid eksponeres for vedvarende vanninnsig etter skjulte taklekkasjer er dekket av § 7-1. Å skulle måle rekkevidden av § 7-1 (2)(d) etter antall meter e l fra lekkasjestedet virker lite rimelig.

(15)         Lempning ved eksponering av spesielt store verdier som kunne og burde tatt bedre hånd om kan tenkes etter avhl § 7-2 (2). Den orienterte kandidat blander ikke ”nær og direkte”, påregnelighetskravet i § 7-1 (1) og lempningsspørsmålet etter § 7-2 (2). Det kan vel anføres at folk flest har både standard innbo, slektsklenodier, kunst, smykker, IT- og elektronikk under eget tak, slik at man av den grunn må være tilbakeholdende med å anse slike skader som upåregnelige, kanskje evt heller lempe ut fra forestillinger om egenrisiko for verdier på klenodienivå (kunne nok være tale om § 7-2 (2) lempning i denne saken). Nevner kandidatene forsikringsspørsmål i denne sammenheng (verdisaksforsikring e l), må dette ses som et vesentlig pluss (men er det noen som gjør det?).

 Sluttkommentar:

De fleste temaene i oppgaven (fristberegning, garanti/tilsikring, hjemmel for direktekrav) skulle egentlig ikke volde de helt store problemer. Temaene er velkjente og har vært øvet i flere av kursoppgavene.

”Nøtten” ligger i spørsmålet om kontrollansvar som ansvarsgrunnlag for Kari og Olav. Jeg forventer at mange – kanskje de fleste - kan komme til å overse at avhl § 4-14/§ 4-5 faktisk reiser noen nokså vanskelige tolkningsspørsmål fordi kontrollkriteriet fra kjl § 27 (1) ikke egner seg når den private eiendomsselgerens ansvar skal fastlegges. Kandidater som ser og mestrer dette på en forstandig måte må få solid kredit. Akkurat dette tolkningstemaet ble ikke berørt eksplisitt på kurset, men kullet skal jo ha lært problem-mestring, så de må være forberedt på å bruke tilegnede ferdigheter også på nye utfordringer som denne.

Det er også noen litt intrikate (subsidiære) spørsmål som oppstår etter bustadoppføringsloven hvis man tar opp direktekravet til Bråten under den forutsetning at fristen ikke er utløpt pga ”generasjonsgaranti” og/eller at Bråten kan bygge på tilsikringsansvar. Etter den nye studieordningen skal studentene ha bedre trening enn tidligere i å orientere seg metodisk i lovbestemmelser som ikke har vært behandlet direkte på kurset. Her må det vises skjønn og rimelighet. Manglende mestring av dette lovstoffet bør tolereres, samtidig som kandidater som får noe ut av bestemmelsene bør få god uttelling for det.

Til toppen