UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
--- |
||
--- |
||
--- |
||
--- |
Utkast nr. 1 ble skrevet før jeg hadde lest noen eksamensbesvarelser. Utkast.nr. 2 er skrevet etter at jeg har lest 25 besvarelser. Når det gjelder de problemstillinger og rettslige spørsmål som er aktuelle, er det bare gjort mindre endringer, tildels av redaksjonell art. Utkast nr. 2 skiller seg i hovedsak fra utkast nr. 1 bare ved utfyllende betraktninger når det gjelder vurderingen av besvarelsene.
Peders rett til å benytte veien til bilkjøring kan tenkes å ha sitt grunnlag i:
- - Selve stiftelsesgrunnlaget for veiretten.
- - Bestemmelsen om servituttrådigheten etter servituttloven § 2.
- - Bestemmelsene om omdanning av servitutter etter servituttloven §§ 5-6.
Oles tomt
har etter avtalen med Peder "rett til å benytte hovedbrukets veier".
Det første spørsmålet som melder seg er om Ole i kraft av dette har rett til
å benytte veien som bilvei. Spørsmålet er om den gamle stien - som nå er
blitt asfaltert vei - omfattes av klausulens bestemmelse om hovedbrukets
"veier", og om "benytte" også vil omfatte det å trafikkere
veien med bil.
Det
er ikke nevnt i oppgaven, men en kan gå ut fra at Ole (og de øvrige hytteeierne)
benyttet stien som gangvei til hyttene før Peder anla vei der. At stien bygges
ut til en asfaltert vei, kan da ikke avskjære Ole fra fortsatt å kunne benytte
veien som tilkomst. Spørsmålet er om Ole kan benytte veien som bilvei.
Klausulen "rett til å benytte hovedbrukets veier" gir ingen
holdepunkter for fortolkningsspørsmålet. Svaret må søkes i avtalens
ledsagende omstendigheter, herunder formålet med klausulen.
Et
viktig utgangspunkt er at det ikke var bilforbindelse til den øya Peder har sin
eiendom da Ole ervervet hyttetomta med tilhørende "veirett". Det var
derfor den gang ikke engang aktuelt å benytte den tilstøtende kjerreveien som
bilvei, langt mindre den stien som førte ned til hyttene. Ingen av partene
hadde da tenkt på bilbruk, og det er et tungtveiende fortolkningsmoment i
Peders favør.
Spørsmålet
er likevel om veiretten må forstås slik at den i utviklingens medfør omdannes
fra å være en rett til gangvei til
å bli en rett til å kjøre med bil. Klausulens ordlyd er ikke til hinder for
en slik forståelse. Det er ikke tvil om at Ole - i lys av den nye tids krav -
har et reelt behov for å kunne benytte veien til bilkjøring. Dette må avveies
mot den skade/ulempe
som en slik utvidet rett representerer for Peder som grunneier. Peder vil
likevel ikke kunne gjøre gjeldende at han vil få større vedlikeholdskostnader
om Ole får kjørerett. Vedlikeholdskostnadene vil nemlig Peder kunne kreve å få
delt mellom brukerne av veien i medhold av veiloven § 54, jf. nedenfor.
Begge
løsninger kan forsvares. Det avgjørende for bedømmelsen er om kandidaten får
frem de ulike hensyn og tolkningsmomenter.
Det neste
spørsmålet er om Ole får rett til bilkjøring i kraft av servituttloven 29.
november 1968 § 2, hvoretter både eier og rettighetshaver ikke må utnytte sin
rett slik at det er "urimelig" overfor de andre, og at en ved
rimelighetsvurderingen skal legge vekt på "kva som er i samsvar med tida
og tilhøva".
Det
er viktig å få frem at servituttloven § 2 kan hjemle en "omdanning"
av en rett til gangvei til en rett til kjørevei, særlig når veiretten er
stiftet før det var vanlig å benytte bil. Men samtidig er det klart at en slik
"omdanning" ikke kan skje i kraft av § 2 dersom det av
stiftelsesgrunnlaget er klart at veiretten ikke omfatter rett til bilkjøring.
§ 2 får således bare betydning dersom stiftelsesgrunnlaget er uklart på
dette punktet.
Ved
den rimelighetsvurdering som § 2 gir anvisning på, vil de samme momenter som
hadde betydning for fortolkningsspørsmålet, være relevante.
Videre oppstår spørsmålet om Ole kan kreve å få benytte veien til bilkjøring i medhold av servituttloven §§ 5-6.
Dette må
drøftes under den forutsetning at hverken stiftelsesgrunnlaget eller
servituttloven § 2 gir hytteeierne rett til å benytte veien til bilkjøring.
Det
er vel vanskelig om Ole vil få slik rett i medhold av § 5 ettersom det
forutsetter at omdanningen er minst like god for Peder som den tidligere
ordning. Dersom en omdanning av veiretten til en rett til bilkjøring ikke er
like god for Peder som den tidligere ordning, vil Ole kunne erverve rett til å
kjøre med bil i medhold av § 6. Men dette
forutsetter at en slik omdanning er ”mykje om å gjere ” for Ole og at Ole
svarer vederlag til Peder som minst
kompenserer Peders skade ved omleggingen. Utmålingsregelen er i samsvar med
naboloven § 10.
Det meste
taler vel for at Ole ikke kan gis medhold. Det er tale om å kunne kjøre med
bil de siste 200 m. frem til hytteeiendommen. Da veiretten var stiftet var det
ikke en gang mulig å kjøre med bil på den øya hytteeiendommen ligger. Ole
har fått vesentlige fordeler med den utvikling som har funnet sted, selv om han
ikke får benytte de siste 200 m av veiretten til bilkjøring. Det er vel da
vanskelig å si at det er "mykje om å gjere" for Ole å få omdannet
veiretten.
Peder anfører
at hans oppfatning under enhver omstendighet må legges til grunn når det er gått
tre år fra veien ble anlagt til Ole gjorde sin rettsoppfatning gjeldende.
Umiddelbart kan anførselen forstås som en form for "prosessuell
preklusjon". Ettersom prosessreglen .ikke er en del av pensum til 3. avd.
kan det likevel ikke være meningen at det er dette som skal drøftes. Jeg
velger å se dette som en anførsel om "passivitet" fra Oles side.
Slik har også nærmest samtlige av kandidatene forstått det.
Anførselen
kan forstås slik at Oles "passivitet" er uttrykk for at
stiftelsesgrunnlaget må forstås slik at den ikke omfatter rett til bilkjøring.
Peder kan neppe gis medhold på dette grunnlag. Ole benyttet jo veien til bilkjøring
det første året etter at stien ble opparbeidet til bilvei. At han deretter
respekterte skiltet med "Nedkjøring forbudt", sier lite om innholdet
i veiretten.
Vilkårene for bortfall av Oles kjørerett ved mothevd eller frihevd er heller ikke tilstede.
Det er viktig å få frem at disse spørsmål tildels vil variere etter de rettslige grunnlag for hytteeiernes rett til bilkjøring.
Dersom
retten til bilkjøring følger av selve stiftelsesgrunnlaget vil det i
utgangspunktet være et spørsmål om fortolkning av dette om retten til bilkjøring
innebærer en plikt til å ta del i kostnaden med bygging og vedlikehold.
Stiftelsesgrunnlag
nevner ikke noe om dette, men det sier lite. Avtalen sier heller ikke at hytteeierne
skal ha rett til bilkjøring. Dersom en utleder av avtalen at den
også omfatter bilkjøring, er det rimelig at det også utledes av denne at
retten til slik kjøring medfører en plikt til å ta del i kostnaden med
bygging og vedlikehold, ellers vil balanseforholdet i avtalen forrykkes.
Men under
forutsetning av at retten til bilkjøring følger direkte av
stiftelsesgrunnlaget, må en også drøfte om byggekostnaden må refunderes
etter "sameielovens prinsipper" og om vedlikeholdskostnader må svares
etter veiloven § 54, som hevdet av Peder.
Sameieloven
§ 9, siste setning fastslår at kostnader på sameietingen (utenom eiendomsskatten
m.v. og andre vanlige kostnader som eierne får like stor
nytte av) fordeles på sameierne etter den nytte de har av utgiftene. Dette
omfatter også utgifter til ny vei. Men i vårt tilfelle ligger ikke veien i
sameie. Det er Peders vei og veigrunn. Hytteeierne har bare en bruksrett
(servitutt) til veien. Sameieloven kan derfor ikke anvendes direkte. Det er
likevel sterke reelle grunner for at de som har bruksrett til vei må ta del i
kostnader som er til nytte for bruksrettshaverne. Særlig i et forhold som
dette. Hytteeierne blir jo ikke ensidig pålagt å ta del i utgiftene. Det er
bare tale om at de skal ta del i de utgifter som har vært nødvendige for å få
bilvei, som vilkår for å benytte veien som bilvei. Når en annen løsning ikke
følger av stiftelsesgrunnlaget, er det derfor mye som taler for at dette følger
av "alminnelige og ulovfestede regler".
Når det
gjelder kostnaden med bygging av veien følger vel det samme av veiloven § 54,
2. ledd, jf. 1. ledd. Plikten for rettighetshaverne til å ta del i
vedlikeholdskostnadene følger av § 54, 1. ledd, men en forutsetning for dette
er at ikke noe annet følger av stiftelsesgrunnlaget, jf. § 54, 1. ledd, 2.
setning.
De "alminnelige og ulovfestede regler" og veiloven § 54, 1.-2. ledd, får vel også anvendelse dersom retten til bilkjøring følger av servituttloven § 2. Når retten til bilvei følger av servituttloven § 2 (og ikke av selve stiftelsesgrunnlaget) betyr det en utvidelse av veiretten som ikke var forutsatt på avtaletiden. Det betyr at det er enda sterkere grunn til at bruksrettshaverne tar del i kostnadene med bygging og vedlikehold av veien. Det vises derfor til drøftelsene ovenfor.
Dersom hytteeierne får rett til bilkjøring i medhold av servituttloven §§ 5-6, følger det av de samme bestemmelser at Peder som grunneier skal ha økonomisk kompensasjon for den skade som han påføres ved omdanningen. Av dette følger det utvilsomt at rettighetshaverne må ta sin del av vedlikeholdskostnadene. §§ 5-6 må forstås slik at dette også gjelder kostnaden med bygging av veien. I alle tilfeller vil de "alminnelige og ulovfestede regler" og veiloven § 54 som fører til at rettighetshaverne må ta sin del av kostnaden med bygging og vedlikehold, også få anvendelse for det tilfellet at retten til bilkjøring hjemles i servituttloven §§ 5-6.
Del I
dreier seg om innholdet av veiservitutter og vilkårene for omdanning av
disse som er fyldig omtalt i tilrådd litteratur Thor Falkanger, Tingsrett, 4.
utg. 1993 s. 165-169, 180-184 og 186-189. Sameielovens § 9 om
utleggsfordeling er omtalt på s. 129-131.
Det
følger av eksamenskravene at kandidaten skal ha grundig kjennskap til reglene
om råderetten som eier og som rettighetshaver i fast eiendom.
Så vel
eksamenskravene som dekningen i pensumlitteraturen tilsier derfor at det bør
kreves en del av kandidatene ved besvarelsen av del I.
Det bør
kreves av kandidatene at de ser at spørsmålet om rett til bilkjøring vil
kunne følge av selve stiftelsesgrunnlaget, av servituttloven § 2 eller reglene
om omdanning etter servituttloven §§ 5-6. Videre bør kandidatene se at
spørsmålet om plikt til å ta del i kostnaden med bygging og vedlikehold av
veien dels vil være avhengig av hjemmelen for retten til bilkjøring. Videre bør
kandidatene se at løsningen av alle de spørsmål som melder seg vil måtte
bero på en avveining av bruksrettshaverne sine interesser og interessene for
grunneier.
Etter å
ha lest en del av besvarelsene konstateres at de fleste kandidater har fått med
en tolkning av stiftelsesgrunnlaget og servituttloven § 2, men ingen makter å
klargjøre at § 2 ikke hjemler rett til bilkjøring dersom en annen løsning følger
av stiftelsesgrunnlaget. Drøftelsene er også sparsomme når det gjelder hytteeiernes
behov for bilvei og Peders ulempe/skade ved dette. Det er derfor få
kandidater som får den helt gode karakter på denne del av besvarelsen.
Ingen (av
de besvarelser jeg har lest til nå) har tatt med servituttloven §§ 5-6.
En av de gjennomgående sensorer har innvendt at dette heller ikke kan kreves
behandlet i det oppgaven bare spør om hvilken rett Tastad har på den tid
tvisten foreligger, og ikke om hva han kan skaffe seg av rett. Til dette kan det
innvendes av §§ 5-6 umiddelbart gir rett til omdanning av servitutten, når
vilkårene er tilstede. I alle tilfelle er det ikke noen vesentlig feil at §§
5-6
ikke er tatt med.
Når det
gjelder plikten til å ta del i kostnaden med bygging og vedlikehold av veien,
er det nærmest ingen av kandidatene som ser at dette tildels vil være avhengig
av hjemmelen for retten til bilkjøring, men det er her tale om juridiske
nyanser, og det kan ikke trekkes mye for dette. Likevel må det betraktes som en
mangel dersom kandidatene ikke ser at det er en forutsetning for at bruksrettshaverne
skal ta del i kostnadene at ikke noe annet følger av selve
stiftelsesgrunnlaget.
Nærmest
samtlige kandidater har funnet frem til sameieloven § 9, men selve drøftelsen
om prinsippene i denne bestemmelsen skal kunne få anvendelse på et
servituttforhold som dette, er sparsom. Oppgaven inviterer til en drøftelse om
dette, og mangler her må trekke ned.
Tastad krevde overfor Lars Holms konkursbo at hytteeiendommen skulle bli tilbakeført til seg. Tvisten Tastad - konkursboet skal derfor utvilsomt drøftes. Det kan diskuteres om det er meningen med oppgaven at også rettsforholdet mellom Tastad og Lars Holm skal drøftes. Jeg legger det til grunn. Uansett vil en, for å få tak på Tastads tilbakeføringskrav overfor konkursboet også måtte ta standpunkt til Tastads rettslige stilling overfor Holm.
Tastad anfører overfor Holm at han er ubundet av salget. Realiteten i dette er at han vil ha tilbakeført den rettslige og faktiske rådighet over hytteeiendommen. Tastads tilbakeføringskrav kan grunne seg på to selvstendige grunnlag; nemlig at Tastad er avtalerettslig ubundet og at han har hevningsrett.
Da
avtalen om salg av hytteeiendommen ble inngått regnet Holm med at han kunne
betale kjøpesummen med penger som han ville få for en eiendom som han selv var
i ferd med å selge, Holm inngikk altså avtalen uten at han kunne være sikker
på å oppfylle sin del av kontraktsforpliktelsen.
Holms
fortielse kan ha vært motiverende for Tastad. Hadde Tastad visst at det var
usikkert om Holm kunne betale, ville han trolig ikke inngått avtalen. Spørsmålet
er da om Holms manglende opplysning om sine økonomiske forhold er en
"omstendighet" i relasjon til avtaleloven § 33, og om det vil stride
mot redelighet av Holm å gjøre avtalen gjeldende.
Domstolene
har gått langt i retning av å godta ugyldighet dersom løftets adressat har
unnlatt å opplyse om forhold som innebærer at han vil ha vanskelig for å
oppfylle sin kontraktsforpliktelse (Jo Hov, Avtalerett, (1992) s. 250-251
og Kai Krüger, Norsk kontraktsrett (1989) særlig s. 640-641).
I
utgangspunktet har Tastad utvilsomt rett til å heve avtalen i medhold av
avhendingsloven § 5-3, 1. ledd ettersom Tastad ikke har fått kjøpesummen,
men hevningsretten avskjæres i dette tilfellet etter § 5-3, 4. ledd
ettersom skjøtet og nøklene på eiendommen er overgitt til Holm.
I
vårt
tilfelle må det imidlertid være av betydning at grunnen til at Holm har
mottatt skjøtet og nøklene er at han har handlet svikaktig/uredelig overfor
Tastad, ettersom han ved mottakelsen av skjøtet og nøklene visste at det ikke
var dekning for sjekken han da utstedte. Hadde Tastad fått opplysninger om
dette, ville han utvilsomt ikke overlevert skjøtet og nøklene. Tastad har jo
ikke avtalt noe annet enn at overgivelsen av skjøtet og nøklene skulle skje
mot betaling av kjøpesummen.
Det kan således
hevdes at selve "gjennomføringen" av kjøpet er ugyldig og at Holm
derfor ikke kan påberope seg avhendingsloven § 5-3, 4. ledd.
Dette er
et spørsmål om konkursboets beslagsrett overfor Tastad som debitors
hjemmelsmann. Det følger av dekningsloven § 2-2 at beslagsretten omfatter
de formuesgoder som "tilhører skyldneren", altså Holm.
Dersom
avtalen mellom Tastad og Holm er avtalerettslig ugyldig, er det sikkert rett at
konkursboet ikke kan beslaglegge eiendommen, selv om Holm har overtatt den
faktiske og rettslige rådighet over eiendommen (Mads Henry Andenæs, Konkurs,
1993, s.109-110).
Dette
innebærer at Tastad som selger vil bli stilt bedre når han selger en ting til
en ondtroende eller uaktsom debitor enn han ville bli stilt om han selger til en
debitor som ikke har, eller bør ha, noen mistanke til sin egen betalingsevne. I
siste tilfelle vil selgeren bare få et dividendekrav i kjøperens konkursbo
dersom han har overlevert gjenstanden til debitor. Rimeligheten i en slik regel
kan diskuteres (Jo Hov, Avtalerett, 1992; s. 250-251), men regelen
de lega lata er likevel klar og den har vel også de beste grunner for
seg. Et konkursbo bør ikke kunne tjene på debitors uredelige forhold. Videre
er det slik at den som har ytet noen kreditt fordi mottakeren av kreditten har
fremkalt en villfarelse hos den andre, bør stå sterkere overfor
kredittmottakerens konkursbo enn den som har gitt kreditt ut fra en vurdering av
de faktiske omstendigheter.
Dersom
Tastad bare kan gjøre gjeldende overfor Holm at han har misligholdt sin
betalingsforpliktelse, vil han ikke kunne kreve eiendommen tilbakeført fra
Holms konkursbo. Dette følger av avhendingsloven § 5-3, 4. ledd, som
avskjærer Tastad hevningsrett i et slikt tilfelle. At tilbakeføringsretten da
også er avskåret overfor kjøperens konkursbo, er klart. Avhendingsloven § 5-3,
4. ledd er jo nettopp diktert av hensyn til de øvrige av konkursdebitors
kreditorer; den selger som har overlevert salgsgjenstanden til kjøperen uten å
ha mottatt betaling, og på denne måten har gitt kreditt, skal ikke stå i en
bedre stilling enn øvrige kredittgivere.
Spørsmålet
er likevel om ikke Tastad bør vinne frem overfor konkursboet på samme grunnlag
som han bør vinne frem overfor Holm selv, ettersom Tastad har overgitt skjøtet
og nøklene som et resultat av et uredelig forhold fra Holms side (manglende
opplysninger om at det ikke var dekning på den sjekken han betalte med.). At
Holms konkursbo ikke bør tjene på Holms uredelige forhold, taler for et slikt
resultat. Min løsningen er vel tvilsom, og mer tvilsom i forhold til Holms bo
enn ovenfor Holm selv.
Del II
gjelder spørsmålet om avtalemessig ugyldighet (avtaleloven § 33), selgerens
hevningsrett ved salg av fast eiendom hvor den faktiske og juridiske rådighet
er overført, samt kjøpers konkursbos beslagsrett overfor selgeren.
Når det
gjelder kontraktsrett skal kandidaten ha grundig kjennskap til reglene om
ugyldighet og mislighold. I tilrådd litteratur Jo Hov, Avtalerett er det bare
innledende merknader i kapittelet om ugyldige avtaler som er pensum. Det spørsmålet
som i nærværende oppgaver knytter seg til avtaleloven § 33 er ikke behandlet i
den del av Hovs lærebok som er pensum. Derimot er det behandlet i
tilleggslitteratur Kai Krüger, Norsk kontraktsrett, jf. henvisningen overfor. Spørsmålet
om selgerens hevningsrett ved salg av fast eiendom hvor den faktiske og
rettslige rådighet er gått over på kjøperen, synes sparsomt behandlet i
pensumlitteraturen, men løsningen følger jo direkte av avhendingsloven § 5-3.
Det følger
av eksamenskravene at kandidaten skal ha grundig kjennskap til de materielle
reglene om omfanget av beslagsretten. Spørsmålet om Holms konkursbos
beslagsrett, overfor Tastad er behandlet i tilrådd litteratur Mads Henry Andenæs,
Konkurs (1993) s. 109-110 så langt gjelder ugyldig avtaler. Spørsmålet
om beslagsretten ved avtaler hvor debitor (kjøper) har overtatt den juridiske
og faktiske rådighet over salgstingen hvor hjemmelsmannen som selger har
hevningsrett, er ikke uttrykkelig nevnt. Men for den kandidat som er noenlunde
orientert om emnet bør det ikke være tvil om omfanget av kreditorenes
beslagsrett i disse tilfeller.
På
bakgrunn av dekningen i pensumlitteraturen bør det ikke trekkes så mye for at
kandidaten ikke ser at avtalen kan være ugyldig i medhold av avtaleloven § 33.
Oppgaven inviterer til å se virkningen av at selgeren har gitt fra seg skjøtet
og besittelsen, og kandidatene bør derfor finne frem til avhendingsloven § 5-3,
4. ledd. Omfanget av kreditorenes beslagsrett i disse tilfellene er en del av
det sentrale kjernespørsmål, og kandidatene bør ikke bomme nevneverdig her før
det trekkes sterkt.
Etter
gjennomlesning av en del av besvarelsene må en konstatere at denne del av
besvarelsene er skremmende svake. Ca. 75 % har isolert sett fått
stryk-karakter på denne del av besvarelsen.
Ingen av
kandidatene har således sett at ett av Tastads grunnlag er at han er
avtalerettslig ubundet (ugyldig avtale). Dette er skremmende svakt. Oppgaven
inviterer jo til en slik drøftelse ettersom det fremgår at Holm forklarte at
"da avtalen ble inngått" regnet han med å kunne finansiere kjøpesummen
ved salg av en annen eiendom. At oppgaven inviterer til en slik avtalerettslig
drøftelse følger også av at avtalerettslig ugyldighet medfører at Holms
konkursbo ikke kan ta beslag i den solgte hytteeiendommen, i motsetning til det
som (kanskje) vil gjelde dersom Tastad bare kan påberope seg en hevningsrett. I
dette lys er det enda alvorligere at kandidatene ikke ser alternativet med
avtalerettslig ugyldighet.
De fleste
kandidater ser hevningsspørsmålet og avhendingsloven § 5-3, 4. ledd.
Manglene forsterkes ofte ved drøftelsen av hevningsspørsmålet. Mange
kandidater gir nemlig Tastad medhold på det grunnlag at "avtalen er
ugyldig", men på det grunnlag at Holm på uredelig måte har fått
overlatt skjøtet og nøklene ved å presentere en dekningsløs sjekk. Det
kandidatene ikke ser er at da er jo avtalen allerede inngått, og det er ikke
lenger tale om "avtalerettslig ugyldighet". En annen sak er at en kan
gjøre gjeldende de synspunkt som er nedfelt i avtaleloven § 33 på hevningsspørsmålet,
slik at Tastad beholder sin hevningsrett, men å kalle dette for avtalerettslig
ugyldighet viser at kandidatene ikke lenger har noen klar forestilling om
forskjellen mellom slik ugyldighet og hevningsrett. At denne forskjellen er
sentral viser denne oppgaven, ettersom beslagsretten for kjøperens konkursbo
vil være forskjellig ved de to tilfeller at "ubundethet".
Det
dreier seg her om et sentralt kjernepensum, nemlig konkursboets beslagsrett
overfor debitors hjemmelsmenn. At ingen av kandidatene da makter å se
forskjellen på de to typer av "ubundethet" for Tastad som her er
aktuelle, til tross for at oppgaven legger helt opp til det, er alvorlig, og må
trekke sterkt.
Verftet
hadde på konkursåpningstidspunktet gjort ferdig 90% av arbeidene på fergen
til en byggepris på 20 mill. kr. Altså var det gjort ferdig 18 mill. Rederiet
hadde da betalt 15 mill., altså stod det til rest 3 mill.
Boet trådde
ikke inn i kontrakten i den forstand at det ikke påtok seg å gjøre ferdig
resten av arbeidene. Rederiet hadde rettsvern for sitt krav på skipet etter hvert
som
arbeidene utføres og materialer anskaffes, men boet har tilbakeholdsrett i
skipet til rederiet har betalt de resterende 3 mill.
Rederiet
fastholder avtalen så langt som arbeidene er kommet og erkjenner å være boet
skyldig 3 mill. kr. mot å få utlevert skipet.
Spørsmålet er om rederiet har adgang til å gjøre opp sin forpliktelse ved å
motregne erstatningskravet mot verftet
på
1 mill. for det tap rederiet er påført ved at skipet måtte ferdiggjøres av
et annet verft.
Utgangspunktet
må tas i dekningsloven § 8-1 som regulerer motregningsadgangen i konkurs.
Boets fordring (hovedfordringen) må være en fordring som tilkommer
skyldneren ved konkursåpningen og inngår i boet for at rederiet skal kunne
motregne. Dette vilkåret før motregning er oppfylt.
Rederiet kan bare motregne
med en fordring (motfordringen) som ved konkursåpningen 1. februar 1995 kan
meldes i boet. Det må altså være en såkalt dividendefordring: Etter
dekningsloven § 6-1 må en dividendefordring være oppstått før konkursåpningen.
Det er her tvilen melder seg. Rederiets motfordring er et krav på erstatning
som følge av verftets mislighold. Men misligholdet finner ikke sted før etter
konkursåpning.
Erstatningskravet er en følge av at boet ikke trer inn i
den del av avtalen som ikke er ferdiggjort. Kravet er således knyttet til
forhold som er oppstått etter konkursåpningen. I den forstand må kravet sies
å være oppstått etter konkursåpningen, slik at det i utgangspunktet ikke kan
benyttes til motregning.
Rederiets
krav må imidlertid betraktes som et krav etter dekningslovens § 7-8, og
som etter bestemmelsen skal dekkes som dividendefordring. Spørsmålet er da om
det følger av dette at kravet i henhold til § 8-1 også kan benyttes til
motregning. Dette sier ikke loven noe om, og heller ikke lover forarbeider.
Spørsmålet
må avgjøres ut fra reelle hensyn, og hva som er i best samsvar med formålet
med motregningsadgangen i konkurs. Andenæs, Konkurs, s. 314 hevder at
dekningsloven § 7-8 bygger på at erstatningskravet er en virkelig
dividendefordring som må anses oppstått før boåpningen. Det følger dermed
av lovens system at erstatningskravet også omfattes av begrepet motfordring
i dekningslovens § 8-1.
I denne
sammenheng må det også være av vekt at hovedkrav og motkrav er konnekse, og
at det da vil være i samsvar med tradisjonell oppfatning at det kan motregnes
med motfordringen, selv om denne skulle være oppstått etter konkursåpningen.
Boet
bestrider at rederiet i tillegg til sin separatistrett til nybygget har rett til
å dekke seg inn ved motregning. Boet kan neppe få medhold i dette. Rederiets
separatistrett gjelder skipet så langt det er ferdiggjort. Her dreier det seg
om å motregne med et krav utover dette, nemlig et erstatningskrav. Spørsmålet
om det er adgang til å motregne med dette, bør avgjøres uavhengig av om
kreditor har andre krav overfor boet med separatistrett.
At
motfordringen forfaller senere enn hovedfordringen er ikke til hinder for
motregning, jf. dekningsloven § 8-1, 2. ledd, 2. pkt.
Del III dreier seg om motregning i konkurs. Etter eksamenskravene skal kand. ha grundig kjennskap til de materielle reglene om gjeldsinndriving ved utlegg og konkurs. Motregningsadgangen er en sentral del i tilrådd litteratur, Mads Henry Andenæs, Konkurs (1993) s. 31 . Det spørsmålet som praktikumsoppgaven reiser vil måtte vurderes ut fra deknl § 8-1 som er utførlig behandlet i pensum, men det spesielle spm som nærværende praktikum reiser er bare kort behandlet på s. 314 i Andenæs.
Trolig
vil de fleste kandidater ikke makte å gi en fullgod drøftelse av motregningsspørsmålet.
Men de bør i alle fall ta utgangspunkt i dekningsloven § 8-1 og på denne
måten resonnere seg et langt stykke på vei. At kandidatene ikke ser at
erstatningskravet må kunne ansees å ha oppstått før konkursåpningen
i relasjon til dekningsloven § 8-1 fordi det er tale om en
dividendefordring etter § 7-8, er det ikke mye å si på. Alvorligere blir
det dersom kandidatene ikke makter å ta utgangspunkt i de generelle vilkår for
motregning i konkurs i henhold til § 8-1.
Kandidatene
har svart på denne del av besvarelsen som forventet. Det er få av de virkelig
gode karakterer, men heller ikke så mange stryk isolert sett. Nærmest samtlige
av kandidatene har maktet å ta utgangspunkt i dekningsloven § 8-1 og drøftet
vilkårene etter denne bestemmelsen. Noen av kandidatene har forvekslet det
tidspunkt da fordringene er oppstått med forfallstiden for fordringen. Dette må
det selvfølgelig trekkes for.
Spørsmålet
er om rederiet kan motregne overfor banken med erstatningskravet på 1 mill. kr.
som rederiet har mot verftet i det krav på 3 mill. som verftet har mot rederiet
som vederlag for skipet. Forutsetningen for denne drøftelsen av rederiets
motregningsadgang overfor banken må være at rederiet har fått medhold i sitt
krav om å kunne motregne overfor verftet/boet
Banken
har ervervet pant i verftets fordring på 3 mill. i henhold til bestemmelsen om
factoring i panteloven § 4-10. Det gjelder pant i enkle krav. Det følger
av (analogisk anvendelse av) gjeldsbrevsloven § 25 at dersom et slikt krav
avhendes får ikke mottakeren bedre rett enn avhenderen. I hvilket omfang
mottakeren må tåle motregning med krav som debitor måtte ha mot avhenderen,
reguleres i gjeldsbrevsloven § 26. Etter panteloven § 4-10, 3. ledd, jf. § 4-6, 3. ledd, kommer gjeldsbrevsloven
§§ 25 og 26 til anvendelse i
forhold til avtaler om factoringpant.
Dette
innebærer at banken må tåle motregning fra rederiet i den utstrekning dette følger
av gjeldsbrevsloven § 26.
Det følger
av §26 at rederiet kan motregne med erstatningskravet dersom rederiet ervervet
dette før rederiet fikk kjennskap til avhendelsen av hovedfordringen (her
factoringpantavtalen). Banken anfører at rederiet var blitt kjent med
pantsettelsesavtalen i forbindelse med inngåelsen av byggekontrakten.
Pantsettelsesavtalen omfatter også krav som verftet i fremtiden måtte få, og
for så vidt vil løsningen være at rederiet ikke får medhold i sitt
mottegningskrav.
Men ved
anvendelsen av gjeldsbrevsloven § 26, 1. pkt. i forhold til avtaler om
faktoringpant er det et nærliggende spørsmål om det ikke er tilstrekkelig at
debitor cessus ervervet motkravet før panthaveren overtar kreditorbeføyelsene
for de pantsatte krav, og dermed retten til å motta betaling. Før det skjer,
vil debitor cessus hatt god grunn til å innrette seg på at han kunne gjøre
opp ved motregning.
Motargumentet
er at såfremt debitor cessus på det tidspunktet han får motkravet, vet eller
bør vite om factoringpantsettelsen, vil han i alle fall være forberedt på at
han ikke kunne gjøre opp ved motregning (Jens Edvin Andreassen: Faktoringpant,
s. 361-362).
Avgjørende
blir likevel at det her er tale om hovedfordring og motfordring som er konnekse,
og det følger da av sikker rettsoppfatning at debitor cessus kan motregne uten
de begrensninger som følger av § 26.
Konklusjonen bør vel da være at rederiet får medhold overfor banken.
Del IV dreier seg om adgangen til å motregne i krav som er pantsatt. Etter eksamenskravene skal kandidatene ha grundig kjennskap til reglene om rettsforholdet mellom panthaveren og skyldneren, om rettsvern, prioritet og realisasjon. Selve det motregningsspørsmål som oppstår i nærværende praktikum er ikke spesielt behandlet i pensumlitteraturen, men de alminnelige regler om motregning i henhold til gjeldsbrevsloven § 26 er utførlig behandlet i Bergsåker, Pengekravsrett, utvalgte emner (1992) s. 161-163.
Kandidatene
bør lett finne frem til panteloven § 4-10, jf. § 4-6, 3. ledd og
henvisningen til gjeldsbrevsloven §§ 25-26. Ut fra dette bør de også
kunne skrive noe fornuftig om motregningsadgangen i dette konkrete tilfellet,
herunder hvilket skjæringstidspunkt som skal være det relevante ved anvendelse
av gjeldsbrevsloven § 26 i forhold til faktoringpantavtaler.
Denne del
av oppgaven er besvart omtrent som forventet, hos meg noe svakere enn del III.
Noen kandidater finner overhode ikke frem til gjeldsbrevsloven §26, og det bør
trekke.
Del I
reiser de fleste spørsmål, men er samtidig også den del av oppgaven som det
er lettest å si noe fornuftig om. Del II kan kanskje falle noe vanskeligere,
men denne delen reiser ikke så mange spørsmål. Del III og IV reiser spørsmålet
om motregning i konkurs og om adgangen til å motregne overfor den som har pant
i enkle krav. Det er bare to hovedspørsmål som reises, det er vel de vanskeligste
i hele oppgaven. Jeg vil tro at del I og II vil telle likt ved bedømmelsen.
Del III og IV bør samlet telle like mye som hver av de øvrige deler.
Den samme
praktikumsbesvarelsen blir gitt til eksamen ved Universitetet i Tromsø. I
Bergen får kandidatene 7 timer til å besvare oppgaven, mens kandidatene
i Tromsø får 9 timer. At dette bør betinge en forskjell i vurderingen, synes jeg er opplagt. Selv om noen av kandidatene synes å ha kommet i tidsnød, er
det åpenbart at når en fra starten av vet at en har 9 timer
til disposisjon (i stedet for 7 timer) vil en kunne ta seg tid til
gjennomtenkning og strukturerering av besvarelsene som også gir et bedre
resultat. Egentlig burde Tromsø-besvarelsene bli gitt et obligatorisk
"trekk" i forhold til Bergensbesvarelsene. Men hvordan dette skal
praktiseres må være opp til de sensorer som retter både Bergens- og
Tromsø-besvarelser.
Sist oppdatert 18. mars 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |