UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 2
Oppgaven: | Tinglysingsloven § 27 sammenlignet med tilsvarende regler i lovgivningen |
Oppgavens tema er sentralt innen fagområdet Tingsrett II (dynamisk tingsrett) til 3 avdeling jus ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Fra "Læringskrav" i Tingsrett II hitsettes:
- |
reglane om tinglysing og andre registreringsordningar |
- |
reglane om godtruerverv av rettar i fast eigedom, lausøyreting, pengekrav og andre krav |
- |
reglane om kreditorekstinksjon av rettar i fast eigedom, lausøyreting, pengekrav og andre krav |
- |
reglane om prioritet mellom rettar i fast eigedom, lausøyreting, pengekrav og andre krav" |
Som Innføringslitteratur er oppgitt Knophs oversikt over Norges rett (11. utg. 1998) §§ 36-40. Fra listen over Hovedlitteratur i Tingsrett II nevnes de fremstillinger som sammen skal dekke læringskravene for reglene om godtroerverv og kreditorekstinksjon:
Stoff om oppgavens tema finnes særlig i Lilleholt, side 105-60 og Lilleholt 1996.
Oppgavens tema er sentralt plassert i «pensum», litteraturdekningen må sies å være god og oppgaveteksten er klart avgrenset. Selv om oppgaven må regnes for å være en av klassikerne blant eksamensoppgavene, har den - som ventet - vist seg godt egnet til å skille mellom kandidatene. Alle har noe å skrive om, men det har vist seg krevende å skrive presist og poengtert om de problemstillinger oppgaven reiser.
Nedenfor gis en grovmasket oversikt over hva fremstillingen kan romme.
a) |
Presentasjon av emnet, avgrensninger |
En
naturlig innfallsvinkel til emnet kan være å presentere den konfliktsituasjon
(med angivelse av partsforhold) som tinglysingsloven (tingl) § 27 og
tilsvarende bestemmelser regulerer. Kandidatene inviteres til å gi en tverrgående
oversikt over den lovgivningsmessige regulering av
hjemmelsmannskonflikten ("H-B") i den dynamiske tingsrett, for de ulike formuesgoder.
Det
kan være en fordel innledningsvis å presentere det rettslige utgangspunkt om at
"Ingen kan overføre større rett enn
han selv har", og de hensyn som bærer dette utgangspunktet. Deretter
bør problemstillingene rundt ekstinksjon reises, både ved presentasjon av de
kumulative vilkår for godtroerverv og de hensyn som bærer
ekstinksjonsinstituttet. Det må være riktig å avgrense oppgaven til godtroerverv; det er - som kjent - ingen godtroervervsregler til fordel for B i egenskap av kreditor.
Kandidatene
kan problematisere de ulike ervervsmåter (erverv som bygger på dispositive
utsagn fra avhender, "avtaleliknende" erverv, arv osv). Det må
imidlertid også være forsvarlig å avgrense oppgaven til å gjelde
omsetningserverv, for å kunne konsentrere seg om sammenligningen.
Oppgaven
kan disponeres på flere måter. Det avgjørende er å få til en fruktbar sammenligning mellom de ulike
regelsett. Her kreves en relativt stram disposisjon, for å unngå de rene
oppramsinger. En mulig måte å disponere på er å to utgangspunkt i vilkårene i
tingl § 27 og kommentere de øvrige lovregler ut fra dette. En annen mulighet er
å dele behandlingen inn etter de ulike formuesgoder og deretter kommentere de
samme hovedpunkter for hver av disse. En tredje fremgangsmåte - som
kanskje har vist seg mest hensiktsmessig - er å dele inn etter de
grunnleggende vilkår for ekstinksjon; avtaleerverv, legitimasjon, sikringsakt
og aktsom god tro, og gi en tverrgående behandling av de ulike lovregler under
hvert punkt. Det sentrale er i ethvert tilfelle at fremstillingen blir ryddig,
ender opp med en sammenligning på vesentlige punkter, og at kandidatene
analyserer bakgrunnen for at reglene er utformet ulikt for de enkelte
formuesgoder.
b) |
Nærmere om sammenligningen mellom tinglysingsloven § 27 og de øvrige lovbestemmelser som regulerer hjemmelsmannskonflikten |
Innledningsvis,
eller senere, må kandidatene presentere tingl § 27 første ledd, som
utgangspunkt for drøftelsen; den godtroende erverver (B) skal kunne stole på de
opplysninger som fremgår av grunnboken, og skal ikke senere kunne møtes med den
innsigelse at As grunnbokshjemmel bygger på et ugyldig dokument. Det er dette
som benevnes grunnbokens positive troverdighet. Unntakene i bestemmelsenes
annet ledd må presenteres og begrunnes.
Med
basis i denne bestemmelsen må det gis en oversikt over de ulike reglenes
rekkevidde og begrensninger. De lovregler som - foruten tingl § 27 - står mest sentralt er ekstinksjonsloven § § 1 flg (løsøre),
verdipapirsentralloven § 5-4 (registrerte fondsaktiva), gjeldsbrevloven §
14 (omsetningsgjeldsbrev) og § 25 (enkle pengekrav). I tillegg kommer en rekke
andre lovbestemmelser om hjemmelsmannskonfliktens regulering f eks i andre real-
og rettsregistre (skip, offshoreinstallasjoner m v). Det må også være
forsvarlig å vise til prinsipper om
godtroerverv på ulovfestet grunnlag, til tross for oppgavetekstens formulering.
Nyere rettspraksis vil også kunne belyse de vurderinger som ligger til grunn
for de lovfestede regler om ekstinksjon.
Den
nærmere sammenligning bør skje i forhold til ekstinksjonsvilkårene, som nevnt.
Kandidatene bør få frem de rettslige og faktiske forskjeller som følger av
registrering i et real- eller rettsregister (troverdighet, notoritet og
publisitet) som motstykke til reguleringen av løsøre og fordringer, lovgivers
ønske om negotiabilitet, mulighetene for aktsom undersøkelse og kontroll osv.
I
forhold til omfanget av invindikabiliteten, bør kandidatene få frem bakgrunnen
for den grense lovgiver har trukket for de innsigelser hjemmelsmannen har i
behold, ved de ulike formuesgoder.
Ved
karakterfastsettelsen må hovedvekten legges på kandidatenes evne til å
abstrahere, ved å trekke ut hovedlinjene i den lovgivningsmessige regulering av
hjemmelsmannskonflikten, med en nærmere redegjørelse for og analyse av de forskjellige
utforminger som reglene er gitt, derav oppgavetekstens formulering ". . . sammenlignet
med . . . ". Kandidater som ikke klarer å fremstille
hovedtrekkene i de lovregler som styrer hjemmelsmannskonflikten på en fornuftig
måte vil være i faresonen. Det kan heller ikke være tilstrekkelig å fremstille
de enkelte reglenes innhold - isolert sett - dersom det ikke
foretas en sammenligning. For å passere bør det m a o normalt kreves at
kandidatene presterer mer enn ren gjengivelse (oppramsing) eller omskrivning av
enkelte, sentrale lovbestemmelser. De kandidater som i tillegg til
"oppramsing"/"sammenstilling" av bestemmelser også gjør seg
skyldig i misforståelser og uklarheter krysser grensen for det akseptable.
Det
sentrale er for øvrig at kandidatene skriver noenlunde treffende om
rettstilstanden de lege lata. Innenfor disse rammer kan det ikke kreves svært
mye for ståkarakter. Kandidater som kort presenterer hjemmelsmannskonflikten og
de mest sentrale lovregler, og deretter trekker enkelte tverrgående paralleller
- uten å gjøre forsøk på dypere analyse - bør vel plasseres rundt
2.95-3.00, såfremt det ikke tilkommer grove misforståelser. Bredde i
besvarelsen, grad av sammenligning og forekomst av misforståelser/feil vil
ellers avgjøre det karaktermessige utfall.
For laud bør det forventes at kandidatene
ser - og forstår - flere av de problemstillinger som er berørt i
veiledningen i forhold til ekstinksjonsvilkårene, først og fremst
godtrovurderingen og omfanget av invindikabiliteten. Den laudable kandidat bør
klare å trekke frem hovedlinjene i de
lovregler som styrer hjemmelsmannskonflikten, og deretter fokusere på de hensyn
som gjør seg gjeldende i forhold til de ulike formuesgoder, som basis for den
videre analyse av likheter og forskjeller. Av den laudable kandidat bør det
også forventes en fyldigere gjennomgang av rettstilstanden. Som vanlig skiller
den gode kandidat seg også ut ved å redegjøre vilkårsorientert og rettslig
poengtert, med fokus på oppgavens tema.
Jeg
har så langt rettet 30 besvarelser. Av disse er 8 gitt laud. Beste besvarelse
så langt er gitt 2.25. Hele 16 besvarelser er gitt haud, de langt fleste i
sjiktet 2.95-3.15, mange av dem ned mot strykgrensen. Det er 6
besvarelser som er satt til stryk; de fleste av disse kandidatene har strøket fordi
besvarelsene rommer lite ut over en omskriving og sammenstilling av utvalgte
lovbestemmelser. I tillegg kommer gjerne flere klare misforståelser og feil.
Oppgaven: | I hvilken grad bør pantsettelse tillates? |
1) | Læringskrav |
Læringskravene skiller mellom emner som det kreves grundig kjennskap til og emner som det bare kreves kjennskap til. Emnet for denne oppgaven hører således blant den første kategorien.
2) | Hoved- og støttelitteratur |
Oppgavens tema behandles inngående i
Sjur Brækhus "Omsetning og kreditt 2" kap. 219 (over atten sider),
Kapitteloverskriften er "Hvor vid bør adgangen til å pantsette være?". Videre
er det relevante momenter å finne i kapittel 210 ("Oversikt.
Rettsvernsreglene som begrensning av adgangen til å etablere panterett").
Dette er en del av fagets hovedlitteratur. Videre må det påregnes at enkelte
kandidater har lest NOU 1993:16 Etterkontroll av konkurslovgivningen m.m. Denne
er en del av fagets støttelitteratur. De panterettslige drøftinger finnes på
sidene 132 til 161, herunder særlig på side 134 flg. under
kapitteloverskriften "Bør pantsettelsesadgangen begrenses?".
Falkangerutvalget gir drøftelsen av de prinsipielle spørsmål et mer konkret
tilsnitt enn hva Brækhus gjør (som forhåpentligvis noen kandidater kanskje
har plukket opp). Utvalgets mer prinsipielle forslag ble imidlertid ikke i særlig
grad tatt til følge senere i lovgivningsprosessen.
For øvrig vil
den interesserte og våkne kandidat ha fanget opp mye ved det generelle studiet
av faget.
Det finnes også
annen litteratur som behandler emnet, men for å holde sensorveiledningen på et
rimelig nøktern omfangsnivå vil jeg ikke gå inn på
dette. Det som er nevnt ovenfor gir rikelig grunnlag for å besvare oppgaven.
3) | Betydningen av læringskravene og litteraturdekningen |
Oppsummeringsvis kan det følgelig sies at emnet er svært sentralt og har god dekning i litteraturen: Oppgaveteksten er hentet direkte fra læringskravene og den er å finne som kapitteloverskrift i Brækhus' lærebok og i Falkangerutvalgets utredning. Det er også mitt inntrykk at forelesningene og manuduksjonene i panterett holder meget høyt nivå både faglig og pedagogisk. Dette innebærer at man med solid legitimitet kan ha høye forventninger til kandidatenes prestasjoner.
1) | Generelt |
Sensorveiledningen kan ikke gi et uttømmende bilde av hvordan en besvarelse av oppgaven kan forventes å bli.
Mange kandidater definerer
(rutinemessig) besvarelsens tema ut fra oppgaveordlyden. I forhold til vår
oppgave bør det tas for gitt at det er adgangen til avtalepant det spørres
etter. Det er vel kun i disse tilfellene det er naturlig å bruke begrepet
"pantsettelse". Det er således ingen grunn til å belønne kandidater
som bruker for mye energi på å redegjøre for hva man mener oppgaven spør
etter. Dette bør heller vise seg i måten man besvarer oppgaven på. Jeg kan
ikke se at kandidater har hatt vesentlige problemer med å forstå hva som spørres
etter.
Kandidatene
kan for det første kort si noe om hva en panterett er og her er det naturlig å
ta utgangspunkt i panteloven § 1-1(1);
"en særrett til å søke dekning for et krav (pantekravet) i ett eller
flere bestemte formuesgoder (pantet)". Det er adgangen til å stifte
slike rettigheter som skal drøftes i et rettspolitisk perspektiv.
Som et grep
for bedre å kunne disponere besvarelsen på en pedagogisk måte, kan
kandidatene innledningsvis presentere hovedtypen av de hensyn og interesser som
typisk eksisterer. Dette er dog ingen nødvendig forutsetning for en vellykket
besvarelse.
I tillegg til
det jeg har nevnt ovenfor kan det tenkes at kandidaten trekker frem det rent
faktiske poeng at mange konkursboer nå i liten grad har midler til dekning av
kostnadene ved bobehandlingen og i enda mindre grad til fordeling blant de
dividendeberettigede kreditorer. Det kan også tenkes at kandidaten påpeker at
adgangen til å pantsette har variert opp gjennom tidene, og at den gjeldende
pantelov i et historisk perspektiv fremstår som svært liberal i retning av å
tillate omfattende pantsettelser. Det er fint om kandidaten kort nevner hvilken
betydning de reelle hensyn som drøftes i besvarelsen har ved tolkningen av
pantelovens bestemmelser. Kandidaten bør
belønnes for slike bemerkninger som nevnt i dette avsnitt dersom de ikke blir
for omfattende og dersom han makter å trekke slutninger som kan gi et bidrag
ved behandlingen av oppgavens tema.
Det må
også fremheves at det primært vi1 være ut fra den knapphetssituasjon som
foreligger ved konkurs man foretar drøftelsen. Det er her panterettens
identitet kommer klarest frem. Kandidatene bør dog belønnes dersom de også
kan sette et visst fokus på forholdene på det såkalte sikringsstadiet. Videre
kan det også være grunn til å drøfte panterettighetene i forhold til
gjeldsforhandling m.v. Det kan tenkes at man i slike situasjoner bør sette
grenser for adgangen til å realisere pantet slik at de faktiske forutsetninger
for å nå frem til en gjeldsordning ikke fjernes.
Det
kan tenkes en rekke måter å disponere en besvarelse på og det fremheves fra
min side at måten man disponerer stoffet på i seg selv aldri skal gi grunnlag
for minuspoenger for kandidaten. Det skal kun gjøres dersom disposisjonen
indikerer manglende eller sviktende forståelse. Ved kandidater som ukritisk
synes å legge til grunn Brækhus' angrepsvinkel bør man være særlig
oppmerksom på forhold som kan tyde på pugging eller annet som viser at dette
ikke er kandidatens egne tanker som presenteres. Den tekniske etterplapring skal
ikke belønnes.
I
det følgende gir jeg bare kort referanse til noen av de hovedpunkter som bør være
med i kandidatenes besvarelser.
2) | Realkreditt kontra personalkreditt |
Dette
behandles i Brækhus i kap. 219.2 ("Bør personalkreditten søkes
opprettholdt?"), 219.3 ("Alternative dekningsmåter for de
"ufrivillige" personlige kreditorer") og 219.4
("Realkreditten kan ikke unnværes"). Jeg viser her til de aktuelle
sider i Brækhus (og som det forutsettes at samtlige sensorer har lest) og til
Falkangerutvalgets utredning, jf. henvisningen innledningsvis.
Det må kreves
av kandidatene at de drøfter for og mot adgangen til pantsettelse på
bekostning av de usikrede kreditorer. Hva
en eventuell konklusjon fra kandidatenes side inneholder, bør ikke være avgjørende
for hvordan man bedømmer drøftelsene så langt. Det viktigste er at
kandidatene ser de viktigste argumentene (hensynene) og makter å anvende disse
på en selvstendig måte i sine drøftelser.
3) | Ulike måter å begrense pantsettelsesadgangen på |
Dette
drøftes av Brækhus i kapittel 219.5 ("Muligheter for rasjonell
begrensning av området for realkreditten"). Heller ikke her vil jeg
gjenfortelle det som er skrevet i Brækhus under langt på vei de samme
overskriftene. Ved behandlingen vil Brækhus' fremstilling være den naturlige
referanse, men de kandidater som makter å eksemplifisere med eksempler fra
gjeldende lov og fra Falkangerutvalgets drøftelser og forslag, bør belønnes
dersom dette viser forståelse og analytiske evner. Også her må sensorene være
på vakt mot den ukritiske gjengivelse av andres synspunkter.
Det
er fint om kandidatene drøfter hvordan begrensningene i pantsettelsesadgangen
kan tenkes gjennomført rent teknisk.
4) | Oppsummerende bemerkninger |
Det kan tenkes mange mulige varianter
for besvarelsen av oppgaven. Nesten hver regel i panteloven kan trekkes inn i en
prinsipiell problemstilling i forhold til oppgavens tema.
Kandidaten
skal ikke dvele for lenge med de
materielle regler. De bør kun være med for å forklare den konflikt som
kan foreligge mellom pantekreditorene og de usikrede kreditorer, som er den primære
interessekonflikt ved drøftelsen av pantsettelsesadgangens grenser. Dog vil man
med fordel kunne ha et blikk på gjeldende panterett når man drøfter hvilken
adgang til pantsettelse som bør tillates. For
mange kandidater har med for mye om gjeldende rett uten at dette gir noe bidrag
til oppgavens rettspolitiske tema.
Svært
mange kandidater bruker mye spalteplass på en heller kjedelig gjennomgang av de
ulike panteobjektene. Her drøftes hvor god sikkerhet disse panterettene gir
m.v. Etter å ha rettet alle besvarelsene som jeg har til gjennomgående sensur
har jag ikke funnet ett tilfelle hvor dette blir spesielt heldig. Besvarelsen
plages bl.a. med mange gjentagelser og man kommer ikke dypere inn i materien.
Vurderingen av hvor god sikkerhet et panteobjekt gir, bør ikke være den primære
ved en rettspolitisk gjennomgang av pantsettelsesadgangen. Dette er vurderinger
som heller må foretas av kredittinstitusjonene ved etableringen av et
kredittforhold. De beste besvarelsene har ikke en slik slagside mot disse
vurderingene. En gjennomgang av hvor god sikkerhet de ulike panteobjekter gir,
blir etter min mening subsidiær, men
dog likevel relevant. Drøftelsen må bare få sin rette plassering og
sitt rette omfang i forhold til de mer sentrale drøftelser. Den skjønnsomme
kandidat vil - etter å ha drøftet generelt fordeler og ulemper med
pantsettelse - gå nærmere inn på hvilke kriterier man kanskje kan legge til
grunn for eventuell innskrenkning av pantsettelsesadgangen (kredittformål,
kredittvilkår etc. - se litteraturen). Etter at man har drøftet dette er det
naturlig at man eventuell ser mer konkret på hvor man kan kutte og her er det
naturlig at man først kutter der hvor det
svir minst - dvs. de tilfelle hvor hensynet til kredittlivet og hensynet til
de usikrede kreditorer blir ivaretatt på en mest mulig rettferdig måte. Det er
bl.a. dette som ligger til grunn for Falkangerutvalget, jf. bl.a. NOU 1993:16 s.
147 hvor man fremhever at varelagerpant ikke gir spesielt god sikkerhet. Det er
altså her vurderingen sikkerhetsobjektets godhet primært hører hjemme i vår
sammenheng.
Det
man må kreve av kandidatene er at de ser det prinsipielle og f.eks. ikke kommer
med uprinsipielle drøftelser av hva som er gjeldende rett etter dagens
pantelovgivning. Det kan heller ikke forventes at kandidatene makter å se det
utall av forskjellige problemstillinger som emnet gir grunnlag for å reise. Det
er viktig at kandidatene får den nødvendige rettspolitiske handlefrihet i sin
besvarelse av oppgavens tema, uten at man trekker vedkommende for ikke å ha
aksentuert et hensyn eller en problemstilling på samme måte og i samme grad
som Sjur Brækhus.
Som vist i kapittel 2 ovenfor er
emnet svært sentralt i studiet av panteretten. Det har dessuten god dekning i
litteraturen. Dette betyr at det and kunne
stilles høye krav til kandidatenes besvarelser. Dette gjelder både mht. å
få ståkarakter og mht. å fortjene en laud. Dog kan vi neppe forvente at
kandidatenes formuleringer av ulike hensyn etc. er på samme nivå som det som
finnes i litteraturen.
Oppgaver som
den foreliggende gir erfaringsmessig et større antall kandidater på det ordinære
nivå. Oppgavens emne er svært sentralt i læringskravene - oppgavens
ordlyd er hentet direkte fra disse. Emnet er også slik at man ikke behøver
for store studier av faget for å kunne si noe fornuftig. Etter min oppfatning bør
ikke oppgavetypen ha betydning for hvor mange kandidater som havner på de
forskjellige karakterer. Dette bør sensorene ha in
mente.
For å kunne
fortjene kandidaten "kan vel få
laud", bør kandidaten på en noenlunde dekkende måte kunne få frem
hovedlinjene i de momenter som kan hentes fra Brækhus 219. Dersom kandidaten
makter å gjøre dette på en noenlunde selvstendig og aktiv måte, bør han
kunne få laud. Dersom det blir passivt og gjenfortellende i stilen, bør det
etter min oppfatning ikke belønnes med laud. Det siste vitner som regel om
manglende forståelse og at kandidaten har pugget seg til sine
"kunnskaper". Etterplapring bør ikke på noen måte belønnes. Det
vil variere hvilke hensyn kandidatene aksentuerer, men etter min oppfatning bør
de iallfall være rimelig dekkende hva angår begrunnelsen for at man tillater
pantsettelse. Videre bør kandidatene når det gjelder begrensinger i
pantsettelsesadgangen kunne trekke frem særlig kredittytelsens formål som et
sentralt moment (jf. skillet mellom investering, drift, forbruk etc.). Her må
imidlertid sensorene utvise en del skjønn.
For karakteren
kan få laud eller bedre bør
kandidaten bevise selvstendighet og forståelse ved f. eks. ved å trekke veksler på gjeldende rett eller lovforslag,
dvs. at kandidaten til en viss grad makter å konkretisere sine drøftelser. Når
kandidaten makter å trekke frem eksempler fra konkrete regler og generelt har
et aktivt øye til gjeldende rett i sin behandling av emnet bør lauden normalt
bli god. Dette vil stort sett være tanker som kandidaten har ervervet seg ved
studiet av de forskjellige panterettslige regler og problemstillinger - og som
vitner om selvstendighet og gjennomgående forståelse. Jeg har imidlertid
eksempler på kandidater som ikke foretar slike konkretiseringer, men som
fortsatt skriver seg innenfor kan få laud
grensen.
Grensen mellom
det minimumsakseptable og det ikke-akseptable er vanskelig å angi ved denne
type oppgaver. Skillet vil oftest gå mellom den som forstår oppgaveordlyden og
den som ikke gjør det. Så langt kan jeg ikke se kandidater som misforstår
oppgavens tema (dog er det noen som bruker farlig mye energi og spalteplass på
å beskrive gjeldende rett). Den foreliggende oppgaveordlyd kan etter mitt skjønn
vanskelig misforstås slik at det skulle kunne få fatale konsekvenser for
kandidatene. Den kandidat som knapt makter å si noe annet enn at vi har en
konflikt mellom de sikrede og de usikrede kreditorer og gjør dette på en
generell og gjenfortellende måte, kan ikke forvente så mye bedre enn en ståkarakter.
Dette er så vidt sentralt i læringskravene og trekkes ofte frem i ulike
sammenhenger at selv den helt uinteresserte student skal ha fått med seg noe.
Den kandidat som kun skriver om
gjeldende rett må strykes.
Det må igjen
fremheves at det ikke lar seg gjøre å gi uttømmende retningslinjer for bedømmelsen
av alle de variasjoner av besvarelser som skal undergis sensor ved denne
eksamen.
Kandidatenes prestasjoner ligger innenfor det som var forventet da den foreløpige utgaven av sensorveiledningen ble skrevet. Etter å ha snakket med de øvrige gjennomgående sensorer, har jeg funnet at trenden er svært få strykkarakterer. Videre har vi allerede fått et helt akseptabelt antall kandidater innenfor laudgrensen. Den store hovedtyngden av kandidatene er å finne innenfor det helt ordinære og det svakere ordinære. De gjennomgående sensorer har utvekslet sine erfaringer og det er ikke oppstått uenighet mht. bedømmelsesprinsippene og hvilke konkrete utslag anvendelsen av disse gir for kandidatene.
Det bør være unødvendig å si at sensorveiledningens funksjon ikke er å gi utømmende informasjon om hvilke karakterer som skal settes på de ulike besvarelser. Den enkelte gjennomgående sensor og de enkelte kommisjoner må som vanlig ut fra erfaring og fornuftig skjønn vurdere hva den enkelte skal ha som karakter.
Sist oppdatert 18. desember 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |