UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
Sensorveiledning teori 1
Sensorveiledning teori 2
Sensorveiledning teori 3
Oppgaven: | Vilkår for og verknader av eigedomshevd. |
"Grundig kjennskap til reglane om ulike slag ting, til reglane om grenser for og registrering av fast eigedom, råderetten som eigar til og som rettshavar i fast eigedom, allemannsrettar til fast eigedom, allmenningsrett, sameige, hevd, tilfeldig erverv, legitimasjon og rettsvern ved overføring av fast eigedom og vanleg lausøyre. Oversikt over offentlegrettslege reglar om utnytting og overføring av fast eigedom"
Fra pensumslitteraturen er det sentrale i oppgaven hos Thor Falkanger:
Tingsrett, Oslo 1993 del B: "Statisk tingsrett", og da særlig bokens kap.
VI Hevd, kap. 25 "Eiendomshevd - vilkår og
virkninger (s. 233/245).
Oppgaven må regnes som sentral i faget tingsrett. Det kreves
grundig kjennskap hvilket må få betydning for sensuren.
Oppgaven må kunne karakteriseres som relativ enkel. Loven
gir vilkårene og gir også på sitt vis svaret på virkningene. Det må derfor
kreves betydelig mer enn bare å finne frem til hevdsloven og gi et kort referat
av relevante lovbestemmelser.
Oppgaveteksten er omtrent sammenfallende med Falkangers
Tingsrett kapittel 25. Jeg gjengir her innholdsfortegnelsen som kan være en
disposisjon god nok:
---------
I tilknytning tit dette har Falkanger egne kapitler som "særlig om mothevd" og "særlig om frihevd".
Det kan diskuteres om kand bør ta med om mothevd og frihevd. Selv mener jeg noe må med, men noen inngående analyse her kan ikke forlanges, og mer enn å forklare hva det dreier seg om trengs neppe. Hevdslovens egen inndeling med overskriften "Eigedomshevd" for § 2 - § 6, og Brukshevd og Mothevd/Frihevd som egne kapitler i loven, indikerer i seg selv en oppdeling som tilsier at Mothevd/Frihevd ikke skal behandles. Det må nok godtas. Det kan videre sies at rettene som faller bort er bruksretter, og således ikke faller inn under oppgavens ordlyd. Dette er emm ikke helt holdbart for på den annen side så utvides eiendomsretten tilsvarende. Uansett bør en kand begrunne en avgrensing den ene eller andre vei.
---------
Etter den
gjennomgående sensur ser jeg at de fleste tar med noe om mothevd og frihevd. Jeg
opprettholder fra den
foreløpige veiledning at mothevd/frihevd må med, men som også de fleste kand
som har det med, det plasseres under virkningene under disposisjonen. Det må være
riktig disposisjonsmessig i det de ter virkningene av fullført eiendomshevd at
det kan få følger for
servitutter som var på eiendommen. Men
mye ut over dette bør ikke med i besvarelsen. Dvs noen
inngående drøftelse av vilkår for mothevd og frihevd ligger emm
noe på siden.
Oppgaveteksten er klar nok, det er mer en nok å ta fatt
.i, så kandidater som skriver utenfor oppgavens ordlyd må trekkes for
det, men vil nok lide mest ved at de nødvendigvis da ikke får tid og plass til
en grundig gjennomgang av hva som er temaet: eiendomshevd. Således skal
brukshevd ikke med. Men om en kand for å analysere
og beskrive et emne eller situasjon vedrørende eiendomshevd, sammenligner og påviser
relevant forskjell til brukshevd så må det være ok. Dog er oppgaven ikke noen
sammenligning mellom eiendomshevd og brukshevd. Det er eiendomshevd som skal
fremstilles.
Om selve emnet sier jeg ikke så meget i denne veiledningen. Det er kjernepensum, og på samme måte som jeg forutsatte at de
gjennomgående sensorene i tillegg til å være vel kjent med emnet også evt. så
igjennom læreboken (som er konsentrert hos Falkanger på s. 233/246) i
forbindelse med sensuren. Jeg har tidligere, og det fastholdes, hevdet at
sensorveiledningene hverken skal være
miniavhandlinger eller kortreferat av lærebøkene...
Noen større innledning med legislative hensyn bak
hevdsinstituttet blir emm ikke helt skjønnsomt. At
noe sies er ok. Men oppgaven forutsetter at man har "passert" en del
emner, så som hvem som kan hevde, fra hvem, og hvilke objekter som kan hevdes.
At man får en kort gjennomgang er likevel greit nok. Det
viser seg at de fleste har en liten innledning i tråd med ovennevnte, dog har
de fleste med som en del av vilkårene for hevd også hva som kan hevdes og hvem
hevdes fra/til. Det er i orden. Men når man går videre til en analyse av for
eks omsetningsgjeldsbrev etc., da sklir det ut:
Sentralt for oppgaven er å få frem hva som ligger i
hovedvilkåret for hevd av eiendomsrett: At man har tingen som sin egen. Ut fra
dette kan egentlig omtrent hele hevdsinstituttets regler utledes. Det at man
opptrer som om man var eier, gir også svar på for eks hvor intensivt man må
ha opptrådt i eierfunksjonen. Jfr Falkangers
disposisjon om Rådighetskravet, eksklusivitetskravet og kontinuiteten i rådighetsutøvelsen.
På samme måte som en eier varierer sin utnyttelse etter hva han eier, så vil
kravet i forbindelse med hevd variere tilsvarende. Den som eier et område i
fjellet utnytter dette forskjellig fra et område som hører til innmarken. Slik
vil kravene for hevd også variere. Tilsvarende om kontinuiteten i rådighetsutøvelsen.
Dette bør kandidatene få frem. Den som er eier vil nødvendigvis ikke ha
tanker om at andre kanskje eier, og man forlanger noe tilsvarende ved å stille
kravet til god tro, og det må kand få frem det er
den aktsomme gode tro, loven sier det jo direkte i § 4 første ledd andre
punktum. I denne forbindelse forventes at kand drøfter
hvem som må være i god tro når det er hjelpere inne i bildet.
Jeg nevner her
etter å ha rettet en del oppgaver at det skilles som regel mellom de gode og
mindre gode kandidatene nettopp på kjernen i oppgaven, kravene til
eksklusivitet, intensivitet, kontinuitet og den gode tro. For å få god
karakter må det til en god fremstilling her.
Av
enkeltproblemer nevnes at noen synes sette som et vilkår at grunnbøker må
undersøkes for å være i god tro. Dette er ikke et riktig utgangspunkt emm.
Poenget er å se at spørsmålet er om der er en foranledning til en slik undersøkelse.
Den som hevder, og er i god tro, må i så måte sammenlignes med en vanlig
eier, og eierne flyr ikke på tinglysingkontorene
for å sjekke grunnbøkene til eiendommer han fullt ut tror er sin egen. Altså
beror det på omstendighetene, og her særlig grunnlaget for hevdens påbegynnelse
om man skal stille et slikt krav. Spørsmålet er egentlig om dette foranlediger
undersøkelser osv.
Om løsøre er der ikke så mye å si særskilt, det viser seg i besvarelsene at løsøre ikke drøftes separat, men inngår i det øvrige i forbindelse med eksempler osv, og for å påpeke forskjeller i vurderingene mellom hevd av fast eiendom og løsøre. Det må være helt ok, og er kanskje det beste.
Om virkningene er der egentlig ikke så mye og si, jfr Falkanger som drøfter dette på en side. Men det må kunne forlanges at kandidatene får frem virkningene. Å overse dette, når oppgaveteksten direkte spør etter det må det trekkes for. Jeg har ikke sett noen kandidater som hopper over virkningene. De fleste får med seg hovedvirkningen, at man blir også reel eier, og at opprinnelig eier taper sin rett; dvs. den ekstingveres. Men videre har det lett for å bli en oppramsing ut fra diverse lovbestemmelser, fotnoter eller innarbeidede henvisninger. Dvs. det tas opp mothevd/frihevd, panteretter som faller bort, Tinglysningsproblematikken i § 21, også § 38 nevnes.
Mht at rettsvern oppnås uten tinglysing, synes noen å blande dette sammen med hva som betegnes rettsvernshevd. Det siste er egentlig situasjonen hvor "hevderen" hele tiden har vært rette eier, men når hevdvilkårene er oppfylt så vil han også få rettsvern uten tinglysing. Det foregår her ingen hevd.
----------
Om karaktergrensene må en for å bestå selvsagt finne frem til hevdeloven,
og noe må sies ut over ren lovavskrift eller lovomskriving. Kand
må klare å vise at man har forstått hva hevd går ut på og si noe fornuftig
om de mest sentrale vilkår. Jeg ville tro at med en lov, som i sin
"stutte" form egentlig sier ganske mye, så vil de fleste klare å
bestå på denne dagen. Det er vel nesten ikke til å unngå å få med noe
fornuftig ut over lovteksten. I alle fall om en har lest gjennom Falkangers lærebok.
Dette har da også slått til. Det er svært lite stryk og
alle klarer å skrive noe.
Det som kanskje kan by på større problemer er grensen
haud/laud. Her må listen emm legges noe høyt.
Dette fordi lovteksten i seg selv gir både en disposisjon og egentlig ganske
mye av selve besvarelsen. Det må kunne forlanges at vilkårene fremstilles og
belyses med eksempler. Og eksempelbruken må være innen realismens verden. Det
forekommer i tingerett etter tidligere erfaring ofte eksempler som virker så
kunstig og oppkonstruerte at man kan begynne å lure hvordan det er mulig å
tenke dem ut. Men noe eksakt minimumskrav er vanskelig å stille for laud. Det
blir ofte til at man etter en gjennomlesning, og ved å skule til
margkommentarene, må spørre seg; Forstår denne kand
hva han skriver om, og er det en oppegående kandidat som klarer å fremstille
emnet på en forståelig måte? Er svaret her ja, så er lauden langt på vei
sikret.
Kort sagt må den laudable kunne både vise at han behersker
emnet og at han kan fremstille dette på en juridisk forstandig måte.
I så måte har sensuren ikke bydd på særlige problemer, og
jeg her ikke hørt noe fra medsensorene slik at det
vel er tilfelle over hele linjen. Det som kan by på problemer er å skille
innen haudgruppen. Dvs. de som er svake hauder fra de middels hauder. Dette på
grunn av at oppgaven, for de svake; innbyr til hva som benevnes
lovreferat/omskriving i større eller mindre grad. I slike tilfeller kommer det
mye an på om kand har klart å få frem noen
eksempler som viser forståelse og også om kand
klarer å få frem hensyn bak enkeltreglene. På den annen side klarer kand
det, så er heller ikke lauden så langt unna!
Oppgaven: | Pant i driftstilbehør av den typen som er nevnt i pantelovens § 3-4. |
UiTø opererer ikke med nedfelte eksamenskrav, men har i stedet pensumlitteratur.
Etter min vurdering står
kandidatene overfor en grei
panterettsoppgave. Det skulle ikke by på spesielle problemer med å tolke oppgaveteksten,
og kandidater som har jobbet med panteretten vil ha mer enn nok å skrive om.
Oppgaven vil jeg anta er litt over middels omfattende.
Det sentrale
er at kandidatene klarer å begrense framstillingen til kun å omfatte
driftstilbehørspant "av den typen som er nevnt i pl. § 3-4".
Presiseringen er ment å være et "hint" om at oppgaven skal avgrenses
mot nettopp denne typen driftstilbehørspant. Dette betyr derimot ikke at andre
bestemmelser i panteloven er uten interesse i oppgaven.
Dette er ment som et "skjelett" til oppgaven, og det vil nok variere hva kand. vil legge mest vekt på i besvarelsen.
1. Innledningen
Denne bør ikke bli lang og generell
uten at den knyttes opp mot oppgavens tema. Det er intet pluss med lange
utredninger om forskjellige generelle panterettslige grunnbegreper, som f.eks.
underpant.
I de senere år
har det også vært en tendens til at kandidatene skal definere alle ord og
uttrykk i oppgaveteksten. Min erfaring er at dette sjelden blir særlig
vellykket. Kandidater som har evnen til å "komme i gang" bør derimot
honoreres for dette.
2. Hensyn bak regelen
I mange virksomheter er en stadig større
del av kapitalen bundet opp i kostbart produksjonsutstyr. En måte å muliggjøre
finansiering av slikt utstyr er å kunne underpantsette dette. Dette er
hovedbegrunnelsen for at lovgiver har åpnet for adgangen til pantsettelse av
driftstilbehør i næring.
Særlig skapte
industrialiseringen tidlig dette behovet, og det har vært adgang til å
underpantsette driftstilbehør siden driftstilbehørspanteloven av 1895.
Noen kand.
vil sikkert også nevne dommen fra Rt. 1895 s. 137,
som på mange måter banet veien for lovfestingen samme år. I denne dommen var
det spørsmål om en spinnemaskin kunne anses som vanlig driftstilbehør til
fast eiendom. Dette ble besvart benektende av HR, og
det oppstod et behov for hjemmel til å pantsette produksjonsutstyr sammen med
eiendommen.
3. Hvem kan stifte et driftstilbehørspant?
Dette er regulert i pl § 3-4 første ledd, jf. § 3-5, og kand. bør raskt finne fram til disse bestemmelsene.
Et poeng ved pl § 3-5 første ledd
litra a) er at det ikke er tilstrekkelig at virksomheten kan registreres, men at
den faktisk er registrert. Dette følger av ordlyden i bestemmelsen.
Ellers kan det
nevnes at bestemmelsen i § 3-5 er uttømmende mht. hvem som regnes som "næringsdrivende"
i pantelovens forstand.
Den flinke kandidat vil reise spørsmålet
om det er et tilleggsvilkår om at den som faller inn under annet ledd, også
faktisk driver næringsvirksomhet. Skoghøy mener at dersom pantsetteren
tilfredsstiller vilkårene i annet ledd er han å anse som en næringsdrivende,
uten at det kan stilles ytterligere vilkår til virksomhetens art, omfang eller
varighet.
Dette synet
deles ikke av Brækhus, som mener at pantsetteren må
drive reell næringsvirksomhet. Med hensyn til innholdet i dette tilleggsvilkåret
faller Brækhus tilbake på den alminnelige
oppfatning av begrepet. Brækhus fremhever at en
"næringsvirksomhet er en virksomhet med sikte på å oppnå økonomisk
gevinst dersom virksomheten har et visst omfang i så vel volum som i tid",
jf. s. 52.
Hva som er løsningen
de lege lata er på denne bakgrunn noe uklart, og kandidater som tar et
selvstendig og gjennomtenkt standpunkt til spørsmålet viser modenhet og bør
belønnes.
4. Hvordan stiftes et driftstilbehørspant?
Kand. bør kjenne til at denne framgangsmåten vil være den "vanlige", og at avtalepant utgjør kjernen i realkrediten.
b) ved namsutleggspant.
Trolig vil ikke så mange kand. nevne dette, men de som gjør det bør honoreres. Særlig hvis de også kjenner til at reglene i pl § 5-4 ikke gir direkte hjemmel for utleggspant, men kun er en rettsvernsregler. Hjemmel for utleggspant må søkes i dl § 2-2 og bestemmelsene i tvfl. kap 7.
5. Hva inngår i driftstilbehørspantet etter pl. § 3-4?
Det er naturlig at kand. redegjør for panteobjektet, og relevant bestemmelse er her pl. § 3-4 første og annet ledd samt unntaksregelen i femte ledd.
a) | Et grunnvilkår etter første ledd er at driftstilbehøret "brukes i eller er bestemt for hans virksomhet". Det er med andre ord ikke nok at det omfattes av annet ledd, men driftstilbehøret må også enten være i bruk eller tenkt brukt i virksomheten. Det er som det fremgår av ordlyden intet vilkår om at driftstilbehøret er tatt i bruk, jf. "bestemt" brukt. |
b) |
Nærmere om avgrensningen av driftstilbehøret: Et naturlig utgangspunkt vil
her være bestemmelsen i pl. § 3-4 annet ledd, som inneholder en
uttømmende oppregning. ved tolkningen av annet ledd er det noen
avgrensningsspørsmål som melder seg: |
6. Rettsvern
Tilknytning til fast eiendom er en
rettsvernsforutsetning. Dette innebærer at pantsettelsen av driftstilbehøret
skjer "sammen med pantsettelse av eiendomsretten eller en tinglyst og overførbar
bruksrett til den eller de faste eiendommer som virksomheten er knyttet
til", jf. pl § 3-4. Rettsvernsreglene finnes dog i pl § 3-6, og
bestemmelsene må sees i sammenheng.
Det er tanken
om at driftstilbehørspantet kan realiseres som et "going
concern" som begrunner tilknytningen til fast
eiendom. Ved et samlet salg vil utsiktene til dekning kunne være langt bedre. I
teorien er det en viss uenighet om hvor langt dette er tilfelle også i praksis,
og jeg viser her til Skoghøy, som stiller seg noe kritisk til dette vilkåret,
jf. Panteloven m/ kommentarer, s. 226-238.
Det som er
viktig å få fram, er at det ikke er noe vilkår om at bruken av driftstilbehøret,
funksjonelt sett er knyttet til den faste eiendommen. Poenget er derimot at næringsvirksomheten
er knyttet opp til en fast eiendom, og at dette utgjør en naturlig enhet.
En
illustrerende voldgiftsdom (Falkanger) er RG 1994 s.
543. I denne dommen er det lagt til grunn at løsøre som benyttes i entreprenørvirksomhet,
og som ikke kan pantsettes etter pl § 3-8, kan pantsettes sammen med de
eiendommer som virksomheten drives fra. De flinkere kand.
vil understreke at dette er en voldgiftsdom, og at den dermed har begrenset
rettskildemessig vekt.
Derimot sier
ikke ordlyden i pl § 3-4 noe om på hvilken måte, og hvor sterk tilknytningen
må være. Kandidater som reiser slike problemstillinger bør honoreres. For nærmere
om disse spørsmål viser jeg til Skoghøy s. 230-231 og Brækhus
s. 57-61.
En annen
problemstilling som kan reises, er hvilke krav som stilles til en "overførbar
bruksrett" herunder betydningen av forskjellige former for
samtykkeklausuler i leieforhold, jf. Brækhus s. 60.
Et annet
rettsvernsspørsmål er konflikten med en salgspanthaver i driftstilbehøret.
Denne konflikten løses i favør av salgspanthaveren, jf. pl § 3-4 tredje ledd.
Et interessant
spørsmål er hva som skjer dersom pantet ikke er tinglyst på alle bruksnummer
som virksomheten drives fra? Dette spørsmålet kom opp i Rt.
1995 s. 1181 (Norblast). I denne dommen kom HR
fram til at pantet stod seg selv om to bruksnummer, ved en forglemmelse, var
utelatt ved tinglysningen. Høyesterett begrunnet resultatet med at den rettsvernsakt
som var foretatt gav tilstrekkelig notoritet og
publisitet, og at det i tillegg forelå en rekke reelle hensyn for at
panteretten måtte stå seg.
7. Rådigheten på sikringsstadiet
Kandidatene bør kjenne til
bestemmelsen i pl. § 3-7 første ledd. Ettersom det her er tale om både en
underpant og et tingsinnbegrepspant, beholder pantsetter rådigheten over
pantet, og han har i tillegg rett til å skifte ut eller selge driftstilbehøret.
Vilkåret for dette er at det skjer i samsvar med "forsvarlig drift og ikke
vesentlig forringer panthavers sikkerhet".
Kandidatene bør
her nevne at det må være tale om et "vesentlighetskrav", og at ikke
enhver verdireduksjon kommer inn. Hva som ellers regnes som
"vesentlig", vil som i andre tilfeller, bero på en helhetsvurdering.
Nærmere om dette i Skoghøy s. 262.
Begrensninger
i rådigheten inntrer derimot i forbindelse med mislighold, og regler om dette
finnes i.pl § 3-7 annet ledd. Tar panthaveren skritt til å inndrive
pantekravet kan pantsetteren ikke skifte ut driftstilbehøret uten samtykke fra
panthaver.
8. Bortfall av panteretten
Dersom driftstilbehøret avhendes i
samsvar med regelen i pl. § 3-7 første ledd bortfaller panteretten.
Ellers er
regelen den at i forhold til pantsetteres hjemmelsmann og suksessorer må
panteretten avgrenses på samme måte som kreditorenes beslagsrett.
Stikkord i denne sammenheng er stansningsretten og overlevering. Det kan ikke
forventes at kand. går grundig
gjennom disse spørsmål. De som nevner dette bør avgjort honoreres.
En panterett
foreldes ikke, men den personlige fordring kan derimot foreldes, jf.
foreldelseslovens § 27.
Innledningsvis vil jeg bemerke at
selv om Brækhus er pensum i Bergen er det mange som
har lest kommentarutgaven til Skoghøy. Derimot ber jeg sensorene merke seg de
deler av veiledningen som særlig viser til Skoghøy. Bergens-kandidatene kan
ikke forventes å ha kjennskap til "særemner"
som Skoghøy drøfter i sin bok.
Ellers er mitt
utgangspunkt at kandidater som evner å problematisere stoffet må honoreres.
Det samme gjelder kandidater som viser at de har forstått stoffet, og gir en
ryddig framstilling. Det kan ikke kreves at kandidatene går like grundig inn på
alle de punkter som jeg har nevnt ovenfor. Uvesentlige detaljer på bekostning
av sentralt stoff gir som vanlig ikke uttelling.
De som evner
å analysere lovtekst, og samtidig får frem de sentrale poeng må honoreres
godt. Derimot bør det trekkes for løse og generelle betraktninger rundt
ordlyden som viser at kandidaten ikke klarer å rettsliggjøre stoffet. Slike
besvarelser havner lett rundt 2.90 - 2.95.
Etter å ha
lest en del besvarelser, samt snakket med de øvrige gjennomgående sensorer, er
inntrykket at kandidatene kommer bra fra denne oppgaven. De virker som de fleste
kand. er i besittelse av gode
kunnskaper i panterett. Det vil trolig bli lite stryk, men derimot mange
gode haud på rundt 2.80 - 2.85.
De kandidater
som utmerker seg med en moden rettskildebruk, og som viser evne til å analysere
så vel lovtekst som dommer bør kunne komme godt ned på laudskalaen. Noen
besvarelser er gode fordi de har bredde, mens andre utmerker seg i dybden. En
god laudabel besvarelse trenger ikke komme inn på alle de punkter jeg har nevnt
ovenfor. Det avgjørende er at kand. gjennom
det som presenteres viser et godt judisium. Beste besvarelse så langt er
en kandidat på 2.35, og det vil sikkert være flere ikke langt unna denne.
Karakteren IB
settes på de besvarelser som viser at kandidaten har grunnleggende hull i sin
forståelse av panteretten. Forhåpentligvis blir det ikke mange kand.
som stryker på teori nr. 2.
Oppgaven: |
Nederst på en regningsblankett (faktura) har et firma følgende
standardklausul: Hvilke rettsspørsmål reiser klausulen ? Drøft og forklar hvilke regler som ville gjeldt uten en slik klausul, og vurder hvor langt klausulen i gitte tilfelle medfører andre løsninger enn etter bakgrunnsreglene. |
Oppgavens tema dekker sentrale kontrakts- og pengekravsrettslige problemstillinger og berører også panterettslige problemstillinger fra 3. avdeling ved Det juridiske fakultet, UiB.
Tilrådd litteratur:
Jo Hov: | Avtaleslutiung og ugyldighet (1995) |
Viggo Hagstrøm: | Fragmenter fra obligasjonsrett-I,
Ifp UiO Stensilserie nr 143 (1992) 3. utg. Fragmenter fra obligasjonsrett-II, Ifp Ui0 Stensilserie nr 140 (1992) |
Tilleggslitteratur:
Erling Selvig: | Knophs oversikt over Norges rett (10. utg. 1993) §§ 49-60. |
Geir Woxholth: | Avtaleinngåelse i og utenfor avtaleloven (1995). |
Kai Krüger: | Norsk kontraktsrett (1989), med hovedvekt på kap. 7-14. |
T. L. Wilhelmsen: | "Avtalelovens § 36 og økonomisk effektivitet" (TfR 1995 s. 1 flg). |
Tilrådd litteratur:
Trygve Bergsåker: | Pengekravsrett (1994) |
Tilleggslitteratur:
Kai Krüger (red): | Kompendium i pengekravsrettslige emner. |
Annen litteratur:
Kai Krüger: | Pengekrav (1984) |
Tilrådd litteratur:
Sjur Brækhus: | Omsetnirg og kreditt 2. Pant og annen realsikkerhet (2. utg. 1994) unntatt kap. 211.4-211.9, 212.5-212,6, 217.2-217.6, 222.2-222.3, 223.2-232.13 og 233-resten av boken. |
Dette er en oppgave der kandidatene må gis betydelig frihet til å definere temaene og til å strukturere besvarelsen. På denne bakgrunn blir det derfor viktig at kandidatene innledningsvis definerer, avgrenser og forklarer hva som vil bli behandlet og hvorfor evt. i hvilken rekkefølge.
Særlig når det gjelder struktur, nå sensorveiledningen oppfattes som et forslag til fremgangsmåte
Det første spørsmålet, hvilke
"rettsspørsmål" klausulen reiser, vil i videste betydning konsumere
de øvrige problemstillingene angitt i oppgaveteksten. Hensikten må, etter mitt
syn, være at kandidatene innledningsvis definerer oppgaven.
Slik jeg forstår
oppgaven er det mest hensiktsmessige å starte med en foreløpig, kortfattet tolkning
av fakturaen for å kartlegge hvilke materielle spørsmål klausulene er
ment å regulere. Dette legger grunnen for behandlingen av bakgrunnsretten i
neste omgang.
Kandidatene bør
allerede her påpeke at det å tolke klausuler løsrevet fra sin sammenheng rent
prinsipielt er problematisk. For det første må en kontraktsklausul alltid
leses i sammenheng med resten av kontraktsmaterialet. For det annet vet vi
ingenting om kontraktsparterres forhold til hverandre (både mht tidligere
kontakt og mht status og styrkeforhold). For det tredje vil typen kontrakt kunne
variere mye selv om det her åpenbart dreier seg om levering av en vare (er det
snakk om kredittkjøp av løsøre eller annet løpende leveranser, hel-
eller delleveranser osv). En del kandidater
avgrenser oppgaven innledningsvis til å gjelde kjøp av løsøre på kreditt.
Del 2 bør altså bli en fremstilling av bakgrunnsreglene innenfor de angitte områder.
Vurderingen i del 3 av hvor langt
klausulen "i gitte tilfelle" medfører andre løsninger enn etter
bakgrunnsretten foregår prinsipielt på to plan. Først må klausulene
underkastes en grundigere tolkning, etter alminnelige avtalerettslige prinsipper,
. som grunnlag for en materiellrettslig vurdering av om klausulene går
longer enn bakgrunnsreglene, til ugunst for medkontrahenten.
I den grad
medkontrahenten, etter en likefrem fortolkning av fakturaklausulene, stilles dårligere
enn etter bakgrunnsretten kommer problemstillingene knyttet til vedtakelse,
tolking og ugyldighet av standardiserte kontraktsvilkår på spissen.
Prinsipielt (og kronologisk) er det mest naturlige her å starte med
vedtakelsesproblematikken; spørsmålet om klausulene må anses som en del av
kontrakten. Hvis klausulene anses vedtatt må en gå videre på tolkningsspørsmålet.
Kontrakter i alminnelighet og ensidig fastsatte fakturaklausuler i særdeleshet
vil, i tilfelle flere tolkningsalternativer, ofte måtte tolkes slik at de
samsvarer best med bakgrunnsretten (s k harmoniserende, innskrenkende eller
korrigerende fortolkning). Hvis heller ikke tolkningsveien
eliminerer evt. avvik oppstår spørsmålet om rimelighetssensur dersom
medkontrahenten stilles urimelig dårlig etter fakturaklausulene, sett i forhold
til bakgrunnsretten.
Så langt har
jeg forsøkt å gi en prinsipiell (og skjematisk) tilnærming til stoffet
Kandidatene kan gjerne argumentere for mer praktiske innfallsvinkler, f eks ved
å starte med vedtakelsesproblematikken. I disse tilfellene viser det seg
imidlertid ofte at fremstillingen blir svært generell og at klausulene ikke
underkastes separat vurdering.
Det kan også være grunnlag for å samle stoffet i større grad enn jeg
har lagt opp til. Mange kandidater foretar en todeling og kommer godt ut av det;
først tolkes klausulen, deretter behandles bakgrunnsretten og avvikene fra
denne. Det viktige er at kandidatene redegjør for hvilke spørsmål oppgaven
reiser og evner å fremstille disse på en konstruktiv måte.
1.2 Angivelse av hvilke rettsspørsmål fakturaklausulene er ment å regulere
Første punktum i klausulen, at
betaling skal skje pr 14. dager, er tydelig ment å regulere fastleggingen
av forfall i pengekravsforhold. Dette fremkommer etter mitt syn særlig klart når
første og andre punktum sammenholdes. Det kan vel forventes at en del
kandidater går inn på hele problemkomplekset betalingstid, -sted m v. Om dette
gjøres kort, bør det ikke trekkes særlig, så lenge forfallstidspunktet
behandles utførlig.
Andre punktum
er ment å regulere (en av) virkningene
av at forfall overskrides uten at kravet innfris. Selv om det eksplisitt er
rentespørsmålet som skal diskuteres, skader det ikke om kandidatene
innledningsvis anlegger en mer generell synsvinkel.
Tredje punktum»
er en klausul om "eiendomsforbehold i sikringsøyemed"
slik vi kjenner det fra panteretten. Klausulen er ment å sikre kreditor
salgspant ester pl § 3-22 (1), jfr §§ 3-14 flg.
Kandidatene kan også gå inn på realdebitors rett til tilbakelevering (se bl
a krkjl § 15 og tvangsl
kap 9). Mange kandidater bommer her og trur at
klausulen kun regulerer risikoens overgang m v.
2 Drøft og forklar hvilke regler som ville gjeldt uten en slik klausul ("bakgrunnsreglene")
Det mest naturlige er å forutsette at hele standardklausulen ikke eksisterer. En del kandidater drøfter imidlertid rentespørsmålet under forutsetning av at 1 pkt i standardklausulen (betaling pr l4 dager) fortsatt står på fakturaen (og aktualiserer dermed forfallsrenteregelen i rentel § 2). Her som ellers må kandidatene ta de nødvendige forutsetninger.
2.2 Fastleggingen av forfallstidspunktet
Kandidatene skal under dette punktet
redegjøre for forfall generelt, som
om hele klausulen tenkes borte.
Forfall er hos
Krüger, Pengekrav s. 237 definert som den siste dag debitor ennå kan gjøre
opp uten at kreditor kan regne forpliktelsen som misligholdt. Bergsåker s. 34
har en mer kortfattet henvisning til mislighold av betalingsplikten.
Sammenhengen med frigjøringstiden, dvs. debitors rett til å innfri
forpliktelsen, jfr gbl
§ 5, 1. ledd og krkjl § 11, jfr
§ 2, 1. ledd, kan kort nevnes.
Når forfall
ikke er fastsatt gjennom avtale eller på annen bindende måte, fremgår den
deklaratoriske hovedregelen av gbl § 5, 1. ledd, 2.
pkt: debitor plikter å betale straks etter påkrav fra kreditor. Det gjelder
ingen formkrav for påkravet. Mange kandidater har fått med seg at gbl
kap 1 og 3 kun gjelder direkte for pengekrav knyttet
til gjeldsbrev, men at den også uttrykker den alminnelige regel for (andre)
enkle krav (anvendes analogisk).
Kandidatene
kan videre påpeke at det ikke gjelder noen betalingsfrist: skyldnere plikter i
prinsippet å betale "straks" etter påkrav (men mangelen på
effektive sanksjoner kort tid etter forfall medfører reelt likevel en forlenget
frist). Et påkrav er et avtalerettslig "påbud" og binder mottakeren
når det er kommet fram, jfr avtl
§ 7, se også Hov s. 44-45.
Det kan nevnes at særlover inneholder tildels avvikende regler om forfall, se f eks kjl § 49.
Som nevnt er reglene i gbl
deklaratoriske. Forfall kan være forhåndsfastsatt i avtale mellom kreditor og
debitor. Det bør komme frem at avtalefriheten er omfattende.
Kandidatene kan nevne utskutt forfall etter gbl
§ 5, 2. ledd ("helligdagsregelen). Regelen gjelder både ved påkrav og
forhåndsfastsatt forfall.
Kandidatene bør
videre få frem at betalingsplikten ikke er misligholdt, selv om forfall er
overskredet uten innfrielse, dersom kreditor uberettiget avviser oppgjør eller
på annen måte er ansvarlig for det inntrufne. s k kreditormora.
Selv om
partene har fastsatt en forfallsdato, vil betalingsplikten kunne inntre på et
tidligere stadium, s k ekstraordinært forfall. Vilkåret er at debitor er
skyldig i et vesentlig mislighold av avtalen, jfr krkjl
§ 12 (og pantel § 1-9) og bl
a Bergsåker s. 36.
Sammenhengen
med hvor og hvordan oppgjør skal skje kan nevnes kort. Kreditor skal regulært
ha pengene til disposisjon hos seg ved forfall jfr gbl
§ 3. Det bærer for langt å gå detaljert inn på alle former for moderne
betalingsformidling.
2.3 Virkningene av at forfall overskrider (rentespørsmålet)
Kandidatene kan gjerne gå kort inn på betydningen av overskridelse av forfall i mer generell form.
Forfallstidspunktets primære betydning er i forhold til mislighold; når utløses misligholdssanksjonene?
Forfallstidspunktet her også betydning i andre sammenhenger, bl a som vilkår for tvangsfullbyrdelse, for gjensidighetssanksjoner og er utgangspunkt for foreldelsesfrister, fel § 3. Det som står sentralt her er imidlertid rentespørsmålet.
Under behandlingen av rentespørsmålet
må kandidatene sondre mellom kreditt- og forsinkelsesrenter. Bergsåker s.
50-51 definerer forsinkelsesrenter som "de ekstraordinære renter som
betales skyldneren etter forfall, dvs. når skyldneren misligholder
betalingsforpliktelsen".
Vi kan vel
forvente en del om hjemmelskravet for renter (og evt. rentesrenter),
men kandidatene bør raskt komme inn på forsinkelsesrenteloven (heretter: rentel).
Loven må antes å komme til anvendelse, jfr
rentel § 1 (pengekrav på formuerettens, område).
Øvrige vilkår er at kravet ikke innfris
ved forfall, jfr
rentel § 2, 1. ledd og at det ikke foreligger
kreditormora, rentel § 2, 2. ledd.
Forfalls- og påkravsregelen i rentel § 2 bør
kommenteres. Forfallsdagen kan, i tillegg til ved lov eller dom, være forhåndsbestemt
ved avtale eller ved ensidig
bestemmelse fra den ene partens (kreditors) side, jfr
rentel § 2, 1. ledd, 2. pkt og Bergsåker s. 183
(men siden klausulen tenkes borte er det snakk om påkravsrente).
Rentefotens størrelse
er, etter forskrift gitt med hjemmel i rentel § 3,
1. ledd, 2. pkt, 12 % p a, med virkning fra 1. jan 1994. Dette gjelder både i
og utenfor forbrukerforhold. Svært mange kandidater er forbausende nok usikre på
forsinkelsesrentens størrelse, selv om rentefoten også fremgår av note 2 til
§ 3.
Kandidatene bør
videre behandle rentel § 4 (c) om lovens
preseptoriske karakter i forbrukerforhold. Merk her forbrukerbegrepet som
atskiller seg fra kjøpslovens. Mange kandidater overser dessverre
problemstillingen.
2.4 Eiendomsforbehold
Kandidatene vil kanskje finne det
vanskelige si noe generelt om hvilke regler som gjelder uten fakturaklausulen om
eiendomsforbehold.
Utgangspunktet
er ganske, enkelt at det ikke foreligger salgspant om fakturaklausulen tenkes
borte. Det vil presumptivt heller ikke være snakk om et kredittkjøp. Mange
kandidater behandler derfor prinsippet om ytelse mot ytelse m v.
En kan ta
utgangspunkt i eiendomsretten som funksjonelt begrep, i samsvar med nyere
rettstradisjon. Eiendomsrettens overgang kan fremstilles som en dynamisk prosess
hvor de forskjellige beføyelser den består av, faktiske og rettslige, positive
og negative, går over suksessivt. Overlevering (som sikter mot eierskifte) er
vanligvis et skjæringspunkt for når eiendomsretten skal anses overført, jfr
f eks Krüger, Norsk kontraktsrett s. 186-187.
Uten fakturaens klausul om eiendomsforbehold. ville det derfor være
naturlig å anse eiendomsretten overført ubeheftet, i og med overgivelsen. .
Kand må
likevel tillates å nevne at det etter.pl §§ 3-14 flg
er gode muligheter for kreditor til å avtale salgspant (eller likestilte
sikkerhetsretter, jfr pl § 3-22) i realytelsen, til
dekning av kjøpesummen. Se krkjl § 14 innenfor
kredittkjøpslovens område. Om eiendomsforbehold i sikringsøyemed, se bl
a Brækhus s 17-18. Kandidatene kan kort vise til
pantsettelsesadgangen, evt. også til den preseptoriske reguleringen av retten
til tilbakelevering av tingen etter krkjl § 15, jfr
§ 2, 1. ledd (se f eks Selvig s. 511).
En del
kandidater forutsetter, uttrykkelig eller stilltiende,,
at det fortsatt er snakk om kredittkjøp. Deretter poengteres at kreditor, uten
salgspantklausulen, får et usikret krav (spes med tanke på
konkurssituasjonen). Såfremt kandidatene tar de nødvendige forutsetninger og
gir en ryddig fremstilling, må. dette være greit .
3 Vurder hvor langt klausulen "I gitte tilfelle” medfører andre løsninger enn etter bakgrunnsreglene
3.1 Innledning
Kandidatene bør innledningsvis, evt.
helt i begynnelsen av besvarelsen, tolke uttrykket "i gitte tilfelle og
redegjøre for strukturen i dette kapitlet. Som nevnt i pkt 1.l. må drøftingene
prinsipielt skje på to plan. Et første spørsmål er om klausulene; tolket i
samsvar med alminnelige avtalerettslige prinsipper, avviker fra de løsninger
bakgrunnsretten ville lede til, til ugunst for medkontrahenten. Videre om
klausulene, i tilfelle avvik skal anses vedtatt, tolkes innskrenkende eller
korrigerende eller settes til side som ugyldig;. se
Hov s. 84 og 86 om tilslørt
rimelighetssensur i form av vedtakelses- og tolkningsteknikker (på s. 86 nevner
han ytterligere et virkemiddel ved skjult kontroll med standardavtaler;
"alminnelige kontraktsrettslige grunnsetninger" som grunnlag for
tilsidesettelse av vilkåret eller avtalen).
Kandidatene bør
direkte eller indirekte få frem at problemene knyttet til tolkning og
rimelighetssensur, til en viss grad også vedtakelse, først egentlig kommer på
spissen i den grad fakturaklausulene stiller debitor dårligere enn det som følger
av bakgrunnsretten (evt. enn det som følger av tidligere praksis, muntlig
avtale el l mellom disse kontraktspartene).
3.2 Avviker fakturaklausulene, etter en alminnelig fortolkning, fra bakgrunnsreglene?
3.2.1 Generelt om tolkning
Klausulene må tolkes ut fra alminnelige avtalerettslige prinsipper. Flere kandidater har tydeligvis lest Husers Avtaletolking, jfr også Hov s. 68 flg, og har dermed en formening om hvilket tolkningsprinsipp m v som må anvendes i foreliggende tilfelle. Dette må honoreres.
3.2.2 Fastleggingen av forfall
Påkravsregelen er som nevnt den deklaratoriske hovedregelen for
fastlegging av forfall.
Forhåndsfastsatt forfall er imidlertid en del av lovens system. I
stedet for betalingsplikt "straks" etter påkrav, jfr
gbl § 5, 2. pkt, er det gitt en 14 dagers henstand.
Klausulen avviker ikke fra bakgrunnsretten i annen forstand enn at forfall er
forhåndsrastsatt. En del kandidater kommer skjevt ut fordi de tolker
oppgaveteksten som at fakturaen er sendt ut før leveransen (slik at det kreves
forskuddsbetaling ihht fakturaen).
3.2.3 Renteklausulen
Kandidatene kan gå 'inn både på
starttidspunktet for rentekravet, se bl a Bergsåker
s. 186, forrentning pr påbegynte måned m v. Det sentrale er imidlertid
rentefoten. Som påpekt under pkt 2.2 er rentefoten etter forskrift gitt med
hjemmel i rentel § 3, 1. ledd, 2. pkt 12 % p a, med
virkning fra 1. jan 1994. Renteklausulen i fakturaen, som krever 2 % pr påbegynt
måned, avviker dermed skarpt fra bakgrunnsreglene. Kandidatene bør særlig
fremheve lovens preseptivitet i forbrukerforhold.
Mange
kandidater bommer her fordi de tror klausulen hjemler 2 % rente pro anno. De
avskjærer dermed alle problemstillinger knyttet til rentefotens størrelse.
3.2.4 Eiendomsforbeholdet
Eiendomsforbeholdet avviker også fra bakgrunnsreglene som tilsier at erververen har fått overført eiendomsretten til løsøret ved overleveringen. På den annen side er salgspant en alminnelig sikkerhetsrett. Avgjørende blir også her om fakturaklausulen anses som en del av avtalen.
3.3 Vedtakelsesproblematikken: skal klausulene anses som del av kontrakten?
3.3.1 Generelt om vedtakelse
I nærværende tilfelle er det ikke
snakk om standardkontrakter som grunnlag for avtaleinngåelsen (slik at "battle
of forms" o 1 ikke er en problemstilling),men
innføring av enkelte standardvilkår otter at (hoveddelen av) avtalen er inngått
Mange
kandidater påpeker innledningsvis at avtalelovens modell for slutning av
avtaler ikke er dekkende i nærværende tilfelle.
Utgangspunktet
må etter norsk rett være at slike etterskuddsvise
vilkår fra den ene parten ikke anses som en del av avtalen, jfr
bl a Rt 1925 s. 945
"Valsetråd"-dommen. Rt
1968 s. 1188, "Trestandard"-dommen, kan
også tas til inntekt for samme resultat.
Det bør også
nevnes at spørsmålet om vedtakelse kan slå forskjellig ut i ulike
sammenhenger. Krüger, Norsk kontraktsrett s. 480-81 viser til praksis om
ansvarsfraskrivelser: "Jo viktigere vilkåret er og jo mer det avviker fra
bakgrunnsretten, desto større krav kan man stille til den aktivitet som skal
besørge vilkåret brakt til publikums kjennskap". I tillegg kommer
tidsdimensjonen. Skal et vilkår som fraviker deklaratorisk lov anses vedtatt, må
det i utgangspunktet foreligge på sted og til tid som gjør det logisk og
praktisk mulig å anse det som integrert del av avtalen,
jfr Krüger s. 484.
Etter en generell innledning om
vedtakelsesproblematikken, bør kandidatene også vurdere spørsmålet separat
opp mot hver enkelt av klausulene i fakturaen.
3.3.2 Fastleggingen av forfall
Klausulen i 1. pkt er helt ordinær og kurant. Forfall kan fastsettes ensidig fra kreditors side, jfr bl a Bergsåker s. 183.
3.3.3 Renteklausulen
3.3.3.1 Forbrukerforhold
Forsinkelsesrenteloven er i
utgangspunktet deklaratorisk, jfr § 1. For forbrukergjeld
er imidlertid lovens §§ 2-3 ufravikelig, jfr rentel
§ 4 (c).Bergsåker slår derfor uttrykkelig fast på
s. 202 at en avtale om morarenter med f eks 2 % pr påbegynt måned ikke er
bindende. Mange kandidater overser som nevnt problemet.
Merk at selv
om kjøpsloven har en egen rentehjemmel i § 71, innebærer henvisningen til rentel
at reglene i rentel §§ 2-3 er ufravikelige til kjøpers
gunst etter forsinkelsesrentelovens system (såfremt kjøper er forbruker, men
uavhengig av om selger er yrkesselger).
3.3.3.2 Næringsforhold
Hjemmelskravet for renter, i hvert
fall slik det tradisjonelt har vært fremstilt, medfører skepsis mht vedtakelse
av ensidig fastsatte renteklausuler, især når det dreier seg om
standardklausuler på et sent stadium i kontraktsavviklingen. Passivitet binder
normalt ikke. Selv om vi er utenfor forbrukerforhold er for ensidige
renteklausuler i kreditors faktura uten grunnlag i forutgående avtale som
hovedregel ikke være bindende i den grad de avviker
fra rentel til ugunst for medkontrahenten. I teorien
er det vist til to underrettsdommer, begge uteblivelsesdommer: RG
1983 s. 289 (Sør-Østerdal) og RG 1985 s. 56
(Nedenes). Ensidige fakturaklausuler om renter på hhv 24 % p a og 2 % pr mnd
ble ikke ansett bindende for debitor. Ingen av kandidatene kjenner til dommene.
Forklaringen på den restriktive holdningen til rentekrav utover rentel
§ 3 også utenfor forbrukertilfellene,
kan ifølge Krüger, Norsk kontraktsrett s. 488 være at det fastsettes en
normaltapserstatning i form av legalt stipulert morarente. Spor etter en slik
tankegang finnes også i RG 1983 s. 289 (Sør-Østerdal),
og i rentel .§ 3, 3. ledd, jfr
Bergsåker s. 85, 177 og 197. Det kan imidlertid argumenteres for en oppmykning,
se bl. a Krüger, Pengekrav s. 391-93.
Unntaksvis kan
en slik fakturaklausul godtas, iallfall så langt det ikke gjelder dramatiske
brudd på bakgrunnsretten. Medkontrahenten kan være innforstått med at yteren
anvender standardvilkår som er vanlige i bransjen (evt. som er brukt i
forholdet mellom dem tidligere). Betingelsene er dermed presumptivt forhåndsvedtatt,
se Krüger; Norsk kontraktsrett s. 485. I RG 1985 s.
56 (Nedenes) uttalte retten at dersom debitor tidligere hadde betalt de høyere rentene, ville en fakturaklausul kunne anses
vedtatt også i senere tilfeller.
3.3.4 Eiendomsforbeholdet - 3. pkt
Kandidatene må skille klart mellom
rettsvernsproblematikken og den kontraktsrettslige inter
partes-konflikten. Spørsmålet blir om
salgspantklausulen er bindende vedtatt mellom partene.
Vilkårene i
pl § 3-17 knytter seg, som overskriften i bestemmelsen viser, til rettsvernet.
Hovedregelen
er at det ikke gjelder noen absolutte formkrav i betydningen gyldighetsvilkår inter
partes, jfr Brækhus
s. 263 og 265 og Krüger; Norsk kontraktsrett s. 649. Krüger presiserer på s.
485-486 at p1 § 3-17, 2. ledd ikke setter en autoritativ grense for hvor sent
salgspant avtalerettslig kan avtales med bindende virkning mellom partene. Et fåtall
kandidater klarer å gi en korrekt fremstilling her. De som viser til sondringen
må etter mitt syn honoreres.
Hvor forbeholdet ikke er tatt i salgsavtalen eller med hjemmel i denne,
må det være akseptert av kjøperen jfr Rt
1968 s. 1188 " Trestandard"-dommen. Dommen
er behandlet i teorien av Brækhus s. 92-93, Krüger,
Norsk kontraktsrett s. 485-486 og Pengekrav s. 392 n 17 og Woxholth
s. 108-109. Enkelte kandidater kommenterer dommen. Det vil da være viktig også
å få frem at rettstilstanden i dag kanskje er noe usikker, på tross av
dommen. For det første var det bare mindretallet i Høyesterett (2 dommere) som
direkte tok standpunkt til vedtakelsesspørsmålet. For det annet har det i
praksis vist seg et behov i flere bransjer for å supplere, avtalene når varene
leveres, jfr bl a Woxholth
s 108-09. Videre er slike klausuler fortsatt vanlige i næringsforhold.
Mange
kandidater hengir seg til lange utredninger av typen "alt om
salgspant", bl a under henvisning til pl § 1-2
(2). Dette blir for generelt i nærværende oppgave.
3.4 Innskrenkende eller korrigerende tolkning?
Forutsetningen er her at fakturaklausulene anses som del av avtalen (men
problematisk at det ofte skjer en komplisert vekselvirkning mellom tolkning av
klausulen på den ene siden og vedtakelsesspørsmålet evt. rimelighetssensur på
den annen, se Hov s. 86).
Hvis
tolkningstvil, vil en ved standardiserte fakturaklausuler erfaringsmessig
gravitere mot bakgrunnsretten ("harmoniserende tolkning"), eller tolke
klausulen på en slik måte at den blir minst byrdefull for debitor. Her er det
flere tolkningsregler som kan komme til anvendelse. Uklarhetsregelen innebærer
at en avtale, i tvilstilfelle, bør tolkes mot den som har forårsaket
tolkningstvilen. Nær beslektet er regelen om at en kontrakt bør tolkes mot den
som har forfattet den. Mer generelt kan også profesjonalitetshensyn komme inn.
I nærværende
tilfelle avdekker en tolkning i tråd med alminnelige avtalerettslige prinsipper
få tolkningsalternativer og dermed lite rom for tolkningstvil. Klausulene er
relativt lettfattelige, med et ensartet betydningsinnhold.
Kandidatene
kan imidlertid tenkes å gripe fatt i starttidspunktet for rentekravet,
forrentning pr påbegynte måned m v, evt. også spørsmål om rentesrenter.
3.4 Innskrenkende eller korrigerende tolkning?
3.5 Rimelighetssensur
Å starte rett på avtl
§ 36 vil etter mitt syn være mindre skjønnsomt selv om omfanget av tidligere
tiders tilslørte rimelighetssensur, i form av vedtakelses- og
tolkningsteknikker, nå er redusert. Videre vil det være en svakhet om
kandidatene begir seg inn på en generell gjennomgang av avtl
§ 36. Forutsetningen her er at klausulen i utgangspunktet anses som en del av
avtalen og at evt. motstrid i størst mulig grad er tolket bort
De fleste
problemstillinger er berørt tidligere; men kandidatene kan vurdere rente- og
salgspantklausulen opp mot avtl § 36, under
forskjellige forutsetninger.
Det bør komme
frem at avtl § 36 typisk anvendes overfor
standardiserte vilkår i forbrukerforhold. En kandidat har også vist til den
nye avtl § 37, jfr EUs Rådsdirektiv
93/13. Ifølge Hov s. 160-61 vil § 37 antakelig ikke bringe mye nytt i forhold
til avtl § 36.
Som nevnt innledningsvis er dette en
oppgave der studentene må ha betydelig frihet til å definere temaene og til å
strukturere oppgaven. Det kan på langt nær forventes at kandidatene har med
alt som er behandlet i denne sensorveiledningen (veiledningen må betraktes som
en momentliste). Også kandidater som tar opp et begrenset antall problemer, men
som derigjennom viser innsikt skal kunne gjøre det godt.
For ståkarakter
må det kreves at kandidaten presterer mer enn ren gjengivelse eller omskrivning
av klausulene og sentrale bestemmelser i bakgrunnsretten. Det må være forsøkt
å gi en sammenstilling av fakturaklausulene og bakgrunnsretten. Det bør helst
også komme noe om problemene knyttet
til ensidig fastsatte og standardiserte avtalevilkår.
For laud bør
det kreves at kandidaten ser flere av de problemstillinger som klausulene reiser
og klarer å formulere disse, i tillegg til at fremstillingen av og
sammenligningen med bakgrunnsretten må være relativt fyldig. Viktig er det også
å gi en innledning som angir kandidatens forståelse av oppgaven og strukturen
videre i besvarelsen.
De beste
kandidatene skiller seg ut ved behandling både i dybden og bredden.
Grunnet den
store friheten kandidatene har, er det vanskelig å konkretisere nærmere krav
til bestått og til laud. Oppgaven er likevel en som må antas å skille godt
mellom gode og svake kandidater.
Etter å ha
sensurert 30 besvarelser, har jeg gitt,.4 stryk og 7
laud. 19 kandidater er altså gitt haud og flertallet av disse
samler seg i sjiktet 3.00 til 3.15: Av de laudable besvarelser er noen
gitt 2.60, resten på laudgrensen, med unntak for beste besvarelse på 2.40.
Spesielt når
det gjelder grensen stryk-bestått synes det å være
et visst avvik blant de gjennomgående sensorene jeg har vært i kontakt med.
Avvik finnes både i form av høyere og lavere strykprosent enn det som er
oppgitt ovenfor. For egen del har jeg gitt dårligste ståkarakter til de
kandidater som grenser opp mot normen
som er angitt i sensorveiledningen for å bestå (tvilen kommer kandidatene til
gode). Jeg minner spesielt om den store friheten kandidatene har og de
vanskeligheter dette nødvendigvis medfører ved utformingen av minimumskrav og
ved karakterfastsettelsen.
Sist oppdatert 24. januar 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |