UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2 |
Oppgaven: | ”Om reelle hensyn i formueretten” |
Som det fremgår av læringskravene, kreves det ”Grundig kjennskap
til juridisk metode i privatretten”. Av sentrale problemstillinger nevnes
blant annet ”Danning av rettsgrunnlag på privatrettslege område
utan lov og utan sedvane eller tidlegare rettspraksis.”, noe som skulle
bety at det kreves grundig kjennskap til emnet for nærværende oppgave.
Oppgavens emne må uansett sies å stå meget sentralt i dette
faget.
Emnet er inngående behandlet i Nygaards lærebok Rettsgrunnlag og
standpunkt (1999), som i sin helhet er hovedlitteratur i faget, se særlig
s. 112-135 og 208-216, men se også eksempelvis s. 83-85, 90-92, 173-175,
203-204, 254-256, 264-265, 267, 281, 346-349, og s. 362- 365. Emnet står
dessuten meget sentralt i den oppgitte støttelitteraturen. Kåre
Lilleholt har for øvrig skrevet en artikkel som nettopp heter ”Reelle
omsyn i formueretten”, se JV 2000 s. 49-60; kandidater som har lest denne
vil neppe angre på det.
Bedømmelsen
Oppgaven må som nevnt sies å være meget sentral, noe som kunne
tale for å stille forholdsvis strenge krav. Det riktige må nok imidlertid
være å legge seg på en mildere linje, i hvert fall når
det gjelder struktur. For det første; selv om oppgaven bare omhandler
reelle hensyn i formueretten, er den særdeles omfattende, og det er på
ingen måte klart hva som i norsk rett faller inn under etiketten ”reelle
hensyn”. Noen mener til og med at nærmest ethvert spørsmål
i rettskildelæren tangerer reelle hensyn – ”reelle hensyn
er alle rettskildefaktorers mor”, som det har vært sagt; de kommer
inn både på relevansstadiet, slutningsstadiet og vektstadiet. For
det annet er reelle hensyn – nettopp fordi de dukker opp på så
mange ulike steder i rettskildelæren – ikke fremstilt under ett
i læreboken, noe som betyr at kandidatene ikke får noen særlig
drahjelp av læreboken til å disponere oppgaven.
Når dette er sagt: De fleste har formentlig en viss formening om hva reelle
hensyn er, og for å passere bør man ha sagt noe forstandig om dette
ved hjelp av eksempler fra formueretten. For ståkarakter må det
stilles beskjedne krav til disposisjonen; oppgaven er så krevende at det
her bør utvises stor toleranse hvis kandidaten ellers viser en viss forståelse.
For laud bør det kreves en viss systematisk tilnærming til stoffet,
og man bør ha fått med seg at reelle hensyn har betydning i flere
relasjoner. Kandidatene må imidlertid stå svært fritt til
å disponere oppgaven, såfremt disposisjonen er noenlunde hensiktsmessig.
Det kan på ingen måte være noe vilkår for laud at man
berører tilnærmingsvis alle interessante aspekter ved reelle hensyn.
Den relative vekten av reelle hensyn, og reelle hensyn som såkalt primær
rettshjemmel bør imidlertid være brukbart behandlet (kandidatene
trenger selvsagt ikke å bruke Nygaards nye begrep ”primær
rettsheimel”). Disse to spørsmålene bør dessuten være
illustrert med treffende dommer fra formueretten; det skulle være nok
å ta av. Det bør komme klart frem at løsningen på
de aller fleste juridiske spørsmål ikke byr på tvil, og at
det ikke er noe hverdagslig fenomen at reelle hensyn blir utslagsgivende.
For god laud bør i tillegg disposisjonen og strukturen være noenlunde
bra, og utvalget av dommer bør ikke utelukkende svare til lærebokeksemplene.
Disse kandidatene vil gjerne demonstrere juridisk selvinnsikt ved å få
frem at man i drøftelser av vanskelige og kanskje tvilsomme rettslige
spørsmål gjerne må foreta mer prinsipielle overveielser av
hva som i alminnelighet vil være den beste regelen, herunder hvilke betraktninger
som typisk inngår i slike vurderinger på formuerettens område.
De som makter å skildre denne prosessen på en treffende måte
bør gis solid uttelling; det er lettere sagt enn gjort. Noen kandidater
vil kanskje peke på at det ikke gjelder noe legalitetsprinsipp i formueretten,
slik at rettsanvenderen gjerne har større albuerom her enn i den offentlige
rett, særlig når det gjelder reelle hensyn som primær rettshjemmel.
Virkelig gode kandidater vil kanskje peke på at det i enkelte formuerettslige
disipliner er visse særlige reelle hensyn som går igjen, for eksempel
hensynet til notoritet og publisitet i den dynamiske tingsretten. Videre at
formuerettslig regler, som andre regler, gjerne inngår i et system; kontraktsretten
er illustrerende ettersom den nyere kontraktslovgivningen i det vesentlige er
skåret over samme lest som kjøpsloven. Hensynet til ensartede og
konsekvente regler taler for eksempel for at kontrollansvaret i kjøpsloven
og bustadoppføringsloven bør tolkes noenlunde likt.
Det store skillet vil formentlig gå mellom kandidater som skriver i vei
om ”alt de vet om reelle hensyn” mer eller mindre hulter til bulter,
og kandidater som fokuserer på det virkelig interessante – hele
tiden med utgangspunkt i formueretten. Jeg sikter her til spørsmålene
om når og i hvilken grad reelle hensyn kan overstyre det som følger
av andre rettskildefaktorer, og når reelle hensyn kan tjene som primær
rettshjemmel. Til syvende og sist er dette et spørsmål om i hvilken
grad domstolene kan utøve såkalt rettsskapende virksomhet.
Oppgaven: | Kor langt gjeld det i norsk rett eit krav om overlevering av lausøyregjenstand frå avhendar til kjøpar som vilkår for vern mot avhendarens kreditorar og kolliderande rettserverv og kva går dette kravet ut på. |
Oppgåva er tredelt:
1) Det eine spørsmålet gjeld overlevering som vilkår for
vern mot kreditorar ved sal av lausøyreting.
2) Det andre spørsmålet gjeld det nærare innhaldet av eit
overleveringskrav med tanke på vern mot kreditorar.
3) Det tredje spørsmålet gjeld, noko indirekte, kva som skal til
for at avhendaren mistar legitimasjonen i høve til reglane om godtruerverv
av lausøyreting (”kolliderande rettserverv” omfattar også
kreditorbeslag, men i og med at kreditorane er nemnde særskilt, må
uttrykket sikte til andre erverv).
Dette er tema som må reknast mellom dei heilt sentrale i tingsrett II.
Dei to første spørsmåla er dekte i kap. 19.5 i Mads Henry
Andenæs: Konkurs (ti sider) og kap. 7.4.1 og 7.4.2 i Kåre Lilleholt:
Godtruerverv og kreditorvern (tolv sider). Dei to framstillingane er begge hovudlitteratur
og overlappar kvarandre. Dei fleste vil nok oppfatte dette som hovuddelen av
oppgåva. Slik sett er det ei oppgåve av typen ”frå side
– til side” som ein har prøvt å unngå til tredjeavdeling
dei seinare åra, og for sensorane blir det viktig å skilje mellom
oppgåvesvar som er rein attgjeving av pugg, og oppgåver som viser
forståing og meistring av desse spørsmåla.
Det tredje spørsmålet, om godtruerverv, krev meir sjølvstendig
innsats, i den forstand at kandidaten må presisere problemstillinga. Her
må ein fastleggje vilkåra i godtrulova for legitimasjon for å
kunne avgjera kva som skal til for at seljaren ikkje lenger er legitimert. Det
er dette som skal til for at kjøparen blir verna mot godtruerverv. Temaet
er omhandla i Kåre Lilleholt: Godtruerverv og kreditorvern kap. 3.4.5
(ei halv side) og i Kåre Lilleholt: Legitimasjon, publisitet og notoritet
(Jussens Venner 1996 s. 69–97) s. 84–86. Her kan ein ikkje rekne
med at kandidatane kjenner mange detaljar, men dei bør kunne resonnere
med utgangspunkt i dei omsyna som ligg attom reglane.
Det nærare innhaldet i reglane må reknast som velkjent, og det kan
visast til dei nemnde framstillingane.
Uttrykket lausøyreting (”lausøyregjenstand”) omfattar
også realregistrert lausøyre (skip og fly). Her må kandidatane
få vist at det er registrering som gjev rettsvern dersom tingen først
er registrert.
Kravet for å passere bør vera at kandidaten finn nokolunde rett
problemstilling og viser kjennskap til hovudreglane. Eit laudabelt oppgåvesvar
bør innehalde ei stødig framstilling av dei viktigaste reglane
og vise at kandidaten ser kva omsyn som ligg attom reglane. Viser kandidaten
dessutan sjølvstende og evne til problematisering, bør det lønast
med ein god laud.
Sist oppdatert 30.06.2003 av BMT Kommentarer til denne siden. |