UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
Sensorrettleiing teori 1 - Alternativ A
Sensorrettleiing teori 1 - Alternativ B
Sensorrettleiing teori 2
Sensorrettleiing teori 1,
Tredje avdeling våren 2001
Alternativ A:
Oppgåvetekst:
Tenk deg at du er tilsett i Lovavdelinga i Justisdepartementet.
Du har fått i oppdrag å lage eit utkast til lovregulering
av lausøyrekjøparens vern mot seljarens kreditorar.
Utkastet skal byggje på gjeldande rettstilstand, men du
står fritt til å kome med framlegg til presiseringar
og mindre justeringar. Tilverknadskjøp skal haldast utanom.
Lag lovutkast med merknader.
Læringskrav: Det blir kravt grundig kjennskap til dei grunnleggjande
reglane om overføring av ting, mellom anna reglane om kreditorekstinksjon
av rettar i lausøyreting.
I hovudlitteraturen er emnet dekt i Kåre Lilleholt: Godtruerverv
og kreditorvern (tredje utgåve 1999) punkt 7.4 og Mads Andenæs:
Konkurs (andre utgave 1999) punkt 19.5.
Kandidatane har ikkje fått særskild opplæring
i skriving av lovtekst, men dei er sjølvsagt godt kjende
med forma på lovtekstar og lovførearbeid. Oppgåvesvaret
må ha eit lovutkast og merknader til lovutkastet, men innafor
den ramma bør kandidatane stå fritt med omsyn til
oppsettet.
Spørsmålet om lausøyrekjøparens vern
mot seljarens kreditorar er etter måten grundig omtala i
hovudlitteraturen. Kandidatane bør kjenne til at spørsmålet
ikkje er lovregulert, og dei bør vise at dei kjenner den
sparsame høgsterettspraksisen (Rt. 1910.231 "kudommen
og Rt. 1912.263 "jarnskrapdommen"). Vidare bør
dei vise at dei kjenner den interesselæra som er sett fram
i juridisk teori. Dei særlege spørsmåla kring
individualisering av genusytingar bør òg vera med.
I eit lovutkast kan ein vente å finne desse momenta:
· det bør gå fram at regelen gjeld i høve
til utleggstakarar og konkursbu
· det bør gå fram at kjøparen iallfall
har rettsvern når tingen er teken frå seljaren
· det bør gå fram om reglane skal vera ulike
alt etter om kjøpesummen er betalt eller ikkje
· det bør gå fram om kjøparen skal
ha vern utan overlevering dersom det er i kjøpars interesse
at tingen framleis er hos seljaren
· det bør gå fram at individualisering er
eit vilkår når det gjeld genusytingar
· helst bør det seiast noko om det avgjerande tidspunktet
(sikringsakt for utlegg og opning av konkurs er mest nærliggjande)
I grunngjevinga av eit lovutkast av dette slaget kjem ein ikkje
utanom å seie noko om gjeldande rett, men kandidatane bør
stå nokså fritt med omsyn til kor mykje som skal seiast,
og korleis framstillinga skal leggjast opp. Hovudsaka er at dei
viser innsikt i rettsspørsmåla og får fram
at dei skjønar kva det handlar om. Eit elegant lovutkast
kan her fortelje like mykje som mange spalter med utgreiing. På
den andre sida kan det ikkje vera noko krav at kandidatane på
så kort tid kan laga eit gjennomarbeidd utkast, og da må
den innsikta som kjem fram i forklåringane, gje utteljing.
Kandidatar som ikkje greier å vise at dei meistrar dei grunnleggjande
spørsmåla kring lausøyrekjøparens rettsvern
mot seljarens kreditorar, bør ikkje passere. Dei som viser
solid kjennskap til dei sentrale problemstillingane og får
det fram anten gjennom eit lovutkast eller gjennom merknadene,
eventuelt ein kombinasjon, bør få laud. Det bør
vera rikeleg høve til å få gode resultat for
dei som viser at dei har arbeidt med spørsmåla og
har tenkt sjølvstendig gjennom dei. Det står att
å sjå om nokre rotar seg bort i meir lovtekniske vanskar
og mistar verdifull tid på det. Vonleg vil sensorane likevel
kunne oppdaga dei kvalitetane som måtte vera der.
Frå sensuren blir det meldt om tilfelle der kandidatar bruker
mykje tid på tilfelle der seljaren er gått konkurs
før salet. Det er inga god avgrensing, men er svaret elles
forstandig, bør ikkje dette trekkje så mykje ned.
Nokre kandidatar har ikkje med lovutkast i det heile. Dette må
klårt trekkje ned, men er resten godt, bør ikkje
mangelen vera øydeleggjande. Vi bør ta noko omsyn
til at oppgåveforma er uvand.
Alternativ B:
Oppgåvetekst:
Gje eit oversyn over reglane om lausøyrekjøparens
vern mot seljarens kreditorar og lausøyreseljarens vern
mot kjøparens kreditorar. Gjer greie for korleis kjøpar
og seljar kan sikre seg mot tap ved insolvens hos den andre parten.
Læringskrav: Det blir kravt grundig kjennskap til dei grunnleggjande
reglane om overføring av ting, mellom anna reglane kreditorekstinksjon
av rettar i lausøyreting. Det blir òg kravt grundig
kjennskap til dei materielle reglane om omfanget av dekningsretten
for kreditorane, mellom anna reglane om kontraktar og konkurs.
I hovudlitteraturen er emnet dekt i Kåre Lilleholt: Godtruerverv
og kreditorvern (tredje utgåve 1999) punkt 7.4, 8.5 og 8.6
og i Mads Andenæs: Konkurs (andre utgave 1999) punkt 15.1,
16 og 19.5.
Her er det spurt etter eit oversyn over dei aktuelle reglane og
deretter ei utgreiing om korleis kvar av partane kan sikre seg.
Spørsmåla kring kjøparens vern er nemnde under
A ovafor. Seljarens "vern" knyter seg til reglane om
stansingsrett og hevingsrett. Detaljane om stansingsretten er
ikkje omfatta av hovudlitteraturen; hevingsretten står det
meir om. Kandidatane bør òg sjå samanhengen
mellom hevingsrett, salspant og leasing.
I oversynet bør kandidatane få fram at kjøparen
etter vanleg oppfatning ikkje utan vidare har vern for sin rett
til kjøpte ting som ikkje er tekne frå seljaren når
kreditorane tek beslag. Det bør gjerast greie for rettspraksis
og den interesselæra som ein finn i litteraturen. Individualisering
av genusytingar må nemnast, og i dette alternativ B bør
også særspørsmåla kring tilverknadskontraktar
nemnast.
Kandidatane bør deretter få fram at ein seljar som
hovudregel mistar retten til å heve på grunn av betalingsmishald
når tingen er overgjeven til kjøparen. Dette følgjer
av dekningslova § 7-7 (sml. kjøpslova § 54 fjerde
ledd). Kor mykje som skal seiast om den eigentlege stansingsretten
(dekningslova § 7-2, jf. kjøpslova § 61), kan
vera ei smakssak. Dei stødige vil sjå at stansingsretten
ikkje får noko å seie i konkurssituasjonen; her blir
det berre eit spørsmål om kvar tingen var på
opningstidspunktet. Seljaren kan ta atterhald om utvida hevingsrett
eller om salspant innafor ramma av pantelova kapittel 3.
Det må vera godt spelerom når det gjeld kva som skal
takast med om måtar å sikre seg på. Først
og fremst bør kandidatane peike på at kjøparen
kan sikre seg ved å krevje yting mot yting, dvs. at tingen
blir betalt ved levering. For tilverknadskontraktar er oppfatninga
at ein bør godta avtaleklausular om at forskotsbetalande
kjøpar får vern etter kvart som arbeidet blir utført
(typisk skipsbygging). Kandidatane kan elles ta med at forskotsbetaling
kan sikrast med garantiar, pant e.l.
Sikring av seljarens krav er det sagt litt meir om i hovudlitteraturen.
Kandidatane skal ha god kjennskap til salspant og skal vita ein
del om leasing. Samanhengen mellom kommisjon og forbodet mot salspant
i varer for vidaresal er kjend, og dei spesielle tilfella i Rt.
1982.438 (salspant ikkje godteke sjølv om forhandlaren
berre kunne selje mot samtidig oppgjer til leverandør)
og Rt. 1997.1438 (leverandørlager inne i forhandlarens
lagerlokale vart ikkje godteke) er omtala.
Dei som ikkje meistrar hovudreglane om kjøpars og seljars
stilling i høve til den andre partens kreditorar, bør
normalt ikkje passere. Dei som kjenner hovudreglane, men som ikkje
greier å seie noko forstandig om korleis partane kan sikre
seg, kan neppe få laud - dei viser at dei ikkje har fått
med poenget med reglane. Det bør vera rom for gode karakterar
for dei som viser sjølvstende og forståing, og det
kjem nok i tilfelle best fram i utgreiinga om måtar å
sikre seg på.
Nokre kjem venteleg til å fortapa seg i detaljar om reglane
utan å seie stort om korleis partane kan sikre seg. Fullgode
svar blir ikkje dette, men sensorane bør likevel honorere
den kunnskapen og forståinga som kjem fram.
Bergen, 25. mai 2001
Kåre Lilleholt
Sensorrettleiing Tredje
avdeling
Teori 2
I. Oppgåveteksten:
1. Passivitet som ulovfest rettsgrunnlag i privatretten
2. Tilhøvet mellom lovfest og ulovfest rett i privatretten.
Det skal svarast på begge oppgåvene.
II. Rettskjelde- og metodelære II. Læringskrav
og litteratur:
Læringskrav:
Rettskjelde- og metodelæredelen tek sikte på ei nærmare
innlæring i juridisk metode, orientert mot praktisk rettsbruk
innan privatrett. Faget skal supplera studiet i materiell rett
i tredje avdeling ved å fokusera på rettskjelde- og
metodespørsmål bak og innanfor den materielle retten,
med variasjonar på ulike område.
Det generelle læringskravet er: Grundig kjennskap til juridisk
metode i privatretten.
Sentrale problemstillingar er:
· Presisering av rettsspørsmål i praksis på
privatrettens område. Regelsett og typetilfelle.
· Bruken av rettskjeldefaktorar og rettskjeldereglar for
standpunkt til løysing av rettsspørsmålet.
· Lovtolking, preseptorisk og deklaratorisk lov.
· Danning av rettsgrunnlag på privatrettslege område
utan lov og utan sedvane eller tidlegare rettspraksis.
· Sedvane og kutyme som rettsgrunnlag.
· Kontrakt som rettsgrunnlag.
· Ulike former for skjønn innan privatretten.
· Generalklausular som rettsgrunnlag.
· Rettspraksis sin særstilling ved stadfesting, tolking
eller danning av privatrettslege rettsgrunnlag.
Hovudlitteratur:
Nygaard, Nils: Rettsgrunnlag og standpunkt, 1999.
Støttelitteratur:
Krüger, Kai: Komparativ rettsmetode - observasjoner vedrørende
prinsipper for rettsanvendelse i Europa nord og sør - illustrert
ved tilfellet Norge og Italia, JV 1996 s. 281-312.
Sæbø, Rune: Generalklausulene i formuerettslovgivningen
i et rettskildeperspektiv, JV 1996 s. 313-325.
Rasmussen, Ørnulf: Alminnelige rettsgrunnsetninger, JV
1995 s. 299-312.
Skoghøy, Jens Edvin A., Utviklingstrekk i Høyesteretts
rettskildebruk, LoR 1996 s. 209-210.
Aarbakke, Magnus: Harmonisering av rettskilder, TfR 1966 s. 499-518.
III. Oppgåvedel 1
Temaet i oppgåvedel 1, Passivitet som ulovfest
rettsgrunnlag i privatretten, er gjennomgått i læreboka
Rettsgrunnlag og standpunkt på s. 223-227 og bl.a. s. 233-234.
Dessutan vil passivitetsverknader vera behandla i lærebøket
for ulike fagdisiplinar. Temaet vil også vera knytt til
meir allmenne strukturar og problemstillingar i juridisk metodelære
som er dekka i læreboka og litteraturen ovanfor. Passivitet
er såleis eit av fleire typer ulovfeste rettsgrunnlag. Passivitet
som ulovfest rettsgrunnlag er gjennomgått på førelesingane
i dette faget, omlag på tilsvarande måte som i læreboka.
Men det er mange måtar å behandla dette temaet på,
slik at ein ved sensuren bør vera romsleg med kva for opplegg
som kan gi eit godt oppgåvesvar.
Det skulle vera naturleg å ta ein relativt vid inngangsport,
og nemna at passivitetsspørsmålet på mange
område er lovregulert. Dette kan koma i samband med ei generell
innleiande skisse, eller i samband med ei eventuell presisering
av at oppgåva gjeld ulovfest rett. Ved ein eventuell presentasjon
av lovregulerte tilfelle bør kandidaten nytta høvet
til å peika på variasjonane i reglane, etter kva for
legislative omsyn som gjer seg gjeldande på ulike område
i privatretten. Til dømes kvifor reklamasjonsreglar har
korte fristar i motsetning til hevdsreglar, og kvifor somme av
reglane krev at rettsvinnaren/rettstaparen visste eller burde
visst, medan andre passivitetsreglar verkar objektivt. Ei slik
innleiande skisse kan også flettast inn i problemstillinga
i oppgåva.
Temaet er ulovfest passivitetsverknad. På eine sida er det
på det reine at passivitet kan fungera som ulovfest rettsgrunnlag.
På andre sida er det vanskeleg å finna vilkåra
for ulovfeste passivitetsverknader. I rettsteorien er det gjort
fleire forsøk på dette, jfr. særleg Arnholm,
som nærmast gav opp å formulera generelle vilkår.
Derimot kan det vera naturleg å arbeida med typetilfelle,
der passivitet kan fungera som primært rettsgrunnlag eller
som bidrag saman med andre legislative faktorar for danning av
eit rettsgrunnlag. Uttrykket "rettsgrunnlag" i oppgåveteksten
vil omfatta begge. Ei behandling av typetilfelle må knytast
til dei omsyn som elles gjer seg gjeldande på det aktuelle
livsområdet. For så vidt tilsvarande som når
passivitetsverknaden er lovregulert. På denne måten
kan passivitetsverknad byggja på ein felles rettstanke eller
rettsgrunnsetning i alle typetilfella, samtidig som den kan få
ulik vekt og utslag etter dei nærmare tilhøve og
legislative omsyn elles på området.
Etter dette er det naturleg at kandidaten knyter hovuddrøftingane
til typetilfelle. Og det vil ofte bety å knyta det til domsmateriale.
Men det vil vera naturleg at kandidaten samtidig fylgjer hovudtrådane
i stoffet, særleg tidsfaktoren og spørsmålet
om kunnskap. Sjøbu-dommen i Rt. 1893 s. 481 galdt bortfall
av bruksatterhald som seljaren tok ved avhending av ein parsell.
Kjøparen gjorde snart fysiske tiltak som forringa innhaldet
i atterhaldet, men seljaren reagerte ikkje før det var
gått 10 år og då var det for seint. Her innebar
situasjonen ei klår oppfordring til seljaren om å
reagera. Og det skulle han gjort innan rimeleg tid. Rt. 1983 s.
850 gjeld forelding av arv etter den gamle arvelova som var utan
foreldingsreglar. Her gjekk det 39 år før arvekravet
vart gjort gjeldande, men då var det for seint. Her står
tidsfaktoren og omsynet til rimeleg resultat sentralt. Custos-dommen
i Rt. 1992 s. 295 gjeld bortfall av avtale som vedkomande neglisjerte
fordi han meinte han ikkje var bunden av den. Dette sa han til
motparten, og når denne først reagerte etter eit
år, meinte fleirtalet (3-2) at avtalen ikkje kunne gjerast
gjeldande; mindretalet meinte avtalen var ugyldig. Sigdal-dommen
i Rt. 1992 s. 352 gjeld eigedomsretten til hyttetomter som låg
utanfor seljarens grunn. Etter ca. 19 år vart feilen oppdaga,
og påstått rette grunneigar gjorde krav gjeldande
mot kjøparane men tapte 3-2. Fleirtalet meinte at tap av
eigedomsrett ved passivitet etter tilhøva ikkje treng vera
avhengig av at vedkomande kan klandrast for at han ikkje greip
inn tidlegare. Det er usemje i litteraturen om korleis denne dommen
skal tolkast. Det vil vera positivt om kandidaten skisserer denne
usemja. - Dei dommane som her er nemnde er gjennomgått i
læreboka, og det finst også andre dommar som er relevante
for oppgåva.
IV. Oppgåvedel 2
Temaet i oppgåvedel 2, Tilhøvet mellom
lovfest og ulovfest rett i privatretten, er gjennomgått
meir prinsipielt i læreboka Rettsgrunnlag og standpunkt
på s. 41 flg. og s. 48 flg, s. 197-203 og bl.a. s. 204 og
andre stader. Dessutan vil også dette temaet vera drøft
ut frå ymse materielle synsvinklar i lærebøker
for ulike fagdisiplinar.
Tilhøvet mellom lovfest og ulovfest rett gjer seg
gjeldande på ulike plan og i ulike relasjonar. Kandidaten
bør ikkje ta eit for snevert utgangspunkt. Kontraktfest
rett kan haldast utanfor. Men det må vera greit nok at kandidaten
legg sine drøftingar til eit visst fagområde, dersom
dette ikkje fører til ubalanse i dei meir prinsipielle
problemstillingane som oppgåva legg opp til. Kandidaten
bør peika på den prinsipielle skilnaden i autoriserings-
og legitimeringsgrunnlaget for lovfest og ulovfest rett. For lovfest
rett ligg det i sjølve uttrykket at her byggjer ein på
autorisert lovtekst, og at lovtolking vil vera sentralt ved rettsbruken.
For ulovfest rett ligg det i uttrykket at det aktuelle typetilfellet
ikkje er lovregulert, og at rettsgrunnlaget her vil måtte
byggja på andre legitimerings- eller autoriseringsgrunnlag.
Det kan ikkje krevjast at kandidaten går særleg langt
inn i desse meir generelle problemstillingane. Drøftingane
vidare bør straks knytast til situasjonen i privatretten.
I privatretten vil rettsreglane i hovudsak ha konfliktløysing
og førebygging av konflikt som siktemål. Siktemålet
er ikkje så mykje statleg regulering med lovgjeving som
reguleringsreiskap. Dette gjer at privatretten er mindre avhengig
av lovgjeving enn offentleg rett er. Private tvister kan ofte
løysast på rettsgrunnlag danna utan lovgjeving. Likevel
har det i nyare tid vore ei nokså omfattande lovgjeving
innan privatretten. Dels i form av kodifisering av etablert rett,
dels har denne lovgjevinga eit visst reguleringsføremål,
å verna svak part i eit forhold, og dels kan den ha konflikthindrande
siktemål. Å overlata utviklinga til ulovfest regeldanning
vil kunne vera for uoversiktleg og for uvisst på vedkomade
område.
Når det gjeld sjølve rettsbruken, kan tilhøvet
mellom lovfest og ulovfest rett stundom vera flytande. På
ulovfest område vil rettsbrukaren nytta alle rettskjeldefaktorar
som er relevante for løysing av det aktuelle rettsspørsmålet.
Også lov eller lovtekst som ikkje regulerer vårt spørsmål
kan gi bidrag eller støtte til løysing. Dette kan
for det første skje i form av analogi. Analogi til lov
blir her primær rettsheimel. I rettskjeldelæra blir
analogisk bruk av lov dels plassert innan lovfest rett og dels
under ulovfest rett. Realiteten er at eit ikkje lovregulert spørsmål
finn si løysing ved analogi til lov. Ei viss form for analogi
er også det å generalisera lova som utgangspunkt for
danning av allmenne retningsliner eller prinsipp utanfor lovområdet.
Kjøpslova 1907 vart dels brukt på denne måten.
Ulovfest regeldanning kan også skje ved å samanlikna
reglar som gjeld for ulike kontraktstypar med sikte på å
påvisa fellestrekk som uttrykk for retningsliner til løysing
av usikre ulovfeste spørsmål. Nokre av våre
allmenne kontraktsrettslege prinsipp kan vera døme på
dette. Ein dels tilsvarande variant er å sjå lovregulering
på beslekta område som utslag av ein rettstanke, prinsipp
eller rettsgrunnsetning som gjeld også utanfor lova, jfr.
bl.a. personverndommen i Rt. 1952 s 1217 og regressdom i Rt. 1968
s. 48. Tilhøvet mellom lovfest og ulovfest rett er aktuelt
også ved antitetisk tolking. At lova på eit tilgrensa
område må tolkast uttømande, kan samtidig bety
at den blir tolka antitetisk på "vårt" område,
og det kan igjen bety at lova dermed stengjer for ulovfest regeldanning
her. Tilhøvet mellom ulovfest og lovfest rett kan også
omfatta "god skikk"-reglane. Når lova stiller
god skikk krav, vil det i prinsippet bety at lova viser til etablert
skikk på området. Denne skikken inneheld ulovfeste
normer, og desse normene er det så som kan supplera lova.
Dessutan kan eit ulovfest regelfragment gå inn som fragment
i ein lovregel, som i Rt. 1995 s. 209 om organansvar.
V. Vurderingar
Oppgåva må vel reknast som vanskeleg. Den
kan disponerast på fleire måtar. To heilt ulike oppgåvesvar
kan vera like gode. Sensuren kan såleis bli krevjande. Ei
hovudvekt bør leggjast på om kandidaten har fruktbare
og presise problemstillingar i høve til det oppgåva
spør om, og viser evne til å setja ulike deler av
stoffet inn i sin rette samanheng. Som utgangspunkt er dei to
oppgåvedelene likeverdige, men heile prestasjonen bør
vurderast under eitt ut frå det samla rettskjeldemessige
innhaldet. Stoffmessig kan dei dels gli over i kvarandre.
Bergen 9. mai 2001.
Tilføying 23. mai 2001: Ved slike oppgåver kan somme
kandidatar ha visse vanskar med å skilja mellom materiell
rett og rettskjelde- og metodespørsmål. Og det er
ein flytande overgang og dels eit fellesskap mellom desse to tema,
jfr. læreboka bl.a. s. 25. For slike oppgåver som
denne vil det vera naturleg å bruka materiellrettsleg stoff
som illustrasjonar av metode for reising av rettsspørsmål,
framskaffing av rettsgrunnlag og argument, og for oppbygging av
grunngjeving for løysing av dei aktuelle rettsspørsmål.
Terminologien er dels annleis i læreboka enn i andre rettskjeldeframstillingar.
Andre framstillingar brukar gjerne terminologien relevans, slutning
og vekt, men dette er dels kritisert i læreboka s. 34 flg.
Sentralt i læreboka er terminologien primær rettsheimel
(for løysing), bidrag (til løysing), og støtte
til ei løysing som byggjer på anna grunnlag, jfr.
særleg kap. 4,II-III s. 79-89. I sensuren bør ein
ikkje vera for kategorisk eller streng når det gjeld terminologien.
Sist oppdatert 10.oktober 2001 av bmt Kommentarer til denne siden. |
Sist oppdatert 15. juni 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |