UiB : Juridisk
Fakultet : Studier
: eksamen
: oppgaver
4. avdeling
Sensorveiledning, endelig utgave
Fjerde avdeling juss
Vårsemesteret 2001
Teoretisk oppgave nr. 1
Oppgaven: |
Ytringsfriheten
|
1.
|
Innledning
|
Det understrekes at dette er en veiledning til bruk for
sensorene. Formålet er å gi sensorene en skisse til
inngående kjennskap til de spørsmål oppgaven
reiser. Veiledningen er ingen uttømmende beskrivelse av
oppgavens tema, og heller ingen fasit til besvarelse av oppgaven.
Oppgaven er en heldags teorioppgave.
Oppgaveteksten er svært kort: Ytringsfriheten.
Oppgaven angis svært generelt og er omfattende. Det må
antas at studentene disponerer oppgaven på ulik måte,
og det må vises stor generøsitet fra sensors side
i vurderingen av studentens valg av struktur (så lenge de
sentrale poengene kommer frem). Fordi oppgaveteksten er såvidt
vag, må en imidlertid kunne forvente at studentene behandler
vernet både i grunnlovsretten og i EMK-retten. Oppgaveteksten
er imidlertid ikke til hinder for at studentene også behandler
spørsmål relatert til ytringsfriheten i andre internasjonale
konvensjoner enn EMK (f.eks. FN-konvensjonen om sivile og politiske
rettigheter av 1966), og i hvert fall til en viss grad
ytringsfrihetens vern i formell lovgivning.
Det vil også være naturlig
å si noe om forholdet mellom EMK art 10 og Grl §
100 i en oppgave som denne, særlig på bakgrunn av
læringskravenes anvisning om forholdet mellom nasjonalt
og internasjonalt rettighetsvern. Herunder vil både
menneskerettsloven, Grl § 110c og presumsjonsprinsippet være
relevante retningslinjer. Dette kommer jeg tilbake til.
Det vil heller ikke være utenfor
oppgaven å komme med rettspolitiske betraktninger i en nokså
stor grad. Det vil for temaets vedkommende særlig være
naturlig å behandle forslaget til ny bestemmelse om ytringsfrihet
i Grl § 100 som fremkommet i NOU 1999: 27. De bedre kandidatene
vil nok kunne dra fra de andre til en viss grad her.
2.
|
Læringskrav og litteratur. Undervisning
|
En får anta at oppgaven hører hjemme i faget
Statsrett II (4 vt). Av læringskravene
hitsettes:
|
Det kreves grundig kjennskap til systemet
for vern av menneskerettigheter etter grunnloven og etter internasjonale
konvensjoner. (Det er en nær forbindelse til internasjonale
systemer for håndhevelse av menneskerettigheter, som læres
i internasjonal rett). Det kreves grundig kjennskap
til forholdet mellom nasjonalt og internasjonalt rettighetsvern,
og av vernet etter grunnloven §§ 96, 97, 99, 100, 105,
jf 110c, og etter artiklene 6 og 10, jf artikkel 1 i Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon. Det kreves også grundig kjennskap
til domstolskontrollen med formelle lover. Det kreves kjennskap
til det konstitusjonelle ansvaret. |
Innføringslitteratur er Torkel Opsahl og
Jørgen Aall: Internasjonale menneskerettigheter m.v., §§
123126 i Knophs oversikt over norsk rett, 11. Utg
(Oslo: Universitetsforlaget 1998) og Torkel Opsahl: Internasjonale
menneskerettigheter. En foreløpig innføring
(Oslo: Institutt for menneskerettigheter 1996) særlig s
5356. Det får antas at innføringslitteraturen
er av underordnet betydning i denne oppgaven, men pga den begrensede
omhandlingen av EMK art 10 i hovedlitteraturen skal en ikke underslå
at studentene kan være henvist til et grundig studium av
innføringslitteraturen.
Relevant hovedlitteratur
er Johs. Andenæs: Statsforfatningen i Norge, 8. Utg
(Oslo: TANO 1998), særlig s 321338. Det understrekes
at hovedlitteraturens dekning av EMK art 10 med respekt og melde
er svært svak. Den står ikke i forhold til hva som
i dag forventes av kunnskap relatert til vernet om ytringsfriheten
i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon. Kandidatene vil
kunne få noe ut av innføringslitteraturen, men mer
gjennom nordisk støttelitteratur. Jeg vil anta at mange
har lest Erik Møses kommentarer i Karnov både flittig
og lenge. Det vil de kunne ha tjent på i lengden.
Som oppgitt støttelitteratur
av betydning peker jeg særlig på Hans Danelius:
Mänskliga rättigheter i europeisk praxis, Stockholm
1997 s 260283, samt Peer Lorenzen, Lars Adam Rehof og Tyge
Trier: Den Europæiske Menneskeretskonvention med kommentarer.
København: Jurist- og Økonomforbundets forlag, s
260279.
For egen regning henleder
jeg også oppmerksomheten på Arne Fliflets kommentarer
til Grl § 100, og Erik Møses kommentarer til EMK art
10 i Karnov kommentert lovsamling, samt NOU 1999:27
Ytringsfrihed bør finde Sted. Enkelte studenter
vil kanskje også ha lest Kyrre Eggen: Vernet om ytringsfriheten
etter art. 10 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon,
Oslo 1994 og Kyrre Eggen: Norges internasjonale forpliktelser
på ytringsfrihetens område, i vedlegg 2 til NOU
1999: 27. Pål Lorentzen: Ytringsfriheten på fremmarsj,
Lov og rett 2001 s 67100 er den forløpig ferskeste
artikkel om ytringsfriheten i EMK art 10 og Grl § 100 sett
i lys av det spørsmålet som har voldt størst
problemer for Norges forhold til EMK ærekrenkelsesspørsmålet.
Dette er også behandlet av Kyrre Eggen: Ytringsfrihet, personvern
og ærekrenkelser tre norske saker for EMD, Kritisk
Juss 2000 s 223260.
Det finnes mye god litteratur om
EMK art 10 f.eks. på engelsk, tysk og fransk. Det kan ikke
antas at studentene har lest denne litteraturen.
Undervisningen i faget har
vært tilfredsstillende.
3.
|
Nærmere om oppgavens tema
|
Besvarelsen kan disponeres på mange ulike måter.
Én måte som vil spare kandidatene for mye arbeid
(i hvert fall spalteplass) vil en punktvis sammenlignende fremstilling
av ulike spørsmål i Grl § 100 og EMK art 10.
Dette forsøkes gjort i det følgende. Jeg understreker
at oppgaveteksten gjør andre disposisjoner både mulige
og like riktige som denne.
3.1
|
Om forslaget til ny bestemmelse i Grl § 100
|
For ordens skyld nevner jeg at NOU 1999: 27 foreslå
en endret og utvidet Grl § 100 med følgende ordlyd:
|
Ytringsfrihed bør finde Sted.
Ingen kan holdes retsligt ansvarlig
for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab,
medmindre det lader sig forsvare holdt op imot Ytringsfrihedens
Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie
Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør klart være
foreskrevet i Lov. Ingen kan holdes retsligt ansvarlig for at
en Paastand er usand, naar den er fremsat i agtsom god Tro.
Frimodige Ytringer, om Statsstyrelsen
og hvilkensomhelst anden Gjenstand, ere Enhver tilladte.
Forhaandscensur og andre forebyggende
Forholdsregler kan benyttes kun i den Udstrækning det er
nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig
Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes
i Værk uden i Anstalter og efter Tilladelse af Domstol.
Enhver har Ret til Indsyn i Statens
og Kommunernes Acter og til at følge Forhandlingerne i
Retsmøder og folkevalgte Organer. Loven kan kun sætte
slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særligt
tungtveiende Hensyn gjøre dette nødvendigt.
Det paaligger Statens Myndigheder
at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig
Samtale. |
Paragrafens hoveddel uttales i første ledd. Andre ledd
gir de nærmere materielle reglene om den klassiske ytringsfriheten
(materiell ytringsfrihet), informasjonsfriheten og retten til
taushet (negativ ytringsfrihet, friheten til ikke å ytre
seg). Andre ledd erstatter dagens Grl § 100 andre setning.
Tredje ledd er en videreføring av dagens Grl § 100
tredje setning. Bestemmelsen verner både mot offentlig myndighet
og mot private aktører, heter det i NOU 1999: 27 s 239.
Fjerde ledd omhandler den formelle ytringsfriheten (forbudet mot
forhåndskontroll), dvs en utvidet utgave av dagens første
setning. Femte ledd i forslaget omhandler privatpersoners krav
på informasjon fra det offentlige (ny), og sjette ledd omhandler
infrastrukturkravet (ny).
Det anbefales å lese utvalgets
sammendrag av forslaget til den nye bestemmelsen inntatt i NOU
1999: 27 s 239 flg (kapittel 10 Grunnlovsforslag) dersom en ønsker
nærmere detaljer i forholdet mellom nåværende
§ 100 og den foreslåtte bestemmelsen. Forslaget er
bifalt av Justisdepartementet i St meld nr 42 (1999-2000) Om
endring av Grunnloven § 100. Det må antas at mange
kandidater kjenner til utvalgets innstilling og lovforslag. Visse
forbindelseslinjer mellom nåværende Grl § 100
og foreslått Grl § 100 vil derfor sannsynligvis komme
opp i besvarelsene. Enkelte kommentarer knyttet til grunnlovsforslaget
er derfor innbakt i fremstillingen under.
3.2
|
Grunnleggende forskjeller og likheter mellom EMK art 10
og Grl § 100
|
Felles for bestemmelsene er at de knesetter et vern om
en rettighet som anses for å være fundamental eller
grunnleggende i vår rettsorden. Det er også derfor
rettigheten (ytringsfriheten) er nedfelt i rettslige instrumenter
av særlig høy rang (internasjonal traktat, konstitusjonen).
Men det springer en i øyet at det er mange grunnleggende
forskjeller mellom EMK art 10 og Grl § 100.
For det første er det snakk
om regulering i to ulike instrumenter. Grunnloven §
100 finnes i et nasjonalt konstitusjonelt instrument som er lex
superior i vårt rettssystem, vedtatt av Riksforsamlingen
på Eidsvoll og med Stortinget som dagens forfatter.
EMK art 10 er nedfelt i en overnasjonal/internasjonal konvensjon
som Norge er bundet av på folkerettslig plan. EMK er utarbeidet
av representanter for alle (i 1950) medlemsstater i Europarådet
gjennom mellomstatlige forhandlinger. Gjennom menneskerettsloven
er EMK art 10 også norsk lov på formell lovs nivå.
Det er tale om bestemmelser med ulikt opphav, ulike funksjoner
og ulik forhistorie. EMK art 10 ble utformet i 1950, delvis som
et resultat av Den andre verdenskrig og delvis som en reaksjon
på den kommunistiske trussel fra øst. EMK art 10
representerer etterkrigstidens liberalisme, humanisme og markedstro.
Grl § 100 ble utformet på Eidsvoll i 1814 i en tid
sterkt preget av frihets- og selvstendighetskamp både hjemme
og ute, og med opplysningstidens idealer stående sentralt
i bevisstheten.
Det kan være relevant for
kandidatene å peke på at de to bestemmelsene er
utformet og lagt opp på forskjellig måte. EMK
art 10 fremstår som mer systematisk utarbeidet
enn Grl § 100, som for de fleste er vanskelig tilgjengelig
og å få fatt på. Kandidater som får frem
at EMK art 10 kan egne seg som en modell, eller et vindu
som man ser Grl § 100 gjennom, kan muligens se endel prinsipielle
spørsmål som en vanskelig kan få øye
på ved å begynne med rettighetsvernet i Grl §
100. I forlengelsen av dette kan det være grunn til å
påpeke at vernet i Grl § 100 fremstår som noe
mindre tilpasset dagens situasjon og utfordringer enn EMK art
10. Det er også derfor det er foreslått en ny Grl
§ 100. En kan selvsagt innvende mot lovforslaget at heller
ikke den foreslåtte lovteksten fremstår som spesielt
godt tilgjengelig og lettfattelig.
Et likhetstrekk mellom bestemmelsene
er at de fremstår som nokså vagt utformede.
Detaljreguleringen er vanskelig å lese ut av ord og uttrykk
i bestemmelsene, kanskje med visse unntak (f.eks. EMK art 10 nr
1 annen setning). Dette gjør tolking, særlig gjennom
domstolspraksis, særlig relevant.
Det er både likheter og forskjeller
knyttet til hvilke domstolsorganer som tolker og anvender
de to bestemmelsene og dermed utvikler rettstilstanden knyttet
til dem. EMK art 10 tolkes på overnasjonalt plan av Den
europeiske menneskerettighetsdomstol i Strasbourg (EMD). Men EMK
art 10 vil også bli tolket av norske domstoler på
alle nivåer. Høyesteretts tolking har en særlig
viktig rolle både for EMK art 10 og for Grl § 100.
Grl § 100 kan også påberopes for alle øvrige
norske domstoler, men kan ikke tolkes av EMD.
Det er visse rettskildemessige
poenger knyttet til de to bestemmelsene. Litt er allerede sagt
om ordlyden. Rettspraksis vil spille stor rolle i tolkingen av
begge bestemmelser. Forarbeidene spiller en mindre rolle ved tolkingen
av både Grl § 100 og EMK art 10. Grl § 100 er
såvidt gammel og det finnes uansett ikke omfattende forarbeider
til bestemmelsen, selv om forhistorien ennå kan ha en viss
betydning. NOU 1999: 27 vil ventelig spille større rolle
ved tolkingen av en evt ny Grl § 100. EMKs forarbeider (travaux
préparatoires) spiller mindre og mindre betydning i
praksis pga den dynamiske tolkingsstil som EMD bekjenner seg til:
Konvensjonens rettigheter, herunder EMK art 10, skal tolkes i
tråd med tidens krav og dagens forhold. Dermed spiller oppfatninger
om hvordan bestemmelsen var å forstå for femti år
siden mindre betydning. Statspraksis spiller en viss rolle i EMK
(jf begrepet i EMK-retten om en felles europeisk standard), og
myndighetspraksis spiller også en viss rolle ved tolkingen
av Grl § 100. Også andre rettskildemessige poenger
kan det være grunn til å nevne, herunder tolkingsprinsipper.
Men kandidatene bør ikke fortape seg i detaljer her. Det
sentrale må være for de som tar opp slike spørsmål
å få frem forhold som blir relevante for den
fremstilling av rettstilstanden de lege lata og de lege
ferenda under de to bestemmelsene som kandidatene skal konsentrere
seg om.
3.3
|
Begrunnelsen for ytringsfriheten
|
Det vil være sentralt for kandidatene å komme
med noen tanker om begrunnelsen for at en oppstiller et
grunnleggende vern om ytringsfriheten, samt noen tanker om hvilke
betenkeligheter et omfattende ytringsfrihetsvern kan medføre.
I NOU 1999: 27 angis det tre hovedgrunnlag for en grunnlovsfestet
rett til ytringsfrihet, som må antas å gjelde som
begrunnelse også for det nåværende vernet. For
det første er ytringsfriheten viktig for et fungerende
demokrati og en fungerende rettsstat. For det andre er ytringsfriheten
viktig for individets selvutvikling og utfoldelse. Det er gjerne
disse to begrunnelsene som fremheves i teori og praksis. Se Andenæs
s 321322. Det er også disse to begrunnelsene som fremheves
av EMD, se særlig Handyside mot Storbritannia, Series A
24 § 49.
For det tredje begrunnes vernet
om ytringsfriheten i NOU 1999: 27 i den dialektiske sannhetssøken,
altså en slags diskursteoretisk begrunnelse om at bare gjennom
utveksling av ytringer på ytringsfrihetens markedsplass
vil en komme frem til synspunkter og standpunkter som fremstår
som mest holdbare og legitime. Det siste poenget har vel ikke
komme like mye frem i redegjørelsen for det nåværende
vernet i Grl § 100, og er heller ikke eksplisitt nevnt i
EMK-rettslige begrunnelser. Jeg vil anta at de færreste
får med seg det siste poenget.
En for omfattende beskyttelse av
ytringsfriheten kan for det første undergrave offentlige
myndigheters legitime behov for en viss kontroll på og over
sitt territorium. Derfor kan det f.eks. i visse tilfeller være
behov for hemmelighold av informasjon og taushetsplikt for opplysninger.
For det andre kan en for omfattende beskyttelse av ytringsfriheten
medføre at andre grunnleggende interesser og rettigheter
blir begrenset eller krenket. Den mest sentrale problemstillingen
her er forholdet mellom retten til ytringsfrihet og hensynet til
enkeltmenneskers rett til respekt for sitt privatliv. Det er dette
problemet som oftest kommer opp i praksis gjennom ærekrenkingssaker.
Men også andre interesser og rettigheter for privatpersoner
kan bli begrenset, f.eks. kan én persons religionsfrihet
bli krenket gjennom en for omfattende ytringsfrihet for en annen
(f.eks. blasfemi-tilfeller).
Det er imidlertid grenser for hvor
store skranker som kan tillates i ytringsfriheten nettopp pga
dens fundamentale betydning for både samfunn og individ.
I Handyside mot Storbritannia, Series A 25 uttalte EMD at nettopp
pga dens sentrale funksjon i et demokratisk samfunn må ytringsfriheten
i EMK art 10 underlegges en vid definisjon i praksis. Både
ufarlige og positive såvel som krenkende, sjokkerende og
forstyrrende ytringer har som utgangspunkt krav på beskyttelse.
Uten slike krav, som følger av tanker om pluralisme, toleranse
og vidsyn, vil det ikke foreligge et demokratisk samfunn,
uttalte domstolen. Samme betydning kan muligens tillegges ytringsfriheten
også etter Grl § 100.
3.4
|
Hva regnes som ytringer?
|
Begrepet ytring kan problematiseres. I Grl
§ 100 første setning tales det om Trykkefrihed
(altså skriftlige ytringer), men det ellers tales om Ytringer
mer generelt. Det kan diskuteres i hvilken grad det er ulik regulering
i de ulike bestemmelsene i Grl § 100. Enkelte vil nok anta
at første setning bare dreier seg om skriftlige ytringer,
mens ytringer i f.eks. elektronisk form ikke er beskyttet etter
samme bestemmelse. Det er selvsagt lite i veien for å anvende
bestemmelsen analogisk på andre former for ytringer, men
dette er hittil ikke vært gjort. NOU 1999: 27 foreslår
å fjerne all tvil, og innfører Ytringsfrihed
som begrep.
EMK art 10 er mer generelt utformet,
og taler om ytringsfrihet. Det oppstilles en viss
eksemplifisering i art 10 nr 1 første setning av former
for ytringer som er beskyttet. Det er klart at både skriftlige
og muntlige ytringer, uansett medium, er beskyttet som utgangspunkt.
Alle former for informasjon, idéer og meninger omfattes
som utgangspunkt i følge praksis. Det er ingen skarpe grenser
mellom meninger, informasjon (opplysninger) og idéer.
3.5
|
Hvilke former for ytringsfrihet er beskyttet?
|
Et beslektet spørsmål er hvilke former for
frihet til å ytre seg som er beskyttet
i de to bestemmelsene. Ytringsfrihet kan jo arte seg
på mange tenkelige måter, og spørsmålet
er hvor mange slags tenkelige måter som nyter beskyttelse
etter de to bestemmelsene.
Grl § 100 beskytter etter tradisjonell
lære to former for ytringsfrihet. For det første
oppstilles det et vern om den formelle meddelelsesfrihet,
eller sagt med andre ord: Forbudet mot forhåndssensur av
skriftlige ytringer. Dette fremkommer av § 100 første
setning Trykkefrihed bør finde Sted.. Slik
jeg leser hovedlitteraturen på området er det bare
unntaksvis mulig at den formelle meddelelsesfriheten også
gjelder andre ytringer enn de skriftlige (Andenæs s 325327,
Fliflet note 237). Betegnelsen formell ytringsfrihet
som ofte brukes i litteraturen er kanskje noe lite presis ettersom
bare en formell side av én del av tenkelige
ytringsfrihetsformer er beskyttet, nemlig meddelelsesfriheten.
For det andre beskytter Grl §
100 den materielle meddelelsesfrihet. Statens adgang til
å iverksette sanksjoner mot privatpersoner i ettertid for
ytringer de har fremført er begrenset til en viss grad.
Dette kommer til uttrykk i annen og tredje setning i bestemmelsen.
Ordlyden i annen setning (ladet trykke eller udgive)
tyder på at også bare skriftlige ytringer er vernet
her, men det synes klart (Fliflet) at bestemmelsen her kan anvendes
analogisk på muntlige ytringer. Det oppstilles i annen setning
visse vilkår for at staten kan iverksette sanksjoner i ettertid,
altså begrense meddelsesfriheten i ettertid. Det følger
av uttrykket forsætligen og aabenbare har enten selv
vist, eller tilskyndet Andre til Ulydighed mot Lovene, Ringeagt
mot Religionen, Sædelighed eller de konstitutionelle Magter,
modstand mod disses Befalinger, eller fremført falske og
ærekrenkende Beskyldninger mod Nogen. Andenæs
behandler de ulike elementene i vilkårene s 327--335, se
også Fliflet i note 238. Tredje setning tillater en viss
oppmykning i begrensningene som følger av annen setning.
I visse tilfeller har altså privatpersoner en viss utvidet
materiell meddelelsesfrihet: Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen
og hvilkensomhelst anden Gjenstand er likevel tillatt, tross
begrensningsadgangen for staten i annen setning. Om vilkårene
for utvidet meddelelsesfrihet etter tredje setning, se Andenæs
s 335337, Fliflet note 239. Vilkårene må selvsagt
tolkes i praksis, men det kan ikke forventes mye detaljkunnskaper
fra kandidatene på dette området.
Grl § 100 beskytter altså
etter sin ordlyd bare en begrenset del av meddelelsesfriheten.
Den beskytter ikke etter ordlyden retten til å motta opplysninger
eller informasjon. Andenæs s 325 ser imidlertid ut til å
godta en generøs tolking av bestemmelsen. Det oppstilles
trolig ikke et krav på informasjon for privatpersoner fra
offentlige myndigheter i Grl § 100. Det kan vel heller ikke
sies å følge av bestemmelsen at negativ meddelelsesfrihet,
altså retten til å nekte å ytre seg, er beskyttet
på grunnlovsplan. Og det er altså etter tradisjonell
lære ikke noen forbud mot forhåndssensur etter første
setning av andre enn skriftlige ytringer. NOU 1999: 27 utvider
formene for beskyttet ytringsfrihet betraktelig gjennom endringen
i foreslått Grl § 100 første ledd, men også
femte og sjette ledd. Se NOU 1999:27 s 239-240.
EMK art 10 nr 1 eksemplifiserer til en viss
grad hvilke former for ytringsfrihet som er beskyttet etter bestemmelsen.
For det første er det en frihet til å ha meninger.
Den positive meningsfrihet er altså beskyttet.
EMD har innfortolket også en negativ
meningsfrihet, friheten til ikke å bli pålagt
av offentlige myndigheter å ytre meninger om noe (retten
til å forholde seg taus). Meningsfriheten vil ofte kunne
støte an mot andres ærefølelse, og det er
gjerne i forbindelse med den positive meningsfrihet at problemene
oppstår i form av påstander om ærekrenkelse,
jf f.eks. Lingens mot Østerrike, Series A 103 (ærekrenkelse
av politiker) og Bladet Tromsø A/S og Stensås mot
Norge, dom av 20.5.1999 (ærekrenkelse av hvalfangere).
For det andre beskyttes friheten
til å motta opplysninger og informasjon. Denne
retten til å motta ytringer fra offentlige
myndigheter er begrenset. EMD har slått fast at privatpersoner
med hjemmel i denne bestemmelsen bare har en rett til uten offentlig
innblanding å motta eller å få tak i informasjon
som er gjort tilgjengelig for offentligheten. Adgangen til å
kreve utlevert informasjon fra offentlige registre er nokså
begrenset, jf retningslinjene fra EMD i Leander mot Sverige, A
116 og Gaskin mot Storbritannia, Series A 160. Se også Guerra
med flere mot Storbritannia fra 1998 (spørsmål om
lokalbefolkningen hadde krav på informasjon om miljørisikoen
ved forurensende industrianlegg).
For det tredje omfatter vernet i
EMK art 10 nr 1 friheten til å meddele ytringer (meddelelsesfriheten).
Meddelelsesfriheten omfatter både skriftlige og muntlige
ytringer. EMD har slått fast at pressens og medias meddelelsesfrihet
(pressefriheten) anses å ha en særlig viktig rolle
i samfunnet, og denne delen av ytringsfriheten har derfor en særlig
sterk beskyttelse under EMK. Se særlig Sunday Times mot
Storbritannia, Series A 30 (pressens rolle som public watchdog
offentlig vaktbikkje). Meddelelsesfriheten
omfatter også retten til kringkasting, filmfremvisning,
osv. Se f.eks. Groppera Radio AG med flere mot Sveits, Series
A 173 (som gjaldt radiosendinger). En viss begrensning av den
frie rett til meddelelser gjennom kringkasting følger spesifikt
av tredje setning i EMK art 10 nr 1, men denne bestemmelsen har
ingen stor praktisk interesse. Kunsteriske ytringer og uttrykksformer
nyter også beskyttelse, jf Müller med flere mot Sveits,
Series A 133. Det gjør også den såkalte kommersielle
ytringsfriheten (reklamefriheten), jf markt Intern Verlag GmbH
og Klaus Beermann mot Tyskland, Series A 165.
3.6
|
Hvem nyter beskyttelse under ytringsfriheten?
|
Grl § 100 taler om Ingen og Enhver
når den henviser til hvem som kan påberope seg beskyttelse
under bestemmelsen (hvem som er rettighetssubjekt).
Dette er nokså vide uttrykk, som nok bør kunne omfatte
alle former for privatpersoner med rettslig handleevne. Således
vil både fysiske og juridiske personer nyte beskyttelse
under Grl § 100.
EMK art 10 beskytter etter sikker
tolkingspraksis både fysiske personer (se f.eks. Handyside-saken)
og juridiske personer (se f.eks. Sunday Times-saken). Ytringsfriheten
for juridiske personer vil særlig være aktuell i forbindelse
med pressefrihet for aviser, medieselskaper, osv, men også
i relasjon til den kommersielle ytringsfriheten. Det fremkom klart
i EMD i saken Groppera Radio med flere mot Sveits, Series A 173
at juridiske personers ytringsfrihet er beskyttet selv i de tilfellene
hvor en beskyttelse i realiteten beskytter profittformål.
3.7
|
Mot hvem oppstilles retten til ytringsfrihet
som et vern?
|
Ordlyden i Grl § 100 tyder på at vernet i bestemmelsen
i realiteten er et vern privatpersoner har mot inngrep fra offentlige
myndigheters side. Første setning retter seg mot offentlig
forhåndssensur, og andre og tredje setning retter seg mot
sanksjoner iverksatt av det offentlige i ettertid. Det er altså
snakk om et vern mot utførte inngrep i ytringsfriheten.
Til en viss grad kan det innfortolkes en viss aktivitetsplikt
for offentlige myndigheter, jf Andenæs s 337338 om
faktisk ytringsfrihet. Omfanget av denne aktivitetsplikten
er uklar. Spørsmålet om beskyttelse av ytringsfriheten
når private rettssubjeter gir normer etter forslaget er
behandlet i NOU 1999: 27 s 245, se særlig forslaget til
tredje ledd og femte ledd. Se også infrastrukturkravet i
sjette ledd, som til en viss grad tilsvarer diskusjonen om faktisk
ytringsfrihet i dag.
I EMK art 10 er det nokså
klart kommet til uttrykk at vernet om ytringsfriheten for privatpersoner
er et vern mot offentlig myndighetsutøvelse som begrenser
ytringsfriheten. Det må som utgangspunkt foreligge et positivt
inngrep av offentlig myndighet (jf formuleringen i
EMK art 10 nr 2 innledningsvis) for at vernet skal kunne tre i
kraft. Se om dette bl.a. Lorenzen, Rehof og Trier s 263264.
Til en viss grad er det imidlertid også innfortolket en
viss aktivitetsplikt eller tilretteleggingsplikt under konvensjonen,
dvs at offentlige myndigheter for ikke å få en krenkelse
mot seg må foreta seg noe aktivt for å legge forholdene
til rette for ytringsfrihetens kår. Her vil bl.a. den begrensede
retten til å få utlevert offentlig tilgjengelig informasjon
i offentlige registre og arkiver være relevant. Aktivitetsplikten
på offentlig hånd strekker seg altså svært
sjelden så langt som en positiv plikt til uten anmodning
å utgi informasjon til privatpersoner.
3.8
|
Begrensninger i ytringsfriheten
|
Muligheten til å begrense ytringsfriheten i Grl
§ 100 bør behandles av kandidatene på en eller
annen måte. Begrensninger kan komme på tale både
av hensyn til det offentlige/samfunnet og av hensyn til andre
privatpersoner. Begrensningene i meddelelsesfriheten i Grl §
100 er allerede redegjort for over. Begrensningene følger
først og fremst av annen setning jf tredje setning. Men
det er klart at det i høyesterettspraksis fremkommer at
ytringsfriheten i Grl § 100 er undergitt begrensninger: Det
vil ofte måtte foretas avveininger i forhold til andres
friheter og rettigheter og interesser. Slike begrensninger kommer
godt til uttrykk i hovedlitteraturen, og det synes ikke nødvendig
å gjenta dem her. Etter forslaget til ny Grl § 100
vil muligheten til å begrense ytringsfriheten bli noe innskjerpet,
jf NOU 1999: 27. Det må antas at denne delen av forslaget,
som et sterkt signal om vern om ytringsfriheten på bekostning
av visse andre interesser og prinsipper, er godt kjent blant de
oppegående kandidatene. Det har vært mye medieomtale
og debatt omkring dette spørsmålet.
I EMK art 10 er muligheten til å
begrense omfanget av ytringsfriheten regulert på en noe
annen måte enn i Grl § 100. For det første kan
det være grunn til å peke på at en stat kan
ta visse reservasjoner fra en internasjonal traktat som EMK. Norske
myndigheter har ikke tatt slike reservasjoner hva gjelder ytringsfriheten.
For det andre kan ytringsfriheten begrenses i krigs- og krisetilfeller,
jf EMK art 15 om den såkalte derogasjonsmuligheten.
For det tredje, og mest sentralt,
er det i EMK art 10 nr 2 oppstilt en nokså omfattende adgang
for offentlige myndigheter til å begrense utgangspunktet
om ytringsfrihet. Begrensningene i ytringsfriheten kan bare foretas
i den grad tre kumulative vilkår foreligger på statens
hånd. For det første må et inngrep/en begrensning
i ytringsfriheten etter EMK art 10 nr 1 ha hjemmel i et nasjonalt
rettsgrunnlag (lovskravet). EMD har utdypet innholdet i EMKs lovskrav
i Sunday Times mot Storbritannia, Series A 30. For det andre må
inngrepet oppfylle ett eller flere av de gode formål
som er oppregnet i EMK art 10 nr 2 (formålskravet). For
det tredje må inngrepet/begrensningen i ytringsfriheten
være nødvendig i et demokratisk samfunn
(nødvendighetskravet). Disse tre vilkårene for legitim
begrensning av ytringsfriheten er svært sentrale i EMK-retten
generelt og for EMK art 10.
Det må forventes at laudable
kandidater viser forståelse for vilkårene og deres
innhold, samt at de ser forholdet mellom utgangspunktet om ytringsfrihet
i første ledd og begrensningene i den i annet ledd. Særlig
er det viktig å fokusere på nødvendighetskravet,
som er det vilkåret som oftest volder problemer i rettspraksis
både her hjemme og i Strasbourg. Nødvendighetskravets
innhold blir ikke redegjort for her, men stikkord som tvingende
samfunnsmessig behov, forholdsmessighetsvurdering/proporsjonalitetsprinsipp
og statens såkalte skjønnsmargin er sentrale elementer
i nødvendighetskravet. En kortfattet og grei innføring
til vilkårene i EMK art 10 nr 2 finnes i Erik Møses
kommentarer i Karnov.
3.9
|
Forsamlingsfrihet/demonstrasjonsfrihet
|
Et sentralt spørsmål er hvor omfattende begrepet
ytringsfrihet skal forstås. Skal begrepet også
omfatte forsamlingsfriheten/demonstrasjonsfriheten? De kandidater
som problematiserer dette spørsmålet bør få
betydelig uttelling for det. Men de som forbigår spørsmålet
i stillhet bør ikke trekkes. For EMKs vedkommende er spørsmålet
mindre aktuelt i den forstand at forsamlingsfriheten nyter egen
beskyttelse etter EMK art 11. Det fremstår ikke som naturlig
å gå inn i detaljene i vernet i EMK art 11 i besvarelsen.
Spørsmålet har større
betydning på grunnlovsrettslig plan. Skillelinjene mellom
ytringsfrihet og forsamlingsfrihet ikke er like klare her. De
gode kandidatene vil kanskje vite at det er usikkert hvorvidt
forsamlingsfriheten/demonstrasjonsfriheten er beskyttet av Grl
§ 100 idag. Sikkert er det likevel at Grl § 99 annet
ledd oppstiller et (begrenset) vern for fredelige forsamlinger
mot å bli oppbrudt av militære myndigheter. Castberg
synes (s 283) å se dette som et uttrykk for forsamlingsfriheten
i grunnlovsretten (Andenæs er ikke like klar på dette
punktet, s 369). Også Grl § 2 første ledd oppstiller
en viss beskyttelse på religionsfrihetens område:
Religiøse forsamlinger nyter grunnlovsbeskyttelse. Utover
dette er grunnlovsteksten taus. Et mulig spørsmål
vil være i hvilken grad en slik rett kan oppstilles på
grunnlag av konstitusjonell sedvanerett eller andre former for
uskreven grunnlovsrett. Andenæs er nokså tilbakeholden
på dette punktet, s 326. De gode kandidatene kan ha fått
med seg at i NOU 1999: 27 (se s 175176 og 178179)
fremgår det at utvalget ønsker å grunnlovsfeste
demonstrasjonsfriheten. Såvidt jeg kan se tar ikke utvalget
stilling til andre former for forsamlingsfrihet utover demonstrasjonene.
3.10
|
Forholdet mellom EMK art 10 og norsk
rett til vern om ytringsfriheten
|
Noen få ord om forholdet mellom vernet om ytringsfriheten
i EMK art 10 og det parallelle vernet i nasjonal rett.
For vernet
i formell lovgivning følger det av lov om styrking
av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven)
av 21 mai 1999 nr 30 at EMK art 10 gjelder som norsk lov med rang
over annen formell lovgivning, jf § 2. For tilfeller hvor
det ikke foreligger motstrid, vil ikke menneskerettsloven
§ 3 (forrangsbestemmelsen) gjelde. Dette poenget er prinsipielt
viktig, og slike forhold vil også være mest praktisk.
Foreligger ikke motstrid vil Høyesterett og andre rettsanvendere
gjennom alminnelige tolking komme frem til en løsning uten
bruk av menneskerettsloven § 3 og de prinsipper som er utviklet
i rettspraksis til tolking av den.
Dersom det etter tolking mellom
norsk lov og EMK art 10 ikke finnes noen samlende løsning,
og det foreligger motstrid, kommer menneskerettsloven
§ 3 til anvendelse. Den rettsregel som fremkommer på
bakgrunn av tolking av EMK art 10 vil måtte gå
foran den tilsvarende rettsregel fremkommet på bakgrunn
av tolking av den norskproduserte formelle lovbestemmelse.
Forrangsbestemmelsen (begrepet gå foran) kan
ifølge høyesterettspraksis ikke tas helt på
ordet. De retningslinjer for forrang som kom til uttrykk i Høyesteretts
plenumssak Rt 2000 s 996 (Bøhler-dommen) vil etter all
sannsynlighet også gjelde på ytringsfrihetens område.
Det mest sentrale i Bøhler-dommen er å finne på
s 1007 (fjerde avsnitt):
|
Det følger av forrangsbestemmelsen
i menneskerettsloven § 3 at dersom det tolkingsresultat
som følger av EMK, fremstår som rimelig klart, må
norske domstoler legge konvensjonsbestemmelsen til grunn selv
om dette skulle medføre at innarbeidet norsk lovgivning
eller praksis blir tilsidesatt. |
Thom Arne Hellerslia: Domstolene og menneskerettighetene, Lov
og rett 2001 s 101112 gir en god vurdering av retningslinjene
i Bøhler-dommen, og jeg henviser til detaljene som der
fremkommer.
For vernet i grunnlovsretten
gjelder ikke menneskerettsloven. Her hersker fremdeles rettstilstanden
fra før menneskerettslovens tid. Det vises særlig
til presumsjonsprinsippet utviklet av Høyesterett, betydningen
av Grl § 110c som tolkingsfaktor og at domstolene når
det gjelder grunnleggende rettigheter og friheter for privatpersoner
går nokså langt i å legge vekt på EMKs
standarder i fastleggelsen av det tilsvarende grunnlovsrettslige
vern.
Læringskravene legger vekt
på læren om domstolenes prøvingsrett,
og det kan være et poeng for kandidatene å se enkelte
prinsipielle linjer også her. Jeg viser igjen til Thom Arne
Hellerslia: Domstolene og menneskerettighetene, Lov og Rett
2001 s 101112 som også tar opp dette spørsmålet
til behandling, se særlig s 107109. Høyesterett
uttalte i Rt 1997 s 1821 Kjuus-saken at domstolenes prøvingsrett
er sterk hva gjelder Grl § 100, særlig når det
gjelder kjernen av bestemmelsen som er den politiske ytringsfriheten.
Dette poenget bør gode kandidater få med seg.
Det er viktig å få frem
at læren om domstolenes prøvingsrett av formell lovgivning
og forvaltningsavgjørelser gjelder deres grunnlovsmessighet,
og dette alene. Domstolene har altså ikke en tilsvarende
prøvingsrett av lovers og forvaltningsvedtaks
EMK-messighet. Selvsagt vil det ikke være
klare forskjeller mellom domstolenes holdning til spørsmålet
om et spørsmål er i overensstemmelse med grunnloven
og om det er i overensstemmelse med EMK. EMK spiller som allerede
nevnt en betydningsfull rolle som argumentasjonsfaktor ved fastleggelsen
av Grl § 100, og vil derfor også indirekte ha betydning
for læren om domstolenes grunnlovsmessighet.
Når det gjelder domstolenes
vurdering av lovers og forvaltningsavgjørelsers EMK-messighet,
vil denne skje på bakgrunn av menneskerettslovens system
og ikke etter den grunnlovsrettslig forankrede prøvingsretten.
Det stilles store krav til kandidatenes evne til å
begrense temaet og strukturere stoffet i denne oppgaven. Jeg vil
tro at studenter som makter å velge seg en ikke for generell
innfallsvinkel til stoffet vil kunne tjene på det. Det er
klart at besvarelsene må vise kandidatenes evne til å
resonnere juridisk i tråd med relevant rettskildelære
på område, herunder vise kjennskap til sentral rettspraksis
(både nasjonal og overnasjonal) om ytringsfriheten.
For å kunne stå må
kandidatene kjenne til hovedtrekkene i både EMK art 10 og
Grl § 100, og få frem enkelte sentrale problemstillinger
relatert til disse. Stikkord her kan være formell/materiell
ytringsfrihet (meddelelsesfrihet) i Grl § 100, ytringsfrihetens
fundamentale betydning, strukturen i EMK art 10 og forholdet mellom
art 10 nr 1 om utgangspunktet for vernet og art 10 nr 2 begrensninger
i det. For å kunne bevege seg noe oppover karakterskalaen
bør vilkårene i EMK art 10 nr 2 redegjøres
for og illustreres med eksempler fra rettspraksis. Det bør
vises kjennskap til rettspraksis også fra Høyesterett,
og en viss evne til rettslig resonneringsevne må kunne forventes.
De laudable kandidatene vil nok
skille seg ut først og fremst på grunn av deres måte
å strukturere oppgaven på, vektleggingen av hensynene
som styrer vurderingene i praksis, deres kjennskap til domspraksis
fra Høyesterett og EMD og evnen til konstruktiv sammenligning
av rettstilstanden i EMK og Grl hva gjelder ytringsfriheten. Laudable
kandidater bør forstå strukturen i den vanskelig
tilgjengelige Grl § 100, dvs forskjellen mellom første
setning og andre/tredje setning. Av laudable kandidater bør
en også si noe om forholdet mellom Grl § 100 og EMK
art 10 i norsk rett, og peke på menneskerettslovens betydning,
samt presumsjonsprinsippets og Grl § 110cs rolle. De
beste kandidatene vil gå lenger enn dette og vise at de
behersker evnen til å se ytringsfriheten i et større
perspektiv, trekke de store linjene og samtidig utvise detaljkunnskap
og rettslig resonneringsevne som illustrere de større linjene
på en fornuftig måte. Jeg vil anta at prøvingsretten
først og fremst vil bli behandlet av de bedre kandidatene.
Gjennomlesning av et antall besvarelser
bekrefter inntrykkene angitt i denne veiledningen. Det må
imidlertid understrekes at det ikke kan ventes mye dybde- og detaljkunnskap
i oppgaven. Det er krevende nok for studentene å gi en systematisk
og oversiktlig fremstilling av ytringsfriheten på kort tid.
Sensorveiledning, endelig utgave
Fjerde avdeling juss
Vårsemesteret 2001
Teoretisk oppgave nr. 2
Oppgaven: |
Tvangsinngrep etter lov om barneverntjenester |
Sensorrettleiing v/ professor Erling Johannes Husabø
Oppgåva
høyrer til eit av dei sentrale tema innanfor faget Helse-
og sosialrett. I dei relevante utdraga av læringskrava heiter
det:
|
"Det kreves grundig kjennskap til
de viktigste materielle regler om tvangsinngrep i det psykiske
helsevern overfor sinnslidende, i sosialsektoren over rusmisbrukere,
og i barnevernet. |
|
Det kreves kjennskap til reglene om overprøving
av slike tvangsvedtak i forvaltningen, og om domstolskontrollen." |
Hovudlitteraturen i faget er Bernt, Hove, Kjellevold og Kjønstad:
Sosial trygghet og rettssikkerhet, 2. utg. 2000. Her vert emnet
drøfta i kap. X. Relevant støttelitteratur er særleg
Knut Lindboe: Barnevernrett, 3. utg., 1998, sjå særleg
kap. 9-12. Emnet har vore gjennomgått på førelesingane
i faget.
Uttrykket Tvangsinngrep
i oppgåva er det same som vert nytta i læringskrava.
Dette uttrykket vert ikkje nytta i lov av 17. juli 1992 nr. 100
om barnevernstjenester, og heller ikkje som overskrift i hovudlitteraturen.
Men det må tolkast som synonymt med uttrykket tvangstiltak
som Kjønstad, Bernt, Kjellevold og Hove nyttar i overskrifta
til kapittel X. Tvangsinngrep står dermed som motstykke
til frivillige hjelpetiltak frå barnevernet si side.
Ut frå læringskrava
er det behov for å avklara kva som kan reknast som de
viktigste tvangsinngrepa i barnevernet. Dei som klart peikar
seg ut her er:
|
- Omsorgsovertaking
(§ 4-12, jf § 4-8 andre og tredje ledd)
- Overtaking
av foreldreansvaret (§ 4-20 første ledd)
- Samtykke
til adopsjon (§ 4-20 andre og tredje ledd)
- Plassering
av barn med åtferdsproblem på institusjon (§
4-24)
|
Eit sentralt poeng er at dei tre førstnemnde representerer
tvang i relasjon til foreldra, medan det sistnemnde primært
dreier seg om tvang i relasjon til barnet.
Lova heimlar også andre tiltak
som det er naturleg å rekna som tvangsinngrep. § 4-8
første ledd om forbod mot flytting tilbake til heimen bør
nemnast i samanheng med omsorgsovertaking. Tilbakehalding i institusjon
på grunnlag av føregåande samtykke frå
barnet (§ 4-26) har nær samanheng med § 4-24.
I tillegg til dette er det også naturleg å rekna vedtak
etter § 4-10 (medisinsk undersøking og behandling)
og § 4-11 (behandling av barn med særlege behandlings-
og opplæringsbehov) som ei form for tvangsinngrep i høve
til foreldra. Det same gjeld pålegg om tilsyn i barnehage
e l etter § 4-4 fjerde ledd og mellombelse vedtak etter §
4-6 andre ledd. Det er eit pluss dersom kandidaten nemner også
desse vedtakstypane, men nokon dominerande plass bør ikkje
denne drøftinga få.
Legalitetsprinsippet er eit naturleg
utgangspunkt for drøftinga av tvangsinngrep. Kravet om
lovheimel treng ein likevel ikkje drøfta i det vide og
det breie, for desse tiltaka er nøye lovregulerte. Vel
så viktig er då legalitetsprinsippet som rettskjeldemessig
standard, med krav om klar lovheimel ved alvorlege inngrep (og
klarare dess meir alvorleg). Eit anna rettsleg utgangspunkt som
det er eit pluss om kandidaten nemner, er menneskerettane. Ved
tvangstiltak overfor foreldra står retten til respekt for
familielivet (EMK art. 8) sentralt, medan tvangsinngrep overfor
barnet rører ved retten til personleg fridom (EMK art.
5).
Ut frå læringskrava
og dekninga i hovudlitteraturen må ein forventa at kandidatane
legg mest vekt på dei materielle vilkåra for å
føreta dei ulike typane tvangsinngrep. Det må vera
forsvarleg å avgrensa i hovudsak til dette. Men ordlyden
i oppgåva set ikkje så snevre rammer. Difor er det
mest nærliggjande at kandidatane også går litt
inn på kven som kan vedta tvangsinngrep (fylkesnemnda) og
visse særtrekk ved sakshandsaming og domstolskontroll (her
krev læringskrava berre kjennskap). Enkelte
legg opp drøftinga etter den tradisjonelle tredelinga mellom
materiell, personell og prosessuell kompetanse. Det må i
utgangspunktet vera greit, men fører nok i praksis lett
til at ein ikkje får tid eller plass til skikkelege drøftingar
av dei materielle spørsmåla. Det viktigaste er ikkje
måten oppgåva vert disponert på, men kva forståing
for emnet som drøftinga avspeglar. Dyktige kandidatar vil
t d få fram den nære samanhengen mellom dei materielle
og prosessuelle (og personelle) reglane. Strenge krav til sakshandsaminga
ved tvangsinnrep er med på å sikra at lova sine vilkår
vert følgt. Krava til samansetjing av fylkesnemnda og høvet
til full domstolskontroll er dessutan med på å sikra
eieinskapleg, rimeleg og fornuftig skjønnsutøving.
Ved gjennomgangen av dei materielle
vilkåra for tvangsinngrep er det naturleg å gå
gjennom dei ulike inngrepstypane i tur og orden. Men kandidatane
bør få fram at det gjeld visse felles kjenneteikn
eller vilkår. Det sentrale vurderingstemaet for alle dei
ulike tvangstiltaka, og også for frivillige hjelpetiltak,
er omsynet til barnets beste, jf § 4-1. Dette fungerer som
eit sjølvstendig inngrepsvilkår, og krev ei tilleggsvurdering
etter at det eventuelt er konstatert at dei spesifikke vilkåra
for den aktuelle inngrepstypen er oppfylt. Eit anna gjennomgåande
vilkår er det såkalla "mildeste inngreps prinsipp",
som særleg kjem til uttrykk i § 4-12 andre ledd og
§ 4-25 første ledd, men som også må tolkast
inn formuleringa kan i alle dei andre tvangsreglane.
Det vil seia at ein berre skal nytta tvangstiltak når frivillige
tiltak ikkje har ført eller vil koma til å føra
fram, og at ein ikkje skal nytta strengare tvangstiltak enn nødvendig.
Dyktige kandidatar vil gjerne sjå at dette er eit sentralt
vilkår ved tvangsreglar også på andre område,
og fell saman med det nødrettslege subsidaritetskravet,
også kalla forholdsmessighetsprinsippet eller nødvendighetsregelen.
Ved gjennomgangen av dei ulike tvangstiltaka
bør kandidatane innleiingsvis forklara kva dei ulike tiltaka
går ut på. Her sviktar det ofte. Særleg må
ein forventa at kandidatane gjer tydeleg greie for skilnaden mellom
omsorgsovertaking og overtaking av foreldreansvaret, jf barnelova.
Dei materielle vilkåra for
omsorgsovertaking finn ein i § 4-12. I første
ledd blir det skissert fire ulike situasjonstypar som kvar for
seg kan grunngi eit slikt inngrep. Ein må forventa at kandidatane
forklarar desse på ein dekkjande måte, gjerne ved
hjelp av konkrete døme. Det viser seg at ein god del kandidatar
mest berre gjengir lovteksten, noko som klart må trekkja
ned. Eit viktig poeng er at a) til c) tek utgangspunkt i notids-situasjonen,
medan d) er meir prognoseorientert. Også nødvendighetsregelen
i § 4-12 andre ledd bør drøftast sjølvstendig,
om ein då ikkje har gjort det i ein felles introduksjon
til tvangsreglane (jf ovanfor).
Ved omtalen av omsorgsovertaking
er det også fint om ein nemner at ein eventuell fosterheim
eller institusjon utøver omsorga på vegne av barneverntenesta,
jf § 4-18. Ei drøfting av retten til samvær
og ulike måtar å regulera dette på (jf §
4-19) bør det også honorerast for. Enkelte vil gjerne
kjenna til Trude Haugli si doktoravhandling om dette temaet: Samværsrett
i barnevernssaker, Oslo 1998. Den norske Adele-saka ved menneskerettsdomstolen
(omtala i hovudlitteraturen på s. 423-424) kjem også
inn her, og det vil vera eit klart pluss å trekkja inn menneskerettslege
aspekt på dette feltet.
I samband med § 4-12 bør
som nemnt også § 4-8 omtalast. Tredje ledd gir sjølvstendig
heimel for omsorgsovertaking etter langvarig frivillig plassering
på institusjon, medan andre ledd meir må reknast som
ei tilvising til eller påminning om § 4-12. Første
ledd heimlar også eit tvangstiltak i form av eit forbod
mot flytting frå frivillig plassering, men dette er noko
anna enn omsorgsovertaking.
For overtaking av foreldreansvaret
gjeld dei same grunnvilkåra som for omsorgsovertaking. Men
kandidatane bør få fram at det skal meir til for
å gå til dette skrittet, både på grunn
av kravet om tiltaket skal vera til barnets beste og på
grunn av "det mildeste inngreps prinsipp" (jf §
4-12 andre ledd). Dette har blitt gjort særleg tydeleg gjennom
høgsterettspraksis. Det er eit pluss om ein også
kjem inn på at det i praksis kan vedtakast mellomformer
mellom desse to tvangsinngrepa, jf 4-18. Som det blir peika på
i hovudlitteraturen s. 425-426, skaper § 4-18 ein viss uklårleik
om kva vedtaksalternativ ein har.
Samtykke til adopsjon er
å gå eit steg vidare. Då går foreldreansvaret
over til adoptivforeldra. Om barnet skal få ha vidare kontakt
med dei biologiske foreldra er dermed fullt og heilt opp til adoptivforeldra.
Dei materielle vilkåra for dette alvorlege og varige tvangsinngrepet
går fram av § 4-20 tredje ledd. Dei tre vilkåra
knyter seg høvevis til foreldra sin situasjon (a), dei
påtenkte adoptivforeldra (c) og sist men ikkje minst barnets
beste (b). Adopsjon står likevel ikkje så sentralt
i praksis som omsorgsovertaking og overtaking av foreldreansvaret,
så ein bør ikkje trekkjast for å ha teke lett
på dette, dersom balansen i oppgåva elles er god.
Kandidatar som drøftar nærare kva omsyn (i relasjon
til barnet) som kan tilseia høvevis omsorgsovertaking,
overtaking av foreldreansvaret og adopsjon, bør få
utteljing for det. Særleg dersom ein viser god forståing
for dei vanskelege interesseavvegingane og verdivala som utspelar
seg på dette området i praksis.
Når det gjeld tvangsplassering
i institusjon er det som nemnt viktig å få fram
at det her dreier seg om tvang i relasjon til barnet. I praksis
samtykkjer mange av foreldra. Men § 4-24 gir også heimel
for å plassera barnet mot sin vilje. I slike tilfelle kan
det bli aktuelt å kombinera med ei omsorgsovertaking.
Grunnvilkåret i § 4-24
er "alvorlige adferdsvansker". Dette bør kandidatane
gå nærare inn på, gjerne med eigne døme.
Ei solid drøfting av kva som vil vera til barnets beste
i slike tilfelle, og kva som kan gjera det nødvendig å
gå over frå frivillig til tvungen omsorg, vil også
trekkja opp. Dessutan må kravet om eigna institusjon (fjerde
ledd) nemnast. Drøftinga av om det i tillegg gjeld eit
minstekrav til alder (hovudlitteraturen s. 430), er noko krevande.
Den som meistrar også denne problemstillinga bør
difor honorerast for det. Mange kandidatar let vera å nemna
§ 4-26, andre omtalar det som eit frivillig tiltak. Men det
er vanleg å tala om tvang i helse- og sosialretten jamvel
der det skjer på grunnlag av eit førehandssamtykke.
Ein må forventa at i alle
fall det betre skiktet av kandidatar trekkjer parallellar mellom
§ 4-24 og 4-26 og tilsvarande tvangsheimlar innanfor eduskapsvernet
(lov om sosial omsorg §§ 6-2, 6-2a og 6-3) og det psykiske
helsevernet (psykisk helsevernlova kap. 3). Også desse reglane
står sentralt i faget. Det vil dessutan vera eit pluss dersom
kandidaten ser samanhengen mellom § 4-26 og drøftinga
i den allmenne strafferetten av rekkevidda av eit førehandssamtykke.
Når det gjeld personelle
og prosessuelle reglar, må ein i det minste få
fram at det er fylkesnemnda som har avgjerdskompetanse i desse
sakene. Dette er det ein del som overser. Det er fint om forklarar
bakgrunnen for og grunngivinga for dette. Opninga for at visse
hastevedtak kan treffast på lågare nivå bør
også nemnast. Dei detaljerte sakshandsamingsreglane for
fylkesnemnda vil det derimot føra for langt å gå
særleg inn på, jamvel om kandidatar som gjer det,
isolert sett ikkje bør trekkjast for det, med mindre det
gir ein vesentleg ubalanse i oppgåva som heilskap.
Høvet til domstolskontroll
er ein viktig rettstryggleiksgaranti, og må i det minste
nemnast. Særleg bør ein få fram at prøvingskompetansen
gjeld alle sider ved vedtaka, også skjønnsutøvinga,
og gjerne drøfta grunngivinga for denne vidtgåande
domstolskontrollen. Dei meir detaljerte reglane for slike saker
etter tvistemålslova kap. 33 vil det føra for langt
å ta opp. Enkelte kandidatar omtalar også (eller i
staden for domstolsprøving) forvaltningsklage etter §
6-5 (til fylkesmannen). Men dette må det trekkjast for,
jf § 6-5 andre ledd som slår fast at dette ikkje gjeld
for vedtak av fylkesnemnda.
I denne oppgåva om tvangsinngrep
er det også i orden å seia litt om korleis forvaltinga
kan setja makt bak avgjerdene, jf særleg § 6-8 om hjelp
frå politiet. På den andre sida bør ein ikkje
trekkja kandidatar som ha valt å utelata (eller ikkje har
fått tid til å ta opp) denne problemstillinga.
Generelt må ein forventa at
dei fleste klarar å prestera eit minimum, sidan ein kan
henta mykje ut av lovteksten, og oppgåva er ei typisk kapitteloppgåve.
Men evna til å organisera stoffet vil nok skilja ein del,
og sameleis evna til å finna ei rimeleg vektlegging av ulike
sider ved emnet. Det går dessutan eit klart skilje mellom
dei som forstår at oppgåva er å føreta
ei tolking og drøfting av reglane, og dei som i stor grad
nøyer seg med å gjengi reglane. Den som maktar å
få til ei ryddig og problemorientert drøfting av
dei sentrale reglane, og i tillegg får fram ulike interesser
og verdival som gjer seg gjeldande, vil nokså lett kunna
klara ein laud. Oppgåva inviterer i mindre grad til finurlege
drøftingar av enkeltpørsmål, sjølv
om dette i ei også elles god framstilling kan vera med på
å trekkja opp.
Det viser seg at ein god del kandidatar
overser eit eller fleire av dei sentrale tvangsinngrepa, særleg
overtaking av foreldreansvaret og adopsjonssamtykke, men også
institusjonsplassering. Dette kan skuldast at ein har feildisponert
tida, eller at ein har stirra for lenge på dei første
tvangsreglane ein fann i kapittel 4. Manglande drøfting
av adopsjon bør nok ikkje trekkja særleg ned i seg
sjølv, men har kandidaten også utelate eit eller
fleire av dei andre sentrale tvangsinngrepa, må det trekkjast
vesentleg. Dei som stort sett berre drøftar omsorgsovertakiing,
og kanskje også § 4-8, § 4-10 eller § 4-11,
står i stor fare for å stryka. Berre ei uvanleg positiv
drøfting elles kan vega opp for slike manglar.
Sensorveiledning, endelig utgave
Fjerde avdeling juss
Vårsemesteret 2001
Teoretisk oppgave nr. 3
Oppgaven:
|
Den rettskildemessige betydning av høyesterettsdommer.
|
1. |
Læringskrav og litteratur |
Oppgaven knytter seg til faget Rettskilde- og metodelære
III (3 vekttall).
Læringskravene er angitt slik: Faget
tar sikte på å gi en dypere forståelse av juridisk
argumentasjon og de premissene denne bygger på. Formålet
er å gi studentene evne til å forstå, utforme
og kritisere rettslig argumentasjon i vanskelige spørsmål
ut fra den særegne type rasjonalitet og den spesielle verdiplattform
som jussen bygger på.
Det kreves grundig kjennskap til (jeg referer
bare stikkordmessig):
|
grunnlaget for å tillegge ulike typer
rettslige argumenter (rettskildefaktorer) vekt |
|
avveiningen mellom ulike typer rettskildefaktorer |
|
rettsstatlige og rettssikkerhetsmessige
argumenters betydning |
|
internasjonale rettskildefaktorers betydning |
|
skjønnsutøving ved rettsanvendelsen |
|
forholdet mellom rettsdogmatikk og rettspolitikk,
det dynamiske aspekt ved retten, ulike grader av sikkerhet ved
utsagn om gjeldende rett. |
Som hovedlitteratur til 4. avdeling er oppgitt Eckhoff/Helgesen:
Rettskildelære, 4. utg., (1997), med Bernt og Doublet: Juss,
samfunn og rettsanvendelse (1999) del I, III og VI som innføringslitteratur
og Bernt: Rettsdogmatikkens metode og rettspolitikkens muligheter
(Hefte for kritisk juss 1995 side 11-37) som støttelitteratur.
Den endelige veiledningen er skrevet etter at jeg har gjennomgått
alle mine besvarelser i første hånd. Som sagt i den
foreløpige versjonen, er det ikke noe poeng å skrive
veiledningen som en mønsterbesvarelse. Emnet
er så sentralt at alle sensorene utvilsomt vil være
fortrolige med det uten noen nærmere veiledning for så
vidt gjelder de enkelte problemstillinger, jf. også Eckhoff,
Rettskildelære, kap. 7 Rettspraksis som rettskildefaktor.
For det annet er det opplagt flere brukbare måter å
besvare oppgaven på, avhengig av hvordan kandidatene velger
å legge vekt på ulike aspekter (f. eks. underliggende
hensyn, ulike anvendelsesmåter, utviklingstrekk). Og for
det tredje (det er noe jeg har fått klart for meg under
rettingen): Det finnes ikke én riktig terminologi.
Man kan godt skrive en fullverdig besvarelse basert på begreper
som prejudikat, prejudikatsfravik etc,
hvis man er tilstrekkelig konkret i beskrivelsen av ulike problemstillinger.
Og det er mulig for de som er uvanlig teoretisk sterke
å gjennomføre en drøftelse ut fra tankeskjemaet
relevans slutning vekt. Min gjennomgang nedenfor
(i pkt. 4) har derfor mer preg av momentliste enn disposisjon.
Inspirert av læringskravene har jeg likevel fokusert noe
mer på utviklingstrekk enn det pensumlitteraturen gjør.
Høyesterettsdommer har rettskildemessig betydning i hvert
fall på to måter; (1) som grunnlagsmateriale for å
si noe generelt om rettskilder og rettskildeprinsipper og (2)
som argumentkilde ved vurderingen av hva som er gjeldende
rett på et nærmere bestemt område.
Både tradisjon og læreboksituasjon
tilsier at det er dommenes betydning som rettskildefaktor ved
løsningen av konkrete rettsspørsmål, altså
(2), oppgaven spør etter. Slik oppgaveteksten er formulert,
er det etter min mening likevel et pluss om kandidatene
gjerne innledningsvis også peker på den helt
sentrale betydning Høyesteretts praksis har når det
gjelder å etablere normer for juridisk metode, altså
innholdet av selve rettskildelæren. Men hovedvekten bør
nok klart legges på høyesterettsdommenes betydning
som rettskilde i snever forstand.
På den annen side inviterer
oppgaveteksten absolutt til en bredere tilnærming enn bare
å gi en beskrivelse av det man kan kalle prejudikatlæren.
Blant annet egner oppgaven seg meget godt til å vise at
man har forstått hva som er grunnlaget for å
tillegge høyesterettsdommer stor vekt ved avgjørelsen
av hva som er gjeldende rett. Mange besvarelser inneholder da
også et avsnitt med hensyn. Dessverre har dette
mye preg av oppramsing, blant annet på den måten at
kandidatene ikke skiller mellom momenter som taler for (og ev.
mot) at Høyesteretts begrunnelser bør tillegges
vekt (rettsenhet, rettsutvikling, forutberegnelighet, rettferdighet
osv) og faktiske forutsetninger for at dette skal være
mulig (måten domsgrunnene skrives på, publisering
osv.) Særlig når det gjelder de faktiske forutsetninger
burde det ligge vel til rette for å peke på utviklingstrekk.
Som nevnt under pkt. 2 må
det likevel være rom for ulike tilnærminger: Kandidater
som velger å gå i dybden når det gjelder å
beskrive hvordan høyesterettsdommer faktisk blir anvendt
som rettskildefaktor i Norge, kan ikke ventes å behandle
de mer teoretiske /ideologiske /filosofiske sidene særlig
grundig. Og omvendt vil det nødvendigvis være slik
at kandidater som går bredt og ambisiøst ut, ikke
vil kunne behandle alle detaljer i prejudikatlæren like
inngående. Her som ellers vil det uansett være positivt
om kandidaten viser at han har foretatt et bevisst valg mellom
ulike muligheter som oppgaven åpner for.
Et slikt valg er det også
ganske mange kandidater som foretar med hensyn til om Høyesteretts
rettsskapende virksomhet hører med til oppgaven eller
ikke. Noen sier det faller utenfor, noen at det hører med.
Etter min mening er ingen av delene helt treffende. På den
ene siden er det nokså klart at hoveddelen av det Eckhoff
beskriver i sitt kap. 8 (hvordan Høyesterett går
fram for å treffe avgjørelse i saker hvor det mangler
klare holdepunkter fra før), faller utenfor. På den
annen side er det klart at slike avgjørelsers betydning
for framtiden, nettopp er en del av det oppgaven spør etter.
Noen kandidater sier at det ene (at dommer tillegges stor vekt)
er en forutsetning for det andre (at domstolene kan drive rettsskapende
virksomhet). Det virker som en grei formulering.
Selv om det som regel er et pluss
om kandidaten plasserer sitt emne i en større sammenheng,
er jeg mer i tvil om dette bør gjøres her. Oppgaven
er sentral, og det forekommer meg i utgangspunktet malplassert
å innlede med en nærmere redegjørelse for rettskildelæren
i sin alminnelighet, Eckhoffs liste (1 7 ) over relevante
rettskildefaktorer osv. Antagelig er det mer givende å trekke
inn de øvrige rettskildefaktorene som en naturlig del av
selve besvarelsen, gjennom beskrivelsen av høyesterettsdommers
betydning i forhold til de øvrige faktorene
i ulike typesituasjoner.
De aller, aller fleste kandidatene
har falt ned på en disposisjon basert på analyseskjemaet
relevans slutning vekt. Selv om enkelte,
som antydet ovenfor, makter å gjennomføre en framstilling
av emnet etter dette skjemaet, er det mitt klare inntrykk at en
slik disposisjon for de fleste fører galt av sted. Spesielt
tydelig blir dette der kandidatene nokså tvangspreget
insisterer på å framstille dommenes relative
vekt i forhold til andre faktorer enkeltvis (såkalte
parkonstellasjoner). Når dette gjøres
uten noen form for presisering av hvilke faktiske situasjoner
man har i tankene (er det tale om vekten av en dom som tolker
en uklar lovbestemmelse i forhold til den gamle lovteksten eller
i forhold til en ny, osv.) blir verdien i beste fall lik null,
som oftest klart negativ. Forklaringen er selvsagt at den dommen
det er tale om å vurdere vekten av, pr. definisjon
er et produkt av alle de faktorene som forelå da dommen
ble avsagt. At nye tilskudd til rettskildebildet kan gi større
(ny lov) eller mindre (f. eks. etterarbeider) grunnlag for å
bygge på en annen rettsoppfatning/komme til et annet resultat
i sak 2, er så sin sak og kan sikkert sies noe om. Men å
foreta en skjematisk vurdering i forhold til alle enkeltfaktorer
generelt, har åpenbart ikke noe for seg. Dessverre er det
mange som likevel utfører denne øvelsen, uten engang
å kommentere de mange merkelige uttalelsene dette gir opphav
til (typisk: lovteksten går i utgangspunktet alltid
foran en dom).
Et vesentlig mer fruktbart opplegg
er å ta for seg ulike typesituasjoner. Man kan f. eks. si
noe om betydningen av dommer som tolker en lovbestemmelse, som
konkretiserer en rettslig standard, som bidrar til å fastlegge
et straffenivå, som avveier ulike motstridende interesser
på et område hvor det mangler klare regler osv. Her
er det også lett å finne eksempler til illustrasjon.
4. |
Elementer som kan/bør være
med i besvarelsene |
|
To forhold er på det rene og bør
komme tydelig fram: (1) Høyesterettsdommer har stor rettskildemessig
betydning. I praksis anses rettsoppfatninger som er uttalt av
Høyesterett, enten i plenum eller i avdeling, som avgjørende
i de aller fleste tilfeller, både av Høyesterett
selv og av de underordnede domstolene. Dette går fram av
Høyesteretts egen praksis, og er i tillegg forutsatt både
i plenumsloven og i silingsbestemmelsene i tvistemålsloven
og straffeprosessloven. (2) Samtidig er det på det rene
at det, i norsk rett, er adgang til å fravike prejudikater.
Dette gjelder i hvert fall for Høyesterett selv, i forhold
til egne dommer. Her kan det også vises til plenumsloven,
som forutsetter dette. Når det gjelder underordnede domstoler,
er nok oppfatningen i hvert fall så lenge det er
tale om høyesterettsdommer som tiden og samfunnsutviklingen
ikke har løpt fra i praksis den motsatte. Kandidater
som får klart fram disse to hovedpoengene og som i tillegg
forklarer, nyanserer og illustrerer dette noenlunde rimelig med
eksempler fra praksis/pensum, er etter min mening allerede på
god veg til en brukbar karakter. Særlig gjelder dette hvis
man får fram ulike situasjoner hvor det er særlig
tydelig hvordan Høyesteretts dommer får betydning,
jf. typesituasjonene nevnt ovenfor. |
|
Oppgaven spør etter høyesterettsdommers
betydning, ikke betydningen av rettspraksis i sin alminnelighet.
Det er derfor naturlig å si noe om Høyesteretts
oppgaver. Her er det mulig å score gode poenger ved å
peke på at det har skjedd en markert utvikling de seneste
årtiene i synet på hva dette er. I dag er det vanlig
å si at Høyesteretts oppgave dels er tvisteløsning
i enkeltsaker, dels arbeid for rettsenhet og rettsutvikling.
Antagelig er det litt divergerende oppfatninger blant dommerne,
både om hvor hovedvekten ligger og hvor den bør
ligge. Uansett er det ingen tvil om at utviklingen går
i retning av å tillegge arbeidet for rettsenhet og utvikling
stadig større vekt. Dette kan illustreres gjennom endringen
av silingsreglene, både i tvistemålsloven og straffeprosessloven.
Jf. også at en del av begrunnelsen for to-instansreformen
var å gi Høyesterett anledning til mer bevisst prioritering
av saker med et prinsipielt preg. Dette er det imidlertid få
av kandidatene som er innom. |
|
En konsekvens av utviklingen i Høyesteretts
syn på sin egen rolle som rettsutvikler, og av at to-instansreformen
har skapt bedre vilkår for slikt arbeid, er at domsgrunnene
blir mer og mer utførlige. Man ser også stadig oftere
at det formuleres generelle begrunnelser som tydelig er ment
å skulle være retningsgivende også utenfor
selve saken. Det er etter hvert også blitt mer vanlig at
Høyesterett uttaler seg klart og bestemt om rettsspørsmål
som har vært prosedert, men som viser seg ikke å
bli av direkte betydning for avgjørelsen. Særlig
tydelig er disse utviklingstrekkene der Høyesterett avvikler
flere saker av samme type i sammenheng, nettopp med sikte på
å skape avklaring på områder der Høyesterett
selv mener dette kan trenges. Ytterpunktet er selvsagt når
dette i tillegg skjer i plenum. Kandidater som beskriver denne
utviklingen, gjerne med eksempler (trygderett, personskadeerstatning,
festeavgiftsregulering, ekspropriasjonserstatning osv.) bør
honoreres for det. |
|
Et annet utviklingstrekk er den økte
betydningen av internasjonale kilder de senere år. Dels
har dette ført til at enkelte dommer fra Høyesterett
har mistet mye av sin betydning som rettskilde (injuriedommer
som bygger på et annet syn enn EMDs), dels har dette
gitt Høyesterett en ny rolle som formidler
av slike internasjonalt baserte argumenter inn i den praktiske
rettsanvendelsen. |
|
De utviklingstrekkene som er skissert ovenfor,
kan også tjene som en naturlig ramme for å plassere
mesteparten av det stoffet som tradisjonelt og naturlig hører
hjemme i redegjørelser for prejudikatlæren. Dels
tenker jeg her på redegjørelser for hvilke faktiske
grunner det er som gjør at høyesterettsdommer blir
tillagt så stor vekt og på vurderinger av om det
bør være slik (hensyn for og imot herunder
ulike syn på domstolenes rettsskapende virksomhet), dels
tenker jeg på mer direkte redegjørelser for hva
den norske varianten av prejudikatslæren går ut på:
Hva er dommen prejudikat for (Eckhoffs tre betraktningsmåter),
hvilken betydning har det at den er avsagt under dissens/ i plenum,
den rettskildemessige betydning av uttalelser som ikke er nødvendige
ledd i begrunnelsen (obiter dicta), dommens betydning
for Høyesterett i senere saker sammenlignet med betydningen
for underinstansene og øvrige rettsanvendere, betydningen
av dommens alder, at den er lagt til grunn, ev. kritisert, i
teorien osv. |
|
Kandidater som ser på disse tradisjonelle
problemstillingene i lys av utviklingstrekkene som er nevnt,
kan også gi seg selv grunnlag for å kommentere om
utviklingen har hatt/bør ha konsekvenser for innholdet
av rettskildelæren på dette feltet. Eksempelvis kan
det være nærliggende, kanskje spesielt for kandidater
fra Bergen, å kommentere om den tradisjonelle lære
vedrørende obiter dicta kan/bør opprettholdes når
Høyesterett etter hvert synes å bruke sine domsgrunner
mer aktivt til bevisst avklaring av rettsutviklingen, også
utover det som er nødvendig i den konkrete saken. Jeg
tenker her på Høyesteretts kjæremålsutvalgs
kjennelse 19. januar 2001 vedrørende fremme av straffesak
om brudd på skattelovgivningen, som Gulating lagmannsrett
hadde avvist. Lagmannsrettens flertall hadde, på tross
av uttalelser i plenumsdommen i Rt 2000 side 996 (Bøhler),
avvist straffesaken med den begrunnelse at det ville være
i strid med EMKs forbud mot dobbeltstraff å straffe
når de tiltalte allerede var ilagt straffeskatt av ligningsvesenet.
Forklaringen på at lagmannsretten her tillot seg å
gå imot en rettsoppfatning som var klart uttalt av Høyesterett
i plenum, var nok at den uttalte rettsoppfatningen ikke var et
ledd i begrunnelsen av plenumsdommen, men en sideuttalelse.
For så vidt ville en slik holdning være i tråd
med tradisjonell prejudikatlære med hensyn til obiter dicta.
Her var det imidlertid ikke tale om noen tilfeldig slengbemerkning,
men som Kjæremålsutvalget bemerket da lagmannsrettens
kjennelse ble overprøvet en uttalelse som åpenbart
tok sikte på å avklare rettstilstanden med henblikk
på andre saker. Saken illustrerer dermed både
enkelte av de utviklingstrekkene som er skissert ovenfor og at
denne utviklingen også kan gi grunnlag for å revurdere/nyansere
den tradisjonelle framstillingen av deler av prejudikatlæren. |
5. |
Vurdering av besvarelsene. |
Alle vet noe om dette emnet. Altså ligger det i utgangspunktet
an til få stryk.
Hvor det positive innholdet er tynt,
og det samtidig foreligger mye direkte galt, ville jeg normalt
sagt at ståkarakteren likevel henger i en tynn tråd.
Her har jeg imidlertid latt tvilen komme disse kandidatene til
gode, ut fra det syn at de antagelig er blitt forledet av et uegnet
tankeskjema til å skrive gale ting som de neppe mener. Dermed
er det blitt mange karakterer mellom 3,00 og 3.15.
Besvarelser som inneholder et rimelig
referat av tradisjonell prejudikatslære, med et visst islett
av eksempler fra praksis, samtidig som det ikke er mye direkte
galt, har jeg vurdert til rundt 2,75.
Hvis kandidaten i tillegg skriver
konkret om forskjellige typesituasjoner, og dessuten gjør
forsøk på å trekke visse linjer (utviklingslinjer,
sammenheng med metodelære, betydningen av EMK/EMD osv.)
skal det ikke så veldig mye til for å score vesentlig
bedre.
Sensorveiledning, endelig utgave
Fjerde avdeling juss
Vårsemesteret 2001
Teoretisk oppgave nr. 4
Oppgaven: |
"Rettskraft i sivile saker." |
|
|
Læringskrav: |
--- Det kreves grundig kjennskap til --- --- , og til prinsippene
om rettskraft i sivile saker. |
|
|
Hovedlitteratur: |
Jo Hov, Rettergang 1, Sivil og straffeprosess,
Oslo 1999 unntak for kap. 15.
Det vil si at hos Hov er kap 12 og 13 "pensum":
Kap 12: Rettskraft alminnelige forklaringer og
Kap 13: Sivile dommers rettskraft. |
Ordlyden for oppgaven sier "i sivile saker", men i og
med at kap 13 behandler sivile dom­mer, mens kap 15 (som er
unntatt) behandler "Virkningen av andre avgjørelser",
går jeg ut fra at i oppgaven skal bare rettskraft mht sivile
dommer behandles. Selv om kap. 14 Straffedommers rettskraft
er del av pensum, faller det naturlig nok utenfor oppgavens ord­lyd.
Alternativ hovedlitteratur: |
Skoghøy: Tvistemål (1998),
kap. 17 er del av pensum (s. 751826): "Rettskraft"
Michelsen, Sivilprosess (1999): her er kap. 39 "Rettskraft"
ikke hovedlitteratur, men støttelitteratur. |
I lys av læringskravets formulering, finner jeg grunn til
å bemerke at kravet til oppgaven blir noe forskjellig enn
om læringskravet var grundig kjennskap til rettskraftsreglene
(rent generelt), dette på grunn av presiseringen i læringskravet
til "prinsippene" om rettskraft.
Det skulle bety at det ikke skal
forventes for mye detaljer i fremstillingen. Det blir sentralt
for kandidatene å få frem prinsippene mht rettskraftsreglene.
Men selvfølgelig vil det alltid hjelpe på om man
gjør dette grundig og detaljert så lenge oversikten
og prinsippene ikke tapes av syne.
Den gode besvarelse, dvs laudable
må få med hva som menes med rettskraft (selvsagt),
videre hvorfor vi har regler om dette, dvs betydningen av rettskraftsreglene.
I dette ligger at man må få frem at rettskraft får
betydning i flere "retninger" / "sammenhenger".
En disposisjon som vel kan forventes
også ut fra pensumlitteraturens (Hov) behandling er:
Rettskraft i hvilken betydning brukes
begrepet "Rettskraft":
Hva menes med rettskraft
en dom er endelig og bindende de fleste har med noe i innledningen,
enten som eget kap. eller innflettet, legislative hensyn
bak reglene om rettskraft.
Formell rettskraft angivelse
av når, dvs tidspunktet at da en dom ikke lenger kan angripes
med ordinære rettsmidler, jf. tvml § 161.
Materiell rettskraft dommens
bindende virkning for senere saker.
Den materielle rettskraft
har to sider, den negative og den positive rettskraftsvirkning.
|
Den negative rettskraftsvirkning - den
negative funksjon eller avvisningsfunksjonen - reises
ny sak om rettsforholdet som er avgjort ved dommen, skal den
nye sak avvises, jf. tvml § 163 første ledd. |
|
Den positive funksjon - prejudisialfunksjonen
- dersom det rettsforhold som er avgjort ved den første
dommen får prejudisiell betydning i. senere sak, så
skal den første dommen uten videre legges til grunn i
den senere sak, forutsatt i tvml § 162. |
Ved den materielle rettskraftsfunksjon sondres mellom rettskraftens
objektive og subjektive side.
Objektive grense hvilke rettsforhold
er avgjort, og hva er avgjort. (Hos Hov side 331354)
Subjektive grense hvem er
dommen bindende for. (Hos Hov side 354371)
Når inntrer den materielle
rettskraftvirkning? (Hov side 325326) de fleste behandler det­te
i tilknytning til drøftelser om den formelle rettkraft,
og da i begynnelsen av besvarelsen.
Hvilke typer avgjørelser
gjelder rettskraftreglene for? de som tar dette opp gjør
det i to varianter:
1) |
En drøftelse ut fra om det er mer
enn dommer, dvs kjennelser og beslutninger, videre forlik (rettsforlik
glemmer de fleste å presisere), voldgiftsdommer osv. som
regel går dette ikke så bra og grunnen er antagelig
at dette ikke er pensum, dvs mer enn dommers rettskraft. Den
andre varianten, og det kommer som regel hos de bedre kandida­tene
er |
2) |
drøftelse av hva som skal til for
at en avgjørelse (dom)) skal kunne få rettskraftsvirkninger,
dvs også spørsmålet om grensen mot nulliteter
osv. (se Hov i lærebo­ken s. 327 flg). |
-------------------------------------------
I de gode besvarelsene må man forvente
at delen om Objektive/Subjektive grense blir mest omfattende denne
delen blir antagelig også den vanskeligste for kandidatene
å fremstille. Det har vist seg i praksis også.
Jeg forventer at de fleste som har
forståelse for emnet vil nytte en disposisjon som går
langs de linjene jeg har trukket opp her. Jeg skulle videre tro
at en kand. som først klarer å få til en slik
disposisjon langt på vei bare ved det demonstrerer at han
har en viss oversikt og forståelse, samt om kand. klarer
å si noe fornuftig under hver del, og da selvsagt ut fra
emnets innhold at hoveddelen blir på de materielle virkningene
av rettskraftspørsmålet, så er det laudabelt.
(Jeg nevner her for de gjennomgående
sensorer at oppgaven ble gitt våren 1994 med ordly­den
"Rettskraft" og høsten 1999 i en noe avgrenset
form: "Den materielle rettskrafts ob­jektive grenser
i sivile saker." I begge sensorveiledningene fra den gang
gikk man ut fra at læringskravet var grundig kjennskap til
rettskraftsreglene. Jeg har ovenfor bemerkninger i forbindelse
med omtalen av "dagens" læringskrav, disse er
noe endret og jeg mener dette må få ett viss betydning
ved bedømmelsen i realiteten at man ikke kan stille de
samme strenge krav til detaljer/fordypning som, tidligere er lagt
til grunn.)
Siden læringskravet er angitt
til "prinsippene for" så bør det komme
med noe om begrunnelse og legislative bakgrunn for rettskraftsinstituttet
(Hov side 326).
Nærmere om og detaljene mht rettskraftens
objektive side er hos Hov side 330 flg (kap 13):
Problemstillingene er |
1) |
Hvilke rettsforhold er rettskraftig avgjort, |
2) |
Hva er avgjort om rettsforhold og |
3) |
Når er to rettsforhold identiske. |
Jeg ser egentlig liten hensikt i å gi et minireferat av
fremstillingen i læreboken Hov sin lærebok er ganske
pedagogisk god ved at den har i tillegg til kapittel og
underkapitteloverskrifter, også margbemerkninger som i korte
setninger på et vis trekker ut essensene eller problemstillingene
i fremstillingen.
Fremstillingsmessig og innholdsmessig
bør kandidatene få frem hovedregelen bare det rettsforhold
domsslutningen tar stilling til, er rettskraftig avgjort, og domsslutningen
må tolkes ut fra premissene. Videre at prejudisielle rettsforhold
blir ikke rettskraftig avgjort.
Hva som er bestemt om det rettsforhold
som er rettskraftig avgjort må bero på en tolking/utfylling
av dommen, her bør kand få frem utgangspunktet: Domsslutningen.
Det er den som angir hva som er rettskraftig avgjort, men den
må tolkes i lys av premissene osv. .
Et sentralt emne blir når
to rettsforhold er identiske (Hov side 338 flg) betydningen av
identitetsspørsmålet og etter hvilke retningslinjer
dette bør løses. Akkurat på dette punkt vil
man antagelig kunne se tydelig forskjell på den gode og
mindre gode kandidat. Jeg vil anta at de som klarer å fremstille
identitetsproblematikken i forbindelse med rettskraft på
en oversikt­lig og god måte, mest sannsynlig også
gjør det bra på resten av oppgaven og da bør
karakterhonoreringen bli deretter. I fremstillingen (til
den gode kand.) bør det være klarhet i fremstillingen
og bruken av begrepene: bevis rettsregler rettsfakta (se Hov s.
344).
Vedrørende Rettskraftens
subjektive grenser Hov s. 354 flg spørsmålet
om dommens betydning for andre enn partene, dvs tredjemann blir
utg p og hovedregelen for fremstillingen at dommen ikke binder
tredjemann.
Jeg viser videre til Hovs fremstilling.
Det kan nok diskuteres hvor langt ned i detaljene kand. bør
gå her, Hovs fremstilling blir til dels noe kasuistisk her,
og det må i og for seg være tilstrckkelig å
få med seg hovedregelen samt si noe fornuftig på mer
generell basis om dette samt vise til enkelte eksempler. Men noen
detaljert gjennomgang av de forskjellige suksesjons situasjonene
eller samskyldnersituasjonene bør ikke kreves. Dog bør
det komme frem at vi på visse områder har lovregulert
i større eller mindre grad spørsmålet om rettskraftsvirkningene
for tredjemann.
Karakterfastsettelsen er vel vurdert
til dels fortløpende ovenfor, særlig laudgrensen.
Som jeg har sagt en del ganger før i veiledninger, og det
fastholdes ut fra erfaring, stryk er ofte det enkleste å
se, da er det meste temmelig håpløst. Det vil det
kanskje lett bli i denne opp­gaven hvis kand. ikke forstår
hva rettskraft er da blir det jo temmelig håpløst
å fremstille emnet. Det har vist seg også under sensuren
så langt man klarer neppe å "bløffe"
seg frem på denne oppgaven. Det avsløres ofte på
emnene man tar opp, og ikke minst hva som galant oversees av sentrale
problemstillinger. De dårlige kandidatene (om rettskraft)
avslører seg som regel også ved å vise svake
kunnskaper i sivilprosess rent generelt. Den virkelig gode kand.
( ned på lauden) må få med alle "hovedpunktene"
og ha ryddig fremstilling, forståelig, klarhet, begrunne
reglene osv. Den laudable bør gjerne ha med hovedpunktene,
men om noe skulle savnes ødelegger det ikke lauden i og
for seg, det spørs som vanlig hva som tross alt er med
og hvordan det er behandlet. Det må emm ikke bli slik at
det skal kreves detalj­kunnskaper for å få laud.
Som det fremgår av ovenstående
har jeg tatt utgangspunkt i Hov sin lærebok. Jeg har ikke
prøvd å jevnføre med Skoghøys fremstilling
reglene er jo ikke forskjellig men fremstillingen/disponeringen
og kanskje vektleggingen av enkeltemner vil kanskje være
noe for­skjellig. Men uansett må sensorene være
obs på at alternative fremstillinger (disponering) selvsagt
må godtas, det blir jo innholdet og at man får med
det sentrale som teller.
Jeg har vært i kontakt med
en av medsensorene og forstår det blir en del stryk. Vel
det er ikke overraskende i sivilprosessoppgaver at så skjer,
særlig når det er et emne man egentlig ikke kan fremstille
bare på grunnlag av lovregler, men som her det trengs direkte
kunnska­per om hvordan teorien har behandlet emnet på
bakgrunn av rettspraksis osv. Selv har jeg i de oppgaver jeg har
rettet ikke spesielt mye stryk det kan jo være tilfeldig.