UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen :
Oppgaven er tilgjengelig på bokmål og nynorsk
Høsten 2001 startet Storevik Bygg AS planlegging av et
hybelbygg i Storevik. Bakgrunnen var mangel på studenthybler i Storevik,
hvor bl a Høgskolen i Storevik var lokalisert. Storevik Bygg AS, som
var en viktig arbeidsgiver i bygda, slet dessuten med å få oppdrag.
Firmaet hadde spesialisert seg på næringsbygg og andre større
byggeprosjekter, og tilgangen på denne typen oppdrag var dårlig.
Peder Ås, som var administrerende direktør i byggefirmaet, tok
direkte kontakt med Hans Tastad, som var ordfører i Storevik kommune.
Peder Ås redegjorde for planene, og opplyste at det var stor fare for
permitteringer, og i verste fall konkurs, dersom ikke firmaet fikk nye oppdrag.
Ordfører Hans Tastad tente på ideen, både fordi bygda hadde
behov for studenthybler og fordi det var viktig å beholde arbeidsplassene
som byggefirmaet representerte. Etter å ha sett planene, ga Hans Tastad
uttrykk for at byggefirmaet kunne regne med all støtte fra kommunen.
Etter dette kjøpte Storevik Bygg AS en tomt i utkanten av Lillevik sentrum.
Tomten lå i et område som var regulert til boligformål, ifølge
kommunens reguleringsplan fra 1990. I området lå det fra før
20 eneboliger som var bygd i løpet av 1990-tallet.
Våren 2002 sendte Storevik Bygg AS inn byggesøknad og sendte ut
nabovarsel i samsvar med plan- og bygningsloven § 94. Søknaden gjaldt
et stort bygg på tre etasjer og et bebygd areal på 200 kvm.
Storevik studentforening, hvor ca 20 % av studentene ved Høgskolen i
Storevik var medlemmer, fikk høre om byggesøknaden. Foreningen
ville gjerne ha et ord med i laget når det gjaldt utformingen av det påtenkte
hybelbygget, og henvendte seg til byggesaksavdelingen i Storevik kommune. Foreningen
ba om innsyn i søknaden med tegninger av bygget, og viste til forvaltningsloven
og offentlighetsloven.
Saksbehandleren i byggesaksavdelingen, Marte Kirkerud, mente at Storevik studentforening
ikke hadde rett til innsyn.
Spørsmål 1:
a) Hadde Storevik studentforening rett til innsyn i søknaden med hjemmel
i forvaltningsloven?
b) Hadde Storevik studentforening rett til innsyn i søknaden med hjemmel
i offentlighetsloven?
Marte Kirkerud begynte på behandlingen av byggesøknaden kort tid
etter at hun hadde mottatt den. Alle de fire tilgrensende naboene hadde da protestert
mot byggeplanene. De viste til at bygget var for stort i forhold til eneboligene
i området, og at det derfor forverret både sol og utsiktsforholdene
for naboene.
Marte Kirkerud så at det planlagte hybelbygget hadde en mønehøyde
på 10 meter, og dessuten hadde en avstand på bare 3 meter til tre
av nabogrensene. Begge deler var i strid med plan- og bygningsloven § 70.
Dersom byggetillatelse skulle gis i samsvar med søknaden, måtte
det gis dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 7. Marte Kirkerud orienterte
Storevik Bygg AS om dette, og sendte et brev med kopier av de naboklagene som
hadde kommet inn. Storevik Bygg AS søkte deretter om dispensasjon, og
viste til at det ikke var regningssvarende på føre opp et mindre
bygg.
Det ble mye medieomtale om saken før den ble lagt frem for det faste
utvalget for plansaker (planutvalget) høsten 2002. Storevik studentforening
var blant dem som engasjerte seg sterkt for oppføring av hybelbygget,
til tross for naboklagene. Da saken skulle behandles i planutvalget, møtte
50 studenter opp for å være til stede i møtet. En person
fra Storevik studentradio møtte også opp for å gjøre
lydbåndopptak av hele møtet.
Da planutvalget så det store oppmøtet, mente det at møtet
skulle holdes for lukkede dører. Planutvalget viste for det første
til at det bare var plass til 10 tilhørere. Dessuten skulle utvalget
behandle en politisk betent sak, og både hensynet til de private parter
og forsvarlig saksbehandling tilsa at møtet ble holdt uten publikum til
stede. Dette fordi planutvalget fryktet at utvalgsmedlemmene ville legge bånd
på seg dersom saken skulle behandles i åpent møte. Hensynet
til en fri debatt tilsa derfor at møtet ble holdt for lukkede dører.
I alle fall mente planutvalget at det ikke kunne være anledning til lydbåndopptak.
Utvalgsmedlemmene hadde ikke vært borti dette før, og det at alt
de sa ville bli tatt opp på bånd og kanskje kringkastet, ville virke
forstyrrende for møtet. Utvalget var likevel noe usikker på om
det hadde hjemmel til å beslutte at møtet skulle holdes for lukkede
dører, eventuelt å beslutte at det ikke skulle være anledning
til å gjøre lydbåndopptak under møtet.
Spørsmål 2:
a) Hadde planutvalget hjemmel til å beslutte at møtet skulle holdes
for lukkede dører?
b) Hadde planutvalget hjemmel til å beslutte at det ikke skulle være
anledning til å gjøre lydbåndopptak under møtet?
Under tvil besluttet planutvalget å holde møtet for lukkede dører.
Etter en lengre debatt vedtok planutvalget å gi avslag på byggesøknaden.
Utvalget fant at det ikke var tilstrekkelig gode grunner for å gi dispensasjon
etter plan- og bygningsloven § 7.
Både Storevik Bygg AS og Storevik studentforening klaget i rett tid over
vedtaket. Begge mente at vedtaket var ugyldig, og studentforeningen begrunnet
dette bl a med at vedtaket var ugyldig fordi møtet var holdt for lukkede
dører.
Klagesaken ble behandlet i planutvalget i november 2002. Planutvalget mente
at Storevik studentforening ikke hadde klagerett. Utvalget oppfattet det fortsatt
slik at det ikke var galt å holde møtet for lukkede dører,
og selv om det eventuelt var i strid med loven å lukke dørene,
ville ikke vedtaket være ugyldig av den grunn.
Spørsmål 3:
a) Hadde Storevik studentforening klagerett?
b) Var planutvalgets vedtak om avslå søknaden om byggetillatelse
ugyldig dersom det var i strid med loven å holde møtet for lukkede
dører?
Før møtet i planutvalget i november 2002, hadde flertallet i kommunestyret
fattet et vedtak om å instruere planutvalget om å omgjøre
vedtaket om å avslå byggesøknaden og å gi dispensasjon
etter plan- og bygningsloven § 7. Kommunestyreflertallet var sterkt uenig
i vedtaket som planutvalget hadde fattet, og viste til at både behovet
for studenthybler og hensynet til å bevare arbeidsplasser måtte
gå foran hensynet til naboene. Dessuten ble det vist til at ordføreren
hadde lovet byggefirmaet all støtte i saken.
Under tvil kom planutvalget til at det måtte bøye seg for kommunestyrevedtaket.
Utvalget fattet derfor vedtak om å innvilge byggesøknaden, og ga
dispensasjon i medhold av plan- og bygningsloven § 7. Utvalget begrunnet
vedtaket med at både behovet for studenthybler og hensynet til å
bevare arbeidsplasser måtte gå foran hensynet til naboene, samt
at ordføreren hadde lovet byggefirmaet all støtte i saken.
De tidligere omtalte naboene klaget i rett tid over planutvalgets omgjøringsvedtak.
Naboene mente at omgjøringsvedtaket var ugyldig. For det første
mente naboene at kommunestyret ikke kunne instruere planutvalget i en sak som
denne, og at vedtaket derfor var ugyldig. For det andre mente naboene at vedtaket
var begrunnet med utenforliggende hensyn.
Spørsmål 4:
a) Kunne kommunestyret instruere planutvalget om å omgjøre vedtaket
og å gi dispensasjon?
b) Var vedtaket ugyldig dersom kommunestyret ikke hadde slik instruksjonsmyndighet?
Spørsmål 5:
Var planutvalgets omgjøringsvedtak begrunnet med utenforliggende
hensyn?
Naboene fikk ikke medhold i klagen. Fylkesmannen, som er klageinstans i denne typen saker, begrunnet dette på samme måten som planutvalget. Naboene bestemte seg etter dette for å gå til retten for å få kjent fylkesmannens vedtak ugyldig.
Da saken kom opp for retten i mai 2003, gjorde staten gjeldende at domstolen
ikke kunne overprøve forvaltningens ”frie skjønn”.
Dette innebar, mente staten, for det første at retten ikke kunne overprøve
den konkrete vurderingen av om det forelå ”særlige grunner”
etter plan- og bygningsloven § 7, og for det andre at domstolen ikke kunne
ta stilling til om vedtaket var begrunnet med utenforliggende hensyn.
Spørsmål 6:
a) Kan domstolen overprøve den konkrete vurderingen av om det forelå
”særlige grunner” etter plan- og bygningsloven § 7?
b) Kan domstolen ta stilling til om vedtaket var begrunnet med utenforliggende
hensyn?
Nynorsk
OFFENTLIG RETT GRUNNFAG - VÅREN 2003
Hausten 2001 starta Storevik Bygg AS planlegging av eit hybelbygg
i Storevik. Bakgrunnen var at det var mangel på studenthyblar i Storevik,
der m a Høgskolen i Storevik var lokalisert. Storevik Bygg AS, som var
ein viktig arbeidsgjevar i bygda, sleit dessutan med å få oppdrag.
Firmaet hadde spesialisert seg på næringsbygg og andre større
byggeprosjekt, og tilgangen på denne typen oppdrag var dårleg.
Peder Ås, som var administrerande direktør i byggefirmaet, tok
direkte kontakt med Hans Tastad, som var ordførar i Storevik kommune.
Peder Ås gjorde greie for planane, og opplyste at det var stor fare for
permitteringar, og i verste fall konkurs, dersom ikkje firmaet fekk nye oppdrag.
Ordførar Hans Tastad tente på ideen, både fordi bygda trengte
studenthyblar og fordi det var viktig å halde på arbeidsplassane
som byggefirmaet representerte. Etter å ha sett planane, gav Hans Tastad
uttrykk for at byggefirmaet kunne regne med all støtte frå kommunen.
Etter dette kjøpte Storevik Bygg AS ei tomt i utkanten av Lillevik sentrum.
Tomta låg i eit område som var regulert til bustadføremål,
etter kommunen sin reguleringsplan frå 1990. I området låg
det frå før 20 einebustader som var bygd i løpet av 1990-talet.
Våren 2002 sende Storevik Bygg AS inn byggesøknad og sendte ut
nabovarsel i samsvar med plan-og bygningslova § 94. Søknaden gjaldt
eit stort bygg på tre etasjar og eit bebygd areal på 200 kvm.
Storevik studentforeining, der ca 20 % av studentane ved Høgskolen
i Storevik var medlemmer, fekk høyre om byggesøknaden. Foreininga
ville gjerne ha eit ord med i laget når det gjaldt utforminga av det påtenkte
hybelbygget, og vende seg til byggesaksavdelinga i Storevik kommune. Foreininga
bad om innsyn i søknaden med teikningar av bygget, og viste til forvaltningslova
og offentleglova.
Sakshandsamaren i byggesaksavdelinga, Marte Kirkerud, meinte at Storevik studentforeining
ikkje hadde rett til innsyn.
Spørsmål 1:
a) Hadde Storevik studentforeining rett til innsyn i søknaden med heimel
i forvaltningslova?
b) Hadde Storevik studentforeining rett til innsyn i søknaden med heimel
i offentleglova?
Marte Kirkerud tok til å handsame byggesøknaden kort tid etter
at ho hadde teke imot den. Alle dei fire tilgrensande naboane hadde då
protestert mot byggeplanane. Dei viste til at bygget var for stort i forhold
til einebustadene i området, og at det difor forverra både sol-
og utsiktstilhøva for naboane.
Marte Kirkerud såg at det planlagde hybelbygget hadde ei mønehøgd
på 10 meter, og dessutan hadde ein avstand på berre 3 meter til
tre av nabogrensene. Begge deler var i strid med plan- og bygningslova §
70. Dersom ein skulle gi byggeløyve i samsvar med søknaden, måtte
ein gi dispensasjon etter plan- og bygningslova § 7. Marte Kirkerud orienterte
Storevik Bygg AS om dette, og sendte eit brev med kopiar av dei naboklagene
som hadde komme inn. Storevik Bygg AS søkte deretter om dispensasjon,
og viste til at det ikkje var rekningssvarande på føre opp eit
mindre bygg.
Det vart mykje medieomtale om saka før den vart lagt fram for det faste
utvalet for plansaker (planutvalet) hausten 2002. Storevik studentforeining
var mellom dei som engasjerte seg sterkt for oppføring av hybelbygget,
trass i naboklagene. Då planutvalet skulle handsame saka, møtte
50 studentar opp for å vere til stades i møtet. Ein person frå
Storevik studentradio møtte også opp for å gjere lydbandopptak
av heile møtet.
Då planutvalet såg det store oppmøtet, meinte det at møtet
skulle haldast for lukka dører. Planutvalet viste for det første
til at det berre var plass til 10 tilhøyrarar. Dessutan skulle utvalet
handsame ei politisk betent sak, og både omsynet til dei private partane
og forsvarleg sakshandsaming tilsa at møtet vart halde utan publikum
til stades. Dette fordi planutvalet frykta at utvalsmedlemmene ville legge band
på seg dersom saka skulle handsamast i ope møte. Omsynet til ein
fri debatt tilsa difor at møtet vart halde for lukka dører.
I alle fall meinte planutvalet at det ikkje kunne vere høve til lydbandopptak.
Utvalsmedlemmene hadde ikkje vore borti dette før, og det at alt dei
sa ville bli teke opp på band og kanskje kringkasta, ville verke forstyrrande
for møtet. Utvalet var likevel noko usikker på om det hadde heimel
til å vedta at møtet skulle haldast for lukka dører, eventuelt
å vedta at det ikkje skulle vere høve til å gjere lydbandopptak
under møtet.
Spørsmål 2:
a) Hadde planutvalet heimel til å vedta at møtet skulle haldast
for lukka dører?
b) Hadde planutvalet heimel til å vedta at det ikkje skulle vere høve
til å gjere lydbandopptak under møtet?
Under tvil vedtok planutvalet å halde møtet for lukka dører.
Etter ein lengre debatt vedtok planutvalet å gi avslag på byggesøknaden.
Utvalet fann at det ikkje var tilstrekkelig gode grunnar for å gi dispensasjon
etter plan- og bygningslova § 7.
Både Storevik Bygg AS og Storevik studentforeining klaga i rett tid over
vedtaket. Begge meinte at vedtaket var ugyldig, og studentforeininga grunngav
dette m a med at vedtaket var ugyldig fordi møtet var halde for lukka
dører.
Klagesaken vart handsama i planutvalet i november 2002. Planutvalet meinte at
Storevik studentforeining ikkje hadde klagerett. Utvalet oppfatta det framleis
slik at det ikkje var galt å halde møtet for lukka dører,
og sjølv om det eventuelt var i strid med lova å lukke dørene,
ville ikkje vedtaket vere ugyldig av den grunn.
Spørsmål 3:
a) Hadde Storevik studentforeining klagerett?
b) Var planutvalet sitt vedtak om avslå søknaden om byggeløyve
ugyldig dersom det var i strid med lova å holde møtet for lukka
dører?
Før møtet i planutvalet i november 2002, hadde fleirtalet i kommunestyret
gjort eit vedtak om å instruere planutvalet om å omgjere vedtaket
om å avslå byggesøknaden og å gi dispensasjon etter
plan- og bygningslova § 7. Kommunestyrefleirtalet var sterkt ueinig i vedtaket
som planutvalet hadde gjort, og viste til at både behovet for studenthyblar
og omsynet til å halde på arbeidsplassar måtte gå framom
omsynet til naboane. Dessutan vart det vist til at ordføraren hadde lova
byggefirmaet all støtte i saka.
Under tvil kom planutvalet til at det måtte bøye seg for kommunestyrevedtaket.
Utvalet gjorde difor vedtak om å gje byggefirmaet medhald i byggesøknaden,
og gav dispensasjon i medhald av plan- og bygningslova § 7. Utvalet grunngav
vedtaket med at både behovet for studenthyblar og omsynet til å
bevare arbeidsplassar måtte gå framom omsynet til naboane, og at
ordføraren hadde lova byggefirmaet all støtte i saka.
Dei tidlegare omtalte naboane klaga i rett tid over planutvalets omgjeringsvedtak.
Naboane meinte at omgjeringsvedtaket var ugyldig. For det første meinte
naboane at kommunestyret ikkje kunne instruere planutvalet i ein sak som denne,
og at vedtaket difor var ugyldig. For det andre meinte naboane at vedtaket var
grunngjeve med utanforliggjande omsyn.
Spørsmål 4:
a) Kunne kommunestyret instruere planutvalet om å omgjere vedtaket og
å gi dispensasjon?
b) Var vedtaket ugyldig dersom kommunestyret ikkje hadde slikt instruksjonsmynde?
Spørsmål 5:
Var planutvalet sitt omgjeringsvedtak grunngjeve med utanforliggjande
omsyn?
Naboane fekk ikkje medhald i klagen. Fylkesmannen, som er klageinstans i denne typen saker, grunngav dette på same måten som planutvalet. Naboane bestemte seg etter dette for å gå til retten for å få kjent fylkesmannens vedtak ugyldig.
Då saka kom opp for retten i mai 2003, gjorde staten gjeldande
at domstolen ikkje kunne overprøve forvaltninga sitt ”frie skjønn”.
Dette innebar, meinte staten, for det første at retten ikkje kunne overprøve
den konkrete vurderinga av om det låg føre ”særlige
grunner” etter plan- og bygningslova § 7, og for det andre at domstolen
ikkje kunne ta stilling til om vedtaket var grunngjeve med utanforliggjande
omsyn.
Spørsmål 6:
a) Kan domstolen overprøve den konkrete vurderinga av om det låg
føre ”særlige grunner” etter plan- og bygningslova
§ 7?
b) Kan domstolen ta stilling til om vedtaket var grunngjeve med utanforliggjande
omsyn?
Sist oppdatert 13. mai 2003 av bmt Kommentarer til denne siden. |