UiB : Juridisk Fakultet : eksamen : 1. studieår : JUS114
Oppgaven er tilgjengelig på bokmål og nynorsk
Dommen er hentet fra forbrukerkjøpsretten som er spesiell kontraktsrett.
Domsanalysen har et metodisk siktemål, og det kreves ikke nærmere kjennskap til forbrukerkjøpsretten for å løse oppgaven. Oppgaven forutsetter kunnskap om alminnelige prinsipper for lovtolkning og generelle prinsipper for kontraktrettslig argumentasjon.
Analyser dommen ved å svare på følgende spørsmål:
Spørsmål 1: Hva er det primære rettsgrunnlaget i dommen og hvilken hovedproblemstilling utledes av dette grunnlaget?
Spørsmål 2 a: Hvilke argumentfunksjoner har EUs forbrukerkjøpsdirektiv artikkel 3 nr 3 i domsgrunnene og hvordan samsvarer dette med alminnelig rettskildelære?
b: Hvordan samsvarer dommens vektlegging av miljøhensyn med det alminnelige verdigrunnlaget i kontraktsretten?
Spørsmål 3: Hvilke reelle hensyn blir vurdert i dommen?
Spørsmål 4: Forklar dissensen - i resultatet og i begrunnelsen - mellom førstvoterende og annenvoterende.
Spørsmål 5: Gi en vurdering av dommens resultat
Besvarelsen bør holdes innenfor en grense på 1500-3500 ord.
Lovdatautskrift av dommen følger vedlagt (s. 3-13)
Dommen er henta frå forbrukarkjøpsretten som er spesiell kontraktsrett.
Domsanalysen har eit metodisk siktemål, og det krevst ikkje nærare kjennskap til forbrukarkjøpsretten for å løyse oppgåva. Oppgåva har til føresetnad kunnskap om alminnelege prinsipp for lovtolking og generelle prinsipp for kontraktrettsleg argumentasjon.
Analyser dommen ved å svare på spørsmåla:
Spørsmål 1: Kva er det primære rettsgrunnlaget i dommen og kva for ei hovudproblemstilling blir utleidd av dette grunnlaget?
Spørsmål 2 a: Kva for argumentfunksjonar har EUs forbrukarkjøpsdirektiv artikkel 3 nr 3 i domsgrunnane og korleis samsvarar dette med alminneleg rettskjeldelære?
b: Korleis samsvarar vektlegginga av miljøomsyn i dommen med det alminnelege verdigrunnlaget i kontraktsretten?
Spørsmål 3: Kva for reelle omsyn blir vurdert i dommen?
Spørsmål 4: Forklar dissensen - i resultatet og i grunngjevinga - mellom førstevoterande og andrevoterande.
Spørsmål 5: Gi ei vurdering av resultatet i dommen
Oppgåvesvaret bør vere innanfor ei grense på 1500-3500 ord.
Lovdatautskrift av dommen følgjer vedlagt (s. 3-13)
INSTANS: |
Norges Høyesterett - Dom. |
DATO: |
2006-02-17 |
PUBLISERT: |
HR-2006-00299-A |
STIKKORD: |
Forbrukerkjøp. Støvletter. Forbrukerkjøpsloven §29. |
SAMMENDRAG: |
Seks uker etter kjøpet av et par høyhælte støvletter falt hælen av på den ene. Saken gjelder spørsmålet om kjøperen kan kreve levering av et nytt par, jf. forbrukerkjøpsloven §29 første ledd, eller om forskjellen mellom selgerens gjenavskaffelsesomkostninger, ca. kr 450, og reparasjonsomkostningene, ca. kr 65, innebærer at omlevering volder selgeren « urimelige kostnader », og dermed gir adgang til retting av mangelen ved reparasjon. (Sammendrag er utdrag fra avgjørelsen) |
SAKSGANG: |
Hedemarken tingrett - Eidsivating lagmannsrett LE-2004-27856 - Høyesterett HR-2006-00299-A, (sak nr. 2005/883), sivil sak, anke. |
PARTER: |
Jato AS, hjelpeintervenient: Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (advokat Bjørn Stordrange) mot Anne Kristin Solbakken, hjelpeintervenient: Forbrukerrådet (advokat Sven Eriksrud). |
FORFATTER: |
Flock, Gussgard, Aasland. Dissens: Coward, Skoghøy. |
(1)
(2)
Anne Kristin Solbakken kjøpte 20. september 2002 et par støvletter til kr 1.360,- i forretningen Jato AS på Hamar. Seks uker senere, den 31. oktober, falt hælen av på den ene støvletten, og hun tok da kontakt med forretningen og krevde å få nye støvletter. Forretningen var ikke villig til det, men tilbød seg å få støvletten reparert. Reparasjonen ville koste forretningen mellom 60 og 65 kroner, mens den direkte kostnaden ved å gi nye støvletter til kjøperen - forretningens innkjøpspris - var 447 kroner. Merverdiavgift er inkludert i reparasjonsprisen, men ikke i innkjøpsprisen. Partene ble ikke enige, og saken ble i februar 2003 brakt inn for Forbrukertvistutvalget. Kjøperen vant frem i utvalgets vedtak 29. september 2003 ( FTU-2003-106 ), som lyder slik:
|
« Jato AS plikter å foreta omlevering av de påklagde støvlettene til Anne Kristin Solbakken. Oppfyllelsesfristen er 4 - fire - uker fra forkynnelse av vedtaket. |
|
Vedtaket er enstemmig. » |
(3)
Ved stevning 19. desember 2003 til Hedmarken tingrett reiste Jato AS sak mot Anne Kristine Solbakken for å få prøvd Forbrukertvistutvalgets vedtak, jf. forbrukertvistloven §11. Tingretten avsa dom 15. april 2004 med slik domsslutning:
« 1. |
Jato AS har adgang til å foreta utbedring av manglene ved Anne Kristin Solbakkens støvletter. |
2. |
Hver av partene dekker egne saksomkostninger. » |
(4)
Anne Kristin Solbakken anket dommen til Eidsivating lagmannsrett, som tillot anken fremmet uten hensyn til ankegjenstandens verdi. Lagmannsretten avsa dom 31. mars 2005 ( LE-2004-27856 ) med slik domsslutning:
« 1. |
Jato AS plikter å foreta omlevering av de påklagede støvlettene til Anne Kristin Solbakken. |
2. |
Jato AS betaler i saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten 56 360 - femtisekstusentrehundreogseksti - kroner til Anne Kristin Solbakken innen 2 - to - uker fra dommens forkynnelse, med tillegg av den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven §3 første ledd fra forfall og inntil betaling skjer. » |
(5)
(6)
Den ankende part, Jato AS, har i hovedsak anført:
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
Jato AS har nedlagt slik påstand:
|
« Tingrettens dom stadfestes. » |
(13)
Ankemotparten, Anne Kristin Solbakken, har i hovedsak anført:
(14)
Lagmannsrettens dom er riktig i resultatet og i det alt vesentlige også i begrunnelsen.
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
Anne Kristin Solbakken har nedlagt slik påstand:
« 1. |
Jato AS plikter å foreta omlevering av de påklagede støvlettene til Anne Kristin Solbakken. |
2. |
Jato AS dømmes til å betale Anne Kristin Solbakkens saksomkostninger for tingretten, lagmannretten og Høyesterett med tillegg av den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven §3 første ledd fra forfall til betaling skjer. » |
(21)
(22)
Jeg er kommet til at Jato AS' anke må tas til følge.
(23)
Som det har fremgått, gjelder saken tolkningen og anvendelsen av forbrukerkjøpsloven §29, hvor første og annet ledd lyder slik:
|
« Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. |
|
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. » |
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
(29)
Under forberedelsen av forbrukerkjøpsloven ble EUs forbrukerkjøpsdirektiv - direktiv 1999/44/EF - vedtatt. Artikkel 3 nr. 3 i direktivet lyder slik:
|
« I første omgang kan forbrukeren kreve at selgeren utbedrer varen eller omleverer, i begge tilfeller uten vederlag, med mindre dette er umulig eller uforholdsmessig. |
|
En beføyelse skal anses som uforholdsmessig dersom den påfører selgeren kostnader som i forhold til den alternative beføyelsen er urimelige, idet det tas hensyn til |
- |
den verdi varen ville ha hatt dersom den hadde vært avtalemessig, |
- |
betydningen av den manglende avtalemessighet, |
- |
om den alternative beføyelsen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. |
|
Retting eller omlevering skal fullføres innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, idet det tas hensyn til varens art og forbrukerens formål med å anskaffe varen. » |
(30)
Direktivet må forstås på bakgrunn av fortalen, hvor det i pkt. 11 heter:
|
« Forbrukeren kan i første omgang kreve retting av mangelen eller omlevering, med mindre disse beføyelsene vil være umulige eller uforholdsmessige. Det bør avgjøres på en objektiv måte om en beføyelse er uforholdsmessig. En beføyelse er uforholdsmessig dersom den ville påføre selgeren kostnader som er urimelige i forhold til kostnadene ved en annen beføyelse. For at kostnadene skal anses som urimelige, må de være vesentlig høyere enn kostnadene ved den andre beføyelsen. » |
(31)
(32)
(33)
Under behandlingen i justiskomiteen ga komiteens flertall uttrykk for bekymring for at loven på flere områder kunne bidra til at det oppsto et miljøproblem, og nevnte som eksempel skroting av hvite- og brunevarer. Bestemmelsen som ga kjøperen rett til å kreve ny vare, kunne være med på å styrke « bruk og kast »-mentaliteten i samfunnet. Det ble deretter uttalt at
|
« ... det er viktig å ta hensyn til miljøkonsekvensene av lovforslaget. Dersom selger har mulighet til å rette ved første gangs reklamasjon, kan dette være med på å redusere antall varer som skrotes/ødelegges unødvendig. Det må være et mål at flest mulig gjenstander repareres, slik at de kan nyttes lenger. Flertallet mener man bør legge særlig vekt på hensynet til en miljøvennlig praktisering av forbrukerkjøpsloven ... » |
(34)
(35)
(36)
(37)
(38)
(39)
(40)
Det kan reises spørsmål om en slik anvendelse av bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven vil være i strid med bestemmelsen i EUs forbrukerkjøpsdirektiv. Viggo Hagstrøm bemerker i « Kjøpsrett » (2005) side 203 at regelen i direktivets artikkel 3 nr. 3 isolert sett ikke gir adgang til å tilgodese de miljøhensyn som stortingsflertallet ville vareta. Videre skriver han:
|
« Etter EØS-loven §2 skal EØS-retten ha forrang. Ihvertfall når Stortinget ikke bevisst har satt seg ut over et direktiv, må EØS-loven §2 veie tungt som tolkningsfaktor. Samtidig er formuleringen i forbrukerkjøpsdirektivet såpass åpen at det er vanskelig å se at den kan stenge for retting når det er en reell fare for at selgeren ellers må skrote tingen. For rimelige gjenstander som faller betydelig i pris etter kort tids bruk, må det således antas at kjøpers omleveringskrav er « uforholdsmessig » i direktivets forstand, og at et krav om omlevering kan volde selgeren « urimelige kostnader », jfr. §29 første ledd. Forutsetningen er at selgeren har mulighet for å rette mangelen ved første gangs reklamasjon, noe han normalt vil ha ved ordinære mangler. Ved disse kjøp må selgers rettetilbud dermed antagelig avskjære kjøpers omleveringskrav. » |
(41)
(42)
(43)
(44)
(45)
Etter dette stadfestes tingrettens dom.
(46)
(47)
Jeg stemmer for denne dom:
Tingrettens dom stadfestes.
(48)
(49)
(50)
(51)
Etter min mening er det ikke tvilsomt at også det absolutte beløpet er relevant i urimelighetsvurderingen etter §29, og da slik at forbrukeren kan få en større rett til å velge omlevering ved kjøp av rimeligere enn ved kjøp av dyrere varer. At kronebeløpet har en slik betydning, ser jeg som en naturlig språklig forståelse av uttrykket « urimelige kostnader » i første ledd. Og videre kommer det frem ved ordlyden i det første av momentene i andre ledd - « verdien av en mangelfri ting ». Forarbeidene gjør dette enda klarere. Jeg viser til departementets uttalelse i de spesielle merknadene til §29 i Ot.prp.nr.44 (2001-2002) :
|
« Etter bestemmelsen skal det ved vurderingen tas hensyn til verdien av varen i mangelfri stand. Dette innebærer at det ved salg av billige varer sjeldnere vil være grunnlag for å nekte omlevering enn ved salg av kostbare varer. » |
(52)
Og videre slutter departementet seg til en uttalelse i NOU 1993:27 side 132, der det heter:
|
« Utgangspunktet for utvalgets endringsforslag er at det i forbrukerkjøp ofte vil dreie seg om nye masseproduserte varer som finnes i flere eksemplarer hos selger, ... I en slik situasjon vil selgeren normalt ikke kunne hevde at det vil innebære noen urimelig kostnad eller ulempe for ham å foreta omlevering. » |
(53)
(54)
(55)
(56)
(57)
(58)
(59)
Dommer Skoghøy: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med annenvoterende, dommer Coward.
(60)
Dommer Gussgard: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende, dommer Flock.
(61)
(62)
Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne
dom: Tingrettens dom stadfestes.
Sist oppdatert 31. mars 2007 av TEG Kommentarer til denne siden. |