UiB : Juridisk Fakultet : eksamen : 1. studieår : JUS111
I Lillevik kommune var det bare en drosjebevilling. Den tilhørte Konrad Holm som med sin ene drosjebil drev firmaet Konrads Taxi. Men det var stor misnøye med Konrads Taxi. Dels på grunn av dårlig kapasitet, dels på grunn av dårlig service. Mange ble derfor glade da det høsten 2003 ble utlyst en ny drosjebevilling for Lillevik. Peder Ås som for tiden var arbeidsløs, søkte den ledige bevillingen.
Med hjemmel i Yrkestransportloven (Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy av 21. juni 2002 nr. 45) § 4 jf. § 12 bestemte Samferdselsutvalget i Storevik fylke at en av de andre søkerene, Fridthjof Frekk, skulle få den ledige bevillingen. (Samferdselsutvalget er et fast utvalg opprettet med hjemmel i § 10 nr. 1 i kommuneloven – lov av 25. september 1992 nr. 107). Dette kunne ikke Peder godta.
Peder ønsket å klage, men saksbehandleren hos fylkeskommunen var usikker på om det var klagerett. For det første var hun usikker på om forvaltningsloven gjaldt. I alle fall, mente hun, kunne det ikke være snakk om et enkeltvedtak. Da det var opp til forvaltningens skjønn å velge mellom søkerene, hadde ikke Peder noe personlig krav etter loven på å få drosjebevilling. Peder mente på sin side at dette ikke var avgjørende for spørsmålet om enkeltvedtak.
Spørsmål 1: Gjelder forvaltningsloven for Samferdselsutvalget i Storevik fylke?
Spørsmål 2: Er avgjørelsen om hvem som skal få tildelt drosjebevillingen et enkeltvedtak?
Helt tilfeldig fikk Peder Ås vite at politiet i Lillevik (statlig organ) hadde engasjert seg i saken. På vegne av politiet hadde nemlig lensmannen sendt en e-postmelding til saksbehandleren hos fylkeskommunen. I meldingen ble det fortalt om et tips politiet hadde fått om at Peder Ås hadde drevet med pirattaxi-virksomhet i Lillevik det siste året. Peder ønsket å få se denne meldingen. Men fylkeskommunen nektet å gi han innsyn. For det første fordi man mente at meldingen ikke var noe dokument i lovens mening. Saksbehandleren hadde nemlig ikke tatt ut noen papirversjon av meldingen og lagt i saksmappen. Hun hadde bare latt meldingen ligge i boksen for innkommet e-post. Som et ytterligere grunnlag for å unnta fra innsyn, hevdet kommunen at e-postmeldingen måtte kunne unntas som intern.
Spørsmål 3: Har Peder Ås rett til innsyn i e-postmeldingen?
Alle spørsmålene skal besvares.
Yrkestransportloven - Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy av 21. juni 2002 nr. 45 – er hjemmelslov for tildeling av drosjebevilling. Men loven er så ny at den ikke er kommet med i siste utgaven av Norges Lover. De to paragrafene i loven som ble vist til i oppgaveteksten blir derfor referert her:
§4. Løyve for persontransport med motorvogn
(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.
(2) Løyve kan tildelast den som har
a. god vandel,
b. tilfredsstillande økonomisk evne og
c. tilstrekkeleg fagleg kompetanse.
§12. Løyve
Løyve etter §§4, 5 og 9 vert gjevne av fylkeskommunen.
Sist oppdatert 31. mars 2007 av TEG Kommentarer til denne siden. |