UiB : Juridisk Fakultet :Studier : Eksamen

Sensorveiledning

UNIVERSITETET I BERGEN
CAND. JUR. EKSAMEN
FØRSTE AVDELING -HØSTEN 1998
Praktisk oppgave - onsdag 18. november kl. 09.00 - 16.00

Studieordning av 1997

Den 16. juni 1998 annonserte Storesund Sparebank fiskefartøyet "MS Havfisk" til salgs i flere aviser. Sparebanken hadde få dager tidligere overtatt båten fra et konkursbo. Bakgrunnen for overføringen fra konkursboet til Sparebanken, var at banken hadde panterett i båten for et krav som oversteg salgsverdien. (Det er ikke uvanlig at banker overtar objekter de har panterett i dersom eieren går konkurs). I annonsen sto det bla:

"MS Havfisk er en 14,9 meter lang paragrafbåt, bygget ved Skipsbyggeriet AS i 1984. Båten har tidligere vært brukt til rekefiske, trålfiske, snurrevadfiske og garnfiske. Den er sertifisert for fiske inntil 200 nautiske mil fra kysten. MS Havfisk ligger ved kai i Storesund sentrum. interesserte oppfordres til å prøvekjøre og undersøke båten. Den selges "som den er" uten ansvar for feil eller mangler".

Uttrykket "paragrafbåt" er velkjent i fiskerinæringen. Disse båtene er konstruert med sikte på å oppnå maksimal fangstkapasitet, samtidig som de koster minimalt i anskaffelse og drift. Paragrafbåtene er bl.a. fritatt for det kostnadskrevende periodiske ettersynet som utføres av den offentlige skipskontrollen. Dermed unngår båteierne også det avbrudd i fisket som kontrollen fører med seg. Problemet med paragrafbåtene er at de er lite sjødyktige; de er ikke konstruert med tanke på sikkerhet. Mange båter har havarert gjennom årene. Ulykkesårsaken har som oftest vært manglende stabilitet.

Fiskebåtskipper Peder Ås hadde mistet sin gamle sjark i et forlis våren 1998. I tiden etter forliset hadde han vært på utkikk etter en ny båt, og han ble meget interessert da han leste i avisen at "MS Havfisk" var for salg. Han dro samme dag til Storesund for å inspisere båten. Peder syntes båten så bra ut, og etter en kort prøvetur utenfor havneområdet sammen med bankens representant tok han kontakt med banken for å avtale et møte. I møte den 17. juni 1998 tilbød Peder kr 2.500.000,- for båten. Banken aksepterte budet. Etter avtalen skulle Peder betale kr 500.000,- kontant, mens selgeren (banken) skulle låne ham resten av beløpet, d.v.s. kr 2.000.000,-. Avtalen ble satt opp skriftlig i møtet; den inneholdt bl.a. en klausul om at båten selges "som den er". Peder flyttet samme dag "MS Havfisk" fra kaien i Storesund sentrum til sitt eget private kaianlegg noen kilometer unna. Ved siden av kaien hadde Peder bygd et sjøhus hvor han oppbevarte reservedeler, trål, garn og annet fiskeutstyr. Like bak kaien og sjøhuset lå et tyvetalls boliger.

"MS Havfisk" var den største båten Peder noensinne hadde hatt, og det var derfor nødvendig å utvide både kaien og sjøhuset. Den 20. juni 1998 søkte Peder Storesund kommune om byggetillatelse, jf. plan-og bygningsloven § 93 første ledd bokstav (a). Peder sendte nabovarsel i samsvar med plan- og bygningsloven § 94 nr 3.

byggesøknaden ble behandlet av avdelingsingeniør Vidar Holm ved Storesund kommunes tekniske etat. Flere av naboene som hadde hus bak kaien/båthuset protesterte skriftlig mot Peders byggeplaner. Naboene mente at tilbygget ville gjøre sjøhuset enda styggere enn det allerede var, og dessuten frata dem enda mer av den vakre utsikten mot havet. Nærmeste nabo til kaien/båthuset var Oluf Sand, teknisk sjef i Storesund kommune. Til tross for at det planlagte tilbygget ville være særlig skjemmende for nettopp Oluf Sands eiendom, hadde han ikke inngitt protest.

Avdelingsingeniør Vidar Holm skrev i innstillingen til bygningsrådet datert 1. august 1998 at søknaden om byggetillatelse burde avslås av estetiske grunner, jf. plan- og bygningsloven § 74 nr 2. Peder fikk tilsendt kopi av innstillingen. Han ble meget overrasket over innholdet, og skrev samme dag brev til kommunen. I brevet pekte Ås på at Vidar Holm var inhabil til å behandle saken fordi teknisk sjef Oluf Sand hadde en særinteresse i sakens utfall. Videre krevde Peder Ås å få påklage innstillingen.

Spørsmål nr 1: Er Vidar Holm inhabil til å behandle saken?
Spørsmål nr 2: Har Peder rett til å påklage innstillingen?

Bygningsrådet behandlet saken i møte den 20. august 1998. Under dissens 5-2 fikk Peder innvilget søknaden. En av de naboene som hadde protestert mot Peders byggeplaner, Arnold Olsen, ville påklage bygningsrådets vedtak. Arnold Olsens hus lå bak en liten knaus, slik at han- ikke kunne se kaien eller sjøhuset fra sitt eget hus.

Spørsmål nr 3: Har Arnold Olsen rett til å påklage vedtaket ?

Under et uvær i september 1998 havarerte to paragrafbåter bygget ved Skipsbyggeriet AS. Sjøfartsdirektoratet besluttet derfor å iverksette krengeprøve på alle paragrafbåter bygget ved Skipsbyggeriet AS i tiden etter 1970, herunder også "MS Havfisk". Båten ble kontrollert den 1. oktober 1998. Krengeprøven viste at "MS Havfisk" hadde så lav stabilitet at den bare kunne sertifiseres for fiske ut til 12 nautiske mil. Det gamle sertifikatet ut til 200 nautiske mil ble derfor inndratt på stedet. Vedtaket om å inndra 200 milssertifikatet medførte at båten ble stengt ute fra alle de gode fiskefeltene.

Peder tok den 2. oktober 1998 kontakt med konsulentselskapet Skipsteknikk AS, og anmodet dem om å undersøke hva som var galt med "MS Havfisk" og hva som måtte gjøres for å få tilbake 200-milssertifikatet. Skipsteknikk AS besiktiget "MS Havfisk" den 4. og 5. oktober 1998. 1 selskapets rapport het det at båten aldri skulle vært utstyrt med et 200-milssertifikat. Stabiliteten lå nemlig under minstekravet på CM 0,5 meter. Skipsbyggeriet AS hadde trolig utført den påbudte krengeprøven før båten var blitt utstyrt med faste fiskeredskaper. Denne var resultatet av prøven uriktig. For å få stabiliteten opp pga minstekravet CM 0,5 meter, måtte en bygge et nytt stålskrog utenpå det eksisterende under vannlinjen (dobbeltskrog). Etter en slik reparasjon ville båten få tilbake 200-milssertifikatet. Dette arbeidet ville koste kr 300.000,-. Skipsteknikk AS konkluderte med at båtens verdi som fiskebåt var redusert med 50 prosent som følge av at 200-milssertifikatet var blitt inndratt.

Peder krevde i brev til Storesund Sparebank datert 7. oktober 1998 å få heve kjøpet av "MS Havfisk". Han hevdet bl.a. at opplysningen i avisannonsen om 200-rnilssertifikatet var villedende og derfor uriktig. Opplysningen måtte forstås slik at en kjøper lovlig kunne bruke "MS Havfisk" til rekefiske o.s.v. ut til 200 nautiske mil fra kysten.

Videre krevde Peder rente av hele kjøpesummen, kr 2.500.000,- fra den dagen kjøpesummen ble betalt, jf. kjl. §§ 65 annet ledd og 71. Lånet på kr 2.000.000,- måtte regnes som en del av kjøpesummen, og var betalt ved låneopptaket den 17. juni 1998. Hadde Peder lånt pengene i en annen bank, måtte Storesund Sparebank utvilsomt betalt rente av 2.500.000,- fra den dagen pengene ble mottatt. Sparebanken skulle ikke tjene på at Peder lånte pengene hos selgeren i stedet for en annen bank.

Subsidiært krevde Peder prisavslag på kr 1.250.000,-. Peder viste til at båtens verdi som fiskebåt var redusert med 50 prosent i forhold til hans berettigede forventninger.

Storesund Sparebank avviste i brev datert 15. oktober 1998 kravene fra Peder. Etter bankens oppfatning hadde båten ingen mangel av to grunner.

For det første var båten solgt "som den er". Opplysningene i avisannonsen var korrekte; banken hadde aldri gitt uttrykk for at båten også tilfredsstilte de stabilitetskrav som kreves for 200-mils sertifikat. Det ville dessuten kun koste kr 300.000,- å bygge et nytt skrog under vannlinjen, og en ekstrautgift på 12 prosent av kjøpesummen måtte kjøperen være forberedt på ved slike kjøp.

For det annet hadde Peder forsømt sin undersøkelsesplikt. Det er en kjent sak at paragrafbåter ofte har mangelfull stabilitet. Det er nettopp dette som er svakheten ved båttypen. Peder burde derfor utført en krengeprøve under prøveturen den 16. juni 1998. prøven kunne vært utført av en skipsteknisk konsulent i løpet av få timer, og ville kostet kr. 20.000,- En krengeprøve kan utføres uten å skade fartøyet på noen måte.

Hvis Peder fikk medhold i sitt hevingskrav, kunne han etter bankens mening ikke kreve rente av lånet på kr 2.000.000,-. Lånebeløpet skulle ikke betales tilbake (bare slettes i bankens regnskapsbøker), og dermed måtte også renter være utelukket. Peder måtte nøye seg rente av kontantbeløpet på kr 500.000,-.

Så langt det gjaldt prisavslagskravet på kr 1.250.000,-, viste Sparebanken til at et nytt skrog ville koste kr 300.000,-. Etter at det nye skroget var på plass, ville båten få tilbake 200-milssertifikatet. Prisavslaget kunne etter bankens mening ikke settes til et høyere beløp enn kr 300.000, (reparasjonsomkostningene). Banken var imidlertid enig med Peder i at båtens verdi ble redusert med 50 prosent som følge av at 200 mils sertifikatet ble inndratt.

Spørsmål nr 4: Har "MS Havfisk" en mangel?
Spørsmål nr 5: Under forutsetning av at båten har en mangel: Gir mangelen hevingsrett?
Spørsmål nr 6: Under forutsetning av at mangelen gir hevingsrett: Kan Peder kreve rente av lånebeløpet på kr 2.000.000,-?
Spørsmål nr 7: Under forutsetning av at båten har en mangel Hvor stort skal et eventuelt prisavslag være?