UiB : Juridisk Fakultet :Studier : Eksamen
Drøft og avgjør spørsmålene i det følgende:
Storevik fotballag har en såkalt supporterklubb som følger
laget i tykt og tynt. Klubben har ca 200 medlemmer, og har eget
styre. Medlemskap koster tusen kroner pr år. Klubben tjener
også penger på å selge fotballutstyr, skjerf
og andre effekter til fotballagets tilhengere. Klubben hadde lenge
vært på utkikk etter en buss som kunne brukes til
å transportere klubbmedlemmene ved kamper på bortebane.
Den 26. april 1999 rykket Storevik Bilruter AS inn denne annonsen
i lokalavisen:
"Mercedes 303 Van Hool 1975 modell til salgs for kr 100.000,-.
Kilometerstand 780.000. EU-godkjent 3. april dette år. Selges
"som den står".
Rutebilselskapet hadde bare eid bussen i fem dager. Den ble kjøpt
usett fra Sverige til markedspris, kr 100.000, og skulle etter
planen vært brukt til å transportere de ansatte ved
Storevik Jern AS til og fra arbeid. Men Storevik Jern AS gikk
konkurs dagen etter at rutebilselskapet hadde kjøpt bussen,
og selskapet hadde derfor ikke bruk for den lenger.
Styret i supporterklubben kontaktet den 27. april direktøren
i rutebilselskapet og fikk opplyst at bussen trolig var i god
stand, men at rutebilselskapet ikke hadde undersøkt den
nærmere. Direktøren opplyste videre at EU-kontrollen
gjelder to forhold - kjøretøyets bremser og styring.
Klubbstyret bestemte seg samme kveld for å kjøpe
bussen for kr 100.000,-. Kjøpekontrakten ble undertegnet
den 28. april, og bussen ble levert samme dag ved klubbens lokaler.
Kjøpekontrakten inneholdt blant annet et "som den
er" forbehold. Klubbstyret vedtok at bussen skulle omlakkeres
før den ble tatt i bruk. Videre vedtok styret at klubbmedlemmene
skulle få sitte på uten å løse billett.
Ved avstigningen skulle passasjerene likevel betale for selve
bensinforbruket ved turen.
Bussen var ferdig lakkert ca syv uker senere, og søndag
13. juni dro 50 klubbmedlemmer av gårde til Lillevik for
å overvære ukens kamp. Da bussen nærmet seg
Lillevik, kom plutselig et lite barn løpende ut i veibanen.
Bussjåføren forsto at det var umulig å stanse
ved bruk av bremsene, og valgte derfor å kjøre bussen
inn i fjellsiden langs veien. Bussen ble totalvrak i sammenstøtet.
Politiet kom straks til ulykkesstedet, og foretok blant annet
en grundig kontroll av bussen. I politiets rapport sto at bussjåføren
måtte velge mellom å smadre bussen eller kjøre
over barnet, og at han hadde gjort det eneste rette. Det var umulig
å se barnet før det løp ut i veien; det sto
skjult bak en busk i veikanten. Videre sto det i rapporten at
bremsene på bussen var ødelagt av rust, og at disse
burde vært reparert for lenge siden. Bussen var livsfarlig
i bruk, og klart i strid med veitrafikkloven 1965 § 13 første
ledd. Men det var ingen sammenheng mellom ulykken og bremsene.
Klubbstyret engasjerte samme dag bilteknisk konsulent Roald Amundsen
for å se nærmere på bussvraket. Han konkluderte
i sin rapport med at bremsene var så hardt angrepet av rust
at en nødvendig reparasjon ville ha kostet kr 50.000,-.
Rustangrepet kunne ifølge Amundsen vært avdekket
ved en undersøkelse utført av bilmekaniker eller
en annen sakkyndig.
Den 14. juni reklamerte klubben til rutebilselskapet og krevde
heving. Selskapet avviste kravet.
Rutebilselskapet hevdet at bussen ikke hadde noen mangel. Selskapet
viste til at bussen var solgt "som den er", og at den
ikke var i dårligere stand enn klubben måtte være
forberedt på. Klubben mente at forbeholdet ikke hadde nevneverdig
betydning. Rutebilselskapet kunne ikke kontraktsregulere seg bort
fra sin lovbestemte plikt til å holde kjøretøyet
i forsvarlig stand, jf veitrafikkloven 1965 § 13 første
ledd. Dessuten måtte utsagnet i avisannonsen om at bussen
var EU-godkjent regnes som en uriktig opplysning: Selskapet opplyste
i realiteten at bremsene var i orden - ikke bare at det var utført
(en mislykket) kontroll av bremsene. Endelig hevdet klubben at
kjøpesummen var ublu - noe som uansett måtte være
avgjørende i mangelsvurderingen.
Rutebilselskapet hevdet videre at klubben hadde forsømt
sin plikt til å undersøke bussen etter levering,
jf kjl § 31 og at det derfor var reklamert for sent, jf kjl
§ 32. Til dette svarte klubben at § 31 bare gjelder
mellom næringsdrivende, og at det her var tale om forbrukerkjøp.
Videre hevdet klubben at kjl § 31 uansett ikke påla
kjøperen plikt til å engasjere bilmekaniker eller
en annen sakkyndig for å undersøke bussen. En eventuell
undersøkelsesplikt etter kjl § 31 var derfor ikke
forsømt. Endelig hevdet klubben at selv om den hadde forsømt
sin plikt til å undersøke bussen etter § 31,
måtte det uansett være "innen rimelig tid"
å reklamere syv uker etter levering.
Når det gjaldt hevingskravet, hevdet rutebilselskapet at
rusten på bremsene ikke var tilstrekkelig til å gi
hevingsrett. Bremsefeil på en 24 år gammel buss kunne
i høyden gi krav på prisavslag, mente rutebilselskapet.
Og når klubbens egne folk (sjåføren) bevisst
hadde valg å ødelegge bussen ved å kjøre
den inn i en fjellvegg, måtte heving uansett være
utelukket.
Spørsmål nr 1: | Er det en mangel ved bussen? |
Spørsmål nr 2: | Har klubben reklamert i rett tid? |
Spørsmål nr 3: | Gir mangelen rett til å heve kjøpet? |
Spørsmål nr 4: | Er hevingsretten bortfalt fordi sjåføren bevisst valgte å kjøre bussen inn i fjellveggen, slik at den ble totalvrak? |
Spørsmål nr 5: | a) | Har klubben krav på innsyn i den innstillingen som gjelder klubbens søknad om støtte? |
Forutsatt at den innstillingen som gjelder klubbens søknad om støtte kan unntas fra innsyn | ||
b) | Har klubben krav på innsyn i det sitatet hentet fra innstillingen som er gjengitt i teksten foran? | |
Forutsatt at den innstillingen som gjelder klubbens søknad om støtte ikke kan unntas fra innsyn | ||
c) | Kan klubben også kreve innsyn i de øvrige ni innstillingene fra kultursekretæren til kulturutvalget? | |
Spørsmål nr 6: | Var kultursekretær Peder Ås inhabil til å behandle klubbens søknad om støtte? | |
Spørsmål nr 7: | Var det en saksbehandlingsfeil at kulturutvalget ikke foretok nærmere undersøkelser om klubben og dens medlemmer? |
Sist oppdatert 04. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |