UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Oppgaven ligger innenfor sentral kjøpsrett og forvaltningsrett. Eksamenskrav er "kjennskap til reglane om kjøp med huvudvekt på forbrukarkjøp", samt "grundig kjennskap til reglene i forvaltningsloven om forvaltningens saksbehandling og om klage over forvaltningsvedtak, med særlig vekt på" bl.a. "inhabilitet" og "innsyn".
Pensum i de to aktuelle fagene er Erling Selvig, Kjøpsrett til Studiebruk, 1998 og Arvid Frihagen, Bind II, Saksbehandling, 5. utg. 1992. De delene av pensum som er relevante for oppgaven omtales nærmere i tilknytning til de enkelte spørsmål.
Oppgaveforfatter en amanuensis Morten Pind, som har hentet inspirasjon til oppgaven i en sak som ble behandlet av Eidsivating lagmannsrett den 02.12.1997, saksnummer LE 1997 - 00273. Bortsett fra at denne saken også handlet om en gammel buss, er problemstillingene i dommen svært annerledes enn i oppgaveteksten, idet faktum er vesentlig bearbeidet.
Det vil være naturlig først å gå gjennom de enkelte spørsmålene.
Spm. 1: | Er det en mangel ved bussen? |
Dette er et omfattende spørsmål, som krever drøftelse av mange problemstillinger.
Det vil
formodentlig være fort gjort å se at mangelsvurderingen knytter seg til kjl.
§ 17 (3) og § 19 (1) bokstav a og c. Andre paragrafer synes ikke å være så
veldig relevante for mangelsproblematikken. Kjl. § 21 kan selvsagt nevnes hvis
noen skulle føle behov for det. Kjl. § 18 (1) kan også nevnes, men synes ikke
å ha noen selvstendig betydning ved siden av § 19 (1) bokstav a slik som denne
saken ligger an.
Kand.
vil sikkert nokså lett se kjl. § 17 (3). Denne bestemmelsen gjelder ved
forbrukerkjøp, og det spesielle ved forbrukerkjøp er at det ikke kan avtales
vilkår som er ugunstigere for kjøperen enn det som følger av loven, jfr. kjl.
§ 4 (1). Hvis det er et forbrukerkjøp, vil det mao. ikke hjelpe å vise til at
bussen er solgt "som den er", jfr. kjl. § 19. Kjl. § 17 (3) vil
"slå igjennom" overfor den generelle risikoomfordelingsklausulen i §
19.
I
spm. 2, som kand. sikkert vil ha lest innen han eller hun gir seg i kast med å
besvare spm. 1, vil det også være av betydning om det foreligger et
forbrukerkjøp eller ikke.
Det
er derfor grunn til å tro at kand. forholdsvis snart vil ta opp en drøftelse
av om det aktuelle kjøpet er et forbrukerkjøp, og at mange besvarelser vil
starte med det.
For
at det skal være et forbrukerkjøp, må to kriterier være oppfylt: (1) Kjøpet
må være "hovedsaklig til personlig bruk", og (2) selger må være
yrkesselger.
(1) | Kravet om at kjøpet må være "hovedsaklig til personlig bruk": |
Yttergrensene for
hva som er forbrukerkjøp volder særlige problemer ved innkjøp til lag,
foreninger o.l., som for eksempel ved anskaffelse av drakter til fotballag,
vinduer til borettslag osv.
Pensum
gir ikke så mange eksempler på grensedragningen her. I pensum s. 51 avgrenses
forbrukerkjøp mot "innkjøp foretatt av selskaper, borettslag og
foreninger av alle slag". For kand. som følger dette synspunktet blir det
enkelt å konkludere med at kjøpsgjenstanden ikke er til personlig bruk.
Av
kjøpsrettslitteraturen for øvrig kan vises til Rognlien-Bergem s. 48-49 og Krüger
s. 61. Begge steder vises det til de samme avgjørelsene av
Forbrukertvistutvalget (treningsdrakter til idrettslag, kordrakter til skolekor,
skolegensere til elever v/elevrådet). I supplementsbindet til Lovavdelingens
uttalelser finner man på s. 83 en uttalelse om forbrukerbegrepet i relasjon til
håndverkertjenesteloven. Flere av de uttalelsene fra forarbeider som det her
vises til, passer godt i denne saken.
Av oppgaveteksten ser man at det i
hvert fall ikke er noe som tyder på at supporterklubben skal drive noen form
for økonomisk virksomhet med denne bussen. Rent formelt løses det ikke
billetter, og de enkelte turer vil ikke gi noe positivt dekningsbidrag.
Alminnelig drift og vedlikehold av bussen må derfor dekkes av klubbens
beskjedne budsjett, hvor inntektssiden vel i hovedsak består av kontingenter
som utgjør totalt kr. 200.000,- pr. år.
Hvis
man ser på antall medlemmer i supporterklubben, vil dette være et moment som
taler nokså sterkt mot forbrukerkjøp. Det finnes knapt noe eksempel i dag på
at et innkjøp til en juridisk person med så mange medlemmer anses som et
forbrukerkjøp. Sammenholder man med de rettskilder som finnes om innkjøp til
borettslag f.eks., vil en medlemsmasse på 200 være klart for mye.
Formålet
med kjøpet derimot, taler like sterkt i motsatt retning. Det bør tillegges
vekt at bussen skal brukes for å tilfredsstille klubbmedlemmenes behov for
meningsfylte fritidssysler. Hvis noen få klubbmedlemmer hadde kjøpt inn
minibusser privat for å dekke det samme behovet, ville disse kjøpene klart ha
vært forbrukerkjøp selv om det hadde blitt spleiset på bensinen på turene.
At
klubbmedlemmene velger å organisere seg som de gjør, bør ikke frata dem
retten til å hevde at de opptrer som forbrukere når de legger ut på
supporterturene sine. Hvis Storevik fotballag f.eks. skulle komme til å delta i
Champions League, slik at det ble aktuelt for supporterklubben å organisere
reiser til utlandet ved å forhandle om rabatt med en reisearrangør, ville man
sikkert utvilsomt komme til at reisen var til "personlig bruk" for den
enkelte deltaker i relasjon til § 1-2 første ledd i pakkereiseloven av 25. aug.
1995.
At
de i fellesskap kjøper en buss for å gjennomføre reiser innenlands eller over
kortere strekninger, forhindrer ikke at hver enkelt reise fortsatt vil ha
karakter av å være til "personlig bruk".
Supporterklubben
bør heller ikke betraktes som en del av virksomheten til Storevik fotballag,
selv om klubbens aktiviteter sikkert er nært knyttet opp til driften av
fotballaget. Det må kunne legges til grunn at klubbens formål er å fremme
medlemmenes (supporternes) interesser, og ikke fotballagets, selv om det sikkert
kan være vanskelig å skille her.
Konklusjonen
synes å måtte bli at spørsmålet om kjøpet hovedsaklig er til personlig bruk
eller ikke, er så tvilsomt som det kan få blitt. Samtidig må det påpekes at
ifølge pensum vil det være helt kurant å konkludere med at det ikke er til
personlig bruk.
(2) | Kravet om at selger må være "yrkesselger": |
Heller ikke hva
angår dette spørsmålet er det så mye å hente i pensum. Av pensum s. 51
fremgår det bare at selger må være "forretningsdrivende".
Av
andre kilder. f.eks. Rognlien-Bergem s. 50, fremgår at en yrkesselger er en
selger som har salg eller likestilt virksomhet som næring. Det er ikke nødvendig
at hovedformålet for næringen er handelsvirksomhet, det kan også dreie seg om
f.eks. transport.
Salg
av brukt eller utrangert utstyr fra bedriften omfattes i utgangspunktet av næringsvirksomheten,
i alle fall hvis det skjer jevnlig fra tid til annen.
Man
må tro at et selskap som Storevik Bilruter AS av og til selger brukte busser.
Det har ingen betydning at selskapet bare har eid denne konkrete bussen i noen få
dager.
Konklusjonen
på dette spørsmålet synes å være noe mer entydig enn på det forrige, mao.
at busselskapet er yrkesselger. Det er mulig at mange kand. vil komme til
motsatt resultat under henvisning til at Storevik Bilruter AS selger
transporttjenester og ikke busser, men det er en noe restriktiv tolkning av
begrepet "yrkesselger".
For
øvrig er faktum ganske omfattende når det gjelder spørsmålet om det
foreligger forbrukerkjøp eller ikke, slik at kand. skulle ha nok å ta av. Det
kan godt vise seg at dette spørsmålet blir ett av dem som skiller mellom
kandidatene.
Kommer
man til at det foreligger et for brukerkjøp, vil spørsmålet om det er en
mangel ved bussen eller ikke kunne løses enkelt ut fra kjl. § 17 (3). Bussens
tilstand er ikke i samsvar med offentligrettslige krav, og stort mer er det ikke
å si om den saken.
Kommer
man til at det ikke foreligger et forbrukerkjøp, vil mangelsspørsmålet måtte
drøftes ut fra kjl. § 19 (1). Aktuelle alternativer her er bokstav a og c.
For
de kand. som måtte konkludere med at det foreligger et forbrukerkjøp, vil det
være et minus om mangelsspørsmålet ikke drøftes subsidiært - i relasjon til
kjl. § 19 - ut fra den forutsetning at det ikke er det. Kand. går da glipp av
en vesentlig problemstilling og det er et signal om svak oppgaveteknikk.
Hva
angår forholdet til kjl. § 19 (1) bokstav a, står man overfor en situasjon
hvor salgsgjenstanden formelt sett er i samsvar med den opplysningen som er
gitt, nemlig at den faktisk er EU-godkjent en snau måned før salget, mens den
derimot ikke tilfredsstiller de materielle vilkårene for slik godkjennelse.
(Sondringen mellom såkalt "formell" og "materiell" klasse
er mye brukt i forbindelse med salg av brukte skip.)
Man
ser av oppgaveteksten at klubbens anførsel går rett på kjernen i denne
problemstillingen, idet det argumenteres med at utsagnet i annonsen "måtte
regnes" som en uriktig opplysning. Det blir et spørsmål om utsagnet i
annonsen skal tolkes bokstavelig, eller om det skal tolkes ut fra hvilken
realitet en alminnelig leser normalt vil legge i det.
Pensum
synes ikke å inneholde noen drøftelse av akkurat dette tolkingsspørsmålet. I
mangel av andre holdepunkter, må det avgjøres konkret.
Et
moment av betydning er at den såkalte EU-kontrollen kun går på to forhold,
nemlig kjøretøyets bremser og styring. Et utsagn som at kjøretøyet er
EU-godkjent kan derved lett bli oppfattet dit hen at det ikke bare går på at
kjøretøyet formelt har passert en EU-kontroll, men at bremser og styring er i
en slik tilstand at kjøretøyet faktisk tilfredsstiller kravene for å bli
godkjent.
Annerledes
vil det f.eks. kunne forholde seg med et utsagn om at en bil er NAF-godkjent
eller at den er NAF-kontrollert, dvs. at den har vært inne til kontroll på en
teststasjon hos NAF. Et slikt utsagn bør ikke oppfattes som noen forsikring om
at det ikke foreligger skjulte feil eller defekter som kontrolløren ikke har
oppdaget.
Det
kan også være grunn til å legge vekt på at undersøkelsen av kjøretøyet må
ha vært meget overfladisk når denne feilen ikke ble oppdaget. Ifølge
oppgaveteksten kunne rustangrepet ha vært avdekket ved en undersøkelse utført
av bilmekaniker eller annen sakkyndig, og herav følger at det verkstedet som
hadde oppdraget i forbindelse med EU-kontrollen, vanskelig kan ha gjort jobben
sin på en ordentlig måte.
Det
er mye som taler for at en så dårlig standard for utførelse av oppdraget
ligger utenfor det som kan forventes når det blir opplyst at kjøretøyet nylig
er "EU-godkjent". I en slik situasjon vil det være rimelig at kjøper
i hvert fall må kunne forvente at det verkstedet som har utført denne
kontrollen, har gjort vanlig godt arbeid.
Konklusjonen
bør sannsynligvis gå i retning av at klubben gis medhold i sin argumentasjon på
dette punktet.
Hva
angår anvendelsen av kjl. § 19 (1) bokstav c, er det to forhold som kan tas
opp til drøftelse.
Det ene forholdet er anførselen om
at rutebilselskapet ikke kunne kontraktsregulere seg bort fra sin lovbestemte
plikt til å holde kjøretøyet i forsvarlig stand, jfr. veitrafikkl..§ 13 første
ledd.
Det kan hevdes at manglende
etterlevelse av denne plikten gjør at kjøretøyet er i en "vesentlig dårligere
stand" enn man kunne forvente, uansett hva de kostnadsmessige konsekvensene
måtte være.
(Alternativt kan dette sees på som
en selvstendig anførsel som går på adgangen til å påberope kjl. § 19
overhodet, og som ikke er knyttet opp mot noe bestemt unntak i paragrafen.
Grunnlaget blir i tilfelle nokså frirettslig, hvis man da ikke vil henføre det
til avtl. § 36, som kand. imidlertid helst bør unngå å komme inn på.)
Det
andre forholdet er anførselen om at kjøpesummen var ublu, dvs. basert på en
sammenligning mellom det avtalte vederlaget og salgsgjenstandens reelle verdi.
Dette er en type argumentasjon som typisk fanges opp av kjl. § 19 (1) bokstav
c.
Hva
angår det første forholdet, er det selvsagt ikke noe til hinder for at et kjøretøy
som ikke er i tilstrekkelig forskriftsmessig stand til å kunne kjøre, likevel
kan være kontraktsmessig. Det kommer an på formålet med kjøpet og hva
kontrakten sier om risikoen for mulige feil eller mangler. På dette punktet kan
det vises til pensum s. 170 hvor dommen i Rt. 1994 s. 1089 er trukket frem.
Det
er fullt mulig å kjøpe en buss som ikke er i forskriftsmessig stand hvis man
gjør det med åpne øyne, og det er også mulig å avtale at man overtar
risikoen for en slik omstendighet, f.eks. ved å vedta en generell
risikoomfordelingsklausul slik man gjør når kjøper en ting "som den
er".
Konklusjonen
blir at klubbens anførsel på de tre øverste linjene på s. 3 i oppgaveteksten
ikke kan føre frem.
Annerledes
forholder det seg med den andre omstendigheten, nemlig at klubben vil bli påført
utlegg på kr. 50.000,- for å sette bussen i forskriftsmessig stand. Dette
ligger nok klart i overkant av den risiko som klubben forestilte seg at den
overtok når den gikk med på å kjøpe bussen "som den var".
Problemstillingen
er omtalt i pensum s. 172 nederst. De fleste vil vel være enige i at omfanget
av reparasjonskostnadene viser at bussens tilstand i dette tilfellet ikke var
slik som kjøpesummen skulle tilsi at den burde være.
Et
poeng i denne forbindelse er at det ikke er noen holdepunkter i oppgaveteksten
for å anta at en kjøpesum på kr. 100.000,- er noen spesielt lav pris for
denne bussen. Ut fra oppgaven må man kunne legge til grunn at kjøpesummen er i
samsvar med markedspris hvis bussen hadde vært i forskriftsmessig stand.
Spm. 2: | Har klubben reklamert i rett tid? |
Dette spørsmålet
skal løses ut fra kjl. §§ 31 og 32.
Som
så ofte ellers når det gjelder reklamasjon, er det to spørsmål som skal drøftes:
Utgangspunktet for reklamasjonsfristen, og fristens lengde.
Utgangspunktet
for reklamasjonsplikten vil bero på om kjøperen har overholdt sin eventuelle
undersøkelsesplikt etter kjl. § 31 (1) eller ikke.
Kjl.
§ 31 gjelder ikke for forbrukerkjøp, jfr. § 31 (4).
Kand.
som tidligere har konkludert med at det foreligger et forbrukerkjøp, vil i
tilfelle måtte drøfte anvendelsen av kjl. § 31 (1) subsidiært. Det vil være
dårlig utnyttelse av de faktiske opplysningene i oppgaven ikke å gjøre det,
samtidig som det vil være et signal om svak oppgaveteknikk.
Spørsmålene
om hvilke krav man kan stille til kjøpers undersøkelsesplikt og
reklamasjonsfristens lengde, er svært skjønnsmessige. De løsninger som man
ser i rettspraksis, kan iblant virke noe tilfeldige. Pensum s. 180 er snaut på
dette punktet.
Om
kjøpet ikke er noe forbrukerkjøp, er supporterklubben på den annen side
heller ingen profesjonell handelsmann. En 24 år gammel buss kan ha mange
svakheter, og hvis man skal saumfare kjøretøyet på leting etter alle mulige
feil, står man overfor en større verkstedjobb.
Bremser
og styring står på sett og vis i en særstilling. På den ene siden er det særlig
viktig å undersøke at disse funksjonene er i orden, på den andre siden var
bussen EU-godkjent så nylig at det burde være unødvendig med noen ytterligere
sjekk omkring akkurat disse forholdene.
I
praksis vil det bli et spørsmål om man kan kreve av klubben at den skal sette
bussen inn på et verksted straks etter kjøpet for å få den undersøkt med
henblikk på mulige skjulte feil eller defekter. Da ville man også ha oppdaget
rustangrepet på bremsene, selv om det i utgangspunktet ikke var foranledning
til å lete etter feil her. Spørsmålet er om det er rimelig å strekke kravet
til "god skikk" etter kjl. § 31 (1) så langt.
Av
en profesjonell næringsdrivende vil man kunne kreve det, men kanskje ikke av en
så lite profesjonell kjøper som dette. En fullstendig teknisk gjennomgang av
kjøretøyet vil være omstendelig og kostbart, og en selger av en brukt
gjenstand kan normalt ikke forvente at kjøper skal foreta så veldig grundige
undersøkelser av salgsgjenstanden straks etter leveringen. Men det motsatte kan
selvsagt også tenkes, f.eks. hvis man leverer en brukt bil i innbytte hos en
bilforhandler.
Reelle
hensyn taler for at man er litt "snill" med supporterklubben ved at
det ikke kreves noen så fullstendig teknisk gjennomgang av bussen straks etter
leveringen, jfr. kjl. § 31 (1), at reklamasjonsfristen etter § 32 (1) begynner
å løpe allerede fra begynnelsen av mai.
Hvis
man stiller så strenge krav til undersøkelsesplikten at reklamasjonsfristen
begynner å løpe fra begynnelsen av mai, blir det spørsmål om en reklamasjon
som først kommer den 14. juni er fremsatt i tide. Dette er subsidiært blitt
anført av klubben.
Det
bemerkes at det her er tale om en såkalt "nøytral" reklamasjon. Selv
om klubben i forbindelse med reklamasjonen også krever hevning av kjøpet, vil
det være tilstrekkelig å vise til kjl. § 32 (1). 1 et tilfelle som dette
skulle det ikke være nødvendig også å vise til kjl. § 39 (2), men på den
annen side kan det ikke være noen feil om det blir gjort. I et saksforhold som
dette vil det knapt være noen forskjell på den "nøytrale" og den
"spesielle" reklamasjonen.
Ved
en konkret vurdering blir det kanskje vanskelig å komme til noen annen
konklusjon enn at syv uker er i lengste laget. Merk likevel at klubben også bør
"godskrives" en til to uker til å foreta de nødvendige tekniske
undersøkelsene (bestille verkstedplass f.eks.), slik at reklamasjonsfristen
neppe kan begynne å løpe før enn fra ca. 10. mai. og når man tar hensyn til
dette er det kanskje ikke så opplagt at fristen for hva som er "rimelig
tid", er overskredet. Det kan snarere være slik at man står overfor et
grensetilfelle.
Spm. 3: | Gir mangelen rett til å heve kjøpet? |
Dette spørsmålet
skal formelt drøftes ut fra kjl. § 39 (1), jfr. § 37 (1). Etter kjøpsloven
av 1988 er prisavslag og hevning subsidiære reaksjoner, men i dette tilfellet
er det ikke aktuelt med verken retting eller omlevering. men kan derfor gå rett
på kjl. § 39 (1).
Kjernen
i saken, som også fremgår av klubbens anførsel, er om mangelen er alvorlig
nok til å gi hevningsrett, eller om kjøperen må nøye seg med prisavslag. I
kontraktsrettslig teori blir det gjerne uttrykt som et spørsmål om alternative
beføyelser utelukker hevning. Problemstillingen er greit omtalt i pensum s.
198.
Hvis
ulykken ikke hadde inntruffet, vil de fleste sikkert være enige i at klubben
ville ha kommet like godt ut av handelen om den hadde fått et prisavslag som
svarte til reparasjonsomkostningene, enn om den skulle ha fått anledning til å
heve. Prisavslag ville i en slik situasjon ha vært smidigst og greiest for
begge parter.
Hvis
man tenker seg at man skulle gjøre en hypotetisk vurdering av dette spørsmålet
før ulykken inntraff, vil det i utgangspunktet ikke foreligge hevningsrett.
Det
spørsmålet som så melder seg, er om det faktum at salgsgjenstanden er blitt
verdiløs for kjøper som følge av ulykken, kan medføre noen endring i dette
utgangspunktet. Det blir et spørsmål om hvem av partene som skal ha risikoen
for ulykken i relasjon til vesentlighetskravet i kjl. § 39 (1).
Et
viktig poeng i denne forbindelse er at det ifølge oppgaveteksten ikke er noen
sammenheng mellom bremsefeilen og ulykken. Hadde det vært en slik sammenheng,
ville det ha vært naturlig å legge vederlagsrisikoen for ulykken hos selger ut
fra en videreføring av prinsippet i kjl. § 21 (2) første punktum.
Ut
fra oppgaven er det imidlertid ingen slik sammenheng, og da må
vesentlighetskravet vurderes ut fra den tilstanden som bussen befant seg i før
ulykken.
Det
må understrekes at dette intellektuelle "grepet" kan være vanskelig
å se i løpet av en kort eksamensdag og at det derfor ikke må kreves for mye
av kand. på dette punktet.
Spm. 4: | Er hevningsretten bortfalt fordi bussen er blitt totalvrak? |
Når kand.
starter på dette spørsmålet, støter de på en ny intellektuell utfordring,
idet dette spørsmålet skal drøftes uavhengig av resonnementet og svaret på
drøftelsen under spm. 3. Dette vil sikkert kunne vise seg å falle vanskelig.
Forutsetningen
for drøftelsen er mao. at det foreligger hevningsrett pga bremsefeilen forut
for ulykken. Hvem som har risikoen for hva som skjer med salgsgjenstanden i en
slik situasjon, reguleres av kjl. § 66 (1). Som et hjelpemiddel for tanken kan
man forestille seg at bremsefeilen er blitt oppdaget og at hevningskravet er
blitt fremsatt før ulykken inntraff. Kjl. § 66 (1) regulerer også risikoen
for skader som inntreffer på salgsgjenstanden i en slik situasjon, jfr.
uttrykket "tapes". Merk at denne risikoen ikke er den samme som det
som gjerne omtales som "vederlagsrisikoen", jfr. under spm. 3 ovenfor,
selv om konsekvensene i praksis kan være nokså like.
Utgangspunktet
etter kjl. § 66 (1) er at risikoen ligger hos kjøper, men det er en rekke
unntak. Disse unntakene er så omfattende at hovedregelen reelt sett blir at kjøper
har hevningsretten i behold i alle situasjoner hvor skaden på salgsgjenstanden
ikke skyldes hans eget "forhold", slik det er uttrykt i § 66 (1)
bokstav a. I praksis innebærer dette at det er selgeren som har risikoen for
hendelige uhell, slik det fremholdes i pensum på s. 83 og s. 200.
Ut
fra opplysningene i oppgaveteksten skyldes ulykken i dette tilfellet et hendelig
uhell. Selv om ulykken fant sted under kjøring, kan man ikke derved si at den
er et resultat av kjøperens "forhold". Kjøperen kan ikke noe for at
det løper et lite barn ut i veien på denne måten. I relasjon til § 66 (1)
bokstav c kan man dessuten argumentere med at skaden er inntruffet som følge av
normal bruk av bussen før mangelen ble oppdaget.
Konklusjonen
vil i alle fall være at hevningsretten er i behold.
Avslutningsvis
bemerkes at det kan være meget vanskelig å se forskjellen på de to
"risikoproblemstillingene" som skal drøftes i henholdsvis spm. 3 og
4. Her ligger det innbakt litt av en "nøtt" hvor det åpenbart ikke
kan kreves særlig mye av studenter til første avdeling.
Spm. 5a: | Har klubben krav på innsyn i innstillingen til kulturutvalget vedr. egen søknad? |
Innledningsvis påpekes
det som er "standard" i oppgaver om forvaltningsrett: At avgjørelsen
er truffet på vegne av Storevik kommune, at Storevik kommune er et
forvaltningsorgan, at det, er tale om offentlig myndighetsutøvelse, at avgjørelsen
er et enkeltvedtak og at reglene om dokumentinnsyn i fvl. § 18 gjelder for
enkeltvedtak, jfr. fvl. § 3 første ledd. I en sak som dette vil det være
positivt om kand. påpeker at tildeling av støtte fra det offentlige er et
utslag av offentlig myndighetsutøvelse, jfr. pensum s. 79. Videre kan påpekes
at det er tale om partsinnsyn fordi klubben krever innsyn i innstillingen vedr.
egen søknad.
Krav
om innsyn i innstillingen kan hjemles enten i fvl. § 18 annet ledd eller i §
18 fjerde ledd. Oppgaveteksten legger opp til at det er annet ledd som skal
brukes, jfr. opplysningen om at kulturutvalget ikke er noe "folkevalgt
organ".
Fvl.
§ 18 fjerde ledd ble endret i forbindelse med vedtakelsen av den nye
kommuneloven av 25. sept. 1992 nr. 107. Ifølge pensum s. 141-142 ble det ikke
tatt sikte på noen realitetsendring.
Ifølge
pensum s. 141 nederst vil en innstilling til et kommunalt utvalg ikke være
unntatt fra innsyn. Og ifølge forarbeidene til den nye kommuneloven, ot.prp.
nr. 42 for 1991-92 s. 304 vil et utvalg opprettet etter § 10 i kommuneloven være
å anse som et "folkevalgt organ", jfr. pensum s. 143 nederst.
(Nummereringen ble endret fra § 8 til § 10.) Opplysningen om det motsatte i
oppgaveteksten er derfor ikke riktig.
Kand.
som har lest pensum så grundig at de påpeker dette, må få full
"score" hvis de til tross for presiseringen i oppgaveteksten velger å
basere løsningen på fvl. § 18 fjerde ledd. For disse kand. kan det neppe være
riktig å kreve at de skal drøfte annet ledd i tillegg.
Kand.
som følger opplegget i oppgaveteksten må ta utgangspunkt i fvl. § 18 annet
ledd. I relasjon til fvl. § 18 anses administrasjonen i en kommune som en del
av samme organ som det kommunale utvalget som skal treffe vedtak i saken, jfr.
pensum s. 138 øverst. Dermed vil det være greit å basere løsningen på fvl.
§ 18 annet ledd første punktum. Alternativet vil være å betrakte
administrasjonen som et "underordnet" organ slik at det blir aktuelt
å bruke bokstav a i annet punktum. Det kan neppe spille noen rolle hvilken løsning
kand. velger her.
Konklusjonen
på spm. 5a blir ja/nei, avhengig av om kand. "oppdager" at
opplysningen i oppgaveteksten om at kulturutvalget ikke er et "folkevalgt
organ", er uriktig.
Spm. 5b: | Har klubben krav på innsyn i det sitatet fra innstillingen som er sitert i oppgaveteksten? |
Her blir det spørsmål
om anvendelse av unntaket for faktiske opplysninger i fvl. § 18 tredje ledd.
Samtlige kand. bør se og påpeke dette, også de som eventuelt måtte ha brukt
fvl. § 18 fjerde ledd i spm. 5a.
Problemstillingen
er drøftet i pensum s. 140. Det dreier seg om grensedragningen mellom hva som
kan anses som rene data, og hva som kan anses som skjønnspregede vurderinger
som det ikke er rett til innsyn i.
Den
første perioden i sitatet inneholder opplysninger av faktisk art
("halvkriminelle", "interesserer seg kun for fyll og slagsmål -
ikke fotball"), som det vanskelig kan sees at klubben kan nektes innsyn i.
Den
andre perioden er mer diffus mht. konkret meningsinnhold, ettersom det kan være
noe usikkert hva man skal legge i et uttrykk som "sjusket pøbel".
Formodentlig bør også dette utsagnet anses som en faktisk opplysning, men det
kan være noe tvilsomt.
Spm. 5c: | Har klubben krav på innsyn i innstillingene til kulturutvalget vedr. de andre søknadene? |
Oppgaveteksten
legger opp til at dette spørsmålet skal drøftes ut fra forvaltningsloven. Det
er en forutsetning for behandlingen av dette spørsmålet at innstillingene ikke
er interne dokumenter etter fvl. § 18 annet ledd.
For
kand. som måtte ha stilt kritiske spørsmål om hva et folkevalgt organ er for
noe i spm. 5a, vil det imidlertid være nærliggende å skjele hen til
offentlighetsl. § 5 tredje ledd. Som påpekt i pensum s. 142 øverst er
ordlyden i fvl. § 18 fjerde ledd sammenfallende med ordlyden i offentlighetsl.
§ 5 tredje ledd.
For
disse kand. vil det derfor være nærliggende å basere løsningen i spm. 5c på
offentlighetsl. § 5 tredje ledd, og det må være OK å gjøre det.
For
kand. som baserer løsningen på forvaltningsloven, vil problemstillingen være
om hver søknad skal anses som en "sak", eller om man skal se på alle
søknadene og hele tildelingen under ett som en "sak".
Problemstillingen
er omhandlet i pensum s. 163-164, hvor det bl.a. er vist til en uttalelse fra
Justisdepartementets lovavdeling. Det faktum at det er tale om et begrenset
antall søkere (ti), taler for å anse tildelingen som en og samme sak. I
motsatt retning taler det forholdet at søknadene kanskje ikke er så lette å
sammenligne eller så enkle å veie mot hverandre.
Det
må være OK å konkludere med at alle søknadene ut fra konkurransesituasjonen
må anses som en og samme sak.
Spm. 6: | Var kultursekretær Peder Ås inhabil? |
Her vil det også
være aktuelt å starte med noe "standard" stoff, som f.eks. å påpeke
at Peder Ås er en offentlig tjenestemann etter fvl. § 2 første ledd bokstav
d, og at han skal tilrettelegge grunnlaget for en forvaltningsavgjørelse, jfr.
merknadene til spm. 5a.
Habilitetsspørsmålet
vil bli vurdert ut fra fvl. § 6.
Det
er vanskelig å se at noen av alternativene i første ledd skulle være
aktuelle. Dermed skulle det heller ikke være nødvendig å drøfte direkte
habilitet etter første ledd. Kand. bør kunne gå rett på fvl. § 6 annet
ledd.
I
dette tilfellet foreligger det ikke opplysninger om noe spesielt
tilknytningsforhold mellom Peder Ås og noen av søkerne. Siste setning i fvl. S
6 annet ledd første punktum blir derved ikke aktuell.
Det
må drøftes om det foreligger andre "særegne forhold" som er egnet
til å svekke tilliten til hans upartiskhet.
I
dette tilfellet vil det være snakk om betydningen av personlige oppfatninger
og/eller meninger.
Personlig
engasjement eller personlige oppfatninger som inhabilitetsgrunn er ikke spesielt
grundig behandlet i pensum, jfr. s. 106 og s. 108-109.
Ut
fra de opplysninger som er gitt i oppgaveteksten er det vanskelig å se at Peder
Ås skulle være inhabil.
Ifølge
§ 6 annet ledd annet punktum skal det legges vekt på om inhabilitetsinnsigelse
er blitt reist av en part. Normalt vil denne bestemmelsen ikke kunne påberopes
når inhabilitetsinnsigelsen først blir reist i ettertid, dvs. etter at
vedtaket er blitt truffet, men unntak kan tenkes f.eks. dersom parten ikke var
klar over omstendigheten og det må antas at han ville ha reist innsigelse i
tide dersom han hadde vært klar over forholdet.
Noe
slikt er ikke tilfelle i denne sak. Supporterklubben later til å ha vært vel
kjent med kultursekretærens personlige oppfatninger og engasjement, uten at det
er blitt reist innsigelse mot habiliteten. Dette momentet trekker snarere i
retning av at tjenestemannen ikke kan anses for å ha vært inhabil.
Spm. 7: | Har kulturutvalget begått en saksbehandlingsfeil ved ikke å anstille nærmere undersøkelser? |
Her er det spørsmål
om det foreligger brudd på utredningsplikten etter fvl. § 17 første ledd.
Også
et kollegialt organ kan ha et selvstendig ansvar for å påse at saken blir
forsvarlig opplyst eller utredet. Organet kan mao. ikke "lukke øynene"
for saksforberedelsen ved å overlate den fullstendig til sekretariatet eller
administrasjonen. Da blir medlemmene av det kollegiale organet redusert til
"gisler" eller "sandpåstrøere" for administrasjonen.
Dette
er et viktig poeng i denne sammenhengen, uten at det kan sees at det er spesielt
påpekt i pensum.
Etter
å ha fått frem dette poenget, må det foretas en konkret vurdering av hvorvidt
det kollegiale organet burde ha utsatt saken for å fremskaffe nærmere
opplysninger om supporterklubben og dens virksomhet.
Dette
spørsmålet er det vanskelig å si noe om med de opplysninger som foreligger.
Vi vet ikke hvor stor Storevik kommune er eller hvem som satt i kulturutvalget.
I
en liten kommune kan de personlige holdningene til Peder Ås være vel kjent, og
kanskje satt det medlemmer av kulturutvalget som bare har flirt av uttalelsene
hans. Samtidig ville det være forunderlig om det ikke satt noen medlemmer der
som selv er opptatt av fotball. Noen av disse vil kanskje ha tilstrekkelig
innsikt i miljøet til å vite at det faktisk forekommer et visst konsum av øl
i forbindelse med supporterturene.
Vurderingen
er vanskelig, men det bør kanskje legges vekt på at uttalelsene til Peder Ås
er nokså generelt utformet. Selv om de tilfredsstiller kravet til å være
faktiske opplysninger etter fvl. § 18 tredje ledd, er de samtidig så lite
konkrete at de gir få holdepunkter for å sette i gang noen kontradiktorisk
saksbehandling. Medlemmene av kulturutvalget bør dessuten selv være istand til
å innse at uttalelsene til Peder Ås nok er noe overdrevne.
Konklusjonen
på dette spørsmålet må være nokså åpen.
Allerede ut fra
hvilken plass de forskjellige spørsmålene har fått i sensorveiledningen, vil
man se at kjøpsrettsdelen bør telle mest, ca. 2/3. Spm. 1 vil formodentlig være
det spørsmålet som vil være best egnet til å skille mellom kandidatene, men
også i spm. 3 og 4 finner man vanskelige "nøtter".
Forvaltningsrettsdelen
blir noe mer "slagen landevei". Her er det ikke noe som er spesielt
vanskelig, med mulig unntak for spm. 5c og spm. 7.
Ved
karakterfastsettelsen bør det tas hensyn til at det ikke kan forventes full
innsikt i alle de kjøpsrettslige problemstillingene. Samtidig er oppgaven av en
slik art at de aller fleste bør kunne finne noe fornuftig å skrive som gir
grunnlag for ståkarakter.
Tillegg
etter å ha rettet vel 30 besvarelser:
Som
det så ofte skjer, viser det seg også denne gangen at kand. velger et helt
annet opplegg for besvarelsene enn man i forkant kanskje hadde ventet, og at de
forestillingene som man på forhånd hadde om hvilke spørsmål i oppgaven som
ville vise seg å falle vanskelige eller ikke, heller ikke nødvendigvis slår
til.
Således
er det nesten ingen kand. som drøfter om det foreligger et forbrukerkjøp eller
ikke under spm 1, og dermed påpekes det heller ikke hvilken betydning dette
eventuelt vil ha for mangelsvurderingen, jfr. kjl. § 17 (3). Dette resulterer i
at de få kand. som eventuelt måtte påpeke dette, fortjener å få et merkbart
pluss.
Enkelte
kand. drøfter om rutebilselskapet burde ha oppdaget rustangrepet på bremsene
ved å undersøke bussen bedre før den ble solgt videre. Problemstillingen kan
teoretisk sett være relevant i relasjon til kjl. § 19 (1) (b) eller
unntaksregelen fra reklamasjonsplikt i kjl. § 33, men i relasjon til begge
regelsett kreves det grov uaktsomhet. Noen holdepunkter for å konstatere grov
uaktsomhet hos selger foreligger vel ikke, og det kan heller ikke sees at det er
noen problemstilling som er reist i oppgaveteksten. Det er dermed ikke sagt at
det behøver å være noe stort minus om det blir gjort, men det er helst de
svake kand. som gir seg inn på det, og det bør helst ikke konkluderes med at
grov uaktsomhet foreligger.
For
øvrig synes det som om det er få kand. som ser at spørsmålet om
rutebilselskapet kunne kontrahere seg ut av plikten til å holde bussen i
forsvarlig stand, jfr. vtrl. § 13 første ledd, er reist som en egen anførsel.
Selv om det ikke er nødvendig å spandere mange ordene på denne anførselen,
er det så som gjør det.
I
spm. 3 viser det seg at det er få som har hatt problemer med at bussen er blitt
et totalvrak. Dette momentet trekkes sjelden inn i vurderingene. Drøftelsene i
spm. 4 synes også å gå greit, i den forstand at det tas utgangspunkt i kjl.
§ 66 (1) uten at forholdet til det forutgående spm. 3 volder nevneverdige
problemer.
I
spm. 5a savner man hos mange en klarere påpekning av at tildeling av økonomisk
støtte er utøvelse av offentlig myndighet. Iht. den siste setningen i
oppgaveteksten, som opprinnelig var ment å skulle være knyttet opp mot et spørsmål
som senere gikk ut, skal dette helst ikke bare påpekes, men også drøftes. Det
finnes eksempler på at det kan bli ganske gode drøftelser ut av det hvis man
behandler spørsmålet grundig.
I
forvaltningsrettsdelen synes det for øvrig som om spm. 5b og 7 ofte skiller dårlig
mellom kand., mens spm. 5c og 6 muligens virker noe bedre egnet i så måte. Jeg
har ikke sett noen som har stilt seg skeptiske til oppgavens opplysning om at
kulturutvalget ikke er et folkevalgt organ.
Besvarelsene
synes å bære preg av at kand. ofte har brukt (minst) like mye tid på
forvaltningsrettsdelen som på kjøpsrettsdelen. Det bør likevel stå fast at
kjøpsrettsdelen er den klart mest krevende av de to - særlig vil spm. 1 være
omfattende hvis man skal gå inn på alle de problemstillingene som ligger her.
Det må likevel innrømmes at også forvaltningsrettsdelen inneholder vanskelige
spørsmål hvis man skal si noe fornuftig om alt i løpet av en kort eksamensdag.
Ikke så rent få besvarelser bærer preg av at kand. har fått tidsnød.
Av de besvarelsene som jeg har rettet, er det ikke så mange som har fått laud, og det er et ikke ubetydelig antall som har strøket.
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |