UiB : Juridisk
Fakultet :Studier
: Eksamen
Sensorveiledning
UNIVERSITETET I BERGEN
CAND. JUR. EKSAMEN
FØRSTE AVDELING HØSTEN 2000
Praktisk oppgave onsdag 15. november kl. 09.00 16.00
Drøft og avgjør spørsmålene i det
følgende:
Lillevik kommune kjøpte i 1993 en fabrikk (bestående
av tomt, bygninger og maskiner) fra et konkursbo. Fabrikken hadde
tidligere tilhørt et aksjeselskap som drev med industriproduksjon
av lystbåter i glassfiber. Dette selskapet gikk konkurs
som følge av hard konkurranse i markedet. Bakgrunnen for
kjøpet var at kommunen lenge hadde vært plaget med
fraflytting og mangel på arbeidsplasser. Meningen var å
selge fabrikken til private investorer som ville videreføre
båtproduksjonen, og på den måten skape nye arbeidsplasser.
Til tross for at fabrikken var forholdsvis moderne, viste det
seg vanskelig å finne private investorer som var villig
til å satse penger på prosjektet. Men i april 2000
mottok ordføreren i Lillevik en telefonhenvendelse fra
direktør Pettersen i Daco AS (heretter Daco), en stor produsent
av lystbåter, hjemmehørende i Oslo. Pettersen gav
uttrykk for at Daco var interessert i å overta fabrikken
i Lillevik med sikte på å gjenoppta båtproduksjonen.
Dette forutsatte imidlertid at kommunen kunne tilby selskapet
gode vilkår. Pettersen opplyste at advokat Ole Olsen, som
drev egen advokatpraksis i Lillevik, "er vår fullmektig
i sakens anledning."
Få dager senere ble det innledet forhandlinger mellom
kommunen, representert ved rådmannen, og Daco, representert
ved advokat Olsen.
Tirsdag 2. mai var det et oppslag om de pågående
forhandlingene i lokalavisen. I artikkelen sto det blant annet
at kommunen trolig var innstilt på å selge fabrikken
for en brøkdel av markedsverdien. Lillevik entreprenør
AS hadde lenge vært på utkikk etter et nytt forretningslokale
med en stor tomt som kunne brukes som lagerplass for anleggsmaskiner,
og selskapets direktør, Stein Sand, leste avisartikkelen
med interesse. Samme dag ringte Sand til rådmannen i Lillevik,
og gav uttrykk for at Lillevik entreprenør AS ønsket
å kjøpe fabrikken, og at en var villig til å
betale markedspris. Men Lillevik entreprenør AS var ikke
interessert i å gjenoppta båtproduksjonen; maskinparken
i fabrikken ville bli solgt til høystbydende. Rådmannen
gav straks uttrykk for at tilbudet var uinteressant. Han viste
til at formålet med å selge til Daco var å skape
nye arbeidsplasser i kommunen. Prisen var derfor ikke så
viktig.
Forhandlingene mellom rådmannen og advokat Olsen ble
sluttført 11. mai. Resultatet av forhandlingene ble nedfelt
i et utkast til skriftlig kjøpekontrakt datert 11. mai.
I utkastet, som skulle forelegges kommunestyret neste dag, var
det fastsatt:
1. |
at kjøpesummen skulle settes til 25 prosent av fabrikkens
verdi, og |
2. |
at kjøpet skulle finansieres ved lån i bank, og
at kommunen skulle stille garanti for dette lånet, og |
3. |
at kommunen skulle frita Daco fra plikten til å betale
skatt til kommunen de første tre driftsår, og |
4. |
at båtproduksjonen skulle startes opp snarest mulig. |
Rådmannen skrev samme dag en rapport til ordføreren
der han gjorde greie for hva som ble sagt fra hver side under
forhandlingene, og hvilke økonomiske konsekvenser avtalen
ville få for kommunen. Også det konkurrerende tilbudet
fra Lillevik entreprenør AS ble omtalt. Rapporten ble ikke
gjort kjent for andre enn ordføreren, og den ble arkivert
på hans kontor.
Spørsmålet om salg av fabrikken ble behandlet i Lillevik
kommunestyre 12. mai. Ordføreren og rådmannen la
fram utkastet til avtale, og oppfordret kommunestyret til å
godkjenne det. Flere av kommunestyrets medlemmer gav i klare ordelag
uttrykk for at utkastet var altfor kjøper-vennlig. Disse
mente at kommunen nærmest gav bort fabrikken uten å
få noe særlig tilbake. Ordføreren og rådmannen
hevdet derimot at det ikke fantes noe bedre alternativ enn å
selge til Daco. Ingen av de to nevnte at Lillevik entreprenør
AS var villig til å kjøpe fabrikken til markedspris.
Etter en hard debatt traff et knapt flertall i kommunestyret dette
vedtaket:
"Lillevik kommune tilbyr Daco å kjøpe fabrikken
på de vilkår som framgår av utkastet til kjøpekontrakt,
datert 11. mai 2000."
Umiddelbart etter kommunestyremøtet hadde ordføreren
og rådmannen et møte med advokat Olsen på ordførerens
kontor. Ordføreren opplyste i møtet at kommunestyret
hadde godtatt utkastet til avtale uten å kreve noen endringer.
Til dette svarte advokat Olsen: "Da er avtalen endelig i
boks. Nå gjenstår bare litt papirarbeid".
I brev til Lillevik kommune datert 15. mai 2000 meddelte Daco
at selskapet likevel ikke ville overta fabrikken i Lillevik. Bakgrunnen
for beslutningen var økningen i det generelle rentenivået
og de dystre utsiktene for norsk økonomi. Det var grunn
til å vente redusert etterspørsel etter lystbåter
de kommende år. Brevet fra Daco vakte bestyrtelse i kommuneadministrasjonen,
og i et skarpt svarbrev hevdet kommunen at bindende avtale om
salg av fabrikken og igangsetting av båtproduksjon ble inngått
12. mai 2000 i møte mellom kommunen og Dacos fullmektig,
advokat Olsen. Daco hevdet på sin side at avtale om kjøp
ikke var kommet i stand, og viste til tre ulike forhold.
For det første kunne det muntlige utsagnet advokat Olsen
kom med i møtet 12 mai, at nå er "
.avtalen
endelig i boks. Nå gjenstår bare litt papirarbeid",
ikke regnes som en aksept. Til det var utsagnet blant annet for
vagt og upresist.
For det annet var det ikke oppnådd enighet på vesentlige
punkter. Det utkastet til avtale som ble behandlet i kommunestyret
den 12. mai sa ingenting om hvilke investeringer Daco var forpliktet
til å gjøre for å få båtproduksjonen
i gang, ingenting om hvor omfattende virksomheten skulle være
(antall ansatte m.v.) og ingenting om på hvilket tidspunkt
overtakelse skulle finne sted. Det var ikke engang oppnådd
enighet om kjøpesummens størrelse; uttrykket "fabrikkens
verdi" kunne bety så mangt. Det er ofte stor forskjell
på en eiendoms bruksverdi, dens salgsverdi og dens tekniske
verdi.
Og dersom advokat Olsen virkelig hadde inngått avtale på
vegne av Daco, hadde han opptrådt i strid med sine instrukser,
noe kommunen burde ha forstått. I avtalen mellom Daco og
advokat Olsen sto det uttrykkelig at Olsen bare skulle forhandle
med kommunen på Dacos vegne og i samsvar med Dacos instrukser.
Olsen hadde etter avtalen ikke adgang til å inngå
avtale på vegne av Daco. Selv om kommunen ikke hadde fått
gjenpart av avtalen mellom Daco og advokat Olsen, måtte
kommunen likevel forstå dette: Det var jo tale om en omfattende
avtale av stor økonomisk betydning for selskapet. Det ville
være uvanlig og oppsiktsvekkende om et selskap overlot til
en tilfeldig advokat å inngå en slik avtale på
dets vegne.
Spørsmål nr 1: |
Er det utsagnet advokat Olsen kom med i møtet den 12.
mai 2000 en aksept? |
Spørsmål nr 2: |
Er avtale inngått til tross for at det ikke er oppnådd
enighet på alle punkter? |
Spørsmål nr 3: |
Er avtale inngått til tross for at advokat Olsen ikke hadde
rett til å inngå avtale på vegne av Daco? |
Det kom snart for dagen at avtaleklausulene om at kommunen skulle
stille bankgaranti for Dacos lån og frita Daco for skatteplikt
til kommunen, var i strid med de ufravikelige reglene i kommuneloven
1992 § 51 nr I annet punktum og skatteloven 1999 § 1-3.
Partene var enige om at de to klausulene var ugyldige som følge
av lovstrid, men de var uenige om hvilke virkninger ugyldigheten
ellers skulle få i forholdet mellom dem. Daco hevdet at
hele avtalen, også de delene av den som ikke var i strid
med noen lovregel, måtte settes til side, mens kommunen
hevdet at avtalen for øvrig måtte bli stående
ved lag.
I et nytt brev datert 28. mai hevdet Daco at kommunens beslutning
om å selge fabrikken på de særegne vilkårene
var et enkeltvedtak. Daco ville påklage dette vedtaket,
og krevde derfor innsyn i sakens dokumenter, herunder også
rapporten fra rådmannen til ordføreren. Kommunen
hevdet at beslutningen om å selge anlegget til Daco var
en privatrettslig disposisjon, ikke et enkeltvedtak. Og skulle
beslutningen mot formodning være et enkeltvedtak, kunne
likevel ikke Daco kreve innsyn i rapporten. I brevet hevdet Daco
at kommunen hadde begått to alvorlige saksbehandlingsfeil.
For det første var rådmannen inhabil til å
delta i saksbehandlingen. Dette fordi rådmannens far eier
20 prosent av aksjene i Alumix, en lokal bedrift som produserer
båtutstyr i aluminium. Det var grunn til å regne med
at Alumix ville motta store ordrer fra fabrikken dersom båtproduksjonen
kom i gang igjen. Kommunen var enig i at Alumix sannsynligvis
ville få store ordrer dersom båtproduksjonen kom i
gang igjen, men en såpass indirekte interesse kunne etter
kommunens oppfatning ikke medføre inhabilitet.
For det annet var det en feil å hemmeligholde tilbudet fra
Lillevik entreprenør AS overfor kommunestyret. Kommunen
anførte at dette tilbudet var irrelevant for vurderingen
fordi Lillevik entreprenør AS ikke hadde til hensikt å
etablere nye arbeidsplasser i kommunen.
Spørsmål nr 4: |
Faller hele avtalen bort som følge av at klausulene om
garantistillelse og skattefritak er ugyldige? |
Spørsmål nr 5: |
Er kommunestyrets beslutning om å selge fabrikken til Daco
et enkeltvedtak? |
Spørsmål nr 6: |
Har Daco krav på innsyn i hele eller deler av rapporten
fra rådmannen til ordføreren? |
Spørsmål nr 7: |
Var rådmannen inhabil til å behandle saken? |
Spørsmål nr 8: |
Var det en saksbehandlingsfeil ikke å opplyse kommunestyret
om at Lillevik entreprenør AS var villig til å kjøpe
fabrikken til markedspris? |