UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling

Sensorveiledning

UNIVERSITETET I BERGEN
CAND. JUR. EKSAMEN
FØRSTE AVDELING -VÅREN 1997
Praktisk oppgave - onsdag 4. juni 1997 kl. 09.00 til 16.00.

Drøft og avgjør spørsmålene i det følgende (spørsmål nr 1 til 7 skal drøftes og avgjøres ut fra reglene i forvaltningsloven):

Eiendomsselskapet AS har til formål å eie og leie ut fast eiendom. Selskapets virkomhet er inndelt i to forretningsområder: Utleie til kontorformål og utleie til underholdningsformål (puber, restauranter, diskoteker o.l.). I 1990 kjøpte Eiendomsselskapet AS en tre etasjers bygård i Storesund Sentrum, med adresse Torget 1 A. Eiendommen, som var oppført i 1960, var et rent kontorbygg. Senhøstes l 996 kom Eiendomsselskapet AS opp i betydelige økonomiske vansker. Styret besluttet at en rekke eiendommer rundt omkring i landet skulle selges for å styrke selskapets likviditet. Eiendommen i Storesund, som sto tom på denne tiden, ble besluttet solgt.

Peder Ås hadde i en årrekke drevet en restaurant i Storesund sentrum. Han hadde i lengre tid arbeidet med planer om å etablere et restauranthus i Storesund med diskotek, spisested, bar og pub under ett og samme tak. Få dager etter at Eiendomsselskapet AS hadde annonsert Torget 1 A for salg, tok Peder kontakt med selskapets direktør, Lars Holm. Peder og Lars foretok i fellesskap en befaring av Torget 1 A, og Peder la fram sine planer om bygging av et restauranthus i gården. Lars Holm mente at planene var "interessante" og at et slikt prosjokt trolig "kunne bli meget lønnsomt". Etter en hard forhandlingsrunde ble partene enige om at Peder skulle kjøpe eiendommen for kr 5.000.000,-. Kjøpesummen ble betalt og eiendommen overtatt den 10. januar 1997.

Å bygge et restauranthus i de gamle kontorlokalene forutsatte en full hovedombygging, og Peder søkte den 13. februar 1997 om byggetillatelse, jf. plan- og bygningsloven av 14. juni 1985 nr 77 § 93 første ledd bokstav (b) og § 87 nr 2 bokstav (a). I søknaden var det oppgitt at første etasje skulle huse en folkelig italiensk spiserestaurant, annen etasje skulle inneholde en pub og en bar, mens tredje etasje skulle innredes til et diskotek med plass til 300 gjester.

Restauranthuset skulle ha navnet "Texas". I et særskilt vedlegg til søknaden hevdet Peder at bygningsrådets leder, Ole Vold, var inhabil i sakens anledning. Peder viste til at Ole Vold eide Bondeheimen avholdskafe som lå femti meter unna Torget 1 A. Ole Vold awiste inhabilitetsinnsigelsen. Han viste bl.a. til at Bondeheimen avholdskafe bare serverte vanlig norsk husmannskost, og at det allerede fantes flere andre spisesteder i Storesund sentrum.

Spørsmål  nr 1: Var Ole Vold inhabil?

Bygningsrådet i Storesund innvilget den 28. februar 1997 søknaden om byggetillatelse, og byggearbeidene tok til straks.

Peder søkte den 14. januar 1997 om kommunal skjenkebevilling for øl, vin og brennevin i restauranthuset, jf. alkoholloven av 2. juni 1989 nr 27 § 4-1. Som ledd i saksforberedelsen innhentet kommunen uttalelse fra politiet og den kommunale sosialtjenesten, jf. alkoholloven § 1-7 første ledd annet punktum. Begge de to instansene gav uttrykk for at søknaden om skjenkebevilling burde avslås. Politiet begrunnet sitt syn med at "nye skjenkesteder erfaringsmessig fører til mer uro og bråk på kveldstid", mens sosialtjenesten viste til at "alkoholbruk har store skadevirkninger". Uttalelsene fra politiet og sosialtjenesten ble ikke oversendt Peder Ås.

Spørsmål  nr 2: Var det en saksbehandlingsfeil ikke å sende Peder Ås kopi av de to uttalelsene?

Administrasjonen foreslo i sin innstilling til kommunestyret at søknaden om skjenkebevilling ble avslått av alkoholpolitiske grunner. Etter en opphisset debatt i kommunestyret, ble søknaden likevel innvilget - med knapt flertall. Få dager senere ble vedtaket om å tildele Peder Ås skjenkebevilling pålclaget av både Velforeningen for Storesund sentrum og av Hans Tastad. Velforeningen, som organiserte de fleste husstandene i Storesund sentrum, mente at vedtaket burde omgjøres fordi skjenkingen ville føre til ytterligere fyll og spetakkel i sentrumsområdet. Hans Tastad, som bodde i eiendommen Torget 1 B, ville bli nærmeste nabo til Texas. Han begrunnet sin klage med de ulemper (støy, slagsmål o.s.v.) som ville følge av storstilt skjenking i nabohuset. Rådmannen sendte straks svarbrev til både velforeningen og Tastad. I brevet ble det vist til at bevillingsvedtaket var truffet av kommunestyret, og at slike vedtak ikke kunne påklages av hensyn til det kommunale selvstyret. Dessuten viste rådmannen til at de to heller ikke hadde klagerett etter reglene i forvaltningsloven.

Spørsmål  nr 3: Kan kommunestyrets vedtak om å tildele skjenkebevilling påklages?
Spørsmål  nr 4: Dersom vedtaket kan påklages:
a) Har Velforeningen klagerett?
b) Har Hans Tastad klagerett?

Restauranthuset Texas åpnet 1. april 1997. Stedet ble i løpet av kort tid meget populært. Den kommunale skjenkekontrolløren, Sigurd Snusen, foretok kontroll i restauranthuset lørdag 19. april 1997, jf. alkoholloven § 1-9. Snusen observerte under sitt besøk en rekke forhold som han mente var i strid med alkoholloven, bl.a skjenking av overstadig berusede gjester, skjenking av mindreårige og skjenking lenge etter stengetid kl 01.00. Snusen skrev mandag 21. april rapport til sin overordnede, rådmannen i Storesund. I rapporten beskrev han sine observasjoner, og anbefalte inndragning av skjenkebevillingen, jf. alkoholloven § 1-8. Rådmannen var enig med Sigurd Snusen i at skjenkingen var helt ute av kontroll i restauranthuset, og at tiltak måtte iverksettes så snart som råd. Rådmannen varslet samme dag Peder pr. telefon om at bevillingen ville bli foreslått inndratt i neste kommunestyremøte, fredag 25. april. Rådmannen opplyste videre at Peder hadde tre dager på seg til å komme med en uttalelse i sakens anledning. Peder ble meget oppbrakt over dette. Han krevde for det første innsyn i rapporten fra Sigurd Snusen. Rådmannen motsatte seg dette med den begrunnelse at rapporten var et internt dokument. Videre krevde Peder å få tilsendt skriftlig varsel, med en uttalefrist på rninst 14 dager. Rådmannen viste til at saken var så alvorlig og presserende at telefonisk varsel - med en uttalefrist på tre dager - fikk holde.

Spørsmål  nr 5: Har Peder Ås krav på innsyn i hele eller deler av rapporten fra Sigurd Snusen?
Spørsmål  nr 6: Har Peder Ås krav på skriftlig varsel om at bevillingen vil bli foreslått inndratt?
Spørsmål  nr 7: Er uttalefristen på tre dager i samsvar med lovens krav?

Onsdag 23. april gjennomførte brannsjefen i Storesund brannteknisk inspeksjon (brannsyn) i Texas, jf. brannvernloven av 5. juni 1987 nr 26 § 23 første ledd, jf. § 22 (a). Det viste seg å være en rekke branntekniske feil og mangler ved bygningen. Peder fikk pålegg om å bygge tre nye rømrningsveier, og dessuten innstallere et overrislingsanlegg. Disse utbedringene ville koste kr. 800.000,-. Videre ble det påpekt at gulvet i tredje etasje ikke var dimensjonert for å tåle vekten av mer enn 150 mennesker. Peder fikk derfor forbud mot å slippe inn mer enn 150 personer i denne etasjen. Det ville koste kr 300.000,- å styrke gulvet slik at det tålte vekten av 300 personer.

Peder Ås innså at brannsjefens pålegg var i samsvar med lovgivningen, og at påleggene måtte gjennomføres. Han tok i slutten av april kontakt med Eiendomsselskapet AS, og hevdet at eiendommen hadde en mangel. Peder viste til at eiendommen ikke kunne brukes til hans formål med kjøpet. Det fulgte etter hans oppfatning av avhendingsloven av 3. juli 1992 nr 93 § 3-2 første ledd bokstav (b) at eiendommen hadde en mangel. Peder påberopte seg også avhendingsloven § 3-7. Eiendomsselskapet AS kjente til hans planer med eiendommen, og selskapet hadde etter Peders mening plikt til å opplyse om at planene bare kunne realiseres dersom han gjennomførte kostbare ombyggingsarbeider i eiendommen.

Eiendornsselskapet AS hevdet at Peder Ås ikke kunne fremme noe krav mot selskapet fordi eiendommen var mangelfri på tidspunktet for risikoens overgang den 10. januar 1997, jf. avhendingsloven § 2-4 (2) første punktum og § 3-1 (2). Påleggene fra brannvesenet var en følge av Peders bruk av eiendommen. Bruksendringen fra kontorbygg til restauranthus medførte at bygningen kom inn under strengere brannsikringsregler enn tidligere. Eiendomsselskapet AS viste til at det ble avholdt brannsyn i eiendommen senhøstes 1996, og at brannvesenet den gang fant eiendommen "brannfaglig fullt tilfredsstillende". Så langt det gjaldt reglene i avhendingsloven § 3-2 annet ledd bokstav (b) og § 3-7 viste Eiendomsselskapet AS bl.a. til at Peder Ås selv var fagmann innenfor restaurantnæringen, og at han selv var nærmest til å bære risikoen for egne feilvurderinger.

Spørsmål  nr 8: Har eiendommen en mangel?

Partene var enige om at dersom det forelå en mangel ved eiendommen, skulle prisavslaget settes til rettekostnadene, kr 1.100.000,-, jf. avhendingsloven § 4-12 (2). Partene var også enige om at tapet som følge av redusert drift i diskoteket ville beløpe seg til kr 30.000,- pr måned i tiden fram til gulvet var forsterket. Eiendomsselskapet AS mente imidlertid at dette tapet ikke kunne kreves dekket fordi det ikke forelå tilstrekkelig ansvarsgrunnlag.

Spørsmål  nr 9: Har Peder Ås krav på erstatning for tap oppstått som følge av redusert drift i diskoteket?