UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Høstens praktikumsoppgave reiser - i likhet med oppgaven våren 1996 erstatningsrettslige og kjøpsrettslige problemer.
Høstens oppgave framstår som adskillelig mer krevende
enn de praktikumsoppgaver som har vært gitt i de siste semestre.
Flere av spørsmålene stiller store krav til kandidatenes
evne til å anvende erstatnings- og kjøpsrettslige
prinsipper på kompliserte problemstillinger som ikke er
direkte omtalt i lovgrunnlaget. Dette gjelder spesielt spørsmål
1 og 3 i erstatningsdelen, som gir kandidatene rike muligheter
for å kombinere høyt kunnskapsnivå og faglig
forståelse med selvstendig tankevirksomhet og god skjønnsutøvelse.
Kjøpsrettsdelen er preget av klassiske, kjøpsrettslige
stikkord (mangel, reklamasjon, heving, erstatning) og her blir
en av kandidatenes utfordringer å vise kunnskap og forståelse
ved i drøftelsene å trekke de naturlige konsekvenser
av at oppgaveteksten beskriver et kjøp som på viktige
punkter avviker fra de klassiske kjøp av prefabrikkerte løsøregjenstander som kandidatene er mest vant til
å beskjeftige seg med.
Praktikumsoppgaven er omfangsrik. Den består av to adskilte
deler med mange faktiske opplysninger. Antallet spørsmål
er i alle fall ikke lavere enn vanlig, og flere av spørsmålene
framstår som krevende. Dette må sensorene ta hensyn
ved evalueringen.
Denne endelige sensorveiledning er utarbeidet etter at ca.
halvparten av oppgavebesvarelsene i kommisjonen er gjennomgått.
Endringer i forhold til den foreløpige sensorveiledning
er markert med loddrett strek i margen.
Tilrådd litteratur er Knut S. Selmer, Erstatningsretten, i Knophs oversikt over Norges Rett, 10. utg. 1993, § § 76 - 80 (s. 776 - 808), samt Nils Nygaard, Skade og Ansvar, 4. utg. 1992, kap. 1 - 3, s. 15 - 178. Som tilleggslitteratur er oppgitt Peter Lødrup, Lærebok i erstatningsrett, 2. utg. 1987, 1. og 5. kap.
Tilrådd litteratur er Kai Krüger, Norsk Kjøpsrett, 3. utg. 1991, med unntak av § § 5, 9, 10, 12, 22-26 og avsnitt Vil.
Både kjøpsrett og erstatningsrett er sentrale 1. avdelingsemner med solid undervisningsdekning gjennom forelesninger, manuduksjoner, kurs, seminarer og fakultetsoppgaver.
Spørsmål nr. 1: | Har Peder Ås krav på full erstatning for tap i framtidig erverv ? (Det skal legges til grunn at det økonomiske tap er på kr. 60.000.000,-. Avgrensning i årsakssammenheng skal ikke drøftes). |
Selv om forsikringsselskapet har erkjent ansvar, bør kandidatene
innledningsvis vise til bilansvarslovens § § 4 og 6
om ansvarsgrunnlag og tapsutmåling. Det kan også
vises til Bal § 8, men kandidatene har ingen grunn til å
gå i dybden om disse eller andre bestemmelser i bilansvarsloven.
Det er skadeerstatningslovens § 3-1 som regulerer utmålingen
av bl.a. tap i framtidig erverv.
Kandidatene bør ta utgangspunkt i at Peder Å s
og selskapet er enige i at det økonomiske tapet i utgangspunkt
utgjør kr. 60 mill. Dermed er det ikke grunn til å
komme inn på reglene i § 3-1, 2. ledd og de klassiske
problemstillinger hvilken inntekt skadelidte ville oppnådd
uten skaden, og hva han kan forventes å oppnå med
skaden.
Det vil også falle utenfor oppgaven å komme inn
på reglene om kapitalisering, skatteulempe o.s.v., ettersom
partene er enige om disse forhold.
Kandidatene bør se at oppgaven innbyr til drøftelse
av om det i norsk erstatningsrett er grunnlag for en så
stor erstatning for framtidig ervervstap som kr. 60 mill. Den
naturlige forankring for en slik drøftelse vil etter min
oppfatning være ski. § 3-1, 3. ledd, siste setning,
som slår fast at det ved utmålingen
"videre kan tas hensyn til forsikringsytelser som ikke går inn under foregående punktum, til annen vesentlig økonomisk støtte som skadelidte har fått eller kommer til å få som følge av skaden og til forholdene ellers. "
Nygaard omtaler s. 129 dette som "ei form for tryggingsventil
slik at retten i det einskilde tilfellet skal kunne nå fram
til eit rimeleg resultat". På s. 130 drøfter
Nygaard konkret "om det kan takast omsyn til skadelidnes
gode økonomi. Kan det ved ekstra høge inntektsnivå
setjast eit øvre "tak", som ein kan kalla borgarleg
jamnmål ? "
Nygaard viser til lovforarbeidene - der det ble diskutert,
men avvist - å innføre en øvre grense tilsvarende
høyeste pensjonsgivende inntekt etter folketrygdloven.
Forarbeidene viser til at en eventuell reduksjon kan skje ved
hjelp av lempingsregelen som nå finnes i Skl. § 5-2.
Av denne grunn konkluderer Nygaard med at hovedregelen er at det
ikke skal tas hensyn til skadelidtes økonomi ved fastsettingen
av erstatningen etter Skl. § 3-1.
Den meget dyktige kandidat går dermed videre til §
5-2, og drøfter om 2. setning kan medføre en reduksjon
av Peder Ås' erstatning. Her slås det fast at erstatningsansvaret
kan lempes "når det i særlige tilfelle er
rimelig at den skadelidte helt eller delvis bærer skaden.
" Nygaard drøfter lemping på s. 389-400,
og vår problemstilling er nevnt i et eget avsnitt på
s. 398. Problemet er imidlertid at dette ikke er pensum til 1.
avd. og dessuten at det i oppgaveteksten er opplyst at forsikringsselskapet
erkjenner at det ikke var grunnlag for lemping av ansvaret. Dermed
kan sensorene ikke forvente en drøfting av § 5-2.
Jeg mener imidlertid at det må ses positivt på en
slik drøftelse, forutsatt at den skjer som en forlengelse
av drøftelsen av § 3-1, 3. ledd.
For øvrig bør kandidatene behandle de argumenter
forsikringsselskapet framsetter for reduksjon av erstatningsbeløpet.
Samtlige av disse argumentene hører hjemme i en helhetlig
drøftelse av Ski. § § 3-1 og 5-2. Spørsmålet
er drøftet i detalj i NOU 1994: 20 Personskadeerstatning,
særlig s. 116-117. Her heter det bl. a.:
"..... en yngre person med millioninntekt kan neppe forvente at domstolene vil utmale en erstatning som sikrer en slik inntekt til oppnådd pensjonsalder."
Det kan ikke forventes at kand. skal kjenne til dette.
For egen del finner jeg det helt usannsynlig at en norsk domstol
vil tilkjenne en privatperson kr. 60 mill. i erstatning for framtidig
inntektstap. Kandidatene bør se at det er dette som skal
drøftes, ikke de generelle prinsipper for utmåling
av erstatning. Drøftelsens kvalitet vil avhenge av kunnskapsnivå
og evne til å drøfte fornuftig.
De fleste besvarelsene er skuffende svake. Kand. er generelt
svært lojale til prinsippet om full erstatning, og evner
i liten utstrekning å få fram motforestillinger mot
at Peder Ås i denne sak skal få utbetalt kr. 60 mill.
i erstatning. Kand. er også upresise med lovgrunnlaget.
Mange bruker mest plass på generell teori om vilkår
for erstatning og utmålingsprinsippene. Dette gir minimal
uttelling.
Spørsmål nr. 2: | Dersom Peder har krav på full erstatning for tap i fremtidig erverv, skal det gjøres fradrag for det beløp Peder har fått utbetalt fra advokatfirmaet ? |
Spørsmålet er om utbetalingen på kr. 4 mill.
skal betraktes som en fordel Peder As har oppnådd på
grunn av skaden. Det er en generell ulovfestet regel at slike
fordeler skal komme til fradrag ved utmålingen, jfr. Nygaard,
s. 79-80. For tap i framtidig erverv er regelen" lovfestet
i § 3-1, 3. ledd, 2. setn., som kand. bør vise til.
Kandidatene bør først drøfte om det i
det hele tatt er tale om fordel. Det framgår av oppgaveteksten
at utbetalingen ikke er en veldedig ytelse fra firmaet, den er
oppgjør for Peders eierandel i advokatfirmaets driftsmidler.
Som ledd i utelukkelsen fra firmaet blir Peders eierandel i fast
eiendom m.v. omgjort til kontanter. Slik ombytting innebærer
ingen formuesforøkning på Peders hånd, og dermed
blir det anstrengt å karakterisere dette som en "fordel".
I samme retning taler det forhold at dersom Peder hadde fortsatt
som partner i firmaet fram til fylte 67 år, ville han på
det tidspunkt fått realisert eierandelen.
"Fordelen" kan dermed i høyden bestå
av at Peder nå fritt kan disponere eierandelen i form av
et kontantbeløp, mens den normalt ville vært bundet
opp som en innsatsfaktor i firmaet. Det blir imidlertid vanskelig
å verdsette en slik fordel, bl.a. fordi det må tas
i betraktning eierandelen ved realisasjon ved Peders fylte 67
år sannsynligvis ville hatt en langt høyere verdi
enn kr. 4 mill.
For øvrig bør kandidatene vise at de kjenner
det generelle krav om kompensasjonsrelevans. Det kreves både
at skaden er årsak til fordelen og at den har til formål
å dekke samme skade som erstatningen for tap av framtidig
ervervsevne. I NOU 1994: 20 s. 99 antas det at det etter Høyesteretts
dom i Skolandsaken (Rt. 1993 s. 1547) ikke foreligger noe krav
om kompensasjonsrelevans ved anvendelse av kan-regelen i §
3-1, 3. ledd, 2. setn. Kand. som drøfter dette, må
honoreres.
Etter min oppfatning kan realiseringen av eierandelen neppe karakteriseres - som en "annen vesentlig økonomisk
støtte" og uansett har utbetalingen ikke til formål
å kompensere for skaden. Nygaard drøfter dette på
s. 126 -129.
Besvarelsenes kvalitet vil avhenge av kand.'s evne til å
resonnere fornuftig om ytelsens karakter, samt vise kunnskaper
om § 3-1, 3. ledd. De fleste kand. ser at realiteten er ombytting
av aktivaposter, men drøftelsene blir oftest enkle og vage.
Spørsmål nr. 3: | Har Lars Holm krav på erstatning for den tapte framtidige "svarte" inntekten ? |
Kand. bør etter min oppfatning kunne resonnere seg fram
til at Lars Holm må ha erstatningsrettslig vern også
for denne tapsposten. Det bør imidlertid neppe gis trekk
dersom kand. kommer til motsatt standpunkt, forutsatt at det skjer
med en poengtert begrunnelse. Kand. som kun gjengir argumentene
fra oppgaveteksten og velger å tillegge det ene argumentet
mer vekt enn det andre, kan ikke få nevneverdig uttelling
på dette spørsmålet.
Det er få kand. som f år noe særlig ut av
dette spørsmålet. De fleste viser til prinsippet
om full erstatning og gir Lars Holm medhold, gjerne med et haleheng
om at forholdet til skattemyndighetene er erstatningssaken uvedkommende.
De f å som presterer en mer prinsipiell drøftelse
med arbeidsevnen i fokus, bør honoreres.
Spørsmål nr. 4: | Dersom Holm har krav på erstatning for den tapte framtidige "svarte" inntekten: Skal årstapet (før diskontering) settes til kr. 120.000,- eller til kr. 70.000,- ? |
Her kan kand. ta utgangspunkt i at en tradisjonell beregning av
det økonomiske tapet tilsier at Lars Holm har et netto
årstap på kr. 120.000,- og at det som utgangspunkt
er dette beløpet som skal legges til grunn. Kand. må
imidlertid forventes å forstå at dette blir en "umulig"
konklusjon. En domstol som gir Lars Holm medhold i at årstapet
skal settes til kr. 120.000,-, vil derved approbere en straffbar
handling og kan også sies å medvirke til skatteunndragelse.
Resultatet bør således ganske klart bli at årstapet
skal settes til kr. 70.000,-. Den enkleste - og kanskje beste
- begrunnelse vil være at Lars Holms interesse i å
unndra inntekten fra beskatning ikke er en lovlig interesse. Problemstillingen
er ikke konkret omtalt av Nygaard, men brukbare argumenter finnes
på s. 73, der det bl.a. slås fast at man ikke har
skadebotvern for inntekt som ville være i strid med ærbarhet
etter prinsippet i NL 5-1-2.
Også på dette spørsmål gir oppgaveteksten
argumenter for og mot som bør legge grunnlaget for interessante
og fornuftige drøftelser. Kand. som ikke greier noe annet
enn å gjengi disse uten noe selvstendig bidrag kan ikke
få noen uttelling.
Også her blir drøftelsene gjennomgående
enkle og utpreget frirettslige. De fleste synes det er for galt
om Holm skal få sitt skattesvik honorert av domstolene,
men få makter å drøfte dette på fornuftig
måte.
Spørsmål nr. 5: | Foreligger det en mangel ved slakte og sløyemaskinen ? |
Kand. bør innledningsvis i drøftelsen slå
fast at kjøpsloven kommer til anvendelse, jfr. § §
1 og 2. Det dreier seg om et tilvirkingskjøp etter §
2, 1. ledd. Noen kand. vil sannsynligvis drøfte om §
2, 2. ledd kommer til anvendelse, dette bør eventuelt gjøres
meget kort. Dersom kand. kommer til at det ikke foreligger kjøp
fordi maskinfabrikkens plikt til å lage maskinen utgjør
den overveiende del av fabrikkens forpliktelse, har man misforstått
hva som ligger i § 2, 2. ledd, jfr. Krüger s. 3, 4 og
8.
Hovedinnholdet i besvarelsen av dette spørsmål
må være en drøftelse av om det foreligger mangel
etter kjøpslovens § 17. Det vil ikke være feil
å trekke inn § 18 i drøftelsen, selv om den
neppe kaster nevneverdig lys over mangelsspørsmålet
i dette tilfellet.
Oppgaveteksten gir et vell av opplysninger som kan trekkes
inn i en interessant drøftelse. l tillegg gir lovteksten
en rekke stikkord som bør behandles. Det må være
grunn til å ha visse forventninger til kand.'s drøftelser,
ettersom mangelsproblematikken står meget sentralt i første
avdelings kjøpsrettsstudium.
Den dyktige kandidat tar i betraktning at det her dreier seg
om et tilvirkningskjøp. Utgangspunktet må da være
at det ikke foreligger en mangel så lenge maskinen er helt
i samsvar med kjøpers tegninger og tekniske spesifikasjoner.
Det kan imidlertid tenkes at dette utgangspunktet må modifiseres
ettersom selger på grunn av kjøpers "usikkerhet
med hensyn til om maskinen ville fungere slik som forutsatt",
har gjennomgått alle sider ved maskinen uten å finne
svakheter eller feil.
Kandidater som ukritisk slår fast at maskinen ikke svarer
til kjøpers forventninger og derfor har en mangel, kan
ikke få særlig uttelling på dette spørsmålet.
For øvrig er dette et spørsmål der det ikke
kan ha noen betydning for sensorenes evaluering hvilken konklusjon
kand. kommer til. Selv heller jeg til at det ikke foreligger noen
mangel, i alle fall dersom det forutsettes at fabrikken ikke kan
klandres for at det ikke før tilvirkningen ble oppdaget
at det var teknisk umulig å lage en maskin som kunne sløye
fisk av alle vektklasser. Kand. må tillates å stille
opp slike forutsetninger uten å få trekk for å
spekulere i faktum.
Drøftelsene er svært variable i kvalitet, men
hovedinntrykket er at kand. er godt trent i mangelsdrøftelser
generelt. De fleste ser også poenget med at fabrikkens eksperter
"konfirmerte" tegningene, og konkluderer med at det
da må være en mangel, jfr. kjl. § 17 (2) b).
De fleste besv. blir imidlertid for endimensjonale, få kand.
drøfter motargumentene på fornuftig vis.
Spørsmål nr. 6: | Er hevingskravet framsatt i tide ? |
Maskinen ble levert 30. september 1995. Hevingskravet ble framsatt
14. april 1996. Det er på det rene at den påståtte
mangel viste seg umiddelbart etter levering. Dette gjør
det etter min oppfatning naturlig at kand. drøfter både
om det foreligger nøytral reklamasjon etter kjøpslovens
§ 32 og om hevingskravet (spesifisert reklamasjon) er framsatt
i tide etter § 39. Her kan det imidlertid tenkes at oppgavetekstens
opplysning om at "det var enighet mellom partene om at
de rettslige spørsmål knyttet til kjøpet ikke
hadde vært brakt på bane før hevingserklæringen
ble avgjort 14. april 1996" skaper usikkerhet hos en
del kand. Opplysningen er nok ment å skulle oppfattes dithen
at noen spesifisert reklamasjon ikke ble framsatt før 14.
april, men kan lett misforstås slik at kand. legger til
grunn at kjøper overhodet ikke påberopte seg noen
mangel (nøytral reklamasjon) før 14. mars 1996.
Kand. som misforstår oppgaven slik, vil antakeligvis konkludere med at hevingskravet er framsatt for sent. Sensorene
bør etter min oppfatning ikke slå for hardt ned på
dette, selv om det avdekker noe svikt i forståelsen av reklamasjonsreglene.
Forhåpentligvis vil de fleste kand. først slå
fast at møtet som ble holdt mellom partene en uke etter
levering må sies å tilfredsstille kravet om nøytral
reklamasjon i § 32. Fabrikkens forsøk på å
f å maskinen til å fungere i de påfølgende
måneder, kan betraktes som selgers utøvelse av rettingsadgangen
etter § § 36 og 37.
Spørsmålet som gjenstår er om 6 uker fra
1. mars 1996 er "innen rimelig tid". Reglene omtales
i Krüger s. 400 fig., se særlig s. 406.
Det kan argumenteres for begge løsninger, selv antar
jeg at hevingskravet her er framsatt i tide.
De fleste kand. kommer greitt fram til at problemstillingen
er om de 6 ukene fra 1. mars til 14. april er "rimelig tid",
og mange skriver forstandig om dette.
Spørsmål nr. 7: | Er det grunnlag for heving av kjøpet ? |
Spørsmålet må drøftes på grunnlag
av kjøpslovens § 39, 1. ledd. Spørsmålet
blir om mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. Den
gode kandidat vil også finne fram til kjøpslovens
§ 26. Denne gjelder direkte heving av tilvirkningskjøp
ved forsinkelse, men vurderingskriteriet - om formålet med
kjøpet blir vesentlig forfeilet - kan være relevant
også ved drøftelsen av § 39.
Drøftelsen skal bygge på at funksjonssvikten er
en kjøpsrettslig mangel, og da blir det etter min oppfatning
vanskelig å komme utenom hevingsrett. Det er et meget betydelig
avvik mellom maskinens tilsiktede funksjon og det den faktisk
kan prestere. At maskinen fremdeles har et praktisk bruksområde,
kan neppe være tilstrekkelig til at selger kan unngå
heving. Dette må gjelde selv om heving vil ramme selger
hardt. Kand.'s konklusjon er av underordnet betydning, avgjørende
er hvordan kand. drøfter spørsmålet.
Spørsmålet om hevingsrett har fyldig dekning i
pensumlitteraturen, Krüger s. 280 fig. Heving av tilvirkningskjøp
er spesielt omtalt på s. 284 til 285. Sensorene bør
stille visse krav til kvalitet i kand.'s drøftelser av
dette spørsmål.
De fleste kand. later til å ha god trening også
i hevingsdrøftelser, og får fram poenget med stort
avvik i forhold til kjøpers forventninger. En del lar det
få avgjørende betydning at heving er tungt for selger.
Dette tyder på dårlig forståelse, og bør
gi trekk.
Spørsmål nr. 8: | Er det grunnlag for erstatning etter reglene om kontrollansvar ? |
Kand. bør starte i kjøpslovens § 40, som slår
fast at selger har erstatningsansvar med mindre han godtgjør
at den mangelfulle levering skyldes hindring som nevnt i §
27. Det er dette ansvarsgrunnlaget som kalles kontrollansvar,
noe kand. ikke må være i tvil om.
Kontrollansvaret innebærer at for å bli fritatt
for ansvar må selger godtgjøre at 4 kumulative vilkår
foreligger.
Kand. bør være i stand til å foreta en slik
oppsplitting av drøftelsen. Det kan for øvrig nevnes
at læreboka foretrekker begrepet "hindringsansvar"
framfor "kontrollansvar", og det må naturligvis
aksepteres at kand. bruker lærebokas begrep. Emnet er omtalt
på s. 330 flg. i læreboka.
Det synes rimelig klart at vilkårene 1 og 4 for å
unngå kontrollansvar, er oppfylt. l dette tilfellet vil
vilkår 2 og 3 gli over i hverandre. Det må legges
til grunn at det ikke er teknisk mulig å produsere en maskin
som er mangelfri, og det interessante spørsmål blir
vel da om dette var noe selger kunne forutsi. Dersom selger kan
bebreides for ikke å ha skjønt på forhånd
at maskinen ikke ville fungere, vil selger så vidt jeg forstår
bli erstatningsansvarlig etter kontrollansvarsregelen. Når
det gjelder tilvirkningskjøp vil det generelt være
vanskelig for selger å få medhold i at hindringen
ligger utenfor hans kontroll.
Regelen er komplisert og juridisk teori er splittet når
det gjelder den nærmere avgrensning av kontrollsfæren.
Det er neppe grunn til å stille alt for store forventninger
til kand.'s besvarelser av dette spørsmål.
Besvarelsene bekrefter at kand. finner kontrollansvaret vanskelig,
men mange kommer hederlig ut av spm. 8.
Spørsmål nr. 9: | Skal det tapet virksomheten påføres regnes som indirekte, jfr. kjøpslovens § 67 (2) ? |
Her må kand. kunne gå direkte til kjøpslovens
§ 67 og drøfte om tapet er indirekte etter 2. ledd.
Det kan imidlertid ikke skade om kand. innledningsvis nevner hvilken
betydning det har om tapet er direkte eller indirekte, nemlig
at kontrollansvaret ikke gir dekning for indirekte tap.
I § 67, 2. ledd er det litra b) - tap som følge
av at tingen ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn)
- som er aktuelt å drøfte. Krüger nevner på
s. 375 at dette unntaket vil dekke f.eks. tapt produktivitet,
og det er vel det som er tilfellet her. Kand. som i tillegg drøfter
om § 67, 3. ledd, litra a) medfører at tapet likevel
blir direkte, må få betydelig uttelling for dette.
Denne regelen omtales av Krüger på s. 382, og innebærer
en betydelig innsnevring i rekkevidden av "indirekte regelen"
i 2. ledd. De aller fleste kand. finner 2. ledd, litra b) og konkluderer
raskt med at tapet er indirekte.
Jeg antar at Del 1 og Del 2 bør telle likt ved karakterfastsettelsen.
Det generelle inntrykk er at kand. i liten utstrekning makter
å utnytte de muligheter oppgaven gir til å lage interessante
og prinsipielle drøftelser. Dette gjelder spesielt del
1. Her kjører kand. på det sikre - det velkjente
prinsipp om full erstatning - og drøftelsene blir skuffende
enkle og uinteressante. De fleste viser tilstrekkelig kunnskap
og forståelse om hovedreglene til at det holder til haudabel
karakter. For å få laud på del l må det
kreves at kand. løfter blikket noe og er i stand til å
drøfte de prinsipielle utmålingsspørsmål
(særlig spm. 1 og 3) på fornuftig vis.
Del II reiser mer tradisjonelle problemstillinger, og de fleste
gjør det bedre her enn på del I.
Når mye av argumentasjonen er presentert i oppgaveteksten
og spørsmålene hjelper kand. godt på vei til
riktig problemstilling, er det f å kand. som får problemer
med å skrive til bestått. Det må imidlertid
stilles krav til kvaliteten for å få laud, og det
er dessverre relativt få som utmerker seg i så mate.
Foreløpig er det få laud, få stryk og mange
bra/middels haud.
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |