UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Del I
Del II
Oppgavetekst felles for studieordning av 1984 og studieordning av 1997
Oppgaven gis
onsdag 19. november 1997. Eksamenstiden er 7 timer. Oppgaveforfatter er
amanuensis Morten Pind. oppgavens Del I er "inspirert" av en utrykt
avgjørelse av Eidsivating lagmannsrett av 30.04.93, sak LE-1992-01164 A, mens
oppgavens Del II er inspirert av en utrykt avgjørelse av Agder lagmannsrett av
23.11.95, sak LA-1995-00047 A. Faktum i begge saker er noe bearbeidet. Begge
avgjørelser er tilgjengelige på lovdata.
Eksamenskrav i
kontraktsrett etter gammel studieordning er kjennskap til reglene om kjøp og
produktansvar, samt grundig kjennskap til reglene om forbrukerkjøp.
Eksamenskrav etter ny studieordning er kjennskap til reglene om inngåelse av
kontrakt, med særlig vekt på kjøpsforhold, samt kjennskap til reglene om kjøp
og produktansvar med hovedvekt på forbrukerkjøp.
Eksamenskrav i
forvaltningsrett etter begge studieordninger er kjennskap til reglene om
saksforberedelse i forvaltningssaker, samt bl.a. grundig kjennskap til
forvaltningens ansvar for sakens opplysning.
Tilrådd
litteratur i kontraktsrett etter begge studieordninger er Kai Krüger, Norsk Kjøpsrett
3. utg. 1991. Her finner man stoff av betydning for oppgavens Del I på s.
43-45, s. 96, s. 118-129, s. 281-289, s. 311, s. 328 og s. 338-344.
Tilrådd
litteratur i forvaltningsrett etter gammel studieordning er Arvid Frihagen,
Forvaltningsrett 11, 5. utg. 1992. Her finner man stoff av betydning for
oppgavens Del II på s. 15-33 og s. 82-114. Tilrådd litteratur i
forvaltningsrett etter gammel studieordning er også kapitlene om
forvaltningsrett i Knophs Oversikt, 10. utg. 1993. Her finner man stoff av
betydning for oppgaven på s. 1155, s. 1164 og s. 1165. Fremstillingen her blir
meget summarisk.
I studieordningen
av 1997 er kapitlene om forvaltningsrett i Knophs oversikt avløst som tilrådd
litteratur av Bernt og Doublet, Juss, samfunn og rettsanvendelse, Del IV
kapittel 5: Trekk ved forvaltningen og dens avgjørelser. Her er det bare
antydningsvis noe stoff av betydning for oppgavens Del II på s. 330.
Såvidt vites har
pensumbøkene vært tilgjengelige. Det vites intet spesielt om undervisningen i
fagene.
Ved utarbeidelsen
av oppgaveteksten er det lagt vekt på at den ikke bør være for omfattende.
Til de konkrete spørsmålene i oppgaven bemerkes:
Spørsmål 1: | Foreligger det et forbrukerkjøp? |
Utgangspunktet er kjl. § 4(2). Det må kunne kreves at kand. klarer å finne frem til denne.
Ut fra opplysningene i oppgaveteksten vil det være nærliggende å reise to problemstillinger: 1) Hva brukes bilen hovedsaklig til, og 2) Hva vet eller bør selgeren vite om dette. Det blir her spørsmål om hva som skal være avgjørende av følgende momenter:
Faktum i
oppgaveteksten synes a legge opp til at svaret på pkt. c blir et nokså klart
nei. Etter kjl. § 4(2) siste setning foreligger det da ikke noe forbrukerkjøp.
Mange kand. vil trolig nøye seg med dette.
De som drøfter
forholdet mellom pkt. a og b, vil måtte ta standpunkt til hva kjøpsgjenstanden
hovedsaklig skal brukes til. Vurderingen her må være objektiv. Hva kjøperen
subjektivt sett mener om dette, kan ikke ha nevneverdig betydning.
Her blir det spørsmål
om det er utkjørt distanse som er avgjørende, eller anvendt tid til de
forskjellige bruksformål. Privatbruken strekker seg over seks dager i uken,
mens næringsbruken kun foregår i en av ukens syv dager. På den annen side står
bilen sannsynligvis mye i ro på vanlige hverdager. Peder driver gårdsbruk som
hovednæring, men hvor mye han bruker bilen i den forbindelse, vet vi ikke. Vi
har heller ikke opplysninger om hvorvidt bilen er blitt bokført som
driftsmiddel i næring, og på hvilken måte Peder da eventuelt blir beskattet
for privatbruken.
Ut fra kjørelengden
synes bruken som drosje å være klart mer vesentlig enn privatbruken. De fleste
vil trolig mene at det bør legges størst vekt på kjørelengden i et tilfelle
som dette. Fremstillingen hos Krüger s. 44 gir ingen løsning for dette
spesielle tilfellet.
Kand. vil trolig
fordele seg i tre grupper: De som kun behandler pkt. a og b, de som kun
behandler pkt. c og de som behandler begge problemstillinger. Å kun behandle
pkt. c blir ikke helt fullgodt, da oppgaven har opplysninger som tyder på at
det også bør sies noe om hva bilen hovedsaklig brukes til. Å kun behandle
pkt. a og b uten også å nevne pkt. c, blir enda svakere.
Spørsmål 2: | Er det en mangel ved bilen? |
Utgangspunktet er
kjl. § 18(2). Det må kunne kreves at kand. klarer å finne frem til denne.
Vilkåret om at opplysningen skal ha innvirket på kjøpet, står i kjl. §
18(1). En god kand. vil kunne score et poeng ved å påpeke dette.
Det kan videre være
grunn til å påpeke at også en opplysning som er gitt i reklame, er relevant,
selv om reklame er kjent for å overdrive.
Ut fra det faktum
som er beskrevet i oppgaveteksten erkjenner kjøperen at selgeren ikke har hatt
kjennskap til de opplysningene om drivstofforbruket som er gitt i
reklameinnslagene på tysk TV, og at han heller ikke burde ha hatt kjennskap til
dem. Ut fra kjl. § 18(2) annet punktum blir da løsningen klar: Det foreligger
ikke mangel.
Det viser seg at
det er enkelte kand. som enten overser Peders erkjennelse i oppgaveteksten eller
som er så lite fornøyd med den at de likevel fortsetter en selvstendig drøftelse
av hva selgeren burde ha visst. De synspunktene som i så måte fremmes, er ikke
nødvendigvis dumme, men de går direkte på tvers av faktum i oppgaveteksten,
og det er derfor klarligvis ikke heldig å fortsette drøftelsen på denne måten.
Det kan også være
enkelte kand. som kommer til at det er forbrukerkjøp under spm. 1, og som ikke
behandler kjl. § 18(2) annet punktum subsidiært. Disse går i praksis glipp av
en problemstilling.
Enkelte vil
kanskje føle at det er en lite tilfredsstillende løsning at det ikke
foreligger mangel, selv i næringskjøp. Bilprodusenten i Tyskland har helt
klart kommet med en feilaktig opplysning, som naturlig nok kan få en rekke
personer til å kjøpe biler som de etterpå angrer på at de har kjøpt. Hvis
forhandleren i Norge (Øgrim Auto AS) blir pålagt å ta bilen tilbake, vil man
formodentlig kunne legge til grunn at produsenten i Tyskland i praksis vil bli nødt
til å sørge for at forhandlerne blir holdt skadesløse. Dette kan tale for at
man ved anvendelse av avtl. § 36 eller den ulovfestede forutsetningslære lar
risikovurderingen falle ut til fordel for kjøperen, Peder Ås. Det praktiske
resultatet vil bli det samme hvis man tenker seg et erstatningssøksmål direkte
mot bilprodusenten etter kjl. § 86, jfr. Krüger s. 358. Denne
problemstillingen er imidlertid ikke nevnt i oppgaveteksten. Om noen kand.
skulle komme inn på den, bør det helst gjøres meget kort.
Det må være
tilstrekkelig for riktig svar her at man kort kommer til at det ikke foreligger
mangel etter kjl. § 18(2).
Spørsmål 3: | Gir mangelen hevningsrett? |
Utgangspunktet er
kjl. § 39(1). Det er ikke tilbudt retting eller omlevering fra selgerens side,
slik at det ikke er nødvendig å gå via § 37(1). Det er heller ikke reist spørsmål
om det foreligger rettidig reklamasjon etter kjl. § 39(2).
Problemstillingen
går på om det foreligger et så vesentlig kontraktsbrudd at kjøperen kan
heve, eller om kjøperen må nøye seg med prisavslag eller eventuelt erstatning
som alternativ beføyelse.
Prisavslag ville
ha vært en praktisk alternativ beføyelse dersom det hadde foreligget en feil
som det hadde vært mulig å reparere. Det kunne i så fall ha blitt tale om et
prisavslag på nivå med reparasjonsomkostningene, i likhet med systemet i avhl.
§ 4-12(2).
Det er imidlertid
ikke mulig å reparere feilen, og det er også meget vanskelig å overskue
konsekvensene av den. En erstatning eller et prisavslag som skulle svare til de
økte drivstoffomkostningene gjennom bilens hele forventede levetid, ville bli særdeles
vanskelig å beregne og ville også fort kunne overstige kjøpesummen for bilen.
Et prisavslag som skulle stå i forhold til bilens reduserte salgsverdi med
mangelen, f. eks. til en person som bare kjører noen få tusen kilometer årlig,
ville være mer treffende, mens hvis man først legger til grunn at bilen må
selges til andre fordi kjøperen ikke er tjent med den, vil det være mer nærliggende
at det er selgeren som må ta bryderiet med dette enn at kjøperen skal måtte
gjøre det.
Konklusjonen
synes derfor å måtte bli at det foreligger hevningsrett. Dette spørsmålet
virker ikke særlig tvilsomt. Kand. som kommer til at det ikke foreligger
hevningsrett, bør helst ha en god begrunnelse for dette.
Spørsmål 4: | Kan Peder kreve erstatning? |
Utgangspunktet er
kjl. § 40(3)(b), som det er vist til i oppgaveteksten. Kand. bør derfor helst
unngå å drøfte skyld.
Til tross for dem
klare hjemmelsanvisningen i oppgaveteksten, viser det seg at det er en rekke
kand. som bare drøfter kontrollansvar, eventuelt med et tillegg om
direkte/indirekte tap. Dette er ikke særlig heldig, for å si det mildt.
Drøftelsen av spørsmål
4 forutsetter at det skal legges til grunn at det foreligger mangel i spørsmål
2. For å få til dette må man nærmest gjøre vold på faktum, fordi det
faktum som er beskrevet i oppgaveteksten nærmest utelukker at det foreligger
mangel, men forutsetningsvis kunne man f.eks. legge til grunn at det foreligger
et næringskjøp.
Etter kjl. §
40(3)(b) må det foreligge tre vilkår:
Pkt. a og b
reiser ikke så store problemer.
Oppgaveteksten
forteller oss at den nye bilen ble levert en uke etter at den ble kjøpt. Den må
følgelig være blitt tilvirket på forhånd, og er ikke blitt produsert på
"bestilling". De problemer som ordlyden i kjl. § 40(3)(b) kan volde i
den siste nevnte situasjonen hvis man skal ta den på ordet, oppstår derfor
ikke.
Det er videre
tale om en helt bestemt spesifikasjon ved salgsgjenstanden (drivstofforbruket),
og det kravet som denne spesifikasjonen skal oppfylle, er presist og nøyaktig
angitt (antall dl. drivstoff pr. mil). Det er ikke tatt noe forbehold mht. hva
slags kjøring som finner sted. Det er ikke noe rom for
"omtrentlighet". utsagnet bærer ikke preg av generelle vendinger,
store ord e.l.
At opplysningen
er gitt i reklame kan ikke være til hinder for at det er en tilsikret egenskap.
Det er vanskelig
å komme til noe annet resultat under pkt. b enn at det er tale om en tilsikret
egenskap.
Mer problematisk
blir det med pkt. c. Det er jo ikke selgeren som har gitt denne opplysningen, og
spørsmålet blir da om opplysningen kan tenkes å være gitt av noen som
selgeren hefter for. I Ot. prp. nr. 80 for 1986-87 s. 39 sp. 1 heter det om den
tilsvarende problemstillingen i relasjon til kjl. § 27(5):
"Selgeren kan bli ansvarlig både for underleverandørens uaktsomhet og for sitt valg av leverandør i den utstrekning han står fritt i dette. Ansvaret er likevel trolig mer begrenset når det dreier seg om svikt i generelle leveranser."
Ut fra dette må
man kunne slutte at det er lite rimelig at en forhandler skal hefte etter kjl.
§ 27(5) eller § 40(3)(a) for feil ved masseproduserte varer, når feilen er
begått hos produsenten i Tyskland og/eller hos dennes underleverandører.
Da må det være
enda mindre aktuelt med noe tilsikringsansvar etter kjl. § 40(3)(b) for
opplysninger som er gitt av produsenten i Tyskland. Enkelte kand. påpeker at
dette kan utledes av forskjellen i ordlyd i kjl. § 40 (3) bokstav (a) og (b),
jfr. uttrykkene "selgerens side" kontra "selgeren". Om dette
er uttrykk for noen bevisst tanke fra lovgivers side, skal være usagt, men det
kan uansett ikke være noe dumt poeng å få med seg. Enkelte kand. vil kanskje
trekke en parallell til saksforholdet i ”Kaupanesdommen”, Rt. 1978 s. 678,
hvor en produsent av takstein ga en såkalt "generasjonsgaranti" i en
brosjyre som skulle brukes ved salg av takstein. Faktum her var imidlertid klart
annerledes enn i oppgaven, og problemstillingen var også annerledes. Etter mitt
skjønn gir "Kaupanesdommenl' ikke noe bidrag til løsningen av saken.
Det må være
rimelig klart at den feilaktige opplysningen om drivstofforbruket ikke er gitt
av noen som Øgrim Auto AS hefter for.
Enkelte kand. vil
kanskje påpeke at når opplysningen fra bilprodusenten ikke medfører mangel
etter kjl. § 18(2), så kan den heller ikke medføre tilsikret egenskap etter
kjl. § 40 (3) (b). Et utsagn som dette er forsåvidt logisk nok og må vel
aksepteres, selv om det i relasjon til spm. 4 strengt tatt er tale om en subsidiær
problemstilling, jfr. ovenfor. Spørsmålet om tilsikret egenskap ville ha
kommet på spissen dersom oppgavens faktum hadde forutsatt enten at det forelå
et forbrukerkjøp eller at Øgrim Auto AS var kjent med reklameinnslaget i den
tyske fjernsynskanalen. Det ville ha medført mangel, men heller ikke da ville
det ha blitt tilsikret egenskap.
Sannsynligvis er
det bare de meget gode kand. som vil presisere det poenget som ligger i pkt. a.
Det kan åpenbart ikke kreves at dette poenget skal være med.
mange kand. vil
trolig nøye seg med kort å påpeke at opplysningen ikke er gitt av selgeren,
mao. pkt. c, uten å komme nærmere inn pa om det i tilfelle ville ha vært en
tilsikret egenskap, jfr. pkt. b. Dette er et riktig svar, men det gir ikke noen
fullgod utnyttelse av alle opplysningene i oppgaveteksten.
Å forlange noen
form for drøftelse av identifikasjonsproblematikken i pkt. c, kan åpenbart
ikke kreves. Den er heller ikke spesielt omtalt av Krüger under avsnittet om
tilsikret egenskap, s. 338-344.
Det er også
enkelte kand. som løser spm. 4 ut fra kjl. § 86, særlig annet punktum i denne
bestemmelsen, som leder til et objektivt tilsikringsansvar for produsenten. Selv
om dette er en praktisk og realistisk løsning, gir det ikke noe svar på den
problemstillingen som oppgaveteksten reiser. men også under denne synsvinkelen
vil det kunne fremkomme en drøftelse av begrepet "tilsikret
egenskap", og da er jo oppgaven i hvert fall delvis besvart.
Rettingen synes
for øvrig å vise at spm. 4 har voldt til dels store problemer for kand. og
kanskje er det spørsmålet som skiller best.
Spørsmål 5: | Om innbyttebilen har en mangel. |
Utgangspunktet
vil være kjl. § 17(1) og § 18(1).
Kjl. § 17(1) gir
etter mitt skjønn ikke noe svar på spørsmålet. Det er ingen opplysning i
oppgaveteksten om at produksjonsåret for bilen er nevnt, verken i noe skriftlig
dokument eller i muntlig samtale. Da blir det noe spekulativt å si at partene
har avtalt at produksjonsåret er 1996.
Neste
innfallsvinkel vil være kjl. § 18(1). Ved en ordfortolkning av denne
bestemmelsen foreligger det ikke mangel. Peder har ikke gitt noen uriktig
opplysning. Hans utsagn om at bilen ble ”registrert hos biltilsynet i Lillevik
den 16. september 1996”, er jo riktig.
Avgjørende i
motsatt retning vil imidlertid være at Peder ikke kan bygge noen rett på
forhandlerens tilbud om å gi kr. 270.000,- for bilen. Peder må nesten forstå
at dette tilbudet må være basert på listeprisen for en bil produsert i 1996,
og ikke på listeprisen for en bil produsert i 1993.
Det virker noe
merkelig at en feiltakelse som dette overhodet kan skje, men det kan muligens
bero på at en bilforhandler vil kunne se av registreringsskiltet omtrent på
hvilket tidspunkt en bil er blitt registrert i Norge for første gang. Hvis
bokstavkoden tilhører det lokale biltilsynet, vil en erfaren bilselger kunne se
av nummerserien omtrent når en bil er blitt registrert, fordi numrene brukes
fortløpende. Undersøkelsene hos Øgrim Auto AS har kanskje ikke gått dypere
enn dette.
Uansett må Peder
nesten forstå at det gunstige tilbudet må bero på en feil. Hjemmelsgrunnlaget
for å avskjære rett til å bygge på tilbudet vil da være den alminnelige
lojalitetsplikten i kontraktsforhold eller avtl. § 33.
Så lenge det kun
er tale om prisavslag eller hevning, vil det kunne være hensiktsmessig å bruke
mangelsterminologi for å beskrive rettsvirkningene av dette, selv om det
strengt tatt snarere er tale om en form for ugyldighet enn om et kontraktsbrudd.
Derimot vil det være annerledes i en situasjon hvor det er gitt uriktige
opplysninger om salgsgjenstanden. Da er det utvilsomt tale om et kontraktsbrudd
selv om man går via avtl. § 33 for å begrunne omfanget av aktsomhetsplikten
overfor kjøperen. Mangel vil det også være hvis man bygger på at kjl. § 19
kommer til anvendelse.
Konklusjonen blir
mao. at det foreligger mangel.
Dette spørsmålet
er relativt vanskelig og vil muligens være egnet til å skille mellom kand.
Etter mitt skjønn
kan det ikke kreves at det uttrykkelig skal vises til hjemmelsgrunnlag som
lojalitetsplikt eller avtl. § 33. Det må være tilstrekkelig at kand.
beskriver Peders handlemåte i ordelag som "kritikkverdig",
"uaktsom" eller ”illojal”.
I praksis viser
det seg at svært mange kand. tar utgangspunkt i kjl. § 19(1)(b). Dette må være
greit nok, for selv om Peder ikke har tatt noe generelt forbehold om at bilen er
solgt "som den er", bør han jo ikke stilles bedre enn om han hadde
gjort det, og det er tale om en problemstilling som er typisk for brukte
gjenstander. Problemet er at Peder har strengt tatt ikke gitt noen uriktig
opplysning, og at han vel måtte regne ved at produksjonsåret ville bli avklart
under den avtalte undersøkelsen som selgeren skulle foreta av bilen.
Hans
kritikkverdige opptreden inntrer når han bygger på pristilbudet, uten å si
ifra at her må det foreligge en feil. Da er man snarere over i kjl. §
19(1)(c), eller kanskje enda bedre, i ett av de grunnlagene som er nevnt
ovenfor.
Videre er det
ikke uvanlig at kand. bygger sin drøftelse opp om kjl. § 20, eller at de
fortsetter med denne bestemmelsen etter å ha behandlet kjl. § 19(1)(b).
Resonnementet blir da gjerne en slags ”krysstankegang” - i utgangspunktet
"mangel" eller kjl. § 19, men så likevel ikke "mangel"
etter kjl. § 20 fordi forhandleren ikke kan unnskyldes for ikke å ha oppdaget
feilen. Slik blir det gjerne når man skal bokstavfortolke et komplisert,
skriftlig regelverk. Da er det bedre med en bred risikoavveining hvor man
trekker inn argumenter fra de relevante bestemmelser, og da ikke minst også fra
kjl. § 20(2), som har et kriterium som minner om avtl. § 33.
Rettingen synes
å vise at det er er flertall av kand. som mener at det ikke foreligger mangel.
Om dette er. et resultat av "nærsynt" bokstavfortolkning eller om
gjeldende rett virkelig er så hardkokt, er kanskje ikke så lett å si.
Spørsmål 6: | Foreligger inhabilitet? |
Det er her tale om tre omstendigheter som skal drøftes:
Utgangspunktet er
fvl. § 6 annet ledd første punktum. I et saksforhold som dette vil det virke nærmest
negativt å bruke tid på å gjennomgå de forskjellige litra i første ledd.
Innledningsvis kan det kanskje likevel presiseres at landbruksnemnda er et
forvaltningsorgan, jfr. fvl. § 1, at Andreas Olsen er ansatt i kommunen og
dermed ”offentlig tjenestemann”, jfr. § 2 første ledd bokstav d, og at han
skal "tilrettelegge grunnlaget" for en avgjørelse i landbruksnemnda.
Etter annet ledd
første punktum vil en saksbehandler være inhabil når det foreligger andre, særegne
forhold som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet, hvorunder det
blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig
fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig
tilknytning til.
I dette tilfellet
vil presiseringen i den siste setningen kun være aktuell for pkt. a. Andreas
Olsen selv vil ikke få noen særlig fordel av avgjørelsen, men Marte Kirkerud
vil få det. Spørsmålet er så om det er noen særlig nær personlig
tilknytning mellom Olsen og Marte.
Ifølge
alminnelig lære på området vil felles deltakelse i en fritidsaktivitet i en
forening eller et lag, ikke gi noen slik personlig tilknytning, jfr. Frihagen s.
99. Noen kand. vil kanskje ha hørt at medlemskap i en frimurerlosje kan bli
vurdert på en annen måte, og vil ut fra dette muligens kunne komme til et
annet resultat. Foreløpig synes det likevel å være en rimelig sikker løsning
at normalt, sosialt samvær i en sjakklubb ikke medfører inhabilitet.
De to øvrige
momentene må vurderes ut fra den første setningen i fvl. § 6 annet ledd.
Tilkjennegivelse
av et forhåndsstandpunkt skal normalt ikke medføre inhabilitet, jfr. Frihagen
s. 108. men de fleste vil sannsynligvis være enige i at vurderingen må bli en
annen i et tilfelle som dette, så bastant som Andreas Olsen har uttrykt seg.
Etter mitt skjønn er det mye som tyder på at han har gjort seg inhabil etter
pkt. b.
Men forholdet er
ikke helt opplagt. Vi vet ikke om Andreas Olsen har gjort noe mer enn å gi
uttrykk for sitt generelle, landbrukspolitiske syn, jfr. nedenfor, og vi vet
heller ikke om han har uttalt seg før eller etter at han var ferdig med å
skrive sin innstilling.
Pkt. c blir mer
tvilsomt. Formålet med den nye jordloven av 12. mai 1995 er i § 1 annet ledd
blant annet å legge forholdene til rette slik at jordressursene i landet kan
bli brukt på en måte som er "Mest gagnleg for samfunnet og dei som har
yrket sitt i landbruket". Dette formålet vil selvsagt også ha betydning
ved tildeling av tilleggsjord. Det kan derfor ikke betraktes som usaklig at en
”yrkesbonde” prioriteres hvis søkerne ellers står likt. I utgangspunktet
vil det være en tale om en generell, landbrukspolitisk oppfatning som også
tjenestemenn i landbruksetaten må ha anledning til å ha. Om Andreas Olsen
pleier å ri sin kjepphest lenger enn dette, er det ikke så lett å avgjøre ut
fra det faktum som er beskrevet. Hvis han gjør det, kan det ha utkrystallisert
seg i en personlig, "låst" holdning som i praksis kan bety et
uakseptabelt forhåndsstandpunkt. Da kan han risikere å bli inhabil nokså
ofte.
Fvl. § 6 annet
ledd annet punktum er det etter mitt skjønn ikke noe særlig poeng i å trekke
frem. Den er mest praktisk når inhabilitetsinnsigelse reises på forhånd, dvs.
før avgjørelsen blir truffet, og det er jo ikke tilfellet her.
Enkelte kand.
fremhever at det kan være aktuelt å se de tre forholdene, pkt. a, b og c
ovenfor, i sammenheng, dvs. at de på en måte kan ”kumuleres”, og at den
samlede effekt lettere kan vippe i retning av inhabilitet. Dette må det være
relevant å påpeke.
Spørsmål 7: | Var det en saksbehandlingsfeil ikke å foreta befaring? |
Fvl. sier intet
om befaring. Kand. vil ikke kunne finne noe svar på dette spørsmålet ved å
lese i en paragraf. Et forslag til nytt fjerde ledd i fvl. § 17 om plikt til å
forhåndsvarsle om en besluttet befaring, ble ikke medtatt som lovforslag i Ot.
prp. nr. 75 for 1993-94.
Utgangspunktet
vil måtte søkes i fvl. § 17 første ledd, om at saken skal være så godt
opplyst som mulig, eller i det ulovfestede prinsippet om forsvarlig
saksbehandling, jfr. Frihagen s. 15. I Ot. prp. nr. 75 for 1993-94 s. 29 sp. I
heter det at "en plikt til å foreta befaring kan etter omstendighetene følge
av fvl. § 17 første ledd". Dette vil derfor være et godt utgangspunkt.
De fleste kand. vil nok konsentrere seg om lovteksten. Noe annet kan heller ikke
forventes.
I det aktuelle
saksforholdet blir det noe spekulativt om en befaring ville ha gjort noe særlig
fra eller til. Vi vet heller ikke hvor tidkrevende det ville ha vært.
Spørsmålet om
det skulle foretas befaring må sees fra nemndas synsvinkel. For nemnda vil det
være et viktig utgangspunkt at saksbehandler enten har vært på befaring,
eller kjenner eiendommene, og at det ikke er noen av partene som har bedt om at
nemnda selv skal dra på befaring. I en slik situasjon vil det kunne være
vanskelig for nemnda å beslutte befaring av eget tiltak, ikke minst fordi det i
dette også vil kunne ligge en form for mistro til saksbehandler.
Konklusjonen bør
kanskje helst gå i retning av at det ikke var noen saksbehandlingsfeil å
unnlate å dra på befaring, men her kan det ikke spille noen særlig rolle
hvilket resultat kand. kommer til.
I praksis er det
ganske mange kand. som trekker ”Isenedommen”, Rt. 1981 s. 745, inn i dette
spørsmålet, for å underbygge at det stilles strenge krav til saksbehandlingen
skal være betryggende. Avgjørelsen er forsåvidt relevant, fordi det også i
”Isenedommen” var tale om en nabo som hadde kjøpt tilleggsjord, men etter
mitt skjønn har denne dommen likevel ikke så stor betydning for saken,
bortsett fra det helt generelle at det stilles skjerpede krav til
saksbehandlingen ved inngripende vedtak. Om det siste er tilfellet her, er
kanskje noe mer usikkert. uansett vil det kunne være et pluss å vise til denne
dommen dersom det gjøres på en fornuftig måte.
Spørsmål 8: | Har forvaltningen forsømt sin veiledningsplikt? |
Utgangspunktet
vil være fvl. § 11 første ledd, som har en veldig rund og derfor i praksis
nokså intetsigende formulering. Kand. må kunne stå nokså fritt mht. hvilket
resultat han/hun velger å lande på her.
Hovedregelen er
nok at forvaltningen ikke har noen alminnelig plikt til å gjøre rede for
hvilke hensyn som vil bli tillagt vekt under saksbehandlingen.
Kand. som nevner
dommen i Rt. 1976 s. 614, og kanskje ikke minst Frihagens kritikk av denne på
s. 32, vil komme godt fra det. Den aktuelle dommen blir gjerne omtalt som
"Vaktmesterdommen". man skal likevel være oppmerksom på at denne
dommen gikk formelt på ugyldighet, og ikke alene saksbehandlingsfeil, slik det
er spørsmål om i oppgaven.
Her kan det for
øvrig lett komme an på faktum. Hvis Andreas Olsen visste at Ole Vold hadde
sagt opp stillingen som banksjef og skulle begynne som heltidsbonde, vil
innstillingen være skrevet mot bedre vitende og det må opplagt være en
saksbehandlingsfeil. På den annen side, hvis Olsen ikke hadde hørt noen
"rykter" om dette, var det kanskje ikke så lett å tenke seg at det
kunne skje, og dermed var det kanskje heller ikke så nærliggende at det skulle
være behov for veiledning om de forvaltningsmessige konsekvenser som et slikt
skritt kunne tenkes å ha. Mange kand. påpeker for øvrig at Vold selv burde ha
forstått at det kunne ha betydning for søknadens hans om han var heltidsbonde
eller bare "fritidsbonde".
Ved lovendring av
12. jan. 1995 nr. 4 ble det foretatt en omfattende revisjon av bl.a. fvl. § 11.
Da ble det bl.a. inntatt i fvl. § 11 et nytt annet ledd bokstav b annet punktum
en regel om at forvaltningen "om mulig" skal peke på
"omstendigheter som i det konkrete tilfellet særlig kan få betydning for
resultatet". For ordens skyld nevnes at lovendringen ikke har medført noen
endring i gjeldende rett, idet det er en tilsvarende bestemmelse som tidligere
sto i en forskrift (forskrift av 16.12.77 nr. 17 § 2, gitt i medhold av daværende
fvl. § 11 annet ledd), som nå er blitt inkorporert i loven, men endringen bør
likevel trolig sees som et uttrykk for at forvaltningen heretter skal ta sin
veiledningsplikt mer alvorlig. Ifølge forarbeidene, Ot. prp. nr. 75 for 1993-94
s. 20 og s. 59 skal denne veiledningsplikten ”særlig ta sikte på å gjøre
parten i stand til å innhente nødvendige opplysninger og dokumentasjon”, og
den antas å ha særlig betydning overfor ressurssvake grupper.
Det er derfor
tvilsomt om den nye lovbestemmelsen betyr noe fra eller til for vårt tilfelle.
Uansett må det likevel være helt OK om kand. skulle ta utgangspunkt i eller
bygge sin drøftelse opp om fvl. § 11 tredje ledd.
I praksis viser
det seg for øvrig at det er mange kand. som tar utgangspunkt i en eller annen
bestemmelse i fvl. § 16 eller § 17. Å ta utgangspunkt i fvl. § 17 første
ledd må være helt OK, mens det derimot virker noe søkt å tale om ”forhåndsvarsling”
etter fvl. s 16 eller plikt til å forelegge "opplysninger" til
uttalelse etter § 17 annet ledd.
Spørsmål 9: | Var det saksbehandlingsfeil å avgjøre saken uten at saksdokumentene var blitt sendt ut til nemndas medlemmer på forhånd? |
I den praktiske verden reguleres dette av koml. § 32, jfr. § 34 nr. 1, jfr. § 29. I kommentarutgaven til kommuneloven av Overå og Bernt (1. utg.) heter det på s. 215:
"Som hovedregel vil det være naturlig å kreve at også kopi av i alle fall de sentrale saksdokumenter følger innkallingen eller sendes ut før møtet. Det er imidlertid ikke noe krav i loven om dette. Et slikt krav ville kunne bli for strengt i en del situasjoner, og ville kunne skape uklarhet om innkallingens lovlighet i situasjoner hvor medlemmer protesterer fordi de ikke har fått alle dokumenter på forhånd. Organet avgjør selv med alminnelig flertall hvorvidt det synes at saksforberedelsen - herunder utsendelse av dokumenter - har vært tilstrekkelig god til at man finner å kunne fatte realitetsvedtak, se. § 34 nr. 1 første setn., om utsettelse av sak som er oppført på sakslisten."
Erfarne
politikere som sitter i slike nemnder eller utvalg, er godt klar over at hvis
det dreier seg om en sak hvor administrasjonen har et sterkt ønske om vedtak i
en bestemt retning, så er det ikke uvanlig at den forsøker å påvirke
utfallet ved ikke å sende ut saksdokumentene - herunder ikke minst
innstillingen til vedtak - på forhånd.
Hvis møtet
heller ikke kunngjøres på forhånd, blir det i tillegg mindre risiko for at
interesserte parter benytter seg av sin rett til å kreve innsyn i
innstillingen, jfr. fvl. § 18 fjerde ledd. De vil også kunne gå glipp av det
virkemidlet som ligger i at møtene i utgangspunktet er åpne (også for
pressen).
Dette regelverket
kan kand. ikke forutsettes å ha kjennskap til. Det heter da også uttrykkelig i
oppgaveteksten at spørsmålet skal avgjøres etter forvaltningsloven.
Utgangspunktet
vil dels være fvl. § 17 første ledd, dels det ulovfestede prinsippet om
forsvarlig saksbehandling, jfr. Frihagen s. 15. Prinsippet om ”god
forvaltningsskikk” kan også nevnes her. Problemet er at det neppe kan kreves
særlig mye av kand. mht. ulovfestede prinsipper.
Fvl. § 17 første
ledd sier strengt tatt bare at saken skal være "så godt opplyst som
mulig". og faktafremstillingen i saksbehandlerens innstilling synes i
hovedsak å være korrekt, objektivt sett, ut fra de opplysninger som forelå.
Det blir noe spekulativt å legge til grunn at en tidligere utsending av
innstillingen ville ha brakt frem andre og mer korrekte faktaopplysninger. Kand.
som måtte mene at det ikke ville ha hatt betydning for "sakens
opplysning", kan neppe bebreides for sin anvendelse av fvl. § 17 første
ledd, selv om det også vil være mulig å komme til motsatt resultat.
Også denne
problemstillingen må sees fra nemndas synsvinkel. Nemnda har i utgangspunktet
ingen grunn til å ha mistanke om at innstillingen er ”vridd” eller
"skjev". Hvis noen av nemndas medlemmer forlanger saken utsatt til
neste møte, må det være mer ut fra prinsipper, nemlig at ønske om at de
relevante saksdokumenter alltid skal sendes ut på forhånd, dvs. helst sammen
med innkallingen og sakslisten. Da kommuneloven ikke har noe krav om dette, vil
det være lite annet å vise til enn ulovfestet, "god
forvaltningsskikk".
Feil hos
administrasjonen og feil hos nemnda (ved ikke å utsette saken til neste møte)
må for øvrig kunne kumuleres her, da begge fInivåer11 tilhører samme organ.
Disse aspektene vil kunne drøftes under ett.
For ordens skyld
kan nevnes at å slutte fra saksbehandlingsfeil til ugyldighet vil være et
adskillelig større sprang, jfr. RG 1994 s. 339 på s. 345-347. Spranget er så
stort at det i praksis blir nærmest illusorisk med noen domstolskontroll av
slike feil, men det er ikke noen problemstilling som kand. er blitt bedt om å
behandle eller ta stilling til.
Da kommuneloven
ikke er pensum, bør man kanskje være forsiktig med å honorere eventuelle kand.
som tilfeldigvis skulle ha kjennskap til den, for mye.
Det er få spørsmål
som er så vanskelige at det ikke skulle være mulig for kand. å komme med et
akseptabelt ”minimumssvar”. Sannsynligvis må det begås nokså elementære
feil for at det skal bli tale om stryk. Rettingen synes å vise at slike elementære
feil særlig kan begås under spm. 4, hvis kand. for eksempel gir seg til å drøfte
kontrollansvaret i det vide og det brede uten å komme inn på noen av de
problemstillinger som er relevant for oppgaven. Hvis da i tillegg enten spm. 3
eller spm. 5 eller kanskje begge disse er svakt besvart, vil kjøpsrettsdelen
isolert sett lett havne i faresonen.
Selv om enkelte
kand. sikkert er kommet i tidsnød, synes det ikke som om det har gitt seg
utslag i at det bare er en del av oppgaven som er blitt besvart.
For å få laud bør
det kreves at kand. ikke er alt for uoppmerksom mht. de til subsidiære
problemstillinger der hvor disse finnes (i kjøpsrettsdelen).
Før øvrig er
det kanskje et faremoment at besvarelsene kan bli nokså like, og at det kan bli
vanskelig å skrive til en virkelig god karakter. Dette vil kanskje ikke minst
kunne gjøre seg gjeldende i forvaltningsrettsdelen.
Kjøpsrettsdelen
virker tyngre enn forvaltningsrettsdelen og vil trolig legge beslag på klart
mer enn halvparten at den begrensede tiden som kand. har til rådighet. En
fornuftig vektlegging kan kanskje være å la kjøpsrettsdelen telle 2/3 og
forvaltningsrettsdelen 1/3.
Utover dette henvises til de bemerkninger som måtte komme fra nivåkontrollen.
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |