UiB : Juridisk
Fakultet : Studier
: eksamen
: oppgaver
1. avdeling
Sensorveiledning,
endelig utgave
Første avdeling juss
Høstsemesteret 2001
Praktisk oppgave
Praktikum – høsten 2001
Emner, læringskrav og litteratur
1.1 Emner
Oppgaven inneholder en kombinasjon av arverett, forvaltningsrett og avtalerett.
Faktum er knyttet til løfte om å avslå falt arv, men hvor skattefogden
ikke godtar avslaget. Det oppstår derfor først et arverettslige spørsmål
om avslaget er i tråd med reglene i al § 74. Deretter reises det spørsmål
knyttet til skattefogdens saksbehandling; begrunnelse, klagefrist og inhabilitet.
De neste spørsmål gjelder hvorvidt arvingen overfor de tilgodesette
har avgitt en bindende løfte om avståelse av arvemidlene og om et
forpliktende løfte eventuelt faller bort fordi avslaget ikke får
de tilsiktede arveavgiftsmessige virkninger. Til slutt spørres det om slektsarvinger
etter avslagsgivers avdøde ektefelle er uskiftearvinger som kan kreve tilsvarende
oppgjør dersom avståelsen av arv anses som delvis arveoppgjør
etter al § 21.
De arverettslige spørsmål kan nok anses noe spesielle, men kan etter
min mening være en god test på kandidatenes grunnleggende forståelse
av arvereglene. De fleste kandidater får lite ut av disse spørsmål,
men en del viser god forståelse - selv om ikke resultatene bestandlig blir
korrekte.
Forvaltningsrettspørsmålene er alle sentrale, og de aller fleste
kandidater foretar gode eller akseptable drøftelser.
I besvarelsene av de avtalerettslige spørsmål kombineres det som
er sagt ovenfor. Spørsmålene er sentrale, avtaleinngåelse og
bortfall grunnet endrede omstendigheter, og de aller fleste kandidater kommer
rimelig bra ut av det. Mange kandidater viser relativt god forståelse for
avtalerettslige prinsipper selv om de ikke helt behersker teorien og selv om resultatene
ikke bestandig er helt korrekte.
1.2 Læringskrav kontraktsrett (4 vt)
"Kontraktsretten i rettsstudiet er først og fremst læren om
gjensidig bebyrdende og gjensidig forpliktende avtaler. Rettsstoffet i kontraktsretten
er uoversiktlig og fragmentarisk; det er f eks bare delvis lovregulert.
Kontraktsrettsstudiet er oppdelt slik at man på første avdeling -
Kontraktsrett I - legger hovedvekten på reglene om inngåelse av avtaler
og (deres motstykke) ugyldighetsreglene. På tredje avdeling - Kontraktsrett
II - følger en mer omfattende fordypning i kontraktsretten, med hovedvekt
på analysen av kontraktspartenes plikter og læren om mislighold.
Det kreves grundig kjennskap til de rettsregler og prinsipper som gjelder for
avtaleinngåelse, herunder reglene om de såkalte dispositive utsagn,
avtaleinngåelse basert på oppnådd enighet og avtaler som kommer
i stand ved bruk av informasjonsteknologi. Som ledd i studiet av avtaleinngåelse
kreves også kjennskap til hovedprinsippene for tolkning og utfylling av
dispositive utsagn. (Det nærmere studium av kontrakters innhold er lagt
til Kontraktsrett II.)
Det kreves grundig kjennskap til ugyldighetsspørsmålene, dvs reglene
om rettslig handleevne (habilitet), tilblivelsesmangler (falsk, tvang, svik ol),
lovstrid og lignende ufravikelighetsregler, herunder forholdet til inngreps- og
lempningsregler (såkalt preseptoriske lovregler).
Det kreves kjennskap til reglene om fullmakt og representasjon, dvs reglene om
avtaleslutning ved bruk av mellommenn av ulike slag.
Samspillet mellom avtalefriheten som prinsipp, lovregulering og inngreps- og tilsynskompetanse
vektlegges som en del av dette læringskravet."
1.3 Læringskrav arverett-, familie- og skifterett (6 vt)
Faget har to hoveddeler. Arveretten regulerer grovt sett hva som skal skje med
en avdød persons eiendeler og forpliktelser. I arveloven finner vi regler
om hvordan arvingene blir utpekt, d.v.s. hvem som skal få det som den avdøde
etterlater seg og hvilken forholdsmessig del av avdødes formue den enkelte
har krav på. Skifteloven fastsetter hvordan oppgjøret mellom arvingene
skal skje. Begge lovene forutsetter at avdødes kreditorer skal få
dekket sine krav før arvingene kan få noe, det er dermed avdødes
nettoformue som er gjenstand for deling blant de etterlatte. I faget arverett
står dermed arveloven og skifteloven sentralt.
I arveretten kreves kjennskap til bakgrunnen for systemet med privat arverett.
Det kreves grundig kjennskap til arvetavlen, d.v.s. slektens og gjenlevende ektefelles
arverett, herunder livsarvingenes pliktdelsrett. Det kreves videre grundig kjennskap
til reglene for testamenters opprettelse, tilbakekall (bortfall) og ugyldighet
og til grensen mellom livs- og dødsdisposisjoner. Det kreves kjennskap
til testamentstypene gjensidig testament og arvepakt, og til reglene for disposisjoner
over ventet arv. Det kreves også kjennskap til reglene om arveoppgjøret
og skillet mellom privat og offentlig skifte.
1.4 Læringskrav Forvaltningsrett I:
"Forvaltningsrett er rettsreglene om organisering, ansvarsforhold og beslutningsmyndighet
i den offentlige forvaltning, og om borgernes rettigheter og plikter i forhold
til denne. Med offentlig forvaltning menes her statlige og kommunale organer som
treffer beslutninger på vegne av det offentlige om rettigheter eller plikter
for borgeren, eller om statens eller kommunens egen virksomhet. Dette kan være
kollegiale organer, som kommunestyre, fylkesskolestyre eller Det akademiske kollegium
ved Universitetet i Bergen, eller administrative organer som rådmannen,
fylkesmannen og departementene. Stortinget og domstolene er derimot ikke en del
av forvaltningen.
Tema for universitetsfaget Forvaltningsrett er de generelle reglene som gjelder
for hele den offentlige forvaltningen eller de største eller mest sentrale
delene av denne - det som også kalles "Alminnelig forvaltningsrett".
Ved Universitetet i Bergen er studiet av forvaltningsretten delt i to. Forvaltningsrett
I tar sikte på å gi grunnleggende kjennskap til hovedtrekkene i den
alminnelige forvaltningsretten, og grundig kjennskap til reglene om forvaltningens
saksbehandling, i første rekke bestemmelsene i Forvaltningsloven.
Det kreves grundig kjennskap til:
- Kravet om rettssikkerhet i forvaltningen.
- Forvaltningslovens ramme og systematikk
- Inhabilitet.
- Varsel, innsyn og kontradiksjon
- Avgjørelsens grunnlag, form og begrunnelse
- Klage over forvaltningsvedtak."
1.5 Hovedlitteratur
Arverett med skifte: Peter Lødrup: Arverett. 4. utg. Oslo 1999 §§
7, 21-24 og § 33
Forvaltningsrett I: Arvid Frihagen: Forvaltningsrett. Bind II: Saksbehandling,
5. utg. Bergen 1992.
Kontraktsrett: Jo Hov: Avtaleslutning og ugyldighet, Oslo 1998, kapittel 1-13
og 16-17.
Om innføringslitteratur og støttelitteratur henvises det til Studie-
og eksamensreglementet, som er vedlagt utsendelsene fra fakultetet.
2 Kommentarer til de enkelte spørsmål i oppgaven
2.1 Er Askilds avslag i tråd med reglene i al § 74 tredje ledd?
Dette er antakelig et noe komplisert spørsmål for studenter på
første avdeling. Det må imidlertid kunne forventes at kandidatene
kan anvende al § 74 tredje ledd. Et pluss må gis til kandidater som
kan se sammenhengen mellom første og annet punktum. Som jeg kommer tilbake
til nedenfor innebærer tredje ledd annet punktum at arving uten livsarvinger
kan gi avslag til fordel for enkelte av de som ellers ville mottatt arven etter
første punktum.
De fleste knytter drøftelsen til annet punktum, hvor det fremgår
at arving uten livsarvinger kan gi avslag til fordel for særskilte medarvinger.
Askild hadde ved avslaget ikke livsarvinger. Spørsmålet blir derfor
om hans søsken kan regnes som medarvinger. De fleste klarer å formulere
denne problemstilling, men den videre drøftelse varierer mye. Mange er
svært enkle i sine drøftelser, f eks ved at det uten nærmere
drøftelser vises til at Askild var enearving, slik at brødrene derfor
ikke er medarvinger. Andre viser til at brødrene er Jons slektsarvinger,
og derfor er medarvinger.
Enkelte løser spørsmålet ut fra en annen form for bokstavtolkning:
De viser til at avslag bare kan gis til fordel for "ein særskild medarving",
og siden Per, Pål og Espen utgjør tre arvinger kan ikke avslag gis
til fordel for dem. Uten annen begrunnelse enn den tallmessige, blir dette for
enkelt. Uttrykket særskilt peker i denne sammenheng bare på det forhold
at avslagsgiver kan utvelge særskilte medarvinger.
Det avgjørende for karaktersettingen må være i hvilken utstrekning
kandidatene viser kjennskap til arverettslige prinsipper, behersker juridisk metode
og gjør et ærlig forsøk på å problematisere omkring
oppgavens spørsmål.
Spørsmålet i oppgaven er ikke direkte løst verken i forarbeider,
rettspraksis eller teori.
I forarbeidene begrunnes regelen om at avslag bare skal kunne gis til fordel for
medarvinger med at de øvrige arvinger skal slippe å få fremmede
inn i skifteoppgjøret. Dette hensyn gjør seg ikke gjeldende i dette
tilfellet. Det som ellers sies i forarbeidene er at "arving som er uten egen
livsarving, bør gis generell adgang til å avslå arv også
til fordel for enhver annen medarving som har arverett etter arvelateren på
grunnlag av loven eller testament".
Løsningen gis etter min mening ved å se det slik at Askilds avslag
innebærer at legalarveretten går videre til neste arvegangsklasse.
Hvis Askild hadde gitt et generelt ("rent") avslag, ville arven etter
al § 74 tredje ledd første punktum blitt fordelt som om Askild var
død før Jon, dvs blitt fordelt mellom Jons slektsarvinger i tredje
arvegangsklasse. Askild må derfor også kunne bestemme at arven skal
tilfalle enkelte av dem som blir arvinger gjennom hans avslag.
2.2 Er det gitt tilstrekkelig begrunnelse?
De fleste starter med å drøfte anvendeligheten av forvaltningsloven
og begrunnelsesreglene der, med andre ord om det foreligger et forvaltningsrettslig
enkeltvedtak. Det er greit kort å redegjøre for at skattefogden utøver
offentlig myndighet og at avgiftsfastsettelsen er et enkeltvedtak. Spørsmålet
er imidlertid verken stilt eller tvilsomt, slik at noen omstendelig drøftelse
ikke er påkrevd. Mange legger for stor vekt disse spørsmål,
slik at drøftelsene blir litt fortunge - dvs uforholdsmessig mye om reglenes
anvendelighet på bekostning av en konkret drøftelse av om den gitte
begrunnelse er tilstrekkelig.
Krav til begrunnelse reguleres av fvl § 25, idet arveavgiftsloven ikke inneholder
særlige regler om krav til begrunnelse.
Jeg har sett en besvarelse som tar utgangspunkt i aal § 31 om plikt til å
gi melding om avgiftsvedtaket, og hvor kandidaten hevder at det må inntolkes
en begrunnelsesplikt. Dette er i og for seg greit, men aal § 31 sier i seg
selv intet om hvilke krav som må stilles til begrunnelsen. Det er vel ikke
direkte galt å si at løsningen følger av ulovfestede prinsipper
om forsvarlig saksbehandling, men det er etter min mening en unødig omvei.
Arveavgiftsloven inneholder ingen særregler om begrunnelse av enkeltvedtak.
Derfor vil de alminnelige regler i forvaltningsloven få anvendelse, jf fvl
§ 1.
Etter fvl § 25 første ledd første punktum skal det i begrunnelsen
vises til de regler vedtaket bygger på. Avgiftsvedtaket inneholder ingen
slik henvisning. Opplysningen om at avslaget ikke er i tråd med arverettslige
regler kan ikke være tilstrekkelig. Henvisningen skulle i tilfelle vært
til arveavgiftsloven, mer konkret til aal § 8 tredje ledd. Skattefogden har
generelt ingen grunn til å regne med at Askild kjenner til reglene, jf fvl
§ 25 første ledd annet punktum. Vedtaket inneholder heller ingen opplysninger
som kan sette Askild i stand til å forstå vedtaket, slik at begrunnelsen
også burde gjengi innholdet av reglene eller den problemstilling vedtaket
bygger på, jf fvl § 25 første ledd tredje punktum.
Det kan i dette tilfellet ikke være behov for gjengi de faktiske forhold
som vedtaket bygger på, idet disse må antas å være i tråd
med de opplysninger Askild selv har gitt i arveavgiftsmeldingen, jf fvl §
25 annet ledd.
Utover en redegjørelse for forståelsen av de rettsregler som ligger
til grunn for vedtaket (jf ovenfor om første ledd), kan ikke vedtaket sies
å bygge på noe skjønn det må redegjøres for, jf
fvl § 25 tredje ledd.
Begrunnelsen i arveavgiftsvedtaket må således sies å være
mangelfull.
De fleste kandidater kommer rimelig greit ut av dette spørsmålet,
og viser god forståelse. Mange redegjør for de hensyn som ligger
bak begrunnelsesreglene og for avveiningen mellom dem. Særlig positivt er
det at mange påpeker at effektivitetshensynet også taler for gode
begrunnelser, nemlig ved at unødige klager unngås.
Ikke alle kandidater ser skattefogdens anførsel om at den skriftlige begrunnelse
i alle fall må anses tilstrekkelig sammenholdt med den muntlige tilleggsbegrunnelse.
Mange av de som tar opp problemstillingen avfeier anførselen raskt ved
å vise til at det kreves skriftlig begrunnelse. Selv om dette ikke er helt
korrekt må det nok godtas, og det bør gis et pluss for i det hele
tatt å ha sett problemsstillingen.
Noen kandidater løser spørsmålet ved å komme til at
heller ikke den muntlige begrunnelse var tilstrekkelig, noe som er helt forsvarlig.
Det kandidatene ellers kunne ha sett er at Askild har fått en skriftlig
begrunnelse. Spørsmålet er om den er god nok. I alle fall for kravet
til gjengivelse av reglenes innhold eller den problemstilling vedtaket bygger
på, må det ved vurderingen legges vekt på hva som er nødvendig.
Har parten fått en tilstrekkelig muntlig orientering, vil dette redusere
behovet for ytterligere skriftlige redegjørelser.
2.3 Er klagen fremsatt i tide?
I oppgaveteksten fremholdes to grunnlag for at klagen er fremsatt i tide - aal
§ 35 og fvl § 29 tredje ledd. Kandidatene må behandle anførslene
knyttet til begge grunnlag. Mange behandler bare ett, noen bare aal § 35
og andre bare fvl § 29. Det er ikke uttrykkelig sagt i oppgaveteksten at
også subsidiære spørsmål skal drøftes, men når
det subsidiære grunnlaget er gitt direkte i spørsmålet, må
det gjøres trekk for å utelate den subsidiære drøftelse.
Et annet litt underlig fenomen er at mange behandler det subsidiære grunnlag
først, og nærmest bare tilføyer at løsningen dessuten
følger av aal § 35.
Mange starter også denne drøftelse med pliktløpet om forvaltningslovens
anvendelighet. Det er kanskje grunnen til at de blir værende i en §
29-drøftelse.
De særlige fristreglene i aal § 35 er påberopt som prinsipalt
grunnlag, og de bør derfor som nevnt drøftes først. Askilds
skriftlige klage er klart innenfor seks ukers fristen i aal § 35 første
ledd annet punktum. Spørsmålet vil derfor utelukkende dreie seg om
særregelens anvendelighet. De fleste får raskt fatt i bestemmelsen
aal § 35 første ledd første punktum om at de generelle regler
om klage og omgjøring i forvaltningsloven kapittel VI får anvendelse,
men med de unntak som følger av reglene i arveavgiftsloven kapittel VIII.
Enkelte bygger også på fvl § 1. Å vise til begge bestemmelser
er naturlig nok det beste. De fleste håndterer denne del av spørsmålet
greit.
Noen kandidater tar også opp spørsmålet om arveavgiftslovens
fristregler kan fravikes som følge av lokal praksis. Det bør gis
et pluss for å se denne problemstilling. Likeledes bør det gis pluss
for fornuftige tanker omkring spørsmålet, selv om drøftelsene
ellers ikke er så elegante. Mange fremhever rettssikkerhetshensyn, og det
er greit. Løsningen er vel helt enkelt at urettmessig lokal praksis vanskelig
kan innskrenke lovgitte rettigheter.
Som subsidiært grunnlag påberoper Askild seg som nevnt fvl §
29 tredje ledd. Enkelte overser dette og behandler bare første ledd (enkelte
også annet ledd). Siden så å si alle kommer til at begrunnelsen
ikke er tilstrekkelig, består utfordringen i denne del av drøftelsen
i å avgjøre hvorvidt tredje ledd kommer til anvendelse. Etter sin
ordlyd gjelder den bare vedtak hvor samtidig begrunnelse kan unnlates. Noen få
kommer derfor til at tredje ledd ikke er anvendelig. De aller fleste finner imidlertid
at klagefristen ikke har begynt å løpe fordi Askild ikke har fått
tilstrekkelig begrunnelse. Grunnlagene for standpunktet varierer imidlertid noe.
Etter min mening er det positivt når kandidatene på en eller annen
måte får frem at resultatet følger av generelle forvaltningsrettslige
prinsipper, herunder hensynene bak egrunnelsesreglene. Helt enkelt må det
kunne sies at selv om fvl § 29 tredje ledd etter sin ordlyd bare omfatter
tilfeller hvor begrunnelse kan utelates, må det samme gjelde hvor tilstrekkelig
begrunnelse ikke er gitt.
Begrunnelsesreglene bygger grovt sett på en avveining av hensyn til rettssikkerhet
og til effektivitet. For vedtak som omfattes av fvl § 24 annet ledd har effektivitetshensynet
fått større gjennomslagskraft, slik at samtidig begrunnelse ikke
er påkrevd. Når krav om begrunnelse i disse tilfeller utsetter klagefristen,
må dette så meget mer gjelde i de tilfeller hvor parten ikke har fått
den samtidige begrunnelse han etter loven har krav på.
Et tredje spørsmål kunne vært om Askilds telefonsamtaler må
anses som en klage. Spørsmålet er ikke reist i oppgaven. Det må
likevel gis et lite pluss til kandidater som nevner problemstillingen uten å
foreta noen vidtgående drøftelse.
2.4 Er Åse Jensen inhabil?
Også her bruker en del kandidater for mye tid på å drøfte
anvendeligheten av fvl § 6, men det kan antakelig ikke trekkes for dette
isolert sett. Derimot må det gis noe trekk når disse drøftelser
går på bekostning av det oppgaven direkte spør om.
De aller fleste konstaterer kort og korrekt at Åse Jensen ikke er inhabil
etter reglene i fvl § 6 første ledd. Kandidatene drøfter deretter
om det foreligger andre særegne forhold som er egnet til å svekke
tilliten til hennes upartiskhet, jf fvl § 6 annet ledd. De fleste påpeker
at avgjørelsen i saken ikke innebærer særlig direkte fordel,
tap eller ulempe for Åse Jensen selv eller noen som hun har nær personlig
tilknytning til, men viser til at forholdene nevnt i lovteksten bare er eksempler.
Det er positivt overraskende at så mange får frem sammenhengen mellom
første og annet ledd, og derved antyder hvor lista bør ligge. Likeledes
er det mange som viser til hensynene bak reglene, og de avveininger som må
gjøres.
Det særegne forhold i dette tilfellet vil være en antakelse om hennes
personlig motvilje overfor Askild. På bakgrunn av opplysningene i oppgaveteksten
er det ikke mulig å trekke noen sikker konklusjon, og av den grunn må
det godtas en viss spekulasjon. I praksis måtte vel spørsmålet
ha blitt løst ved en mer konkret vurdering av hennes håndtering av
saken. I den anledning kan det vises til at det siste brevet innebærer at
saken i alle fall er forelagt hennes overordnede - selv om inhabiliteten også
omfatter tilretteleggelse.
Det er for øvrig ikke alle som ser Åses anførsel om at hun
ikke selv treffer avgjørelsene. Det må gis pluss til de kandidater
som påpeker at reglene også gjelder tilretteleggelse.
Av andre særlige momenter bør det pekes på at innhabilitetsinnsigelse
er reist, hvilket de fleste gjør. Enkelte får dessuten frem at innsigelsen
først er reist etter at vedtaket er truffet.
Enkelte tar opp fvl § 6 fjerde ledd - herunder viser noen til at dette er
en avgjørelse som ikke bygger på skjønn. Det er etter min
mening ikke helt korrekt. Riktignok legger ikke reglene opp til skjønnsutøvelse,
men som det fremkommer av pkt 2.1 innebærer avgjørelsen vanskelige
rettsanvendelsesspørsmål. Det er derfor ikke åpenbart at Åse
Jensens tilknytning til Askild ikke vil kunne påvirke hennes standpunkt.
I den foreløpige veiledningen hellet jeg til den oppfatning av Åse
Jensen må anses inhabil. De fleste kandidater kommer til det motsatte standpunkt.
Mitt standpunkt var nok preget av en forutinntatt holdning til Åse Jensen.
Det er uansett uten betydning hvilket resultat kandidatene kommer til. Det avgjørende
er som ellers argumentasjonen.
2.5 Har Askild avgitt et bindende løfte om å gi avslag på
falt arv til fordel for sine søsken?
Som antatt innledet de fleste kandidater med generelle redegjørelser omkring
viljeserklæringer, tilbud og aksept. Svært få fikk frem betydningen
av at det i tilfelle dreide seg om et gaveløfte, som i utgangspunktet ikke
krever aksept. Etter min mening kan ikke dette gjøre så mye, idet
det i gaveløfter ofte vil måtte inntolkes vilkår om aksept
og akseptfrister - selv om det neppe er tilfellet her. Derimot vil brødrenes
"aksept" i form av takksigelser få betydning for Peders plikt
til å avklare eventuell uklarhet. Dersom han ikke selv mente å avgi
et bindende løfte, må han ha forstått at brødrene oppfattet
det slik og i tilfelle ha presisert at han ikke hadde bestemt seg.
Noen få tar opp spørsmålet om avtalelovens anvendelse, jf avtl
§ 41. Det er fint at spørsmålet reises, og enda bedre er det
at kandidatene relativt raskt finner at avtaleloven og alminnelige avtalerettslige
prinsipper må få anvendelse.
De fleste anser Askilds utsagn som et klart tilbud, selv om også enkelte
ser at han fortalte sine brødre "at han kom til å gi avslag
på arven". Etter min mening innebærer ikke dette i seg selv noen
reservasjon i forhold til brødrene. De må med rimelighet kunne oppfatte
det slik at Askild overfor dem forpliktet seg til i fremtiden å gi avslag
på falt arv (læreboka side 63).
Utsagnet må etter min mening anses klart og uttømmende, og det er
fullstendig (læreboka side 66 og 67).
Enkelte foretar også en vurdering av avtalesituasjonen, og spør om
det er rimelig at Askild bestemmer seg (læreboka side 70). Etter min mening
er det ikke så unaturlig at slike forhold tas opp under en begravelse. Det
gis heller ingen holdepunkter for at Askild var i følelsesmessig ubalanse.
Snarere tvert i mot gis det opplysninger om Askilds objektivt sett fornuftige
motivasjon.
En del kandidater viser til Askilds senere faktiske innrettelse, nemlig ved at
han sendte inn melding om avslag. Det er positivt. Etter min mening er ikke meldingen
en del av avtaleslutningen, men den sannsynliggjør at Askild mente å
forplikte seg.
Et annet forhold - som jeg ikke kan se noen har berørt - er at Askild ikke
uttrykkelig har påstått at han aldri var forpliktet. Askild mener
derimot at han må gå fri sin forpliktelse grunnet etterfølgende
forhold. Se neste spørsmål.
Jeg tror ikke det kan (bør) forventes noen nærmere tolking av "avtalen",
dvs om det foreligger et løfte om at brødrene skal motta arven -
eller bare en forpliktelse til å avgi avslag overfor arveavgiftsmyndighetene.
Betydningen av dette siste hører antakelig mer hjemme i neste spørsmål,
og som jeg kommer til der synes det som om mange kandidater har vanskelig for
å skille mellom det avtalerettslige forholdet mellom brødrene og
Askilds forhold til arveavgiftsmyndighetene.
2.6 Dersom det legges til grunn at skattefogdens vedtak er lovlig og gyldig,
kan dette medføre at et i utgangspunktet forpliktende løfte likevel
faller bort?
Kandidatene må oppfatte forutsetningen som ligger innledningsvis i spørsmålet.
Det skal følgelig for den videre drøftelse legges til grunn at Askilds
avslag ikke er i tråd med reglene i al § 74, men at Askild overfor
sine brødre har forpliktet seg til å gi avslag på arven til
fordel for dem.
Mange kandidater synes å ha problemer med å tolke selve situasjonen,
dvs å skille mellom det avtalerettslige forholdet mellom brødrene
og forholdet mellom Askild og arveavgiftsmyndighetene. Eksempelvis skriver mange
at Askild fikk avslag på sin søknad om å få avslå
arven. Ut fra forutsetningene i spørsmålsteksten er problemsstillingen
hvilke konsekvenser det får for Askilds forpliktelse overfor brødrene
sine til å la dem tre inn i arven at Askild ikke oppnår den ønskede
avgiftslettelse.
De fleste drøfter spørsmålet ut fra avtl § 36 annet ledd
(eventuelt ulovfestede regler om bristende forutsetninger), mens enkelte drøfter
spørsmål knyttet til avtaler med ulovlig innhold - noen av disse
med utgangspunkt i NL 5-1-2.
Enkelte tar også opp spørsmålet om tilbakekall ("re integra"),
dvs om Askild i julebrevet tilbakekalte sitt løfte. En slik drøftelse
må i tilfelle være kort.
Selv om det forutsettes at avslaget ikke er i tråd med de arverettslige
regler i al § 74, er ikke selve forpliktelsen til å la brødrene
få de arvede midler på noen måte ulovlig. Det foreligger ikke
noe generelt forbud mot at en arving gir bort arven til andre. I arveavgiftsloven
oppstilles det vilkår for at slik overdragelse skal få avgiftsmessige
konsekvenser, og i arveloven oppstilles det vilkår for at de tilgodesette
skal få status av arvinger i boet. De eneste "ugyldighetsvirkninger"
blir derfor at Askild likevel må betale arveavgift selv om han gir arven
videre til brødrene sine. Under oppgavens forutsetning vil brødrene
teoretisk sett ikke kunne få status av arvinger i dødsboet, men i
dette tilfellet finnes det ingen medarvinger som i tilfelle skulle motsette seg
det.
Noen kandidater drøfter spørsmålet ut fra synspunktet om at
avslaget er ugyldig. Det blir etter min mening lite treffende - og alt for enkelt
- når kandidatene i så fall kort konkluderer med at avslaget er ulovlig
og at brødrene derfor ikke kan brødrene kreve det gjennomført.
På den annen side ville dette vært den rettslige konsekvens dersom
avslaget i seg selv hadde vært "ulovlig". Jeg er derfor litt usikker
på hvor mye som eventuelt skal trekkes for feil som skyldes at kandidatene
misforstår den faktiske situasjon.
Noen kandidater tar videre utgangspunkt i at ugyldighetsgrunnen ikke bør
få virkning lenger enn den rekker. I dette tilfelle er den "ulovlige"
siden av avslaget som nevnt i realiteten bare knyttet til de arveavgiftsmessige
konsekvenser. Veien fram er ofte litt uklar, men mange finner av ovennevnte grunner
at Per, Pål og Espen bare har krav på nettoarven, dvs arven fratrukket
arveavgiften - eller med andre ord slik at Askild ikke plikter å betale
avgiften av egen lomme. Dette er etter min mening et fornuftig standpunkt, selv
om jeg foretrekker en annen begrunnelse.
Kjernen i drøftelsen må etter min mening være hvorvidt plikten
til å betale arveavgift kan anses som et etterfølgende forhold som
leder til at Askild helt eller delvis kan fri seg fra den opprinnelige forpliktelsen.
Som nevnt knytter de aller fleste drøftelsen opp mot avtl § 36 - og
da gjerne til annet ledd og "senere inntrådte forhold og omstendighetene
for øvrig". Hvorvidt kandidatene anvender avtl § 36 eller den
ulovfestede lære om bristende forutsetninger, kan ikke spille særlig
rolle - selv om det mest korrekte antakelig er å knytte drøftelsen
til avtl § 36. Det vil selvfølgelig være et pluss om kandidatene
kan si noe fornuftig om forholdet mellom den ulovfestede lære og lovens
alternativ. I teorien er det antatt at avtl § 36 gir grunnlag for revisjon
i videre omfang enn det forutsetningslæren ville gitt grunnlag for.
"Urimelighet på grunn av etterfølgende forhold" er generelt
behandlet i læreboka på side 287-295. Læren om bristende forutsetninger
er kort omtalt på side 293. Mange kandidater har fått med seg vilkårene
om at forutsetningen må ha vært motiverende og vesentlig for løftegiver,
synbar for adressaten og relevant, dvs "at det alt i alt må være
rimelig å ta hensyn til den" (Hov side 293).
De aller fleste fremholder det å unngå arveavgift som det sentrale
formål for Askild. I oppgaveteksten fremgår det imidlertid at han
ikke trengte arven etter Jon, men heller ville at brødrene hans skulle
få den. Om arveavgiften sies det at det også var viktig å unngå
denne.
Begge formål må sies å være motiverende for Askild, og
ønsket om å unngå arveavgift var også synbart for brødrene,
jf oppgaveteksten. Kandidatene har få konkrete holdepunkter for hvor vesentlig
ønsket om å spare arveavgift var for Askild, men for folk flest vil
det vel være et bimotiv. Man skal vel være ganske ihuga motstander
av skatter og avgifter for å være villig til å gå glipp
av en nettoarv på kr 476.000 utelukkende for å unngå at staten
kan kreve arveavgift. Det fremgår dessuten av julebrevet Askild sendte brødrene
at han ville omgjøre løftet fordi han ikke orket å krangle
lenger. I dette brevet har han altså ikke fremhevet at formålet med
avslaget nå ikke lot seg oppfylle.
Enkelte viser til at brødrene hadde innrettet seg på å få
arven. Det er strengt tatt ikke korrekt, idet de allerede hadde bestilt seg ny
båt. Derimot er det mange som påpeker at brødrene under forventningen
om arv ikke igangsatte andre tiltak for å sikre bedre finansiering, og det
må godtas - såfremt det ikke blir rene spekulasjoner. I en rimelighetsvurdering
vil det også kunne tas noe hensyn til at brødrene vil kunne få
problemer dersom de ikke mottar arven de var lovt.
Mange fremhever - med rette - at det dreier seg om et gaveløfte, og at
det da kreves mindre før omgjøring tillates.
Ved at Askild forutsetningsvis fortsatt ikke har behov for arven, vil ikke han
bli urimelig stilt ved å måtte gi den fra seg. Derimot vil det være
urimelig å la Askild bli sittende med et underskudd fordi han måtte
betale arveavgift. Løsningen må derfor etter min mening være
at Per, Pål og Espen kan kreve løftet oppfylt hva angår nettoarven,
dvs arven fratrukket arveavgiften.
Mange kandidater kjenner de to plenumsdommene, Rt 1988 276 Røstaddommen
og Rt 1988 295 Skjelsvikdommen, og det er positivt. Enkelte viser også til
Rt 1990 500 Periscopusdommen som et eksempel på at urimelighet ikke var
nok til omgjøring. Alle tre dommene er i læreboka markert med stjerne
hvilket indikerer at det er en viktig dom (se forordet). Dommene er (bl.a) referert
i læreboka på side 291-292.
2.7 Har Line og Kari krav på tilsvarende arveoppgjør?
Spørsmålet inneholder to underspørsmål som klart fremgår
av oppgaveteksten. Er Line og Kari uskiftearvinger, og oppfanges i tilfellet avslaget
av al § 21? Kandidatene får mye hjelp i Askilds anførsler, men
dessverre er det få kandidater som ser og/eller anvender de tips som gis.
Askild anfører uttrykkelig at Jons rett i uskifteboet ikke går videre
til neste arvegangsklasse. Dette er med andre ord en peker mot al § 22 annet
ledd hvor det fremgår at dersom gjenlevende har sittet i uskifte med avdødes
arvinger i en arvegangsklasse (Jon i første arvegangsklasse) som senere
er dødd ut, går ikke arven videre neste arvegangsklasse (Line og
Kari i tredje arvegangsklasse). Begrunnelsen for regelen er at disse arvinger
ikke ville hatt aktuell arverett dersom boet hadde blitt skiftet etter Marthas
død.
Line og Kari er følgelig ikke uskiftearvinger, og har ingen rettigheter
i uskifteboet.
Askild hevder dessuten - helt korrekt - at al § 21 uansett ikke omfatter
utdelinger til gjenlevendes egne slektsarvinger. Per, Pål og Espen er ikke
slektsarvinger etter Martha. Med litt velvillighet kan det utledes av ordlyden
at paragrafen bare omfatter arveoppgjør. Gjenlevende ektefelles egne slektsarvinger
har ikke krav på arveoppgjør før gjenlevende er død.
Det må gis uttelling til gode drøftelser, men det kan ikke gis særlig
trekk for å bomme på dette.
Svært få kandidater kommer frem til riktig resultat. De fleste finner
al § 21 anvendelig fordi Askild ellers kunne begunstige egne slektsarvinger
på førstavdødes bekostning. Tanken er i og for seg god, men
da måtte kandidatene eventuelt ha benyttet omstøtelsesreglene i al
§ 19 - eller vederlagsreglene i al § 27.
Jeg har ikke sett besvarelser som viser til noen av disse regler. Spørsmålet
er ikke reist i oppgaven, men det må likevel være et pluss dersom
kandidaten kort viste til disse bestemmelser som mer aktuelle.
Enkelte kandidater er innom spørsmålet om arven etter Jon eventuelt
har gått inn i uskifteboet, og det er i og for seg et fornuftig spørsmål,
og det må gis uttelling for gode drøftelser - uavhengig av løsningen.
Løsningen må antakelig sies å avhenge av svaret på spørsmål
1, nemlig om avslaget er i tråd med arverettslige regler. Er det gitt gyldig
avslag, kan arven ikke anses å ha gått inn i uskifteboet - sammenlign
deknl § 2-12 annet ledd. Hvis avslaget ikke er gyldig, slik at overføringen
i stedet må betraktes som gave, må følgelig arven å ha
gått inn i uskifteboet og deretter å ha blitt disponert over ved gavedisposisjon.
3 Karakterfastsettelse
Ovenfor har jeg under gjennomgangen av de enkelte spørsmål gitt uttrykk
for mange synspunkter av betydning for karaktersettingen. Gjennomgående
gjelder det at kandidatens løsninger på de ulike spørsmål
ikke trenger å tillegges særlig vekt. Det avgjørende er argumentasjonen,
herunder kandidatens rettskildebruk og kjennskap til de ulike regler og prinsipper.
Noen av spørsmålene er relativt enkle, mens andre er mer kompliserte
enn hva det strengt tatt kan forventes at studenter på første avdeling
skal kunne svare på. Formålet med denne variasjon, er at oppgaven
skal kunne besvares relativt enkelt, samtidig som de særlig dyktige kandidater
gis muligheter til å vise kunnskaper og forståelse.
Som nevnt har de fleste kandidater også problemer med å få fått
i den faktiske situasjonen som beskrives, særlig gjelder dette spørsmål
6. Det må etter min mening ses mildt på feil som utelukkende har sitt
utspring i dette.
Generelt bør det gis stor uttelling til de som viser kunnskaper, innsikt
og forståelse - også der hvor kandidaten kanskje bommer litt på
hva som er gjeldende rett.
For å bestå må kandidaten ha foretatt noenlunde brukbare drøftelser
av de fleste spørsmål i oppgaven. At enkelte spørsmål
er utelatt eller bommet på, bør ikke i seg selv lede til stryk.
For å oppnå laud bør kandidaten ha vist kunnskaper og en viss
forståelse, samtidig som de grove feilskjær er unngått. Der
hvor besvarelsene varierer fra spørsmål til spørsmål,
bør det kunne gis laud samlet selv om enkelte spørsmål er
svakt besvart - forutsatt at feilene ikke er for grove.
Jeg tar fortsatt gjerne i mot innspill fra medsensorer. Særlig gjelder
dette mulige feil eller uklarheter i sensorveiledningen.