UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Praktikum - våren 1995
Oppgaven reiser i det alt vesentlige trygde- og erstatningsrettslige
problemer.
Eksamenskravene i trygderett er formulert på denne
måten:
Kjennskap til hovedreglene om trygdesystemet og vilkåra
for yting etter lov omfolketrygd
Anbefalt litteratur i emnet er:
Asbjørn Kjønstad, Innføring i trygderett,
2. utgave 1991
I erstatningsrett er eksamenskravene formulert slik:
Kjennskap til hovedreglene om skyldansvar og ansvar uten skyld,
og om årsaksvilkåra. Grundig kjennskap til reglene
om utmåling av det økonomiske tapet og om tilhøvet
til trygde- og forsikringsytingar
Som anbefalt litteratur er oppgitt:
Knophs oversikt, 10. utgave 1993 side 776 - 808
Nils Nygaard, Skade og ansvar, 4. utg. 1992 side 15 - 178
Veiledningen er skrevet før jeg har lest noen besvarelser.
Spørsmål nr 1: | Hadde norske tollmyndigheter adgang til å kontrollere skipet? |
Spørsmålet krever et visst kjennskap til reglene
om statens adgang til å utøve tvangsmakt i havområdene
utenfor kysten. Videre må kand. forstå at slike inngrep
det her gjelder, krever hjemmel i lov (legalitetsprinsippet).
Etter tolloven § 11 nr 1 har tollvesenet myndighet til
å stanse og undersøke ethvert fartøy på
"tollområdet". Tollområdet er fastlandet
og sjøområdet innenfor territorialgrensen, jf. tolloven
§ 1 nr 1. Territorialgrensen går en geografisk mil
(i overkant av fire nautiske mil) utenfor og parallelt med grunnlinjene,
jf Cancelli - Promemoria av 25. 02. 1812.
I faktum er det opplyst at "Mare Nostrum" befant
seg elleve nautiske mil utenfor grunnlinjen den 1. august 1994,
og norske tollmyndigheter hadde derfor - som utgangspunkt - ikke
lovhjemmel til å gripe inn overfor skipet. Så langt
bør kand. komme uten å støte på problemer.
Med hjemmel i tolloven § 2 har Kongen fastsatt en særskilt
tollgrense på ti nautiske mil. Også denne grensen
går parallelt med grunnlinjene. Siden skipet befant seg
utenfor timilsgrensen, hadde myndighetene ikke lovhjemmel til
å gripe inn overfor skipet. Også dette bør
kand. kunne håndtere.
Annen lovhjemmel for tiltaket finnes ikke. Spørsmålet
her må anses som forholdsvis kurant.
Det kan tenkes at noen kand. går inn på bestemmelsen
i tolloven § 11 nr 2 om transportmiddel "underveis fra...
tollområdet. Bestemmelsen er ikke aktuell her fordi den
bare gjelder annet transportmiddel enn fartøy.
Overraskende mange kand. har hatt vansker med spørsmål
nr 1. Flere av mine kand. ser bort fra tollovens regler, og spekulerer
i om inngrepet har hjemmel i folkerettslige regler. Noen skriver
om kyststatenes rett til å forfølge lovbrytere ut
på det åpne hav. mens andre er opptatt av konvensjonene
om havets folkerett eller retten til uskyldig gjennomfart. Det
må karakteriseres som en klar feil dersom kand. avgjør
spørsmålet her uavhengig av tolloven §§
1, 2 og 11: At et tiltak har hjemmel i folkerettslige regler.
er ikke ensbetydende med at kravet om lovhjemmel er tilfredsstilt.
Det kan likevel være grunn til å utvise overbærenhet
her: legalitetsprinsippet innhold og rekkevidde gjennomgås
stort sett på 4. avdeling.
Spørsmål nr 2: | Har Grosnyk krav på yrkesskadeerstatning? |
Kand. bør ta utgangspunkt i folketrygdloven (ftrl) §
11-8 første ledd første punktum. Et grunnvilkår
for å få yrkesskadetrygd, er at den tilskadekomne
er "trygdet", jf. ftrl § 11-1 første ledd.
Hvem som er trygdet, er nærmere regulert i ftrl §§
1-2, 1-3 og 1-4.
Grosnyk er ikke bosatt i Norge, han arbeider ikke her og er
heller ikke i arbeid på norskregistrert skip. Han faller
derfor utenfor de trygdedes krets.
Kand vil neppe få problemer med å besvare dette
helt enkle spørsmålet. Denne antakelsen har vist
seg å være riktig.
Noen kand. gir seg inn på en subsidiær drøftelse
her, d.v.s. vurderer Grosnyks krav om yrkesskadetrygd som om han
var trygdet. Som hovedregel kan førsteavdelingskand. gå
ut i fra at kun de spørsmålene som utrykkelig er
reist i oppgaven skal besvares. I noen tilfelle kan det likevel
ligge nær å drøfte andre spørsmål
enn de som uttrykkelig er reist, men etter min mening er det lite
skjønnsomt å gå inn på en subsidiær
drøftelse akkurat her. I denne sammenheng er det grunn
til å være oppmerksom på at de kompliserte reglene
i ftrl kapittel 11 under enhver omstendighet må gjennomgås
senere (spørsmål nr 6), og det er derfor ikke noe
å vinne på en subsidiær drøftelse.
Spørsmål nr 3: | Har Grosnyk krav på oppreisning fra Peder Ås? |
Spørsmålet skal vurderes på grunnlag av
skadeerstatningsloven (SEL) § 3-5 første ledd.
Vilkåret for ansvar er at Peder Ås ved forsett
eller grov uaktsomhet har voldt skade på Grosnyk. At vilkårene
for ansvar i § 3-5 er innfridd, kan neppe by på tvil;
skaden er omfattende og den er voldt forsettlig.
Det er et klart pluss dersom kand. sier noen ord om oppreisningens
størrelse (selv om det strengt tatt ligger utenfor spørsmålet
som er stilt). En god kand. bør altså trekke fram
de mest sentrale momenter som har relevans når oppreisningsbeløpets
størrelse skal fastsettes. I motsatt fall blir det kanskje
for enkelt og overfladisk.
Overraskende mange kand. roter når det gjelder skyldkravet.
Mange er i tvil om Peder Ås har utvist grov uaktsomhet -
for ikke å snakke om forsett. En bred drøftelse av
om Ås har utvist tilstrekkelig skyld, er lite skjønnsomt.
Spørsmål nr 4: | Har Grosnyk krav på oppreisning fra Peder Ås arbeidsgiver? |
Også dette spørsmålet skal besvares på
grunnlag av SEL § 3-5 første ledd. Ansvarssubjekt
er den som har voldt skade på person", og skadevolderens
arbeidsgiver faller klart utenfor ordlyden. I rettspraksis er
det slått fast at skadevolderens arbeidsgiver ikke hefter
etter oppreisningsreglene, jf. Rt 1913.619 og Rt 1937.263.
Det kan også være nærliggende å gå
inn på de alminnelige reglene om arbeidsgivers ansvar for
sine ansatte, men dette bær i tilfelle gjøres kort.
Siden Peder Ås er sjømann, er sjøloven 1994
§ 151 riktig grunnlag, men det må naturligvis godtas
dersom kand. i stedet bruker SEL § 2-1. Så langt
det gjelder SEL § 2-1 er det vanlig oppfatning at uttrykket
"skade" ikke omfatter oppreisning, og sjøloven
§ 151 må vel forstås på samme måte.
Spørsmål nr 5: | Har Grosnyk krav på menerstatning, og eventuelt fra hvem? |
Spørsmål nr 5 reiser to problemstillinger.
Det første kand. bør drøfte, er om vilkårene
for menerstatning i § 3-2 er innfridd. Det er opplyst at
Grosnyk er 25 % medisinsk ufør, og han er også påført
stygge arr i ansiktet. Det kan ikke være mye tvil om at
det foreligger en "varig og betydelig skade av medisinsk
art". I anbefalt litteratur er vilkårene i § 3-2
viet bred omtale, og det er kanskje grunn til å tro (?)
at drøftelsene vil bli akseptable.
Jeg synes drøftelsene stort sett er tynne. Kand. er
altfor opptatt av hva som er rett konklusjon, og redegjør
i liten grad for forarbeider, rettspraksis og andre relevante
rettskilder.
Deretter må kand. ta stilling til hvem som kan være
ansvarssubjekt. Det er ikke tvil om at Peder Ås personlig
er ansvarlig for erstatningsbeløpet på grunnlag av
den alminnelige culpanorm.
Om Peder Ås arbeidsgiver hefter, må avgjøres
på grunnlag av sjøloven § 151 (men det må
naturligvis godtas dersom kand. i stedet bruker SEL § 2-1).
Prinsipielt er det ikke noe i veien for at arbeidsgiveren plikter
å yte menerstatning som følge av skade voldt av arbeidstaker.
Selv om Peder Ås har voldt skaden ved forsett, går
arbeidsgiveren fri ansvar fordi skaden ikke er skjedd i tjenesten.".
Bruker kand. SEL § 2-1, må han/hun se at skaden
ikke er voldt under "utføring av arbeid for arbeidsgiveren".
Samme resultat kan begrunnes med at arbeidstakeren har gått
utenfor rammen av det som er rimelig å regne med, jf. §
2-1 nr 1 siste punktum.
Spørsmål 5 er etter min mening temmelig enkelt
å besvare.
Spørsmål nr 6: | Har Peder Ås krav på sykepenger fra rederiet? |
Kand. bør ta utgangspunkt i ftrl § 3-1 og kort
konstatere at Peder Å's er trygdet og at han har pensjonsgivende
inntekt som nevnt i ftrl § 6-4.
Videre må en ta stilling til om vilkårene i §
3-2 nr 1 er innfridd. Det er ikke tvil om at Ås er helt
arbeidsufør, men kand. bør drøfte noe nærmere
om funksjonsnedsettelsen klart skyldes sykdom". Kand.
bør kjenne til at sykdommens årsak er uten betydning
for retten til sykepenger, og at Ankenemnda for sykepenger har
tilkjent arbeidstakere sykepenger i tilfelle der skaden er oppstått
under fylleslagsmål" (se Kjønstad side
35).
Rett til sykepenger fra arbeidsgiveren er betinget av at arbeidstakeren
har vært ansatt hos vedkommende i minst to uker før
arbeidsuførheten oppsto, jf. § 3-6 nr I første
ledd. Peder Ås har bare vært ansatt i en uke på
skadetidspunktet, og fyller derfor ikke dette vilkåret.
I § 3-6 nr 1 annet ledd er det likevel bestemt at dersom
uførheten skyldes en yrkesskade som går inn under
lovens kapittel 11, gjelder ikke ventetiden i første ledd.
Som sjømann er Peder Ås yrkesskadetrygdet 24 timer
i døgnet, jf § 11-1 nr 1 bokstav a annet ledd. For
personer som er helkontinuerlig trygdet, kreves det ikke noen
sammenheng mellom arbeidet og ulykken. Det har aldri vært
tvil om at det foreligger en arbeidsulykke dersom f.eks. en sjømann
blir skadd i et slagsmål på en pub (Se Kjønstad,
innføring i trygderett side 149).
I praksis er det likevel trukket en grense mot helt "abnorme
handlinger". RTV avslo en i sin tid en søknad om yrkesskadetrygd
hvor en beruset sjømann under landlov stjal en bil, ble
forfulgt og stoppet av det lokale politiet, flyktet til fots og
fikk alvorlige skader etter å ha hoppet over en høy
mur (Se Kjønstad, hovedprinsippene i yrkesskadetrygden,
1986, side 37). Dette avgrensningsspørsmålet er
(så langt jeg kan se) ikke omtalt i tilrådd litteratur.
Jeg antar at Peders oppførsel ikke er av en slik karakter
at skadetilfellet faller utenfor ftrl kapittel 11. Konklusjonen
skulle da bli at han har krav på på sykepenger fra
rederiet.
Spørsmålet her må regnes som innfløkt
sammenliknet med de foregående.
Ytterst få kand. har sett hvilken betydning det har at
Peder Å's er "kontinuerlig trygdet". De fleste
avslår Ås krav under henvisning til at han ikke oppfyller
kravet om to ukers tjeneste. De kand. som ser sammenhengen i regelverket,
bør få et kraftig pluss.
Spørsmål nr 7: | Har Peder Ås krav på sykepenger fra folketrygden? |
Etter ftrl § 3-3 nr I første ledd er det et vilkår
for rett til sykepenger at arbeidsforholdet har vart i minst to
uker - et vilkår Peder Ås ikke fyller. Ås har
likevel krav på sykepenger.
For det første følger det av § 3-3
nr I annet ledd at vilkåret om to ukers ventetid ikke gjelder
dersom arbeidstakeren umiddelbart forut for sykdomstilfellet har
vært trygdet med rett til sykepenger i et tilsvarende tidsrom
(to uker). I faktum er det opplyst at Peder Ås det siste
året forut for tiltredelsen i rederiet har vært ansatt
i et transportforetak.
Dette poenget har flertallet av kand. sett. Selv om de fleste
roter en del også her, er dette et av de spørsmålene
kand. har håndtert best.
For det annet følger det av § 3-17 første
ledd bokstav a at bestemmelsen om ventetid i § 3-3 nr 1 ikke
får anvendelse dersom den trygdede er arbeidsufør
som følge av yrkesskade (se spørsmål 6).
Peder Ås har tilsynelatende krav på sykepenger
både fra arbeidsgiveren og fra folketrygden, men det kan
ikke være tvil om at det bare er arbeidsgiveren som skal
betale, jf ordlyden i § 3-5 nr 2.
Spørsmål nr 8: | Har Peder Ås krav på dagpenger? |
Problemet her er om Peder Ås er blitt arbeidsløs
uten egen skyld, jf § 4-2 nr I bokstav b og nr 3 bokstav
b. At de øvrige vilkår for dagpenger er innfridd,
er neppe tvilsomt.
Peder Ås er blitt avskjediget etter bestemmelsene i sjømannsl
p.g.a. fraværet. Rettsgrunnlaget for avskjeden må
derfor være sjømannsl § 15 nr 1 bokstav b som
åpner for avskjed dersom sjømannen "forsettlig
eller uaktsomt ikke kommer ombord i rett tid, og skipet skal gå...
".
Om Peder Ås har utvist uaktsomhet i relasjon til fraværet
fra tjenesten, er ikke lett å besvare. Ås er blitt
overfalt - noe som ikke kan karakteriseres som uaktsomt - men
overfallet er framprovosert ved hans egen forutgående opptreden.
Om han burde forutsett muligheten for sykdomsfravær som
følge av angrepet på Grosnyk, er diskutabelt.
Det er neppe meningen at kand. skal fintolke" sjømannsl
§ 15 nr I bokstav b. Kand. bør etter min mening legge
til grunn at Ås har fått avskjed p.g.a. uaktsomt fravær
fra tjenesten. På den annen side bør kand. forstå
at Ås ikke med nødvendighet har utvist skyld i relasjon
til ftrl § 4-2 nr 1 bokstav b og nr 3 bokstav b selv om avskjeden
er rettmessig. Det kan ikke være noe i veien for å
komme til at Ås ikke har utvist "egen skyld"
i relasjon til ftrl, mens den rettmessige avskjeden skyldes at
han "uaktsomt ikke kommer ombord i rett tid, og skipet skal
gå ... ". Spørsmålet her må m.a.o.
besvares utelukkende på grunnlag av en tolking og utfylling
av ftrl § 4-2.
I tilrådd litteratur er det skrevet lite om hva som ligger
i uttrykket "uten egen skyld" (se Kjønstad, side
60). Vurderingstemaet her må være om Peder Ås
klart burde forutsett muligheten for å bli arbeidsløs
etter et klammeri med de russiske sjøfolkene. Sensorene
bør ikke forvente særlig mye av kand på dette
punktet.
Spørsmål nr 9: | Har Peder Ås krav på erstatning for inntektstap fra den russiske sjømannen? |
Kand. bør nøye seg med å konstatere at
Boris som utgangspunkt fyller ansvarsvilkårene, og deretter
gå inn på hans innsigelser.
For det første anfører Boris at Peder Ås
selv var skyld i slagsmålet. Det Boris her sikter til, er
at ansvaret må reduseres eller falle bort etter SEL §
5-1 om skadelidtes egen medvirkning. Vurderingstemaet er om Peder
har medvirket til skaden ved egen skyld. Dersom skaden var forvoldt
av Grosnyk, ikke av hans kollega Boris, ville det medført
avkortning eller bortfall av ansvar, se Rt 1974.1077. Det er derimot
tvilsomt om Boris er "rette vedkommende" til å
hevne angrepet på Grosnyk - i den forstand at han kan påberope
seg SEL § 5-1. Boris er selv ikke utsatt for noen forutgående
krenkelse. Selv er jeg i tvil om hva som er riktig konklusjon.
Det som betyr noe, er at kand. klarer å finne fram til
SEL § 5-1 og presiserer hva problemstillingen er. Sensorene
må være oppmerksom på at skadelidtes medvirkning
ikke er omtalt i nevneverdig utstrekning i den tilrådde
litteratur (dette gjennomgås på 2. avd.). En må
derfor stille moderate krav til kand.
Drøftelsene er temmelig tynne på dette punkt.
Om lag halvparten av kand. ser at det kan være spørsmål
om medvirkning, men får lite ut av det.
Videre anfører Boris at han ikke kunne være ansvarlig
for at Peder mistet jobben som følge et lite slagsmål.
Her sikter Boris trolig til at skadefølgen (arbeidsledighet)
er en for fjern eller indirekte følge av handlingen til
at den er erstatningsmessig. Peder Ås ble bare lettere skadd
i slagsmålet, og lang tids arbeidsledighet som følge
av en slik begivenhet kan muligens være upåregnelig.
Også her må sensorene være oppmerksom på
at kravet om adekvat årsakssammenheng mellom realskaden
og tapet, knapt nok er nevnt i tilrådd litteratur (dette
gjennomgås på 2. avd.). En må derfor stille
moderate krav til kand også her.
Få kand. har fått noe særlig ut av dette.
De beste kand. nevner noen relevante dommer, men kunnskapene er
svake (som ventet).
Spørsmål nr 10: | Forutsatt erstatningsansvar, kan ledighetsperioden avgrenses i tid til et par måneder eller eventuelt til maksimum et halvt år? |
Et sentralt spørsmål er om det med rimelighet
kan ventes av Ås at han skaffer seg annen arbeidsinntekt,
Jf. SEL 1969 § 3-1 annet ledd første punktum. Opplysningene
i faktum om inntektsmulighetene i fiskesesongen, er en klar oppfordring
til å gå inn på skadelidtes tapsbegrensningsplikt.
Dette har også mange kand. gjort - med vekslende hell.
Et annet spørsmål som bør drøftes,
er om Peder Ås har en objektiv egenrisiko for den delen
av inntektstapet som ligger utenfor det normale i slike tilfeller.
Så langt det gjelder skade på ting som brukes som
driftsmiddel i næring, har HR i Rt 1967.967 lagt til grunn
en lære om objektiv egenrisiko for den delen av tapet som
ligger utenfor rammen av det en normalt kan regne med. Dette er
forholdsvis grundig omtalt i Nygaard, side 94. Problemstillingen
er vel om dommen slår fast en generell norm som kan overføres
også på annet tap enn driftstap i næring. Slik
faktum er lagt opp, er det nærliggende å drøfte
dette.
Få kand. har gått inn på spørsmålet
om objektiv egenrisiko, noe som er skuffende - pensum tatt i betraktning.
Problemet kan også drøftes under synsvinkelen
fjerne og indirekte skadefølger. Det sier seg selv at skadevolderen
ikke kan være ansvarlig for inntektstap i et uendelig tidsrom.
Hvor grensen for det påregnelige går, vil måtte
bero på en konkret vurdering. Vurderingen blir ikke den
samme som under spørsmål 9. Der var temaet om arbeidsledighet
var en upåregnelig følge av handlingen. Selv om arbeidsledighet
faller innenfor rammen av det påregnelige, må det
settes en grense i tid ved beregningen av ansvarets omfang.
De fleste kand. ser at det her kan være et spørsmål
om avgrensning i årsakssammenheng, men drøftelsene
er lite givende.
Spørsmål nr 11: | Kan ansvaret reduseres slik den russiske sjømannen krever? |
Spørsmålet her kan drøftes ut fra flere synsvinkler.
Et hovedspørsmål er om det er grunnlag for lemping
etter SEL § 5-2 fordi ansvaret vil virke urimelig tyngende
for Boris. Her må en stille moderate krav til kand. siden
dette ligger utenfor den tilrådde litteratur.
Et annet hovedspørsmål vil være om Peders
opptreden gir grunnlag for ansvarsdeling etter SEL § 5 -
1. Brukes denne innfallsvinkelen, kan kand. nøye seg med
å vise til den tidligere drøftelse under spørsmål
nr 9.
Årets oppgave er temmelig omfattende.
Spørsmål nr 1 har vist seg å volde større
vansker for kand. enn jeg tenkte meg på forhånd. Selv
om statsrettslige spørsmål ikke er hverdagskost i
praktiske oppgaver, må dette likevel betraktes som forholdsvis
kurant.
Spørsmål nr 2, 3 og 4 er og blir enkle å
besvare; det er nesten "umulig" å gjøre
grove feil her. Alle mine kand. har funnet fram til ftrl kapittel
11, jf kapittel 1, og alle - unntatt en - har funnet fram til
SEL § 3-5.
Spørsmål nr 5 er noe mer innfløkt enn
de tre forrige, men også ber er det vanskelig å gjøre
grove bommerter.
Spørsmål nr 6, 7 og 8 er vanskeligere enn de
foregående, og skiller derfor bedre mellom kand. på
ulikt nivå.
Spørsmål 9 og 10 er de klart vanskeligste i
oppgaven, og burde skille klart mellom kand. Haken er at de problemer
oppgaven reiser stort sett tas opp på 2. avd, noe en tydelig
ser i besvarelsene. Det samme gjelder til en viss grad spørsmål
11.
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |