UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Praktikum
- våren 1996
Del 1
Del 2
Vårens oppgave reiser kjøpsrettslige og erstatningsrettslige problemer.
Vårens oppgave er - etter min mening - den enkleste som er gitt i manns minne. Samtlige spørsmål ligger i sentrum av pensum, og er av heller moderat vanskelighetsgrad (muligens med unntak av spørsmål nr 5). Dette til tross: Besvarelsene er skuffende dårlige. Riktignok er strykprosenten noenlunde akseptabel ( ca 17 prosent). men problemet er at så godt som ingen kand oppnår en karakter det står respekt av. Beste besvarelse i min kommisjon er bedømt til en knepen K f L (2.55).
Spørsmål nr 1: | Foreligger det her et forbrukerkjøp? |
Dette spørsmålet
faller i to deler. Kald skal dels ta stilling til om salget fra Kirkerud Sport
AS til LHK er et forbrukerkjøp, dels om videresalget fra LHK til de enkelte
klubbmedlemmer regnes som forbrukerkjøp. Slik spørsmålet er formulert
(entallsformen), kan det tenkes at kand. overser det siste problemet.
Nesten alle kand
overser salget fra LHK til de enkelte medlemmene. Ved vurderingen av
besvarelsene bør sensorene ikke «trekke kand» for akkurat denne glippen. De
kand som drøfter problemene knyttet til også dette salget. må derimot
premieres.
Drøftelsen må
foretas på grunnlag av kjl. § 4 (2), som inneholder en definisjon av
forbrukerkjøpsbegrepet.
Salget fra Kirkerud Sport AS til LHK:
Det første
problemet som melder seg, er om en sammenslutning (forening) kan gis status som
forbruker. Det sentrale virkeområde for forbrukerkjøpsreglene, er kjøp
foretatt av enkeltstående privatpersoner. Om reglene ekskluderer «juridiske
personer» i alle tilfelle, er et nokså tvilsomt spørsmål. I læreboken er
det hevdet at kjøp en forening foretar normalt faller utenfor forbrukerkjøpsbegrepet,
men at det kan oppstå tvil dersom foreningen er av beskjeden størrelse. Tvilen
melder seg særlig dersom det gjelder innkjøp til medlemmenes private bruk.
FTU har behandlet
en rekke saker av ”vår kategori” men dette har også gitt opphav til
kritikk i juridisk teori, bl.a. fra Bjørn Storedrange.
Videre kreves det
at tingen er til «hovedsakelig personlig bruk» for kjøperen. At formålet med
kjøpet er å skaffe en ting til personlig bruk, er ikke tvilsomt. At draktene først
og fremst skal brukes under trening o.l. fellestiltak rokker ikke ved det.
Ingen av mine
kand gjør det bra på dette spørsmålet, og besvarelsene inneholder
overraskende mye «tull».
Ingen av mine kand har maktet å formulere en noenlunde treffende
problemstilling, d.v.s om -
juridiske personer kan gis status som forbrukere. Besvares problemstillingen bekreftende,
kreves det naturligvis ikke at tingen er bestemt for kjøperens personlige bruk
(slik de aller fleste
kand «henger seg opp i»), I så fall er det tilstrekkelig at tingen er bestemt
til medlemmenes
private bruk. At juridiske personer kan gis forbrukerstatus, er på det rene. Spørsmålet er
om det er grunn til å gi LHK slik status, d.v.s. om medlemmene bør tape sitt forbrukervern som
følge av den måten innkjøpet er organisert på.
Det problemet vi
her står framfor, er omtalt i samtlige kjøpsrettsbøker som finnes på
markedet (ofte i stor bredde). Det er også omtalt i lovens motiver (Ot.prp nr
80 1986-87 side 52). Motivene gir for øvrig LHK medhold i at dette er et
forbrukerkjøp. I utkastet til ny forbrukerkjøpslov (NOU 1993 : 27) er
problemet også omtalt i stor bredde. På denne bakgrunn er det overraskende at
kand ikke presterer noe mer enn det en hvilken som helst oppegående person
kunne klart.
Salget fra LHK til de enkelte klubbmedlemmer:
Her er problemet
å avgjøre om LHK er «yrkesselger». Den som har som levevei å selge, er
yrkesselger. Det samme gjelder den som utøver salgsvirksomhet som bierverv. Er
det derimot tale om et enkeltstående salg (kun en transaksjon), er selgeren
ikke yrkesselger.
Om foreningen
skal regnes som yrkesselger, er muligens diskutabelt, men jeg antar at svaret må
bli nei. Riktignok er det tale om seksti forskjellige salg, men antallet
transaksjoner er neppe særlig interessant i denne sammenheng. Det er bare
medlemmene som kan kjøpe en drakt, og salgene mangler «kommersielt preg».
Foreningen har ikke tidligere foretatt slike salg, og det er heller ikke noe som
tyder på at slike transaksjoner vil skje i framtiden. Det synes umiddelbart
lite naturlig å betrakte en ideell sammenslutning som en yrkesselger bare fordi
en velger å forhøye medlemskontingenten på denne særegne måten.
Spørsmål. nr 1
reiser flere tvilsspørsmål. Hvilke konklusjoner kand. kommer til, er uten
betydning ved bedømmelsen. Spørsmålet må regnes som sentralt, jf
eksamenskravene. At kand overser salget fra LHK til medlemmene, bør, som nevnt
over, ikke tillegges vekt i negativ retning.
Spørsmål nr 2: | Har LHK fulgt kjøpslovens reklamasjonsbestemmelser? |
Drøftelsen må
foretas på grunnlag av kjl. § 32 (1) og § 39 (2) første punktum.
Vil kjøper
fremme krav som følge av mangel, må han reklamere innen rimelig tid etter at
han burde oppdaget mangelen, jf. kjl § 32 (1).
Ifølge faktum
har Peder Ås levert inn sin egen drakt for reparasjon, og dessuten opplyst
selgeren om at det finnes andre drakter med tilsvarende feil. Selgeren på sin
side har erkjent at draktene er mangelfulle, og har påtatt seg å reparere
samtlige mangelfulle drakter for egen regning.
Slik jeg ser det,
kan det neppe være tvil om at hendelsesforløpet sett i sammenheng
tilfredsstiller lovens krav til reklamasjon - selv om Peder ikke bruker ord som
«mangel», «krav», «selgeransvar» e.l. Selger har fått grei beskjed om at
leveransen er mangelfull. Hva mangelen består i, har selger sett ved selvsyn.
Selgerens tilbud om retting stanser enhver diskusjon om hvilke rettskrav kjøperen
måtte ha som følge av mangelen.
Det kan heller
ikke være tvil om at den reklamasjon som er avgitt dekker alle mangelfulle
drakter. Det er ikke påkrevd å reklamere på nytt hver gang det oppdages
mangler ved ytterligere en drakt.
Det er kjøperen
som må reklamere for å bevare sine mangelskrav. Det kan tenkes at noen kand
henger seg opp i at reklamasjonen ikke avgis av LHK, men av Peder Ås.
Kompetansespørsmålet er neppe noe poeng i oppgaven her; kand bør uten videre
legge til grunn at Peder Ås har kompetanse til å avgi reklamasjon på vegne av
LHK.
Bare en av mine
kand drøfter om det er reklamert; dette tas for gitt. Om «klager og
mishagsytringer» fra kjøper utgjør en reklamasjon, kan ofte gi opphav til
tvil, se f.eks. Rt 1967.1059 der dette var et sentralt spørsmål. I læreboken
er spørsmålet omtalt på side 405. Det må trekkes dersom kand unnlater å drøfte
om det er avgitt en reklamasjon.
Faktum er denne
gang hentet fra en underrettsdom avsagt i 1988. Byretten la til grunn at « ...
reklamasjon først foreligger når det er foretatt innlevering av et plagg, noe
som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjøre bruk av sin rett til
utbedring», Uttalelsen om at reklamasjon forutsetter innlevering av et plagg,
er åpenbart uriktig.
Dernest må kand
ta stilling til om det er reklamert «innen rimelig tid» etter at LHK burde
oppdaget mangelen, jf. kjl § 32 (1). Ut fra faktum kan det ikke være særlig
tvil om reklamasjonen er avgitt i rett tid. Selgeren får underretning om
forholdet bare kort tid etter at draktene er tatt i bruk. Om kand - mot
formodning - skulle være i tvil om det er reklamert i tide, har iallfall
selgeren ved sin opptreden (det ubetingede løftet om kostnadfri mangelsretting
m.v.) gitt avkall på retten til å påberope seg at reklamasjonen er for sent
framsatt.
Det følger bl.a
av sammenhengen i oppgaven, jf spørsmål nr 4, at kand også skal ta stilling
til om kjøperen har krevd heving innenfor lovens frist. Etter kjl. § 39
(2) må kjøperen kreve heving (spesifisert reklamasjon) enten (1) innen rimelig
tid etter at mangelen burde vært oppdaget eller (2) innen rimelig tid etter at
den første (nøytrale) reklamasjon ble avgitt Loven er noe krøkkete formulert
på dette punkt, men det er ikke tvil om hva som har vært. lovgivers mening:
Dersom det avgis to reklamasjoner, først en uspesifisert, deretter en
spesifisert, gjelder en dobbelt frist. Den siste må avgis innen rimelig tid
etter at den første ble avgitt.
Problemstillingen
her er om det er krevd heving innen rimelig tid etter at den nøytrale
reklamasjonen ble avgitt.
Den nøytrale
reklamasjonen ble framsatt i månedsskiftet august/september, mens hevingskravet
først settes fram i tilsvaret datert 10. november. Dette (henimot to og en halv
måned) er et betydelig tidsrom i denne sammenheng. Selgeren har et klart behov
for å få kjennskap til kjøperens standpunkt til hevingsspørsmålet så snart
som råd. Det som eventuelt kan tale for at hevingskravet er framsatt i tide er
bl.a at kjøperen trenger tid for å klarlegge mangelens omfang (antallet
drakter med svake sømmer), at tidsforløpet verken skaper bevisproblemer (ikke
tvil om at det forelå en mangel på tidspunktet for risikoens overgang) eller
svekker selgerens muligheter til mangelsretting. Videre er det grunn til å
nevne at kjøpsgjenstanden ikke er undergitt prisfluktasjoner (ingen
spekulasjonsmulighet på kjøperens side).
For egen del
antar jeg at kjøperen har drøyet for lenge, men dette er diskutabelt.
Svært mange kand.
overser bestemmelsen i § 39 (2).
Om det er
reklamert innen rimelig tid, jf § 32 (1), er lett å svare på. Dersom kand. nøyer
seg med å drøfte dette, dv.s. unnlater å drøfte om det er reklamert og i
tillegg overser § 39 (2), er det svært lite av verdi i besvarelsen.
Spørsmål nr 3: | Vil Sportsforretningens utbedringsrett her kunne avskjære kjøperens misligholdkrav? |
Dette spørsmålet
faller i to deler. Kand. må først avgjøre om selgeren kan kreve
mangelsretting. Deretter må kand avgjøre hvilken betydning selgerens krav om
mangelsretting får for kjøperens misligholdkrav.
Det framgår av
kjl. § 36 (1) at selgeren kan kreve å få rette mangler ved salgsgjenstanden
dersom dette kan skje «uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for
at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren». Det eneste problemet i
oppgaven her, er om retting kan skje «uten vesentlig ulempe» for kjøperen
(siden forskottering av utgifter ikke er aktuelt). Skal kjøperen kunne motsette
seg retting, kreves det at han påviser at retting vil medføre noenlunde
konkrete skadevirkninger. Så godt som ingen av de forhold som nevnes i motivene
til loven, og som kan tale mot utbedringsrett for selgeren, gjør seg gjeldende
her. Det eneste som taler mot selgeren, er at laget vil være uten drakter i et
visst tidsrom (mens rettingen pågår). Det framgår imidlertid av faktum at
bare 20 drakter må repareres. Videre har LHK tidligere vært uten like drakter
- noe som viser at dette ikke er en livsnødvendighet.
Slik jeg ser det,
vil retting ikke medføre urimelig ulempe for kjøperen. Kjøperen plikter således
å godta selgerens rettekrav.
De framgår
videre av kjl. § 37 (1) at retting er den prinsipale sanksjon ved mangler.
Prisavslag og heving kan bare kreves dersom ett av to alternative vilkår er
innfridd:
(1)
Første alternativ er at retting «ikke kommer på tale». Dersom ingen av
partene krever retting, kommer det heller ikke på tale. Det samme gjelder
dersom retting kreves uten at vilkårene i § 34 (1) eller § 36 (1) foreligger.
Her er retting krevd, og vilkårene i § 36 (1) er innfridd. Dette alternativ er
således ikke aktuelt.
(2)
Annet alternativ er at retting ikke blir utført «innen rimelig tid etter at kjøperen
har klaget over mangelen (skulle vel stått «reklamert over mangelen»). Dette
alternativ tar sikte på tilfelle der selgeren misligholder sin retteplikt.
Dette er ikke aktuelt her; at retting ikke er skjedd, skyldes forhold på kjøperens
side.
På denne
bakgrunn kan en uten videre slå fast at heving og prisavslag er utelukket.
Kjøperen kan også
kreve erstatning for økonomisk tap etter reglene i kjl. § 40. Her må en
likevel ta en vesentlig reservasjon; den del av tapet som kunne vært unngått
ved mangelsretting fra selgerens side, er selvforskyldt, og kan ikke kreves
erstattet. Dette følger bl.a. av kjl § 70 (l).
De fleste finner
§ 36 (1) og noen av drøftelsene er i flere tilfelle rimelig gode. Det som
kanskje
har overrasket
meg mest, er at så få kand er oppmerksom på § 37 (1). Selv min beste kand
overser bestemmelsen (og de som ser den, får lite ut av den). Forklaringen må
være at bestemmelsen har fått en veldig tilbaketrukket plass i læreboken (så
vidt nevnt på side 287).
Spørsmål nr 4: | Har LHK rett til - helt eller delvis - å heve kjøpet? |
Forutsetningen
for drøftelsen er at det er reklamert i samsvar med lovens krav og at reglene i
kjl. § 37 ikke avskjærer hevingskravet.
Kand. bør
vel (for god ordens skyld) først nevne at det hefter en mangel ved noen av
draktene, men en slik presisering er neppe nødvendig siden selgeren erkjenner
dette.
Slik spørsmålet
og faktum er lagt opp, er det etter min mening hensiktsmessig å starte drøftelsen
i tilknytning til kjl. § 43. Bestemmelsen regulerer kjøpers hevingsrett i
tilfelle hvor det hefter mangler ved en del av en større leveranse - slik som
her. Det er likevel grunn til å understreke at kand må stå fritt ved
disponeringen, og at det er ikke uten videre gitt at min tilnærmingsmåte er
den beste.
Kan LHK beve kjøpet
for så vidt angår 20 draktene som vitterlig er beheftet med mangler?
Dersom det hefter
mangler ved en del av det solgte, gjelder bestemmelsene i kjl. kapittel V for
denne del av leveransen, jf kjl. § 43 (1) første punktum. I dette ligger at
mangelsreglene kan anvendes på en særskilt del av en større leveranse. Det er
ikke tvil om kjøpet går inn under § 43 (1), og at de 20 draktene som er
beheftet med mangler kan bedømmes særskilt (d.v.s. helt uavhengig av de øvrige
40). Det er likevel godt mulig at kand vil rote på dette punkt. Uten å gå nærmere
inn på enkelthetene, nevner jeg at anvendelsesområdet for § 43 (1) gir opphav
til usedvanlig mange tvilsspørsmål.
Vilkåret for
hevingsrett er at mangelen medfører et «vesentlig kontraktsbrudd», jf. kjl.
§ 39 (1). Ved vesentlighetsvurderingen tar en tradisjonelt utgangspunkt i
mangelens art og omfang. Problemstillingen er om avviket fra rett oppfylling er
vesentlig for kjøperen. Det er en objektiv vurdering som skal foretas. Mangelen
består her i at sømmene i draktene går opp. Faktum kunne vært mer utførlig
på dette punkt; er det alle sømmene som går opp - eller bare noen? Hvis alle
sømmene går opp, faller plagget fra hverandre - og vesentlighetsvurderingen
burde i så fall være nokså kurant. Kand må vel ha et visst spillerom for
spekulasjoner på dette punkt.
Det følger av en
omfattende rettspraksis at spørsmålet om hevingsrett beror på en
totalvurdering hvor også andre momenter enn mangelens art, omfang og dens
betydning for kjøperen blir tillagt vekt.
Tradisjonelt har
en lagt vekt på om kjøperen kan komme skadesløs fra kontraktsbruddet ved å
gjøre bruk av andre og mindre inngripende sanksjoner enn heving, Leks
prisavslag, eller mangelsretting. Her må en legge til grunn at retting er
uaktuelt, jf. forutsetningen for drøftelsen. Prisavslag vil neppe gi kjøperen
noen trøst. Omlevering forutsetter, på samme måte som heving, at
kontraktsbruddet er vesentlig, jf kjl. § 34 (2). Det innebærer at en ikke kan
vise til muligheten for omlevering som ledd i begrunnelsen for at en mangel ikke
er vesentlig (noe som er lett å overse). I praksis har en også lagt vekt på
hvor inngripende konsekvenser en heving vil ha for selgeren. En må vel kunne
anta at en profesjonell næringsdrivende som Kirkerud Sport AS vil "tåle"
heving av en såpass liten kontrakt som dette.
Som en
oppsummering kan en si at mye står og faller med selve omfanget av mangelen.
Dersom kand. antar at "sømsvikten" gjør at draktene nærmest er
ubrukelige, vil resultatet måtte bli heving.
Kan LHK heve kjøpet for så vidt angår de 40 draktene som ikke er beheftet med mangler?
Dette spørsmålet
må drøftes på grunnlag av kjl. § 43 (1) annet punktum. Her er det fastsatt
at kjøperen kan heve hele kjøpet dersom kontraktsbruddet er vesentlig for hele
kjøpet.
Et første vilkår
for heving er at LHK har hevingsrett for de 20 mangelfulle draktene, og at denne
retten utnyttes. Det kan være greit å presisere dette innledningsvis.
Kand. må ta
stilling til om mangelen (og hevingen) for så vidt angår de 20 mangelfulle
draktene også medfører vesentlig kontraktsbrudd for de siste 40 (kjøpet sett
under ett). Her er det grunn til å framheve at et viktig formål med kjøpet
var å skaffe alle spillerne like drakter. Dette formål vil ikke oppnås dersom
LHK bare får heve for 20 drakter. Draktene utgjør en enhet - slik at formålet
med kjøpet blir vesentlig forfeilet dersom en nekter kjøperen hevingsrett for
de siste 40 draktene. Gir en LHK medhold i kravet om heving for de 20
mangelfulle draktene, er resultatet nærmest gitt også for de siste 40; det må
bli heving også for denne del av leveransen.
De faktiske
forhold i tvisten her ligger tett opp til de tilfelle som er regulert i kjl. §
44 (3) om suksessive leveranser. Etter denne bestemmelsen kan kjøperen heve for
allerede leverte i
kontraktsmessige
ytelser
dersom han (1) hever for en senere leveranse p.g.a. vesentlig kontraktsbrudd og
(2) sammenhengen mellom de enkelte leveransene medfører at det som allerede er
levert ikke kan brukes til det forutsatte formål (eksempelvis et sammenhengende
maskineri levert i flere del - leveringer). Bestemmelsen i § 44 (3) er ikke
direkte anvendelig i tvisten her, men gir likevel et klart signal om hvordan
lovgiver vurderer slike enhetskjøp.
De fleste
besvarelsene er temmelig svake også på delte punkt (med noen hederlige
unntak). Mange kand har misforstått hva som ligger i forutsetningen om at
selgerens utbedringsrett ikke avskjærer hevingskravet. Disse kand begrunner
sitt standpunkt (ikke vesentlig kontraktsbrudd) med at retting er den adekvate
fremgangsmåte.
Spørsmål nr 5: | Har LHIK krav på erstatning? |
Problemet er om
det foreligger et ansvarsgrunnlag - et ansvarsgrunnlag som også gir dekning for
tapet.
Så langt jeg kan
se er kontrollansvar det eneste aktuelle ansvarsgrunnlag, jf. § 40 (1). Faktum
inneholder ikke noe som peker i retning av culpa- eller garantiansvar, jf. § 40
(3).
Kjl. § 40 (1) første
punktum første komma pålegger selgeren et rent objektivt ansvar for mangler. I
annet komma er kontrollansvarsregelen inntatt - ved henvisningen til § 27. Skal
selgeren fritas for ansvar, må han godtgjøre at fire kumulative vilkår
foreligger: Mangelen må skyldes (ha sin årsak i) (1) en hindring (2) som
ligger utenfor selgerens kontroll (3) og som var uforutsebar for selgeren ved
avtaleinngåelsen og som heller ikke (4) kunne unngås eller overvinnes.
Hva som ligger i
de enkelte vilkår for ansvarsfritak, er nokså usikkert. Det er ikke tvil om at
en skjult mangel normalt vil være en hindring for mangelfri levering i tilfelle
som dette. Om denne hindringen ligger utenfor selgerens kontrollsfære, er ikke
lett å svare på. Den juridiske teori er splittet når det gjelder den nærmere
avgrensning av kontrollsfæren. Jeg nøyer meg med å nevne at læreboken
(tilsynelatende) står på den strenge linjen i dette spørsmålet: Det selgeren
i prinsippet kan påvirke, ligger innenfor hans kontrollsfære. Hadde Kirkerud
Sport AS valgt andre vareleverandører, ville hindringen ikke inntrådt. Dermed
er fritaksvilkåret heller ikke innfridd. De siste to vilkårene for fritak er -
så langt jeg kan se - innfridd.
Sensorene bør
vurdere besvarelsene meget liberalt på dette punkt. Det er ikke til å unngå
at kand skriver mye «tull» her. Ved vurderingen må ta i betraktning at
kontrollansvaret er en nyskapning i norsk rett, og at det ikke finnes
rettspraksis om ansvarets rekkevidde (noen underrettsdommer finnes nok, men
slike dommer er uten rettskildemessig verdi). Lovens forarbeider gir få bidrag
til tolkingen.
Er selgeren
ansvarlig etter kjl. § 40 (1), omfatter ansvaret ikke indirekte tap som nevnt i
§ 67 (2), jf § 40 (2). Det Økonomiske tap består i tapt fortjeneste som følge
av at en kontrakt med tredjemann faller bort. Slikt tap regnes som indirekte tap
etter kjl. § 67 (2) bokstav (c). Dette betyr at LHK ikke får medhold.
(Kjl.
§ 67 (2) bokstav (c) i.f. er dårlig avstemt med kjl. § 70 (1). Det er ikke
urimelig tro at noen kand vil komme inn på dette. Jeg nøyer meg med å nevne
at kjl § 70 (1) går foran kjl. § 67 (2) bokstav (c) i f, se også Krüger, kjøpsrett
side 375, note 14. I den parallelle bestemmelse i avhl 1992 § 7-1 (2) bokstav
(c) har lovgiveren rettet opp denne inkurien).
Jeg hadde ventet
at det ville stå mye rart om kontrollansvarets innhold i besvarelsene. Her
viser det seg at jeg har tatt helt feil. De fleste kand skriver faktisk
ingenting om vilkårene for ansvarsfritak. Det er bare et mindretall på 5-6
kand som overhodet gjengir fritaksvilkårene, og det er bare en av mine kand som
drøfter vilkårene (på en aldeles glimrende måte for øvrig).
Spørsmål nr 6: | Hvilke krav om erstatning for økonomisk tap kan Peder framsette, og hvordan bestemmes omfanget av de aktuelle tapspostene? |
Her er det
meningen at kand. skal gi en kortfattet oversikt over de aktuelle
erstatningsmessige poster, samt noen ord om tapsberegningen. Det er trolig
hensiktsmessig å starte drøftelsen med en henvisning til bal. §§ 4 og 6 om
ansvarsgrunnlag og tapsutmåling.
Partene er enige
om at Peder ikke er påført noen ervervsmessig uførhet. Erstatning for tap i
framtidig erverv, jf. skl. § 3-1, kommer ikke på tale.
Oppreisning er
uaktuelt (av flere grunner - og faller dessuten utenfor spørsmålets ramme).
Som følge av
skaden må Peder utsette sin avsluttende revisoreksamen med ett semester. Dette
medfører et «lidt tap», jf. skl. § 3-1 (på domstidspunktet). Ved
erstatningsberegningen er målsettingen å finne differansen mellom Peders
inntekt med skaden og hans inntekt uten skaden. Temaet er grundig behandlet av
Nygaard, og det er grunn til å vente at drøftelsene blir gode.
Peders klær ble
ødelagt i sammenstøtet. Erstatning for tingsskade skal dekke skadelidtes fulle
økonomiske tap, jf. skl. § 4- l. Også erstatning for tingsskade er meget godt
behandlet av Nygaard.
Spørsmål nr 6
er temmelig kurant å besvare.
Spørsmål 6 kan
alle skrive noe om. Siden spørsmålet er så løst i kantene (omfattende),
skriver kand gjerne svært mye her.
Spørsmål 7: | Har Peder Ås krav på ménerstatning? |
Det er på det
rene at ankelskaden er en «varig ... skade av medisinsk art», jf skl. § 3-2 første
punktum. Problemet er om skaden også er «betydelig».
Den individuelt
bestemte uførhetsgrad er satt til 13 prosent. Dermed kan en straks slå fast at
det er tale om et grensetilfelle. Det er på det rene at menet medfører en
betydelig reduksjon i den personlige livsutfoldelse. Faktum. inneholder her en
rekke relevante opplysninger som kan tilsi at vilkåret «betydelig» er
innfridd. Vilkårene for menerstatning er viet bred omtale i læreboken, og det
er god grunn til å tro at drøftelsene vil bli akseptable.
Drøftelsene er
svakere enn ventet. Kand har gjennomgående dårlige kunnskaper om forholdet
mellom yrkesskadetrygden og skl § 3-2.
Spørsmål nr 8: | Gjør nærmere rede for beregningen av ménerstatning for Peders vedkommende |
Etter en naturlig
forståelse av ordlyden i skl. § 3-2 annet punktum står retten temmelig fritt
ved utmålingen av erstatningen. Skal det bli noe fart over drøftelsene, må
kand. ha kjennskap til både lovens motiver og de viktigste dommene i emnet.
Det framgår
klart av motivene at en ved utmålingen av menerstatningen skal se hen til hva
engangsummen ville bli ved yrkesskadeerstatning - tillagt en tredjedel. Hvilket
tall en her kommer fram til, beror på om kand. vil åpne for gruppeopprykk (til
gruppe 1, eventuelt gruppe 2).
Det følger av
flere HRD at det er domstidspunktets grunnbeløp som skal brukes.
Det er
skadelidtes alder på virkningstidspunktet som skal legges til grunn ved
beregningen.
Hvilken rentefot
som skal brukes ved diskonteringen, er et kjernespørsmål. Kand. har på
eksamen fått utlevert to tabeller, en basert på 5 prosent rente og en basert på
6 prosent rente. I de senere år har en i praksis brukt 6 prosent
kapitaliseringsrente. I en voldgiftsdom inntatt i RG 1995.1021 har en imidlertid
gått over til å bruke 5 prosent rente. Dommen er ført i pennen av Asbjørn Kjønstad.
På forelesningene er avgjørelsen omtalt nærmere.
Besvarelsene er
stort sett brukbare. men det er mange merkelige regnestykker å finne her.
Vårens oppgave er todelt. Jeg antar at del I utgjør om lag 3/4 av oppgaven. mens del II utgjør om lag 1/4.
I del I bør de enkelte spørsmål betraktes som likeverdige - på den måten at ingen spørsmål er markert vanskeligere enn de øvrige.
I del II er det spørsmål 7 og 8 som er egnet til å skille mellom kand.
Til orientering kan jeg opplyse at jeg har følgende resultater:
Laud: | 7 kand (17,5 prosent) og beste kand har oppnådd 2.55 |
Haud: | 20 kand (65 prosent) |
Stryk: | 7 kand (17,5 prosent) |
Totalt: | 34 kand (100 prosent) |
Sist oppdatert 09. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |