UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 1. avdeling
Statsrett : Grundig kjennskap......, reglene om de sentrale statsorganenes
organisering, saksbehandling og kompetanse.
Hovedlitteratur: -Andenæs, Statsforfatningen i Norge 8 utgave §§1-12,
14-23, 25-43,
44 I,V,VI, 45 I,V,
-Stavang, parlamentarismen og folkestyre s 9 -112, 3 utgave,( ny 4 utgave som
ikke sier noe endret om de tema som oppgaven spør om.)
Forvaltningsrett: Grundig kjennskap til inhabilitet, avgjørelsens ....
begrunnelse, reglene om klage.
Hovedlitteratur: Frihagen, Forvaltningsrett bind II, Saksbehandling, 5 utgave
Spørsmål 1
Grl § 66. Kandidatene kan kort drøfte at det dreier seg om "ytrede
meninger" og "drages til ansvar utenfor Stortingets forsamlinger".
Den utvidede ytringsfrihet gjelder ikke bare politiske uttalelser. Spørsmålet
kandidatene må drøfte er om uttalelsen er avgitt "i Stortingets
forsamlinger". Utrykket referer seg ikke til selve stortingsbygningen.
Dette spørsmålet bør være relativt enkelt og kandidatene
bør ikke bomme her. De fleste kandidatene i min kommisjon kommer bra
ut av dette spørsmålet.
Spørsmål 2
Grl § 26. Kandidatene må først avklare Regjeringens kompetanse
på dette området. Ordlyden i Grl § 26 løser ikke direkte
spørsmålet og kandidatene må vite at Grl § 26 tolkes
slik at den omfatter også andre folkerettslige handlinger enn de som utrykkelig
er nevnt i bestemmelsen, og dermed gir grunnlaget for Regjeringens rett til
å drive utenrikspolitikk.
Spørsmål 2 gjelder et tema som burde være rimelig godt kjent
for kandidatene: Stortingets instruksjonsmyndighet på preogrativenes området,
her om Stortinget kan gi rettslig bindende pålegg i en konkret utenrikssak.
Momenter: preogrativene som en forfatningsmessig anakronisme, forholdet til
parlamentarismen herunder maktforholdet mellom storting og regjering og den
betydning dette må ha for tolkningen av Grl § 26, stortingets stilling
i utenrikssaker politisk og rettslig , utenriksstyret er et område hvor
de politiske konsekvenser og hensyn står sentralt noe som klart taler
for instruksjonsadgang.
Kandidatene bør kjenne til utenrikskomiteens innstilling i 1977 hvor det synes som om det legges til grunn at Stortinget ikke kan gi rettslig bindende pålegg i tråd med den tradisjonelle preogrativlæren. I teorien er det argumentert for og mot å tillegge denne uttalelsen avgjørende vekt. (stikkord: Stortingets tolkning sentral da domstolsprøving er lite aktuell, innstillingen gir kun kort redegjørelse om instruksjonadgangen, og det var ikke meningen å skulle løse spørsmålet om instruksjonsadgang, det er en generell uttalelse for samtlige preogrativ.) Ingen av kandidatene i min kommisjon har behandlet utenrikskomiteens innstilling noe jeg ikke trekker for.
Begge konklusjoner bør aksepteres. Andenæs tar ikke et klart standpunkt
i Statsforfatningen i Norge mens Stavang både i Parlamentarismen og folkestyre
og i Storting og Regjering, kap 8 argumenterer for at Stortinget kan gi rettslig
bindende instruksjoner i konkrete utenrikssaker.
Dette spørsmålet er som forventet vanskelig for kandidatene. Det
bør ikke kreves mye. Dersom de makter å formulere rett problemstilling
bør det honorereres for det. Jeg har trukket kandidatene som kun behandler
Grl § 26 2. leddd.
Spørsmål 3
Grl § 12
Stortinget kan hverken ved lov eller plenarvedtak instruere hvilken statsråd
som skal behandle en bestemt enkeltsak. Det ville være direkte i strid
med ordlyden i Grl § 12 om stortinget skulle kunne gi slike instruksjoner.
Parlamentarismen gir heller ikke grunnlag for en slik rett. Dette bør
være et enkelt spørsmål hvor prøven vel er å
finne Grl § 12.
Spørsmål 4
Parlamentarismen
Har utenriksministeren plikt til å gå av ?
Det første kandidatene må avklare er hvilket type vedtak dette
må ansees å være, mistillitsforslag, kabinettspørsmål
eller et tillitsvotum. Det er en fordel om kandidatene sier noe om forholdet
til mistillitsvotum. Et nedstemt tillitsvotum blir ikke et mistillitsvotum.
Det er klare forskjeller på å stemme for/mot et tilitsvotum og et
mistillitsvotum.
Oppgaveteksten tilsier om dette er et tillitsforslag. Antatt i teori at et tillitsvotum bør vurderes på samme måten som et kabinettspørsmål. Dette må vurderes konkret for dette eksempelet.
Stikkord for spørsmålet om rettslig forpliktelse til å gå
av ved tapt kabinettspørsmål:
- uenighet i teorien om sedvanerett eller kun dreier seg om polititisk forpliktelse,
- fast praksis at regjeringen går når den taper et kabinettspørsmål,
- om denne praksisen er fast og entydig nok til å ansees som en sedvanerett,
- storting og regjeringens standpunkt til spørsmålet, politisk
eller rettslig forpliktelse,
- om det er en hensiktsmessig rettslig regel, herunder muligheten for regjeringen
til å bli sittende etter å ha stilt kabinettspørsmål.
De beste kandidatene vil muligens drøfte om de ulike argumentene har samme gjenomslagskraft ved tillitsvotum som ved kabinettspørsmål i dette konkrete tilfelle.
Dette spørsmålet er etter min mening relativt vanskelig for kandidatene og det sentrale må være om drøftingene knyttet til politisk eller rettslig forpliktelse (sedvanerett) for dette vedtaket viser kunnskap og forståelse for innholdet i parlamentarismen. Tillitsvotum er kortfattet behandlet i pensum. Begge konklusjoner må være akseptable.
Kandidatene bør vite at Regjeringen ikke har noen rettslig plikt til å gå av i et slikt tilfelle.
Spørsmål 5
Fvl § 28
Kandidatene bør raskt komme til at det dreier seg om et enkeltvedtak
og at og juridiske personer som organisasjonen "leger for Palestina"
kan ha partstatus. Dette er et enkelt kontrollspørsmål som kandidatene
ikke bør bomme på. Et spørsmål de fleste kandidater
kommer godt ut av selv om drøftelsene ofte er omstendlige.
Spørsmål 6
Grunnlag: Fvl § 24 og § 25
Det første spørsmålet er om vedtaket skal grunngis. Kandidatene
må finne bestemmelsen i Fvl § 24 2. ledd om unntak fra kravet om
samtidig begrunnelse ved "fordeling av tillatelser eller andre fordeler
mellom flere parter". Kandidatene bør drøfte om bevilgningen
omfattes av begrepet "fordeler". Bakgrunn for og hensyn bak unntaksbestemmelsen
tilsier at det ikke er samtidig begrunnelsesplikt her. En rekke av kandidatene
oppfatter ikke at det er et spørsmål om det er en plikt til å
gi samtidig begrunnelse. Spørsmål 6 kan nok misforstås. Jeg
har ikke trukket noe videre for at Fvl § 24 3. punktum ikke behandles med
mindre kandidatene kommer til at det er samtidig begrunnelses plikt,
Det neste spørsmålet (fortrinnsvis subsidiært) som oppgaven
legger opp til er om begrunnelsen slik den er gitt oppfyller vilkårene
i Fvl § 25. Det er positivt om kandidatene får noe ut av denne drøftelsen
men det bør ikke kreves mye her. Vanskeligheten med å gi en detaljert
og god begrunnelse for en slik fordeling, viser seg når begunnelsens innhold
skal vurderes. Begrunnelsen synes etter min mening å være ufullstendig
særlig hensett til at den ikke gir noen videre forståelig forklaring
på fordelingen av bistandsbeløpet og intet er nevnt om de øvrige
søkerne. Kandidatene må honoreres dersom de søker å
drøfte ut fra hensyn bak både unntaksbestemmelsen i § 24 og
bestemmelsene i § 25.
Spørsmål 7
Fvl § 6 1. ledd litra e, § 6 2 ledd, § 6 3 ledd
Fvl § 6 ledd litra e: avdelingslederen: etter denne bestemmelsen er det
et vilkår for inhabilitet at NN "er ,medlem av forening eller stiftelse
som er part". Avdelingslederen var styremedlem for inntil ett år
siden og § 6 1 ledd er derfor ikke anvendelig.
Assisterende direktør: er inhabil etter Fvl § 6 1. ledd litra e
som styremedlem og dermed er og avdelingslederen inhabil jfr Fvl § 6 3
ledd. Det er ikke avgjørende at den overordnede ikke har handlet i saken.
Det er positivt om kandidatene ser at Fvl § 6 3 ledd gjelder avgjørelse.
Fvl § 6 4 ledd er klarligvis ikke aktuell.
Fvl § 6 2 ledd bør drøftes : Kandidatene kommer trolig best
fra det om de behandler de tre ulike faktiske grunnlag hver for seg innledningsvis.
Kandidatene bør drøfte ikke bare om det er særegne forhold
men og om de "er egnet til å svekke tilliten"( utad). Begge
disse vurderingene bør med. Etter min mening taler mye for å konkludere
med inhabilitet.
Vurdering:
Del 1 omhandler sentrale statsrettslige emner og kandidatene bør ha tilstrekkelige
kunnskaper til å drøfte de ulike spørsmål. Utfordringen
metodisk vil nok i stor grad være å bruke kunnskapene til å
løse det konkrete spørsmål uten å skrive teorioppgaver.
Det bør her ikke kreves for mye av kandidatene. Statsrett i practicum
er uvant for studentene og stiller nok større krav enn vanlig til metoden.
Del 2 må ansees å omhandle kjente tema innen forvaltningsretten og kandidatene bør kjenne til de aktuelle bestemmelsene.
Det er ikke grunnlag for å angi noe forhold mellom de statsrettslig og
forvaltningsrettslige spørsmål. Vurderingen må bero på
en helhetsvurdering av samtlige spørsmål. Statsrettsdelen er trolig
både vanskeligere og mer omfattende enn forvaltningsdelen. Ved vurderingen
av grensen bestått/stryk antar jeg at drøftelsene av spørsmål
nr 1, 3 og 5 vil være sentrale.
Jeg har ikke lest noen oppgaver og har ikke tilstrekkelig grunnlag for å
si noe om grensen haud laud.
For å få laud antar jeg som et utgangspunktet er at kandidatene
bør makte å finne de relevante spørsmål i samtlige
spørsmål. Det bør ikke kreves for mye av drøftelsene
av de vanskelige spørsmål.
Sist oppdatert 15.08.2002 av BMT Kommentarer til denne siden. |