UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Etter å ha gått gjennom et antall besvarelser, ser jeg ikke grunn til å gjøre større endringer i sensorveiledningen. Det ser ut til at de kandidater som har noe å fare med stort sett har sett de grunnleggende problemstillingene. Noen viser klare kunnskaps og/eller forståelsesmangler, og kan derfor ikke bestå. Dette vises særlig ved at kandidatene ikke får formulert noe fungerende utgangspunkt for drøftelsen av ansvarsgrunnlag, eller formulerer dette feil. De gode kandidatene skiller seg først og fremst ut ved at drøftelsene er grundigere, mer strukturerte og har et tilstrekkelig presisjonsnivå.
Oppgaven
inneholder problemstillinger fra erstatningsretten og tingsretten. Samtlige er
innenfor de områder det kreves "grundig" kjennskap til. Når det
gjelder læringskravene i sin helhet, viser jeg utsendt kopi. Det samme gjelder
for litteraturlisten. Der har vært avholdt forelesninger i tingsrett våren
2000. Der har vært avholdt forelesninger i erstatningsrett, samt manuduksjoner
i begge emner i høstsemesteret 2000.
De
problemstillinger oppgaven byr på dekkes greit av den anbefalte litteraturen.
Om ansvarsgrunnlag etter culparegelen og ulovfestet objektivt ansvar, se
Nygaards s. 170-211, s. 248-274. Årsakssammenheng er omtalt i kap. 5, se
særlig side 323-335.
Falkanger
behandler erstatningsansvar etter grannelovas § 9 på s. 372 ff. Reglene i § 2
behandler han på s. 334 ff. På s. 380 finnes en egen gjennomgang av reglene
for trær i § 3, med et petitavsnitt om erstatningsansvar på s. 381 som retter
seg til kjernen i det foreliggende faktum.
Tvistens
gjenstand er et krav på 10.000,- som Marte Kirkerud (MK) retter mot Peder Ås
(PÅ). Oppgaven klargjør MKs anførsler på side 2. Kandidatene bør greit se
at de aktuelle rettsgrunnlagene er culpaansvaret, det ulovfestede objektive
ansvaret og det lovfestede ansvaret etter naboloven. De aktuelle bestemmelsene i
naboloven nevnes i oppgaveteksten. En liknende sak finnes i RG 1987 s. 630.
Et
første spørsmål blir dermed hvorvidt det var culpøst av PÅ å ha treet
stående. Det sentrale blir å få frem hvilken risiko som forelå (og ga seg
utslag), hvilke handlingsalternativ PÅ hadde i forhold til å avverge dette, og
om det bør forlanges ut fra rolleforventningen til ham at han
fulgte den alternative handlemåten.
Faktum
gir ikke egentlig ikke så mye å gå på i forhold til risikoens grad og
hvorvidt PÅs vurdering (at den var liten) egentlig var korrekt. Det er vel
egentlig et sentralt punkt i forhold til samtlige aktuelle grunnlag. En
del kandidater har hatt problemer med å få grep om situasjonen her, men de
bedre ser ut til å få frem det sentrale. Her er nok av poenger for kandidatene å ta fatt i:
Kjennskapen
til hullene burde f. eks. ha skjerpet PÅs årvåkenhet (motsatt faktum i
ovennevnte dom, der kommunen ikkje kjente til hullene og hadde et akseptabelt
kontrollregime). Ut fra samtalene mellom LH og PÅ, er det også klart at PÅ
nok erkjente at risikoen var til stede. Risikoens art; det er fare for skade på
folk og hus, gjør at det må stilles større krav enn om treet sto langt fra
ferdselsbebyggelse.
På den andre siden er det
ikke noe som indikerer at forhåndsvurderingen av risikoen var uaktsom eller
uriktig. En liten risiko vil jo også før eller siden kunne forvolde skade. Det
kan synes som om det - fra PÅ perspektiv - er tale om en relativt begrenset
risiko som det vanskelig kan kreves at han skal reagere mot. En del kandidater
ser ut til å falle ned på at Peder har vært culpøs. Selv heller jeg vel i
motsatt retning, men det bør ikke ha noen betydning for karakteren hvilket
resultat man faller ned.
Videre
blir det spørsmål om ulovfestet objektivt
ansvar for farlig ting. At reglene om objektivt ansvar kan komme til
anvendelse i forhold til trær og annet som hører naturen til, ser ut til å
være lagt til grunn av lagmannsretten i ovennevnte dom, selv om dommen er noe
nølende på dette punktet. Petitavsnittet på s. 381 i Falkangers fremstilling
ser ut til å legge samme oppfatning til grunn. Men det spørs om risikoen er
stadig, typisk og ekstraordinær.
"Stadigheten"
formuleres i litteraturen som et spørsmål om erfaring
og reallover. I gesimsdommen (Rt.
1939.766) vektla retten at det måtte "..regnes med den mulighet at deler
av en gesims av konstruksjon og materialer som den omhandlede kan falle
ned.." (s. 767). Hva gjelder frekvensen, gir vaksinedommen (Rt. 1960.841,
på s. 843) et eksempel på at 0.56 av 10.000 tilfeller er tilstrekkelig, dersom
de 0.56 er temmelig uavvendelige. Og gamle trær må erfaringsmessig gi tapt fra
tid til annen; når vinden blir for sterk.
Men
hendelser som den beskrevne tilhører vel i utgangspunktet dagliglivets risiko.
Her er risikoen likevel forøket ved at treet muligens tåler mindre vind enn
det ellers ville ha gjort; på grunn av hullene. Det var dessuten et massivt
tre, som kunne forvolde store skader om det falt. På den annen side vil der
ofte være mindre skader og svakheter i en trestamme, og der vil ofte finnes
store trær også i tettbygd strøk.
At
et tre blir brukket av vinden er en temmelig klassisk situasjon. At dette
medfører skade på tak er typisk. Rett nok kan liknende ting skje med andre
strukturer som har vokst eller er satt opp i høyden, men ikke på den samme
særpregede måten. Det er egenskaper ved treet som avgjør gangen i
skadetilfellet; vinden tar tak i kronen, svakheter i stammen brister osv.
De
ovennevnte kriterier fører frem til en samlet vurdering av hvem som er nærmest
til å bære risikoen. Treet står der av hensyn til PÅ og ektefellens
estetiske og faglige interesser. PÅ har foretatt en vurdering av risikoen,
basert på opplysninger som ikke er tilgjengelige for MK. Han er fagkyndig. Om
prognosen da viser seg å slå feil, kan det være naturlig at den bæres av PÅ
selv.
Men
dersom
denne
situasjonen utløser objektivt ansvar vil det si at eiere av fast eiendom får
en ganske kraftig begrensning i sin utnyttelse av eiendommen om man ønsker å
sikre sin posisjon. Det kan vel eventuelt også trekkes inn at det er tale om en
del av naturen her, at det er et villastrøk, og at det kanskje ikke vil være
like naturlig å gjøre eier objektivt ansvarlig i et slikt tilfelle som der
risikoen stammer fra et eller annet byggverk eller tiltak han har gjennomført. Igjen heller jeg mot at der ikke foreligger objektivt ansvar; en del
kandidater i motsatt retning. Også her bør løsningen være uten betydning for
karakteren.
Når
det gjelder naboloven, må det først
vurderes om PÅ har handlet "i strid med nokon føresegn i § 2-5". De
aktuelle
bestemmelsene er §§ 2 og 3. Det er klart nok at treet sto nærmere eiendommen
enn 1/3 av høyden, jfr. § 3. I forhold til huset er avstanden noe større, og
dette kan ha betydning for erstatningsvurderingen, men
så langt har ingen kandidater fått noe særlig ut av dette. Spørsmålet
blir først og fremst om
treet var "til skade eller særleg ulempe". Denne
vurderingen må suppleres med hvorvidt det var "nemnande om å gjere"
for PÅ å ha treet stående.
Etter
§ 2 blir vurderingstemaet hvorvidt det var "urimeleg eller uturvande"
til "skade eller ulempe". Her presiseres det i 1. ledd, 2. punktum at
en risiko ("at noko må reknast som farleg") dekkes av begrepet
"ulempe". Etter 3. ledd skal det påregnelige etter forholdene på
stedet hensyntas. Vurderingen vil ha sterke likhetstrekk med drøftelsene av
risikoen ovenfor.
Det
bør fokuseres på MKs handlemåte i forbindelse med samtlige tre
ansvarsgrunnlag, jfr. skl. § 5-2 og grl. § 9, 2. og 3. ledd. . At hun ikke tok
kontakt med PÅ for å få treet fjernet, undersøkt eller sikret, kan gi
inntrykk av at risikoen ble akseptert. På den annen side hadde PÅ kunnskaper
som ikke MK hadde. Et annet poeng er at treet allerede sto der da hun valgte å
kjøpe og bygge på parsellen.
Når
vinden likevel ville ha feid med seg treet (s. 3, Martes erkjennelse), kan det
stilles spørsmål ved om der er sammenheng mellom den aktuelle
"tilleggsrisikoen" (huller, råte) og skadeforvoldelsen. Er det
"tilleggsrisikoen" som har realisert seg? Nygaard behandler en del
tilfeller med flere aktuelle skadeårsaker på s. 329 ff., se særlig pkt. c)
på s. 330, pkt. f) på s. 331 og pkt. 6 s. 332-335.
Kandidater
som overhodet ikke får grepet om hva som skal drøftes mht. ansvarsgrunnlaget,
kan ikke bestå. De aktuelle rettsgrunnlagene presenteres klart i form av
anførsler fra MK. Det vil være et tegn på grunnleggende kunnskaps- eller
metodesvikt om kandidaten ikke klarer å få frem fungerende problemstillinger
på disse punktene.
For
øvrig vil kandidater kunne komme i faresonen hvis de sentrale spørsmål
drøftes på en klart utilfredsstillende måte, enten det blir for tynt, for
springende, for uklart, for vidløftig eller alt på en gang. Det kan ikke
settes opp uttømmende kriterier for bedømmelsen av drøftelsene. Noen sentrale
forhold skal likevel nevnes:
- |
Det gis pluss om argumentasjonen/momentene kommer klart og presist frem |
- |
Det gis pluss for ryddig/logisk struktur uten unødige gjentagelser |
- |
Det gis pluss for grundig drøftelse av vanskelige og avgjørende spørsmål |
- |
Det gis pluss for konsis behandling hvor dette er naturlig |
Det er
fare for at drøftelsene av ansvarsgrunnlag kan føre til en del dobbelt- (eller
trippel-) behandling. En rekke momenter er relevante så vel i forhold til
rolleforventning som etter det ulovfestede objektive ansvaret og etter
nabolovens § 9 jfr. § 2. Det bør ikke trekke for mye ned om kandidater kommer
i skade for å gjenta seg selv i så måte.
Gode
kandidater bør ha et visst grep om disse drøftelsene. Forståelse i forhold
til fastleggelse av risiko og tålegrense
bør honoreres kraftig. Gode kandidater bør også ha med noe om MKs
eventuelle aksept av risiko, men det kan overhodet ikke forventes at kandidatene
trekker RG 1987 s. 630 inn i fremstillingen.
Kandidater
som ser spørsmålet om årsakssammenheng og får noe fornuftig ut av dette,
bør også
honoreres. En god håndtering av dette punktet må gi grunnlag for et kraftig
løft, dersom behandlingen
for øvrig holder mål. Men det bør etter mitt syn overhodet ikke trekke ned om
man overser dette poenget.
Den
endelige fastleggelsen av nivå består selvsagt av en helhetsbedømmelse av
delbesvarelsen. Det ovenståede er derfor først og fremst ment som en
gjennomgang av de viktigste utgangspunkter ved sensureringen. Jeg står til
disposisjon for kommentarer og forslag.
Sist oppdatert 30. juli 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |