UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Praktikum.
Oppgaven
er todelt, første del Pengekrav, annen del Tingsrett.
Om
pensum og pensumslitteratur vises til oversikten som sensorene på 2 avd. skal
ha fått tilsendt.
Det nevnes at det i pengekrav kreves grundig kjennskap til rettsregler om betalingsforpliktelser, betalingsansvar og former for heftelse ved personflerhet (solidarskyldforhold m. v.) Det kreves kjennskap til bl.a. reglene om forbrukervern i kredittforhold, om oppgjør og etteroppgjør av pengekrav, -- renter og renteberegning, -- motregning etc.
Hovedlitteratur som dekker denne oppgaven er Bergsåker, Pengekravsrett 1994.
For tingsrett
kreves grundig kjennskap til bl. a.: særlege råderettar (servituttar) og det
krevs kjennskap til offentlegrettsleg regulering av utnytting av fast eigedom.
Hovedlitteratur er Falkanger, Tingsrett 5. utg. 2000.
Jeg har mht til denne endelige utgaven av sensorveiledning hatt samtale med alle de gjennomgående sensorer om oppgaven og besvarelsene.
Kravene i oppgaven er:
Lars krav om at Nina betalte kr 6.750 (Halvparten av avdrag og renter for første termin).
Jeg
går ut fra at kandidatene ser at oppgaven legger opp til at det ikke skal drøftes
om det foreligger avtalegrunnlag for kravet i og med at Lars aksepterte Nina sin
innsigelse her. Men kand må likevel finne et grunnlag for kravet så lenge det
fremdeles bestrides.
Grunnlaget
må her søkes i at det er et regresskrav som Lars fremmer. Han har
betalt til banken noe som etter det underliggende forhold også Nina hefter på.
(Det opprinnelige 1ån i
banken opptatt da de var samboere) .
I
Rt 1997 s. 1029 (dom om condiclio indebiti) - tilbakesøkingskrav -
uttalte Høyesterett at det følger av "alminnelige rettsgrunnsetninger at
den som har dekket en annens forpliktelse, normalt og som utgangspunkt, har et
regresskrav i behold. Det er avskjæring av regress som krever særskilt
hjemmel."
Mange
kand hjemler kravet ut fra en kombinasjon av hva som kalles
"hovedregelen" i norsk rett om felles forpliktelse og gjeldsbrevloven
§ 2 (mange bare med henvisning til gjbrl § 2) .
Det
blir her også ren rimelighetsvurdering, hvilket får betydning for Nina's
videre innsigelse som i realiteten betyr at Lars først må betale ut hele sin
del av gjelden (internt må man gå ut fra at, de hefter 50/50) før hun kan
kreves. Dette kan man ikke kreve emm og når de to er solidaransvarlig overfor
banken - i mangel av annet må det
legges til grunn - må Lars,
som av banken kan kreves for det hele - kunne kreve regress straks og etter
hvert som han betaler ned på (felles)lånet - i alle fall så lenge det ikke
betales ned mer enn lånevilkårene tilsier.
Dette
kan benevnes som et spørsmål om overskuddsregress og brøkdelsregress.
Hovedregelen antas å være brøkdelsregress. Bergsåker omtalte dette
"bare" i et petitavsnitt på s. 153. Svært få kand kommer i det hele
tatt inn på disse uttrykkene - men mange kommer til det samme resultat ut fra
alminnelige betraktninger over den praktiske situasjon for Nina og Lars.
Lars erklæring av motregning.
Dette
blir en tradisjonell motregningsdrøftelse av pengekrav. Slik som grunnlaget for
de månedlige betalingene på kr 1000 er opplyst i oppgaven, kan nok mye tyde på
at disse midlene ville være beslagsfrie etter dekningsloven § 2-5. Men her
skal sensorene være obs på at
beslagsretten (og ved det unntak fra beslagsretten) ikke er pensum til 2.
avd. Men Bergsåker er inne på det underliggende tema (for vår
problemstilling) på s. 265-265 mht innskrenkninger i motregningsretten, og
analogier til motregningsforbud i beslagsretten berøres der. Mange kand drøfter
emnet også ut fra analogi av motregningsretten i lønnsutbetalinger (aml) og
noen finner og fram ti1 dekningsloven.
Oppgaven
skulle ikke tilsi en gjennomgang av alle vilkår for motregning, men mange gjør
det.
Flere synes tro at spørsmålet om konneksitet er et vilkår
for motregning. Dette blir lite heldig. Konneksitetsvilkåret, om det er
innfridd, vil utvide motregningsretten i visse tilfeller. Dvs hvor for eks som
her motregning skulle forhindres på grunn av de nevnte innskrenkninger i
motregningsretten, vil - om konneksitetskravet er oppfylt, motregning likevel
kunne tillates.
I
Rt 1992 s. 504 uttaler høyesterett at når det foreligger flere avtaler må det
"påvises et tilknytningsforhold mellom dem som gjør det rimelig å si at
krav etter avtalene er oppstått i samme rettsforhold". (Dommen er referert
hos Bergsåker s. 249).
Lars krav på forsinkelsesrenter fra 10. mai 2000
Den
første drøftelse er utgangspunktet for forsinkelsesrenter, rentel § 2. Det
som er det "spesielle" i oppgaven er spørsmålet om det kreves
skriftlighet eller om det vil kunne godtas muntlighet her. Ordlyden i loven er
klar nok, det kreves skriftlighet, § 2 første ledd andre punktum. Det er i
forarbeidene uttalelse om at her skal skriftlig bety skriftlig( ! ). Kand kan
ikke forventes å direkte kjenne til forarbeidene på dette punkt, men må drøfte
dette på "vanlig" måte. De kan kanskje trekke på andre lover med
skriftlighetskrav og de diskusjoner som har gått på den samme problemstilling.
I lys av at det er forbrukere (det må drøftes i forb med lemping) og det vern
de bør ha, skulle jeg tro at kand faller ned på den rette siden? Vel det
varierer, noen bruker kjøpsloven og "henger seg opp i" poenget med en
"sterk" selger på den ene siden og den "lille" kjøper på
den annen side. I Renteloven er det ikke noen slik forutsetning, det fremgår av
forarbeidene, dvs det er ikke noe vilkår at det skal være en profesjonell utlåner.
Den
andre drøftelsen er som nevnt ovenfor spørsmål om rentes rente.
Rettssituasjonen er vel her nå ganske avklart, uten særskilt hjemmel kan det
ikke kreves rentes rente. Men det er et spørsmål i denne oppgaven om det
egentlig er tale om rentes rente. Lars har betalt renter og avdrag og gjort opp
med banken. Hans regresskrav overfor Nina er et nytt krav, dvs hans krav om
tilbakebetaling. Når dette ikke betales er det renter på hans krav i forhold
til Nina det er snakk om, og da er det jo ikke noe rentes renter det er tale om.
Ser kand dette blir jo "løsningen" enkel, og det hele kommer ned ti1
et spørsmål fra hvilket tidspunkt renten skal beregnes.
Ninas krav på lemping av rentekravet:
Det bør drøftes om Nina skal vurderes som forbruker, jf rentl § 4. Om lemping og sviktende økonomi - se Bergsåker side 201 - hvor det vises til at forarbeidene på dette punkt tilsier at man er restriktive, men viser til teoriens drøftelser om å ta hensyn til arbeidsløshet og samlivsbrudd ved lempingsavgjørelse. Terskelen for bruk av lempingsregelen skal være høy, dette er poenget kand må få frem.
Påstanden
i tvisten er at den planlagte utbygging var ulovlig i forhold til huseierne i
Kjerrdalen.
Grunnlaget
ligger i en avtalebasert servitutt, negativ servitutt, som skulle hindre videre
utbygging.
Jeg oppfatter Tobias, når det sies i oppgaven at han ville måtte respektere avtalene så langt de rakk; at ved dette godtas at det er en negativ servitutt som gir et utbyggingsforbud. Mao for kandidatene skulle det være unødvendig å drøfte om det er et servitutt og om evt tolke innholdet i det.
Det første spørsmål som kand da bør ta opp er innsigelsen om at Tobias ikke er bundet av avtalen (det var jo faren Peder Ås som inngikk den).
Det
blir da et spm om avtaleparten "selgeren" skal holdes så bokstavelig
at om området overføres til sønnen, Tobias, så gjelder ikke lenger klausulen
(på samme måte som om området var solgt til en annen og da at klausulen da i
realiteten skulle falle bort på grunn av at den opprinnelige selger er ute av
bildet).
Ut
fra slike betraktninger tror jeg de fleste kommer til at klausulen gjelder også
om Tobias står som ny eier eller faren Peder.
Noen
drøfter også, eller i stedet for dette bare om servitutten er reell eller
personlig. Det må i og for seg være greit nok. Dvs følger den eiendommene
spiller ikke personskiftet noen rolle.
Dersom kand skulle oppfatte oppgaveteksten mht til at Tobias ville respektere avtalene som om at avtalen innebærer en negativ servitutt, men han ellers motsetter seg å være bundet bør da kandidatene i disse drøftelsene vurdere spm som om klausulen er tinglyst (oppgaven skulle vel tilsi at det kun var inntatt i kjøpekontrakten og - antagelig - ikke i skjøte) , betydningen av at Tobias ikke kjente avtaleklausulen. Få kand tar opp denne vinklingen.
Hovedspørsmålet i del 2 blir likevel spm om den negative servitutt faller bort, og her bør kand kunne se 2 grunnlag:
Det ene er bortfall på grunn av den kommunale regulering. Denne problemstilling er temmelig lik den i Rt 1995 s. 904 (Gjensidige) og som er omtalt i pensumlitteraturen hos Falkanger Tingsrett på side 189 og på s. 225/226.
Den andre problemstillingen er om klausulen faller bort på grunn av utviklingen. - Dette er også tema i forbindelse med Gjensidige dommen, se hos Falkanger til dette på side 189 i forbindelse også med omtale av Gjensidige dommen.
Falkangers
oppfatning av dommen er at en reguleringsplan tilsidesetter en negativ servitutt
som er til hinder for utbygging i samsvar med planen.
Jeg går ikke nærmere inn på dette her, viser til
Falkangers bok på dette punkt som de gjennomgående sensorer forutsettes ha for
hånden.
MEN vær obs på at Nordtveit har en sterk kritisk
artikkel (kritisk til Gjensidige dommen) i Kart og Plan 1998 som også Falkanger
viser til i fotnotene.
Besvarelsene viser først at kanskje bare 1/2 av kand
i det hele nevner Gjensidige dommen. Og de som gjør det får ikke stort mer ut
av det enn å nevne dommen og konstatere at ved det faller den negative
servitutt bort når reguleringsplanene foreligger.
Når
det gjelder bortfall på grunn av utviklingen, så spørs
det om i hvilken grad kand ser at det kan være noe forskjellig alt etter
hvilken type klausul det er tale om, og det må nok foretas en mer konkret
vurdering av innholdet i klausulen jevnført med utviklingen og strøket som berøres.
(Dette med arten av klausul synes ikke berørt av kandidatene).
Det foreligger forresten en ny dom fra Agder
lagmannsrett avsagt 23. jan. 2001 og som kand neppe kan forventes kjenne til.
Denne dom går på lignende problemstillinger og tar et slags "oppgjør"
med Gjensidige dommen og søker vel å redusere noe det prinsipielle til en mer
konkret vurdering (som da åpner for et annet resultat enn om man
"slavisk" skulle følge Gjensidige dommen) .
Selv
om kandidatene ikke skulle kjenne noe videre ti1 Gjensidige dommen, må de
forventes å drøfte de to problemstillingene. Men den kand som er ukjent med
domspraksis her, ville jeg tro kanskje prøvde drøfte utviklingsaspektet, mens
det mer reguleringsmessige kom i bakgrunnen. Dette har også vist seg under
sensuren. Dvs det er ikke unaturlig at en (2. avd.) kandidat
legger vekt på at i forholdet utbygger og villaeiere så binder klausulen, selv
om kommunen vedtar en arealplan som tillater utbygging, og da gjør dette kort,
mens hovedvekten på drøftelsene blir på "utviklingen".
Ingen kand er inne på, og det kan ikke forventes uten 4. avd. kunnskap om
ekspropriasjon og rådighetsinnskrenkninger - at staten kan vedta rådighetsinnskrenkninger
i stor utstrekning uten at det kan kreves erstatning. Ut fra slike betraktninger
skulle man også kunne komme til at arealplanene, når det vedtas "på
rette måte" i realiteten gjør at en negativ servitutt faller bort, da vil
det som regel ikke kunne kreves erstatning.
Men
de fleste kand vinkler del 2 inn mot at servitutten faller
bort på grunn av utviklingen i det strøket servitutten dekker.
Noen
bruker naboloven - det blir lite heldig - bortsett fra at mange av
momentene og vurderingene vil bli de samme som ved bruk av servituttloven.
Det som ofte byr på problemer med todelte oppgaver, er hvordan forholdene mellom dem skal bedømmes, og ikke minst hva som
skjer om det er stryk på den ene del.
I utgangspunktet bør deloppgaver vurderes likt om
det ikke fremgår av oppgaveteksten at noe annet skal skje. Så denne del av
vurderingene skulle ikke - i utgangspunktet - by på problemer her.
Men
jeg har følelsen av at del 1 er mer omfattende enn del 2. (Dette har vist seg i
denne oppgaven). Og ved praktikum kan
man ikke bruke det utgangspunkt som jeg tar foran, dvs praktikum bør vurderes
mer konkret ut fra antall problemstillinger som reises i hver del. Dette må være
den mest naturlige måte å vurdere deloppgaver ved praktikum. Det er forresten
ofte mer tilfeldig hvordan man deler
opp praktikum i deler, selv om det ikke helt slår til i denne oppgaven.
Jeg
vil derfor legge til grunn at del 1 nok blir mer omfattende enn del 2 og
at det derfor, i den grad man vurderer hver del isolert karaktermessig, så må
del 1 vektlegges mer. Men det er i praktikum ikke noe slikt behov for å vurdere
hver del for seg karaktermessig og så slå
dette sammen. Det er egentlig
en rekke drøftelser som må vurderes,
og da om man har fått med
seg de forskjellige problemstillinger etc og så sette karakter etter en
helhetsvurdering .
Stryk på den ene del fører derfor ikke med seg noen
automatikk i form av stryk for dagen. Vi har ingen slik regel. Derimot har man
tradisjonelt slått "hardt" ned på en kandidat som har puffet et fag.
For at det skal skje må det i alle
fall være åpenbart at faget er puffet. Uansett vil det måtte skje en
helhetsvurdering av besvarelsene, dal skal til syvende og sist fastsettes en
karakter for dagen som samlet gir uttrykk for prestasjonene.
I
motsetning til
vurderingene for eksamen som helhet, skal det emm ikke gis et ekstra stryktillegg om en deloppgave ikke
er bestått.
Den
laudable kand har med kravene og ser grunnlag/innsigelser. Om ikke alle
innsigelsene tas opp skulle det ikke hindre en laud.
Den
laudable kand bør kjenne noe rettspraksis, det kan ellers bli vanskelig
å få fullgode drøftelser på alle områder. Strykkandidatene er som regel
det enkleste å vurdere, her er det som regel i tillegg til svake og
ufullstendige drøftelser også ofte rot i fremstillingen og systematikken. Det
er noe som går igjen og stryk virker som regel helt håpløst. Det skulle være
mulig å gjøre det meget godt på oppgaven. Men det forutsetter ikke bare godt
kjennskap til litteraturen på området (innenfor pensumslisten), men og god
kjennskap til relevant domspraksis. Uansett må metode og det å kunne stille
problemstillinger få vekt ved vurderingen - men som regel er det jo en
sammenheng her med innholdet i drøftelsene.
Det
viser seg at de fleste har mest å si på del 1, de1 2 blir ofte kortere, men da
ut fra at det der kun er 2 hovedproblemstillinger. Nivået synes ikke være
spesielt godt, men de fleste får med noe slik at stryk unngås. Det som kanskje
kan sies mer generelt er at denne praktikum (med pengekrav og tingsrett -
tradisjonelt fag som kommer senere på studiet) viser juridisk umodenhet hos
mange kand. Overgangen fra grunnfag til pengekrav/tingsrett synes være stor for
mange.
Sist oppdatert 02. oktober 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |