UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 2. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
1. Oppgaven gjelder et
sentralt emne og burde være forholdsvis enkel å besvare. Jeg ville tro at
mange besvarelser vil preges av avskrift av loven - som er helt forståelig. Det
er vanskelig å stryke på en slik oppgave og antagelig vil kunnskapsrike
kandidater ha problemer med å skille seg ut. Mer om dette etter jeg har lest
besvarelser.
Påfallende
mange skriver vesentlig mer om § 38/39/41 enn om § 79 og videre. Del 2 er hos
mange på bare 3-4 sider. Avskrift av loven preger del 2 langt mer enn første
del. Det er som antatt lite stryk.
2.
Anbefalt litteratur: |
Lødrup Familieretten 2. utg. 1994. Emnet er behandlet i § 7 og § 8. |
Oppgaven gjelder ektefellers underholdsplikt - forholdet til barna faller utenfor, Det er -heldigvis - få som går grundig inn på forholdet til barna og barneloven. Videre skal både underholdsplikt under ekteskapet og bidrag ved separasjon og skilsmisse behandles. Rett til pensjon faller utenfor oppgaven.
Annen litteratur: |
Holmøy/Lødrup Ekteskapsloven med kommentarer. |
3. Lovreglene finner vi i dag i ekteskapsloven kap. 7 og 16. Tilsvarende regler fantes før i ektefelleloven og ekteskapsloven.
Poenget med en sensurveiledning for en slik oppgave må primært være å kommentere eventuelle problemer i besvarelsene, typiske svakheter/misforståelser og for å gi veiledning for bedømmelsen. Når det gjelder det rent faglige vil jeg bare kort nevne det viktigste.
1. Hovedregel er § 38 første
ledd første setning. Bestemmelsen omhandler felles hushold/behov, oppfostring
av barna og hver ektefelles særlige behov. Særlige behov kan være klær,
tannlege, legeutgifter.
2. Annet punktum omhandler hvordan pliktene oppfylles. Det skjer ved
tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. Loven
regulerer ikke selve omfanget - det må vurderes individuelt
3. Annet ledd. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den
andre til å dekke slike utgifter En ektefelle dog å bruke primært egne midler
til eget underhold. En ektefelle kan gi kontant midler utover den man plikter
etter loven. Normalt vil det mottageren eventuelt sparer av dette ikke senere
kunne kreves tilbake. Et lignende tema er berørt i Rt 1996 s. 486 hvor HR kjæremålsutvalg
uttalte: "Når den ene ektefelle betaler vesentlig mer enn det som følger
av § 38 av de daglige utgifter og den annen ektefelle derved gis anledning til
å legge opp kapital i fast eiendom, vil man kunne komme utenfor det som etter
§ 38 kan anses som forsørgelse".
4. § 38 gjelder kun under samlivet
5. Annet ledd annet punktum omhandler mislighold, av underholdsplikten.
Regelen har antagelig liten praktisk betydning I den forbindelse kan det være
greit å nevne § 41 som omhandler retten til å stifte gjeld på begge
ektefellers ansvar. § 41 omhandler det daglige hushold og den enkelte
ektefelles nødvendige behov. En del kandidater skriver uforholdsmessig mye om
§ 40/41.
6. § 39 omhandler ektefellens opplysningsplikt om forhold.
Regelen har størst praktisk betydning ved separasjon og skilsmisse.
Disposisjonen gir seg selv her - man starter på § 79 og går videre.
1. § 79. Hovedregel er første
ledd. Underholdsplikt opphører ved separasjon og skilsmisse samt samlivsbrudd.
2. Unntaket. I visse tilfelle kan en ektefelle få bidrag fra den annen.
Det er naturlig å begrunne hvorfor man har tatt med en regel i loven om dette.
§ 79 annet ledd. Vilkåret er at evnen til underhold er blitt dårligere som følge
av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet.
Bidrag er bare aktuelt hvor en ektefelle ikke kan skaffe tilstrekkelige
inntekter på egen hånd. Videre må ekteskapet være årsak til at man ikke kan
underholde seg selv.Tredje ledd. I andre tilfeller kan bidrag gis hvis særlige
grunner taler for det. Dette er en snever unntaksregel. I Rt. 1987 s. 467 ble
det bla. lagt vekt på hustruens uførhet. Det ble også uttalt at de to regler
vil kunne gripe over i hverandre. Også i Rt. 1992 s. 1098 var uførhet et
moment. Både i annet og tredje ledd brukes ordet "kan" Det beror
derfor på en rimelighetsvurdering om bidrag skal tilkjennes
3. Utmåling § 80.
Utgangspunktet er at en ektefelle må utnytte sine egne ervervsmuligheter.
Ektefellens behov må vurderes ut fra dette. Loven nevner selvsagt den
bidragpliktiges evne. Et moment er om den som krever bidrag mottar midler fra
folketrygden.
Resultatet av
oppgjøret kan tillegges vekt. At den bidragpliktige også betaler bidrag til
barn vil påvirke evnen. Normalt fastsettes bidrag som løpende bidrag. Når særlige
grunner foreligger kan det fastsettes et engangsvederlag. Engangsbidrag ble drøftet
i Rt. 1992 s. 1098. Det ble her fremhevet at hustruen kunne kjøpe en
hensiktsmessig leilighet og vært økonomisk uavhengig av mannen. Resultatet l
saken ble løpende bidrag uten tidsbegrensning.
4. Varighet. § 81. Man har følgende muligheter., Begrenset tid på
inntil 3 år. Dette er lovens hovedregel. Lengre tid enn 3 år. Eks. kan være
hvor omsorg for barna begrunner bidraget Ingen tidsbegrensning/ livsvarig. Dette
ble resultatet i Rt. 1992 s. 1098. I RG 1995 s. 714 ble bidrag fastsatt uten
tidsbegrensning. Momenter var hustruens alder og helse. I RG 1996 s. 475 ble det
også fastsatt bidrag uten tidsbegrensning. Ekteskapet hadde vart 22 år og
hustruen hadde hatt omsorgen for et handicapped barn.
Annet ledd bør kort nevnes.
5. Fastsettelse av bidrag. § 83.
Avtale. En ektefelle kan allikevel senere kreve avgjørelse fra domstolene om
bidragspørsmålet. Domstolene. Bidragsfogden.
6. Bortfall. § 82.
Når den bidragspliktige dør. Når den berettigede inngår nytt ekteskap.
Bortfall er da automatisk og endelig. Nytt samboerforhold medfører ikke
bortfall. Det kan imidlertid være et argument for endring § 84.
7. Endring. § 84.
Bidrag kan endres eller oppheves når "særlige grunner" foreligger.
Dette innebærer at det må ha skjedd en vesentlig endring i evne eller behov. I
annet punktum finnes en snever unntaksregel for forfalte bidrag.
8. Reglene finnes her i lov om innkreving av underholdsbidrag av
9.12.1955. Det kan neppe forutsettes noen grundig behandling av dette.
Eksamenskrav: |
Grundig kjennskap til vanlege skadebotreglar, særleg om ansvarsgrunnlag og årsakskrav. Kjennskap til lovregulert ansvar på sentrale livsområde. |
Tilrådd litteratur: |
Nils Nygaard: Skade og ansvar, 4. utg. 1992, kap. 4-7, med unntak av kap. 7, I-II og VII. I Nygaards lærebok er emnet i første rekke behandlet på s. 373-384 og s. 315-322. |
Annen litteratur: |
Peter Lødrup: Lærebok i
erstatningsrett (Oslo 1995), s. 314-329, |
Emnet er blitt dekket på forelesninger og manuduksjoner. Det er også gitt tilbud om seminarer i erstatningsrett til studentene på annen avdeling. Emnets behandling på seminarene kan nok ha variert en del.
Anvendelse av § 5-1 forutsetter at
vilkårene for erstatningsansvar er oppfylt på skadevoldersiden. Bestemmelsen
regulerer spørsmålet om erstatningen skal reduseres eller falle bort. Vilkårene
for at en slik rettsvirkning kan bli aktuell er at skadelidte har
"medvirket" til skaden ved "egen skyld". Hvis disse vilkår
er oppfylt, "kan" erstatningen settes ned eller falle bort, jfr. §
5-1 nr. 1. I bestemmelsens nr. 2 følger en form for presisering av regelen vedrørende
medvirkning ved unnlatelser, mens nr. 3 gjør det klart at læren om passiv
identifikasjon kan anvendes. De fleste kandidater bruker en disposisjon som følger
lovens oppbygning, og dette fungerer etter mitt skjønn helt greit.
Mange skriver
noe om de legislative hensyn bak regelen, og dette må være positivt. Det er i
første rekke hensynet til skadevolder (avgrensningshensyn), prevensjonshensyn
og alminnelige rettferdighetsbetraktninger som ligger bak § 5-1. Godt
orienterte kandidater nevner at prevensjonshensynet står sterkere ved
tingsskade enn ved personskade.
Bestemmelsen i
§ 5-1 får anvendelse for økonomisk tap og menerstatning men ikke for
oppreisning, jfr. lærebokens s. 374.
Bestemmelsen i
§ 5-1 nr. 1 nevner både "direkte skadelidte" og "erstatningssøkeren".
Grunnen er at regelen ble konstruert med tanke på forsørgertapsituasjonen, jfr.
Ot.prp. nr. 75 (1983-84) s. 64 annen spalte. Dette er ikke nevnt i læreboken,
men mange kandidater gjør likevel et poeng ut av ordlyden her.
Kandidatene bør få frem at
"medvirket" innebærer et krav om årsakssammenheng mellom skadelidtes
ferd og skaden. Dette spørsmålet ved gå på om skadelidte ved annen handlemåte
kunne ha avbrutt den faktiske årsakssammenhengen skadevolder hefter for, jfr.
Nygaard s. 375.
Når det
gjelder vilkåret "egen skyld", må dette tolkes slik at det omfatter
både forsett og "alle grader av relevant uaktsomhet", jfr. Ot.prp.
184-85 s. 64. Mange henfaller til
en generell redegjørelse for culpanormen. Dette er etter min oppfatning mindre
skjønnsomt og bør ikke gi full uttelling. Det interessante spørsmål er om
culpanonnen for skadelidte skiller seg fra den som gjelder for skadevolder. De
dyktigste kandidater kan få noe ut av dette, særlig på bakgrunn av det
Nygaard skriver på s. 318.
Barn som er for unge til å ha selvskyldevne, faller utenfor bestemmelsen, jfr. § 5-1 nr. 1 siste punktum. Også for barn eldre enn ti år, vil den skjønnsmessige vurdering etter "kan"- regelen lett lede til at § 5-1 ikke kommer til anvendelse, jfr. Nygaard s. 377 og henvisningen til forarbeidene.
Spørsmålet om selvskyldevne reiser også problemer i forhold til sinnssyke og personer som har medvirket til skade i selvforskyldt rus, jfr. læreboken s. 377-378. For sinnssyke er det et poeng at man i praksis har lagt til grunn et relativt system, slik at det ikke blir avkortning dersom sykdommen har innvirket på medvirkningen.
Bestemmelsen i § 5-1 må forstås slik at skadelidte kan få redusert sin erstatning også på objektivt grunnlag. Dette kan nøyaktig hjemles i "eller forhold" i § 5-1 nr. 3.
Kandidatene bør få frem at
medvirkning kan bestå i unnlatelse som nevnt i § 5-1 nr. 2. Lovtekstens krav
til skadelidte etter denne bestemmelse må tolkes i samsvar med den alminnelige
culpanorm, jfr. Nygaard s. 380. Etter ordlyden kan det synes som om nr. 2.
omfatter skadelidtes forhold etter at skaden er skjedd, men Nygaard
hevder med støtte i forarbeidene at regelen ikke skal forstås slik, jfr. s.
379 og petitavsnittet på s. 376. Bestemmelsen i § 5-1 nr. 2 tar sikte på å
regulere konsekvensene av skadelidtes ferd før skaden oppstår, jfr. også Lødrup
s. 320. Andre teoretikere, deriblant Ryel, har uttrykt seg i motsatt retning. Lødrup
nevner forøvrig at man kan innfortolke i regelen en plikt til å
begrense skadens omfang også etter at skaden er skjedd (s. 320). I
praksis har man lagt denne sistnevnte forståelse til grunn uten at forholdet
til forarbeidene er nærmere drøftet, jfr. "Leiebildommen" Rt. 1992
s. 1469 (på s. 1471). De fleste overser denne problematikken, og mange unnlater
å sondre mellom skadelidtes plikt før og etter at skaden har inntrådt. En god
besvarelse bør etter min oppfatning være noe mer nyansert vedrørende forståelsen
av nr. 2.
Når det
gjelder vurderingen av reduksjonens omfang, bør studentene få frem de
forskjellige momentene i § 5-1 nr. 1 første pkt. i.f. Det sentrale er at både
skadelidtes grad av skyld ("atferden")og hvilken andel av årsaksbildet
som kan tilbakeføres til ham, har betydning. Det sistnevnte kan forankres i
"og dens betydning for at skaden skjedde". I vurderingen må man på
tilsvarende måte ta hensyn til skadevolders skyld og hvilket bidrag til skaden
han står for, selv om det ikke uttrykkelig er nevnt i lovteksten, jfr. Nygaard
s. 383 og Lødrup s. 321. Svært mange har problemer med å få klart frem
vurderingstemaet her, til tross for at ordlyden gir god hjelp. I og med at dette
er en helt sentral avveining i § 5-1, synes jeg det er grunn til å vektlegge
kandidatenes presisjonsnivå på dette punktet.
Lødrup nevner at det kan ha betydning for ansvarsfordelingen
om skadevolder hefter på objektivt grunnlag, og det er positivt om kandidatene
får frem denne nyansen. Det samme gjelder dersom man også kan si noe om
betydningen av at skadelidte hefter på objektivt grunnlag.
Lovtekstens
"forholdene ellers" gir rettsanvenderen en vid adgang til skjønnsutøvelse
og det er bra dersom kandidaten understreker nettopp dette. Spørsmålet om
skadevolder har forsikringer eller burde hatt det vil her kunne være relevant,
jfr. Ot.prp. nr. 75 (1983-84) s. 64. Nygaard
holder åpent for at man også kan ta hensyn til om det er sosialt forsvarlig å
avkorte, særlig hvor skadene er store, se s. 384. Noen rubriserer dette poenget
under "omfanget av skaden", og dette må vel aksepteres, jfr. at Ryel
(s. 237 flg.) har vært inne på dette. (Forfatteren konkluderer forøvrig med
at "skadens omfang ikke er et selvstendig moment under § 5-1, se s. 239.)
En god besvarelse bør inneholde noen
hovedtrekk vedrørende passiv identifikasjon, jfr. § 5-1 nr. 3. Dette emnet er
tidligere gitt som halvdagsoppgave til eksamen (vår 1995), og det er således
mulig å skrive en god del på dette punktet. I § 5-1 er passiv identifikasjon
imidlertid bare ett av mange problemområder som bør tas opp, og studentene kan
derfor behandle emnet tilsvarende overfladisk. Et sentralt poeng er at det er
snevrere adgang til passiv identifikasjon ved personskader enn ved
formuesskader. I forhold til passiv identifikasjon ved forsørgertap har
justiskomiteen uttalt at dette som hovedregel ikke skal skje. De etterlattes
krav skal "alminneligvis stå på egne ben", jfr. Ot.innst. nr. 92
1984-85 s. 6 annen spalte. Synspunktet ble fulgt opp i Rt. 1990 s. 829, jfr.
Nygaards behandling av dette på s. 320.
En del
kandidater berører det vanskelige spørsmål om når skadelidtes ferd får den
betydning at påstått skadevolder ikke blir ansvarlig. I noen tilfeller vil,
skadelidtes forhold være så dominerende i bildet at det ikke blir plass for
noen ansvarlig skadevolder, jfr. som eksempel situasjonen i
brannslukkerapparatdommen, Rt. 1957 s. 985 og hengebrodommen Rt. 1964 s. 446.
Denne situasjonen ligger strengt tatt utenfor § 5-1 idet det nettopp ikke vil
bli tale om noen fordeling av ansvar i en slik situasjon. I praksis er det
imidlertid en glidende overgang mellom den nevnte situasjonen og det forhold at
erstatningen "faller bort" jfr. § 5-1 (jfr. på dette punkt Ryel s.
199). I tillegg gjelder problemet egentlig å fastlegge grensen for hvilket
anvendelsesområde § 5- l. Jeg synes derfor det kan forsvares at denne
problemstillingen tas opp. Dette vil bl. a. innebære en behandling av emnet
"rolleforventning til skadelidne", jfr. læreboken, s. 304-305, jfr.
også Ryels behandling på s. 198-204. En presis berøring av disse spørsmål bør
honoreres. Behandlingen av dette emnet må likevel ikke gå på bekostning av
oppgavens kjernestoff.
Mange
kandidater refererer imidlertid ukritisk dommer av denne typen (jfr. også
Tirrannadommen Rt. 1970 s. 1154 og brannmanndommen Rt. 1988 s. 174), uten å
presisere at de ikke direkte gjelder anvendelse av § 5-1. Dette røper etter
mitt skjønn en noe sviktende oversikt. Mer akseptabelt er det dersom dommene
brukes som illustrasjon av hvordan skadelidtes forhold kan få betydning, men
også her er det spørsmål om kandidatens presisjon i håndteringen av stoffet.
For karakteren laud må som
utgangspunkt kreves at vesentlige deler av det ovenfornevnte er berørt. Det bør
legges vekt på om kandidaten behandler stoffet med presisjon og om emnet
plasseres riktig i forhold til øvrige erstatningsregler.
Etter å ha
rettet ca. 50 oppgaver, er det et relativt lite antall som ligger an til stryk.
De fleste klarer å få noe ut av bestemmelsens ordlyd kombinert med alminnelig
erstatningsrett. I vurderingen av om en kandidat bør strykes bør det etter
mitt skjønn vektlegges om deler av bestemmelsen er grunnleggende misforstått.
Eksamenskrav: |
|
|
Grundig kjennskap til lovforståing når det gjeld sentrale omgrep i lov om folketrygd, så som uføreomgrepet, sjukdomsomgrepet. |
Tilrådd litteratur: |
|
|
Nils Nygaard og Gudrun
Holgersen: Trygderett, undertittel: Lovforståelse - analysemetode og
begrep, 2. utgave, Bergen 1996. |
Oppgavens emne er behandlet i lærebokens
kap. 7, på s. 262-272. 1 tillegg vil Trygderettens kjennelse nr. 1007/83, som
er inkludert i "tilrådd litteratur" ha spesiell interesse for
oppgavens siste del. Kjennelsen er vedlagt denne veiledningen.
Oppgaven
faller naturlig i to deler, men det må anses som et pluss dersom kandidaten
viser forståelse for lovens system ved å plassere vilkårene i forhold til
hverandre.
Det er etter
min oppfatning mindre skjønnsomt å skrive utfyllende om andre rettsvilkår enn
de oppgaveteksten oppgir. For begge delene må oppgavens form, med henvisning
til bestemte vilkår i en større kontekst, tale mot at man drøfter innholdet
av andre vilkår.
1) "alene om omsorgen " jfr.§ 12-1
Innledningsvis bør rettsvilkåret plasseres i en sammenheng. Det kan eksempelvis nevnes at dette er et sentralt vilkår for å få ytelser etter kap. 12 . Oppgavens formulering inviterer til en tolkning av rettsvilkåret og oppgavens kjerne er dermed å få frem innholdet i vilkåret.
Non kandidater redegjør for hvilke
"barn" omsorgen refererer seg til, jfr. § 12-1 første ledd, og hva
det vil si å være "skilt eller separert", jfr. 12-1 første ledd jfr.
annet ledd med forskrift. Dette må anses som perifert stoff som ikke kan gi
full uttelling, jfr. det som er nevnt om avgrensning ovenfor.
Mange skriver
at formålet bak regelen er å gi stønad i en overgangsperiode til avhjelp av
en vanskelig livssituasjon for personer som presumptivt er svakt stilt økonomisk.
Dette må være greit ( - også om det knyttes til "lever sammen" som
bortfallsregel, se prinsippkjennelsen, særlig s. 85).
Den av foreldrene som faktisk har
barnet boende hos seg, anses i utgangspunktet for å være "alene om
omsorgen". At vedkommende innleder et samboerforhold med en ny partner, en
som ikke kan være far til barnet, er ikke diskvalifiserende. Det samme gjelder
dersom barnets besteforeldre rent faktisk har en stor del av omsorgen for
barnet. Det er den juridiske forsørgelsesplikt som er avgjørende i forhold til
"alene om omsorgen", jfr. lærebokens s. 263. En modifikasjon her utgjør
likevel den situasjon at den enslige forsørger reélt overlater hele omsorgen
til andre. Det typiske eksempel er hvor alenemoren lar sine foreldre fullt og
helt ta seg av barnet. Det kan nevnes at denne typen trygdesøkere ikke bør
motta stønad, fordi dette vil ha karakter av misbruk av lovens ordning.
Kravet om at
trygdede har omsorgen "alene" er et selvstendig vilkår for å få stønad,
men kan likevel ses i sammenheng med regler om bortfall av stønad. Grensen for
når man mister status som alene om omsorgen vil ofte falle sammen med grensen
for når man anses å "leve sammen rned" den andre av foreldrene, jfr.
§ 12-4. Det er fint om kandidaten får frem noe om denne sammenhengen, men den
nærmere fremstilling av denne grensen må mest skjønnsomt henskytes til
oppgavens andre del.
Vilkåret
"alene om omsorgen" må avgrenses mot den situasjon at den andre av
foreldrene har en stor del av omsorgen for barnet. På dette punktet er regelen
i § 12-1 første ledd presisert i § 12-1 fjerde ledd første punktum. Man er
bare alene om omsorgen dersom man "varig har klart mer av den daglige
omsorgen for barnet enn den andre av foreldrene". Dette må tolkes som et
krav om at man har mer en halvpart av omsorgen, og helst slik at denne grensen
overstiges med en viss margin, jfr. "klart". Men marginen trenger
klarligvis ikke være så stor at den trygdede har 2/3 av omsorgen. Dette følger
av at man i trygdepraksis har lagt til grunn at omsorg i forbindelse med samværordning
som tilsvarer opp til 1/3 del av omsorgen ikke diskvalifiserer i forhold til
"alene om omsorgen". Videre sier forarbeidene til bestemmelsen i §
12-1 fjerde ledd at denne praksis skulle liberaliseres. Om dette viser jeg til lærebokens
s. 263-264.
Et problem er
hvordan man skal vurdere foreldre som deler omsorgen i forhold til "varig
... klart mer". Utgangspunktet er at ingen av foreldrene er "alene om
omsorgen" i disse tilfellene. I rundskriv fra Rikstrygdeverket fremgår det
likevel at foreldre som deler omsorgen slik at hver har den daglige omsorg i mer
enn seks måneder kan få stønad. Dette gir et tolkningsbidrag til
"varig".
2) "lever sammen med" jfr. § 12-4
Bestemmelsen i § 12-4 annet ledd er
en regel om at stønad etter kap. 12 faller bort dersom den ugifte forelder som
har fått stønad fordi vedkommende er aleneforsørger, "lever sammen
med" den annen forelder (eller med tidligere ektefelle som ikke er forelder
til barnet). I en slik situasjon faller de hensyn som ligger bak stønaden bort,
og det er derfor behov for en avgrensningsregel. Det valgte kriterium
"lever sammen med", har imidlertid voldt en del problemer i praksis.
En viktig årsak til dette ligger i de bevisproblemer trygdeetatene står
overfor i disse tilfellene.
Prøven i
denne oppgaven består i å fremstille det ovenfor nevnte problemområdet. Dette
vil dels innebære å anvende de forskjellige rettskildefaktorer som
tolkningsmomenter for en presisering av innholdet i lovens regel.
Innledningsvis kan kandidatene med
fordel skrive noe om hvor vilkåret er plassert i lovens system. Det kan være
et poeng å nevne at "lever sammen med" er en del av en regel som medfører
at stønaden faller bort. Dersom det ikke er gjort tidligere, kan det være nærliggende
å få frem forholdet mellom regelen i oppgavedel 1 og den som nå skal
behandles.
Mange skriver
imidlertid mye om hvilke personer den trygdede ikke kan "leve sammen
med", jfr. de forskjellige
variantene i § 12-4 annet ledd, herunder bevisspørsmål knyttet til hvem som
"ikke kan utelukkes å være faren", jfr. samme lovsted i.f. Oppgaven
inviterer etter min oppfatning ikke til dette, og en omfattende redegjørelse
for dette stoffet bør derfor ikke gi full uttelling.
For tolkningen
av rettsvilkåret er det naturlig å ta utgangspunkt i forskriften av 1980 som
er vedlagt. Her skal man særlig merke seg § 1 annet ledd bokstav a) som
fastsetter at partene som hovedregel anses å leve sammen selv om de bor i hver
sin leilighet. Jeg henleder også oppmerksomheten på bokstav b) i samme
bestemmelse som åpner for at partene kan anses å leve sammen selv om de -
midlertidig - ikke bor sammen.
Kandidatene bør
også skrive noe om forholdet mellom "lever sammen med" og regelen i
§ 18-15 som trådte i kraft 1. januar 1994. Regelens hovedformål var å
likestille visse typer samboerforhold med ekteskap i relasjon til trygdereglene.
Som man vil se er lovteksten i § 18-15 inspirert av innholdet i forskriften,
men det er likevel en liten forskjell, jfr. at lovtekstens unntak bare gjelder
for boligblokk/leiegård med mer enn fire enheter, samtidig som "særlige
grunner" fra forskriftens litra a) annet punktum er erstattet med et
simpelt "kan". Det er diskutabelt om nyansen her innebærer noen
realitetsforskjell, jfr. lærebokens s. 266-267. Her skal særlig nevnes at man
i trygdepraksis har lagt til grunn at forskriftens uttrykk
"boligblokk/leiegård" innebærer et krav om nettopp fire boenheter
eller mer.
Mye tyder på
at § 18-15 ikke får anvendelse for aleneforsørgere, og at man bør løse
problemene knyttet til "lever sammen" i kap. 12 ut fra regelen i §
12-4 med tilhørende forskrifter. Jeg viser til at forarbeidene til § 18-15
sier at regelen ikke vil få betydning for enslige forsørgere, at hverken §
12-4 eller forskriften ble endret ved lovvedtagelsen, og at rettspraksis ikke
har trukket inn § 18-15 i relasjon til kap. 12 (se Gulatings dom i sak 530/94,
vedlagt).
Om kandidatene
lar § 18-15 få direkte anvendelse på vårt problem, bør dette likevel ikke
vurderes for strengt. Jeg viser til at det ikke fremgår klart av læreboken at
regelen neppe har direkte betydning for tolkningen av § 12-4 annet ledd, jfr. særlig
henvisningene til bestemmelsen på s. 271. Dyktige kandidater kan uansett få
frem juridiske poenger her. Et særlig interessant punkt er at en eventuell
anvendelse av § 18-15 vil medføre at det ikke består noe lex-superior-problem
i forholdet mellom § 12-4 og forskriften (se nedenfor).
Forøvrig kan tolkningsproblemene drøftes
med utgangspunkt i, de i læreboken omhandlede kjennelser som har falt i
trygderetten. Helt sentral i så måte er trygderettens kjennelse nr. 1007/83,
en prinsippkjennelse som drøfter nettopp oppgavens spørsmål ut fra en grundig
analyse av rettskildefaktorene. Det er etter mitt skjønn positivt dersom
kandidatene bruker stoffet fra kjennelsen til å gjennomføre en selvstendig drøftelse
av hvordan rettsvilkåret skal tolkes. Jeg viser her til den velskrevne
kjennelsen som bl.a. inneholder redegjørelser for formålbetraktninger (s.
84-94), uttalelser i forarbeidene (s. 81-84) og anvendelse av reelle hensyn, se
særlig om samfunnsøkonomiske hensyn (s. 96-98).
I kjennelsen
tok man blant annet avstand fra en tidligere praksis hvor man avgjorde
"lever sammen" - spørsmålet ut fra en helhetsvurdering (s. 94-96).
Det ble videre lagt til grunn at man for spørsmålet om ytelser skulle falle
bort, måtte legge vekt på foreldrenes botilknytning. Hvis tilknytningen til
den andre forelders bolig er like stor som til annen bolig, vil dette
kvalifisere for "lever sammen Man kan i denne forbindelse legge vekt på
hvor mange personlige eiendeler den ene forelder har iden annens bolig. Men
dersom botilknytningen er mindre enn dette, kan "lever sammen" likevel
være tilfredsstilt dersom det er nær personlige tilknytning mellom partene jfr.
s. 103 og s. 109-110. Det konkrete resultat i saken var at barnefaren i saken
ble ansett for ikke å ha nær nok tilknytning til morens bolig, samtidig som
den personlige tilknytning heller ikke var tilstrekkelig (s. 109-110).
Det er
naturlig å nevne prinsippkjennelsens behandling av forskriftene, jfr.
uttalelsene på s. 105-106. Dette kan eventuelt også gjøres under behandlingen
av forskriftene. Poenget i denne forbindelse er å få frem at innholdet i
forskriften i hvert fall beveger seg på kanten av hva lovbestemmelsen gir
hjemmel for. Mange vil hevde at det å bo i hver sin leilighet i samme
boligblokk/leiegård faller utenfor en alminnelig språklig forståelse av
"lever sammen med" Det er et pluss dersom kandidatene får frem at det
kan være et lex superior-problem på dette punktet, jfr. synspunktene i
prinsippkjennelsen om forskriftenes "lovmessighet"(s. 105).
I drøftelsen
av dette problemet kan kandidatene trekke inn Gulating lagmannsretts dom i sak
530/94 (Dissens 2-1). Dommen er nevnt på forelesning og manuduksjon, men ikke i
læreboken, og dette bør det på vanlig måte tas hensyn til.
Dommen gjaldt enslig forsørger som bodde i egen leilighet i tomannsbolig hvor tidligere ektefelle og far til barnet bodde i den andre leiligheten. Lagmannsrettens flertall gav trygdede medhold i krav om stønad under henvisning til at lovens ord ikke rakk like langt som forskriftenes ordlyd. Mindretallet bygget på forskriftens ordlyd og at "lever sammen" hadde hatt et entydig innhold i langt tid. I denne forbindelse ble § 18-15 trukket inn som støtteargument. (Dommen er tilsendt sensorene.)
Av øvrig praksis fra trygderetten
kan særlig nevnes sak nr. 2111/83 (lærebok s. 270 og omtalen på s. 27l). I
denne saken bodde de to foreldrene i hver sin leilighet i samme hus, og ikke en
leiegård/boligblokk. Slik skulle forskriftens § I annet ledd litra a) første
punktum medføre at trygdede mistet stønad, og unntaksregelen i annet punktum være
uaktuell. Trygderetten kom likevel til at trygdede skulle beholde stønaden,
selv om forskriftene ikke direkte ble satt til side.
Trygderetten
har også etter 1983 hatt oppe flere tilfeller hvor foreldrene bor i samme leiegård
eller boligblokk, men ikke i samme leilighet. Forskriftene tilsier at slike
tilfeller skal kvalifisere for "lever sammen", jfr. § 1 annet ledd a)
første punktum. Trygderetten har likevel gitt trygdede medhold fordi det ikke
har vært tvil om at partene ikke levde sammen, slik at unntaksbestemmelsen i
samme bestemmelses annet punktum kommer til anvendelse. Se om dette i læreboken
s. 271.
I Rikstrygdeverkets rundskriv har det etter prinsippkjennelsen vært lagt til grunn at forskriftene ikke er uttømmende, slik at annen særlig personlig tilknytning utover det som er nevnt i forskriftene kan kvalifisere for "lever sammen". Det er i teorien antatt at dette er forsvarlig fordi prinsippkjennelsen ikke er helt konsistent vedrørende dette spørsmålet, se læreboken s. 272.
Spørsmålet om forskriftene gir en uttømmende regulering har også en annen side: Det kan tenkes tilfeller hvor forskriften dekker situasjonen, men hvor ytelsen likevel ikke faller bort ut fra en oppfatning om at den overordnede bestemmelse "lever sammen" ikke er oppfylt. Dette kan særlig være aktuelt hvor foreldrene bor hver for seg i en bygning med færre enn fire boenheter. Her vil vilkårene for bortfall av stønad etter forskriftene være oppfylt, samtidig som det likevel kan være klart at foreldrene ikke rent faktisk ikke lever sammen, selv etter en vid tolkning av begrepet. Et eksempel er hvor den forelder som ikke har barnet, bor sammen med en annen ("ny") partner (jfr. tilfellene i kjennelse 2111/83 og dommen fra Gulating lagmannsrett). Å komme til et slikt resultat må etter mitt skjønn være rettslig akseptabelt. Det må honoreres dersom kandidatene presist klarer å formulere dette synspunktet, men få har vært inne på det så langt.
Spørsmålet om forskriftene er uttømmende
eller ikke, bør kanskje ikke ha så stor betydning. I grensetilfeller hvor det
er problematisk å komme til at forskriftene er oppfylt, vil det være hjemmel
for å utelukke stønad ved å hevde at vilkåret "alene om omsorgen"
ikke er oppfylt, jfr. synspunktet i læreboken s. 272. Hvis kandidaten får
dette klart frem, har hun samtidig sagt noe om forholdet mellom de to vilkår
oppgaven omhandler, og dette må honoreres.
Regelen i
forslaget til ny folketrygdlov (Ot.prp nr. 29 1995-96 § 15-5) kan nevnes. Etter
mitt skjønn bør det imidlertid ikke gjøres mye ut av et slikt forslag, som
ennå ikke er gjeldende rett. I den grad man går inn på den nye ordlyden, er
det et poeng at det nye forslaget ikke tar sikte på realitetsendringen, men på
en presisering og klargjøring av det som nå er gjeldende rett. Av denne grunn
kan det hevdes at den nye lovteksten har relevans for fremstillingen av
gjeldende rett pr. i dag.
Oppgaven kan synes enkel, men for del
2 kan det by på en viss utfordring å anvende de forskjellige
rettskildefaktorene med forstand. Jeg nevner særlig at det rent
fremstillingsteknisk kan være vanskelig å få frem forholdet mellom
"lever sammen med", forskriften og § 18-15, samtidig som det skal
redegjøres for prinsippkjennelsen. Dersom kandidatene klarer å gi en
fremstilling hvor de ulike tolkningsargumenter blir presentert i en
sammenhengende drøftelse, må dette premieres. I tråd med dette bør det
honoreres dersom kandidatene klarer å bruke de enkelte rettskildefaktorer til
å produsere rettslige argumenter, med angivelse av retning og vekt.
En ryddig
fremstilling som anvender de viktigste rettskildefaktorene fornuftig bør kunne
kvalifisere for laud, selv om den ikke har så veldig stor dybde. Jeg viser til
den knappe tid som er til rådighet.
Dersom kandidaten ikke klarer å plassere emnet og å fremstille hovedlinjene i problemområdet i del 2, vil hun ligge an til stryk. Manglende kjennskap til prinsippkjennelsen kan være en indikasjon på en slik kvalifisert svikt i oversikten over emnet.
Sist oppdatert 02. august 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |