UiB : Juridisk Fakultet : eksamen : 3. studieår : JUS135

 

SENSORVEILEDNING
SKOLEEKSAMEN
3. STUDIEÅR - JUS135 - VÅR 2004

 

”Forbudet mot tortur, umenneskelig og nedverdigende behandling i EMK artikkel 3.”

Oppgaven er dekket i Møse, kap.10. Emnet er grundig behandlet på forelesninger og kurs.

 

Oppgaven gir beskjed om at emnet skal behandles med utgangspunkt i EMK artikkel 3. Dette ville selvsagt vært det selvsagte utgangspunkt også uten en slik presisering. I sin fremstilling trekker Møse inn også annet rettsstoff; særlig SP artikkel 7 og CAT. Selv om kandidatene særlig skal ha kjennskap til EMK, er det en styrke ved besvarelsen om den viser evne til også – på relevante steder – å trekke på slike tilgrensede kilder. Men noe inngående kjennskap er det ikke snakk om å kreve her. Det samme må gjelde forholdet til Grl. § 96 andre punkt som er ytterst stemoderlig behandlet i pensum (Helst/Stordrange, s 380 (to linjer)).

 

Malen for behandlingen må altså være Møses behandling av EMK artikkel 3. Men stoffet kan selvsagt disponeres på flere måter, for eksempel alternativt med utgangspunkt i begrepene tortur, umenneskelig behandling og nedverdigende behandling, og slik at disse begrepene presiseres og utfylles med utgangspunkt i noen aktuelle typesituasjoner; avhør, utvisning, refselser mv.

 

Et minstekrav må være at det sies noe utfyllende om hvert av de sentrale begreper i teksten. Den dyktige kandidat vil belyse forholdet mellom statens positive og negative sikringsplikt på dette området (Møse s. 207 oas.). Også bestemmelsens betydning i forhold mellom private (”Drittwirkung”) kan med fordel trekkes inn. E vs. United Kingdom (33218/96), hvor barnevernet ikke hadde sikret tilstrekkelig mot krenkelser av barn, er behandlet på forelesninger og i kursoppgave.

 

Det er videre en styrke om forholdet til enkelte andre artikler trekkes inn. Det gjelder bl.a. artiklene 5 (forholdene under frihetsberøvelse), 8 (bl.a. om nedbrenning av hjem og inngrep i privatlivet i form av kroppsundersøkelser og lignende) og 14 (Møse s.214)

 

Til toppen