UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
--- |
||
--- |
||
--- |
Utkast nr. 2 er skrevet etter at jeg har rettet 30 praktikumsbesvarelser. I forhold til utkast nr. 1, som var skrevet før jeg hadde rettet noen besvarelser, inneholder utkast nr. 2 noen tillegg.
Spørsmålet
er om Peder i medhold av granneloven § 2 kan kreve at Lars fjerner haugen med
greiner som han har lagt på sin tomt, langs grensen mot Peders tomt.
Det
fremgår av oppgaven at Lars "bestred at grannel. § 2 kom til
anvendelse", og at han for det tilfellet at bestemmelsen kom til
anvendelse, ville kjøre greinene bort. Dette kan kanskje forståes slik at det
for det første anføres at granneloven § 2 overhodet ikke kan anvendes i dette
tilfellet, og for det annet at det ikke skal drøftes om greinehaugen er i strid
med § 2.
En
kan vanskelig se at granneloven § 2 ikke kommer til anvendelse i dette
tilfellet, og det bør ikke trekkes for at kandidatene ikke tar opp denne
problemstillingen. Peder har utvilsomt som følge av haugen med greiner på Lars'
tomt fått en ulempe i relasjon til granneloven § 2, og Lars' eiendom
må sies å være "granneeigedom" i forhold til Peders eiendom.
Oppgavens sentrale tema er derfor om haugen med greiner er i strid med granneloven §2.
Avgjørende
vil være om haugen med greiner er "urimeleg" eller
"uturvande" til skade på Peders eiendom, jf granneloven § 2, 1. ledd.
Begge alternativ må drøftes.
Ved
urimelighetsvurderingen skal det legges vekt på det som er "venteleg etter
tilhøva på standen" og om det er "verre enn det som plar fylgja av
vanlege bruks- eller drivsmåtar på slike stader" (det sedvanlige),
jf granneloven § 2, 3. ledd. Når det gjelder vurderingen av hva som er "venteleg"
(påregnelig) eller sedvanlig, skal en altså ikke bare to i betraktning hva som
er påregnelig/sedvanlig i et boligområde, men også trekke inn det som er
påregnelig/sedvanlig innenfor et større område ("tilhøva på
staden" og "på slike stader").
Det
er tale om en haug med greiner som er 3 meter høye og 5 meter bred. Dette er i
seg selv ikke nevneverdig sjenerende når en tar hensyn til det som er
påregnelig i et boligstrøk og hva som er sedvanlig i tettsteder som Lillevik.
Det gjelder her boligtomter, og haugen utgjør i volum ikke mer enn i underkant
av en garasje. I denne sammenheng er det av vekt at selv om det ikke skulle
være sedvanlig å anlegge hauger med greiner på boligtomter i et omfang som
dette, vil det avgjørende være at virkningen av haugen ikke er større enn et
garasjeanlegg.
I
dette tilfellet bør det ved rimelighetsvurderingen legges vekt på et forhold
som ikke er utrykkelig angitt som noe en skal legge vekt på i § 2, 3. ledd;
nemlig at Peders tomt ligger noe lavere i terrenget enn tomten til Lars, og at
tomten til Lars
derfor ble påheftet en klausul om at "den ikke kunne bebygges med hus som
var høyere enn en etasje". Haugen med greiner er langt lavere enn en
etasje. Men klausulen forteller at det er særlige hensyn å ta overfor Peders
tomt. Tomtene ble solgt på det private markedet. Lars var kjent med klausulen
da han kjøpte tomten. Dette må antas også å ha påvirket kjøpesummen. Det
er derfor ikke urimelig at Lars handler i "klausulens ånd". Selv om
haugen med greiner ikke er så høy som et hus med en etasje, er haugen lagt
langs grensen til Peder. Haugeri kan derfor ha en like sjenerende virkning som
et hus på en etasje, som er plassert i forskriftsmessig avstand fra grensen.
Det
følger av granneloven § 2, 2. ledd at en ved rimelighetsvurderingen også skal
legge vekt på det som er økonomisk mulig for å hindre/avgrense ulempen. I
dette tilfellet kan det legges til grunn at Lars kunne ha fjernet haugen ved å
leie en kompostkvern for kr 2 000,-. Det er derfor mye som taler for at
haugen med greiner, etter en samlet vurdering, må sies å være i strid med
granneloven § 2.
Det
kan også hevdes at haugen med greiner er uturvande. I denne sammenheng har det
selvstendig vekt at det koster lite å få den fjernet, jf ovenfor.
Etter eksamenskravene skal kandidaten ha grundig kjennskap til bl.a. "råderetten som eigar til og som rettshavar i fast eigedom". Det gjelder her kjennskap til granneloven § 2, og dette er behandlet i tilrådd litteratur, Thor Falkanger, Tingsrett s. 271-299.
Som
nevnt ovenfor bør det ikke bety så mye ved vurderingen av besvarelsene om
kandidatene ikke har tatt opp spørsmålet om granneloven § 2 overhodet er anvendelig
på den foreliggende tvist. Det er viktig at kandidatene ser at det er
2 alternative
grunnlag for at haugen med greiner er i strid med loven, nemlig at den er "urimeleg"
eller "uturvande" til ulempe på eiendommen til Peder. Kandidatene
bør videre se at det her er et spørsmål både om hva som påregnelig
"på staden" (Lillevik) og hva som er sedvanlig "på slike
stader". I denne oppgaven må det være sentralt at kandidatene ser poenget
med den klausul om begrenset byggehøyde som er påheftet eiendommen til Lars.
Endelig må kandidatene se at kostnaden med å få haugen fjernet er relevant,
både i forhold til vurderingen av hva som er "urimeleg" eller "uturvande".
Om
besvarelsene skal vurderes som gode eller dårlige vil avhenge av i hvilket
omfang kandidatene evner å trekke fram de relevante kriterier etter granneloven
§ 2, og i hvilken grad drøftelsene er forstandige.
Marte
kan anføre at leiekontrakten som løper for ett kalenderår om gangen med
automatisk fornyelse ett kalenderår om gangen (med mindre en av partene har
gitt skriftlig melding senest 1 måned før utløpet av det enkelte kalenderår
om at kontrakten ikke skulle fornyes), i løpet av de 20 år som er gått med
automatisk fornyelse, har glidd over i et kontraktsforhold av mer "stedsevarig
karakter".
Det
rettslige grunnlaget for dette kan være konkludent adferd fra Tastad. Ved at
han sammenhengende i 20 år stilltiende har fornyet kontraktsforholdet, kan det
være at Marte hadde god grunn til å oppfatte det slik at leieforholdet nå var
langvarig/stedsevarig. Det meste taler vel likevel for det motsatte.
Leieforholdet løper for ett kalenderår om gangen.
Avtalen
har klare regler om fornyelse av forholdet. For at partene skal slippe å inngå
nye avtaler for hvert år, fornyes forholdet automatisk med mindre en av partene
gir melding om det motsatte. Når kontraktsforholdet er så klart på dette
punkt, skal det vel mye til å fortolke stilltiende fornyelse fra Tastad gjennom
disse 20 år som uttrykk for at han nå har gitt avkall på adgangen til å
nekte fornyelse.
Muligens
inviterer oppgaven også til å drøfte om avtaleforholdet er blitt stedsevarig
på grunnlag av hevd fra Martes side, ettersom Marte har leiet båtfestet
sammenhengende i 20 år og at det vil medføre vesentlig vanskeligere
adkomstforhold til Martes hytte dersom hun må skaffe seg et annet båtfeste.
Det
er her tale om en positiv servitutt (båtfeste) som kan hevdes i medhold av
hevdsloven § 7, og hevdstiden vil kunne være 20 år (hevdsloven § 7, 2. ledd,
jf § 2) ettersom det dreier seg om en bruk som viser seg ved "ei fast
tilstelling" (selve båtfestet) (hevdsloven § 8, 1. ledd). Ettersom det
blir vesentlig vanskeligere adkomstforhold for Marte dersom hun nå mister
båtfestet på Tastads eiendom, reises spørsmålet om det her kan være tale om
rett til "naudsynt veg", jf hevdsloven § 8, 2. setning.
Hevdsdrøftelsen
bør imidlertid klart konkluderes med at det ikke er grunnlag for hevd ettersom
Marte ikke utøver en rådighet som er i strid med det hun har hatt rett til i
kraft av selve leieforholdet, jf hevdsloven § 7, 2. ledd, jf § 5.
Det
kan videre spørres om selve kontraktsforholdet kan tolkes slik at Marte har et
vern mot usaklig nektelse av å fornye avtalen. At nektelsen er usaklig i dette
tilfellet, er klart. Likevel synes det ikke å være grunnlag for å utlede av
selve kontraktsforholdet at Marte skal ha vern mot usaklig nektelse av
fornyelse. Det er tale om ettårige kontrakter. At Marte da har et vern mot
usaklig oppsigelse i en slik ettårsperiode, kan så være. Her er det
imidlertid tale om noe mer, nemlig vern mot usaklig nektelse av å fornye
avtalen.
Endelig
kan det drøftes om selve fornyelsesklausulen (adgangen til å nekte fornyelse)
er i strid med avtaleloven § 36, særlig med tanke på at kontraktsforholdet
stilltiende har vært fornyet i 20 år. Det er vel vanskelig å tenke seg at
fornyelsesklausulen av den grunn er ugyldig. Det er i utgangspunktet helt
legitimt at en vil begrense en slik avtale til 1 år. At Ole har vært
imøtekommende overfor Marte i 20 år, kan neppe gjøre det urimelig å nekte
fornyelse deretter.
Spørsmålet
er om ikke Marte kan gjøre gjeldende at selve nektelsen av å fornye kontrakten
er i strid med avtaleloven § 36. Nektelsen av å fornye kontrakten er i
realiteten en oppsigelse av et langvarig kontraktsforhold. Det er tale om et
påbud. Det følger av avtaleloven § 36, 1. ledd at også "ensidig bindende
disposisjoner" kan settes til side for så vidt som det ville virke
urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre disposisjonen
gjeldende. Lovgiveren har nok i første rekke tenkt på ensidige løfter, men
det er på det rene at bestemmelsen også må få anvendelse på påbud (Krüger:
Norsk kontraktsrett s. 411-413 og s. 582-583). Det er således på
det rene at rimeligheten av Tastads nektelse av å fornye avtaleforholdet kan
prøves i forhold til avtaleloven § 36, og nektelsen eventuelt kjennes ugyldig.
Om
virkningene av nektelsen av fornyelse er urimelig, kan diskuteres. Men at selve
begrunnelsen for nektelsen, nemlig at Martes datter har et kjærlighetsforhold
til en student som kommer fra Marokko, er urimelig, synes klart. Hvorvidt dette
er tilstrekkelig til å kjenne nektelsen av å fornye kontraktsforholdet som
ugyldig, er nok likevel mer tvilsomt.
I
denne sammenheng er det imidlertid av betydning at Tastad ikke har nektet
fornyelse av leiekontraktene med de øvrige 11 båtfestere. Det foreligger
derfor en urimelig forskjellsbehandling, og som også har betydning i forhold
til avtaleloven § 36.
Når
Tastad nekter å fornye kontraktsforholdet med en slik usaklig begrunnelse, og
som også fører til en urimelig forskjellsbehandling, vil Tastad også kunne
rammes av regelen om urimelige forretningsvilkår i pristiltaksloven § 2. I
forhold til denne bestemmelsen er det tilstrekkelig at det "kreves"
eller "opprettholdes" forretningsvilkår som virker urimelige overfor
den andre part. Det er derfor god grunn til å hevde at selve nektelsen til å
fornye kontrakten derfor er i strid med pristiltaksloven § 2.
Mer
tvilsomt er det om Tastad kan sies å ha kontraheringsplikt i den forstand at
han er pliktig til å fornye kontraktsforholdet. Det må antas at det til en
viss grad foreligger kontraheringsplikt for den som tilbyr varer og tjenester
til allmennheten, og at det derfor vil være rettsstridig å nekte noen slike
tjenester på grunn av rase, religion m.v., jf straffel. § 349 a. Men forholdet i
vår sak er at Tastad bare har et begrenset antall båtfester å tilby, og det
bør vel da være klart at han vil ha adgang til å velge seg ut de
medkontrahenter han ønsker uten hinder av reglene om kontraheringsplikt, selv
om det gjøres på usaklig eller diskriminerende grunnlag.
Dersom
Tastad rettmessig har nektet fornyelse av kontraktsforholdet med virkning fra 1.
januar 1995, er det klart at det er tale om nye kontraktsforhandlinger på fritt
grunnlag. Tastad må da kunne kreve kr 5 000,- fra 1995, når dette er
gjengs pris for båtfester.
Spørsmålet
er hvordan prisspørsmålet skal løses under den forutsetning at Tastads
nektelse av å fornye kontraktsforholdet er rettsstridig, med den virkning at
Marte har rett til båtfeste også i 1995. I utgangspunktet vil dette være et
spørsmål om hvordan kontraktens fornyelsesklausul skal tolkes. Det fremgår av
oppgaven at "leiekontraktene" blir fornyet automatisk, med mindre en
av partene gir melding om det motsatte. Leiekontraktene omfatter så vel rett til
leie som pris, og etter en slik bokstavfortolkning må Tastad akseptere at den
årlige leien fortsatt er kr 750,-, ettersom han ikke har fremmet
kravet på leieforhøyelsen innen den frist som gjelder for å hindre automatisk
fornyelse av kontrakten.
Dersom
en ikke finner grunnlag for å utlede noen bestemt løsning ved en fortolkning
av fornyelsesklausulen, må en falle tilbake på ulovfestede deklaratoriske
regler. Det er imidlertid vanskelig å fastlegge de deklaratoriske regler på
området. Tilfellene må vurderes ganske konkret. Men det meste taler vel for at
utleier bare kan kreve leieforhøyelse dersom han har meldt kravet innen den
frist som gjelder for å nekte fornyelse av det gamle leieforholdet. Dette kan
bl.a. begrunnes med at leieren har krav på klarhet innen den nevnte frist, ikke
bare om selve leieforholdet skal fornyes, men også om prisen. Det siste vil
være av betydning for leieren for spørsmålet om leieren må se seg om etter
andre alternativer.
Marte kan her anføre det samme som ble anført til støtte for at nektelsen av å fornye kontraktsforholdet er diskriminerende. Det vises til det som er nevnt der.
Det dreier seg her om kontraktsrett. I følge eksamenskravene skal kandidatene ha grundig kjennskap til bl.a. "regler om kontraktsavvikling og mislighold, tilsidesettelse, lempning og kontraktsrevisjon". De krav som stilles i foreliggende oppgave, er ikke uttrykkelig nevnt i eksamenskravene. Heller ikke alle av de temaene som oppstår er direkte dekket i pensumlitteraturen. I Hov, Avtalerett er spørsmålet om kontraheringsplikt berørt på s. 126-127 og spørsmålet urimelige avtalevilkår etter pristakstloven § 2 og avtaleloven § 36 nevnes på s. 284 og urimelig diskriminering behandles på s. 286. Spørsmålet om oppsigelse i kontraktsforhold kan rimelighetsprøves etter avtaleloven § 36 nevnes i tilleggslitteratur Krüger, Norsk kontraktsrett s. 411-412 og s. 582-583.
Oppgaven
reiser spørsmål som ligger noe på siden av hovedtemaene i
kontraktsrettspensumet. Det stilles for så vidt høyere krav til kandidatene,
og del II bør derfor også vektlegges ganske sterkt ved karaktervurderingen.
Det vil være viktig om kandidatene makter å stille problemene ordentlig;
f.eks. først å vurdere om løsninger kan utledes ved en fortolkning av
kontraktsforholdet og dernest stille spørsmålet om dekla-toriske regler gir
seg. Det siste vil i stor grad bero på alminnelige kontraktsrettslige
resonnement, og som vil kunne dokumentere om kandidatene har evne til å
orientere seg i rettsstoffet uten støtte i positive rettsregler.
Jeg
vil tro at de aller fleste vil finne fram til avtaleloven § 36 ved løsningen av
spørsmålet om nektelsen av å fornye kontraktsforholdet er rettsstridig og om
Tastad kan kreve prisøkning overfor Marte så lenge som de øvrige bare betaler
den gamle leien. Når det gjelder spørsmålet om nektelsen av å fornye
kontraktsforholdet er rettsstridig, vil det være et pluss om kandidaten ser at
det her er tale om å anvende § 36 på ensidige utsagn, og i dette tilfelle
påbud. De beste kandidatene bør kunne problematisere dette, og stille
spørsmålet om § 36 kan anvendes på denne måten. Det er også et poeng at
selv om § 36 kan anvendes på denne måten ved oppsigelse av et
kontraktsforhold, er det her ikke tale om det, men nektelse av å fornye
kontraktsforholdet. Det er ikke gitt at § 36 kan anvendes i slike tilfelle.
Det
samme kan sies om anførslene om at Tastads nektelse av å fornye
kontraktsforholdet er i strid med reglene om kontraheringsplikt og urimelig
forskjellsbehandling.
Etter
å ha lest noen besvarelser viser det seg at det er meget få kandidater som ved
anvendelsen av avtaleloven § 36 makter å skille mellom spørsmålet om selve
fornyelsesklausulen (adgangen til å nekte fornyelse av kontraktsforholdet) er
urimelig/ ugyldig og om selve nektelsen er det. Mange drøfter bare spørsmålet
om selve avtalen er urimelig i forhold til § 36, og uten å se poenget med
å anvende § 36 på ensidige utsagn (i dette tilfellet nektelsen av å fornye
kontraktsforholdet). De kandidater som ikke makter å skille mellom disse to
spørsmål, og overhodet ikke drøfter spørsmålet om selve nektelsen er
rettsstridig, må etter min vurdering trekkes sterkt for dette.
Boet
erkjente at Arve Ruud var legitimert til å foreta pantsettelsen på vegne av
Ole Olsens Systemproduksjon, og en kan legge til grunn at pantsettelsen ikke er
ugyldig på dette grunnlag.
Imidlertid
inviterer oppgaven til å drøfte om ikke Handelsbanken burde ha undersøkt
nærmere om Ole Olsen hadde godkjent pantsettelsen, slik at pantsettelsen er
ugyldig fordi banken ved en slik undersøkelse ville ha brakt på det rene at
Olsen ikke hadde gitt den nødvendige godkjennelse, jf avtaleloven § 11, 1.
ledd. De sterkeste grunner taler vel for at banken ikke skal være nødt til å
spørre fullmektigen om han har den fornødne rett til å inngå avtalen, slik
at pantsettelsen er gyldig.
Konkursboet
kan anføre at factoringpantet er ugyldig fordi Handelsbanken ved
avtaleinngåelsen burde ha forstått at pantsettelsen ville være til skade for
Ole Olsens Øvrige kreditorer. Spørsmålet er om avtaleloven § 33 også kan
brukes når disposisjonen krenker tredjemanns rett, eller om disposisjoner som
krenker tredjemann kan bli ugyldig etter ulovfestede regler.
Oppfatningen
har stort sett vært at avtaleloven § 33 ikke tilgodeser andre enn avtalepartene
selv, se Krüger, Norsk kontraktsrett s. 414 med henvisning til Arnholm: Lærebok
i avtalerett s. 260-61.
Imidlertid
kan en krenkelse av tredjemanns rett/interesser skje på mange måter, og det
kan være at vi her står overfor et tilfelle hvor det er nærliggende å
benytte avtaleloven § 33. I den sammenheng har det vekt at Stang mente at den
ulovfestede subjektive omstøtelsesregel (Actio Pauliana) måtte ansees som
lovfestet ved avtaleloven § 33. Det er nettopp den type omstøtelse av
pantavtalen som er aktuell i dette tilfellet. For så vidt kan en si at det er
her foreligger et grunnlag for å anse pantet som ugyldig.
Imidlertid
er den tidligere ulovfestede subjektive omstøtelsesregel i hovedsak avløst av
dekningsloven § 5-9, og det er mindre naturlig å tale om at pantet er
ugyldig, selv om det er adgang til omstøtelse. Videre gir oppgaven sparsomt med
opplysninger når det gjelder bankens onde tro/uaktsomhet. Det er derfor ikke
mye en kan gjøre ut av en drøftelse om dette.
Det er her dekningsloven §5-5 eller §5-7 som er de aktuelle grunnlag for omstøtelse.
Det
gjelder her pantsettelse av enkle fordringer. Det følger av dekningsloven § 5-5, siste ledd at slik pantsettelse skal
ansees
som betaling som kan omstøtes etter § 5-5. Videre følger det av
dekningsloven § 5-7 at pantsettelse kan omstøtes når pantet er stilt for
gjeld som skyldneren har pådratt seg før sikkerhetsretten ble avtalt. En slik
situasjon foreligger også her. Men § 5-5 og § 5-7 vil gjensidig
utelukke hverandre, slik at factoringpantet ikke vil kunne rammes av begge
bestemmelser, se Huser: Omstøtelse s. 60-61 og s. 284, samt tilrådd
litteratur Mads Andenæs: Konkurs s. 204.
Dekningsloven
§ 5-7 rammer all sikkerhetsstillelse for eldre gjeld. Dekningsloven § 5-5 rammer bare slik sikkerhetsstillelse dersom den ikke fremtrådte som
ordinær Det er derfor av betydning om forholdet rammes av § 5-5 eller § 5-7.
Både
dekningsloven § 5-5 og § 5-7 rammer disposisjoner som er foretatt
senere enn 3 måneder før fristdagen. Det følger av § 5-10 at den
aktuelle disposisjon i dette tilfellet - selve factoringavtalen - regnes som foretatt først ved registreringen i Løsøreregisteret.
Disposisjonen er så langt derfor omstøtlig så vel etter § 5-5 som § 5-7.
Bakgrunnen
for at "pantsettelse .... av enkle fordringer" er medtatt i § 5-5, 4. ledd er å begrense omstøtelsesadgangen ved
"egentlig" factoring, altså ved_"løpende diskontering i følge
avtale med et finansieringsselskap av en bedrifts kundefordringer". Grunnen
var at dersom denne type factoring skulle gå inn under den strengere regel i §
5-7, vil en risikere omstøtelse av de løpende oversendelser av nye
fordringer til factoringsselskapet. Ved at denne type "egentlig"
factoring i kraft av bestemmelsene i § 5-5, 4. ledd bare skal være
omstøtlige når disposisjonene ikke fremstår som ordinære, ligger det også
en forutsetning om at denne type factoring også vil være "ordinære"
i relasjon til § 5-5.
Huser
(Omstøtelse s. 253-254) lar dette være avgjørende ved tolkningen av § 5-5, slik at omstøtelse ved egentlig factoring bare blir aktuelt der en
har fraveket den praksis som er vanlig i bransjen. Ved annen factoring gjør
ikke de hensyn som begrunnet
bestemmelsen i § 5-5, 4. ledd, seg gjeldende. Debitors pantsettelse av sin
fordringsmasse etter panteloven § 4-10 til sin bankforbindelse for deres
mellomværende er et tingsinnbegrepspant, som er å ligne med varelagerpant. Det
er et slikt tilfelle som foreligger i vårt tilfelle. I følge Huser må denne
pantsettelsen vurderes etter § 5-7, og med det resultat at disposisjonen
(pantet) må omstøtes. Det kan nevnes at NOU 1993:16 foreslår at særregelen i
§ 5-5, 4. ledd oppheves, og at sikkerhetsstillelse med enkle pengekrav
heretter skal vurderes etter reglene i § 5-7.
Andenæs
(Konkurs s. 204) er av en annen oppfatning enn Huser. Det pekes på at ordlyden
i § 5-5, 4. ledd ikke inneholder noen begrensning, og han har vanskelig
for å se avgjørende reelle grunner for å begrense reglen.
Det er dette grensedragningsspørsmålet som kandidatene er invitert til å drøfte i denne oppgaven.
Dersom
forholdet reguleres etter § 5-7, følger det av bestemmelsen at det bare
er pant som skyldneren har pådratt seg før sikkerhetsretten ble avtalt, som
kan omstøtes. Det avgjørende vil være gjeldens størrelse på
sikkerhetsavtaletidspunktet, jf Huser: Omstøtelse s. 396-397. En økning
av saldoen deretter vil ikke være gjeld som debitor har pådratt seg før
sikkerhetsretten ble avtalt. I vårt tilfelle dreier det seg om 2 mill. kr. Boet
vil således få medhold i sin subsidiære påstand, nemlig omstøtelse for den
del av pantet som ga dekning utover 2 mill. kr.
Dersom
forholdet reguleres av § 5-5 vil det avgjørende som nevnt være om
factoringpantsettelsen fremtrådte som ordinær. Vurderingen må skje på
bakgrunn av hva som er alminnelig, sedvanlig eller normalt innenfor den aktuelle
næringsvirksomhet. Formålet med avgrensningen er først og fremst å ramme de
disposisjoner (betalinger) som er mest omstøtelsesverdige, dvs. de som er
begrunnet i debitors vanskelige økonomiske situasjon. Det er slike
disposisjoner som i særlig grad krenker prinsippet om likebehandling av
kreditorene. Dersom disposisjonen fremstår som en relativt normal og
rutinepreget betaling/sikkerhetsstillelse for ordinære gjeldsposter som er
knyttet til debitors næringsvirksomhet, vil disposisjonen ikke rammes, jf
Huser: Omstøtelse s. 263-265.
I
dette tilfellet fremstår sikkerhetsstillelsen etter min vurdering som ordinær
i den forstand at det er vanlig at driftskreditt gis mot å få underpant i
debitors samlede fordringsmasse. Det som gjør det mer tvilsomt er at. 5 mill.
kr var usikret før sikkerhetsstillelsen, og at denne kreditten nå blir sikret
kan være begrunnet i debitors vanskelige økonomiske situasjon. På den annen
side er det "ekstraordinært" at ikke en driftskreditt i et slikt
omfang er sikret. Ved den sikkerhetsstillelse som nå ble ordnet, er forholdet
blitt mer normalt og "ordinært".
Prinsipalt
gjør konkursboet gjeldende at hele pantet - altså 5 mill. kr - skal omstøtes. Ut fra det som er fremholdt ovenfor, er det vanskelig å finne
grunnlag for at pantet for Økningen av driftskreditten på 2 mill. kr kan
omstøtes, ettersom det her gjelder sikkerhetsstillelse for fremtidige
forpliktelser. Det måtte eventuelt være at anvendelse av §5‑5 kan føre
til en slikt resultat. Men denne bestemmelsen rammer bare betaling av
"gjeld", og det må vel bety at betaling (sikkerhetsstillelse for)
fremtidige forpliktelser faller utenfor.
Det følger av eksamenskravene at kandidaten skal ha grundig kjennskap til bl.a. "de materielle reglene av omfanget av kreditorenes beslagsrett og de ulike kravs nærmere stilling". Det gjelder her omstøtelse etter dekningsloven § 5-5 og § 5-7, og dette er godt dekket i tilrådd litteratur Andenæs: Konkurs s. 199-219 og s. 223-233 og i tilleggslitteratur Huser: Gjeldsforhandling og konkurs bind III s. 217-235 og s. 361-456. Men de spesielle spørsmål som oppstår i oppgaven her, nemlig spørsmålet om factoringpant etter panteloven § 4-10 skal reguleres etter dekningsloven § 5-5 eller § 5-7, er hos Andenæs bare behandlet på s. 204 og hos Huser på s. 251-254 (særlig s. 252-253. Hva som ligger i "ordinær" betaling etter § 5-5, synes bare å være behandlet i Huser s. 262-266.
Når
det gjelder spørsmålet om pantsettelsen er ugyldig, er det ingen som har
drøftet dette i forhold til avtaleloven § 33. Dette kan det heller ikke trekkes
for. De fleste behandler spørsmålet om avtalerettslig ugyldighet på en
tilfredsstillende måte.
På
grunn av at de særlige spørsmål som oppstår i oppgaven om objektiv
omstøtelse er heller sparsomt behandlet i pensumlitteraturen, kreves det mye av
kandidatene til en virkelig god besvarelse. Vurderingen må skje på denne
bakgrunn. Dersom kandidaten ser at det her er et spørsmål om forholdet skal
henføres under dekningsloven § 5-5 eller § 5-7, og ser betydningen
av dette, må det honoreres for dette. Dersom kandidaten i tillegg ser formålet
med særregelen i dekningsloven § 5-5, 4. ledd, og ser at dette kan
begrunne en innskrenkende fortolkning av bestemmelsen, slik at forholdet må
henføres under § 5-7, er det tale om en god prestasjon. Dersom kandidaten
videre ser forskjellen på "egentlig" factoring og en ordinær
pantsettelse av sine fordringer til sin bankforbindelse, og drøfter forholdet
mellom § 5-5 og § 5-7 ut fra dette, er det tale om en virkelig god
prestasjon.
Det
er vanskelig på forhånd å se hvilken vekt de ulike deler av
praktikumsoppgaven skal ha ved bedømmelsen. Men umiddelbart synes del II og III
å reise de vanskeligste spørsmål, og disse delene bør vel derfor telle noe
mer enn del I.
Sist oppdatert 18. mars 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |