UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling

Sensorveiledning, endelig utgave
Tredje avdeling jus
Høstsemesteret 2000
Praktisk oppgave

Praktikum – høsten 2000

Del 1
Del 2

Jeg har nå rettet 25 besvarelser. Hovedinntrykket er som ventet i den foreløpige Versjon, og det er ikke behov for omfattende endringer i utkastet. De endringer som er foretatt er markert med understreket tekst.

DEL I

Begge hovedspørsmålene i del I knytter seg tit leieforholdet mellom Marte Kirkerud og Peder Aas. Det er dels spørsmål om det er inngått en avtale om panterett og dels spørsmål om panteretten har rettsvern.
   
Problemstillingene oppstår som følge av at Peder krever realisasjon av innbo etter reglene i tvangsl. kap. 8 og Marte har flere ulike innsigelser til dette. Det kan tenkes flere ulike måter å angripe problemstillingene på og hvilken disposisjon kandidatene velger bør tillegges liten vekt. Kandidatene bør ikke ha vansker med å finne frem til de aktuelle reglene i kapittel 8, jf oppgaveteksten. Dette har slått til. De aller fleste har funnet kapittel 8, og ser de krav som stilles for at noe skal være et særskilt tvangsgrunnlag etter dette kapittel.
   
Det er naturlig å ta utgangspunkt i hovedproblemstillingen om tvangssalgsbegjæringen kan tas til følge, og ta opp Martes innsigelser løpende. Skal retten kunne to begjæringen til følge, er det et grunnvilkår etter tvangsl. § 8-1 første ledd at det foreligger et tvangskraftig tvangsgrunnlag.
   
Martes prinsipale innsigelse er at det ikke er etablert panterett for det skyldige husleiebeløp, og at det derfor ikke foreligger noe tvangsgrunnlag.
   
Det aktuelle alternativ i dette tilfellet er tvangsl. § 8-2 a hvor det fremgår at en "avtale om pant som har rettsvern etter panteloven kapittel 3" er tvangsgrunnlag for realisasjon etter reglene i kapittel 8. Det er flere mulige grunnlag i denne oppgaven, og kandidatene bør vel knytte noen kommentarer til alle.

 (i)       "Selvskyldnerkausjonen" av 10. mai 1998.

Marte Kirkerud/Lars Holm og Peder Aas inngikk en avtale om "selvskyldnerkausjon" den 10. mai 1998. Dette ble gjort som en følge av allerede misligholdte husleieterminer.
   
Det faktum at partene har betegnet avtalen som en selvskyldnerkausjon er av underordnet interesse. Etter ordlyden er dette en sikkerhetsrett/panterett, jf; "som sikkerhet for riktig betaling av husleie stilles pant i innbo og løsøre". Noe annet er at terminologien her er uheldig og vi må regne med at en del kandidater får unødvendige vansker som følge av dette.
   
Så langt det gjelder omfanget kan det muligens hevdes at avtalen bare åpner for dekning av enkeltterminer, og at det må avgrenses mot mer omfattende utestående som følge av vedvarende mislighold. Et slikt resonnement blir imidlertid noe anstrengt i forhold til avtalens ordlyd, og det må helst legges til grunn at avtalen forutsetter at inventaret skal sikre ethvert utestående husleiebeløp.
   
Problemet her ligger imidlertid på et annet plan.
   
Det fremgår av faktum at partene aldri har etablert rettsvern for denne panteavtalen jf pantel. § 3-l, jf § 3-2. Panterett i løsøre får bare rettsvern ved besittelsesberøvelse, og Marte fortsetter å ha løsøret i sin besittelse.
   
Videre fremstår det som åpenbart at partene aldri har tenkt å etablere rettsvern for panteretten. Marie skal forutsetningsvis ha inventaret i sin besittelse så lenge hun bor i huset, og det er ingen opplysninger om at partene har hatt en fremtidig overlevering i tankene på avtaletidspunktet.
   
Dette bør lede kandidatene over i problemstillingen om avtalens gyldighet.

Veldig få kandidater i min bunke har sett dette De fleste begynner med 1999 avtalene og trekker inn 1998 avtalen som et tolkningsmoment. Det blir fort veldig mye 1øsprat om hva partene har ment med den siste avtalen.

Avtalen som ble inngått 10. mai 1998 fremstår som en avtale om underpant i alt innbo og løsøre, og panteloven inneholder ingen hjemmel for en slik panterett.
   
Det er ikke tvilsomt at en panterett som ikke har hjemmel i panteloven vil være ugyldig også mellom partene, jf pantel. § 1-2 (2). Spørsmålet er ellers kommentert i Brækhus side 7 og Skoghøy kommentarutgave side 55. Forøvrig vil det samme følge av pantel. § 1-4. i dette tilfellet (spesialitetsprinsippet).

Etter min oppfatning er det ikke påkrevd å trekke inn spørsmålet om hvorvidt en panterett som i prinsippet kan skaffes rettsvern er gyldig når partene har avtalt at rettsvernsetablering ikke skal skje. For at den problemstillingen skulle fått noen relevans i denne oppgaven måtte det fremgått av avtalen at partene mente å avtale et håndpant. Nærmere om dette i Skoghøy panteloven med kommentarer side 55 og Andreassen Factoringpant side 281/282, samt Brækhus side 7 i petitavsnittet.
   
For de av kandidatene som - feilaktig - legger til grunn at dette er en avtale som i prinsippet er lovhjemlet (håndpant), og at den derfor er gyldig mellom partene selv om rettsvern ikke er etablert, blir drøftelsen her mer sammensatt.
   
I så fall må man vel legge til grunn at partene har en plikt til å medvirke til en senere rettsvernsetablering, og at det er dette som skjer ved besittelsesberøvelsen i 1999. Jeg går ikke nærmere inn på disse spørsmålene da det etter min oppfatning ikke er materielt korrekt å løse tvisten på dette grunnlaget. Jeg nevner likevel at det i et slikt tilfelle kan hevdes at det ikke er avtalen av 1998 som oppnår rettsvern ved besittelsesberøvelse i 1999. Avtalen i 1999 har andre parter (Holm er ikke part) og også ellers fremstår den som en selvstendig avtale.

Et annet formelt grunnlag som forhindrer at namsmannen kan to begjæringen til følge på dette grunnlaget, er reglene i tvangsl. § 5-2 tredje ledd. Her fremgår at tvangsgrunnlaget skal vedlegges begjæringen. Panteavtalen av 1998 er ikke vedlagt, bare 1999 avtalen.
   
På denne bakgrunn må det legges til grunn at "selvskyldnerkausjonen" av 10. mai 1998 ikke kan tjene som tvangsgrunnlag.

Jeg er underveis i arbeidet kontaktet av medsensor Sønnik Jørgensen som viser til Arnholms fremstilling vedrørende gyldighet inter partes /rettsvern. Etter panteloven av 1887 var nok utgangspunktet - som påpekt av Jørgensen - noe annerledes enn etter någjeldende pantelov. For en nærmere redegjørelse vises det til Arnholm 3. utg. side 114 if.

(ii)        Gjeldsbrev av 2. mai 1999

Det fremgår av faktum at Marte utstedte et gjeldsbrev vedrørende husleierestansene den 2. mai 1999. 
   
I gjeldsbrevet er det blant annet avtalt inndrivelse uten søksmål, men det er ikke avtalt panterett. Et slikt eksigibelt gjeldsbrev vil være et særskilt rettsgrunnlag etter tvangsl. Kapittel 7 om utlegg, men det vil ikke være tvangsgrunnlag for tvangsrealisasjon etter kapittel 8. Heller ikke på dette grunnlag kan Peder gis medhold.

De fleste kandidater har sett at gjeldsbrevet alene ikke gir grunnlag for et tvangssalg etter kapittel 8.

(iii)       Oppbevaringsavtalen av 2. mai 1999

Marte aksepterer at det ved denne avtalen ble stiftet panterett i inventaret, men hevder at panteretten bare sikrer vederlaget for oppbevaring av møblene (5000 kroner).
   
I avtalens siste avsnitt vises det til "gjeldsbrev med panterett i innbo og løsøre". Det er ikke umiddelbart klart hva som menes med dette. Så langt det gjelder gjeldsbrevet er det i dette ikke inntatt noen klausul om pantsettelse. En slik bestemmelse gjenfinnes bare i avtalen av 10. mai 1998. Dette kan være egnet til å komplisere drøftelsene, og vil nok forvirre en del kandidater.
   
Disse tolkningsspørsmålene er likevel av mindre interesse, og det skyldes den øvrige tekst i siste avsnitt, jf "Gjeldsbrev med panterett står som sikkerhet for denne avtale". Dette trekker klart i retning av at bare vederlaget knyttet til oppbevaringsavtalen (5000) er sikret med panterett.
   
Konsekvensen av dette må være at Marte får medhold i sin innsigelse om at det ikke er etablert panterett til sikkerhet for den samlede husleierestanse.
   
De av kandidatene som - feilaktig - har falt ned på at 1998 avtalen er gyldig inter-partes kan argumentere med at henvisningen til den tidligere panteavtalen, innebærer at partene her har ment å etablere rettsvern også for avtalen av 1998. Som nevnt ovenfor er dette resonnementet neppe holdbart. Det er ingen klare holdepunkt for at partene mente dette, og i alle tilfelle er ikke partene i oppbevaringsavtalen de samme som i panteavtalen av 1998.

B)        Uavhengig av hva partene kommer frem til med hensyn til om det er etablert panterett må de ta stilling til om panteretten har rettsvern

Som nevnt ovenfor er den min oppfatning at det blir feilslått å vurdere dette spørsmålet i relasjon til avtalen av 1998. Forutsetningen i den videre drøftelse er at avtalen av 2. mai 1999 (oppbevaringsavtalen) gir Peder panterett i innbo/løsøret - enten for 5000 kroner eller for hele det utestående leievederlaget - og spørsmålet er om han har oppnådd rettsvern for denne panteretten.

(i)         Mary må først ta stilling til Peder sin prinsipale anførsel om at det ikke er nødvendig med rettsvern i et tilfelle som dette

Dette må vel, bygge på at det her dreier seg om en inter-partes konflikt, og at rettsvern ikke har noen betydning for rettsforholdet partene imellom.
   
I utgangspunktet er dette en anførsel som kunne ha mye for seg. Registrering av rettigheter skal som et utgangspunkt ikke ha noen betydning for forholdet mellom partene, men bare i forhold til konkurrerende omsetningserververe og kreditorer.
   
Det er imidlertid helt på det rene at Peder ikke kan gis medhold. Tvangsrealisasjon etter tvangsl. kapittel 8, forutsetter at panteavtalen har rettsvern etter reglene i panteloven kapittel 3. Dette fø1ger direkte av ordlyden i § 8-2 a.

(ii)        Dernest er det naturlig å ta Martes innsigelse om at det er en gyldighetsbetingelse at rettsvernet etableres samtidig med panteretten

Ordlyden i tvangsl § 8-2 a gir liters hjelp ved løsningen av dette spørsmålet. Her er det bare angitt at panteavtalen må ha rettsvern etter pantelovens kap. 3, men det er ikke angitt når dette rettsvernet må være etablert.
   
I de tilfeller hvor det dreier seg om konkurrerende rettigheter i samme formuesgode er regelen den at det avgjørende er hvem som har etablert rettsvern først, og det oppstilles ikke noe krav om at rettsvernet må etableres ved avtaleinngåelsen. Konsekvensen av en forsinkelse vil i alminnelighet være at heftelser som blir påheftet senere går foran tidligere rettigheter som ikke har oppnådd rettsvern, jf for eksempel tingl.l. § 20 jf § 21. For løsøre vil senere rettigheter som sikres ved besittelsesberøvelse få forrang, jf pantel. § 3-2.
   
Det er ikke noen gode grunner som taler for en annen regulering av disse spørsmål så langt det gjelder tvangsrealisasjon. I Falkanger m.fl. sin kommentar til tvangsl. § 8-2 a, på side 374 fremgår det samme. Det er ikke et krav at rettsvernet må etableres ved stiftelsen eller innen en viss tid. Det avgjørende er om rettsvernet er etablert innen tvangsdekning begjæres. Marte kan således ikke få medhold i sin innsigelse om dette.

(iii)      Er det etablert rettsvern

Det neste vurderingstema det er naturlig å ta opp er om den aktuelle panteavtale har rettsvern.
   
Her ligger det en liten felle for kandidatene. Oppgaven inviterer til å drøfte spørsmålene om rettsvern ble etablert ved overgivelsen til Lager AS, men etter min oppfatning vil dette være en subsidiær problemstilling.
   
Det fremgår av faktum at oppbevaringsavtalen ble inngått i. forbindelse med at Marie fraflyttet eiendommen. Man må i den sammenheng legge til grunn at bruksretten til huset er oppgitt, og Peder (utleier) har fått rådigheten over dette. Inventaret har etter faktum blitt stående i huset, og i så fall er det naturlig å legge til grunn at rettsvernet ble etablert samtidig som avtalen ble inngått, og at den senere utlevering til lager AS ikke er rettsvernsakten.
   
Det sentrale i forhold til rettsvernsetableringen er jo om "pantsetteren ikkje lenger på selvstendig grunnlag kan rå over pantet" jf. rådsegn 8 side 111. Nærmere om dette i Brækhus side 44, og Andreassen kommentar side 212. Når husrommet - hvor inventaret befinner seg - er tilbakelevert til utleier er rettsvernsakten også gjennomført.
   
Det synes derfor som ganske klart at rettsvern for panteretten ble etablert i forbindelse med avtaleinngåelsen, da Marte fraflyttet boligen.
   
Slik oppgaveteksten er bygget opp frykter jeg at de færreste kandidater vil se dette poenget, og at de drøfter spørsmålet ut fra det syn at besittelsesberøvelsen først skjer ved overleveringen til Lager AS. Jeg knytter derfor enkelte kommentarer også til dette.

Mine bekymringer her synes å ha slått til. Svært få kandidater ser at denne besittelseberøvelsen kan være tilstrekkelig til rettsvernsetablering.

(iv)      Marte hevder at rettsvern ikke kan etableres ved overlevering til tredjemann

Dette spørsmålet bør ikke volde kandidatene problemer. Det er ikke tvilsomt at rettsvern kan etableres ved at pantet overleveres til en annen enn panthaver, og det kreves heller ikke at det er pantsetter som forestår overleveringen, jf panteloven § 3-2 (2).

(v)       Den neste innsigelse som da må tas opp er hvorvidt rettsvern kan etableres ved rettsstridig atferd fra panthavers side

Poenget med dette er at Marte hevder at Peder ikke hadde rett til å råde over løsøret når dette ble overlevert til Lager AS, og det første spørsmål blir da om Peders opptreden er i strid med oppbevaringsavtalen.
   
Etter avtalen, kunne møblene oppbevares til 15. mai. Det ble senere inngått en endringsavtale, og vurderingstema er om Peder har forpliktet seg til å vente lenger enn til 19. mai, før løsøret overleveres til en utenforstående tredjemann.
   
"Over 17. mai" gir ingen eksplisitt veiledning av hvor lenge møblene kan oppbevares, men sett i sammenheng med Peders utsagn om oppussing og senere salg vil jeg anta at han så tidlig som 19. mai, ikke var berettiget til å overføre møblene til Lager AS. Oppgaven gir en del relevante faktaopplysninger her, og kandidatene bør kunne få til en akseptabel drøfting av dette spørsmålet.
   
Hvis kandidatene legger til grunn at Peder med hjemmel i oppbevaringsavtalen var berettiget til å overføre innboet til Lager AS er løsningen gitt. Det er ingen rettsstridig overføring, og rettsvern er etablert.
   
Hvis kandidatene legger til grunn at Peder hadde forpliktet seg til ikke å overføre innboet til en tredjemann på et så tidlig tidspunkt som 19. mai., blir neste vurderingstema om en slik rettsvernsetablering må underkjennes.
   
Denne problemstillingen er ikke særlig sentral, men de som har ytret noe om dette er vel helst av den oppfatning at man ikke kan etablere rettsvern ved slik atferd. Når dette har vært diskutert i teorien, har det gjerne dreid seg om rettsstridig etablering av tilbakeholdsrett, for eksempel hotellets beslag i gjestens bagasje. Dette slår ikke helt til her da situasjonen er slik at Marte frivillig har latt gjenstandene stå igjen i boligen, og de er dermed i Peders besittelse. Dette er en problemstilling som ligger i randsonen mellom alminnelig panterett og tilbakeholdsrett, og fremstår som forholdsvis komplisert. Se nærmere om dette i Brækhus side 512 if.
   
Vi bør vel neppe vente dyptpløyende drøftelser her, men de som får til noe bør definitivt premieres.

Forholdsvis mange kandidater ser problemet med en rettsstridig etablering i den forstand at de drøfter om Peder var berettiget til å fjerne møblene den 18. mai. Det som imidlertid få kandidater tar opp er hvilken konsekvens en slik eventuell rettsstridig opptreden skal ha. Drøftelsene blir derfor ganske så ufullstendige.

(vi)      Bortfall av rettsvern

Dette er et forhold som Marte ikke utrykkelig påberoper, men faktum inviterer til en drøftelse. Det fremgår at Marte ved å henvende seg til Lager AS -fikk utlevert vesentlige deler av løsøret. Vurderingstema vil være om dette vil medføre at rettsvernet bortfaller, enten delvis eller i sin helhet.
   
Utgangspunktet i håndpanttilfellene er at det må etableres en effektiv besittelsesberøvelse. Det er imidlertid klart at rettsvernet ikke nødvendigvis bortfaller selv om det skulle vise seg at besittelsesberøvelsen objektivt sett ikke har vært 100 % effektiv. Noe forenklet kan man si at det oppstilles et krav om at panthaver har gjort det man med rimelighet kan forvente for å sikre seg mot at panthaver klarer å nyttiggjøre seg pantet.
   
Disse spørsmålene er forholdsvis godt behandlet i juridisk teori, og vi må kunne vente at kandidatene klarer å få en forstandig drøftelse her.
   
Hvis pantsetter ved selvtekt skaffer seg besittelsen av pantet er utgangspunktet at rettsvernet kan bestå i lang tid, så lenge panthaver gjør de nødvendige trekk for å gjenopprette rettsvernet. Situasjonen i faktum har imidlertid få fellestrekk med rettsstridig tilegnelse.
   
Marte har bedt om å få deler av løsøret utlevert, og dette ønsket er etterkommet av panthavers representant. Dette må vel sammenliknes med at panthaver selv hadde utlevert objektene i pantsetters interesse, og da er utgangspunktet at rettsvernet bortfaller umiddelbart.
   
Hvis man legger til grunn at rettsvernet bortfaller blir neste spørsmål hvor omfattende bortfallet er, eller mer presist, bortfaller rettsvernet i sin helhet eller er det i behold i de gjenstander som fremdeles er i Lager AS, sin besittelse. Det er vanskelig å finne rettspraksis som treffer helt, og så langt det gjelder juridisk teori er problemstillingen gjerne drøftet med utgangspunkt i at panthaver bare har panterett i ett objekt. I de tilfeller vil rettsvernet bortfalle ved utleveringen og en senere gjenoppretting vil være pant for eldre gjeld.
   
Overført på vårt tilfelle må dette innebære at panteretten i de utleverte objekter er tapt.
   
Så langt det gjelder de objekter som fremdeles er i panthavers besittelse (hos Lager ÅS) må vel utgangspunktet helst være at panteretten er i behold. Det kan imidlertid argumenteres med at det faktum at Marte så lett fikk gjenstandene utlevert, medfører at besittelsesberøvelsen som sådan ikke er tilstrekkelig effektiv, og at rettsvern ikke er etablert overhodet.
   
Kandidatene vil kanskje trekke inn forholdet mellom annet og tredje ledd i § 3-2 og den harmonisering av vilkårene i disse bestemmelsene som er forsøkt i teorien. Utgangspunktet synes der å være at panthaver har en plikt til å forvisse seg om at tredjemann forstår at pantsetter ikke lenger skal ha rett til å råde over objektene.

Mange kandidater ser dette problemet på tross av at det ikke eksplisitt påberopes. Drøftelsene blir imidlertid vage. Få kandidater ser at en slik utlevering kan få betydning for rettsvernet som sådan fordi det ikke var tilstrekkelig effektivt fra starten av.

Under forutsetning av at det er etablert rettsvern for hele det utestående beløp, og rettsvernet heller ikke er bortfalt, er vilkårene i § 8-2 a innfridd. Peder har da tvangsgrunnlag for kravet.
   
Spørsmålet som da gjenstår er om dette tvangsgrunnlaget er tvangskraftig, jf. tvangsl. § 8-1. Kravet er forfalt og misligholdt og også de øvrige materielle, personelle og formelle vilkår synes innfridd.
   
Det er mye som tyder på at Peder - uavhengig av de panterettslige spørsmål - her vil ha en tilbakeholdsrett i løsøret. Det er imidlertid ikke grunnlag i saken til å ta dette opp all den til en slik tilbakeholdsrett ikke vil danne grunnlag for Peders krav om tvangsrealisasjon etter kapittel 8.

Vurdering av besvarelsene

Oppgavens del I er ikke spesielt krevende. De enkelte hovedproblemstillinger - gyldig avtalt panterett og rettsvern - er klart formulert i oppgaven og kandidatene bør ikke ha vansker med å se hvilke spørsmål som skal drøftes. Terminologien er etter min oppfatning uheldig og begrepet "selvskyldnerkausjon" er jeg redd vil forvirre mange kandidater, og slik skape unødvendige feilsteg. Videre frykter jeg at mange kandidater vil tro at del I i det vesentligste dreier seg om avtaletolkning, og at vi vil få mye løsprat om hva partene mente med de enkelte "pantsettelsesavtalene".

Dette har i stor utstrekning slått til. Det blir veldig mye løs avtaletolkning, og jevnt over synes jeg at prestasjonene på denne delen av oppgaven er svake.

Selv om hovedproblemstillingene er forholdsvis sentrale må det presiseres at oppgaven er omfattende. Det betyr at vi etter min oppfatning i liten utstrekning kan trekke kandidater for manglende dyptpløyende analyser av rettsspørsmålene, men må i stedet fokusere på de forhold som faktisk er behandlet.
   
Jeg antar at en rekke kandidater ikke vil se spørsmålet om gyldighet så langt det gjelder den første panteavtalen fra 1998 og vi må her være forsiktig slik at vi ikke trekker dobbelt for "følgefeil". At spørsmålet overses slik at kandidatene bygger drøftelsen på denne avtalen bør ikke gis for store negative utslag, all den tid oppgaven like fullt kan løses på en forstandig måte.

Svært mange overser dette, men allikevel er det flere kandidater som klarer seg godt gjennom del 1 på dette området.

Vi må kunne vente en viss kvalitet over drøftelsene av rettsvernspørsmålet, men enkelte av de problemstillinger jeg har tatt opp i veiledningen er nok beregnet på de helt gode laudkandidatene. Etter min mening må man kunne falle ned på et laudabelt nivå, selv om flere av problemstillingene er vagt/tynt behandlet.

Det er ikke tvilsomt at de1 1 har falt kandidatene noe vanskeligere enn hva jeg antok i den foreløpige veiledning. Jeg er vel av den oppfatning at man må kunne få god uttelling på del 1 selv om kandidatene helt overser problemene knyttet til den første panteavtalen og derunder spørsmålet om hva det eventuelt er avtalt panterett for.

Forøvrig er det flere kandidater som klarer å få til forstandige drøftelser hvor de kobler de ulike avtalene, og kommer frem til at man ved 1999 avtalen mente å sikre også det utestående husleiebeløp.
   
Som nevnt innledningsvis må vi vel kunne regne med at kandidatene finner bestemmelsen i tvangsl. § 8-2 a, men vi bør i liten grad hensynta at kandidatene mangler ved besvarelsene knyttet til andre deler av denne lov som eventuelt kan/bør tas opp.

DEL II

Også denne del av oppgaven inneholder to hovedproblemstillinger. Det er imidlertid en rekke ulike innsigelser og kandidatene bør ha mer enn tilstrekkelig stoff å ta opp til drøfting.
   
Oppgaven forutsetter her at kandidatene må nytte ukjent lovstoff. Reindriftsloven er meget perifer i forhold til anbefalt litteratur/læringskrav. På den annen side kreves det ikke noe ut over at kandidatene klarer å lese en lovtekst, og ser at lovens § 10 gir den som har reinmerke jf. § 2, også har rett til å oppføre bygninger på annens grunn, jf § 10 første ledd nr, 1.

Flertallet av kandidatene i min bunke har klart seg greit her, og ikke fått problemer som følge av det noe sære rettsområdet.

Så langt det gjelder det faktiske grunnlag for denne del av oppgaven bygger faktum på en avgjørelse fra Frostating lagmannsrett av 13. juni 2000. Faktum er imidlertid litt annerledes i vår sak.

(f)        Først må kandidatene ta stilling til er om avtalen mellom Mattis og Ante også omfattet retten til bytta, eller om overdragelsen bare gjaldt dyrene og retten til å drive virksomheten

Dette må bero på en tolking av overdragelsesavtalen. Ordlyden gir ikke mye hjelp. Man har overført reinmerker med tilhørende rein og rettigheter. Det må av ordlyden sluttes at det dreier seg om noe mer enn bare reinen, jf "og rettigheter". Man må også kunne trekke en negativ slutning, når hytten ikke er nevnt kan det tale for at den ikke er omfattet.
   
Hva som menes med "reinmerke" fremgår ikke eksplisitt av loven, og om så hadde vært tilfellet ville ikke det vært avgjørende. Spørsmålet er hva partene mente på avtaletidspunktet.
   
Kjøpesummen overstiger klart verdien av dyrene, og det kan trekke i retning av at overdragelsen også omfattet hytten. På den annen side må man jo også sette en pris på selve retten til næringsutøvelse. Rettigheten er verd mer enn dyrene alene.
   
Det at erververen har betalt merverdiavgift av hele beløpet, kan trekkes inn i drøftelsene: Det skal etter merverdiavgiftsloven § 13, jf. § 2 ikke betales merverdiavgift på omsetning av fast eiendom. Det kan anføres at en slik avgiftsberegning på hele kjøpesummen trekker i retning av at hytten ikke omfattes.
   
Man kan imidlertid si at avgiftsinnbetalingen for hele kjøpesummen bare innebærer at man har et refusjonskrav overfor avgiftsmyndighetene, for den del av kjøpesummen som er relatert til hytten. En annen innfallsvinkel er å si at hytten ikke er å regne som fast eiendom, men tvert imot som løsøre (jf. liten forankring til grunn), og derfor er avgiftspliktig. Så langt det gjelder spørsmålet om hytten skal regnes som løsøre, kommer jeg tilbake til dette senere, i forbindelse med ekstinksjonsspørsmålet.
   
Partenes etterfølgende opptreden er også et tolkningsmoment, og her må man kunne trekke inn at Ante bodde i hytten i en årrekke etter at salget var gjennomført. På den annen side har Mattis redegjort for den samiske tradisjon på dette området, og denne bestrides ikke av kjøperne.
   
Det er en rekke moment i faktum som kan trekkes inn i drøftelsene, og det skulle åpne for at de gode kandidater kan få vist seg frem. Hva kandidatene faller ned på må her som ellers være av underordnet interesse. Men hvis man finner at avtalen ikke omfattet hytten, må man selvsagt forutsette at så er tilfellet i de senere drøftelsene.

De fleste kandidater ser at det er et spørsmål om avtaletolkning her. Det som blir litt av problemet i de enkelte drøftelsene er at så mange av argumentene er angitt i faktum. Det blir lett mye avskrift av oppgaveteksten, uten at kandidatene klarer å få til selvstendig argumentasjon.

(ii)       Det neste problemet man bør ta opp, er om handelen med Lorgen-brødrene kan omgjøres

Denne anførselen er kanskje ikke så lett å finne og vi må vel rekne med at en rekke kandidater ikke ser denne muligheten. Det er også uklart om dette påberopes av Mattis.
   
Det faktiske grunnlaget for drøftelsen er den henvendelsen som Mattis gjør til kjøperne 1. mai 1997. Han gir her beskjed om at Ante vil "omgjøre" handelen, noe kjøperne motsetter seg. Dette kan danne grunnlag for en drøftelse om rett til omgjøring.
   
Det er på det rene at man med basis i en analogisk anvendelse av avtalel. § 39, har utviklet en lære om en utvidet tilbakekallsadgang for løfter, slik at disse på visse vilkår kan kalles tilbake etter at de har kommet til medkontrahentens kunnskap.
   
Vårt tilfelle dekkes imidlertid ikke av den tradisjonelle lære. Det vil i dette tilfelle ikke være snakk om et tilbakekall av et løfte, men om omgjøring av en avtale. I det hele tatt synes ikke denne ulovfestede lære å ha noen plass i de tilfeller hvor medkontrahenten har akseptert tilbudet. Skal man kunne argumentere for en liknende løsning i de tilfellene - altså hvor avtale er inngått - må det hjemles i avtalel. § 36, jf Hov; avtaleslutning og ugyldighet side 90 if.
   
Vurderingene vil imidlertid bli ganske like uavhengig av om drøftelsene funderes i § 36 eller § 39 annet ledd, all den tid momentene i § 39 kan trekkes inn i den konkrete helhetsvurdering som skal foretas etter § 36.
   
Mattis aksjonerer ca 3 uker etter at avtalen ble inngått, og spørsmålet blir dels om kjøperne har innrettet seg, og dels om det er sterke grunner for en omgjøring i dette tilfellet. Brødrene Lorgen har her inngått en festeavtale mod grunneierne og det er vel ikke særlig tvil om at de til en viss grad har innrettet seg etter avtalen. Det er ikke nødvendigvis gitt at retten til omgjøring etter re-integra synspunkter er tapt av den grunn, og vi får se hva kandidatene eventuelt kommer med.

Få kandidater har sett at det kan være et spørsmål om omgjøring her. Det bør etter min oppfatning ikke trekkes for det all den tid det er uklart om det påberopes. Flere kandidater har imidlertid sett at det korte tidsforløpet kan ha betydning i relasjon til ekstinksjon på ulovfestet grunnlag.

(iii)      Under forutsetning av at eiendommen var omfattet av salget i 1997 og at omgjøring ikke er aktuelt, blir spørsmålet om det er grunnlag for ekstinksjon

Brødrene Lorgen påberoper seg flere mulige grunnlag for ekstinksjon og kandidatene må derfor først finne et anvendelig hjemmelsgrunnlag.

(a)       Prinsipalt påberopes godtroervervsloven som hjemmel for ekstinksjon.

Hvis ekstinksjon på dette grunnlag skal være aktuelt er grunnforutsetningen at det aktuelle objekt er å regne som løsøre i godtrolovens forstand. I vårt tilfelle er det grenseoppgangen mellom løsørebegrepet (rørlig gods) og fast eiendom som er av interesse. Selve løsøredefinisjonen er ganske stemoderlig behandlet i norsk rett, og det er lettere å ta utgangspunkt i definisjonen av fast eiendom.
   
I praksis og juridisk teori er det gjerne to moment som tillegges vekt når man skal avgjøre om en bygning er å regne som fast eiendom.
   
Det ene er om tilknytningsforholdet til grunnen er ment å være permanent eller tidsmessig begrenset. Dreier det seg om et objekt som forutsetningsvis skal fjernes innen kort tid, er det ikke fast eiendom. Det andre momentet som er vektlagt er i hvilken grad objektet fysisk er forbundet med grunnen, typisk med grunnmur vann, kloakk m.v.
   
Anleggsrigger mv. på en byggeplass kan således falle utenfor definisjonen av fast eiendom selv om de har de ytre karakteristika av fast eiendom, for eksempel innlagt vann, kloakk og strøm, fordi de skal fjernes når arbeidene er fullført. Videre kan en brakke falle utenfor fordi den varige tilknytning til grunnen mangler, selv om bygget forutsetningsvis ikke skal fjernes fra en eiendom. I den nærmere grenseoppgang kan også reglene i avhendingsloven § 3-4 være til hjelp.
   
I vårt tilfelle fremgår det av faktum at bygget helt savner noen varig fundamentering mv., men er bare forankret med noen plankeanordninger. Dette kan trekke i retning av at hytta ikke skal regnes som fast eiendom. På den annen side kan beliggenheten - langt inne på vidda - kanskje trekke i retning av at det stilles mer beskjedne krav til grunnfundamentering.
   
Hva kandidatene faller ned på må være av underordnet interesse så lenge de ser problemstillingen.

Få kandidater klarer seg bra gjennom denne drøftelsen De ser at det kan være et spørsmål om hytta er løsøre, men det vet lite om vilkårene for å karakterisere noe som fast eiendom.

Hvis kandidatene skulle være av den oppfatning at hytta ikke er å regne som fast eiendom, må drøftelsen av ekstinksjonspørsmålet forankres til vilkårene i godtroervervsloven § 1. Så langt det gjelder spørsmålet om de allmenne vilkår for ekstinksjon er til stede her kommer jeg tilbake til det spørsmålet nedenfor.

(b)       Ekstinksjon etter reglene i tinglysningsloven

Det synes her som om det dreier seg om en dobbeltsuksesjonskonflikt, men det er helt på det rene at anførselen om å bruke reglene i tinglysningsloven ikke kan føre frem.
   
Det kan her vises til Rt 1986 side 1210 på side 1217 (Norske fjellhus) hvor det heter;

"Jeg anser det klart at vilkårene for godtroerverv etter reglene i tinglysningsloven ikke foreligger. Det er unødvendig å gå inn på hvilken bestemmelse som i tilfelle skulle anvendes. Et grunnvilkår for ekstinktivt erverv i medhold av tinglysningsloven er at rettstiftelsen skriver seg fra den som har grunnbokshjemmel."

Ante Eek hadde ikke grunnbokshjemmel til hytta. Det dreier seg her om bygning på fremmed grunn og det ville ikke vært mulig å tinglyse rettighetene i hytten. Tinglysningslovens regler er derfor ikke anvendelige her.

De aller fleste kandidater ser at tinglysningslovens regler ikke vil kunne føre frem, men svært mange har problemer med å gi en begrunnelse for hvorfor reglene er uanvendelige.

(c)        Ekstinksjon på ulovfestet grunnlag

Det neste spørsmålet som må tas opp til vurdering er om det kan tenkes ekstinksjon på ulovfestet grunnlag i et tilfelle som dette.
   
Mattis sin prinsipale innsigelse her er at det ikke er adgang til å avsi dom om ekstinksjon når man er utenfor de lovhjemlede tilfeller. Det er helt på det rene at Mattis ikke kan få medhold i dette. Det er flere rettsavgjørelser fra høyesterett som forutsetter ekstinksjon på ulovfestet grunnlag, jf ovennevnte avgjørelse og også Rt 1992 side 352.
   
Så langt det gjelder de nærmere vilkår for når ekstinksjon kan skje utenfor de lovhjemlede tilfeller, har teorien på basis av de to ovennevnte dommer trukket opp visse retningslinjer.
   
Det synes i utgangspunktet som om at det kreves at de alminnelige vilkår for ekstinksjon må være innfridd - dvs at avhender må være legitimert som rette eier, erververen må være i aktsom god tro med hensyn til den eldre retten, og erververen må ha gjennomført en sikringsakt. I tillegg kreves det gjerne at det må foreligge sterke grunner for å supplere de lovfestede reglene.
   
Utgangspunktet for vurderingen må være at lovgiver - ved de eksplisitte lovregler - har foretatt en vurdering av i hvilke tilfeller rette eier skal kunne miste sin rett og at man må utvise forsiktighet ved å overprøve disse vurderingene med andre allmenne ekstinksjonsprinsipp.
   
Når vi går over på vår konkrete sak er det naturlig å først ta stilling til om Ante fremsto som legitimert til å råde over eiendommen. Ante hadde bodd i hytten frem til 1995 og dette var vel kjent i bygden. Han hadde hatt kjøperne med på omvisning på hytta, og må vel sies å være legitimert som eier.
   
Problemet er nok om erververne kan sies å ha vært i aktsom god tro med hensyn til de rette eierforhold.
   
Den eneste undersøkelse som kjøperne har foretatt, er at de har "sjekket litt" hos kommunen og grunneierne. Disse undersøkelsene synes å være rettet inn mot et annet forhold enn å avdekke eierforholdene til hytta. Tilleggsinformasjon om at Ante var rett eier kan neppe være nok til at erververne kan slå seg til ro med dette.
   
Det faktum at kjøperne ikke har undersøkt rettighetsregisteret kan ikke tillegges særlig vekt, i hvert fall ikke når en slik undersøkelse ikke ville fratatt dem den gode tro. Ante sto fremdeles oppført som rettighetshaver. Nærmere om dette i Lilleholt; Godtruerverv og kreditorvern side 149 og Falkanger; Tingsrett side 465.
   
Kjøperne burde vel - ut fra selgers navn og omstendighetene forøvrig - forstått at selger var av samisk opphav. En slutning om at rettighetene til bytta kunne ha noe å gjøre med reindrift og næring bør ha vært nærliggende. Nærmere undersøkelser i form av en henvendelse til områdestyrets formann ville medført at kjøperne ble kjent med de rette eierforhold.
   
At innholdet i en rett til reinbeite, og for den del samisk rett og tradisjon, er ukjent for erververne lemper ikke på aktsomhetskravet, snarere tvert imot. Når man begir seg inn på et ukjent rettsområde, skjerpes aktsomhetskravet.
   
Hvilket resultat kandidatene faller ned på her er av underordnet interesse.

Jevnt over synes jeg at drøftelsene av godtro spørsmålet har vært bra

Som et utgangspunkt må det antas at man også her må kreve at omsetningserververen gjennomfører en sikringsakt for at ekstinksjon skal bli aktuelt. Hva slags sikringsakt som er aktuelt er derimot noe usikkert. Det er etter faktum inngått en leiekontrakt til grunnen. Hvis man legger til grunn at dette er en festekontrakt - og at denne også er tinglyst - så er kanskje det tilstrekkelig rettsvernsakt. På den annen side vil tinglysningen det være knyttet til grunnforholdene, og ikke til eiendomsforholdet til hytta, i de tilfeller denne er kjøpt av andre enn grunneier.
   
Hvis retten ikke kan tinglyses, for eksempel grunnet reglene i tingl.l. § 12 a blir det kanskje vanskeligere å avgjøre hva som eventuelt er sikringsakt. Når kandidatene har lagt til grunn at hytta er fast eiendom - noe som er forutsetningen for denne drøftelsen – vil besittelse/ibruktagning neppe representere noen adekvat sikringsakt.
   
Spørsmålet fremstår som forholdsvis komplisert, og vi får se hva kandidatene klarer å gjøre ut av dette.
   
Selv om de allmenne vilkår for ekstinksjon er innfridd betyr det ikke at ekstinksjon skal skje. Det kreves i tillegg "sterke grunner". Dette er vel noe diskutabelt hvis man for eksempel ser på Sigdaldommen. De sterke grunner ser ut til der å begrense seg til at pretendentene hadde vært uvitende om rettighetsforholdene svært lenge. Dommen fremstår mer som et resultat av en utvidende tolkning av hevdsreglene enn ekstinksjon.
   
Det som eventuelt må trekkes inn her er det faktum at Mattis ikke har registrert sitt erverv, og forøvrig har holdt en svært lav profil. Den manglende registreringen kan i dette konkrete tilfellet kanskje ikke tillegges særlig vekt ettersom kjøperne ikke undersøkte registeret.
   
Et annet moment - som forøvrig var avgjørende i den dom oppgaven bygger på - var tidsmomentet Når man i Sigdaldommen bruker den lange tiden som har gått som et så vidt sentralt moment, må det være greit å trekke inn at situasjonen her er motsatt. Usikkerheten om eierforholdene kom opp umiddelbart etter avtaleinngåelsen, og hensynet til det bestående rettsforhold (status quo) veier ikke særlig tungt.
   
Faktum inneholder mye faktiske opplysninger og kandidatene bør ikke ha vansker med å finne stoff til drøftelsene. Det er grunn til å håpe at de gode kandidater kan få vist seg her. Så langt det gjelder det nærmere innhold i ekstinksjonsvilkårene og hva som ellers bør vektlegges vises det til Falkanger 5. utg side 470 if.

Vurdering

Også i denne del av besvarelsen fremstår det som klart hva som skal tas opp til drøfting, og kandidatene bør ikke ha vansker med å finne dette. Så langt det gjelder spørsmålet om omgjøring kan det nok stille seg annerledes.
   
Ved avtaletolkningen får kandidatene mye hjelp i faktum, og de bør ikke ha særlige problemer med å få noe forstandig ut av denne. Også ekstinksjonsspørsmålet kommer klart frem. Partene påberoper seg godtroloven eksplisitt og kandidatene bør se linken til løsørebegrepet. Så langt det gjelder spørsmålene om ekstinksjon på ulovfestet grunnlag, er dette problemstillinger som er godt dekket i juridisk teori, og de sentrale dommer bør være vel kjent.
   
Selv om hovedspørsmålene også i denne del er sentrale må vi ta hensyn til at oppgaven er omfattende. Det betyr at vi i liten grad bør trekke for særspørsmål som ikke er drøftet, men i stedet konsentrere oss om i hvilken grad kandidatene viser kunnskap og oversikt i de problemstillinger som behandles.

Så langt det gjelder retningslinjene for bedømmelsen synes det ikke som om oppgaven har vært spesielt krevende for kandidatene. Hovedinntrykket mitt så langt er at resultatet er bedre enn de foregående år, i hvert fall i den forstand at det er få stryk.

Så langt det gjelder spørsmålet om hva som skal til for å bestå kan det neppe være tilstrekkelig å bare "finne" de fire hovedproblemstillingene. Ingen. av dem fremstår som spesielt perifere slik at man må kunne stryke kandidater som har sett problemene, men som svikter grovt i drøftelsene.

Dette har slått til. Så godt som alle kandidatene finner hovedproblemstillingene. Riktignok ser mange ikke de" finere" spørsmål knyttet til panteavtalens gyldighet og utlevering av løsøret i del 1, og heller ikke omgjøringsspørsmålet i del 2, men det er det liten grunn å trekke for.

All den tid de ulike hovedproblemstillingene er så vidt sentrale betyr det igjen av vi må – i tillegg til å kreve at hovedproblemstillingene er sett - kunne forlange en viss kvalitet over drøftelsene for, å la kandidatene passere laudgrensen. Det man bør lete etter er om kandidatene viser innsikt i og forståelse for hovedlinjene i emnet. Slik sett skulle oppgaven også være egnet til å skille mellom kandidatene. Det betyr igjen at også poengterte og forholdsvis korte besvarelser skal god uttelling, så lenge kandidatene dokumenterer grunnleggende forståelse for emnet, selv om det er drøftelser som er utelatt.

Dette gjelder særlig med hensyn til første spørsmål i den 1. Det er svært mange kandidater som roter det til innledningsvis, og derfor ikke får til noe her. Like fullt kan dette kompenseres med gode drøftelser på de øvrige spørsmål.