UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling

Sensorveiledning, endelig utgave
Tredje avdeling jus
Høstsemesteret 2003
Praktisk oppgave 

Praktikum – høsten 2003

1 Innledning


Jeg har rettet ca 40 besvarelser når den endelige veiledningen skrives. Resultatene er gjennomgående relativt svake, men med lite stryk. Jeg har så langt bare en kandidat med A og ca 10 % innenfor A og B. Foreløpig har jeg bare strøket 2 kandidater.

I den foreløpige veiledningen anga jeg at jeg anså oppgaven denne gang som relativt overkommelig. Det kan vel slås fast at dette ikke har slått helt til. kandidatene har gjennomgående hatt store vansker med alle de tre delene, også med hensyn til problemstillinger som skulle være relativt kurante for tredje avdelings studenter. Et hovedproblem er etter min mening at kandidatene i liten grad klarer å analysere hva som er det reelle innhold i de krav som fremsettes.

Antagelsen om at kandidatene bare ville ha særskilte problem med del III har således ikke slått til.
Så langt det gjelder vektingen av de tre deler ser jeg ingen grunn til å endre den angivelsen jeg gav i den foreløpige veiledning hvor jeg la til grunn at del I og III er relativt like og samlet sett bør utgjøre nær ¾ deler av "normalbesvarelsen.

2 Del I

Del 1 i oppgaven reiser spørsmål relatert til den sentrale kontraktsrett, og drøftelsene må i stor utstrekning relateres håndverkertjenestelovens bestemmelser.

Tvisten i del 1 er mellom Ole Tastad (OT)og Jon Vold (JV). Spørsmålene som reises er knyttet til Volds eventuelle ansvar for at den løsning som er valgt for å holde bygget oppe, ikke fungerer som forutsatt.

Det er i henhold til faktum helt på det rene at man ikke skal vurdere om den opprinnelige selger - Peder Aas - kan ha noe ansvar for skaden som er inntrådt. I den utstrekning kandidater allikevel drøfter dette bør det etter omstendighetene gi grunnlag for trekk. Få kandidater har gjort det.
Det vil her dels være spørsmål om et eventuelt krav i det hele tatt kan gjøres gjeldende grunnet reklamasjons- og foreldelsesregler, dels om håndverkere vil ha ansvar for kvaliteten på arbeidsunderlag utarbeidet av andre og dels spørsmål om hvordan en eventuell mangelsutbedring.

2.1 Er kravet foreldet
Etter min oppfatning er det naturlig å starte med spørsmålet om Tastad sitt eventuelle krav uansett er bortfalt som følge av for sen reklamasjon selv om dette "disposisjonsmessig" er den siste anførselen som dukker opp i faktum. Det er greit å rydde unna prosessualia først.
Det er vel ikke tvilsomt at dette oppdraget vil omfattes av definisjonen i håndverkertjenesteloven § 1 første ledd, og at rettsforholdet således reguleres av denne loven. I henhold til faktum skal det legges til grunn at den absolutte reklamasjonsfrist i § 22 nr 2 er oversittet, og det skal derfor ikke drøftes.
Anførselen fra Tastad er at Vold er avskåret fra å kunne påberope seg reklamasjonsreglene. Det kan tenkes to separate grunnlag for dette.

2.1.1 "Realitetsdrøftelser"
Det er i rettspraksis og teori antatt at man taper retten til å påberope seg forsinket reklamasjon i de tilfeller hvor man har innledet seg med motparten på en diskusjon om hvorvidt det påberopte forhold er en mangel, men mindre man tar et forbehold om dette. Imidlertid er det stort sett lagt til grunn at denne læren bare gjelder i forhold til de relative reklamasjonsregler og ikke i forhold til absolutte frister (foreldelsesregler). I dette tilfellet er det tale om en absolutt femårs frist og anførselen kan ikke føre frem på dette grunnlaget.

2.1.2 Implisitt frafall av å påberope foreldelse
Reglene om reklamasjonsdrøftelser er egentlig bare en videreføring av at partene i et kontraktsforhold stort sett står fritt til å velge om de vil påberope regler som kan gi dem en bedre rettsposisjon. Det er ingenting i veien for å avtale at man ikke skal påberope seg foreldelsesregler eller for den del andre rettsregler.
Det er derfor ingen ting i veien for at partene avtaler at man ikke skal påberope seg foreldelse. (I forhold til prosessuelle regler vil dette regelmessig stille seg annerledes).
Det er helt på det rene at Jon ikke eksplisitt har gitt uttrykk for at han ikke skal påberope seg at reklamasjonen er fremsatt for sent, men spørsmålet må være om han implisitt - ved sin opptreden - har avgitt et dispositivt utsagn som avskjærer ham fra å hevde at kravet er foreldet. Faktum er tynt med hensyn til dette, men det kan hevdes at Jon opptrådte klanderverdig ved å ikke ta opp temaet på et tidligere tidspunkt. Det er imidlertid etter min oppfatning klarligvis ikke nok til å si at han avtalerettslig har bundet seg til å ikke påberope forholdet.

2.1.3 Kandidatenes prestasjoner
Kandidatene har gjennomgående ikke hatt noe heldig grep på dette. Mange er åpenbart ikke kjent med "betydningen av realitetsdrøftelser" i det hele, og drøfter i stedet om saksøkte har opptrådt grovt uaktsomt slik at reklamasjonsfristene ekskluderes på tross av at dette ikke er anført. Dette må medføre trekk.

De kandidater som skriver om det som er anført, klarer svært sjelden å få frem at den tradisjonelle oppfatning er at denne læren bare kommer til anvendelse på relative frister og ikke absolutte som her.

Noen ytterst få kandidater klarer å få frem noe fornuftig om hvorvidt man kan anse saksøktes opptreden som en implisitt frafallelse av reklamasjonsinnsigelsen, men drøftelsene treffer sjelden da man fokuserer på om saksøker "hadde grunn til å tro" at foreldelse ikke skulle påberopes, frirevet fra det avtalerettslige utgangspunktet.

2.2 Er JV forpliktet til å utføre nye arbeider for egen kostnad
Det sentrale spørsmål i del 1 er hvorvidt OT kan forlange at JV skal gjennomføre endringsarbeider i henhold til de nye beregninger som er fremskaffet. Hvorvidt så er tilfellet vil bero på en rekke forhold.

2.2.1 Er det en mangel ved arbeidet
OT sitt krav forutsetter at det utførte arbeid er mangelfullt. Det er helt på det rene at fundamenteringen ikke har fungert etter sin hensikt, men det gjør ikke nødvendigvis at arbeidene mangelfulle i lovens forstand.

Utgangspunktet må være hvtj.l. § 17, hvor det fremgår at arbeidene er mangelfulle hvis;
Tjenesten ikke fører til det resultat som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

Det er helt på det rene at den utførte dimensjon ikke er tilstrekkelig, både i henhold til § 17, og her kan man trekke inn § 5 som støtte til drøftelsene. Det sentrale spørsmål er om dette "skyldes forhold på forbrukerens side", jf reservasjonen ovenfor.

Feilen består i at de styrkeberegningene som ble utført av Byggteknikk ikke var gode nok, og spørsmålet må i første omgang være hvem av partene som skal anses som kontraktspart med dette selskapet. I den utstrekning man kan legge til grunn at OT kontraherte en tilstrekkelig konstruksjon av JV og at denne benyttet Byggteknikk som underleverandør vil det ikke være tvilsomt at funksjonssvikten er en mangel som OT kan gjøre gjeldende.

Faktum inviterer til en drøftelse av om man må anse håndverkeren som den reelle kontraktspart med Byggteknikk, jf at OT bad JV om å utføre dette og at JV var den som utpekte selskapet.
Jeg er vel allikevel av den oppfatning at man vanskelig kan se dette på annen måte enn at beregningene fra Byggteknikk er å regne som en "byggherreleveranse" og at feil i dette materialet i utgangspunktet må regnes som et forhold som "skyldes forhold på forbrukerens side".

2.2.2 Betydningen av manglende frarådning
Det fremgår av faktum at JV hadde reagert på styrkeberegningene når han mottok disse men at han på tross av sin mistanke om at det ikke var godt nok, utførte arbeidene uten å varsle OT. Dette bør henlede kandidatenes oppmerksomhet på hvtj.l. § 7 og § 8.
I henhold til § 7 har håndverkeren en plikt til å orientere forbrukeren om at han "antar" at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren.
Jeg vil anta at det er naturlig å ta utgangspunkt her. Selv om ordlyden ikke er helt klar er det vel antatt at også feil og mangler ved et mottatt arbeidsgrunnlag omfattes av § 7 og således kan utløse en plikt til å frarå. Noe annet er at håndverkertjenestelovens regler kanskje ikke gir særlig veiledning med hensyn til spørsmålet om konsekvenser ved mangler ved det arbeidsunderlag som overlates til den utøvende håndverker. Dette er en problemstilling som ikke er like vanlig i "enkle" rettsforhold som dette, men et svært ofte forekommende problem i alminnelige entrepriseoppdrag.
Hvorvidt den mistanke om beregningssvikt er nok til at man må legge til grunn at JV måtte "anta" at tjenesten ikke vil være til rimelig nytte er et tolkningsspørsmål og vi får se hva kandidatene kommer frem til.
Slik faktum er bygget opp er det helt på det rene at JV ikke hadde positiv kunnskap om at beregningene sviktet. På den annen side er han en profesjonell aktør som har lettere enn andre å forutse eventuelle konsekvenser av at dette ikke er tilstrekkelig, og det kan høyne hans aktsomhetsplikt. Man må vel også trekke linjer til den generelle omsorgsplikt som håndverkeren har i forhold til forbrukeren.
Jeg er vel tilbøyelig til å legge til grunn at "reaksjonsterskelen" i § 7 er overtrådt og at det foreligger et brudd på frarådningsplikten, men begge løsninger kan sikkert forsvares..
Rettsvirkningen av at man ikke varsler forbrukeren, eller fraråder ham å få arbeidet gjennomført, er regulert i § 8. Man skal her forsøke å forutse situasjonen hvis rettsbruddet (det manglende varsel) tenkes borte.
All den tid at ytelsen allerede var bestilt og avtale inngått når JV mottok beregningsgrunnlaget, er utgangspunktet at JV kan kreve det vederlag som han har rett til etter avbestillingsreglene, men heller ikke mer.
§ 7 jf § 8 innebærer ikke at ytelsen som sådan er mangelfull etter § 17 slik at de vanlige mangelsanksjoner - herunder retting - kan gjøres gjeldende. Det innebærer at OT sitt krav på retting ikke kan føre frem på dette grunnlaget.

2.3 Situasjonen hvis ytelsen er mangelfull
Denne drøftelsen må etter min oppfatning være subsidiær.
Spørsmålet her vil vel helst være om OT kan kreve at JV gjennomfører arbeidene i samsvar med de nye tegningene uten at han kan kreve tillegg for de kostnader han blir påført med at man trenger sterkere og flere støttebjelker ofr å bære konstruksjonen.
Svaret på dette vil til en viss grad avhenge av hva som er grunnlaget for at kandidatene kommer frem til at ytelsen er mangelfull og at den kan kreves rettet. Hvis det legges til grunn at ytelsen er magelfull etter § 17 (eventuelt feilaktig etter § 19) så er svaret på dette relativt enkelt. Utgangspunktet er at tjenesteyteren skal dekke kostnadene med retting, men i den utstrekning det påløper kostnader som også ville vært relevante hvis arbeidene skulle være mangelfrie i den opprinnelige utførelse skal disse dekkes av bestiller, jf § 24 4 ledd. Poenget er at bestiller skal stilles som om misligholdet tenkes borte. Da hadde håndverkeren varslet om feilen, og man hadde laget nye styrkeberegninger som ville innebåret at man måtte bruke 4 støttepilarer.

2.3.1 Om kandidatenes prestasjoner
Også her har kandidatene hatt store problemer. Svært mange har lagt til grunn at det foreligger mangel, gjennomgående3 på to ulike grunnlag. En rekke kandidater har lagt til grunn at det foreligger brudd på veiledningsplikten etter § 5, og at dette alene er tilstrekkelig. Da overser man at mangelsreguleringen ligger i § 17, og det oppstilles et tilleggskrav om at "mangelen" må skyldes forhold på tjenesteyterens side. Mangelen er ikke at man unnlater å veilede, men at resultatet ikke blir tilfredsstillende. Årsaken til dette er feilberegningene og det skulle lede kandidatene over i drøftelsen om hvem som svarer for BT sine feil. Det hopper imidlertid de fleste kandidatene over.
En rekke andre kandidater henfører drøftelsen til § 19 om manglende opplysninger og legger til grunn at denne konstituerer mangel. Det som da overses er at man i siste punktum i § 19 eksplisitt viser til § 7 jf § 8 ved manglende frarådning, slik at de alminnelige mangelssaksjoner ikke kan gjøres gjeldende.

3 Del II
Spørsmålene som reises i del 2 er i sin helhet knyttet til opplåningsadgang og opptrinnsrett. Det sentrale tema er om Handelsbanken på det tidspunkt man tillot at låntaker fikk utvide trekkfasiliteten ikke hadde rett til opplåning, men den konsekvens at denne del av engasjementet er plassert bak Skillingsbanken i prioritetsrekken.

Utgangspunktet i norsk rett er relativt klart. Den foranstående panthaver har rett til å "låne opp" sin obligasjon med den konsekvens at etterstående avtalepanthavere effektivt blir avskåret fra sin "opptrinnsrett". Det kan oppstilles to unntak fra dette prinsippet, og det synes som om Skillingsbanken påberoper dem begge.

3.1 Opplåningsadgangen er frafalt i avtale
Det er sikker rett at den foranstående panthaver avtalerettslig kan forplikte seg til ikke å låne opp, med den konsekvens at den etterstående panthaver "rykker opp" i takt med nedbetalingen av den hovedstol som er effektiv i skyldforholdet på første prioritet.
Det er videre sikker rett at en slik avtale ikke trenger å være eksplisitt men at førsteprioritetspanthaveren også implisitt kan frafalle opplåningsretten. Det er i rettspraksis og teori antatt at utstedelse av såkalte "restgjeldserklæringer" er tilstrekkelig til å avskjære opplåningsadgangen. Hvilke opplysninger en erklæring fra banken må inneholde for å bli ansett som en "restgjeldserklæring" er ikke umiddelbart klart.
Poenget må vel være at hvis den er formulert på en slik måte at mottakeren får en berettiget forventning om at hovedstolen ikke skal lånes opp så kan denne forventningen vernes.
Spørsmålet er da om den avgitte erklæring har et innhold som er egnet til å skape slike forventninger hos den etterstående panthaver. Etter min oppfatning er det klarligvis ikke slik. Det fremgår av erklæringen at pantet sikrer "eksisterende og fremtidige forpliktelser" og videre at den "pr i dag sikrer 16.5 mnok". Disse formuleringene sier bare noe om situasjonen på det tidspunkt erklæringen avgis, og gir etter min oppfatning ikke mottakeren grunn til å tro at den foranstående har frafalt opplåningsadgangen.

3.2 Yossuf - standarden
I Rt 1994 side 775 traff høyesterett en avgjørelse som på mange måter endret den tradisjonelle læren om opplåning. i denne avgjørelsen - som likner litt på vår sak - var situasjonen slik at pantsetter hadde to pantelån påheftet sin eiendom til fordel for en kreditor. Når skyldneren fikk behov for ytterligere lån kontaktet han en annen bank. I forbindelse med låneopptaket inngikk låntaker og den "nye" banken en avtale hvor låntaker forpliktet seg til ikke å låne opp de to lån som hadde best prioritet. Videre varslet man den foranstående bank om den avtale som var inngått.
På tross av avtalen utvidet den best prioriterte långiver sitt engasjement, og spørsmålet ble om denne utvidelsen skulle ha samme prioritet som det eldre engasjementet.
Høyesterett la til grunn at opplåningsadgangen i dette tilfellet var bortfalt. Man begrunnet det med at når den foranstående bank var kjent med at långiver i avtale med annenprioritetspanthaveren hadde forpliktet seg til ikke å låne opp, kunne de ikke låne opp i strid med avtalen, med mindre man hadde en lojal grunn til dette. Høyesterett oppstiller med andre ord en lojalitetsstandard, men sier lite om hva som er innholdet i standarden.
Jer er av den oppfatning at Yossuf - dommen neppe vil representere et avgjørende hinder for opplåning i dette tilfellet.

I den omtalte dom var man kjent med at det var avtalt mellom låntaker og annenprioritetspanthaveren at låntaker ikke skulle låne opp obligasjonen på best prioritet. Det synes ikke like klart her.

Selv om man skulle legge til grunn at man var kjent med det er jeg av den oppfatning at man må anse det for å foreligge "lojale grunner" til opplåning. Det er riktignok ikke helt enkelt dette all den tid Høyesterett ikke sier noe om hva som skal anses som en lojal grunn som kan gi den foranstående en rett til opplåning med bibehold av prioritet..

Det må her etter min oppfatning være anledning til å se hen til situasjonen ved opplåning i forhold til etterstående tvangserverv, all den tid at Høyesterett neppe kan ha ment at opplåningsadgangen i forhold til avtaleerververe skal være snevrere enn i forhold til etterstående utleggstakere.
I forhold til utleggstakere er det antatt at den foranstående avtaleerverver kan låne opp til fortreng kan man låne opp når man anses som "økonomisk forpliktet", dvs hvis det er nødvendig for å unngå tap på engasjementet. Jeg forstår bankens anførsler hvor de hevder at det på opplåningstidspunktet var usikkert hvilken verdi pantet hadde på opplåningstidspunktet slik at de anså seg "økonomisk forpliktet" til å låne opp.

Det er ikke noe i faktum som tyder på at det har skjedd verdiøke på panteobjektet etter låneopptaket og således har vel historien her vist at de ikke løp en slik tapsrisiko, men det er ikke nødvendigvis avgjørende. Hvor langt opplåningsretten strekker seg i slike tilfeller er for øvrig ikke helt klart. Vi får se hva kandidatene eventuelt får ut av dette.

Et annet forhold som etter min oppfatning må tillegges vesentlig vekt er "redningsaksjonssynspunktet" som påberopes av Handelsbanken. I rettspraksis har vi sett en rekke eksempler på at ellers tvilsomme disposisjoner godkjennes når de er foretatt for å hjelpe skyldneren gjennom en vanskelig økonomisk situasjon. Selv om den foreliggende rettspraksis ikke passer helt i vårt tilfelle, kan det vel hevdes at tilførsel av ny kreditt til et selskap med betydelige betalingsvansker kan være lojalt, slik at den nye kreditten går inn på samme prioritet som tidligere ytt kreditt.

På den annen side er forskjellen mellom de avgjørelser som bygger på slike "redningsaksjon" synspunkter og vår sak at en eventuell rett til opplåning vil gå på bekostning av en spesifikk panthaver og ikke kreditorfellesskapet for øvrig. Det kan nok medføre at synspunktet som er nevnt ovenfor må tillegges mindre vekt her.

3.3 Om kandidatenes prestasjoner
De fleste kandidater har skjønt at det her dreier seg om adgangen til opplåning og eventuelle begrensninger i denne adgangen. Hoveddelen av kandidatene er også kjent med at det som et utgangspunkt er anledning til opplåning, men at det kan tenkes begrensninger i denne retten. Fremstillingen blir imidlertid gjennomgående veldig rotete hvor kandidatene som oftest ikke klarer å skille mellom de to unntakene, dvs avtalesynspunktet og lojalitetsplikten.
De fleste kandidatene er kjent med at Rt 1994 side 775 omhandler sammenlignbare problemstillinger, men på tross av at denne dommen og disse rettsspørsmål står sentralt i undervisningen er kandidatene lite flinke til å få frem hva som er innholdet i dommen, og hvor den eventuelt avviker fra "vår" sak.

Del III
Del tre gjelder utelukkende spørsmålet om omstøtelse etter dekningsloven § 5-5. Det er i oppgaveteksten eksplisitt angitt at subjektiv omstøtelse ikke skal drøftes. Så langt jeg kan se så er det to spørsmål som er særlig kontroversielle, nemlig dels om når disposisjonen skal anses foretatt og dels spørsmålet om disposisjonen kan anses som betaling av gjeld.

3.4 Omstøtelsesfristen
Det sentrale spørsmål i denne sammenheng er når disposisjonen skal anses som foretatt i § 5-5 sin forstand. Hvis det legges til grunn at det avgjørende tidspunkt når avtalen ble inngått er man utenfor 3 måneders fristen, mens gjennomføringen skjer en uke før konkursåpningen.
Utgangspunktet her må vel helst være om den opprinnelige rett som kjøper har betinget seg er av en slik art at boet måtte respektere den så vil ikke disposisjonen være omstøtelig hvis man utøver retten innenfor omstøtelsesfristen i § 5-5.

Den retten som Norgeskjeden har betinget seg må anses som en avtalt løsningsrett til løsøreobjekter. Det sentrale spørsmål i første omgang må derfor være om denne løsningsretten er en avtale som konkursboet må respektere. Det er neppe tvilsomt at retten er lovlig stiftet at den er gjennomført og reell mellom partene. Det avgjørende må da være om løsningsretten har rettsvern i forhold til boet.

Løsningsretter er vanligst i forhold til fast eiendom og skal slike ha vern i forhold til et kreditorbeslag er utgangspunktet klart nok at de må sikres rettsvern ved tinglysning senest dagen før konkursåpningen, jf tingl.l. § 23..

I forhold til løsningsretter i løsøre vil problemstillingen helst være om disse må respekteres av boet selv om det ikke er gjennomført noen sikringsakt. Vi har ingen lovregulering av hvordan en rettighetshaver i et løsøreobjekt skal etablere vern i forhold til et konkursbeslag. I forhold til andre rettigheter i løsøre, for eksempel erverv av eiendomsrett eller stiftelse av panteretter er utgangspunktet at rettsvern ikke er etablert før objektet er overlevert. Det er ingen gode grunner for at en løsningsrett skulle stå i en annen stilling. Dette gjelder kanskje særlig her siden avtalekonstruksjonen har så vidt mange fellestrekk med en panterett. Hvorvidt det kreves overlevering er et spørsmål som har vært underlagt relativt omfattende drøftelser i juridisk teori, og det er avvikende oppfatninger om dette. Hoveddelen av kandidatene har nok bare lest Lilleholt sin fremstilling av temaet, og der legges det til grunn at retten ikke har vern uten overlevering. Jeg har sans for dette synspunktet.

Hvis man legger til grunn at boet ikke trenger å respektere løsningsretten som sådan blir spørsmålet om hvorvidt disposisjonen ligger innenfor omstøtelsesfristene relativt enkelt. Ervervet og videresalget skjedde en uke før konkursåpningen og dette er klarligvis innenfor omstøtelsesfristen i § 5-5.

3.5 Betaling av gjeld
Norgeskjeden anfører at disposisjonen "uansett ikke kunne anses som betaling av gjeld som kunne omstøtes etter § 5-5." Jeg forstår anførselen dit hen at de påberoper seg at det ikke er tale om gjeldsbetaling i lovens forstand.
Det er ikke tvilsomt at gjennomføringen av disposisjonen har medført at Norgeskjeden har den konsekvens at de får dekket sitt utestående. Spørsmålet om en disposisjon skal anses som en gjeldsbetaling i § 5-5 sin forstand er ikke utpreget enkel.

Jeg forstår vel bankens anførsel dit hen at de er av den oppfatning at den gjennomførte transaksjon er en selvstendig avtale frirevet fra det faktum at medkontrahenten også var selskapets debitor. Er avtalen av en slik art at den står på "egne ben" er den ikke omstøtelig selv om den har som sidevirkning at selgers gjeld slettes ved motregning ifb oppgjør for den nye avtalen.
Utgangspunktet er kanskje - slik som anført av Andenæs (side 241) - at det har formodningen mot seg at det dreier seg om noe annet enn betaling av gjeld når transaksjonen de facto medfører en dekning av skyldnerens gjeld. Dette er imidlertid ikke annet enn et utgangspunkt, og det er flere momenter i faktum som kan anvendes i drøftelsen.

Det typiske eksempel på at det i realiteten dreier seg om en gjeldsbetaling er at den ytelsen man mottar er av en slik art at mottakeren ikke kan nyttiggjøre den i egen virksomhet, men bare skal videreselge den for å dekke inn gjelden samtidig som salgsprovenyet til selger gjøres opp ved motregning, jf Rt 1919 side 845. I vår sak er omsetning av slike virksomheter neppe en vanlig del av den virksomhet som Norgesgruppen utøver. På den annen side fremgår det av faktum at norgesgruppen inngår ny leveranseavtale med Matspesialisten, og således så har gjennomføringen av transaksjonen medført at grossistens leveranser har blitt opprettholdt. Det er således på det rene at de har hatt andre fordeler ved disposisjonen enn nedregulering av gjelden. Dette kan tale for å anse det som en egen avtale - og dermed uomstøtelig transaksjon.
3.6 De øvrige vilkår

Det er etter min oppfatning ikke nødvendig å bruke særlig mye tid på vurderingen av om det foreligger betaling etter forfall eller om det er betalt med usedvanlige betalingsmidler, selv om oppgaven på mange måter oppfordrer til å drøfte det siste alternativ. all den tid det er tale om en avtalt oppgjørsform er den normalt ikke usedvanlig, med mindre man må se dette i sammenheng med at betalingsformen er subsidiær og bare skal gjelde ved opphør. Man trenger imidlertid ikke å problematisere dette alle den tid det neppe kan være tvilsomt at vilkåret "betydelig forringet er innfridd all den tid at strengt tatt alle aktiva overføres.

Avslutningsvis må det sies noe om ordinærreservasjonen. Det er vel imidlertid lite i faktum som kan danne grunnlag for en drøftelse om dette. Det er ikke vanlig i denne type foretningsdrift å inngå avtaler som fullt ut tømmer alle aktiva slik at næringsdriften nødvendigvis må opphøre.
3.7 Om kandidatenes prestasjoner.

Svært få - om noen - kandidater har klart å få ut noe fornuftig op fristproblematikken knyttet til den opprinnelige låneavtale. hovedgrunnen til dette er at kandidatene henger seg opp i anførselen slik denne er angitt i faktum, jf begrepet "låneavtalen" og unnlater å vurdere hva slags rettighetstype banken har fått. Jeg har ikke hatt noen kandidater som har typebestemt retten som en løsningsrett, og vurdert om denne har oppnådd rettsvern.

Så langt det gjelder spørsmålet om "betaling av gjeld" har kandidatene klart dette relativt greit, i den forstand at de har forstått anførselen, og også vært kjent med den tilnærmet parallelle Høyesterettsdom fra 1919. Kandidatene klarer imidlertid sjelden å få noe ut av forskjellene her, dvs videreoverføringen til et annet selskap som skal drive forretningsvirksomheten videre.

4 Vurderingen av besvarelsene
Skal karakteren A oppnås må det kreves at kandidaten er inne på samtlige problemstillinger som reiser, og viser at han har relativt grei kontroll på disse. Det eneste unntak er vel "fristproblematikken " i del III som kanskje vil falle vanskelig også for de virkelig gode kandidatene.

Skal man sikre en B kan man tillate at en del vansker med de konkrete anførslene, men det må kreves at kandidatene får med seg de vesentlige poeng i alle tre deler. Vi kan imidlertid ikke kreve at de behersker mangelsspørsmålet i del 1 (på tross av at det egentlig ikke er veldig komplisert) all den tid det nesten ikke er noen som gjør det. .

Så langt det gjelder hva som skal til for å bestå har jeg lagt listen relativt lavt. Noen kandidater har regelmessig ikke besvart del III overhodet, og etter min oppfatning skal del I og II da være relativt solide hvis stryk skal unngås. Ellers må man for å passere kunne forlange noe mer enn ulike former for avskrivning av faktum uten reelle drøftelser, men ellers bør strykterskelen på vanlig måte ligge lavt på praktikumsbesvarelsen.