UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 3. avdeling
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 1 - Studieordning
av 1984
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 1 -
Studieordning
av 1997
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 2 -
Studieordning
av 1997
Sensorveiledning - teori nr. 1 (kun for kandidater som tar eksamen etter gamle eksamenskrav og litteraturliste i faget kontraktsrett ):
Oppgaven: |
Hvor langt medfører en kontrakt forpliktelser til å overkomme uventede hindringer for oppfyllelse? |
Ved behandlingen av de enkelte problemstillinger nedenfor, vil det innledningsvis bli gjort rede for hvor i anbefalt litteratur de ulike spørsmål er omtalt.
Oppgaven må sies å være sentral. Det kreves grundig kjennskap til de problemstillinger som er naturlig å ta opp, og disse problemstillingene er også godt dekket i anbefalt litteratur. Oppgaven stiller likevel store krav til kandidatene, idet oppgaven krever at man kan se store deler av faget kontraktsrett i sammenheng. Det vil av den grunn antagelig være vanskelig for kandidatene å behandle alle de problemstillinger som jeg omtaler i denne sensorveiledningen, og besvarelsene som klarer dette vil lett kunne bli for generelle og upoengterte i forhold til oppgavens tema. Det viser seg også at de aller fleste begrenser fremstillingen til misligholdsbeføyelsene erstatning og krav på naturaloppfyllelse.
Innledningsvis bør kandidatene få
frem at man som utgangspunkt plikter å oppfylle de avtaler man har inngått,
jf. NL 1-5-1. Dette gjør de fleste kandidater. Derimot er det ikke så mange
som går nærmere inn på de ulike hensyn som gjør seg gjeldende, men de som
får frem noe fornuftig her bør honoreres. At man kan binde seg ved avtaler gir
forutberegnelighet, og det er derfor viktig at man kan innrette seg etter at
avtaler vil bli overholdt. Muligheten for å inngå bindende avtaler som
samfunnet anerkjenner og bidrar til å håndheve, er dermed viktig. Dersom
kontraktsmotparten for lett kan la være å oppfylle pga. hindringer, vil dette
kunne medføre at avtaler ikke vil kunne fylle denne funksjonen. På den annen
side vil ulike hensyn også kunne tilsi at kontrakten ikke bør kunne kreves
oppfylt, i alle fall ikke in natura. Oppfyllelse vil kunne være umulig eller
uforholdsmessig kostbart sett i forhold til den interesse kreditor har.
Det skulle være unødvendig å definere de enkelte ord i
oppgaveteksten. Innledningsvis kan det likevel være på sin plass å forutsette
at det er inngått en avtale om at man skal prestere et eller annet, for
eksempel levere en vare, bygge et skip, frakte varer, utføre
prosjekteringsarbeid, gi råd eller rett å slett betale for en motytelse. Ulike
hindringer kan gjøre det vanskelig eller umulig å oppfylle, og kandidatene kan
godt gi noen eksempler på slike hindringer. Hva slag ytelse man er forpliktet
til og hva slags hindring som foreligger, vil ha stor betydning for plikten til
å overvinne hindringer. Kandidater som trekker frem skillet mellom ytelser som
har et mer personlig preg, for eksempel å male bilde og ytelser som ikke har et
slik personlig preg bør honoreres.
Det vil hoveddelen av besvarelsen først være naturlig å
behandle spørsmålet om hindringen har ført til at det ikke lenger foreligger
en kontraktsforpliktelse til å yte. Risikoen kan f. eks. være nærmere regulert i kontrakten,
hindringen kan skyldes motpartens forhold (kreditormora) eller
hindringen kan være en relevant bristende forutsetning eller medføre
at avtalen kan revideres etter avtalelovens § 36. Flere kandidater
nevner en eller flere av disse grunnlaget, men det er svært få som legger særlig
vekt på dette. Det foreløpige utkast til denne veiledning bygde på den
antagelse at kandidatene ville skrive en del om avtaleloven § 36 og læren om
bristende forutsetninger. Blant de 39 besvarelsene jeg til nå har rettet, har
det ikke vært særlig bruk for noen veiledning om bedømmelsen av disse
spørsmål. Jeg lar likevel denne delen av veiledningen følge med over i den
endelige.
Forutsatt at forpliktelsen til å yte består, blir
spørsmålet om hindringen utelukker misligholdssanksjoner om hindringen ikke
overvinnes. Her vil det være naturlig å ta utgangspunkt i den generelle læren om force majeure hindringer.
Det vil likevel være nødvendig å gå nærmere inn på de ulike kontraktstyper
og gjøre rede for hva som må til for at en part ved mislighold kan fritas for
de ulike misligholdsbeføyelser. Selv om hindringen fører til at en part må
oppfylle in natura, kan det likevel være at vedkommende må betale erstatning
for den positive kontraktsinteresse om han ikke overvinner hindringen og yter
det han er forpliktet til etter avtalen, til den tid som er avtalt. Også andre
misligholdsbeføyelser kan være aktuelle i et slikt perspektiv, for eksempel
prisavslag. Hva som skal til for at en hindring kan frita en part fra plikten
til å oppfylle in natura, vil her være den problemstilling som ligger
tettest opp til oppgavens ordlyd. For så vidt kan man si at surrogatet
erstatning ikke er noen egentlig oppfyllelse. Det kan også argumenteres for at terskelen
for å bli fritatt for erstatning er den mest sentrale idet det er denne
som i praksis vil være avgjørende for om den manglende oppfyllelse får noen
konsekvenser for realdebitor. De fleste kandidater begrenser seg som sagt til
naturaloppfyllelse, noen begrenser seg til erstatning og noen skriver både om
naturaloppfyllelse og erstatning. Avgrensningen fremstår gjerne som tilfeldig,
uten at kandidatene forøker å begrunne denne. Kandidater som viser oversikt
ved å behandle de fleste av de relevante problemstillinger, eller foretar en
begrunnet avgrensing må honoreres for det. Laud bør likevel ikke være
utelukket om kandidaten kun skriver bra om enten terskelen for å slippe
naturaloppfyllelse eller terskelen for å slippe erstatning. Men en slik
besvarelse går likevel glipp av en del poenger som ville ha gitt ytterligere
uttelling. Kandidaten får bl. a. ikke vist at han har den oversikt som oppgaven
gir kandidaten anledning til å demonstrere.
En kontrakt kan inneholde nærmere
bestemmelser om hvem som skal bære risikoen for en hindring. Allerede av dette
kan det følge at den som skal prestere en ytelse ikke plikter å overvinne en
bestemt hindring. Det kan f eks være tatt uttrykkelig forbehold som kan
være konkrete eller generelle. Det kan også være aktuelt å tolke en bestemt
risikofordeling inn i avtalen, slik at bestemte hindringer fritar for
oppfyllelsesplikt. Det vil i så tilfelle ikke bli nødvendig å vurdere spm. om
bristende forutsetninger, avtaleloven § 36 og evt. fritagelse for
misligholdsbeføyelser. Flere kandidater synes å blande sammen adgangen til å
fritt utforme innholdet i en forpliktelse ved bruk av forbehold, og adgangen til
fravike lovgivning om misligholdsbeføyelser. Dersom en selger tar forbehold om
at leverandører fortsatt har varer, foreligger det ikke noe mislighold om
leverandøren er utsolgt og vår selger ikke kan levere. Enkelte kandidater
synes å forutsette at slike forbehold vil være i strid med preseptorisk lov,
jf. kjøpsloven § 23, noe som i tilfelle er en stygg misforståelse.
Dersom kontraktsreguleringen går ut på at bestemte
hindringer ikke skal frita, vil den som skal yte likevel kunne påberope
seg andre fritaksgrunner, men den uttrykkelige bestemmelsen vil kunne gjøre det
vanskeligere å få medhold. Kontraktsbestemmelsen vil kunne bidra til at det
ikke foreligger noen bristende forutsetning. Risikoen ble tatt i betraktning, og
medførte kan hende at vederlaget ble høyere enn det ellers ville ha blitt.
Videre kan uttrykkelige avtalebestemmelser bidra til at oppfyllelsesplikt ikke
"ville virke urimelig" og vil også kunne få betydning for om
vilkårene for krav på f. eks. erstatning er oppfylt (skyld, hindring som
ligger innenfor kontrollsfæren osv.).
Dersom hindringen skyldes kreditor eller forhold på hans
side, foreligger det kreditormora. Slike hindringer er debitor ikke forpliktet
til å overvinne.
Kandidatene bør ikke skrive særlig mye om risikofordeling
og kreditormora, men for oversiktens skyld bør problemstillingene nevnes.
At det oppstår en uventet hindring
som vanskeliggjør oppfyllelse, er et typisk eksempel på en bristende
forutsetning. I anbefalt litteratur er læren om bristende forutsetning som selvstendig grunnlag
bare kort omtalt i Hov på s. 293. Han uttaler der at regelen må anses som en
sedvanerettsregel, at forutsetningen må ha vært motiverende for løftegiver,
må ha vært vesentlig og synbar, og relevant dvs. rimelig å ta hensyn til.
Noen nærmere drøftelse blir ikke foretatt, men fremstillingen av
avtalerevisjon etter § 36 pga. etterfølgende forhold, er derimot mer
omfattende, jf. s. 288-293. Læren om bristende forutsetninger som selvstendig
rettsgrunnlag omtales også bare kort i Woxholth, på s. 289-90. Det vil da
være forsvarlig om kandidatene utelukkende behandler spørsmålet om bristende
forutsetninger i tilknytning til avtaleloven § 36. Kandidater som får frem at
læren er et selvstendig grunnlag, men at den har liten selvstendig betydning
ved siden av § 36,bør derimot honoreres for det (jf. likevel omtalen av Rt,
1999 s. 922 nedenfor).
Avtaleloven § 36 åpner for at avtaler kan settes til side
eller endres dersom det vil virke urimelig å gjøre den gjeldende. I forhold
til oppgavens tema vil dette innebære at plikten til å yte bortfaller eller
suspenderes så lenge den uventede hindringen består. I bestemmelsens annet
ledd blir det fremhevet at både forholdene ved avtalens inngåelse og senere
inntrådte forhold kan tillegges vekt.
Avtaleloven § 36 famner videre enn
læren om bristende forutsetninger. Det skal således foretas en
helhetsvurdering, der også momenter som avtalens innhold, partenes stilling og
forholdene ved avtalens inngåelse har vekt. Det må således kunne legges til
grunn at en uventet hindring i prinsippet vil kunne frita etter § 36, selv om
vilkårene i læren om bristende forutsetninger ikke er oppfylt.
Om hva som skal til for en uventet hindring medfører at en
kontraktsforpliktelse ikke må oppfylles, må kandidatene få frem de momenter
som har betydning. Det er ikke holdbart å bare ramse opp § 36 annet ledd.
Kandidatene bør prøve å knytte eksempler til de momentene som nevnes i
lovteksten, trekke inn reelle hensyn og nevne rettspraksis. Den rettspraksis som
i teorien er omhandlet i tilknytning til avtaleloven § 36 er ikke direkte
relevant der det er spørsmål om en uventet hindring skal medføre bortfall
eller ending i en kontraktsforpliktelse. En bortfester "overkommer ikke en
hindring" om han ikke kan øke festeavgiften i et etablert festeforhold. En
viss veiledning vil denne rettspraksis likevel kunne gi, bl.a. Rt.
1990 s. 500(Periscopus-dommen) hvor langsiktige leiekontrakter inngått i
1955 for 60 år med fast leier og rett til å overdra leieretten. Verken økning
i eiers omkostninger, økning i markedsleie eller inflasjon medførte at
avtalene var urimelige.
Sosial force-majeure
er omtalt i Hov, på s. 293. Uventede hindringer som betalingsvansker som følge
av arbeidsledighet, sykdom eller skilsmisse vil i tilfelle bare være relevant i
ikke-forretningsmessige forhold. Bare helt unntaksvis kan det tenkes at slike
hindringer medfører at forpliktelsen faller bort etter avtaleloven § 36.
Lovgiver har ved gjeldsordningsloven åpnet for at visse forpliktelser kan falle
bort etter utløpet av en gjeldsordningsperiode, og dette er i seg selv et
argument for å være tilbakeholden med å la § 36 omfatte slike situasjoner.
Etter gjeldsordningsloven er det ikke bare uventede hindringer som er relevant.
Betalingsproblemer som ikke er forbigående og som skyldes arbeidsledighet,
sykdom osv. vil være tilstrekkelig, uavhengig av hvor uventede de er. Dersom
vilkårene i den tradisjonelle læren om bristende forutsetning unntaksvis
skulle være oppfylt, vil § 36 derimot komme til anvendelse. Et annet
spørsmål kan derimot bli om den som har fått betalingsproblemer, med grunnlag
i avtaleloven § 36 har krav på betalingsutsettelse, endret betalingsplan, at
et lån ikke sies opp osv. - det vil imidlertid gjerne være mer nærliggende at
dette følger av selve kontraktforholdet og forankres i den gjensidige
lojalitetsplikt.
For enkelte forpliktelser vil ikke vurderingen etter
avtaleloven § 36 være avgjørende, da kontraktsrettslige regler om fritak for
misligholdsbeføyelser kommer realdebitor til hjelp. Se Hov s. 293-295 om
forholdet mellom regelsettene.
Dommen i Rt. 1999 s. 922 (Salhusbroen)
belyser både forholdet mellom avtaleloven § 36 og læren om bristende
forutsetninger, og er videre et eksempel på den konkrete vurdering som må
foretas mht. om en uventet hindring skal medføre endringer i kontrakten. I
saken var det spørsmål om hvorvidt det forhold at sveiseprosessen ble uventet
komplisert og kostbar ga rett på tilleggsvederlag, altså ikke
oppfyllelseshindring i snever forstand.. Høyesterett kom enstemmig til at
entreprenøren var nærmest til å bære risikoen for dette. Høyesterett
uttalte at utgangspunktet må være at en entreprenør har ansvaret for utførelse
av et byggverk, plikter å utføre de nødvendig
arbeidsoperasjoner selv om de skulle vise seg å være vanskeligere, mer
byrdefulle eller mer kostbare enn forutsatt. For at en forutsetningssvikt skal
kunne rokke ved dette må den være relevant, "noe
som særlig peker hen på hvilken part som etter en mer sammensatt vurdering bør
bære risikoen for utviklingen, med andre ord et spørsmål om en rimelig
byrdefordeling i kontraktsforholdet." jf. s. 931. Entreprenøren hadde
høy ekspertise på sveising av stål og måtte bære merutgiften. Merutgiften
var 82 millioner av en samlet kontraktssum på 450 millioner. Flertallet på tre
dommere drøftet dette med grunnlag i læren om bristende forutsetninger, som
også var påberopt. Flertallet la til grunn at læren om bristende
forutsetninger fortsatt er et selvstendig grunnlag, og uttalte på s. 932:
"Nærværende sak har vært prosedert for
Høyesterett som et spørsmål om bristende forutsetninger, noe jeg også finner
mest nærliggende. Etter min mening egner saken seg ikke for en mer prinsipiell
drøftelse av forholdet mellom den tradisjonelle læren om bristende
forutsetninger og avtaleloven § 36. Jeg ser det slik at en avtalerevisjon etter
§ 36 ofte vil være båret av mer generelle rimelighetsbetraktninger; som det
er liten plass for i et kontraktsforhold som det vi her står overfor."
Om vilkårene i det konkret forhold
var oppfylt fant flertallet at entreprenøren ved inngivelse av anbudet hadde
lagt til grunn bestemte forutsetninger om hvilke sveisemetoder som skulle brukes
og uttalte på s. 933:
"Spørsmålet
er så om denne forutsetning skal tillegges relevans i oppgjøret mellom
partene, et spørsmål som i det foreliggende entrepriseforhold mest
hensiktsmessig må kunne formuleres slik: Hvilken av partene, byggherren som
foresto prosjekteringen eller entreprenøren, som foresto utførelsen, er
nærmest til å bære den økonomiske risiko når forutsetningen viste seg å
svikte? Svaret vil, slik
jeg ser det, først og fremst måtte
bero på om og i hvilken utstrekning KEUM (merknad: en av de tre selskapene som
utgjorde Arbeidsfellesskapet Salhus flytebro)- som var ansvarlig
for å velge en anvendbar sveisemetode
– hadde mulighet til å forutse
at sveisbarheten av det høyfaste stålet kunne komme til å by på slike
problemer som oppsto ... Ved vurderingen må det ses hen til at KEUM - og
Kværnerkonsernet samlet - satt inne med landets kanskje fremste ekspertise på
sveising av stål og at ,SVH (merknad: statens vegvesen
Hordaland) ved en entreprise av det omfang det dreide seg om, hadde grunn til å
regne med nettopp dette. Av denne grunn hadde SVH også betinget seg at
anbyderne måtte underkaste seg en omfattende prekvalifisering. Dette må gjøre
det berettiget å stille høye krav til AF ved vurderingen."
Flertallet kom etter en nærmere
konkret drøftelse til den konklusjon at entreprenøren måtte bære den
økonomiske risikoen, når forutsetningen om at det ikke var nødvendig å bruke
for- og ettervarme i stor omfang sviktet.
Mindretallet bygget derimot på at avtaleloven § 36 har
trådt i stedet for læren om bristende forutsetninger og uttalte på s. 943:
"Etter sin ordlyd retter avtaleloven §
36 seg direkte mot et tilfelle som det foreliggende, hvor en realdebitor etter
en kontraksforpliktelse utsettes for uventede eller tyngende forhold når
kontraktsforpliktelsen skal oppfylles. Forarbeidene til lovbestemmelsen omtaler
riktignok ikke slike tilfeller som det foreliggende spesielt, men det kan ikke
gi grunnlag for å innskrenke bestemmelsens anvendelsesområde, slik det er
angitt i ordlyden."
Woxholth gir i artikkelen "Forutsetningslæren og avtaleloven § 36" inntatt i Jussens venner 2000 s. 109 - 131 en oversikt over forholdet mellom forutsetningslæren og § 36, og han foretar også en forholdsvis grundig analyse av dommen i Rt. 1999 s. 922. En del kandidater vil antagelig ha lest denne artikkelen.
Dersom den uventede hindringen fører
til at realdebitor ikke kan pålegges å oppfylle, og det heller ikke er
grunnlag for andre misligholdsbeføyelser - er det nærliggende å si at
kontrakten heller ikke medfører forpliktelser til å overkomme disse
hindringene.
Forholdet mellom ugyldighet og bortfall av
misligholdsbeføyelser er omtalt i Hov s. 293-295. Hagstrøm omtaler de
relevante problemstillinger på s. 22-30 (force-majeure hindringer), s. 74-84
(krav på naturaloppfyllelse) og ansvarsgrunnlaget for erstatning (s. l51-200).
Ikke alt er like relevant i forhold til oppgavens tema. Fremstillingen av
vilkårene for å slippe erstatningsansvar er vesentlig mer omfattende enn det
som er nødvendig for å besvare denne konkrete oppgaven.
Reglene er i stor grad lovfestet for ulike typer kontrakter.
Den ulovfestede læren om force-majeure hindringer vil for disse kontraktypene
ikke ha noen selvstendig betydning. Force-majeure har dessuten tradisjonelt
vært fremstilt som vilkårene for at en kontraktspart skal slippe unna
erstatning på objektiv grunnlag, jf. for eksempel kjøpsloven av 1907.I dag
er dette for mange praktisk viktige kontraktstyper erstattet med
kontrollansvaret.
Selve læren om force-majeure har likefullt stått sentralt
ved utformingen av vilkårene for å f. eks. slippe plikten til å
naturaloppfylle. De enkelte lovbestemmelser kan slik sett sies å være
lovbestemmelser om force-majeure, selv om vilkårene skiller seg noe fra den
klassiske lære. Innledningsvis vil det likevel være hensiktsmessig om kandidatene
sier noe om hvilke hindringer som kan tenkes å oppstå, og de hensyn som gjør
seg gjeldende, enten denne fremstillingen forankres i læren om force-majeure
eller ikke.
Det vil være en fordel om kandidatene foretar en prinsipiell
tilnærming, der variablene kontraktstype og type misligholdbeføyelse drøftes,
med eksemplifisering fra ulike rettsområder. Det kan for så vidt skilles
mellom gjenstandsbaserte kontrakter og kontrakter som har et større personlig
preg, f. eks. konsulentbistand. En kort men poengtert fremstilling i tråd med
dette, vil etter min mening være langt bedre enn en omfattende gjennomgang av
ulike lovbestemmelser. Til en viss grad bør kandidatene likevel gå inn på
enkelte sentrale bestemmelser for å belyse vilkårene for at en uventet
hindring kan føre til at realdebitor fritas for plikten til å oppfylle in
natura eller betale erstatning. En del kandidater gir en fremstilling av
vilkårene for å slippe hhv. å naturaloppfylle eller betale erstatning, helt
uten forankring i lovtekst eller ulovfestet rett, for deretter å ramse opp de
ulike bestemmelser til slutt. Dette bør trekke kraftig ned.
For løsørekjøpsavtaler reguleres
naturaloppfyllelse i kjøpsloven § 23 ved forsinkelse og § 34(2) for
omlevering ved mangler som viser til § 23. Kjøper kan ikke kreve
naturaloppfyllelse om det foreligger "en hindring som selgeren
ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil
medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig
misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller". Etter
denne bestemmelsen fritar både umulighet og "økonomisk force-majeure",
og grunnen til at hindringen oppstod er uten betydning. Her er det flere
misforståelser som går igjen i besvarelsene. Enkelte trekker inn
kontrollansvaret her, noe som er en grov feil. Andre er opphengt i at hindringen
ikke må ha vært påregnelig el. l. Dette kan være et moment ved vurderingen
av hva som er rimelig å kreve av oppofrelse, men er selvsagt helt irrelevant i
forhold til umulighetsalternativet. En hindring er like umulig å overvinne
uavhengig av om selger kan klandres eller ikke. Det er heller ikke særlig
interessant med en drøftelse av hva som er umulig og hva som er mulig så lenge
det ikke er dette som er den aktuelle terskel, men derimot "vesentlig
misforhold". Kandidatene bør nevne noen eksempler, særlig for å
illustrere "vesentlig misforhold".
Selv om det foreligger en hindring som fritar for
naturaloppfyllelse er selgeren ansvarlig for kjøpers direkte tap med mindre
selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes forhold "utenfor hans kontroll som
han ikke med rimelighet kunne ventes å ta i betraktning på avtaletiden eller
unngå eller overvinne følgende av". En uventet hindring vil således
kunne medfør er at det oppfyllelsespress som erstatningsansvar er ment å legge
på selger, ikke kan gjøres gjeldende. Vilkårene er likevel strenge.
Kandidatene bør gå noe nærmere inn på disse vilkårene og eksemplifisere. Et
generelt trekk er at kandidatene i liten grad tar utgangspunkt i ordlyden, men
f. eks. skriver generelt om force-majeure osv.
For kjøp av fast eiendom fremgår
tilsvarende vilkår for å slippe naturaloppfyllelse i avhendingslova § 4-2
(forsinkelse). Ved mangler er vilkårene derimot forskjellig fra løsørekjøp.
Det er kun selgere som har ført opp hus m.m for salg, og selgere som i næring
har solgt "nyoppført eigarbustad" som kan pålegges å rette mangler.
Vilkåret er at dette kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for selgeren.
For erstatning gjelder kontrollansvaret som ved løsørekjøp.
Etter bustadoppføringslova kan det ikke kreves
naturaloppfyllelse. Forbrukeren kan derimot kreve f. eks. dagmulkt ved
forsinkelse, j f. § 18. Entreprenøren kan imidlertid ha krav på tilleggsfrist
etter § 11 første ledd c der arbeidet blir forsinket som følge av en hindring
utenfor entreprenørens kontroll, som han ikke rimeligvis kunne har tatt i betraktning
på avtaletiden, unngått eller overvunnet følgene av. Ved mangel gjelder det
tilsvarende som etter avhendingslova. For erstatning gjelder også her
kontrollansvaret.
Ved husleie der utleiers overlevering av
husrom er forsinket, kan leieren kreve oppfyllelse dersom "dette kan skje
uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren", jf. husleieloven §
2-9. En uventet hindring vil lettere oppfylle dette vilkåret en hindring som
burde ha blitt tatt i betraktning. For erstatning gjelder også her
kontrollansvaret, jf. § 2-13.
Kontrakter om utførelse av tjenester av personlig
karakter, f. eks., arbeidsavtaler kan ikke kreves tvangsgjennomført.
Hvorvidt det er en uventet hindring som er årsaken har således ikke noen
betydning for plikten til å naturaloppfylle. I slike tilfeller kan det derimot
bli aktuelt med erstatning. Ansvarsgrunnlaget vil da måtte være culpa, og en
uventet hindring vil da gjerne medføre at slik skyld ikke er utvist.
Kandidater som både behandler
ugyldighetsreglene og misligholdsreglene viser vanligvis en oversikt som bør
honoreres. Som det fremgår ovenfor er avgrensingsmulighetene mange, og ået at
en kandidat bare skiver om ugyldighet, natauroppfyllelse eller erstatning, bør
ikke utelukke en laudabel karakter. Fremstillingen må imidlertid være
poengtert i forhold til oppgaven. En generell fremstilling av avtaleloven § 36
og evt. misligholdbeføyelsene, uten at fremstilling blir poengtert i forhold
til oppgaven, bør trekke kraftig ned, og lett føre til stryk.
For grensen mellom laud/haud bør det avgjørende være om
kandidaten viser brukbar forståelse, gir en poengtert framstilling og får frem
noe om reelle hensyn. Det bør i tilfelle ikke kreves særlig dybdebehandling.
Kandidatene må likevel ikke gjøre seg skyldig i misforståelser som f eks.
kontrollansvaret blandes inn i vurderingen av om det foreligger krav på
naturaloppfyllelse.
For grensen stryk/bestått bør det tillegges stor vekt om
kandidatene klarer å identifisere relevante rettsregler og ikke bare skriver
løst og fast om ulike hindrer som kan komme i ens vei. Spinkle besvarelser som
i tillegg inneholder misforståelser, ligger emm. i faresonen.
Av de 42 besvarelser jeg til nå har rettet er 10 gitt stryk , 7 laud (med beste karakter 2.55) og 10 er gitt en karakter mellom 3.00 og 3.15. Den andre gjennomgående har en lignende fordeling av besvarelser på karakterskalaen, men noe mindre stryk.
Som Innføringslitteratur er oppgitt:
Fra
listen over Hovedlitteratur nevnes særlig:
Nedenfor
gis - for de to deloppgaver - et forslag til hva fremstillingene kan romme.
Oversiktene er verken ment som en uttømmende opplisting innenfor oppgavenes
rammer eller som et minstekrav til hva kandidatene må ha med.
Temaet
for deloppgave nr 1 knytter an til Læringskravenes vektlegging av Kontraktsrett
II som et metodefag, hvor håndtering av fragmentert - og uoversiktlig -
rettsstoff er satt i fokus. Selv om avvisning av kontraktsytelse er et sentralt
tema, vil emnet i større grad enn for deloppgave nr 2 utfordre kandidatenes
evne til analyse og systematisering, i grenselandet mellom mislighold og kreditormora.
1.1 Oppgavens tema
Ordlyden
må, - som alltid - tolkes, og kandidatene bør begrunne "tolkingsresultatet".
Av
henvisningen til en "ytelse" som er "kjøpt eller
kontrahert" fremgår at kandidatene bør legge opp gjennomgangen av
avvisningsproblematikken relativt bredt. Det er generelle prinsipper om den
rett kreditor for en realytelse har
til å avvise ytelsen grunnet realdebitors (selgers/leverandørs) kontraktsbrudd
som skal behandles. Det blir dermed for snevert kun å vurdere situasjonen ved
løsørekjøp.
Kandidatene
bør for øvrig ikke gi seg i kast med en vurdering av hva som ligger i begrepene
"har kjøpt"/"har kontrahert"/"er levert", f eks
slik at det forutsettes at levering har skjedd e. 1. Oppgaven inviterer til en
belysning av avvisningsinstituttet på de ulike stadier i kontraktsavviklingen,
men slik at kandidatene legger til grunn at realytelsen leveres for sent eller
på annen måte ikke er i samsvar med kontrakten. Det må forutsettes et mislighold, og det er dette misligholdet som
aktualiserer spørsmålet om avvisning (jfr nærmere nedenfor). Kandidater som
drøfter når en ytelse skal regnes som
forsinket (jfr kjl §§ 6 flg) eller mangelfull (jfr kjl §§ 17 flg) kommer skjevt
ut.
Innledningsvis
bør kandidatene få frem hva det innebærer å avvise en kontraktsytelse.
Avvisningsadgangen må holdes klart atskilt fra - men likevel ses i sammenheng med
- andre beføyelser. En burde kunne forvente at kandidatene fikk med seg at
oppgaven spør etter avvisning, ikke
hvilken adgang realkreditor har til å heve kontrakten. På dette punktet har det
imidlertid sviktet for mange.
I
tillegg til å behandle vilkår for
avvisning, er det en fordel om også virkningene
av henholdsvis rettmessig og urettmessig avvisning tas opp. Gjennom behandlingen
av virkningssiden vil avvisningsinstituttets betydning komme klarere frem.
1.2 Hensyn
Grensen
skal trekkes mellom realkreditors rett til å avvise ytelsen, eller - tvert imot
- plikt til å motta denne. I den grad reelle hensyn drøftes bør kandidatene
peke på at det gjør seg gjeldende kryssende hensyn mellom - på den ene side -
realdebitor (selger/leverandør) som ønsker å levere (evt har levert) og - på
den annen side - realkreditor (kjøper/bestiller) som ikke ønsker å motta
ytelsen (evt ønsker å returnere denne i den grad bl a kjl § 66 ikke er til
hinder). Avvisning kan få stor betydning for partene både når avvisningen er rettmessig,
men ikke minst når den er urettmessig. Dersom realdebitor ønsker å levere og
realkreditor avviser ytelsen - urettmessig - foreligger mislighold på realkreditors
side (kreditormora).
1.3 Opplegget for besvarelsen
Kandidatene
må ha atskillig spillerom både mht, hovedinnholdet i besvarelsen og den nærmere
strukturering av stoffet.
Utfordringen
for kandidatene blir dels å analysere
i hvilke situasjoner spørsmålet om avvisning kan komme opp, herunder å vurdere
avvisningsretten på de ulike stadier i kontraktsavviklingen, dels å analysere hvilke vilkår som
gjelder for avvisning, herunder analysere forskjeller og likheter mellom de
ulike kontraktsområder (f eks mellom kjøp og tilvirkningskontrakter).
En
hovedskillelinje går mellom avvisning før og etter at levering har skjedd. Tar
vi utgangspunkt i løsørekjøp vil situasjonen enten kunne være at avvisning er kjøpers svar på selgers leveringsforsøk
(f eks avvisning ved overtakelse), eller
at avvisningen skjer etter at levering er gjennomført, som en innledning til
hevning (kjøperen returnerer salgstingen), se Krüger, Norsk kjøpsrett s. 383.
Kjøpsloven
gir enkelte bestemmelser som gjelder avvisning etter overtakelse (kjl § 73), men ikke hvor avvisning skjer i
forbindelse med leveringshandlingen. Bakgrunnen er antakelig at kjøpsloven
bygger på forutsetningen om at levering enten skjer ved selgers aktivitet
(sendekjøp eller plassalg) eller ved kjøpers aktivitet (hentekjøp). En annen
årsak kan være at prinsippet om ytelse-mot-ytelse og kontraktspartens
tilbakeholdsrett i egen ytelse ofte medvirker til en løsning på de problemer
som oppstår rundt den avtalte levering.
En
annen hovedskillelinje går mellom midlertidig og permanent avvisning. I
tilfeller hvor en ytelse som leveres for
sent blir avvist (og forsinkelsen er eneårsaken til avvisningen) vil det gjerne
være snakk om en permanent avvisning, i realiteten hevning av kontrakten. I
mangelstilfellene kan avvisning være av rent midlertidig karakter, begrunnet
med at overlevering ikke skal skje før ytelsen er undersøkt, det er avholdt
overtakelsesforretning eller annet. Det kan også være tale om en foreløpig
avvisning, hvor kontrakten fastholdes, men hvor ytelsen skal utbedres/omleveres.
Avvisningen kan bli permanent - og gå over i et hevningsoppgjør - hvor ytelsen
er så mangelfull (eller forsinket) at leverandørens mislighold er vesentlig.
I det
videre konsentreres gjennomgangen om adgangen til å avvise en mangelfull (eller
forsinket) realytelse i leveringsfasen. Det bør også godtas at det er denne
problemstilling som kandidatene i første rekke vil konsentrere seg om.
3.1 Nærmere om avvisning i leveringsfasen
Spørsmålet
om kjøpers/bestillers avvisningsrett i leveringsfasen er praktisk viktig fordi
det avgjør hvordan grensen mellom en (mangelfullt) oppfylt og en ikke-oppfylt
avtale skal trekkes, jfr Krüger, Norsk kjøpsrett s. 384. Er realytelsen levert,
er kjøperen/bestilleren henvist til å gjøre mangelsbeføyelser gjeldende
(eventuelt beføyelser basert på at levering er skjedd for sent). Er ytelsen med
rette avvist slik at levering ikke finner sted, kan kjøperen/bestilleren anse
forholdet som forsinkelse og gjøre gjeldende fastholdelsesrett (retting/omlevering,
kombinert med forsinkelsesansvar). Slike krav må vurderes ut fra henholdsvis kjl
§§ 23 flg og avhl §§ 4-2 flg. Avvisning innebærer at fortsatt ikke-levering fra
selgers/leverandørs side kan munne ut i
hevning under henvisning til forsinkelse, jfr kjl § 25 og avhl § 4-3.
I
mange tilfeller vil en kombinasjon av avvisning og fastholdelse legge et
effektivt press på selgeren, særlig der forsinkelsessanksjonen er økonomisk mer
byrdefull for selgeren enn mangelsbeføyelsene ville vært, noe som f eks er
situasjonen når leveransen er belagt med dagmulkt, jfr hvtjl § 31 og
bustadoppfl § 18. Avgjørende blir hvorvidt kjøperen kan avvise
leveringstilbudet. Konsekvensen av slik avvisning blir at misligholdet
klassifiseres som ikke-oppfyllelse (forsinkelse).
I
kontrakter om mer omfattende tilvirkingskjøp vil spørsmålet om avvisning tidvis
være regulert. Problemstillingen i det videre blir på hvilke vilkår avvisning
vil kunne skje hvor det ikke foreligger en særskilt avtale om dette.
3.2 Vilkår for avvisning
3.2.1 Problemstilling
Hvilke vilkår som skal gjelde for krav på. avvisning er ikke lovregulert, og det har i juridisk teori vært diskutert ulike innfallsvinkler. Med Krüger: Norsk kjøpsrett s. 384 kan man tenke seg tre hovedsynsmåter:
Man kan begrense avvisningsretten til mangler (evt forsinkelse) som ville gitt hevningsrett;
Man kan anvende fastholdelseskriteriene i kjl § 23 og avhl § 4-2 analogisk og overlate avvisningsspørsmålet til dommerens skjønnsmessige totalvurdering og avstemning av forhold og interesser på. henholdsvis kjøpers/bestillers og selgers/leverandørs side.
I
tillegg til den uenighet som har rådet i juridisk teori kompliseres bildet ved
at det kan variere hvilken løsning som skal velges innenfor de ulike
kontraktsområder.
3.2.2 Avvisningsretten for ulike kontraktstyper
(i) Løsørekjøp
For
løsørekjøp må hovedregelen være at kjøperen kan avvise ytelsen dersom denne
ikke er kontraktsmessig. Kandidatene kan her vise til hovedregelen om retting i
kjl § 34 første ledd. Reglene om, avvisning, risikoens overgang (kjl § 13) og
kjøpers tilbakeholdsrett (kjl § 42) gir - sammen med de øvrige
misligholdsbeføyelser - en helhetlig regulering av kjøperens sanksjoner i
mangels- og forsinkelsestilfellene. En del kandidater har også vist til at kjl
§ 73 første ledd forutsetter en avvisningsadgang.
(ii) Tilvirkingskjøp
Ved.
kjøp av ting som skal tilvirkes særskilt for kjøperen etter hans oppgaver eller
ønsker, jfr kjl § 2 (1), kan situasjonen være en annen enn for løsørekjøp.
Etter at selgeren her nedlagt ressurser for å tilvirke salgsgjenstanden - f eks
en luksusyacht (se Ufr 1995 s. 974 H) - kan avvisning med grunnlag i at ytelsen
ikke er kontraktsmessig virke mindre rimelig, dersom manglene er av begrenset
omfang. En pekepinn på at det kanskje skal mer til før en særlig tilvirket
ytelse kan avvises finnes i kjl § 26 hvor det heter at tilvirkingskjøp bare kan
heves dersom forsinkelsen medfører at kjøperens formål med kjøpet blir
vesentlig forfeilet. Parallelle løsninger finnes f eks for håndverkertjenester
(hvtjl § 26) og pakkereiser (pakkereiseloven § 6-3).
Det
sikre utgangspunkt er naturligvis at avvisning må kunne skje hvor det er
grunnlag for hevning. I Knophs Oversikt over Norges rett (11 utg) på s. 326
synes man å gå langt i å sette likhetstegn mellom mislighold som begrunner
avvisning og vesentlig mislighold som begrunner hevning. Men man kan ikke
stanse her: dersom avvisning utelukkende kobles mot hevningskriteriene vil
avvisningsinstituttet kun få en rent aksessorisk karakter. Man har da ikke tatt
høyde for at avvisning ofte kobles med fastholdelseskrav, hvor f eks dagmulkt
utgjør oppfyllelsespresset. Som antydet ovenfor blir problemstillingen: i hvilken
utstrekning må kjøperen tåle å få levert en mangelfull vare (som utbedres etter
overtakelse, i den grad det ikke avtales prisavslag) og når har kjøperen krav
på å avvise ytelsen, fastholde kjøpet (kreve utbedring eller omlevering), og
benytte eventuell dagbot som oppfyllelsespress.
Ifølge Krüger: Norsk kjøpsrett s. 387 må hovedregelen være at selgeren bare kan kreve
levering/overtakelse når arbeidet er sluttført, og at kjøperen ellers kan
avvise. Kjøperen har normalt et rimelig krav på at dagmulkten løper inntil da.
Kjøperen må mao kunne frabe seg et halvferdig produkt som selgeren vil levere
fordi han ellers pådrar seg dagmulkt - eller annet forsinkelsesansvar.
Dette
utgangspunktet modifiseres under henvisning til den mest kjente avgjørelse i
norsk rett hvor spørsmålet er behandlet, voldgiftssaken inntatt i ND 1974 s. 27
("Fearnbay-saken", hvor Brækhus var voldgiftsrettens formann). I
dommen heter det at når loven ikke regulerer avvisningsspørsmålet, må det bero
på en konkret og forholdsvis pragmatisk vurdering hvorvidt kjøperen kan utøve
fastholdelsesrett i den form at han avviser et mindreverdig leveringstilbud fra
selgers side og samtidig fastholder oppfyllelseskravet. Dommen indikerer også
at eksistensen av en garantiklausul - hvor kjøper sikres mangelsutbedring - kan
tale mot avvisningsrett med grunnlag i slike mangler.
(iii) Entreprise-, tilvirkings- og
verksleieforhold m. v.
Etter
bustadoppføringslova § 15 (3) kan forbrukeren nekte å overta boligen dersom "det ligg føre mangel som gjev rimeleg
grunn til nektinga". Overtakelse kan nektes dersom manglene eller
rettingen av dem ville føre til ikke uvesentlige ulemper for bruken av boligen,
jfr Lilleholt i Karnov, Norsk kommentert lovsamling 1999 s. 2721 n 74.
Veiledning
vil også kunne hentes i de standardavtaleverk som etter hvert er utarbeidet. NS
3430 pkt 30.5 a gir f eks grunnlag for pragmatiske løsninger på
avvisningsspørsmålet i tråd med Fearnbay-saken. Et annet eksempel er
fabrikasjonskontrakten, NF 92 art 19.1. I den grad kandidatene kjenner ti1/finner
frem til disse avtalebestemmelsene, vil vi kunne få balanserte drøftelser av
avvisningsinstituttets innhold.
4.1 Rettmessig avvisning
Mens
hevning også kan innebære retroaktivt kontraktsbortfall, innebærer avvisning i
prinsippet kun bortfall - midlertidig eller permanent - av levering i form av
den ytelse selger ønsker å prestere. I øvrige henseender fastholdes kontrakten.
Er
ytelsen rettmessig avvist anses leverandøren for ikke å ha levert. Dette kan
pådra forsinkelsesansvar. Videre innebærer dette at leverandøren fortsatt har
risikoen for hendelig skade som rammer tingen.
4.2 Urettmessig avvisning
Er
leveransen avvist med urette har kjøperen/bestilleren både misligholdt betalingsplikten og får tapsrisikoen, bl a etter kjl § 13 (2).
Som realkreditor har kjøperen/bestilleren i slikt tilfelle også misligholdt medvirkningsplikten, bl a etter kjl §
50, hvilket hjemler et videregående erstatningsansvar, jfr kjl § 57 (2).
Vurderingen
av kreditormora (evt. kreditorrisiko) er objektiv; dersom realkreditor ikke
hadde rett til å avvise ytelsen foreligger kreditormora selv om kreditor ikke
kan bebreides for å ha tatt feil.
Temaet
for deloppgave nr 2 er sentralt plassert i «pensum», litteraturdekningen må
sies å være god og oppgaveteksten er klart avgrenset. Alle bør ha noe å skrive om, særlig med bakgrunn i
at lovteksten er relativt ny, utfyllende og instruktiv. Det kan likevel vise
seg krevende å skrive presist og poengtert om de problemstillinger oppgaven
reiser.
1.1 Oppgavens tema
Oppgaven
legger opp til en drøftelse av grensedragningen mellom bindringer som ligger
innenfor eller utenfor selgerens kontrollsfære, jfr kjl § 27. Situasjonen hvor
selgeren er i culpa skal holdes utenfor iht oppgaveteksten, da dette utgjør et
særskilt ansvarsgrunnlag, jfr kjl § 27 (5). Det er mao forsinkelse på
selgersiden som grunnlag for erstatning etter hindringsansvarsmodellen
(kontrollansvaret) som står i fokus. Henvisningen til kjl § 27 (1) innebærer at
det i utgangspunktet er tale om en lovtolkningsoppgave. Mange kandidater
fortaper seg derfor i et forsøk på lovkommentar, hvor de ulike fragmenter av
lovteksten behandles separat, også i denne oppgaven er det imidlertid viktig at
kandidatene løfter blikket og setter hindringsansvaret inn i en relevant
rettslig kontekst.
1.2 Hindringsansvarets egenart
Som
bakgrunn for gjennomgangen bør kandidatene presentere hindringsansvaret som
ansvarsfigur i norsk rett ved ikrafttredelsen av kjøpsloven 1988 (etter FN-konvensjon,
CISG, og det nordiske lovsamarbeidet).
Kandidatene
bør få frem at hindringsansvaret er et objektivt ansvar, jfr kjl § 27 (1) 1
pkt, men med lempningsregler for det tilfelle at selgeren fører tilstrekkelig
bevis for at det forelå en situasjon som bør lede til ansvarsfritak, jfr kj1 §
27 (1) 2 pkt. Innledningsvis - og også i den videre behandling - bør det vises
til den diskusjon som har vært ført i juridisk teori knyttet til hvorvidt
hindringsansvaret er en avløsning for eller forlengelse av det objektive ansvar
(for genusytelser) med unntak for force majeure. Kandidatene kan i denne
sammenheng vise til øvrige lovbestemmelser hvor hindringsansvaret er nedfelt,
bl a (for forsinkelsestilfellene) hvtjl § 28 (1), avhl § 4-5 (1), og til
standardiserte avtalebestemmelser, f. eks NS 3430 pkt 17.2. Det er likevel
viktig at kandidatene ikke "skriver seg bort" på dette punkt.
Det
bør komme frem at hindringsansvaret gjelder for både generiske og
specieytelser. Det er særlig i forhold til specieytelser (hvor det tidligere
ble krevd culpa) at innføringen av hindringsansvaret for løsørekjøp vil kunne
innebære en endring i rettstilstanden. Sondringen mellom specie- og
artsbestemte ytelser kan likevel være aktuell - innenfor
hindringsansvarsmodellen – bl a i forhold til mulighetene for å unngå eller
overvinne følgene av hindringen.
I
denne forbindelse bør også sammenhengen med utmålingsreglene påpekes. Den
objektiviserte og relativt strenge ansvarsmodellen er kombinert med at det kun
er det direkte tapet som kan kreves dekket, jfr kjl § 67. Særlig viktig er
begrensningen av ansvarets omfang i forhold til den innskjerping av ansvaret
som, skjedde for specieytelser.
For
sammenhengens skyld kan det også vises til reglene om
kontraktsmedhjelperidentifikasjon (hindringer hos tredjemenn) og det doble
ansvarsfritakskravet, jfr kjl § 27 (2).
1.3 De legislative hensyn
En
strukturert gjennomgang av de legislative hensyn vil øke forståelsen for
hindringsansvaret, og kan utgjøre momenter ved gjennomgangen av de konkrete
vilkår i lovbestemmelsen.
Mens
deliktsansvaret har som hovedformål å trekke opp grensene for den alminnelige
handlefrihet tilsikter reglene om erstatningsansvaret i kontraktsforhold å
skape et (subsidiært) oppfyllelsespress. I tillegg kommer naturligvis de
alminnelige reparasjons- og prevensjonshensyn. Selgeren har - frivillig -
påtatt seg å levere en vare innen en bestemt frist og bør, dersom fristen ikke
overholdes, være forberedt på å svare erstatning for det tap forsinkelsen måtte
påføre kjøperen. Den objektive side ved hindringsansvaret bygger på at risikoen
for hindringer som ingen av partene kan bebreides bør plasseres hos den som har
mulighet til å påvirke hendelsesforløpet. Det er her sondringen mellom
hindringer innenfor og utenfor selgerens kontrollsfære kommer inn. Hensynet til
forutberegnelighet står også sentralt. Diskusjonen omkring årsaksperspektivet
og påvirkningsperspektivet (jfr nedenfor) knytter nettopp an til terskelen for
hvilket oppfyllelsespress og hvilken risikofordeling selgeren må tåle.
1.4 Avgrensninger
Enkelte
hindringer vil i prinsippet kunne danne grunnlag for ansvar etter kjl § 27, men
bør trekkes ut av behandlingen fordi de er omfattet av særskilte ansvarsbestemmelser.
Dette gjelder de rent objektive ansvarsmodeller, så som ansvar for pengemangel,
rettsmangler (vanhjemmel) og ved tilsikring/garanti. I tillegg kommer
eventuelle (andre) avtalefestede ansvarsmodeller, f eks dagbot. Partene kan
også avtale seg bort fra hindringsansvaret, med mindre det gjelder salg fra
yrkesselger til forbruker.
1.5 Det videre opplegg i besvarelsen.
Også
for deloppgave nr 2 må kandidatene ha et visst spillerom mht den nærmere
struktur og hovedinnholdet i besvarelsen. Lovteksten legger imidlertid visse
føringer på hvilken disposisjon som bør benyttes, se likevel nedenfor.
2.1 Presentasjon av kjl § 27
Utgangspunktet
for i det hele tatt å. diskutere erstatningsansvar er at det etter kjøpsavtalen
- rett tolket - foreligger mislighold (her en forsinkelse) som ikke beror på
kjøperen eller forhold på kjøperens side, jfr kjl § 27 (1) 1 pkt (i tillegg må
det selvsagt dokumenteres et tap på kjøpers hånd). Det bør slås fast at
ansvaret er objektivt, og at den nærmere vurdering av hvorvidt selgeren skal
pålegges erstatningsansvar avhenger av hvorvidt de fire kumulative vilkår for
ansvarsfritak i kjl § 27 (1) 2 pkt er oppfylt. For ansvarsfritak (ofte
unøyaktig uttrykt slik at hindringen er "utenfor selgerens
kontrollsfære") kreves at;
Det må foreligge en hindring for oppfyllelse på den avtalte måte (i
form av forsinkelse).
Hindringen må ligge utenfor selgerens kontroll.
Hindringen må være slik at selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å
ha tatt den i betraktning på avtaletiden.
Det må ikke kunne ventes at selgeren unngår eller overvinner følgene av
hindringen.
Selv
om oppgaveteksten mest direkte knytter seg opp mot vilkår nr 1 og 2 ovenfor,
skal samtlige vilkår behandles, ikke minst fordi disse - rettslig sett - må
vurderes i sammenheng. Det er viktig at kandidatene både behandler de abstrakte
vilkår og deretter konkretiserer gjennomgangen.
2,2 Gjennomgang av de ulike vilkår
Det
er ikke gitt at kandidatene skal legge lovens rekkefølge til grunn, ved
gjennomgangen av kriteriene i kjl § 27 (1). I Knophs oversikt over Norges rett
på s. 342 flg er det f. eks foretatt en endring i rekkefølgen. Kandidater som
har en aktiv holdning til fremstillingsrekkefølgen må honoreres.
(i) Kravet til "hindring"
Kandidatene
må få frem at ikke bare umulighet utgjør en hindring; på den annen side er det
heller ikke tilstrekkelig at tidsmessig levering vanskeliggjøres. Det må
fastlegges en passende offergrense. Kravet til hindring må settes relativt høyt
bl a. fordi hindringskriteriet må ses i sammenheng med muligheten for å unngå eller
overvinne følgene av hindringen, jfr nedenfor.
(ii) Innenfor/utenfor selgerens kontroll
Foruten
anvendelsen av det objektiviserte hindringsansvaret på specieytelser er det
innføringen av kontrollkriteriet i kjøpsloven som er nytt, i forhold til det
tidligere genusansvaret.
Kandidatene
bør få frem forskjellen mellom leveringsplikt og erstatningsplikt.
Leveringsplikten kan være bortfalt - grunnet "umulighet" - men det
tilkjennes likevel erstatning, f. eks. dersom hindringen kunne vært forutsett/unngått.
Også forhold som ingen på selgers side har skyld i vil kunne danne grunnlag for
erstatning. Det er her hindringsansvarets objektive karakter kommer på spissen.
I næringsforhold vil dermed det tradisjonelle ansvar for menneskelig svikt (arbeidsgiveransvaret)
i realiteten utvides til å omfatte også teknisk svikt innenfor selgerens
virksomhet.
En
hensiktsmessig tilnærming til den grense som må trekkes kan være å oppstille
"sikre" utgangspunkter, for hva som skal regnes for å være hhv
innenfor og utenfor kontrollsfæren. Klassisk force majeure vil f eks i
utgangspunktet falle utenfor kontrollsfæren. Grensetilfellet vil her være
brann, jfr de klassiske eksempler fra lovforarbeidene.
I
forhold til kontrollkriteriet er det for øvrig diskusjonen knyttet til
spørsmålet om hindringen alltid er innenfor selgerens kontroll hvis den direkte
eller indirekte kan føres tilbake til noe han har foretatt seg (eller unnlatt å
foreta seg), dvs hva som i prinsipp
var kontrollerbart ("årsaksperspektivet"), eller om selgeren kun
hefter dersom han hadde reelle påvirkningsmuligheter ("påvirkningsperspektivet"),
Også her vil kandidatene kunne vise at Kontraktsrett II er et metodefag. Med
bakgrunn i den brede dekning i juridisk teori skulle kandidatene ha forutsetning
for å drøfte spørsmålet ut fra lovens ordlyd, lovforarbeidene (herunder også
det nordiske lovsamarbeidet), formålet med innføringen av bestemmelsen
(herunder implementeringen av FN‑konvensjonen), rettspraksis, juridisk
teori og reelle hensyn. Det er særlig på dette punkt at kandidatene har
foranledning for å gå i dybden, innenfor et begrenset spørsmål.
(iii) Hindringer som kunne vært forutsett og hindringer som selgeren
kunne unngå eller overvinne følgene av
I
forhold til disse kriterier er det viktig at kandidatene får frem at
erstatningsansvar kan inntre etter kjl § 27 selv om hindringen var utenfor
selgerens kontroll (jfr de to første kriterier ovenfor). I forhold til disse to
kriterier vil grad av skyld også være relevant, jfr hva som "med rimelighet kunne ventes ...".
Kandidatene
bør videre se at kjøpets art har stor betydning for selgerens ansvar. Jo mer
artsbestemt selgerens ytelse er, desto flere oppfyllelsesmuligheter vil
selgeren ha, og hans ansvar blir dermed også strengere. Ved kjøp av
artsbestemte ting som er lett tilgjengelige på markedet, vil ansvaret derfor
bli tilnærmet objektivt.
2.3 Andre forhold
Ved
behandlingen av hindringsansvaret hører - som nevnt - også med en kommentar om
bevisføringsplikt og bevisbyrde, jfr "...
så langt selgeren godtgjør".
Som
vanlig er det vanskelig å trekke opp konkrete retningslinjer for sensuren. Det
vises til de løpende kommentarene underveis i veiledningen. Bedømmelsen blir
også vanskeliggjort ved at oppgaven er todelt.
I
utgangspunktet må det legges til grunn at de to oppgavedeler teller like mye,
når intet annet er sagt fra oppgavegivers side (men volummessig må det forventes at besvarelsene har en overvekt på del
nr 2). Det forhold at oppgavedelene sir ulike utfordringer mht systematisering,
dybdebehandling og anvendelse av juridisk metode, tilsier også at oppgavene bør
vektes noenlunde likt. Kandidatene bør ikke kunne "ofre" oppgavedel
nr 1 fordi de kan mye om hindringsansvaret, og vice versa. På den annen side er
deloppgave nr 1 krevende både ut fra temaets kompleksitet og stofftilfanget. Kandidater
som lykkes her bør derfor honoreres godt.
I
forhold til deloppgave nr I må det
vektlegges i hvilken grad kandidatene har evnet å samle, systematisere og
analysere de ulike sider av avvisningsinstituttet. Den relativisering som må
gjøres og den varierende funksjon som avvisningsinstituttet kan ha - i samspill
med andre regelsett - bør fremheves. Slik sett blir deloppgave 1 en
oversiktsoppgave, hvor forståelsen av hovedtrekkene i avvisningsinstituttet
står sentralt, mer enn en dybdeoppgave. Kandidater som ikke klarer å fremstille
hovedtrekkene i avvisningsinstituttet på en fornuftig måte stiller svakt. Det
største problemet ved sensuren har vært at kandidatene "feiltolker"
ordlyden i del 1. Den ene varianten er at kandidatene skriver om heving uten engang
å reflektere over at oppgaven lyder "avvise". Den andre varianten er
at kandidatene diskuterer hva som skal til for at en ytelse skal regnes som
forsinket eller mangelfull. Mange skriver mao ikke direkte om avvisning.
Deloppgave nr 2 er klart avgrenset og
definert, og inviterer til en godt strukturert og - innenfor de rammer som
eksamenstiden legger - en mer dyptpløyende besvarelse. Foruten å tolke de ulike
ord og uttrykk i lovteksten må kandidatene peke på sammenhenger, og benytte de foreliggende
rettskilder aktivt i gjennomgangen. For å bestå denne oppgavedelen må
kandidatene mao prestere mer enn en gjengivelse/omskrivning av vilkårene i §
27. Stofftilfanget i teorien er godt på dette punkt og kandidatene må klare å
tilføye synspunkter på forståelsen av de ulike lovkriterier. Misforståelser og
uklarheter på sentrale punkter må trekke kraftig ned.
For laud må det forventes at kandidatene ser
flere av de problemstillinger som er berørt i veiledningen. Den laudable
kandidat bør klare å trekke frem rettskilder utover lovteksten, herunder
fokusere på de sentrale hensyn og sammenhenger som gjør seg gjeldende. Av den
laudable kandidat bør det forventes en treffende og mer fyldig gjennomgang av
rettstilstanden.
Ved
en todelt oppgave forekommer det tilfeller hvor kandidaten har strøket på en og
bestått den andre av oppgavedelene. Som vanlig er det vanskelig å oppstille
"absolutte" regler for slike tilfeller. Er den beståtte del også i
grenseland for det akseptable bør vel oppgaven samlet sett strykes (jo klarere
strykkarakter på den ene oppgavedelen, desto større grunn til å stryke samlet
sett). Dersom den beståtte del av oppgaven er en midlere/bedre haud, evt en
svakere laud, kan det vel være grunnlag for å anvende et noe nær matematisk
snitt. Viser det seg at den beståtte oppgavedelen er en bedre laud, bør det vel
vurderes en samlet karakter ned mot laud; bare i unntakstilfeller bør det
likevel gis laud samlet sett. Har kandidaten bommet på hindringsansvaret bør
det ikke gis laud, og oppgaven må uansett bli svak, samlet sett.
Etter
å ha sensurert 30 besvarelser har jeg gitt 1 stryk og 2 laud. Den beste
besvarelsen er gitt karakteren 2.60. Den lave strykprosenten kan forklares med
at oppgavene ligger sentralt i kontraktsretten og selv om enkelte har strøket
på den ene oppgavedelen, redder de seg i land på den andre. Hele 27 kandidater
(90 %) har etter dette fått haud. Av disse befinner 22 besvarelser (ca 73 % av
totalen) seg i sjiktet 2.95-3.15. Den uvanlig store haud-andelen kan
forklares dels med at alle har hatt
"noe" å skrive om, dels med
at mange kandidater skriver om heving istedenfor avvisning, og dels med at det blir mye
"lovkommentar".
Oppgaveteksten - teorioppgave (2), (studieordning av 1997)
1.1 Om veiledningen
Kandidatene
kan velge mellom to oppgaver i faget gjeldsforfølgningsrett. Begge oppgaver
omhandler bostyrerens rolle i et konkursbo, men kandidatenes tilnærming til stoffet vil avhenge av
hvilken oppgave som velges.
Jeg
har funnet det mest hensiktsmessig å skrive atskilte veiledninger for
oppgavene, men læringskrav og litteratursituasjon vil bli omtalt felles, jfr
nedenfor i pkt 1.2. I pkt 1.3 gis det noen felleskommentarer til oppgavene
1.2 Læringskrav og litteratur
Den del av støttelitteraturen som kan ha betydning for oppgavene er:
Det gjøres oppmerksom på at det siste året har skjedd lovendringer innenfor det felt som oppgavene omhandler, blant annet ved lov av 3. september 1999 nr 72, i kraft fra 1 januar 2000 iflg resolusjon av 3. september 1999 nr 983. Sensorene må derfor ha tilgjengelig oppdatert lovtekst for konkurs-, pante- og dekningsloven.
1.3 Generelt om oppgavene
Slik
oppgave A er formulert, kan den virke noe uvant for kandidatene. Kandidatene er bedt om
å skrive en huskeliste til en bostyrer over de viktigste oppgavene for
bostyreren. Kandidatene må nødvendigvis ha nokså stort spillerom for hvordan
man velger å legge opp besvarelsen. Det må likevel kreves at kandidatene tar
inn over seg at oppgaven ber om en kommentert
huskeliste over de viktigste oppgavene for bostyreren de nærmeste
ukene, og dette må knyttes opp mot det faktum som er presentert i oppgaven.
Oppgave A medfører at kandidatene i tillegg til å omtale den
prosessuelle ramme for bostyrerens virke, også må belyse sentrale regler i
dekningsloven. Det er ikke akseptabelt dersom kandidatene nøyer seg med
å omtale reglene i konkursloven, og på den måten
overser at de faktiske opplysninger om konkursboet som er gitt aktualiserer
flere spørsmål fra den materielle dekningsrett.
Slik
oppgave B er formulert, er spillerommet for hvorledes kandidatene kan legge opp
besvarelsene mindre. Oppgaven
inviterer til en analyse av reglene om bostyrerrollen
i konkursloven, og i nokså stor grad vil det være tilstrekkelig for kandidatene
å begrense fremstillingen til den prosessuelle del av gjeldsforfølgningsretten.
Det
vil likevel være rom for å illustrere bostyrerens oppgaver ved å trekke inn og
kort omtale sentrale regler i dekningsloven, for eksempel deknl § 2-2, reglene
om kontrakters stilling i konkurs, samt omstøtelsesreglene.
Noen
kandidater som besvarer oppgave B omtaler kort de prosessuelle regler om
bostyrerens oppgaver i et konkursbo, for dernest å skrive mer inngående om
utvalgte regler i dekningsloven. Etter
mitt syn er en slik angrepsvinkel uheldig, da kandidatene risikerer å utelate
sentrale deler av den oversikt de er bedt om å gi. Det kan for eksempel ikke godtas at kandidatene
omformulerer oppgaven til å være "bostyrerens oppgaver ved
omstøtelse", "deknl § 2-2" eller andre
"kreative" tolkninger. Jeg understreker likevel at det bør utvises
romslighet dersom noen kandidater gir en ryddig og god
oversikt over bostyrerens oppgaver i et konkursbo, men likevel trekker inn en del stoff fra den materielle dekningsrett for
å krydre fremstillingen.
Oppgave
A fremstår i likhet med oppgave B som relativt enkel. Likevel er nok oppgave A noe mer krevende enn oppgave
B. De regler som skal diskuteres er lett
tilgjengelige, og stoffet stiller ikke spesielt store krav til kandidatenes
forståelse. Utfordringen for kandidatene blir å gi en strukturert fremstilling
av de aktuelle lovbestemmelser og de spørsmål
lovstoffet aktualiserer. Hvorvidt kandidatene
"husker" hvordan stoffet er behandlet i litteraturen skulle ikke
spille noen stor rolle. Slik oppgave A er formulert,
vil den kunne være en spennende utfordring for de innsiktsfulle kandidater.
De svakere kandidater risikerer nok likevel å møte en del vanskeligheter dersom de velger å besvare
oppgave A.
Når
det kreves grundig kjennskap til de problemstillinger som oppgavene reiser,
samtidig som stoffet har en moderat vanskelighetsgrad, bør det stilles nokså
store krav til kandidatenes kunnskaper og prestasjoner.
For øvrig vises det til merknader om bedømmelsen nedenfor i pkt 2.8 og 3.10 for hhv oppgave A og B.
2.1 Innledning
Kandidatenes fremstilling må to utgangspunkt i det faktum som er angitt i oppgaveteksten.
I
oppgaveformuleringen "begrunnet huskeliste" må det ligge krav om at
kandidatene skal forklare hvorfor bostyreren må være oppmerksom på eller
vurdere nærmere angitte forhold. I
ordlyden "de nærmeste ukene" ligger en begrensning av hvor langt
kandidatene skal eller kan gå i tid, når den aktuelle huskeliste skal
utarbeides. Uten at det skulle ha betydning, må vel
"nærmeste ukene" vise tilbake på det tidspunkt bostyrer ble oppnevnt,
hvilket normalt samsvarer med konkursåpningstidspunktet.
Det
bør utvises stor romslighet dersom enkelte kandidater oppfatter uttrykket
"huskeliste" som en invitasjon til en oppgaveteknisk utradisjonell
utforming av besvarelsen.
Den
gjennomgående sensur har hittil vist at det er stor variasjon blant kandidatene
med hensyn til bredde og dybde på de spørsmål som behandles.
Nedenfor
gis det en kortfattet oversikt, som ikke er ment å være uttømmende, over
sentrale punkter som kan og i noen grad bør være med i advokatfullmektigens
huskeliste.
2.2 Registrering, kunngjøringer - kkl §§ 78-80
Bostyrer
må så raskt som mulig skaffe seg oversikt over boet. Advokatfullmektigen bør
derfor råde prinsipalen til umiddelbart å to initiativ til et møte med Peder Ås.
Bostyrer
skal sørge for å sende melding om konkursåpning til alle kjente kreditorer. 1
og med at konkursåpningen kanskje ikke er kjent, bør advokatfullmektigen minne
prinsipalen om at Peder Ås må pålegges å yte den nødvendige medvirkning til å
få dette og andre forhold i Tøffelhelten klarlagt, jfr også kkl § 101 om de
plikter som Tøffelhelten har - og som praktisk sett må oppfylles av Ås.
Sml også kld § 108 som direkte rammer Ås.
Bostyrer
har etter kkl § 80 ansvaret for at Tøffelheltens eiendeler blir registrert og
for at regnskapene blir sikret. Ås
bør være tilstede under registreringsforretningen, og
gi en påtegning om at alle eiendeler er oppgitt. Ordlyden i §
80 konkretiserer pliktene nærmere. Penger, verdipapirer og andre verdisaker tas i praksis i forvaring.
Bostyreren
må også besørge tinglysing/registrering i realregistre (grunnboken mv) i den
grad dette er aktuelt, samt Verdipapirsentralen dersom det senere viser seg at
det er registrert rettigheter der som kan være omfattet av beslaget. Sml
rettsvernsregelen i verdipapirsentrallovens § 5-3 ("...senest dagen før konkursåpningen ble registrert"). Det er positivt om
kandidatene nevner tinglysing/registrering. Likevel er oppgaveteksten formulert slik at det ikke
bør trekkes om kandidatene unnlater å ta dette med.
Konkursåpningen
må også registreres hos Posten og banker mv der Tøffelhelten AS har innskudd.
2.3 Sikkerhetsstillelse kkl § 87 - annen forsikring
Bostyrer
skal stille sikkerhet for sitt mulige ansvar som bostyret etter bestemmelsene i
kkl § 87. Det
bør kunne forventes at kandidatene viser til denne regelen.
Bostyrer
har etter kkl § 85 nr 3 plikt til å sørge for bevaring, tilsyn, og nødvendig
forsikring av boets eiendeler. Bostyrer
bør derfor straks undersøke om forsikring er betalt.
Forglemmelser her vil lett pådra bostyreren erstatningsansvar. Også denne regel
er det naturlig at kandidatene ser.
2.4 Fortsatt drift eller avvikling?
Spørsmålet
om virksomheten skal drives videre for boets regning avgjøres etter kkl § 119
av bostyrer, da det i Tøffelheltens konkursbo ikke er oppnevnt kreditorutvalg. Advokatfullmektigen bør
råde prinsipalen til å gjennomgå de viktigste avtaler som Tøffelhelten har
inngått.
Det
fremgår at to skokjeder var de viktigste kundene. Dersom det foreligger avtaler som kan være gunstige for boet, må det tas
stilling til om boet bør drive virksomheten videre i en overgangsperiode. Boet har rett til å tre inn i
skyldnerens avtaler etter deknl § 7-3, men inntreden medfører at boet
blir forpliktet etter avtalens bestemmelser som massefordring. Drift i boets regi medfører at boet blir
forpliktet som massekrav for utgiftene ved driften. Et
fornuftig råd til bostyreren kan være at denne bør etablere kontakt med Storevik
sparebank, for å raskt avklare hvorledes banken ønsker å forholde seg som
panthaver. Det er også positivt om kandidatene påpeker
at bostyrer må vurdere om bankens pant har oppnådd rettsvern mv.
Bostyreren
bør også etablere kontakt med de viktigste leverandørene, da leveranser til
produksjon av selskinnstøfler neppe er helt kurant handelsvare. Ved henvendelser til leverandørene vil
bostyreren også kunne bli orientert om eventuelle krav
om salgspant, slik at han kan vurdere om slikt pant er gyldig.
For
øvrig kan den innsiktsfulle kandidat gjøre mye ut av disse spørsmål, og
sensorene bør gi et klart pluss til de kandidater som gir fornuftige
synspunkter her - også med hensyn til de verditaktiske valg som
bostyreren må treffe. Det er
viktig at kandidatene ser bankens nøkkelposisjon i egenskap av panthaver i
leierett med driftstilbehør, i varelageret og i de
samlede utestående fordringer. Dersom kandidatene ser at bostyreren etter omstendighetene
bør vurdere å fremforhandle en avtale med banken, må dette gi et klart pluss.
2.5 Inntreden i leieavtaler - oppsigelse av de ansatte
Dersom
det ikke anses lønnsomt for boet å drive virksomheten videre i en
overgangsperiode, bør advokatfullmektigen minne om hva bostyrer da må gjøre:
Boet
må, jfr deknl § 7-10, betale leie for næringslokaler fra konkursåpning
til lokalene stilles til uteiers disposisjon. Boet har fire uker på seg til å meddele at
man ikke trer inn i leieavtalen.
Boet
trer automatisk inn i Tøffelheltens ansettelsesavtaler med arbeidstakere, med
mindre boet sørger for å sende oppsigelse "etter arbeidsforholdets
alminnelige regler", se deknl § 7-11, 3. ledd. Det synes forutsatt
av justisdepartementet og justiskomiteen at bostyrer må sende en oppsigelse etter
arbeidsmiljølovens regler, (se Ot prp nr 26 (1998-99), kommentaren til
bestemmelsen på s. 259 og Innst O nr 77 (1998-99) pkt. 5.3).
Bostyreren
må også bistå de ansatte med å fremme evt krav mot lønnsgarantifondet.
2.6 Andre forhold
Også
i startfasen på bobehandlingen bør bostyreren være oppmerksom på eventuelle
urettmessige handlinger fra Peder Ås. Som eneaksjonær, enestyre og daglig leder er han i en posisjon hvor det
er enkelt å foreta kreditorillojale disposisjoner i selskapet. Advokatfullmektigen bør råde bostyreren til å være særlig
oppmerksom på dette. At Ås sin datter jobber i virksomheten kan aktualisere nærmere
undersøkelser, for eksempel i forhold til deknl § 5-4, selv om
oppgaveteksten ikke inneholder noen opplysninger om at det kan ha forekommet
noe urettmessig.
Advokatfullmektigen
bør også minne om de omstøtelsesregler og -frister som gjelder etter
dekningsloven, samt andre regler som kan bringe verdier inn i boet. Bostyreren bør gjennomgå boet og de aktuelle disposisjoner raskt. Se for øvrig fristregelen i
deknl § 5-15.
Noen
kandidater diskuterer om leverandørenes eventuelle salgspant står seg, samt
hvilke rettsvernskrav som gjelder for leveranser til kundene. Etter mitt syn vil
fornuftig omtale av dette være positivt.
2.7 Første skiftesamling
Det kan kanskje være naturlig for kandidatene å avslutte huskelisten for "de nærmeste ukene" med å vise til bostyrerens rolle på skiftesamlingen. Normalt blir det kun en skiftesamling i boet.
Til første skiftesamling må bostyrer:
2.8 Sluttkommentar til oppgave A
Kandidatene
må ha stor frihet med hensyn til hvorledes besvarelsene kan utformes, jfr også
foran i pkt 1.3.
Oppgaven
er ikke spesielt vanskelig, men en god eksamensprestasjon krever oversikt hos
kandidatene. Oppgaves
omfang synes å være moderat. Det er atskillig færre som besvarer A enn B.
For
å bestå oppgave A må kandidatene gi et begrunnet omriss av flere viktige
prosessuelle og materielle spørsmål som bostyreren må være oppmerksom på. Dersom kandidatene skriver om "utvalgte emner" uten å knytte dette opp mot
opplysningene i oppgaveteksten, kan fremstillingen ikke passere. I noen grad må sensorene
være åpne for at "huskelisten" åpner for at kandidatene viser til
forhold som i beste fall kan være aktuelle. Den rene
spekulasjon kommer det nok likevel lite ut av, og dersom dette tar overhånd må
det trekke ned.
Etter
å ha rettet ca 35 besvarelser, må det bemerkes at strykprosenten er lav. Mine konferanser med de to øvrige
gjennomgående sensorer har vist at disse har lignende inntrykk av nivået. Det må samtidig bemerkes at de kandidater som ikke evner å
nyttiggjøre seg opplysningene i oppgaveteksten godt nok gjerne ender opp med
svake hauder. Noen identifiserer Peder Ås og aksjeselskapet, og legger til grunn at
Peder Ås sine egne midler omfattes av beslaget. Dette er en graverende misforståelse, men
hvor meget som skal trekkes beror på hvor klart kandidatene avdekker
misforståelsen. Noen omtaler konsekvent Peder
Ås som konkursdebitor, og det bør kanskje ikke trekkes så meget dersom
kandidaten for øvrig reelt sett behandler aksjeselskapet som skyldner. Etter
mitt syn må det kreves at kandidater på 3. avdeling skjønner hva et
aksjeselskap er. Den gjennomgående sensur har vist at noen faktisk ikke har slik
forståelse.
For
laud må det kreves at kandidatene går relativt grundig til verks på de mest
sentrale bostyreroppgaver, særlig hva angår de spørsmål fra dekningsloven som
er av interesse. De
prosessuelle rammene for bostyrerens virksomhet må den laudable kandidat også
si noe om.
For
de mer hederlige lauder må det kreves en innsiktsfull og grundig gjennomgang av
bostyrerens plikter etter konkurs- og dekningsloven, nært knyttet opp mot
faktum. Synspunkter om de verditaktiske vurderinger som bostyreren må gjøre bør
også være med.
Oppgaven
ber om at kandidatene gir en oversikt over bostyrerens oppgaver i et konkursbo.
Dette
medfører at bredde blir viktigere enn dybde. Kandidatene kan ikke nøye seg med å velge ut noen få emner
og drøfte disse inngående.
Det
kan helt innledningsvis være på sin plass med noen få ord om hva konkurs
innebærer, og hva som er hensikten med bobehandlingen. Konkurs kan beskrives som all behandling etter
konkurslovens del 2 i medhold av lovbestemmelse. Hovedformålet ved konkurs er å avvikle
debitors næringsvirksomhet, realisere hans eiendeler og
fordele utbyttet blant kreditorene.
Bobehandlingen
er således innrettet på en tvangslikvidasjon av debitors formue. Ut over dette bør kandidatene i liten grad
skrive generelt om konkursinstituttet.
Det
må likevel være rom for å kort omtale noen legislative hensyn bak reglene i
konkursloven, men en slik fremstilling bør fokusere på bostyrerens oppgaver, og
hvilke hensyn som begrunner reguleringen av dennes funksjon og oppgaver. Det kan således være fornuftig kortfattet å
plassere bostyrerens oppgaver i forhold til de andre aktører som er involvert. Noen kandidater vil nok velge
å to utgangspunkt i kkl § 85, siste ledd om at bostyreren representerer boet
utad. Forholdet mellom rett og legitimasjon vil for øvrig ikke reise særlige spørsmål i
forhold til denne oppgaven.
For
øvrig vil vel mange to utgangspunkt i den sentrale bestemmelsen i kkl § 85 og
bygge opp besvarelsene rundt denne paragraf. Det er ikke gitt at en slik disposisjon er
hensiktsmessig.
Nærmere om bostyrerens oppgaver - oversikt
3.1 Innledende arbeid:
3.1.1 Registrering
Bostyrer
må så fort som mulig skaffe oversikt over boet, og der det er mulig bør
bostyrer umiddelbart forsøke å avholde møte med skyldneren.
Bostyrer
har etter kkl § 80 ansvaret for at skyldnerens eiendeler blir registrert og for
at regnskapene blir sikret. Skyldneren
bør være tilstede under registreringsforretningen, og
gi en påtegning om at alle eiendeler er oppgitt. Fortegnelsen
over eiendeler viser hvilke eiendeler bostyrer har ansvaret for å forvalte.
3.1.2 Kunngjøringer mv kkl §§ 78 og 79
Skifteretten varsler Konkursregisteret om konkursåpning, som sørger for tinglysing eller registrering i Løsøreregisteret, Foretaksregisteret og Regnskapsregisteret. Det er også skifteretten som sørger for kunngjøring av konkursen i Lysingsbladet og en avis lest på stedet. Bostyrer skal sørge for å sende melding om konkursåpning til alle kjente kreditorer.
Bostyreren skal også besørge tinglysing/registrering i
3.1.3 Andre meldinger - kkl §§ 84 og 85
Bostyrer er forpliktet til å varsle fylkesmannen dersom virksomheten antas å kunne medføre forurensningsfare, jfr kkl § 85 nr 8. Så tidlig som mulig skal arbeidskontoret varsles om mulige arbeidstakere som har lønnskrav i boet. De ansatte skal så snart som mulig varsles om konkursen og deres rettigheter, jfr kkl § 84, 1 ledd.
3.1.4 Sikkerhetsstillelse kkl § 87
Bostyrer skal stille sikkerhet etter bestemmelsene i kkl § 87. Kostnadene er en boutgift, og premien kan derfor belastes boregnskapet umiddelbart.
3.1.5 Skyldnerens virksomhet
Spørsmålet
om virksomheten skal drives videre for boets regning avgjøres etter kkl § 119
av bostyrer (eller av bostyret hvis det er oppnevnt kreditorutvalg).
Boet
har rett til å tre inn i skyldnerens avtaler etter deknl § 7-3, men
inntreden medfører at boet blir forpliktet etter avtalens bestemmelser som
massefordring. Drift i boets
regi medfører at boet blir forpliktet som massekrav for utgiftene ved driften.
Dersom man skal drive videre bør bostyrer sørge for avlesing av strøm, telefon
mm, siden boet etter deknl § 7-4 kun skal betale
for forbruk etter konkursåpning.
Skyldnerens
leieforhold: Boet må, jfr deknl § 7-10, betale leie for næringslokaler
fra konkursåpning til lokalene stilles til utleiers disposisjon. Boet har fire uker på seg
til å meddele at man ikke trer inn i leieavtalen. Boet kan bli fri leieforpliktelsen ved å abandonere
det som befinner seg der.
3.1.6 Første skiftesamling
Normalt blir det kun en skiftesamling i boet. Til første skiftesamling må bostyrer:
3.2 Forvaltning av eiendeler:
3.2.1 Tilsyn og forsikring
Bostyrer
har etter kkl § 85 nr 3 p1ikt til å sørge for bevaring, tilsyn, og nødvendig
forsikring av boets eiendeler. Bostyrer bør derfor straks undersøke om forsikring er betalt. Forglemmelser vil kunne pådra
erstatningsansvar.
Dersom
eiendelene er pantsatt ut over verdien bør man få avtale med panthaver om
dekning av utgiftene eller abandonere.
3.2.2 Boregnskap og bankkonto, kkl §§ 86 og 90
Kkl § 86 fastslår i praksis at boets midler skal holdes adskilt fra bostyrerens. Bostyrer skal føre eget regnskap for boet. Borevisor skal revidere boregnskapet og kontrollere utbetalinger fra boet, jfr kkl § 90, 2. ledd nr. 2.
3.3 Realisasjon:
3.3.1 Realisasjon - formål
Formålet
med bobehandlingen er å realisere eiendelene og på den måten gi dekning til kreditorene,
jfr kkl § 117. Bostyrer evt bostyret avgjør hvordan man mest hensiktsmessig realiserer.
Panthavere
er etter kkl § 117, jfr kkl § 17 forhindret fra å gjennomføre tvangsdekning
etter tvangsloven i en periode på 6 måneder.
3.3.2 Kkl § 117 a salg av overbeheftede eiendeler
Bostyreren kan i visse tilfeller selge overbeheftede eiendeler med utslettende virkning for udekkede heftelser.
3.3.3 Kkl § 117 b abandonering
Bostyreren har ansvar for ivaretakelse og forsikring inntil eiendelen er abandonert. Skyldneren overtar risikoen for eiendelen fra abandoneringstidspunktet.
3.3.4 Kkl § 117 c - overføring til panthaver
Formålet med konkursbehandlingen er særlig å skaffe dekning til de usikrede kreditorene. Panthaverne kan forfølge sin panterett ved å begjære tvangssalg. Der det ikke har noen interesse for boet å få fastsatt panthavers dividendekrav, bør man vise forsiktighet med å overføre eiendeler til panthaver mot skyldnerens protest.
3.4 Forholdet til skyldnerens ansatte
3.4.1 Deknl § 7-11 arbeidsavtalene
Boet
trer automatisk inn i skyldnerens ansettelsesavtaler med mindre boet sørger for
å sende oppsigelse "etter arbeidsforholdets alminnelige regler", se
deknl § 7-11, 3. ledd. Det synes forutsatt av justisdepartementet og
justiskomiteen at bostyrer må sende en oppsigelse etter arbeidsmiljølovens
regler (se Ot prp nr 26 (1998-99 ), kommentaren
til bestemmelsen på s. 259 og Innst O nr 77 (1998-99) pkt. 5.3).
Boet
kan benytte de ansatte i perioden frem til man sender oppsigelse, men lønn må
da dekkes som massekrav.
I og
med at arbeidsavtalen består frem til oppsigelse er gitt etter
arbeidsmiljølovens bestemmelser, vil oppsigelsestiden begynne å løpe ved første
månedsskifte etter at oppsigelse er mottatt. Dette innebærer at bostyrer må handle raskt
med å sende oppsigelse dersom konkurs åpnes i slutten av en måned.
3.4.2 Behandling av lønnskravene
Bostyrer plikter å bistå de ansatte med å få meldt sine krav på lønn, og sende søknad til lønnsgarantiordningen dersom boet ikke har midler til å dekke de prioriterte lønnskravene.
3.5 Oppgaver, selvangivelser, skatt
3.5.1 Merverdiavgiftoppgaver
Boet har ingen plikt til å sende oppgaver for skyldnerens omsetning. Et viktig aktivum for boet kan være refusjon av merverdiavgift for tap på fordringer. Krav om refusjon av merverdiavgift kan heller ikke pantsettes (se merverdiavgiftslovens § 24, 3 ledd). For å få refusjon må imidlertid alle oppgaver for skyldnerens omsetning sendes inn. I praksis vil bostyreren måtte to eventuelt initiativ til dette.
3.5.2 Lønns og trekkoppgaver, selvangivelser, skatt
Bostyrer
har ingen plikt til å sende inn lønns- og trekkoppgaver for lønn utbetalt
før konkursåpning. Boet har imidlertid plikt til å sende inn lønns- og
trekkoppgaver for lønn som utbetales gjennom boet, (se forskrift om skattetrekk
i lønn ved konkurs av 3. september 1981 nr 9075). I praksis må dette håndteres
av bostyreren.
Bostyrer
har ingen plikt til å sende inn selvangivelse for debitors virksomhet før
konkursen. Imidlertid
vil manglende selvangivelse kunne lede til skjønnsmessig fastsettelse av skatt,
som blir prioritert krav etter deknl § 9-4.
Etter
skattebetalingslovens § 37 nr 7 er "skifteforvalteren" ansvarlig for
at det holdes igjen tilstrekkelig av boets midler til dekning av skatt.
Etter
skattelovens § 14-7 kan man når virksomheten opphører, få åpnet debitors
ligning for de to siste årene før konkursen og tilbakeføre underskuddet i
opphørsåret. På denne måtene
kan boet få refundert skatt. Dersom dette kan være aktuelt må bostyrer bidra til at det
blir sendt korrekte selvangivelser.
Det
kan ikke forventes at kandidatene kjenner til det som er nevnt under pkt 3.5 i
veiledningen om oppgaver, selvangivelser og skatt, men dersom noen likevel
behandler momentene er dette selvfølgelig positivt.
3.6 Forøking av boets masse
Etter kkl § 85 nr 3 plikter bostyrer også å arbeide for "mulig forøkning av boets eiendeler". Dette innebærer at bostyrer skal undersøke om det er mulig å omstøte, tilbakesøke eller fremme erstatningskrav. Dersom kandidatene her går noe nærmere inn på enkeltregler i dekningsloven og illustrerer med eksempler er dette positivt.
3.7 Innberetninger
Etter
kkl § 120 skal bostyreren gi en innberetning til skifteretten innen 3 mnd etter
oppnevnelsen. Innberetningen
bør sendes til skyldneren før den sendes ut for mulige kommentarer. Skyldneren bør underskrive innberetningen som en bekreftelse på at
alle eiendeler er oppgitt til boet.
Etter
første innberetning skal ny innberetning sendes ett år etter oppnevningen, jfr
kkl § 121.
3.8 Fordringsprøvelsen
3.8.1 Registrering av anmeldte krav, kkl § 110
Anmeldte krav må gjennomgås etter hvert som de kommer, og bostyrer skal føre liste over fordringene med angivelse av den prioritet anmelderen mener å ha krav på.
3.8.2 Prøving av fordringer
Fordringsprøvelsen foretas av bostyrer eller av bostyret dersom slikt er oppnevnt, jfr kkl § 111.
3.9 Avslutning av bobehandlingen
3.9.1 Innstilling
Svært
mange boer innstilles etter kkl § 135 fordi man mangler midler til ytterligere
bobehandling. Før bobehandlingen innstilles skal bostyreren etter kkl § 135
"vurdere" å kontakte fordringshavere og berørte offentlige
myndigheter for å forespørre om de vil stille midler til disposisjon for
fortsatt bobehandling.
Dersom
bostyrer ikke har gjennomgått skyldnerens regnskaper og forretningsførsel, skal
bostyreren redegjøre for hvorfor dette ikke har skjedd, se kkl § 135, 2. ledd.
3.9.2 Sluttregnskap og salærforslag
Før bobehandlingen avsluttes, skal bostyrer utarbeide sluttregnskap, avsluttende beretning (kkl § 122) og salærforslag (kkl § 157).
3.9.3 Sluttutlodning
Skifteretten avgjør når boet skal tas opp til slutning, etter forslag fra bostyrer.
Det er bostyrer som etter kkl § 128 foretar utlodningen, men denne kan påklages til skifteretten etter kkl § 130. Bostyrer skal sende utlodningen til alle fordringshavere som har godkjente fordringer. Etter at klagefristene er ute, skal bostyrer sørge for utbetaling, og deretter sende dokumentasjon for utbetalingene til skifteretten, se kkl § 132.
3.9.4 Sletting av meldinger, kkl § 138
Når konkursen er endelig avsluttet skal meldinger om konkursåpning slettes, se kkl § 138.
3.9.5 Oppbevaring av regnskaper
Boets regnskaper skal oppbevares i 10 år. Boet har intet ansvar for oppbevaring av skyldnerens regnskaper. Før disse makuleres skal imidlertid skyldneren, påtalemyndigheten og skatte- og avgiftsmyndigheten varsles, se kkl § 122 b. Boet har ansvaret for å oppbevare regnskapene inntil slikt varsel er gitt.
3.10 Sluttkommentar til oppgave B
Oppgaven
skulle ikke by på spesielt store utfordringer for kandidatene. Oppgaven vil i det alt vesentlige gå ut på
å finne fram i lovstoff, og formidle dette strukturert
til sensorene. Momentlisten ovenfor ikke er uttømmende.
Viktigere er det å presisere at vi ikke bør forvente
stor detaljrikdom fra kandidatene. Det er mulig å komme godt fra
oppgaven ved å utelate mye av det stoff som er nevnt ovenfor.
Det
skal nok en del til for å stryke på denne oppgaven, men som alltid må man s1å
ned på det ubehjelpelige og bedømme besvarelsen til ikke bestått. De svakeste kandidatene
har i stor grad passivt gjengitt lovtekst, uten særlige selvstendige bidrag. Dersom fremstillingen for øvrig blir
uryddig og kaotisk, vil kandidaten raskt komme i
faresonen eller krysse grensene for det akseptable. For å
bestå må kandidatene gi en grovmasket oversikt over de viktigste oppgaver for
bostyreren, for derved å formidle minimumsforståelse for emnet. Den
gjennomgående sensur har hittil vist at strykprosenten er meget lav. Av 35
besvarelser har jeg hittil kun 4 stryk.
Det
må trekke ned dersom kandidatene gir en snau og lite tilfredsstillende omtale
av bostyrerens oppgaver, for dernest å konsentrere fremstillingen om deknl § 2-2
og omstøtelsesreglene.
Den
gjennomgående sensur har vist at noen kandidater bevisst eller ubevisst skriver
seg bort fra emnet, og i realiteten besvarer oppgaven "deknl § 2-2". Dette er
unaturlig, når oppgaveteksten fokuserer på en persons oppgaver i
konkurssituasjonen; bostyreren. Sensorene bør likevel utvise romslighet, men det bør ikke vurderes som
positivt at kandidatene skriver seg bort fra emnet,
selv om det kandidaten behandler fremstilles bra. Det følger likevel av det som
er nevnt tidligere i veiledningen, se for eksempel pkt 3.6, at omtale av
enkeltregler i dekningsloven kan krydre fremstillingen. Utfordringen for
kandidatene blir å finne en naturlig balanse mellom kjernestoffet i oppgaven og det øvrige stoff. Etter å ha konferert med de to øvrige
gjennomgående sensorer, er det mitt hovedinntrykk at alle tre gjennomgående
sensorer har bedømt besvarelsene ut fra et felles syn
på hva som bør være med, skal være med og hva som ikke hører hjemme i
besvarelsene.
For
laud må det kreves en ryddig gjennomgang av bostyrerens oppgaver, forankret i
de korrekte lovsteder. En viss praktisk forståelse for bostyrerrollen bør
også komme til syne.
For
de mer hederlige lauder bør det kreves en noe mer detaljert gjennomgang
av stoffet, men samtidig skal fremstillingen beholde preg av å være en
oversikt. Et kjennetegn på disse besvarelsene vil ofte være at
kandidatene evner å frigjøre seg fra passivt referat av lovbestemmelsene.
Sist oppdatert 30. november 2001 av TEG Kommentarer til denne siden. |