UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Oppgaven er tilgjengelig på bokmål og nynorsk
Per Ås og Kari Kirkerud traff hverandre
på Lillevik Pub en vårdag i år 2000. Det oppsto
straks søt musikk, og det ble til at Per flyttet inn i
leiligheten til Kari i Storevikveien 10 i Lillevik i begynnelsen
av august samme år. De hadde imidlertid ingen planer om
å gifte seg. Kari hadde ett barn som heter Kristine, fra
tidligere ekteskap. Kari hadde den daglige omsorgen for henne.
Både Per og Kari hadde fast arbeid.
Det tok ikke lang tid før Per og Kari fant ut at de ikke
passet så godt sammen likevel. Begge hadde høyt temperament,
og utover høsten ble det stadig høylydte krangler
dem imellom. Dette toppet seg i midten av oktober, i forbindelse
med en krangel om 15.000 kroner som Kari hadde lånt av Per
i august i forbindelse med vedlikehold av badet i leiligheten.
Det var i alle fall Per sitt syn på saken. Kari på
sin side mente at pengene ikke var et lån, men at også
Per måtte dekke sin del av vedlikeholdsutgiftene, selv om
det var Kari som eide leiligheten.
Krangelen endte med at Kari ba Per komme seg ut av hennes leilighet.
Per ble rasende og slo et kraftig slag med knyttneven i ansiktet
på Kari, slik at hun falt bakover og ble liggende på
gulvet. Deretter satte Per seg oppå Kari, skrevs over hoftene
hennes, og holdt hendene hennes fast bak hodet hennes. Kari gjorde
først motstand, men innså at Per var sterkere enn
henne, og sa til slutt jeg gir meg. Per slapp da taket,
men fikk i samme øyeblikk den innskytelse at han skulle
ta lommeboken til Kari. Etter å ha sluppet taket i hendene
til Kari, nappet han derfor lommeboken ut av baklommen hennes,
reiste seg opp og sprang på dør. Idet han forsvant
ut av huset, ropte han til Kari at kan du ikke gjøre
opp gjelden din selv, så skal jeg gjøre det for deg.
Per gikk strake veien til Lillevik Sparebank. Han utstyrte seg
med en håndskrevet fullmakt hvor han skrev: Jeg, Kari
Kirkerud, gir herved Per Ås fullmakt til å heve kr
15.000,- fra min lønnskonto i Lillevik sparebank.
Per prøvde å etterligne signaturen til Kari så
godt han kunne. Han presenterte fullmakten, Kari sitt bankkort
og sitt eget bankkort for bankfunksjonæren. Bankfunksjonæren,
som kjente både Per og Kari fra før, fattet ingen
mistanke, og betalte ut pengene.
Straks etter ringte Per til Kari og opplyste at nå hadde
han gjort opp gjelden for henne. Fra denne dagen var samboerforholdet
mellom Per og Kari slutt.
Naboene i huset, som hadde hørt alt bråket, varslet
politiet som kom til straks etter at Per hadde forlatt leiligheten.
Politibetjent Ragnar Rusken kom til stedet, og Kari fortalte hva
som hadde skjedd. Rusken ba henne komme inn på politikammeret
neste dag. Dagen etter avga Kari politiforklaring til politibetjent
Rusken, etter å ha blitt gjort kjent med sin rett til å
nekte å avgi forklaring. Hun understreket i denne forklaringen
at hun ikke begjærte tiltale og straff. Hun ga likevel politiet
en legeerklæring hvor det fremgikk at hun hadde store hodesmerter
og følte seg noe svimmel etter volden hun var blitt utsatt
for. Av den grunn var hun sykemeldt i en uke. Hun hadde ingen
tegn til ytre skader, bortsett fra en blålig hevelse på
størrelse med en femkrone på venstre kinn.
I midten av september samme år mottok Lillevik politikammer
en anmeldelse fra Lillevik Sparebank ved banksjef Ole Sørensen.
Vedlagt anmeldelsen fulgte kopi av styrevedtak om at Sørensen
hadde fullmakt til å begjære påtale i slike
saker. Anmeldelsen avsluttet med:
En vil på denne bakgrunn anmelde Per Ås for
bedrageri, og ber om at vårt erstatningskrav på kr
15.000,- blir tatt med i straffesaken.
Politifullmektig Eli Olsen fikk saken til påtalemessig behandling
i desember. To dager senere sendte hun saken til Storevik statsadvokatembeter
med forslag om at Per Ås skulle tiltales for overtredelse
av:
I. |
Straffeloven § 229, 1 ledd , 1 straffalternativ, på grunnlag av knyttneveslaget. |
II. |
Straffeloven § 257, på grunnlag av tyveri av lommeboken. |
III. |
Straffeloven § 270, 1 ledd nr 1, jf 2 ledd, på grunnlag av bedrageri overfor banken. |
Lillevik kommune eide eiendommen Fjordgløtt,
som lå praktfullt til ved Lillevikfjorden. Eiendommen var
på 5 daa. På eiendommen var det et hus med et boareal
på 40 kvm, oppført i år 1900. Kristin Tastad
testamenterte eiendommen til Lillevik kommune som på dette
grunnlag overtok eiendommen i 1995. Eiendommen var i heller dårlig
forfatning. Det var likevel på det rene at den hadde en
betydelig verdi, først og fremst på grunn av beliggenheten.
I 1999 besluttet kommunestyret å legge eiendommen ut for
salg på det åpne marked. Pengesterke folk hadde de
siste årene kjøpt opp flere lignende eiendommer i
kommunen, og kommunestyret regnet derfor med å få
en god pris. Kommunen annonserte eiendommen til salgs i flere
større aviser i landet 12.05.1999. I annonseteksten het
det bl a:
Rehabilitering av boligen på eiendommen er påkrevd.
Eiendommen er for øvrig meget attraktiv. Tomten gir bl
a meget gode utbygningsmuligheter.
Chistian Haug, som bodde i Oslo, fattet interesse for eiendommen
straks han så kommunens annonse i Aftenposten. Han tok straks
kontakt med rådmann Ole Ås i Lillevik kommune. Ås
skrøt av det store potensialet eiendommen hadde, både
når det gjaldt rehabilitering og utbygging. Christian Haug
ba om å få tilsendt kommunens planer vedrørende
området hvor eiendommen lå. Dette var for å
forsikre seg om at det ikke var reguleringsmessige hindringer
for modernisering og utbygging av boligen på eiendommen.
Haug mottok kommunens reguleringsplan etter noen dager.
Christian Haug fant at reguleringsplanen ikke var til hinder for
de planer han selv hadde med eiendommen, og la derfor inn er bud
på 1,5 mill. kroner. Han fikk tilslaget, og kjøpsavtale
ble inngått 15.07.1999. Kort tid etter overtakelsen sendte
han en søknad om å bygge på huset som sto på
eiendommen Fjordgløtt. Tilbygget skulle være
på 30 kvm og én etasje. Kommunen mottok søknaden
dagen etter.
I løpet av de senere årene hadde det i Lillevik kommune
vært en økende debatt om rikfolk som kjøpte
nedlagte gårdsbruk, gamle hus o l, og omgjorde bygningene
til palass som etter manges oppfatning ikke stod i stil med den
lokale byggeskikken. Det var et voksende krav om en kraftig innstramming
av reglene på dette området. Det siste året
hadde derfor kommunen arbeidet med en endring av reguleringsplanen.
Endelig vedtak om endring av reguleringsplanen forelå 15.12.1999
(jf plan- og bygningsloven § 28-1). I de nye reguleringsbestemmelsene
het det blant annet:
Vesentlige påbygg, fasadeendringer og lignende tillates
ikke for eksisterende bygninger i 100-metersbeltet langs sjøen.
Forbudet skal ikke være til hinder for vanlig rehabilitering
og vedlikehold av eksisterende bygninger.
Christian Haug fikk først kjennskap til endringsvedtaket
etter at det var endelig. Han ble nå alvorlig bekymret for
sine utbyggingsplaner.
Det faste utvalget for plansaker i Lillevik kommune behandlet
søknaden om påbygg 30.02.2000. Etter en konkret vurdering
kom utvalget til at det burde gis dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene,
med hjemmel i plan- og bygningsloven § 7. Utvalget ga denne
begrunnelsen for vedtaket:
Etter en samlet vurdering finner en at det foreligger særlige
grunner til å dispensere fra reguleringsbestemmelsene. Det
vises til at Christian Haug vil bli påført et betydelig
økonomisk tap dersom hans utbyggingsplaner blir stanset.
Videre har han, på bakgrunn av den kjøpsavtalen han
har inngått med kommunen, en berettiget forventning om at
kommunen ikke vil legge hindringer i veien for at hans intensjoner
med kjøpet skal kunne realiseres. Dersom kommunen ikke
legger til rette for at Haug får innvilget sin byggesøknad,
er det dessuten en fare for at dette vil utløse et erstatningskrav,
noe som ville være svært uheldig for en allerede anstrengt
komuneøkonomi. Dessuten ligger påbygget innenfor
det akseptable, både når det gjelder størrelse
og utforming.
Christian Haug startet påbyggingen straks han fikk kjennskap
til vedtaket, og påbygget sto ferdig alt i løpet
av sommeren 2000.
Peder Ås er nærmeste nabo til eiendommen Fjordgløtt.
Han påklaget vedtaket i rett tid inn for fylkesmannen. Huset
på Fjordgløtt lå i siktlinjen ca
200 meter fra stuevinduet til Peder Ås, og han opplevde
påbygget som skjemmende. Fylkesmannen, som har full overprøvingskompetanse,
opprettholdt 15.04.2000 kommunens vedtak.
Den 16.10.2000 stevnet Peder Ås Lillevik kommune og Christian
Haug inn for Lillevik herredsrett, med påstand om at Lillevik
kommunes vedtak av 30.02.2000 skulle kjennes ugyldig. Hovedforhandling
ble berammet til 04.03.2001.
Peder Ås begrunnet ugyldighetspåstanden med at vedtaket
manglet hjemmel i plan- og bygningsloven § 7.
Både Lillevik kommune og Christian Haug påsto prinsipalt
saken avvist, og mente det var flere grunnlag for dette.
Når det gjaldt realiteten, bestred Lillevik kommune og Christian
Haug at vedtaket var ugyldig. De viste bl a til at retten
ikke kunne ikke overprøve kommunens vurdering av hvorvidt
det forelå særlige grunner etter plan-
og bygningslovens § 7.
Videre viste de saksøkte til at de nye reguleringsbestemmelsene
ikke kunne forstås slik at de skulle gjelde med tilbakevirkende
kraft for søknader som var sendt før bestemmelsene
var trådt i kraft, slik som i dette tilfellet. I alle fall
ville det være i strid med grunnlovens § 97 å
gi de nye reguleringsbestemmelsene tilbakevirkende kraft på
denne måten.
Om dette skal det skrivet en betenkning hvor både de prinsipale
og de subsidiære spørsmål drøftes og
avgjøres.
Per Ås og Kari Kirkerud trefte kvarandre
på Lillevik Pub ein vårdag i år 2000. Det oppsto
straks søt musikk, og det vart til at Per flytta inn i
husværet til Kari i Storevikvegen 10 i Lillevik i byrjinga
av august same året. Dei hadde likevel ingen planar om å
gifte seg. Kari hadde eitt barn som heiter Kristine, frå
tidlegare ekteskap. Kari hadde den daglege omsorga for henne.
Både Per og Kari hadde fast arbeid.
Det tok ikkje lang tid før Per og Kari fann ut at dei ikkje
passa så godt saman likevel. Begge hadde høgt temperament,
og utover hausten vart det stadig høglydte kranglar mellom
dei. Dette toppa seg i midten av oktober, i samband med ein krangel
om 15.000 kroner som Kari hadde lånt av Per i august i samband
med vedlikehald av badet i husværet. Det var i alle fall
Per sitt syn på saka. Kari på si side meinte at pengane
ikkje var eit lån, men at også Per måtte dekke
sin del av vedlikehaldsutgiftene, sjølv om det var Kari
som eigde husværet.
Krangelen enda med at Kari bad Per komme seg ut av husværet
hennar. Per vart rasande og slo eit kraftig slag med knyttneven
i andletet på Kari, slik at ho fall bakover og vart liggjande
på golvet. Deretter sette Per seg oppå Kari, skrevs
over hoftene hennar, og haldt hendene hennar fast bak hovudet
hennar. Kari gjorde først motstand, men innsåg at
Per var sterkare enn henne, og sa til slutt eg gir meg.
Per slapp då taket, men fekk i same augneblinken den ideen
at han skulle ta lommeboka til Kari. Etter å ha sloppe taket
i hendene til Kari, nappa han difor lommeboka ut av baklomma hennar,
reiste seg opp og sprang på dør. Då han forsvann
ut av huset, ropte han til Kari at kan du ikkje gjere opp
gjelda di sjølv, så skal eg gjere det for deg.
Per gjekk strake vegen til Lillevik sparebank. Han utstyrte seg
med ei handskriven fullmakt der han skreiv: Eg, Kari Kirkerud,
gir med dette Per Ås fullmakt til å heve kr 15.000,-
frå lønskontoen min i Lillevik sparebank. Per
prøvde å etterlikne signaturen til Kari så
godt han kunne. Han presenterte fullmakta, Kari sitt bankkort
og sitt eige bankkort for bankfunksjonæren. Bankfunksjonæren,
som kjente både Per og Kari frå før, fekk ingen
mistanke, og betalte ut pengane.
Straks etter ringte Per til Kari og opplyste at no hadde han gjort
opp gjelda for henne. Frå denne dagen var sambuarforholdet
mellom Per og Kari slutt.
Naboane i huset, som hadde høyrt alt bråket, varsla
politiet som kom til straks etter at Per hadde gått frå
husværet. Politibetjent Ragnar Rusken kom til staden, og
Kari fortalte kva som hadde skjedd. Rusken bad henne komme inn
på politikammeret neste dag. Dagen etter gav Kari politiforklaring
til politibetjent Rusken, etter å ha blitt gjort kjent med
sin rett til å nekte å gi forklaring. Ho understreka
i denne forklaringa at ho ikkje kravde tiltale og straff. Ho gav
likevel politiet ei legeerklæring der det gjekk fram at
ho hadde store hovudsmerter og kjende seg noko svimmel etter valden
ho var blitt utsett for. Av den grunn var ho sjukemeld i ei veke.
Ho hadde ingen teikn til ytre skadar, bortsett frå ei blåleg
heving stor som ein femkrone på venstre kinnet.
I midten av september same året mottok
Lillevik politikammer ei melding frå Lillevik sparebank
ved banksjef Ole Sørensen. Ein kopi av styrevedtak om at
Sørensen hadde fullmakt til å krevje påtale
i slike saker, var vedlagt meldinga. Meldinga avslutta med:
Ein vil på denne bakgrunnen melde Per Ås for
bedrageri, og ber om at erstatningskravet vårt på
kr 15.000,- vert teke med i straffesaka.
Politifullmektig Eli Olsen fekk saka til påtalehandsaming
i desember. To dagar seinare sende ho saka til Storevik statsadvokatembeter
med framlegg om å tiltale Per Ås for brot på:
I. |
Straffelova § 229, 1 leden , 1 straffalternativet, på grunnlag av knyttneveslaget. |
II. |
Straffelova § 257, på grunnlag av tjuveri av lommeboka. |
III. |
Straffelova § 270, 1 leden nr 1, jf 2 leden, på grunnlag av bedrageri overfor banken. |
Lillevik kommune eide eigedommen Fjordgløtt,
som låg nydeleg til ved Lillevikfjorden. Eigedommen var
på 5 daa. På eigedommen var det eit hus med eit buareal
på 40 kvm, oppført i år 1900. Kristin Tastad
testamenterte eigedommen til Lillevik kommune som på dette
grunnlaget overtok eigedommen i 1995. Eigedommen var i heller
dårleg stand. Det var likevel klart at den hadde ein høg
verdi, først og fremst på grunn av at den låg
så fint til.
I 1999 avgjorde kommunestyret at eigedommen skulle leggjast ut
for sal på den opne marknaden. Pengesterke folk hadde dei
siste åra kjøpt opp fleire liknande eigedommar i
kommunen, og kommunestyret rekna difor med å få ein
god pris. Kommunen annonserte eigedommen til sals i fleire større
aviser i landet 12.05.1999. I annonseteksten heitte det m a:
Rehabilitering av bustaden på eigedommen er naudsynt.
Eigedommen er elles svært attraktiv. Tomta gir m a svært
gode utbyggingsmoglegheiter.
Christian Haug, som budde i Oslo, fatta interesse for eigedommen
straks han såg annonsen til kommunen i Aftenposten. Han
tok straks kontakt med rådmann Ole Ås i Lillevik kommune.
Ås skrytte av det store potensialet eigedommen hadde, både
når det gjaldt rehabilitering og utbygging. Christian Haug
bad om å få tilsendt planane kommunen hadde for området
der eigedommen låg. Dette var for å sikre seg om at
det ikkje var reguleringsmessige hindringar for modernisering
og utbygging av bustaden på eigedommen. Haug mottok reguleringsplanen
frå kommunen etter nokre dagar.
Christian Haug fann at reguleringsplanen ikkje var til hinder
for dei planane han sjølv hadde med eigedommen, og la difor
inn er bod på 1,5 mill. kroner. Han fekk tilslaget, og kjøpsavtale
vart inngått 15.07.1999. Kort tid etter overtakinga sende
han ein søknad om å bygge på huset som sto
på eigedommen Fjordgløtt. Tilbygget skulle
vere på 30 kvm og ein etasje. Kommunen mottok søknaden
dagen etter.
I løpet av dei seinare åra hadde det i Lillevik kommune
vore eit aukande ordskifte om rikfolk som kjøpte nedlagte
gardsbruk, gamle hus o l, og omgjorde bygningane til palass som
etter mange si oppfatning ikkje stod i stil med den lokale byggeskikken.
Det var eit veksande krav om ei kraftig instraming av reglene
på dette området. Det siste året hadde difor
kommunen arbeida med ei endring av reguleringsplanen. Endeleg
vedtak om endring av reguleringsplanen låg føre 15.12.1999
(jf plan- og bygningslova § 28-1). I dei nye reguleringsføresegnene
heitte det mellom anna:
Vesentlege påbygg, fasadeendringar og liknande skal
ikkje tillatast for eksisterande bygningar i 100-metersbeltet
langs sjøen. Forbodet skal ikkje vere til hinder for vanleg
rehabilitering og vedlikehald av eksisterande bygningar.
Christian Haug fekk først kjennskap til endringsvedtaket
etter at det var endeleg. Han vart no alvorleg uroa for utbyggingsplanane
sine.
Det faste utvalet for plansaker i Lillevik kommune handsama søknaden
om påbygg 30.02.2000. Etter ei konkret vurdering kom utvalet
til at ein burde gi dispensasjon frå reguleringsføresegnene,
med heimel i plan- og bygningslova § 7. Utvalet gav denne
grunngjevinga for vedtaket:
Etter ei samla vurdering finn ein at det ligg føre
særlege grunnar til å dispensere frå reguleringsføresegnene.
Ein viser til at Christian Haug vil bli påført eit
stort økonomisk tap dersom utbyggingsplanane vert stansa.
Vidare har han, på bakgrunn av den kjøpsavtalen han
har inngått med kommunen, ei rettkomen forventning om at
kommunen ikkje vil leggje hindringar i vegen for at hans intensjonar
med kjøpet skal kunne realiserast. Dersom kommunen ikkje
legg til rette for at Haug får medhald i byggesøknaden
sin, er det dessutan ein fare for at dette vil utløyse
eit erstatningskrav, noko som ville vere svært uheldig for
ein allereie stram kommuneøkonomi. Dessutan ligg påbygget
innanfor det akseptable, både når det gjeld storleik
og utforming.
Christian Haug starta påbygginga straks han fekk kjennskap
til vedtaket, og påbygget sto ferdig alt i løpet
av sommaren 2000.
Peder Ås er næraste naboen til eigedommen Fjordgløtt.
Han klaga vedtaket i rett tid inn for fylkesmannen. Huset på
Fjordgløtt låg i siktlina ca 200 meter
frå stovevindauga til Peder Ås, og han opplevde påbygget
som skjemmande. Fylkesmannen, som har full overprøvingskompetanse,
oppretthaldt 15.04.2000 kommunen sitt vedtak.
Den 16.10.2000 stemna Peder Ås Lillevik kommune og Christian
Haug inn for Lillevik heradsrett, med påstand om at Lillevik
kommune sitt vedtak frå 30.02.2000 skulle kjennast ugyldig.
Hovudforhandling vart dagsett til 04.03.2001.
Peder Ås grunngav påstanden om at vedtaket var ugyldig
med at vedtaket mangla heimel i plan- og bygningslova § 7.
Både Lillevik kommune og Christian Haug påsto prinsipalt
saka avvist, og meinte det var fleire grunnlag for dette.
Når det gjaldt realiteten, hevda Lillevik kommune og Christian
Haug at vedtaket ikkje var ugyldig. Dei viste m a til at
retten ikkje kunne overprøve kommunen si vurdering av om
det låg føre særlige grunner etter
plan- og bygningslova § 7.
Vidare viste dei saksøkte til at ein ikkje kunne forstå
dei nye reguleringsføresegnene slik at dei skulle gjelde
med tilbakeverkande kraft for søknader som var sendt før
føresegnene var sette verk, slik som i dette tilfellet.
I alle fall ville det vere i strid med grunnlova § 97 å
gi dei nye reguleringsføresegnene tilbakeverkande kraft
på denne måten.
Om dette skal det skrivast ei utgreiing der både dei prinsipale
og dei subsidiære spørsmåla vert drøfta
og avgjorde.
Sist oppdatert 08. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |