UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Oppgaven er relativt omfattende, og reiser enkelte kompliserte spørsmål. Det kreves naturligvis ikke at kandidatene skal kunne beherske detaljer i alle problemstillinger. Av hensyn til bedømmelsen har jeg likevel gått relativt grundig inn på en del detaljspørsmål som jeg påregnet at en del kandidater vil berøre. Det har da også vist seg at de fleste problemstillinger er omtalt av en eller flere kandidater. Når det gjelder den nærmere bedømmelse av besvarelsene, viser jeg til avslutningskapitlet i veiledningen.
OPPGAVE I - oppgaveteksten
Foreningen "Bevar polet i
Lillevik" har reist sak mot Storvasselv kommune, og krevet omgjøringsvedtaket
av 30 januar 1998 kjent ugyldig.
Det er naturlig å avgjøre de prosessuelle spørsmålene først. Selv om jeg går
relativt nøye inn på prosessualia nedenfor, er det påregnelig og ønskelig at
kandidatene bruker mest plass på de materielle spørsmål oppgaven reiser.
Faktum gir ikke opplysninger om hvorvidt avvisningspåstanden ble fremsatt i tilsvaret, eventuelt i senere prosesskriv, eller i hovedforhandlingen. Etter tvistemålsloven § 91 første ledd, jf § 313 annet ledd, må partene fremsette avvisningsinnsigelser, jf. §§ 93-95, så snart det er anledning til det. Avvisningskrav prekluderes imidlertid ikke fordi om de ikke fremsettes omgående, jf. Rt. 1986 side 729. Avvisningsspørsmålet skal avgjøres på grunnlag av saksøkers pretensjoner om faktum og rettsregler.
Avvisningskravet kan her basere seg på to mulige grunnlag:
a) |
Manglende partsevne |
b) |
Manglende rettslig interesse |
Manglende partsevne bør gjerne behandles først, da dette er den mest grunnleggende innsigelse.
Manglende partsevne er en absolutt
prosessforutsetning som retten skal vurdere ex officio, jf. prinsippet i
domstolloven § 36 første ledd og tvistemålsloven § 41 første ledd. Retten
skal også av eget tiltak vurdere om søksmålsbetingelsene i tvistemålsloven
§§ 53 og 54 er oppfylt. Mangler søksmålsbetingelsene skal søksmålet straks
avvises, dersom forholdet ikke kan avhjelpes.
Etter tvistemålsloven
§ 93 første ledd skal krav om avvisning som hovedregel behandles før
saksbehandlingen går videre. Avvisningsspørsmålet kan behandles skriftlig,
eller i eget rettsmøte. Her må det antas at retten har besluttet å utsette
behandlingen av avvisningskravet til selve hovedforhandlingen, jf. tvistemålsloven
§ 93 første ledd.
Det er neppe
foranledning til å drøfte vernetingsspørsmål, men problemstillingen kan
nevnes helt kort. Storvik herredsrett må etter det opplyste antas å være
stedlig kompetent etter prinsippet i tvistemålsloven § 17 første ledd
(regelen om alminnelig verneting), jf. § 439.
Det heter i faktum at "foreningen......stevnet straks kommunen". Med denne formuleringen er det neppe noen oppfordring til å drøfte prosessuell handleevne. Om noen skulle ta dette opp, er utgangspunktet at den prosessuelle handleevne tilligger styret, og utøves enten kollektivt eller av styrets leder, jf. domstolloven § 191 annet ledd, jf. tvistemålsloven § 42.
Enkelte kandidater trekker frem tvistemålsloven kap. 30. Det er for så vidt greit, i det søksmål om gyldigheten av forvaltningsvedtak faller inn under kap. 30. Imidlertid får bestemmelsene i kap. 30 ingen direkte følger for løsningen av noen av de krav som fremmes i oppgaven. Dersom f. eks. vernetingsspørsmålet omtales, vil det imidlertid kunne vises til tvistemålsloven § 439, jf. ovenfor.
Om bestemmelsene i tvml. kap. 30 innebærer noen særskilt prosessform, se f. eks. Skoghøys drøftelse, side 338 og Schei, 1998, side 296.
Jeg kan ikke se at det ut fra faktum er noen foranledning til å drøfte omfanget av domstolenes prøvelsesrett. Saksøkers påstander bygger på ugyldighetsgrunnlag som retten helt ut kan prøve, så som f. eks. utenforliggende hensyn og sterkt urimelig resultat. At man derimot helt kort peker på prøvelsesrettens omfang i denne sammenheng er positivt.
Det er ikke gitt at foreningen
"Bevar polet i Lillevik" har alminnelig partsevne, dvs. evne til
generelt å stå som saksøker eller saksøkt uansett kravstype eller
rettsforhold. En organisasjon eller sammenslutning kan likevel tenkes å ha
begrenset partsevne, dvs. partsevne i enkelte relasjoner eller ved visse typer
av søksmål, jf. f. eks. Rt. 1988 side 1161 (Majorstuen Kirurgiske
Poliklinikk), Rt. 1992 side 1668 (Vassenden-prosjektet).
Spørsmålet
blir således om foreningen kan ha partsevne i en sak som dette. Det avgjørende
for partsevnen blir hvorvidt foreningen "Bevar polet i Lillevik", har
de karakteristika som kreves etter rettspraksis.
Problemstillingen er omtalt i Hov: Rettergang, 2. utg. side 212-213, og i Schei: Tvistemålsloven, 1990, side 79 flg., og meget grundig i Skoghøy: Tvistemål, side 166 flg. Se også Backer: Rettslig interesse, side 134 flg.
Sentralt i vurderingen av partsevne
står bl.a. foreningens organisasjonsstruktur, medlemsforhold og økonomiske
midler, representativitet og om saken gjelder en rettighet eller en plikt som
vedrører foreningen som sådan (vurderingsmomentene er svært nær beslektet
med rettslig interesse, jf. Backer: Rettslig interesse, side 134 og Schei, 1990,
bind I, side 137), og om sammenslutningen eller de enkelte deltakere er det
naturlige søksmålssubjekt i saken.
Det er ikke
opplyst at det foreligger noen vedtekter for foreningen, hvilket medfører at
dens struktur kan virke noe løs. På den annen side har foreningen et valgt
styre på 5 medlemmer, noe som klart setter denne saken i en annen stilling mht
organisasjonsstruktur og rettssubjektivitet enn f. eks. saken i Rt. 1995 side
194.
Dommen i Rt. 1995 side 194 - kalt "Studenthjem-saken" - gjaldt Hatleberg studenthjem i Bergen. Man hadde der et allmøte hvert semester hvor saker ble behandlet, noe som i følge avgjørelsen ikke kunne være tilstrekkelig til partsevne.
Den omstendighet at det finnes et
styre reduserer også de betenkeligheter som i utgangspunktet foreligger mht å
godta partsevne, bl.a. på grunn av de vanskeligheter som ellers knytter seg til
inndrivelse av tilkjente saksomkostninger for motparter.
Man vet intet
om hvordan inn- og utmelding fungerer i foreningen, om det kan skje uformelt, om
det erlegges kontingent etc.
Organisasjonen
synes ikke å være opprettet bare i anledning rettssaken, men knytter sitt
arbeid til det å få lokalisert (bevare) vinmonopolutsalget i Lillevik uansett
hva dette måtte kreve.
Det synes
likevel ut fra totalsammenhengen å burde legges til grunn at dette er noe mer
enn en ad-hoc preget arbeidsgruppe dannet av bestemte personer. Foreningen har såpass
utviklet organisasjonsstruktur og formalisering av foreningsorganer at den neppe
- allerede på grunn av - organiseringen kan nektes aktiv søksmålskompetanse.
Når det
gjelder foreningens autonomi mht økonomi, er det et moment at foreningen har
egen kasse for daglig drift og til dekning av utgifter til løpesedler, plakater
m.v. Derved har foreningen økonomiske midler av et visst omfang (av særlig
betydning ved et eventuelt saksomkostningsansvar), et forhold som det bl.a. ble
lagt vekt på i Rt. 1992 side 1668 (Saken gjaldt
"Vassenden-prosjektet", som hadde "organisert og ordnet økonomi").
Se også Rt. 1992 side 931 og side 1697.
Ut fra
sammenhengen fremstår det som mer naturlig at foreningen som sådan, hvor ca.
en tredjedel av de forretningsdrivende i Lillevik var tilsluttet, står som saksøker
enn de enkelte forretningsdrivende som er medlemmer, jf. de betraktninger som
ligger til grunn for avgjørelsene bl.a. i Rt. 1988 side 1161 og Rt. 1992 side
1668.
Et særlig
avgjørende moment er imidlertid foreningens tilknytning til den avgjørelsen
som saken gjelder (lokaliseringsvedtaket). Det kan pekes på at denne foreningen
har opprettholdelsen av Vinmonopol-utsalget i Lillevik som sitt eneste
anliggende. Ingen andre enkeltpersoner eller organisasjoner eller offentlige
organer har dette spesielle formålet å ivareta. Det har således både
praktisk og økonomisk betydning for foreningen å få prøvet de rettsspørsmål
som saken reiser.
Etter min
vurdering bør begge løsninger godtas når det gjelder spørsmålet om
partsevne, selv om jeg antar at det er mest rimelig å komme til at partsevne
foreligger. Det avgjørende for karaktervurderingen vil måtte være om
kandidaten er kjent med de relevante rettskildefaktorer, og er i stand til å
anvende dem på faktum.
Saksøkerens påstand er at omgjøringsvedtaket
av 30 januar 1998 er ugyldig. Det dreier seg således om et fastsettelsessøksmål,
jf. tvistemålsloven § 54. Bestemmelsen angir vilkårene for å fremme
fastsettelsessøksmål. Den krever at søksmålet gjelder en "rettighet
eller et rettsforhold", og dessuten at saksøkeren har rettslig interesse.
Kravet til søksmålsgjenstandens
art er uten videre oppfylt. Gyldigheten av et kommunalt vedtak er et "retsforhold"
i tvistemålsloven § 54´s forstand.
Kravet om
rettslig interesse stiller krav til søksmålssituasjonen, og i tillegg krav om
tilknytning til søksmålsgjenstanden (her, aktiv søksmålskompetanse).
Kravet til søksmålssituasjonen
synes i utgangspunktet å være oppfylt, da det foreligger et klart behov for
rettslig avklaring. Det er da heller ikke anført fra motparten at det kreves
avvisning fordi det ikke foreligger rettsuvisshet.
Å få prøvet
gyldigheten av omgjøringsvedtaket er av aktuell betydning for partene i saken.
Aktualitetskravet er således oppfylt mht til dette.
Et annet
problem knyttet til aktualitetskravet er imidlertid det forhold at AS
Vinmonopolet ikke er gjort til part, og at en dom på ugyldighet således ikke
er rettslig bindende for AS Vinmonopolet. Denne problemstilling diskuteres i
teorien også under betegnelsen "tvungent prosessfellesskap" eller
"trepartsforhold", se f. eks. Skoghøy side 338-343 og Schei, 1998,
bind I side 287-289, begge med henvisninger til rettspraksis. På dette punkt må
det være tilstrekkelig å slå fast at en ugyldighetsdom overfor kommunen vil måtte
lede til en plikt for kommunen til å vurdere om ugyldigheten skal gjøres
gjeldende overfor AS Vinmomopolet og om vedtaket i tilfelle skal omgjøres.
Dette forhold vil i seg selv medføre en endret rettslig posisjon. Schei, 1998,
side 288 uttaler at det må kreves at dette med "en bedret rettslig
posisjon er en realitet". Det kan her vises til Rt. 1991 side 1468 og Rt.
1998 side 623. Flere av kandidatene kjenner sistnevnte dom og anvender den
korrekt, noe som bør gi betydelig uttelling. På dette punkt må det være
fullt forsvarlig å argumentere for begge løsninger, og man bør belønnes
betydelig for å ha sett problemstillingen.
Spørsmålet
blir så om foreningen har tilstrekkelig tilknytning til søksmålsgjenstanden -
omgjøringsvedtaket av 30 januar 1998.
Kravet om tilknytning til søksmålsgjenstanden er noe forskjellig beskrevet i teorien, jf. Hov, Rettergang side 171, flg., Backer, Rettslig interesse, side 146 flg, Schei, 1990, Tvistemålsloven, side 131 flg., og Skoghøy side 329 flg. Skoghøy sammenfatter kravene til aktiv søksmålskompetanse i disse tilfellene til tre hovedkriterier, nemlig a) saksøkeren må ha en konkret, praktisk interesse i utfallet av saken, b) den interesse saksøkeren har i utfallet av saken må være av en slik karakter at den anses beskyttet av de regler som regulerer det materielle rettsforhold, og c) det må anses som rimelig og naturlig at saksøkeren kan gjøre sin interesse i saken gjeldende i form av søksmål.
Vedtaket gjelder ikke direkte
foreningens egne rettigheter eller plikter. Det regulerer kun AS Vinmonopolets
adgang til å etablere utsalgssted.
Etter
rettspraksis kan imidlertid foreninger også gå til søksmål for å ivareta de
interesser de er satt til å fremme, selv om de ikke berøres direkte, jf. f.
eks. Altakjennelsen i Rt. 1980 side 569.
Siden det
gjelder et kommunalt vedtak, vil det - mht til tilknytningskravet - være nærliggende
å trekke frem den nære sammenhengen mellom begrepet "rettslig
interesse" i tvistemålsloven § 54 og begrepet "rettslig
klageinteresse" i forvaltningsloven § 28 første ledd, jf. f. eks. Rt.
1980 side 1070, Rt. 1986 side 1164 og side 1173, Rt. 1993 side 445.
Et minstekrav
til tilknytning i saker som dette er at pretensjonen har nær sammenheng med
foreningens formål. Det er ikke opplyst at foreningen har vedtekter, men dens
formål fremgår likevel av dens betegnelse, nemlig å bevare Vinmonopolutsalget
i Lillevik. Således vil en avgjørelse om at omgjøringsvedtaket er ugyldig
kunne være et ledd i å fremme foreningens formål og interesser. Det gis ingen
opplysninger om hvilken konkret betydning et slikt utsalg vil ha, men det må
kunne legges til grunn at det bidrar til å trekke folk til stedet og derved
styrke annen lokal forretningsvirksomhet.
At foreningens
enkelte medlemmer ikke er så sterkt berørt av lokaliseringsavgjørelsen at de
kan gå til søksmål, er ikke direkte avgjørende verken i den ene eller den
annen retning. Det kan likevel være et moment her at dersom foreningen nektes søksmålsadgang,
vil situasjonen være at ingen kan angripe vedtaket ut fra et tilsvarende ståsted,
i det den enkelte forretningsdrivende neppe vil kunne oppfylle kravet til
rettslig interesse.
Foreningens
representativitet, dvs. om den er tilstrekkelig representativ for de interesser
den skal fremme - vil også være et moment, jf. f. eks. Rt. 1974 side 1272 (Fri
Film) og Justisdepartementets lovavdeling i sak 1989/73 E (Klagesak om
"Gamle Drøbak"). Med en så vidt stor andel som en tredjepart av de næringsdrivende,
synes dette momentet å tale for at tilknytningskravet er oppfylt.
Noen av de
momenter som er behandlet ovenfor under problemstillingen partsevne (vedrørende
egenskaper ved foreningen) vil også ha relevans i totalvurderingen om
tilknytningskravet.
Det kan være grunn til å trekke en parallell til dommen i Rt. 1985 side 666, hvor et søksmål fra "Porsgrunnssykehusenes Venner" ble avvist. Forskjellen er dog at formålet var utelukkende å reise søksmål og å påtale brudd på en avtale. Dette siste privatrettslige element, samt at sammenslutningen i oppgaven synes å ha et bredere formål, svekker imidlertid likheten mellom dommen og faktum i oppgaven. Foreningen i oppgaven retter seg generelt i mot at vinmonopolutsalget flyttes, og er etter faktum ikke stiftet kun i anledning søksmålet som sådan. Likevel er det naturligvis et moment i helheten at foreningen i vårt tilfelle også sannsynligvis opphører å eksistere dersom det lykkes å få vinmonopolutsalget til å bli.
En omstendighet som med tyngde taler
i mot å anse tilknytningen som tilstrekkelig er at alkoholloven, jf. dens §
1-1, som styrer kommunens kompetanse i lokaliseringssakene - ikke primært
tilgodeser de interesser som foreningen arbeider for, nemlig private
forretningshensyn. Dette forhold er i seg selv egnet til å stenge for å anse
tilknytningen som tilstrekkelig, jf. f. eks. Schei, 1990, side 135, Rt. 1982
side 908 (se om denne dommen også Skoghøy side 333) og Rt. 1996 side 1051.
Skal saken likevel tillates fremmet, må det etter rettspraksis foreligge andre
særlig tungtveiende omstendigheter. I den forbindelse er det gjerne naturlig å
peke på at pretensjonen er noe videre enn snevre forretningshensyn ved at
foreningen også mener den ivaretar bredere samfunnsinteresser, så som
tettstedsutviklingshensyn.
Selv om
tendensen de senere år nok har vært å utvide foreningers/organisasjoners
adgang til å gå til søksmål, synes det etter min vurdering usikkert om
kravene til tilknytning er oppfylt i dette tilfelle. Det er imidlertid rom for
å argumentere godt for begge utfall her.
Oppgaven
reiser enda et prosessuelt spørsmål, nemlig om retten er bundet av partenes
felles syn på det opprinnelige vedtakets gyldighet. Om man behandler dette
separat her og senere henviser til det, eller tar det i forbindelse med drøftelsen
av de materielle spørsmål det henger sammen med - kan gå ut på ett. Jeg
behandler det nedenfor, hvor det opprinnelige vedtaks gyldighet tas opp.
Foreningen "Bevar polet i
Lillevik" hevdet at omgjøringsvedtaket av 30 januar 1998 var
"ugyldig". Kommunen hevdet på sin side at det ikke heftet "noen
form for feil" ved omgjøringsvedtaket. Kommunens innsigelse dekker derved
ikke selve ugyldighetsspørsmålet som sådan, i det et vedtak kan lide av feil
uten å rammes av ugyldighet, jf. prinsippet i forvaltningsloven § 41.
Inkongruensen mellom anførslene bør likevel ikke skape noen problemer her.
Etter
alkoholloven § 3-3 annet punktum fastsetter kommunestyret det høyeste antall
utsalgssteder for A/S Vinmonopolet i kommunen, og godkjenner deres beliggenhet.
Å godkjenne utsalgets beliggenhet må anses som offentlig myndighetsutøvelse,
jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav a. En avgjørelse om å
godkjenne eller ikke godkjenne en omsøkt lokalisering er direkte bestemmende
for A/S Vinmonopolets rett til å etablere utsalg. Avgjørelsene (både det
opprinnelige vedtaket og omgjøringsvedtaket) er derved også enkeltvedtak i
forvaltningsloven § 2 første ledd, bokstav b´s forstand.
Omgjøringsvedtaket
av 30 januar 1998 kan rammes av ugyldighet enten fordi omgjøring ikke er
hjemlet i forvaltningsloven § 35 (materiell kompetansemangel), eller fordi
dette vedtaket rammes av en ugyldighetsgrunn.
Ikke helt få kandidater hevder at
det foreligger en klage i saken, og trekker frem forvaltningsloven § 34. På
dette punkt bør faktum ikke være til å misforstå.
Adgangen til
omgjøring av enkeltvedtak uten klage er regulert i forvaltningsloven § 35. I
bestemmelsens første ledd angis de tre mulige omgjøringsgrunnlag.
Omgjøring
etter forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c, kan være aktuelt dersom
vedtaket av 20 desember 1997 er ugyldig. I følge faktum anførte foreningen at
vedtaket av 20 desember 1997 var "lovlig og gyldig". Kommunen
"bestred" ikke at vedtaket var "gyldig". Da det er vanskelig
å tenke seg et gyldig vedtak som er ulovlig, antas partene å ha ens oppfatning
om at vedtaket av 20 desember 1997 ikke er ugyldig. I følge oppgaveteksten var
dommerfullmektigen i tvil både om vedtakets gyldighet kunne få betydning for
utfallet av saken, og om prosessreglene tillot ham/henne å legge til grunn at
vedtaket var ugyldig siden ingen av partene hadde påberopt dette. Derved er det
en oppfordring til å drøfte om retten er bundet av partenes søksmålsgrunnlag
og innsigelser.
Etter tvistemålsloven
§ 86 første ledd påhviler det partene i dispositive saker å gjøre rede for
de faktiske forhold som er av betydning for avgjørelsen. Når det gjelder
dispositivitetsspørsmålet er det tilstrekkelig å peke på at forvaltningen
har adgang til å treffe et individuelt vedtak av et slikt innhold som i det
aktuelle tilfelle. Saken er således dispositiv fra det offentliges side. Se her
Skoghøy side 444 med henvisninger til litteratur og rettspraksis.
Partenes
oppfatninger om at vedtaket er gyldig, kan ikke oppfattes som bare en uttalelse
om faktum, da det for retten foreligger fullstendige opplysninger om førstegangsvedtaket,
jf. prinsippet i tvistemålsloven § 183. Retten kan imidlertid heller ikke
bygge på andre faktiske grunnlag enn det partene har påberopt seg. Her er
situasjonen at de ikke bare har unnlatt å påberope seg at det opprinnelige
vedtaket var ugyldig, men de har begge faktisk gjort gjeldende at det var
gyldig. Retten er derfor prosessuelt avskåret fra å legge til grunn at det
opprinnelige vedtak var ugyldig. Det vises i den forbindelse f. eks. til Rt.
1961 side 234, Rt. 1963 side 996, Rt. 1988 side 1304, Rt. 1990 side 8, Rt. 1992
side 1379, Rt. 1993 side 505 og Rt. 1995 side 203.
Om dette se særlig Skoghøy, side 685-690, Schei, 1990, side 201-206 og Hov, side 316-318.
Alt for mange kandidater skriver
opptil flere spalter om materiell prosessledelse. Det er lite heldig, da man kun
skal ta stilling til hvorvidt retten er bundet eller ikke.
Omgjøring
etter forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c er etter dette ikke
aktuelt.
Det er opplyst
i faktum at vedtaket er kunngjort (i lokalavisen), og formentlig også kommet
frem til AS Vinmonopolet. Ingen andre har krav på underretning etter loven.
Derved er heller ikke forvaltningsloven § 35 første ledd, bokstav b noe
aktuelt omgjøringsgrunnlag for vedtaket.
Dersom
endringen ikke "er til skade for noen som vedtaket retter seg mot eller
direkte tilgodeser", jf. forvaltningsloven § 35, første ledd bokstav c,
er det fri adgang til omgjøring. Hensynet til det private rettssubjekt som
direkte berøres av vedtaket - AS Vinmonopolet - hindrer ikke omgjøring, de ønsket
jo endringen. Det synes klart at noen av de næringsdrivende rent faktisk har
fordeler av det opprinnelige vedtak, og at en omgjøring er til skade for dem.
De hadde i følge faktum gjort "større investeringer". Spørsmålet
blir derfor om det opprinnelige vedtaket "direkte tilgodeser" de
"næringsdrivende i Lillevik" som hadde gjort "større
investeringer", jf. forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav a.
Alkoholloven § 3-3, jf. § 1-1, har et annet hovedformål enn å ivareta
hensynet til de næringsdrivendes interesse i å ha mest mulig handelsaktivitet
og omsetning. For snevert kan man imidlertid ikke tolke dette så lenge det er
tale om hensyn som lovlig kan tillegges vekt. Det kan likevel ikke ses at de næringsdrivende
hører til den krets av rettssubjekter § 35 første ledd bokstav a tar sikte på
å verne mot omgjøring.
Selv ikke alle som oppfyller kravet til "rettslig klageinteresse" omfattes av begrepet "direkte tilgodeser". Som eksempler fra andre rettsfelter kan nevnes at vedtak i byggesaker ikke kan anses for å "direkte tilgodese" naboer, jf. Ombudsmannens årsmelding 1980 side 104. Eckhoff/Smith, 1997, side 527-528, angir også en relativt snever forståelse av begrepet. De nevner bl.a. at den som driver en virksomhet som krever tillatelse, ikke har noe vern mot at et avslag på en konkurrents søknad om etablering omgjøres. Tilsvarende grunnsyn ser man i Woxholth, Forvaltningsloven, 1993, side 471 med henvisning til uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling. Se også Frihagen, Forvaltningsloven, bind 2, side 749 og Forvaltningsretten, bind III, side 19 tilsvarende.
I og med at forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav a gir hjemmel for omgjøring, er det neppe noen direkte foranledning til å komme inn på den generelle omgjøringsregelen i bestemmelsens siste ledd, som gir adgang til omgjøring uavhengig av begrensningene i første ledd. Om noen skulle gjøre det, er det neppe noen alvorlig feil og man bør være liberale ved bedømmelsen på dette punkt.
Foreningen "Bevar polet i Lillevik" har på dette punkt fremsatt to hovedanførsler, nemlig:
Det fremgår av faktum at
"advarslene fra advokat Skranche om et mulig erstatningsansvar hadde gjort
inntrykk" på kommunestyrets medlemmer. I begrunnelsen for omgjøringsvedtaket
av 30 januar 1998 fremgår det "at kommuneøkonomien tilsa at man ikke
kunne risikere å pådra kommunen et stort erstatningsansvar overfor AS
Vinmonopolet". Hva begrunnelsen for øvrig inneholdt, eller hva som faktisk
ble vektlagt gir ikke oppgavens faktum noen nærmere opplysninger om.
Anførselen om
at vedtaket er usaklig begrunnet retter seg her mot formålet med avgjørelsen.
Feil ved skjønnet fører bare til ugyldighet dersom feilen(e) kan ha virket inn
på avgjørelsens innhold, jf. f. eks. Rt. 1965 side 712 (Georges-dommen)samt
prinsippet i forvaltningsloven § 41. Om et hensyn ikke er tatt i betraktning
eller det er tatt utenforliggende hensyn, er det imidlertid mest rimelig å
regne med at dette kan ha virket inn på vedtakets innhold.
Ved
vurderingen av om motivasjonen er usaklig, bør kandidatene ta utgangspunkt i
den lovbestemmelse som regulerer kommunens lokaliseringsavgjørelser. Ordlyden i
alkoholloven § 3-3 annet punktum gir ingen direkte holdepunkter for hvilke
kriterier et vedtak om godkjenning eller ikke godkjenning skal bygge på. Det er
ikke angitt noe eget skjønnskriterium for vedtakene om lokalisering, men kun
angitt hvem som har kompetansen. Derved er skjønnsrammene i utgangspunktet
videre enn i de tilfeller hvor lovgiver har angitt et vurderingskriterium.
Bestemmelsen i § 3-3 bør imidlertid tolkes på bakgrunn av formålsbestemmelsen
i § 1-1. Heller ikke denne bestemmelsen gir noen klare holdepunkter for kjernen
i skjønnet. Imidlertid er det de alkoholpolitiske hensyn - herunder særlig
hensynet til å begrense de samfunnsmessige og individuelle skader som
alkoholbruk kan innebære - som står sentralt. Å begrense forbruket er et
viktig virkemiddel i den sammenheng.
Det forventes ikke at kandidatene skal kjenne til det, men forarbeidene gir grunnlag for å være liberal mht hva som kan vektlegges. Det heter bl.a. i Ot. prp. nr. 31 (1988-89) side 38 at "... det må trekkes liberale grenser for hvilke hensyn det kan legges vekt på", dog slik at avgjørelsen ikke kan bygges på "betraktninger som er uten enhver forbindelse med alkoholpolitiske hensyn".
Det foreligger ikke rettspraksis som direkte dekker den situasjon som foreligger. Rt. 1996 side 78 (om Bjørlo hotell på Eid) må dog kunne sies å inneholde en del momenter som også er relevante i denne oppgaven. Kandidatene må uansett kunne trekke på generell rettspraksis vedrørende skjønnsutøvelse.
I juridisk litteratur er dette grundig behandlet, f. eks. Eckhoff/Smith, 6. utgave, side 286 flg., Frihagen, Forvaltningsrett, I, side 192 flg., Boe, TfR, 1978 side 349-401 og Bernt, TfR, 1978 side 241-348. Temaet er også grundig behandlet på forelesningene.
Det er etter min vurdering viktig å
få frem at verken ordlyden eller formålet setter absolutte skranker for hvilke
hensyn det er adgang til å ta i betraktning. Selv om forvaltningen må anses å
ha en plikt til å ta hensyn til hovedformålene i loven - her de
alkoholpolitiske, vil det også være tillatt å legge noe vekt på et bredere
spekter av sidehensyn. Det fremgår bl.a. av bensinstasjons-dommene i Rt. 1934
side 625 og Rt. 1936 side 801, hvor det ble godtatt begrunnelser bygget på
trafikksikkerhet og estetiske forhold, selv om lovens hovedanliggende var
ildsfarlighetshensyn.
Det er et
moment i seg selv at lovens hovedformål ikke synes å være diskutert i
kommunestyret i det hele tatt. På den annen side fremgår det av faktum at de
fagorganer som har uttalt seg, helse- og sosialstyret og politimesteren ikke har
hatt edruskapspolitiske eller ordensmessige innvendinger. Dette viser jo at
alkoholpolitiske hensyn ikke trakk i noen bestemt retning. Det vil derfor neppe
i seg selv være avgjørende om disse hensyn ikke eksplisitt ble trukket frem.
Heller ikke foreningen "Bevar polet i Lillevik" har kunnet påvise
alkoholpolitiske hensyn som tilsier at polet ikke bør lokaliseres i Storvik,
men i Lillevik. Alkoholpolitiske hensyn synes uansett ikke med noen tyngde kunne
tilsi det ene stedet fremfor det andre.
Den
omstendighet at ikke noen av lovens hovedhensyn tilsier den ene lokaliseringen
fremfor den annen, vil kunne medføre at det er noe større rom for å legge
vekt på sidehensyn. Dette synspunkt kan man finne betydelig støtte for i Rt.
1996 side 78.
I Rt. 1996
side 78 - som må sies å være spesielt sentral i denne sammenheng - var det
flere søkere på en skjenkebevilling som det ikke kunne reises alkoholpolitiske
innvendinger i mot. Da måtte kommunen kunne legge vekt på hvilken lokalisering
av skjenkesteder som ut fra en bredere vurdering ville være den heldigste. Man
gikk i denne avgjørelsen meget langt i å godta forskjellige hensyn så som f.
eks. estetikk. Det var imidlertid dissens i Høyesterett og tilfellet synes å
ligge på grensen. Også dommen i Rt. 1993 side 528 (Lunner Pukkverk) viser
dette.
Visse sidehensyn kan imidlertid ikke godtas, jf. f. eks. Rt. 1939 side 299 som også gjaldt etablering av bensinstasjon, hvor Høyesterett kom til at det var utenforliggende å ta hensyn til at søkeren ikke hadde betalt skyldig kommuneskatt. Når det gjelder rettspraksis om edruskapspolitiske normer, kan det vises til Rt. 1933 side 548 (Rådhushospits-dommen) hvor det ikke ble lagt vekt på edruelighetshensyn, men på å ramme restauranten fordi den var i konflikt med fagforeningen. Også Rt. 1965 side 712 (Georgesdommen) kan nevnes, hvor Høyesterett fant at man ikke kunne legge vekt på fagforeningens oppfatning ved spørsmålet om det skulle gis tillatelse til å drive nattrestaurant.
Hensynet til kommunal økonomi ligger etter sin art nokså langt fra de alminnelige samfunnshensyn som det ville kunne være tillatt å legge vekt på ved avgjørelser etter alkoholloven. Det er ingen direkte sammenheng mellom en god kommunal økonomi og de hensyn alkoholloven skal fremme. Det er således en større ulikhet mellom hovedhensyn og sidehensyn i dette tilfelle enn det som ble godtatt f. eks. i Rt. 1993 side 528 (Pukkverkdommen) hvor det ble akseptert å legge vekt på trafikkstøy ved utslippstillatelse. Der var imidlertid hovedhensyn og sidehensyn beslektet, nemlig miljøhensyn i vid forstand.
Også i annen sammenheng har hensynet til kommunens egen økonomiske interesse vært oppfattet som utenforliggende i tilknytning til lover som legger samtykke- eller godkjenningskompetanse til kommunen, jf. f. eks. Rt. 1957 side 86 (Frogner hospits), hvor en herbergebevilling ble avslått med den reelle motivasjon at kommunen trengte hybler. Tilsvarende i RG 1969 side 325 (Tjøme-dommen), hvor kommunen i en dispensasjonssak etter strandloven tok hensyn til å få ned prisen på strandområdet. Det har imidlertid skjedd en utvikling i rettspraksis de siste årene, og sistnevnte dom er neppe i tråd med gjeldende rett i dag.
Etter min vurdering ligger hensynet
til kommuneøkonomien så mye på siden av alkohollovens hovedformål og
tillatte sideformål at begrunnelsen i utgangspunktet neppe kan aksepteres. På
den annen side svekkes dette argumentet ved at kommunen kan unngå
erstatningsansvar ved simpelthen å treffe et saklig motivert vedtak, og derved
i denne sammenheng gyldig vedtak. Som det går frem av rettspraksis kan det
lovlig vektlegges nokså brede samfunnshensyn i en situasjon som her.
Etter dette bør
det aksepteres begge løsninger. Argumentasjonen bør være avgjørende for bedømmelsen.
Enkelte
kandidater trekker frem at avgjørelsen rammes av vilkårlighet, i det alkohol-
og edruskapspolitiske hensyn ikke synes å være drøftet i kommunestyret i det
hele tatt. Etter min vurdering er det greit at problemstillingen reises, men
hensett til den samlede saksbehandling synes jeg nokså klart at et slikt
grunnlag ikke kan føre frem. De uttalelser som var innhentet og forelå tilsa
ingen særlig drøftelse av dette, og situasjonen ligger langt fra de tilfeller
i rettspraksis hvor avgjørelsen har vært ansett som så vilkårlige at dette i
seg selv har ledet til ugyldighet.
Etter rettspraksis kan sterkt
urimelig resultat lede til ugyldighet, jf. særlig Rt. 1951 side 19 (Mortvedt),
Rt. 1973 side 460 (Fjærkre) Rt. 1981 side 745 (Isene). Se også uttalelser i Rt.
1988 side 414, Rt. 1990 side 861 og Rt. 1993 side 587. Kravet er strengt, og i
rettspraksis fører anførselen sjelden frem, jf. f. eks. Rt. 1991 side 973 og
Rt. 1995 side 109 (inndragning av skjenkebevilling) og side 738.
I denne
vurderingen må det stå sentralt at hensynet til andre forretningers lønnsomhet
ikke inngår i alkohollovens formål. Bortkastede investeringer som følge av
lokaliseringsendringer er en helt alminnelig forretningsmessig risiko. Etter min
vurdering foreligger det således i denne saken ikke noe sterkt urimelig
resultat som kan lede til ugyldighet.
Oppgaveteksten angir eksplisitt at det - uansett utfall av det prosessuelle spørsmål skal foretas en drøftelse av om vedtaket av 20 desember 1997 likevel var ugyldig, f.eks. på grunn av at det var tatt utenforliggende hensyn. Man kan også drøfte anførselen sterkt urimelig resultat. Denne anførselen går jeg ikke inn på her, da utfallet - slik som for omgjøringsvedtaket - klart må bli at den ikke kan føre frem.
Dette er et spørsmål som fortjener en grundigere omtale. Om utgangspunktene for skjønnet viser jeg til drøftelsen av omgjøringsvedtaket ovenfor. Problemstillingen gir muligheter for å vise kunnskaper om rettspraksis. Særlig hjelp vil kandidatene kunne finne i Høyesteretts vurderinger i Rt. 1996 side 78. Kommunestyreflertallets begrunnelse - hensynet til tettstedsutvikling - er meget nært beslektet med de hensyn som Høyesterett godtok i dommen, nemlig "miljø- og bygdeutviklingshensyn i meget vid forstand", (dommen side 85). Man kan også finne en del veiledning i Rt. 1993 side 528. Mye taler etter min vurdering for å akseptere motivasjonen og begrunnelsen som saklig, og vedtaket som gyldig. Også her bør drøftelsen være viktigere enn konklusjonen når det gjelder karakterfastsettelsen.
OPPGAVE II - oppgavetekst
TILTALEN MOT PIETER OG JAN
Påtalemyndigheten har reist felles
tiltale mot Pieter og Jan. De aktuelle straffebud er inntatt i tiltalen, jf.
straffeprosessloven (strprl.) § 252 nr. 3. Det har vært oppnevnt forsvarere,
jf. strprl. § 262, annet ledd, jf. § 96. Oppgaveteksten gir opplysninger om
forsvarernes anførsler. Anførslene formodes å være fremkommet under
hovedforhandlingen i byretten. Rett verneting for straffesaken er i tilfelle
Bergen byrett, jf. strprl. § 10, jf. § 5.
Det er kun skyldspørsmålet som skal
drøftes. Straffespørsmål er det ikke foranledning til å komme inn på.
Det kan synes mest hensiktsmessig å
behandle de enkelte straffebud for hver tiltalt for seg. Det avgjørende at alle
relevante spørsmål blir drøftet, og at man unngår særlig dobbeltbehandling.
Uansett valg av disposisjon, vil det måtte bli en del henvisninger til
tidligere drøftelser.
Etter oppgaveteksten gjelder tiltalen mot Pieter følgende straffebud: Straffeloven (strl.) § 292, jf. § 49, strl. § 258, jf. § 49, strl. § 161, strl. § 260, strl. § 127, jf. § 49 og strl. § 229, jf. § 232, jf. § 49.
På dette punkt er tiltalen noe mangelfull.
Strl. § 292 angir ikke handlenormen i grunndeliktet, men omhandler kun de karakteristika som gjør skadeverket grovt. Straffetrusselen for grovt skadeverk er angitt i strl. § 292, og grunndeliktet er angitt i strl. § 291. Det mangler således en henvisning til strl. § 291. Denne tiltaleposten vil derfor korrekt lyde slik: Strl. § 292, jf. § 291, jf. § 49. En eventuell domsslutning ville også måtte inneholde en henvisning til strl. § 291, jf. f. eks. Rt. 1980 side 1350 og senest Rt. 1998 side 599. Det er forøvrig lang praksis for - som her - å angi straffetrusselen før handlenormen. Endringen skaper ikke problemer i forhold til strprl. § 38.
Etter min vurdering kan det forsvares at man bare helt kort angir at de objektive straffbarhetsvilkårene i straffeloven § 291 og § 292 er oppfylt, og deretter går rett løs på det sentrale - forsøksproblematikken. Siden oppgaven angir situasjonen i hovedforhandlingen, hvor retten har ansvar for sakens fulle opplysning, jf. strprl. § 294, vil det også kunne forsvares å gå noe nærmere inn på straffbarhetsvilkårene. Jeg nøyer meg med å omtale dette i petit nedenfor.
Objektet i strl. § 292, jf. § 291 er "gjenstand" som "helt eller delvis tilhører en annen". Vilkåret er uten videre oppfylt. Bruk av sprengstoff mot minibanken rammes av gjerningsordet "skader", og kan i prinsippet også rammes av ordet "ødelegger" og eventuelt også av begrepet "gjør ubrukelig". Handlingen er rettsstridig.
Neste spørsmål blir om handlingen i tilfelle kan betegnes som "grovt skadeverk" i strl. § 292´s forstand. Begrepet "betydelig" i strl. § 292 annet ledd har ingen legaldefinisjon. Det kan på dette punkt gjerne være naturlig å se hen til de momenter som finnes i rettspraksis vedrørende f. eks. strl. § 256, dog slik at det gjerne bør kreves mindre for at det skal være "betydelig" etter § 292 enn etter § 256 - særlig hensett til strafferammene i de to straffebudene. Dette er også fremholdt i Bratholm/Matningsdal, Annen del, side 797. Oppregningen i § 292 er heller ikke uttømmende, jf. ordlyden: "særlig legges vekt på". Det er lovgivers mening at det skal foretas en totalvurdering. Heri inngår naturlig den omstendighet at det benyttes sprengstoff. Det er vel vanskelig å tenke seg at bruk av sprengstoff mot minibanken ikke skulle medføre at skaden blir "betydelig" i strl. § 292, annet ledds forstand.
Det springende punkt blir om det
foreligger forsøk på grovt skadeverk, eller om det dreier seg om straffri
forberedelse.
Ordlyden i straffeloven § 49 krever
at han har kommet så langt at handlingens "Udførelse tilsigtedes
paabegyndt".
Om dette begrepet er det skrevet en del også utenom den anbefalte litteratur, f. eks. i Bratholm/Matningsdal, Straffeloven kommentarutgave, bind I side 192 flg, og i Karnov (Matningsdal) 1996, side 70-71, samt Røstad, Innkast i straffefeltet, side 236 flg. Se også Andorsen i Juristkontakt 1991 side 68-70. Den nedre grense for straffbart forsøk er særlig utførlig behandlet i en artikkel av Erling Johannes Husabø i Festskrift til Par Stavang, Stat, politikk og folkestyre, 1998, side 631-651. Artikkelen drøfter svært mange av de spørsmål som oppgaven reiser.
Det forventes ikke at kandidatene kjenner innholdet i tilleggslitteraturen. Kandidatene må kunne ta utgangspunkt i noen av de rettskildefaktorer som er omtalt i den anbefalte litteraturen vedrørende forsøk. De som har kunnskaper utover det, må naturligvis honoreres ekstra. Det bør kunne forventes at kandidatene trekker frem noe fra rettspraksis vedrørende den nedre grense for forsøk.
Av særlig relevant rettspraksis for de aktuelle straffebud kan nevnes Rt. 1995 side 17 (skadeverk ildspåsettelse - tiltalte hadde parkert bilen utenfor et lokale hvor det skulle startes en forretning i hans egen bransje, han hadde parkert bilen med en bensinkanne i, gikk rundt med parykk på hodet og en fyrstikkeske i lommen lagt vekt på den psykologiske forskjell) og Rt 1996 side 766 (ran- tiltalte hadde rekognosert, parkert, hadde på seg yttertøy for å kaste av seg etterpå, maskerte seg med sminke og parykk, og ventet på ransofferet. Dommen trekker linjen bakover til Rt. 1995 side 17 og Rt. 1939 side 890).
Av generell rettspraksis kan bl.a. nevnes Rt. 1939 side 890 (domfellelse for overtredelse av strl. § 212 - en mann hadde lokket en 4 år gammel pike med seg opp på loftet i en bygård ved å gi henne sjokolade og love henne 2 kroner), Rt. 1979 side 1265 (opphevelse av fellende dom for kjøp av narkotika. Dette ble begrunnet slik: "At domfelte har hatt til hensikt å kjøpe narkotika og at han har foretatt planlegging, undersøkelser og andre forberedende skritt med henblikk på dette mål, er ikke tilstrekkelig. Det må kreves at domfelte, med det forsett å foreta kjøp, har tatt skritt som viser at han går i gang med selve realiseringen av dette forsett."), Rt. 1980 side 1373 (tiltalte tok med seg penger og reiste til Oslo for å kjøpe hasj, men fikk ikke tak i - grensen ikke overtrådt), og Rt. 1984 side 1320 (produksjon av narkotika - domfelte hadde kokt to kjemiske stoffer i den hensikt å fremstille et narkotisk stoff). I den nevnte dom i Rt. 1991 side 95 fremholdt Høyesterett bl.a.: "Handlingsforløpet uttrykker et konsekvent forbrytersk forsett, og det ble avbrutt ved at domfelte ble pågrepet før han fikk opplyst....De handlinger domfelte utførte før han ble pågrepet, ligger i tid og karakter så vidt nær opptil selve den avsluttende bedragerihandling som han ble avskåret fra å utføre, at jeg - som byretten - finner at det foreligger straffbart forsøk." Også Rt. 1995 side 1738 (drapsforsøk) gir en god pekepinn på den generelle angivelse av grensen.
Etter min vurdering er det - i forsøkstilfellene
- mest hensiktsmessig å vurdere forsettet før man ser på om gjerningsmannen
har passert forsøksgrensen mht selve gjennomføringen av den planlagte
handling.
Subjektivt sett kreves at Pieter på
forsøkstidspunktet må ha hatt forsett om å gjennomføre den straffbare
handling, også kalt fullbyrdelsesforsett, jf. ordet "tilsiktedes". Se
også Rt. 1964 side 1420, Rt. 1966 side 500 og Rt. 1980 side 1463. Forsettet må
dekke alle elementer i handlenormen i straffeloven § 292, jf. § 291. Om de
subjektive forhold hos Pieter vet man ikke så mye utover det som kan utledes av
de opplysninger som er gitt om de ytre forhold, f. eks. om hvor de kjørte, hva
som befant seg i den stjålne bilen, og at de tiltalte i følge drosjesjåførens
opplysninger hadde snakket om "sprengstoff" og "neste
laurdagsnatt". Hvordan Pieter konkret hadde tenkt seg den planlagte
handling gjennomført vet man intet. Det vites ellers intet om tiltaltes
karakter og forhistorie, f. eks. om han er en hardkokt kriminell med et sterkt
og fast forsett. Det lar seg derfor ikke klarlegge om det etter hans
forutsetninger skulle iverksettes sprengning straks han kom frem til stedet,
eller om det var tenkt gjort ytterligere forberedelser. Kanskje er det vel så
riktig å bygge sine betraktninger her på en tenkt gjennomsnittsperson.
Denne problemstillingen er noe ulikt beskrevet i teorien, jf. Husabø side 648 med henvisninger. Det må være grunnlag for å ha noe forskjellig syn på dette.
Ved vurderingen av de objektive ytre
forhold er det svært positivt hvis kandidatene får frem at det skal finne sted
en konkret vurdering i forhold til det aktuelle straffebudet. Forskjellige
elementer kan trekkes frem, så som f. eks. om det Pieter allerede har gjort så
langt i "tid og karakter" ligger nær opp til det grove skadeverket,
jf. f. eks. formuleringene i Rt. 1991 side 95. Likeledes om han kun hadde
"det endelige skritt" igjen, jf. f. eks. Rt. Rt. 1990 side 1054, Rt.
1995 side 1738, og Rt. 1996 side 766. Både mengden av gjenstående handlinger
og den kvalitative likhet med det som alt er gjort, vil være relevant. Det må
foretas en totalvurdering, hvor subjektive og objektive momenter glir over i
hverandre.
I følge faktum hadde den ene av de
tiltalte "kikka seg rundt" ved en minibank i Åsane da de reiste ut
dit med drosje natt til søndag 21 september i år. Pieter "stal ein
bil" i Marken. Han plukket senere opp Jan, hvoretter de kjørte over
Bryggen og ut av sentrum på en vei som også fører i retning Åsane senter. I
bilens baksete befant det seg en bag med sprengstoff. Det fremgår ikke av
faktum hvorvidt den pistol som politiet hadde funnet da de tok seg inn gjennom
vinduet i "huset deira" også befant seg i bilen. Derimot var Pieter
bevæpnet med kniv. Samlet sett fremstår dette som om de er på vei til Åsane
senter, med de nødvendige hjelpemidler for å komme seg til det eventuelle åstedet
og til å sprenge minibanken.
Oppgaven gir ingen opplysninger om geografisk avstand mellom stoppstedet og det potensielle gjerningsstedet, eller om kjørestrekningen mellom disse. Kandidater uten kjennskap til de geografiske og kommunikasjonsmessige forhold i Bergen har således liten mulighet til å utlede noe om dette. Jeg nevner det fordi det har betydning for helhetsvurderingen av hvor meget som gjenstår. Oppgaven også gis ved Universitetet i Tromsø, og sensorene der må være oppmerksomme på dette.
Selve det forhold at de hadde med seg
sprengstoff og våpen er en sterk indikasjon på at de står relativt
umiddelbart foran gjennomføringen, og er ferdig med forberedelsene.
Handlingsrekkefølgen ble avbrutt som følge av at de tiltalte ble stanset i en
politisperring i Sandviken. Alt dette er forhold som i og for seg kan tale for
at de har passert grensen for straffbart forsøk.
På den annen side er det igjen noe
av transportstrekningen ut til det mulige åstedet, og de tiltalte er ikke
kommet i gang med selve realiseringen av det delikt straffebudet beskriver,
nemlig skadeverket (fremkallelsen av det skadelige resultat). Strl. § 292, jf.
§ 291 beskriver jo et skadedelikt (forårsakelsesdelikt). Det gjenstår konkret
å fullføre transportstrekningen, hensette bilen på en hensiktsmessig måte både
for å forbli uoppdaget og å komme seg vekk etter gjennomført handling, nærme
seg selve åstedet, eventuelt observere og holde vakt, utplassere sprengstoffet
og klargjøre tenningsmekanismen m.v. Slike handlinger - som også må til for
å forvolde denne type skadeverk - er av en noe annen karakter enn de
forberedelser som så langt er foretatt. Både tidsmessig, praktisk og
psykologisk gjenstår det derfor noen enkelthandlinger som lett kan forstyrres
av forhold gjerningsmennene observerer, opplever og vurderer på veien utover
til - og på selve åstedet.
Jeg antar for egen del at Pieter ikke
ville bli domfelt for forsøk på grovt skadeverk i en situasjon som dette, og
finner særlig støtte for en slik konklusjon i dommen i Rt. 1995 side 17.
Det er et vilkår for domfellelse at
de påtalemessige vilkår er oppfylte. Om noen skulle komme inn på dette,
nevner jeg at påtalekompetansen i denne saken helt ut tilligger statsadvokaten
i det tiltalen omfatter strl. § 161, jf. strprl. 67. at vedrørende strl. §
292 tilligger statsadvokaten, jf. strprl. § 67. Det forutsettes her at tiltalen
er utferdiget av personelt kompetent påtalemyndighet.
Påtalen vedrørende strl. § 292 er
ubetinget offentlig, jf. strl. § 77. Motsatt for overtredelse av § 291, hvor
det kreves privat påtalebegjæring eller allmenne hensyn.
På dette punkt er tiltalen - som ovenfor - noe mangelfull.
Strl. § 258 angir ikke handlenormen i grunndeliktet, men omhandler kun de karakteristika som gjør tyveriet grovt. Straffetrusselen for grovt tyveri angis i strl. § 258. Det mangler derfor en henvisning til strl. § 257. Denne tiltaleposten bør derfor lyde slik: Strl. § 258, jf. § 257, jf. § 49.
Når det gjelder strl. § 49, gjelder
de samme utgangspunkter som angitt under pkt I a) ovenfor, og jeg henviser til
det som der er sagt.
I begivenhetsrekkefølgen i tiltaltes
plan er i tilfelle selve skadeverket på minibanken en forutsetning for å kunne
bortta verdiene i den. Tyvshandlingen ligger derfor både mht tid og rekkefølge
etter skadeverket. Det er således mer som gjenstår for å fullføring på det
grove tyveriet enn på det grove skadeverket. Det er på den annen side neppe
grunn til å skille særlig mye mellom disse, i det man med god grunn kan påregne
at borttakelsen vil bli gjennomført når først sprengningen er gjort, og det
har blitt lett tilgang på det man egentlig er ute etter - nemlig verdiene.
Formålet med sprengningen er jo nettopp å muliggjøre borttakelsen. Det
er i dette tilfelle således liten psykologisk forskjell på de to handlingene,
og etter Pieters plan synes sprengningen og borttakelsen og være nært knyttet
til hverandre.
I relasjon til forsøk på grovt
tyveri er det i tillegg grunn til å nevne utjenlig forsøk (her forsøk mot
utjenlig objekt), i det faktum opplyser at minibanken for sikkerhets skyld var tømt
for penger på forhånd.
Etter min vurdering må også dette
tiltalepunktet ende med frifinnelse.
Til illustrasjon nevner jeg Rt. 1992 side 1252 hvor det ble domfellelse for strl. § 258, jf. § 257, jf. § 49 i forbindelse med innbrudd i nattsafe. Saken lå ganske annerledes an, i det gjerningsmannen var kommet lengre og hadde foretatt mer omfattende forberedelser, bl. a. skaffet nøkkel til nattsafen i senteret, sjekket om den lot seg åpne, saget over safe-skuffen med baufil, alliert seg med en tredjeperson som skulle skaffe våpen og stå vakt under gjennomføringen. De ble pågrepet av politiet mens innbruddet pågikk.
Også her kan
straffbarhetsbetingelsene nevnes. Sprengning av en minibank med påfølgende
borttaking av innholdet i minibanken, rammes objektivt sett klart av strl. §
258, jf. § 257. Tyveriet er - om det blir gjennomført - grovt, fordi det er
forøvet ved sprengning. Subjektivt kreves forsett, og vinnings hensikt.
Påtalen er ubetinget offentlig, jf.
strl. § 264, jf. § 77.
Objektet for den straffbare handling
etter strl. § 161 er "Sprængstoffe", noe som er oppfylt her.
Den straffbare befatning er her
oppfylt gjennom gjerningsordet "opbevarer". Begrepet er vidt, og
dekker godt denne type befatning med sprengstoff. Det fremgår ikke av faktum
hvem av de tiltalte som førte bilen - og derved hadde herredømme over den - da
de tiltalte ble stanset av politiet. Det fremgår heller ikke noe om hvor meget
hver av de tiltalte visste om sprengstoffet, eller noe nærmere om hva den
enkelte tiltaltes befatning med sprengstoffet har vært, bortsett fra at det var
Jan som "kom ut igjen med ein tung bag" fra "eit kjellarlokale i
Marken". I og med at faktum gir opplysninger om et hus som er "deira",
og hvor bagen med sprengstoffet har vært oppbevart, synes det mest rimelig å
legge til grunn som bevist at de tiltalte har vært sammen om selve
oppbevaringen av sprengstoffet. De snakket også sammen om
"sprengstoff" i forbindelse med turen til Åsane senter. Sprengstoffet
befant seg i bilen de begge kom i da de ble stanset ved politisperringen. Etter
dette er det rimelig å legge til grunn at de begge oppfyller gjerningsordet i
straffebudet.
Det er her tale om en tilstrekkelig
langvarig ihendehavelse av sprengstoffet til at det foreligger oppbevaring.
Hvorvidt handlemåten også rammes av
begrepet "anskaffer", vet vi for lite til å fastslå. Bl.a. vet man
ikke om anskaffelsen er rettsstridig. Om det er anskaffet i Norge eller i
utlandet vites ikke. Strl. § 12 nr. 4 kan nevnes.
Forbrytelsen er fullbyrdet.
Bestemmelsen er et eksempel på at forberedelseshandlinger er gjort til særskilte
straffebud (delicta sui generis).
Oppbevaringen er åpenbart
forsettlig, jf. strl. § 40. Subjektivt kreves i tillegg en kvalifisert hensikt,
nemlig å forøve en forbrytelse. Slik ordlyden er avfattet kreves det ikke noen
konkret angitt forbrytelse, jf. ordlyden "nogen Forbrydelse", jf. også
Rt. 1930 side 101. Det er således ikke noe vilkår for fellelse at hensikten
var å sprenge akkurat minibanken i Åsane senter.
Slik faktum ligger an, er det vel
vanskelig å tenke seg noen ikke straffbar anvendelse (som også vil være en
forbrytelse) av sprengstoffet for Pieter. De subjektive vilkår er således
oppfylt.
Påtalen er ubetinget offentlig, jf.
strl. § 77.
Pieter er således skyldig i
forbrytelse mot strl. § 161.
Om noen skulle komme til at § 161 av
en eller annen grunn ikke kunne anvendes på forholdet, bør de i tilfelle nevne
strl. § 352.
Det heter i oppgaveteksten at: "Pieter,
stal ein bil..". Beskrivelsen dekker det objektive gjerningsinnhold i strl.
§ 260.
Man må etter en helhetsbedømmelse
av faktum uten videre legge til grunn at de subjektive vilkår - forsettskravet
- er oppfylt.
Påtalen er ubetinget offentlig, jf.
strl. § 77.
Pieter er etter dette også skyldig i
overtredelse av strl. § 260.
Strl. § 127 gjør også forsøkshandlinger til fullbyrdede forbrytelser (fremrykket fullbyrdelse), jf. "søger at formaa". Forbrytelsen er fullbyrdet ved forsøkshandlingen, jf. Rt. 1986 side 351, Rt. 1988 side 628 og side 681. Det er således i utgangspunktet ikke noe forsøksområde mellom fullbyrdet handling og den straffri forberedelse. Enten frifinnes tiltalte, eller han dømmes for fullbyrdet forbrytelse.
Det kan også i samme forbindelse vises til f. eks. Rt. 1979 side 1408 (som gjaldt luftfartsloven § 186 - "den som gjør eller forsøker å gjøre). Det må også kunne drøftes hvorvidt det kan tenkes forsøk i forbindelse med slike straffebud. Dommen i Rt. 1989 side 4, som gjaldt strl. § 168 - en rettsregel som også inneholder ordene "søger at", holder det åpent hvorvidt det er plass for forsøksbegrepet i tilknytning til bestemmelsen.
Strl. § 127 rammer den som "ved
Vold søger at formaa en offentlig Tjenestemand til at foretage eller undlade en
Tjenestehandling eller at hindre ham under en saadan".
Bestemmelsen krever således at
virkemiddelet skal være "Vold".
Selve det å trekke opp en kniv er i
seg selv ikke "vold" i strl. § 127´s forstand. Det fremgår ikke at
han forsøkte å anvende kniven. Hvorvidt det er dette er "vold" eller
en trussel vil likevel bero på situasjonen. Alt etter sammenhengen og
situasjonen kan den handlemåte som beskrevet ("trekte Pieter opp ein stor
kniv") i objektiv henseende like gjerne subsumeres under straffeloven §
128. I prinsippet kan handlingen etter omstendighetene også rammes av
straffeloven § 227.
Om straffeloven § 128 i denne sammenheng se f. eks. Kjerschow side 363-364, Skeie II side 494-495, Tønnesen, Politirett (rødt hefte) side 210-213, Bratholm/Matningsdal II, side 157-160 og Matningsdal i Karnov side 96.
Her gir faktum litt lite opplysninger
om situasjonen på stedet, og vedrørende omstendighetene omkring Pieters
handling til å fastslå subsumsjonen med sikkerhet. Det heter at:"I det
same trekte Pieter opp ein stor kniv". Det er uklart hvor tjenestemennene
da befant seg, dvs den tjenestemannen som skjøt etter Jan og såret ham, og den
tjenestemannen som deretter kastet seg over Pieter. Avstanden til disse eller
eventuelle andre tjenestemenn, og den faktiske situasjonen for øvrig ved
sperringen er lite beskrevet. Det må derfor aksepteres noe forskjellige svar
fra kandidatene på dette punkt.
Etter min vurdering er det
tilstrekkelig at kandidatene ser at subsumsjonen i forhold til § 127 er svært
problematisk på dette punkt, og at handlingen etter ordlyden i oppgaven neppe
rammes.
Kravet til maktanvendelsens styrke etter strl. § 127 har vært en del debattert i teorien, jf. f. eks. Tønnesen, Politirett, hefte II, side 207-209, Auglænd, Mæland, Røsandhaug, Politirett, side 877 flg. Se også Bratholm/Matningsdal, Annen del, side 146 flg.
I tillegg til at kandidatene må
reise spørsmålet om det foreligger vold, må de få frem at loven krever at
gjerningsmannen ved vold har søkt å hindre politiet i tjenestehandlingen. Når
det gjelder voldsbegrepet og kravet til situasjonen vises f. eks. til Rt. 1938
side 823 og Rt. 1983 side 239. Det er imidlertid
- for at kravet til hindring skal være oppfylt - ikke noe vilkår at man
fysisk rammer tjenestemannen, jf. f. eks. Rt. 1977 side 230, Rt. 1983 side 652,
Rt. 1987 side 1252 og side 1384, Rt. 1989 side 1243. Slik oppgaveteksten er avfattet, må
man legge til grunn at formålet med å etablere politisperringen var å stanse
de tiltalte, og derved avverge en mulig straffbar handling rettet mot minibanken
i Åsane senter. Formålet må videre ha vært å pågripe de tiltalte, som man
kjente til at hadde vært i besittelse av sprengstoff, og dessuten ankom stedet
i en stjålet bil. Den aktuelle tjenestehandling er således å stanse de
tiltalte og å pågripe dem. Det er i tilfelle disse tjenestehandlingene Pieters
handlemåte må virke tvingende i forhold til. Kravet i strl. § 127 om at det må
foreligge en tjenestehandling er derfor oppfylt.
Pieter har påberopt seg en
straffrihetsgrunn - nødverge, som må drøftes subsidiært. Både ordlyden i
strl. § 48, og uttalelser i motivene, viser at den i prinsippet også gjelder
overfor offentlige myndighetshandlinger. Kandidatene bør imidlertid få frem at
adgangen til å utøve nødverge mot tjenestehandlinger som i dette tilfelle er
meget begrenset.
For det første må
tjenestehandlingen være rettsstridig. Det kan ikke ses at det foreligger noen
urettmessig tjenestehandling for så vidt gjelder det at Pieter forsøkes pågrepet,
i det han med skjellig grunn kan mistenkes for å ha begått en straffbar
handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, og de øvrige
kumulative og alternative vilkår i strprl. § 171 kan sies å være oppfylt.
Endog om Pieter ikke kunne felles for bilbrukstyveri og oppbevaring av
sprengstoff, er tjenestehandlingen lovlig ettersom vilkårene i strprl. er
oppfylt.
Spørsmålet blir så om bruken av
skytevåpen kan medføre en annen vurdering av nødvergespørsmålet. Pieter
trakk i følge faktum kniven "i det same" Jan ble skutt i foten. Det
reiser spørsmålet om skuddet mot Jan var en uberettiget tjenestehandling. Nødverge
for å avverge angrep på tredjemann er i prinsippet tillatt.
Det gjelder et proporsjonalitetskrav
også ved pågripelser, jf. strprl. § 178, første ledd sammenholdt med
prinsippet i strl. § 48, tredje ledd. Det er ikke opplyst om det er gitt ordre
til bevæpning fra Politimesteren eller Politisjefen, jf. våpeninstruksens §
10. Det ligger en viss proporsjonalitetsvurdering til grunn for bestemmelsene i
våpeninstruksens § 19, jf. politiloven §§ 6 og 7. Instruksen er ikke
bindende utad, men gir gjerne uttrykk for de samme grunnprinsipper som ligger i
strl. § 48.
Det må kunne forventes at
kandidatene går noe inn på bestemmelsen i straffeloven § 48 tredje ledd. Det
bør fremkomme at forbrytelsens farlighet og tyngden av de samfunnshensyn som gjør
seg gjeldende har betydning for hvor langt det er tillatt å gå.
Den omstendighet at de tiltalte måtte
antas å være i besittelse av sprengstoff og pistol (denne var jo sett i bagen
"i huset deira"), trekker i retning av at det må kunne benyttes en
del makt. Politiet måtte påregne at man stod overfor farlige forbrytere, som
kunne volde skade på person. Skytevåpen er imidlertid forutsatt benyttet
innenfor svært snevre rammer. Det fremgår heller ikke om varselskudd er
benyttet, og om alle andre lempeligere midler er uttømt. Det skudd som traff,
var tydeligvis ikke varselskudd, i det politimannen i følge faktum "skaut
etter" Jan. En del forhold kan derfor tale for at våpenbruken var
urettmessig. Imidlertid skal det svært mye til for å bli hørt med nødverge i
disse tilfellene, med mindre det foreligger rene overgrep fra politiets side,
jf. Andenæs side 158 med henvisninger til rettspraksis og teori.
Se særlig Rt. 1979 side 760, hvor HR uttaler at "En eventuell feiltakelse fra politiet i faktisk eller rettslig henseende kan ikke gi adgang til nødverge med mindre overtredelsen fremtrer som et klart overgrep".
Uansett hva man kommer til om nødvergesituasjonen
for øvrig må det reises spørsmål om ikke "angrepet" var avsluttet
da Pieter trakk kniven. Skuddene var falt. Beroende på hva som var Pieters
subjektive forestilling om hva som ville komme til å skje, kan en nødvergehandling
således være utelukket allerede av den grunn at angrepet var avsluttet.
Her må det være rom for flere
oppfatninger, og det vesentlige er at momentene kommer med. Etter min vurdering
er det imidlertid mest riktig å legge til grunn at det ikke kan aksepteres som
en nødvergehandling fra tiltalte.
Det kan forøvrig være tvilsomt om
Pieter rent faktisk var i en situasjon som fyller kravene for å utøve nødverge.
Det sies i faktum at han trakk kniven "nærast som ein refleks". Selv
om det ikke stilles krav om noe konkret motiv hos den som påberoper seg å
handle i nødverge, synes ikke grunnvilkåret om at handlingen skal være
foretatt til avvergelse av eller forsvar mot et angrep å være oppfylt - nemlig
at den tok sikte på å avverge våpenbruk mot Jan eller Pieter selv. Det sies
intet om at Pieter mente seg utsatt for en trussel om umiddelbar våpenbruk.
Skyldkravet etter § 127 er forsett.
Gjerningsmannen må regne det som overveiende sannsynlig at han hindrer en
tjenestehandling, jf. f. eks. Rt. 1986 side 866, Rt. 1987 side 844 og Rt. 1988
side 681. Det opplyses i faktum at det er tale om en ren reflekshandling fra
Pieters side. Denne opplysningen må uten videre legges til grunn. Det kan således
argumenteres for at de subjektive vilkår for straff ikke er oppfylt, i det
handlemåten ikke synes å ha vært innom gjerningsmannens bevissthet. På den
annen side må det kunne argumenteres med at han jo visste at han var stanset i
en politisperring, og at det å trekke frem kniven uansett ville vanskeliggjøre
den pågripelsen som politiet var i ferd med å gjennomføre.
Skyldkravet etter straffeloven § 128
er også forsett. Subjektivt møter man derfor de samme problemer som ved
straffeloven § 127.
Da oppgaven kun oppfordrer til å
avgjøre spørsmålet om skyld, er det ikke grunn til å trekke inn strl. § 127
annet ledd.
Kandidater som konkluderer med fellelse etter straffeloven § 128, bør gjerne kort nevne straffeprosessloven § 38, som ikke skaper problemer.
For fellelse for fullbyrdet handling
etter strl. § 229 kreves at det inntreffer slike endringer på fornærmedes
legeme at begrepet "skader" i bestemmelsen første ledd, alternativt
de andre begrepene som er i ordlyden, er oppfylt. Forbrytelsen er fullbyrdet
straks slike endringer i normaltilstanden er inntrådt.
Forsøk er straffbart etter § 49.
Subjektivt kreves etter strl. § 229 at forsettet må omfatte skadefølgen, mao
at tiltalte har regnet skaden som sikker eller overveiende sannsynlig. For
fellelse etter strl. § 232 kreves at forsettet også omfatter de omstendigheter
som gjør bruken av kniven til et særlig farlig redskap. Spørsmålet blir da
om Pieter på dette punkt hadde fullbyrdelsesforsett. Det eneste faktum gir
anvisning på er at Pieter trakk "opp ein stor kniv", og at han hadde
"trekt kniv nærast som ein refleks." Med den beskrivelse som her er
gitt av Pieters subjektive forestillinger, og det at man ikke vet hvor
tjenestemennene stod plassert og situasjonen for øvrig, kan det etter min
vurdering ikke legges til grunn at tiltaltes forsett omfattet skadefølgen og
det å benytte kniven som beskrevet i strl. § 232. Om Pieter subjektivt sett
har tenkt å true med kniven eller øve vold med den står etter min mening helt
åpent. Det er heller ikke noe i faktum som gjør at man kan sette hans
forklaring til side fordi den ytre handlemåte klart indikerer noe annet. Pieter
kan da neppe kjennes skyldig i forsøk på legemsskade med særlig farlig
redskap.
Etter dette antar jeg at Pieter vil måtte
frifinnes på dette punkt, men finner at begge svar bør godtas alt etter
hvordan man oppfatter faktum.
Siden oppgaven ikke klart legger opp
til å drøfte alternative subsumsjoner, kan det neppe kreves at kandidatene gjør
det. Det er imidlertid neppe feil å ta det opp, særlig fordi retten har
direkte plikt til å vurdere alternative subsumsjoner, jf. strprl. § 294, jf.
§ 38. Skulle noen nevne dette, vil strl. § 228 eller § 227 i prinsippet kunne
være aktuelle straffebud. Å
domfelle etter strl. §§ 227 og 228 kommer heller ikke i strid med strprl. §
38, jf. f.eks. Rt. 1992 side 851 (§ 227/228) og Rt. 1994 side 673 (§ 128/227).
Imidlertid er offentlig påtale etter strl. § 227 og § 228 betinget av fornærmedes
begjæring, med mindre påtalemyndigheten meddeler at allmenne hensyn krever påtale,
jf. begge bestemmelsenes siste ledd. Forholdet rammes også av knivforbudet i
strl. § 352 a.
Anførselen om nødverge gjelder også
dette tiltalepunktet, og står her i en noe annen stilling enn når det rettes
mot en tjenestehandling fra offentlig myndighet. Bortsett fra de særlige
omstendigheter vedrørende tjenestehandlinger, blir momentene i stor grad de
samme som i drøftelsen vedrørende § 127 ovenfor - dog slik at det bør være
noe større rom for nødverge i § 229.
Om noen skulle komme til fellelse både etter strl. § 127 og §§ 229, jf. 232, jf. 49, oppstår bl a spørsmålet om straffebudene kan anvendes i konkurrens. Strl. § 127 kan anvendes i konkurrens med § 228, jf. f. eks. Rt. 1971 side 882, Rt. 1989 side 781 og 1990 side 927 - dette fordi den kraftanvendelse som er tilstrekkelig etter straffeloven § 127 ikke trenger å oppfylle begrepet "vold" i § 228. Også § 229 bør kunne anvendes i konkurrens med § 127 fordi man da får markert elementet av hindring av offentlig tjenestehandling.
Jan er tiltalt for overtredelse av
strl. §
292, jf. § 49, strl. § 258, jf. § 49, strl. § 161, strl. § 260, strl. § 127, jf. § 49 og strl. § 229, jf.
§ 232, jf. § 49.
Om utformingen av tiltalebeslutningen
viser jeg til kommentarene ovenfor.
Strl. § 292 sidestiller medvirkningshandlinger med de
handlinger som går direkte inn under den prinsipale gjerningsbeskrivelse.
Straffansvar kan pådras også for forhold som innebærer medvirkning til forsøk.
For skyldspørsmålet spiller det således ingen rolle om Jan er hovedmann eller
medvirker. Ut fra en samlet vurdering av situasjonen er det vel rimelig å
oppfatte begge som i objektiv henseende å fylle den prinsipale
gjerningsbeskrivelse. Etter faktum er det på det rene at Jan var med på
drosjeturen ut til Åsane senter. Han deltok i samtalen om
"sprengstoff" og "neste laurdagsnatt". Det er etter faktum
uklart om han var den som tok ut penger, eller om han "kikka seg
rundt". De to tiltalte har deretter vært sammen, og har også tilknytning
gjennom "huset deira". Det er videre opplyst at Jan hadde bedt Pieter
om å "skaffe" en bil, og de to ble også pågrepet sammen ved
politiets sperring. Det bør vel etter en helhetsvurdering av faktum legges til
grunn at begge de tiltalte har samme befatning med sprengstoffet og planene om
å sprenge minibanken.
Det er neppe grunn til å se
forskjellig på Pieters og Jans forhold når det gjelder spørsmålet om de har
passert grensen for straffri forberedelse eller kommet over på forsøk. Når
det gjelder vurderingen av de psykologiske forhold er det grunn til å behandle
de to likt fordi de er samvirkende, jf. Bratholm/Matningsdal, bind II, side 931
og Husabø, side 648-649.
De øvrige forhold er kommentert
ovenfor.
Tiltalens utforming er kommentert
ovenfor.
Strl. § 258 sidestiller - på samme
måte som for § 292 - medvirkningshandlingen med de handlinger som går direkte
inn under den prinsipale gjerningsbeskrivelse. For skyldpørsmålet spiller det
således ingen rolle om Jan er hovedmann eller medvirker.
Det er neppe grunn til å se
annerledes på medvirkningen når det gjelder det grove tyveriet enn for det
grove skadeverket.
Det vises til drøftelsen ovenfor når
det gjelder det generelle omkring strl. § 161.
Det som skiller Jans situasjon fra
Pieters er at det var Jan som "kom ut igjen med ein tung bag" fra
"eit kjellarlokale i Marken". Det er derfor mulig at begrepet
"anskaffer" er mer treffende for hans handlemåte enn Pieters, men
oppgaven gir ikke tilstrekkelige opplysninger til å avgjøre det.
Han må derfor sies å ha oppfylt så
vel de objektive som de subjektive vilkår for straffbarhet.
Han er således skyldig etter
tiltalen.
Også strl. § 260 første ledd, in
fine, sidestiller medvirkeren med den som faller direkte inn under
gjerningsbeskrivelsen.
I følge faktum var det Pieter som
"stal ein bil i gata nedanfor der dei budde". Som angitt ovenfor er
han skyldig i bilbrukstyveri.
For medvirkning til bilbrukstyveri
kreves at medvirkeren enten har ydet fysisk bistand, eller har tilskyndet
hovedmannen og derved medvirket psykisk. I følge faktum har Jan bedt Pieter om
å "skaffe ein bil til natta". I seg selv innebærer ikke dette
utsagnet noen oppfordring til bilbrukstyveri. Man må imidlertid se utsagnet i
en sammenheng. Pieter og Jan hadde vært ute ved Åsane senter og sett seg
rundt. De hadde lagt planer om "sprengstoff" og "neste
laurdagsnatt". De var ulovlig i besittelse av sprengstoff, og var - ut fra
sammenhengen - underveis til å gjennomføre sprengning av minibanken i Åsane
senter. Faktum - sett som en helhet - viser et klart samvirke mellom Pieter og
Jan. Bilen skulle benyttes til gjennomføring av den straffbare handling. Til
dette formål benyttes erfaringsmessig - slik som her - stjålne kjøretøyer,
fordi de ikke knytter gjerningsmennene til bilen på noen måte. Ut fra
sammenhengen er det derfor mindre rimelig å legge til grunn at Jan mente at
bilen skulle skaffes til veie på noen annen måte enn det som faktisk ble
gjort. Da foreligger det psykisk medvirkning (tilskyndelse) til borttakelsen,
jf. f. eks. Rt. 1965 side 650 og Rt. 1984 side 1300.
På dette punkt er imidlertid faktum
knapt, og det må være fullt forsvarlig å legge til grunn at det er en rimelig
mulighet for at Jan ikke mente at bilen skulle fremskaffes ved bilbrukstyveri.
Det å sitte på i en stjålet bil
vil i seg selv lede til medvirkningsansvar. Jan kan imidlertid uansett straffes
etter strl. § 393 for medvirkningen til bruken etter at han satte seg inn i
bilen, forutsatt at han skjønte sammenhengen. Bestemmelsen kan anvendes uten å
komme i strid med strprl. § 38. Påtaleregelen i strl. § 408 forutsetter i
tilfelle både privat påtale og allmenne hensyn. Vesentlighetskravet
ekskluderer bruken av strl. § 261.
Det må her være ment grovt
tyveri - strl. § 258, jf. § 257, og ikke simpelt tyveri - strl. § 257.
Anførselen synes å henspeile på
konsumsjons/konkurrens-problematikken. Det er naturlig først å se på
situasjonen ved fullbyrdede forbrytelser, og spørre om det grove tyveriet
konsumerer skadeverket. Etter min vurdering kan straffebudene her konkurrere, i
det et eventuelt skadeverk i dette tilfelle ville ha vært av et slikt omfang at
det går utover det som er nødvendig for å kunne gjennomføre tyveriet
(dekningsprinsippet). Man må se hen til de konkrete omstendigheter i den
enkelte sak, og ikke bare se på straffebudene. En sprengning har også en større
risiko for f. eks. personskade og brann enn det innbrudd foretatt med andre
virkemidler har. Her må det tas det forbehold at faktum ikke gir opplysninger
om hvor mye sprengstoff, type mv, men man må trygt kunne legge til grunn at
tanken var å anvende så meget at man oppnådde formålet. En sprengning
inneholder slike faremomenter og samfunnsskadelige aspekter at konsumpsjon synes
mindre naturlig. Med de skader en sprengning gir får man best markert
handlingen ved å anvende skadeverksbestemmelsene. I Rt. 1973 side 1104 synes
det lagt til grunn at straffebudene § 258, jf. § 257 kan konkurrere med § 291
eller § 391.
Neste spørsmål blir betydningen av
at det er tale om forsøkshandlinger. Det stiller seg neppe annerledes enn ved
fullbyrdede handlinger, i og med at de tiltalte var kommet like langt i forhold
til forsøket på begge handlingene.
Forsvarernes anførsler kan således
ikke tas til følge.
Også på dette punkt er det spørsmål
om konkurrens/konsumpsjon. Utgangspunktet ved fullbyrdede forbrytelser er at
strl. § 161 kan brukes i konkurrens med det aktuelle straffebud, f. eks. strl.
§ 148, jf. Rt. 1973 side 1 (som for HR dog kun gjaldt straffutmålingen).
Det forhold at en
forberedelseshandling er gjort til en særskilt forbrytelse, taler i og for seg
i mot å anvende straffebudet i konkurrens med forsøkshandlinger. De som ser
dette momentet bør belønnes for det. Imidlertid er det særkjenne med § 161
som ikke fanges opp av de forsøkshandlinger tiltalen gjelder. Dette taler for
konkurrens også i dette tilfelle. På denne bakgrunn synes det klart at
straffebudene kan konkurrere.
Forsvarernes anførsel kan derfor
ikke gis medhold.
Det fremgår av faktum at politiet
(det synes å ha vært flere tjenestemenn, jf. "dei") har gått inn
gjennom et åpent vindu i en privat bolig, og "observert" en bag.
Undersøkelsen er gjort i
etterforskingsøyemed. Handlingen går utover det som kan betegnes som spaning,
og innebærer en krenkelse av husfreden. Uhjemlet inntreden i hus vil for øvrig
ellers kunne være straffbart etter straffeloven § 355.
Strprl. § 193 kan ikke gi hjemmel
for inntreden i bygningen.
Jeg antar at det på tross av spørsmålsstillingen
i faktum ikke er tilstrekkelig å slå fast at det foretatte var en ransaking,
men at man også må se på lovligheten av det som er gjort.
Det fremgår intet av faktum om at
politiet har innhentet rettens tillatelse på forhånd, slik som angitt i strprl.
§ 197. Det er heller ikke opplyst at det truffet beslutning av noen i påtalemyndigheten
i medhold av strprl. § 197 annet ledds første punktum. Det foreligger heller
ikke skriftlig privat samtykke. Undersøkelsen kan derfor ikke være gjort i
medhold av strprl. § 192.
Beslutningen om å ta seg inn i huset
må derfor være truffet av den eller de tjenestemenn som var på stedet, jf.
strprl. § 198. Huset som undersøkelsen er foretatt i faller ikke inn under §
198 første ledd nr. 1. Vilkårene i § 198 første ledd nr. 2 synes heller ikke
å være oppfylt, i det man på det aktuelle tidspunktet kun kjente til
innholdet i den samtalen som de tiltalte hadde hatt, og drosjeturen ut til Åsane.
Det kan neppe betegnes som "fersk gjerning" eller "ferske
spor". Etter § 198 første ledd nr. 3 kreves "sterk mistanke".
Det innebærer at "skjellig grunn" ikke er tilstrekkelig. Vilkåret er
strengt, og er neppe oppfylt. I tillegg kreves at det er "nærliggende fare
for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles". Dette vilkåret
kan heller ikke sies å være oppfylt. Et nærliggende eksempel her finnes i Rt.
1993 side 1025.
Bestemmelsen i strprl. § 194 synes
heller ikke å være aktuell.
Selv om det ikke direkte er anført,
må det tåles at noen kommenterer hvorvidt ransakingen er gjennomført slik som
forutsatt i strprl. § 199-201, hvilket ikke er tilfelle her.
Normalt vil ransaking av håndbagasje
følge reglene for personransaking (typisk hvor man har bagen med seg), jf. §
195, men her hvor man først måtte inn i et privat hus, må
husransakingsreglene være fulgt.
Ut fra de opplysninger som forelå
kan det neppe ses å være andre rettslige grunnlag for politiets handlemåte.
Grunnloven § 102 og EMK art. 8, danner skranker for hvilke fullmakter politiet kan gis på dette området, men kan også spille en rolle ved tolkingen av fullmaktenes rekkevidde.
Konklusjonen må bli at dette i realiteten var en ransaking, og at handlemåten var uhjemlet.
Oppgaven er krevende, og - samlet
sett - relativt omfattende.
Det er mange anførsler å ta
stilling til, og enkelte problemstillinger i tilknytning til f. eks. forsøk,
konkurrens/konsumpsjon og sivilprosess må kunne sies å være relativt
kompliserte.
Det er mye å gjøre, og drøftelsene
har for manges vedkommende blitt enkle og beveger seg på overflaten. Det er
flere kandidater enn vanlig som har kommet i tidsnød. Om lag en tredjepart av
besvarelsene bærer i større eller mindre grad preg av tidsnød. At oppgaven er
så vidt omfattende og samtidig krevende tilsier etter min mening i
utgangspunktet en viss romslighet ved bedømmelsen, og man bør vokte seg for å
være for streng.
De som ser de avanserte
problemstillingene bør belønnes ekstra for det, mens det ikke bør trekke særlig
ned om man har måttet nøye seg med å ta opp hovedproblemstillingene.
For å bestå bør man ha fått med
og forstått grunnreglene for forsøk og konsumpsjon/konkurrens, samt ha fått
med kjernen i søksmålsbetingelsene, omgjøringsregelen og kjernespørsmålet
om utenforliggende hensyn.
For å få laud bør det forventes at
de ulike momenter i tilknytning til den nedre grense for forsøk er kommet med,
og at skillet mellom de ulike straffebud samt
konkurrens/konsumpsjonsproblematikken er noenlunde treffende håndtert. Det må
videre forventes at både partsevne og rettslig interesse er dekkende behandlet,
samt at forvaltningsrettsspørsmålene er drøftet på en innsiktsfull måte.
Kandidater som har fått til de
fleste av problemstillingene, og har evnet å trekke frem relevante
rettskildefaktorer bør kunne ligge an til en sikker laud. Så vidt krevende som
oppgaven er bør de som fanger opp de mer avanserte problemstillingene ganske
raskt kunne ligge an til en svært god laud. Ved en så vidt omfattende oppgave
som dette vil det kunne være en fare for at de gode kandidatene ikke honoreres
tilstrekkelig. Kandidater som er kjent med nyere rettspraksis vedrørende f.
eks. utenforliggende hensyn og prosesspørsmålene bør belønnes særskilt.
I totalvurderingen vil det være avgjørende
om kandidatenes fremstilling er rettskildemessig godt forankret, og om drøftelsene
viser forståelse. Argumentasjonen er viktigere enn konklusjonen på flere av de
spørsmål oppgaven reiser.
Oppgavens del I og II er både mht
vanskelighetsgrad og volum relativt jevnbyrdige, og bør telle med en halvpart
hver i totalvurderingen.
Karakterfordelingen synes å følge noenlunde normalkurven
for praktikumsbesvarelser.
Sist oppdatert 03. mai 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |