UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2 |
Sensorveiledning teorioppgave nr. 3 |
Sensorveiledning teorioppgave nr. 4 |
Oppgaven: | Fremstill og sammenlign hovedprinsippene i sivilprosessen og straffeprosessen. |
Pensum: (Studieordningen av 1984) "Rettargang:
- Grundig kjennskap til oppbygginga av domstolane og reglane om saksgangen i vanlege sivile saker og straffesaker.
Tilrådd litteratur (for sivilprosess): Jo Hov, Rettargang i sivile saker, Oslo 1994, unntatt kapitlene 10, 12, 13, 14 III-VI, 17, 18 VII og IX 20 V-VI, IX, XII 3-4, XIV, 24 IV-X, 26, 27 VII-X, XII-XIII, 29, 30, 31, 32 VIII-XIII. Disse kapitlene vil være tilleggslitteratur."
(for straffeprosessen): Johs. Andenæs: Norsk straffeprosess. Bind I. Oslo 1994 med unntak av kapitlene 13-16, 18, 19, 26, 27 I-III, 28, 29 42 og 47. Johs. Andenæs: Norsk straffeprosess. Bind 11. Oslo 1994 med unntak av kapitlene 61, 62 VI-VIII, 63, 68 og 71-80.
Om emnet finnes også fremstilling (særlig for sivilprosessuelle prinsipper) hos Knoph (pensum???) Også Skoghøy i sin nye bok om sivilprosess har en fyldig del om hovedprinsippene. Denne boken er så ny (og er ikke pensum) så det kan ikke forventes at kand har kjennskap til den. Men en del kandidater viser også til Skoghøy.
(Veiledningen er skrevet ut fra pensumsituasjonen i Bergen - jeg forstår at Tromsø fremdeles kjører parallelt med Bergen - i alle fall for denne oppgaven - skulle det være forskjeller mht pensum går jeg ut i fra at Tromsø utarbeider en tilleggskommentar for sitt bruk)
Jeg skrev en sensorveiledning forrige semester som vedrørte både straffe- og sivilprosessen og siterer en del bemerkninger derfra som har sin gyldighet også denne gang:
"Pensum for 1997 ordningen er så vidt jeg kunne se omtrentlig den samme [som den "gamle" studieordningen], forskjellene er særlig tilknyttet spesielle sider ved. anke (motanke) og kjæremål (motkjæremål) etc. og skulle ikke berøre denne oppgaven slik at veiledningen skal være den samme uansett hvilken ordning man går opp etter.
Oppgaven gjelder både straffe- så vel som sivilprosess. Jeg tar det som en selvfølge at alle kandidater behandler begge emner i oppgaven. Skulle noen bare skrive om for. Eks straffeprosess har kand i utgangspunktet ikke bestått." (Men ingen, så vidt jeg kan se, har bare behandlet ett av emnene).
Oppgaven
er på en måte to-delt, en fremstilling og en sammenligning del. Men det kan
ikke settes opp som noe mal at kandidatene først fremstiller, og så
sammenligner. Også en kombinert fremstilling/sammenligning må tillates. Dog
vil uansett de kand som klarer å unngå dobbelbehandling eller unødig
repetisjon komme best ut av
det. Jeg antar at de virkelig dårlige blir der hvor alt "sauses"
sammen.
Oppgaven
må sies å være sentral for prosessens del. I læreboken har Hov i
Sivilprosessen egne kapitler om prinsippene i sivilprosessen. Hos Andenæs
er
der ingen "samlet" fremstilling av prinsippene, men det omtales på
flere steder i boken hvor det kan være naturlig og relevant å ta opp.
For
en rask oversikt over hva vi snakker om slo jeg opp i en av de siste utgavene av
Knoph hvor det under sivilprosess omtales som:
(Jeg
vil anta, og
går ut fra
at Rettslig interesse ikke til vanlig behandles som et prosessuelt prinsipp på
like med de øvrige prinsippene som er nevnt - til jeg ser hva kandidatene
tar opp går jeg ut fra det. Skulle mot formodning kand ta opp rettslig
interesse som et prosessuelt prinsipp får vi vurdere hvordan vi skal forholde
oss til det - hverken hos Hov eller Andenæs behandles dette på linje med
de øvrige prinsippene). Dette fastholdes etter retting i gjennomgående.
Hos Knoph
i Straffeprosess er der ingen slik "oppramsing" av prinsipper, men i
tillegg til hva som nevnes ovenfor må særlig tas med her: Anklageprinsippet og
opportunitetsprinsippet.
Noe av
poenget å få med seg for å score på karakterskalaen er ut over å fremstille
liva som ligger i prinsippene, hva som begrunner dem, og hvordan dette har
gift seg
utslag i prosesslovgivningen.
I
hvilken grad skal særlov tas med? Det må være brukbart kun å holde seg til
tvistemålsloven og straffeprosessloven og domstolsloven. Men det må honoreres
for dem som kan trekke veksler på kunnskap i annen prosesslovgivning når de
skal eksemplifisere ete, så som tvangsfullbyrdelsesloven, skjønnsprosessen
etc. Oppgaven gjelder hovedprinsipper - det må likevel kunne honoreres at
man ser at på særlige områder gjøres unntak, eks på spesiallovgivningen og
at særlige hensyn her kan gjøre at man velger andre løsning enn
"hovedprinsippene" skulle tilsi. - (for så vidt også andre veien
, jfr. like foran - at man påpeker at også i spesialprosessen vil
hovedprinsippene slå i gjennom etc.) Dessverre
er det meget svakt mht å trekke på andre lover enn strpl/strl/dl. Nesten ingen
ser at prosessen reguleres for en del rettsområder også dels gjennom særlovene.
Oppgaven sier hovedprinsipper - det betyr at ikke alle tenkelige "prinsipper" skal behandles.
Det mest sentrale emm vil være :
Kontradiksjon - muntlighet - bevisumiddelbarhet – disposisjonsprinsippet- forhandlingsprinsippet -anklageprinsippet/opportunitetsprinsipp - bevisvurderingsprisipper herunder krav til bevis - kanskje å ta med prinsipp om legmenn i prosessen og i forb med disposisjonsprinsippet noe om partenes rådighet over prosessen. og de materielle sider i en sak (eller som selvstendig prinsipp i en sammenligning i sivil og straffeprosess), og offentlighet i prosessen.
Dette er gjennomgående de prinsipp som behandles av kandidatene.
Med tanke på pensumslitteraturen så gjengir jeg fra HOV (4. utg. 1994) en oversikt over hans behandling av prinsippene for sivilprosessen; dvs. hva han tar med i læreboken med egne kapitler: (I boken på side 61-70):
Krav til god prosessordning
Kontradiksjon, partsoffentlighet og dokumentinnsyn
Disposisjonsprinsippet
Forhandlingsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Muntlighetsprinsippet
Unuddelbarhetsprinsippet
Deltagelse av ikke-jurister
Prinsippet om fri bevisdømmelse
For straffeprosessen er det ikke tilsvarende "konsentrasjon" og oppbygging i fremstillingen. Hos Andenæs (Norsk straffeprosess bind 1, 2. utg. 1994) innledes med en fremstilling/sammenligning av sivilprosessen og straffeprosessen (Kap I/side 1 flg).
Her kommer også Andenæs inn på og fremstiller først noe om kravene til en god prosessordning og at den må være betryggende. Dette som et utgangspunkt for videre å to opp prosessuelle prinsipper (side 3). Men her nevnes mer stikkordsmessig med henvisning til at straffeprosessen bygger på disse:
Andenæs i kap I (og til dels videre under hele hoveddelen Innledning) kommer litt inn på forskjellen mellom sivil og straffeprosess, hvilket på et vis blir sentral i deler av vår oppgave, sammenligningen. For det kan begrunne at man vektlegger de samme prinsipper forskjellig, men og at man dels har prinsipper som egentlig ikke kan sies å være felles.
Særlig omtale av prinsippene har Andenes videre i læreboken:
*****
(Siden boken foreligger, nevner jeg like godt kapittelemnene hos Skoghøy i hans nye sivilprosessbok hvor emnet er behandlet under: Grunnprinsipper for behandling av tvistemål i kapitlene: Noen grunnleggende målsetninger for rettergangsordningen .Forholdet til menneskerettighetene. Prinsippet om forsvarlig saksbehandling. - Kontradiksjon - Muntlig – Bevisumiddelbarhet - Offentlig saksbehandling - Parts- eller likhetsprinsipp - Disposisjonsprinsipp Forhandlingsprinsipp - Konsentrasjonsprinsipp - Prinsipp om fri bevisbedømmelse - Prinsipp om legfolks deltakelse - Rettens plikt til å veilede om prosessuelle forhold og å tillate at feil rettes.)
*****
De fleste kandidatene begynner med en innledning. Det kan være naturlig her
(kort) å definere eller klargjøre hva vi mener med sivil- og
straffeprosess, området. Noen nærmere avgrensing her skulle være unødvendig,
for eks mot forvaltningsretten. Om det gjøres er det greitt nok bare det blir
kort og ikke "males ut". Det som bør være med i en innledning er
(også noe kortfattet) noe om formålet med prosessregler, å fremme riktigst mulig materielle avgjørelser på en best mulig måte. Ved dette kan det oppstå
motstridende hensyn, hensyn til riktigst mulige avgjørelse opp mot avgjørelse
innen rimelig tid. Samlet sett skal prosessreglene søke å sikre en betryggende
prosess. For å nå slike mål kan man ved utforming av prosessreglene se hen
til en rekke hensyn, og i prosessen har vi da en del dike hensyn av en viss
betydning, dvs. hovedhensyn. Reglene er ofte utformet med slike hensyn i
"baktankene" eller direkte for å fremme slike hensyn. Det er altså
disse hovedhensyn som er bakgrunnen og oppgavens tema. Noen vil kanskje
filosofere litt over om
dette i seg selv er rettsregler eller ei, igjen greitt nok, men oppgaven er ikke
lagt opp med tanke på slike vurderinger. Dog vil det kunne falle naturlig å si
noe om det. Særlig, som jeg kommer tilbake til mot slutten av oppgaven, hva kan
det bety at man treffer Prosessuelle avgjørelser som bryter med ett av
hovedhensynene (uten at det nødvendigvis er en konkret prosessparagraf man har
tatt feil av)?
Men som
vanlig ved teorioppgaver, fallgruven ved innledninger er at de blir så
omfattende at oppgavens tema i realiteten behandles to ganger, først i
innledningen og så i hoveddelen (for ikke å snakke om de som i en avsluttende
oppsummering og vurdering gjentar seg for tredje gang) .....
Kontradiksjon, partsoffentlighet og dokumentinnsyn.
I sivile
saker så vel som i straffesaker er der et prinsipp om at det ikke skal avsies
dom eller treffes annen avgjørelse av viktighet før partene har fått uttale
seg. Her kan dette sammenlignes også med utrykket "fair play" - motsetningsvis som det vil være "rått parti" om man overkjøres uten
anledning til å forklare seg. Det har sammenheng med at saken skal opplyses
slik at riktigst mulig avgjørelser kan treffes. Det foreligger derimot ingen plikt til å uttale seg for en part.
Der er
sammenheng mellom kontradiktoriske prinsipp og rett til dokumentinnsyn og rett
til å være til stede under forhandlingene.
Viktig er
det at kandidatene ser at det kontr prin rekker videre enn til å få
opplysningene under selve hovedforhandlingen. Man må få anledning til å
forberede seg - dette er kanskje den viktigste side av det kontr prins.
For å hindre overrumpling har vi regler om prosessuell preklusjon.
Mange
kand er overraskende kortfattet om det kontr. prins. Det til tross for at det
ofte likevel fremhevet som både grunnleggende og nærmest overordnet de øvrige
prinsippene.
Disposisjonsprinsippet
I sivilprosessen - på privatrettens område - er det grunnleggende at folk selv må kunne bestemme seg for om de ønsker å gå til sak, og om hva. Dette gjenspeiles i disp.prins.
Det er
altså spm om å gå til sak, gjennomføre den, frafalle saken, evt. bruke
rettsmidler. Kand bør se her sammenhengen til saker uten fri rådighet som kan
begrunne innskrenkninger i prinsippet. Dvs. saker hvor det offentlige har særlig
interesse i sakene, som eks fra Ekteskapsloven § 24, tvml § 417 og 429 og
Barnel § 13.
Viktig
del av disp prinsippet er at partene kan binde retten gjennom sine
prosesshandlinger – slik de kan utenfor rettens sfære, jf tvml § 85 og §
86. Her vil den gode kand kunne få frem at det kan bli et motsetningsforhold
mellom dette prinsipp og rettens veiledningsplikt overfor partene. Er unnlatelse
av en prosesshandling bevisst fra en part, bør da retten involvere seg på en
slik måte med prosessledelse at dette kan "forpurres" ved at
motparten alarmeres, evt. om det ikke er bevisst valg, skal retten passe på, noe
som jo hjelper den annen side?
Men
disposisjonsprinsippet har og sin begrenset rekkevidde - partene kan i svært
liten grad binde retten til å fravike prosessregler. Utgangspunktet her er at går
man først til sak, må prosessreglene følges innen det slingringsmonn reglene
selv setter. Dog har vi på sivilprosessens område muligheten for å velge
voldgift, men det avhenger av enighet partene i mellom.
Forhandlingsprinsippet
Fra Hov:
"Mens det karakteristiske for disposisjonsprinsippet altså er at partene
langt på vei kan binde retten, brukes betegnelsen
"forhandlingsprinsipp" for å karakterisere et prosessystem hvor
partene bar hovedansvaret for å bringe frem det faktiske grunnlag retten skal
bygge på.
Disposisjonsprinsippet
innebærer først og fremst at partene kan velge hvilke kjensgjerninger de ønsker
dommeren skal bygge på, forhandlingsprinsippet innebærer derimot at det er opp
til partene å underbygge og dokumentere det de påberoper seg."
Her vil
kandidatene kunne få frem forskjeller mellom sivil og straffeprosessen. Den som
er anklaget, tiltalt, har ikke noen plikt til å bringe frem noe grunnlag for
retten, jf ovenfor, tvert i mot det er nærmest ensidig pålagt anklageren, påtalemyndigheten,
å føre bevis for tiltaltes skyld. I straffeprosessen går man enda lenger i
det påtalemyndigheten tillegges en "objektiv" side i tillegg til å være
anklager, han skal også bringe til veie forhold som kan tale for den tiltalte.
For eks gjennom etterforskningen å klarlegge ikke bare om tiltalte er forøveren/er
skyldig, men og om det foreligger forhold som kan avkrefte hans skyld evt. om
andre kan være forøver etc.
Her
vil den gode kand også se sammenhengen i prinsippene, for eks
anklageprinsippet/disposisjons- forhandlingsprinsippet og bevisføringsprinsippene
og sivil -straffe-prosessen.
*****
Før jeg går over til anklageprinsippet nevnes at noen kand har problemer med å se disp/forh prinsippet og anklageprins i den rette sammenheng. Noen prøver å sette disp prinsippet inn som et overordnet prinsipp som styrer både sivile så vel som straffesaker. Dette er ikke helt heldig emm. Grunnen er antakelig noe svake kunnskaper, særlig om hvordan lærebøkene behandler emnene. Jeg mener at disp/forh prinsippet har vi i sivilprosessen. Ofg det behandles der. Mens i straffepr har vi anklage og opport. prinsippene som så behandles der. Derimot har disse prinsipper en del i felles som nok kan drøftes ved en sammenligning mellom prosessene. Men å prøve å jevnføre påstander/krav etter tvml § 85 med samme forhold etter strpl § 38 har etter min mening lite for seg når dette fremstilles som hovedtemaet under disp. prinsippet.
*****
Anklageprinsippet/Opportunitetsprinsippet.
Jf hva
som er sagt like foran om disp/forh prinsippet. Det er påtalemyndigheten som
bestemmer om det skal anlegges sak, og domstolene kan ikke selv starte en sak.
Den grunnleggende bestemmelse som de fleste kjenner er strpl § 63_ For så vidt
en likhet med disposisjonsprinsippet i sivile saker, forskjellen ligger her at
dette er tillagt den ene av partene. Riktignok kan andre, i den grad vi overhode
skal betegne dem som motparter eller parter, få satt i gang en straffesak ved
blott å anmelde, evt gi påtalemyndigheten innblikk/opplysninger som fører til
at påtalemyndigheten trer i aksjon. Men det er påtalemyndigheten som
bestemmer - et unntak eller en mulighet for andre ligger dog i reglene om
private straffesaker.
Hvor
langt retten selv kan gå når først sak, tiltale er tatt ut og oversendt
retten, ligger i både strprl § 38 og i kravene for domstolene til å påse at
saken er tilstrekkelig opplyst, jf § 294.
§ 38 må
ses som en videreføring og regulering av anklageprinsippet. Dvs. forholdet
mellom påtalemyndighet og
retten. Den regulerer rettens kompetanse. I forb med § 38, som de fleste tar
opp, bør kand se at denne også har en side som vender mot det kontradiktoriske
prinsipp, se 3. ledd. Selv om oppgaven ikke skal være noen oppgave om forholdet
tiltalebeslutning og dom så må forventes at kand sier noe fornuftig om § 38
og ser dette i sammenheng med prosessprinsippene.
Opportunitetsprinsippet
er det øyensynlig ikke alle som har fått med seg, men det er ikke så
fremtredende behandlet i læreboken. Likevel...
Offentlighetsprinsippet.
Går både
på at rettsmøtene er åpne for publikum, offentlige, dels i at pressen kan
referere fra forhandlingen (og fra dommen). Et skille mht til offentlighet går
det dog mellom saksforberedelse og hovedforhandling. Dette går igjen både i
sivil så vel som i straffeprosessen. Videre bør kand se at det ikke er noe nødvendig
sammenfall mellom åpne forhandlinger og fri referatrett.
Det går
igjen at "alle" har med offentlighet ved hovedforhandling og
referatrett. Egentlig overraskende få klarer utrykkelig å få frem at dommene
som hovedregel er offentlige.
Muntlighetsprinsippet.
Når
bevismaterialet presenteres for retten, under forhandlingene, i overveiende
muntlig form, kalles dette utslag av muntlighetsprinsippet. Skriftlige bevis,
som jo i stor utstrekning tillates, blir vanligvis lest opp i retten, således
kan man se dette som muntlig bevisføring.
Den gode
kand vil for dette siste se at i og for seg kunne man jo bare legge frem
skriftlige bevis og la retten lese selv igjennom. Men her skal man være obs på
disposisjonsprinsippet og forhandlingsprinsippet - i så fall skulle
retten kunne legge vekt på forhold som ikke særlig forhandlet om, og kanskje
ikke ønskes å påberopes.
(Hov
harselerer lift med muntlighetsprinsippet og opplesing av skriftlige bevis - men emm ser han ikke her
hele sammenhengen, og dessuten, om man legger frem et skriftlig bevis av noen størrelse,
for eks en rapport på 25 sider, er det jo ikke nødvendig lese opp det hele
dersom man egentlig ønsker å påberope seg ett avsnitt på side 20 !).
Kand bør
og se at det er forskjell i gjennomføringen av dette prinsipp i hovedfor og
saksforb. Under saksforb er hovedregelen skriftlig saksbehandling - mod
muligheter for saksforberedende møter - mens ved hoved (og anke)
forhandling er hovedregelen muntlighet.
Umiddelbarhetsprinsippet.
Alle
Parter skal fremstille sin sak og gi sine forklaringer umiddelbart for den dømmende
rett. (alternativet er middelbar bevisføring). Dette er et utgangspunkt, og særlig
i straffeprosessen kommer dette på spissen i spørsmålet om opplesning av
tidligere politiforklaringer. (Men det har også en side til kontradiksjon - muligheten til å utspørre vitnet i retten som er et viktig hensyn i
denne sammenheng).
Kand bør
se forskjellen mellom Høyesterett og de øvrige instanser mht
umiddelbarhetsprinsippet, for Høyesterett er middelbar bevisførsel den store
hovedregel.
Begensningene
som settes ved tvml § 197 - utenrettslige erklæringer - bygger på
flere av de form nevnte prinsipper. Det er ønsket om umiddelbarhet, den som har
laget erklæringen (som da ikke er tillatt fremlagt) skal forklare seg direkte
for den dømmende rett. Det er spm om kontradiksjon, avgiveren må kunne bli
stilt spørsmål slik at man kan få frem motforestillinger etc.
Muntlighetsprinsippet ved at avgiveren gir rapporten muntlig for retten, men
konsumeres på et vis av umiddelbarhetsprinsippet.
*****
Felles
for muntlighet og umiddelbarhet, er at en del kand roter litt her. Når vitner
skal avhøres muntlig for retten, er det utslag både av bevisumiddelbarhet og
muntlighetsprinsippet. Når et bevisopptak leses i retten, er det muntlighet
fremdeles, men det er middelbar bevisførsel i forhold til den dømmende rett. Når
et skriftlig dokument leses opp i retten, er dette muntlighet, og det kan også
være bevisumiddelbarhet om det er originaldokumentet som så legges på rettens
bord.
Om vi
ikke har bevisumiddelbarhet betyr ikke det at prosessen er under enhver kritikk
som enkelte tror. Tenk på at Høyesterett som hovedregel ikke har umiddelbar
bevisføring (heller ikke i sivile saker hvor det foretas bevisvurdering). Det
er bare få kand (og som regel de gode) som klarer å påpeke og drøfte dike
forhold på en skikkelig måte, og gi begrunnelsen for systemet.
Deltagelse av ikke jurister.
Her er det markert forskjell mellom sivile og straffesaker. I straffesaker er hovedregelen at legfolk, ikke jurister, deltar ved hovedforhandlingen, også ved ankebehandling ved alle bevisanker og for øvrig i de mer alvorlige straffutmålingsanker. I sivilprosessen er utgangspunktet at legfolk ikke deltar med mindre en part forlanger det. I Høyesterett deltar aldri lekfolk.
(Altså her og er det forskjell mellom Høyesterett og øvrige instanser. Sml og situasjonen i forliksrådet).
Prinsipp om bevisbedømmelse og bevisbyrderegler.
Både
straffeprosess og sivilprosess bygger på fri bevisbedømmelse- dvs. retten
står fritt med hensyn til hvilken vekt de vil legge på bevisene.
Kravene
til bevis - (det kan nok diskuteres i hvilken grad dette går inn under
emnet - i HOV er det intet om dette under hans hovedbolk om
prosessprinsipper) Men jeg tror kand kommer til å gå inn på, dette til dels
mye??? vi får se - ja mange har gått inn på dette, men egentlig uten
å overdrive fremstillingen - stort sett da.
I
alle fall vil det her være forskjell mellom sivilprosessen og straffeprosessen.
Ved
skyldspørsmålet er det tale om at man må være sikker utenfor rimelig tvil,
mens i sivilprosessen er spm om bevisovervekt, For sivilprosessen begrunnes
dette med at har man to parter, og i ren form: det er spm om den ene eller den
andre part har rett er det spm om hva som er mest bevist, dvs. ren bevisovervekt.
(49/51%)!. Noe annet ville føre til tilfeldige resultater, to som kjemper om
eiendomsretten til en ting, hvem har rett? Dette må løses etter en fri
bevisvurdering hvor spm er om hva som anses best bevist.
For
straffesaker er forholdet som kjent noe helt annet her er det snakk om å pålegge
en part et tyngende onde, straffen. Der er ikke på samme måte som i
sivile saker en motpart (selv om i en del saker kan det oppfattes slik av
publikum hvor vi har tiltalte og fornærmede "på hver sin side"). Påtalemyndigheten
er formelt en motpart, men skal ikke ha noen "personlig" interesse i
domfellelse. Så her er det strengere krav, også på grunn av ønsket om mest
mulig materielt riktige avgjørelser. Derfor sikkerhet utenfor rimelig tvil. Så
kan dette nærmere drøftes i forhold til straffutmåling hvor det antas ikke å
være et tilsvarende strengt beviskrav.
Forskjellen
eksemplifiseres i straffesaker med borgerlige rettskrav hvor tiltalte kan bli
frifunnet i straffesaken og dømt til erstatning på bakgrunn av forskjell i
beviskravene.
*****
Oppgaven
spør ikke direkte hva som skjer med en avgjørelse som gjør feil i forhold til
et prinsipp - vanligvis vil det egentlig begrunnes i feil bruk av en
bestemmelse i prosesslovgivningen, og som sådan saksbehandlingsfeil. Men noen
ganger uttaler Høyesterett nokså klart at de har bygget en avgjørelse på ett
av prinsippene, kanskje særlig ved brudd på det kontradiktoriske prinsipp.
Uten å
nevne særskilte henvisninger i Rt, så er det ikke uvanlig, når først en slik
feil gjøres, at det begrunnes direkte med henvisning til brudd på det
kontradiktoriske prinsipp. For eks at forsvarer ikke har fått uttale seg til et
prosesskrift fra påtalemyndigheten før retten traff avgjørelse i
varetektsfengslingssak. Mange kand (og det er stort sett de eneste rettsavgjørelser
som siteres) nevner saken om hovedforhandling som varte til ca 2200 om kvelder
hvoretter juryen ble sendt ut for å avgjøre skyldspørsmålet. Her ble det
opphevelse uten henvisning til spesiell bestemmelse, avgjørelsen ble forankret
i krav til forsvarlig saksbehandling. Likeledes nevnes jurysaken som ble utsatt
7 uker pga ferie. Dette sto seg.
Men den
gode kand bør si noe om følger av feil, dvs. det er sakbeh feil, og åa videre
spm om av de absolutte eller relative saksbeh feil og konsekvensen av det.
Jeg har
ikke tatt noe med fra EMK her - vi får se hvor langt kandidatene går i
sin fremstilling, men det er klart at EMK bygger på prinsippene som er listet
opp her i større eller mindre grad Men oppgaven går først og fremst på vår
prosess og hvilke prinsipper den bygger på. Men om man underbygger dette med
henvisninger til EMK og EMD avgjørelser er det ok bare det ikke overdrives. I
forbindelse med en innledning kan det nok prise å vise til prinsippet om
"fair trial' som EMK setter opp som en regel - det er jo nettopp det
våre prosessregler (bl.a.) søker å gjennomføre.
Det er
tydelig at vi er kommet inn i EMK's tidssfære. En god del kand viser til EMK og
stort sett uten å overdrive dette. Men ingen har egentlig fatt frem at vår
prosessordning bygger på disse prinsippene og var gjennomført lenge før EMK
var påtenkt ....
Karaktergrenser:
IB er som
regel det enkleste - da er det hele håpløst. Jeg ville tro at de fleste
klarer å få med seg så pass at det kan passere. Jeg har hatt meget få IB.
Laudgrensen
- her bør kand i tillegg til en noenlunde ordnet fremstilling, vise at
kand kjenner til, og har et skjønnsomt utvalg, av hovedprinsipper - at
det ikke er ensidig behandlet sivilprosess (evt. omvendt), at kand makter å
sammenligne sivil - straffeprosess og påpeke at forskjellige hensyn gjør
seg gjeldende som kan begrunne forskjellige løsninger/prinsipper.
At
kand klarer ut over en fremstilling av prinsipper og hensyn, vise ved konkrete
henvisninger til prosesslovgivningen hvordan prinsippene gir seg utslag, og at
en del regler bygger nettopp på prinsippene og at man ved disse regler søker
gjennomføre dem.
Oppgaven
sier fremstill og sammenlign - ikke fremstill, sammenlign og vurder - men kand som klarer å si noe fornuftig (om ikke for mye) av vurdering så
er det positivt. Det vil vel ofte ligge en del vurdering når man skal begrunne
reglene.
*****
Jeg tror
man må kreve en del for å få laud. Det kan ikke være nok bare å liste opp
en rekke prinsipper med div lovhenvisninger. Det sentrale må være en noenlunde
fornuftig valg av hva som skal med, og at dette fremstilles på en oversiktlig
og forståelig måte som viser at kandidaten har forstått hva det dreier seg
om. Oppgaven ber om sammenligning, da må det kreves av den laudable at han
sammenligner og i den forbindelse klarer å påvise likheter ulikheter , og at
enkelte prinsipp bare gjelder for den ene prosessform, så som anklage og
opportunitetsprinsippet (selv om der kan være likheter her og).
Jeg har ikke mottatt kommentarer til veiledningen underveis, og oppfatter det
da slik at det stort sett har "slått til" i forhold til besvarelsene.
Oppgaven: | Krav om lovhjemmel i forvaltningsretten |
1. Litteratur
Oppgavens
tema er sentralt i forvaltningsretten, og litteraturdekningen må sies å være
god. I den tilrådde litteraturen er temaet behandlet i Arvid Frihagen,
Forvaltningsrett bind 1(3. utg. 1991) kap 4 og 5. Kandidatene vil også kunne
hente relevant stoff fra andre deler av forvaltningsretten og fra andre deler av
pensum, bl a rettskildelæren. Forutsetningene for å løse oppgaven burde være
nokså like enten man har studert etter 1984‑ordningen eller etter
1997‑ordningen, selv om "pensum" i forvaltningsrett ikke er helt
likt for de to ordningene.
Erfaring
tilsier at en del kandidater leser fremstillingen til Torstein Eckhoff og Eivind
Smith (Forvaltningsrett 6. utg. 1997) i tillegg til eller i stedet for Frihagens
bøker. Hvilken litteratur den enkelte kandidat har valgt, kan selvsagt ikke ha
betydning for karaktersettingen. Forskjellene i de to nevne fremstillingene
tilsier også at det gis en viss romslighet med hensyn til hvilke spørsmål som
tas opp, avgrensningen av temaet og hvordan problemstillingene vinkles.
Mens
Arvid Frihagen kan sies å to utgangspunkt i den tradisjonelle læren om at
inngrep i borgernes rettssfære krever hjemmel i lov, er perspektivet til
Eckhoff/Smith at hjemmel i lov kreves dersom det ikke finnes andre
kompetansegrunnlag. Spørsmålet om hva som er et inngrep kommer derfor mer i
bakgrunnen. Reelt sett er det likevel ikke så stor forskjell på de to
fremstillingene. Også i Frihagens bok er drøftelsen av alternative
kompetansegrunnlag en sentral del av fremstillingen.
2.
Avgrensning av oppgaven
Oppgaven
skulle ikke volde de helt store avgrensningsproblemene. Forrige gang
legalitetsprinsippet i forvaltningsretten ble gitt som oppgave til eksamen (høsten
1996), var formuleringen "Krav til materiell kompetanse ved utøving av
forvaltningsmyndighet". Denne oppgaveordlyden førte til at enkelte
kandidater
avgrenset
oppgaven svært vidt, der store deler av forvaltningsretten ble trukket inn.
Risikoen
for dette skulle være mindre slik oppgaven er formulert nå. Oppgaveteksten
"krav om lovhjemmel i forvaltningsretten" kan oppfattes som noe
snevrere enn den nevnte teksten fra 1996, siden oppmerksomheten blir rettet
spesielt mot hjemmelen lov. Dette betyr etter min mening likevel ikke
at‑en bør legge stramme‑rammer for hva den enkelte kandidat bør
skrive om. Det viktigste må være at han eller hun viser kunnskap og forståelse
for de viktigste problemstillingene som kan reises i tilknytning til
hjemmelskravet i forvaltningsretten. Min erfaring ved den gjennomgående
sensuren er at de fleste holder seg innenfor oppgavens tema, men at det er
variasjoner i tilnærmingsmåte og vektlegging av ulike problemstillinger.
I
det følgene vil det bli gjort rede for noen sentrale problemstillinger som kan
og bør drøftes, uten at dette er ment å være uttømmende på noen måte. Jeg
vil understreke at den enkelte kandidat bør gis et visst slingringsmonn med
hensyn til hvilke tema som tas opp, og at veiledningen ikke må oppfattes som en
momentliste over hva som må være med for å oppnå et godt
eksamensresultat.
3.
Rettsgrunnlaget for lovhjemmelskravet
Kandidatene
bar kunne si noe om hjemmelen for kravet om hjemmel i lov på
forvaltningsrettens område. Det ulovfestede legalitetsprinsippet
bar være kjent for alle som har studert juss, og mange vil vel også vite
at prinsippet er fastslått som konstitusjonell sedvanerett, jf Frihagen I s 115
og 116‑17.
Også
lex superior prinsippet bør
nevnes i denne sammenhengen. Siden loven står over forvaltningsvedtak og
faktiske handlinger som forvaltningen foretar, kreves det lovhjemmel for vedtak
og handlinger som ellers ville være i strid med loven. En nærmere redegjørelse
for lex superior‑prinsippet faller likevel utenfor oppgaven, etter min
oppfatning.
Det kan
også nevnes at Grunnloven i visse tilfeller krever lovhjemmel, se §§ 50, 51,
60, 65, 96 og 99. Noen kandidater vil kanskje ha en hel del å si om § 96, men
en utredning om denne bestemmelsen bør fare til trekk dersom den ikke relateres
til oppgavens tema. God kunnskap om § 96 kan ikke erstatte manglende kunnskap i
forvaltningsrett.
4.
Reelle hensyn
Innledningsvis
kan det sies noe om hva som begrunner kravet om lovhjemmel i forvaltningsretten.
Blant annet kan det pekes på den nære sammenhengen mellom legalitetsprinsippet
og lex superior‑prinsippet på den ene side, og maktfordelingsprinsippet på
den andre. Det er likevel slik at relevansen av maktfordelingsprinsippet er
svekket innenfor et parlamentarisk system.
Ellers
bør kandidatene nevne demokratihensynet og hensyn til at borgerne skal kunne
forutse sin rettsstilling. Den gode kandidat vil kanskje også kunne stille spørsmålstegn
ved hvor sterk den demokratiske kontrollen med forvaltningen er i praksis, eller
ved i hvilken utstrekning lovhjemmelskravet bidrar.til å styrke
forutberegneligheten for den enkelte.
En
ren opplisting av hensyn bør etter min vurdering ikke gi så stor uttelling.
Det viktigste er at hensynene er forstått, og det vises gjerne best ved at
kandidatene trekker disse inn i den enkelte drøftelse senere i oppgaven.,
5.
Utgangspunktet om at inngrep krever hjemmel i lov
Tradisjonelt
har spørsmålet om når lovhjemmel kreves vært drøftet som et spørsmål om
hva som er et inngrep i borgernes rettssfære. En del typetilfelle er drøftet i
Frihagen I s 140‑47, bl a fengsling, innesperring, straffeskatt, forbud, påbud,
vilkår, autorisasjonskrav, regulering av rettigheter og plikter mellom private,
og pålegg til borgerne. Et stykke på vei er dette rent "huskestoff' som
det kanskje ikke er så lett å / skrive virkelig godt om. En forholdsvis enkel
fremstilling av disse typctilfcllene bør derfor ikke trekke ned dersom
fremstillingen ellers er god.
6.
Alternative kompetansegrunnlag
Både
Frihagen og Eckhoff/Smith legger stor vekt på spørsmålet om hvilke
kompetansegrunnlag som kan erstatte lov som hjemmel for inngrep, se Frihagen I
kap 4 punkt 42 og kap 5 punkt 5.1, 5.3. og 5.4, og Eckhoff/Smith side
237‑243 og s 245-251. En bør derfor kunne forvente at kandidatene har
med noe om dette.
På
den ene side kan man ikke kreve at alle alternative kompetansegrunnlag er med
for, å få god uttelling. På den annen side bør det ikke honoreres for en ren
opplisting av kompetansegrunnlag som den enkelte kandidat husker. Kunnskap og
forståelse må være det sentrale. Med dette mener jeg bl a evnen til å drøfte
legalitetsprinsippets gjennomslagskraft på bagrunn av hensynene bak prinsippet,
og betydningen av hvilken
type
og hvor stort inngrep det er tale om. Evne til rettskildeorientert drøftelse av
den nærmere rekkevidde av det enkelte kompetansegrunnlag bør også gi
uttelling.
Sedvanerett
En del
kandidater tar opp spørsmålet om forvaltningspraksis kan være et selvstendig
kompetansegrunnlag som en form for sedvanerett.
Kandidatene
bør ikke gå så grundig inn på dette, men de som tar spørsmålet opp bør få
frem at utgangspunktet og den store hovedregelen er at inngrep krever hjemmel i
formell lov (eventuelt i forskrift med hjemmel i formell lov). Snøryddingsdommene
i , Rt 1922 s 949 og Rt 1962 s 524 er eksempler på at regelen har unntak, se
Frihagen I s 117‑18. Disse dommene kan ikke trekkes for langt, og
kandidatene bør få fram at det
bare
er i spesielle tilfelle at sedvanerett kan aksepteres som erstatning for formell
lov.En annen sak som kan nevnes er Alta‑saken i Rt 1981 s 679, der HRKj
godtok et ferdselsforbud som politiet hadde nedlagt i forbindelse med
Alta‑aksjonen, med hjemmel i "generalfullmakten".
Et
eksempel på at forvaltningspraksis ikke strakk til er Advokatsaken i Rt 1936 s
566. Eksempelet er likevel ikke helt rent, siden den "sedvane og
praksis" ved Oslo politikammer som ble påberopt, var i strid med
straffeprosessloven av 1887. Det var mao. ikke bare legalitetsprinsippet som
gjorde seg gjeldende, men også lex superior.
Vilkårslæren i forvaltningsretten
Med
hjemmel i ulovfestede forvaltningsrettslige prinsipper kan forvaltningen i en
viss utstrekning knytte tyngende vilkår til begunstigende vedtak. Det er sikker
rett at slike vilkår ikke krever lovhjemmel, selv om vilkårene kan oppfattes
som inngrep i borgernes rettssfære, se Frihagen I s l44 og 315, og Eckhoff/Smith
s 240. En kan også se det slik at vedtakskompetansen gir rettsgrunnlaget for å
sette vilkår. Etter min oppfatning faller en nærmere utredning om vilkårslæren
utenfor oppgavens tema, men enkelte hovedlinjer kan skisseres. Det må også være
greit om en dom eller to fra vilkårslæren nevnes, f eks Rt 1961 s 297 (Glacier‑blue)
og Rt 1964 s 209 (Mimi Halvorsen).
Omgjøring
av forvaltningsvedtak
I dag er
omgjøringsreglene i forvaltningsretten for en stor del lovfestet i
forvaltningsloven § 35. Men det står likevel igjen noen regler som utviklet
seg før , forvaltningsloven ble vedtatt, dvs de "alminnelige
forvaltningsrettslige regler" som forvaltningsloven § 35 siste ledd viser
til.
Innholdet
i disse ulovfestede reglene bør ikke drøftes nærmere. Det viktigste er å få
frem at det til tross for lovhjemmelskravet har utviklet seg en kompetanse for'
forvaltningen til å gjøre inngrep i rettigheter som borgerne er gitt gjennom
forvaltningsvedtak.
Nødrett
og nødverge
Nødrett
og nødverge er å regne som sedvanebaserte kompetansegrunnlag på
forvaltningsrettens område, se Frihagen I s 119 og Eckhoff/Smith s 240.
brislingkvotedommen i Rt 1934 s 444 er regnet som et eksempel på at HR har
godtatt nødrettsbasert kompetanse. Mange kandidater henter eksempler fra
helse‑ og sosialretten. En dom
som det ofte er vist til er Rt 1993 s 1169. Denne saken gjelder
erstatning for skade ved , operasjon. På side 1 l74 er det bl a uttalt at det
er et grunnleggende krav at det må foreligge samtykke fra pasienten før
legebehandling, så fremt det ikke
foreligger nødstilstand eller andre særlige omstendigheter. Spørsmålet i
saken var knyttet til rekkevidden av pasientens samtykke og den informasjon som
var grunnlaget for samtykket. Noen kandidater nevner også Rt 1995 s 20 som
gjaldt tvangsmedisinering som en politimann foretok i forbindelse med gjennomføring
av uttransportering av en utlending med fly. Høyesterett la til grunn at en
slik handling krevde hjemmel i lov, og at nødretts‑ eller nødvergebetraktninger
ikke ga hjemmel.
Avtale
og samtykke
Et
inngrep fra forvaltningen kan i en viss utstrekning hjemles i avtale med eller
samtykke fra den som rammes av inngrepet, se Frihagen I s 133‑39 og
Eckhoff/Smith s I 249‑250.
Det
sentrale under dette punktet er å trekke opp grensene for i hvilken utstrekning
avtale og samtykke kan erstatte lov som hjemmel for inngrep. En lengre utredning
om, dette kan ikke forventes, men kandidatene bør få frem at man må skille
mellom forskjellige livsområder og mellom inngrep av ulik art og grad.
Et skille
går mellom økonomiske interesser på den ene side og inngrep i integriteten på
den annen. For eksempel vil avtale eller samtykke normalt være tilstrekkelig
hjemmel j for å avstå eiendom eller til å betale en avgift, se Frihagen I s
138‑39. Er det tale om inngrep i legeme og frihet, er utgangspunktet at
dette krever lovhjemmel. Mange kandidater bruker eksempler fra helseretten; der
samtykke i praksis er det viktigste
grunnlaget
for inngrep i den fysiske integritet. I denne sammenheng omtales gjerne Rt 1993
s 1169 som er nevnt ovenfor. Saken gjaldt erstatning for skade ved behandling.
Pasienten
hadde samtykket til fjerning av en kreftsvulst i lungen. Under operasjonen viste
det seg imidlertid at svulsten var en godartet nervesvulst, noe som gjorde
operasjonen mer risikofylt. Høyesterett kom til at samtykket ikke var
tilstrekkelig informert, men at den manglende informasjonen om muligheten
‑for nerveskade ikke utløste erstatningsansvar for den skaden som oppsto,
se nærmere Rt s 1174‑75.
Det
offentliges eierrådighet
Spørsmålet
om i hvilken utstrekning eierrådigheten er et kompetansegrunnlag som kan
erstatte lov, er drøftet i Frihagen I s 152‑159 og i Eckhoff/Smith s 248.
Utgangspunktet
er at det offentlige ikke har samme rett til å legge begrensninger på
allmennhetens handlefrihet som det privatpersoner har i kraft av eiendomsretten.
Det må likevel skilles mellom ulike typetilfelle. Mindre inngripende
reguleringer som for eksempel ordensregler på offentlige,institusjoner vil
kunne hjemles i eierrådigheten, men neppe bruk av tvang. Regulering av ferdsel
på offentlige veier, torg m.v. kunne kanskje tenkes regulert med hjemmel i
eiendomsretten, men forbud mot f eks demonstrasjoner på offentlig eiendom
krever hjemmel i lov, se Eckhoff/Smith s 248.
Organisasjons‑
og instruksjonsmyndighet
Etter
den tradisjonelle lære heter det at legalitetsprinsippet ikke gjelder på
statens eget område, se Andenæs, Statsforfatningen i Norge s 211. Dette kan
også uttrykkes slik at lovhjemmel er unødvendig så langt tiltaket kan hjemles
i forvaltningens organisasjons og instruksjonskompetanse. Eckhoff/Smith s 246
nevner som eksempel at forvaltningen kan flytte eller legge ned offentlig
kontorer eller innskrenke servicevirksomhet uten hjemmel i lov, selv om dette
kan få negative konsekvenser for privatpersoner. Et annet eksempel er at
forvaltningen, innen visse grenser, kan endre forvaltningspraksis på området
for det fine skjønnet, selv om endringene får
konsekvenser
for private, se Frihagen I s 148‑152.
Det
kan imidlertid også tenkes at konsekvensene av organisatoriske endringer er så
store at lovhjemmel er nødvendig ‑ i alle fall;der omlegningen kommer i
konflikt med lovfestede plikter pålagt det offentlige. For eksempel vil dette
spørsmålet oppstå om et sykehus legger ned akuttavdclingcn slik at
akuttpasientcr må avvises i strid med plikten til å yte øyeblikkelig hjelp
etter sykehusloven § 6.
7.
Legalitesprinsippets betydning for rettsanvendelsen ‑ klarhetskravet
Oppgavens
formulering "krav om lovhjemmel i forvaltningsretten"innbyr etter min
oppfatning til en særskilt drøftelse av hjemmelen lov ‑ med andre ord
tilsier oppgaveteksten at man ikke bare omtaler de alternative rettsgrunnlagene
og rekkevidden av disse. En vel så praktisk problemstilling er om en
eksisterende
lovhjemmel
strekker til som hjemmel for det vedtak forvaltningen ønsker å fatte, eller
det tiltak forvaltningen vil sette i verk. Dette reiser bl.a. spørsmål om hvor
klar hjemmel som kreves og hvor stor vekt lovens ordlyd har som rettskildefaktor
på området for legalitetsprinsippet. Kandidater med god innsikt i
forvaltningsrett og ikke
minst
rettskildelære, vil ha mye å hente her.
Disse
problemstillingene er ikke gitt særlig bred omtale i lærebøkene, og det bør
derfor ikke trekke så mye ned om spørsmålene ikke er berørt. På den annen
side bør de som får noe ut av dette, gis uttelling. I forelesningene i Bergen
skal det vane lagt stor vekt på spørsmålet om hva som ligger i kravet om klar
hjemmel og hvor strengt Høyesterett har stilt klarhetskravet. Dommen i Rt 1993
s 249 har vært fremhevet som den helt sentrale.
Demokratihensynet
og hensynet til forutsigbarhet tilsier at kravet om klarhet er sterkest der det
er tale om mer byrdefulle inngrep. De kandidatene som drøfter nærmere hva
dette har å si for hvilken vekt ordlyden har i forhold til andre
rettskildefaktorer, bør få god uttelling for det. Illustrasjon ved hjelp av
rettspraksis vil også kunne styrke fremstillingen ‑ i alle fall om
kandidatene kan knytte fornuftige kommentarer tildommene. Rene referater vil
normalt gi liten uttelling. Relevante dommer fra forvaltningsretten er bl a Rt
1961 s 1350 (Iversen), Rt 1975 s 391 (Råfisklov), Rt 1989 s 1026 (Starboard),
Rt 1957 s 404 (Forsyningslov), Rt 1964 s 534 (Kornforretning) og ikke minst Rt
1993 s 249 som mange kandidater viser til. Kandidatenes kunnskaper om dommer fra
forvaltningsretten synes noe begrenset. Mange nevner dommer fra strafferetten,
og det må i en viss utstrekning kunne aksepteres dersom det kommer frem at man
ikke uten videre kan sette likhetstegn mellom klarhetskravet i strafferetten og
i forvaltningsretten.
I
Iversen‑saken var det spørsmål om en tannlege utdannet i Tyskland, men
med norsktilleggseksamen og autorisasjon, kunne pålegges plikttjeneste i
Nordland i medhold av en midlertidig beordringslov. Ordlyden "bestått
eksamen her i riket eller fått utenlandsk tannlegeeksamen godkjent med samme
virkning", pekte klart nok i retning av hjemmelen var tilstrekkelig, men to
av rettens medlemmer kom likevel til at loven
ikke
gav tilstrekkelig hjemmel, dette på grunnlag av reelle hensyn og uttalelser i
forarbeidene. Rettens flertall la imidlertid avgjørende vekt på at plikten
ikke var så byrdefull, og mente at hjemmelen var tilstrekkelig.
I
rettspraksis er det ofte sagt at legalitetsprinsippet krever klar og utvetydig
hjemmel ved inngrep i private rettigheter, se Frihagen I s 126‑127 der
bl.a. dommen i Rt 1964 s 534 om Statens Kornforretning er omtalt. I denne saken
kom Høyesterett til at kraftformonopolet ikke uten klar lovhjemmel kunne stille
som vilkår som kunne fare til utsjalting av tidligere grossister.
Det rettskildemessige utgangspunktet synes altså å være at legalitetsprinsippet har stor gjennomslagskraft der det er tale om byrdefulle inngrep. Det kan likevel spørres om dette setter stramme rammer i forhold til å tolke en inngrepshjemmel utvidende, på grunnlag av andre rettskildefaktorer som feks. reelle hensyn og uttalelser i forarbeidene. I den nevnte kraftfordommen finnes det således uttalelser som kan tyde på at utfallet ikke ville blitt det samme dersom forarbeidene hadde gift klarere holdepunkter for at det skulle være adgang til å sjalte ut igangværende engrosforretninger av rasjonaliseringshensyn, se Rt 1964 s 534 på s 543‑564. .
Lovmotiv,
formålsbetraktninger og andre rcttskildefaktorer vil også på
legalitetsprinsippets område ha relevans ved tolkingen, slik at ordlyden ikke nødvendigvis
blir avgjørende. Forsyningslovdommen i‑Rt 1957 s 404, omtalt i Frihagen I
s 118, er et eksempel på at Høyesterett la avgjerende vekt på langvarig
forvaltningspraksis. Dette til tross for at forskriftshjemmelen som saken dreide
seg om, hadde en formulering som ikke syntes å dekke de forskritene om
byggevirksomhet som var gitt.
Disse
dommene er det ikke mange kandidater som nevner. Derimot er det ganske mange som
omtaler Rt 1993 s 249.
Saken i
Rt 1993 s 249 gjaldt begjæring om utskriving fra tvungen omsorg under psykisk
helsevern. Høyesterett kom til at både grunnvilkåret i phvl § 5 om alvorlig
sinnslidelse, overlastkritenet og behandlingskriteriet var til stede. Siden
overlastkriteriet var oppfylt, var det ikke nødvendig for Høyesterett å ta
stilling til om også vilkårene for tilbakeholdelse etter behandlingskriteriet
var til stede. Høyesterett gjorde likevel dette (obiter dictum). Førstevoterende
uttalte bl a at muligheten for at det ville inntre et tilbakefall eller en
forverring av pasientens tilstand ikke umiddelbart faller inn under en naturlig
forståelse av lovens uttrykk "utsikt til helbredelse eller vesentlig
bedring forspilles". Det ble også pekt på de prinsipielle betenkeligheter
forbundet med å anvende behandlingskriteriet utenfor de tilfeller som omfattes
direkte av bestemmelsens ordlyd, og at disse betenkelighetene har særlig stor
tyngde fordi det her i prinsippet er tale om en tidsubestemt administrativ
frihetsberøvelse. Høyesterett la imidlertid avgjørende vekt på at sterke
reelle hensyn talte for at behandlingskriteriet bør kunne anvendes i visse
tilfeller hvor det ved en eventuell utskrivning kan forventes en vesentlig
forverring av pasientens tilstand.
Det er høyst
varierende hvor mye kandidatene får ut av denne dommen. Mitt inntrykk så langt
er at en del kandidater ikke får så mye mer ut av dommen enn et rent referat
uten, eller med få, kommentarer. En del kandidater skriver f eks at
klarhetskravet er spesielt strengt ved inngrep i den personlige integritet, men
gir likevel en summarisk gjennomgang av dommen som ikke synes å sette så
strenge krav til klarhet. Domsreferatet blir da hengende i luften, uten nærmere
drøftelse og konklusjon. Men de som viser evne til nærmere analyse og til å
trekke generelle slutninger av dommen med hensyn til hvor strengt klarhetskravet
er, og hvor mye legalitetsprinsippet har for tolkingen av lovhjemler, bør få
god uttelling.
8.
Karaktersettingen
Oppgavens
tema ligger i kjernen av forvaltningsretten, noe som i utgangspunktet tilsier at
det bør stilles krav om både god kunnskap og forståelse. Oppgavens ordlyd
burde ikke være til å misforstå, i alle fall ikke når det gjelder kjernen i
det som bør behandles. De fleste vil holder seg da også noenlunde til det som
oppgaven spør etter. De som mot formodning har misforstått oppgaven og skriver
om andre tema, kan ikke oppnå ståkarakter. Men ellers må det gis rom for
forskjellige valg av tema, avgrensinger og vinklinger på oppgaven, uten at
kandidatens valg får negative konsekvenser for vurderingen. Det er f eks stor
forskjell på hvor stor vekt den enkelte kandidat legger på klarhetskravet i
forhold til problemstillingene knyttet alternative kompetansegrunnlag. Noen
skriver stort sett bare om alternative grunnlag, mens andre legger hovedvekten på
klarhetskravet.
For å
oppnå ståkarakter bør det som utgangspunkt være tilstrekkelig.at kandidatene
viser at de har forstått hva legalitetsprinsippet på forvaltningsrettens område
er, og at de kan si noe fornuftig om når det er et krav om lovhjemmel. I det
minste bør noen av de alternative kompetansegrunnlagene nevnes, men det bør
ikke stilles alt for store krav om kunnskaper om rekkevidden av det enkelte
kompetansegrunnlag. På grensen stryk/stå bør det normalt ikke ha avgjørende
betydning om kandidatene har skrevet noe om hva legalitetsprinsippet har å bety
for tolkningen av kompetanselover ‑ i alle fall ikke dersom besvarelsen
ellers‑kan passere. Enkelte kandidater viser at de har forstått lite av
hva legalitetsprinsippet innebærer, og avgrenser seg f eks til en ren
gjennomgang av forskjellige inngrepshjemler som de finner i lovsamlingen. Disse
kan normalt ikke oppnå ståkarakter.
For å oppnå laud må en her som ellers dokumentere kunnskap og forståelse på et godt nivå. Kandidatene må kjenne til de sentrale hensynene, og bør i en viss utstrekning trekke disse inn i drøftelsen av de enkeltspørsmål som tas opp. Ellers bør det på grensen haud/laud legges vekt på evnen til å drøfte noenlunde nyansert ved hjelp av rettskildene. For eksempel bør ikke gjennomgangen av‑de alternative kompetansegrunnlagene være for summarisk For å oppnå laud bør en også kunne si noe fornuftig om hva legalitetsprinsippet har for rettsanvendelsen, men min oppfatning er at en ikke kan stille noe krav om at dette er med for å oppnå laud dersom fremstillingen ellers holder godt nivå. På den annen side kan en god drøftelse av klarhetskravet kvalifisere til laud, selv om andre problemstillinger knyttet til legalitetsprinsippet er mer sparsommelig behandlet. En må etter min oppfatning først og fremst danne seg et helhetsinntrykk av den enkelte kandidats kunnskaps og forståelsesnivå, langt på vei uavhengig av den enkeltes avgrensing av oppgaven.
De virkelig gode kandidatene burde ha gode muligheter for å skille seg ut, selv om oppgaven er sentral. Oppgaven gir muligheter for å dokumentere særlige kunnskaper og god forståelse for så vel forvaltningsrett som rettskildelære. De som viser særlig god forståelse og evne til å drøfte rettskildemessig, bør fa god uttelling for det.
Sist oppdatert 10. juni 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |