UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Oppgaven: |
Betinget dom |
(For emnet kreves grundig kjennskap og bedømmelsen må bli deretter. Det sies om læringskrav utrykkelig at "Det kreves grundig kjennskap til prinsippene for straffeutmåling og læren om betinget dom.")
Det gjøres nå i den endelige sensorveiledning særskilt oppmerksom på at ifl brev fra juridisk fakultet skal det ved sensuren legges til grunn kravet "kjennskap til " og ikke "grundig kjennskap". Begrunnelsen for dette er nærmere gitt i fakultetets brev datert 1. desember. Denne sensorveiledning, i foreløpig form var skrevet ut fra de opplysninger som var blitt tilsendt (dvs. med krav "grundig kjennskap til"). Veiledningen er nå modifisert slik at den gir uttrykk for kravet "Kjennskap til" ved sensuren.
Det har vist seg tidligere at strafferettsoppgaver som går inn på utmålingsdelen
av straff, dvs. mer eller mindre alt som ikke går på betingelsene for straff,
synes av mange kandidater å bli "oversett", evt. "puffet",
men for de fleste egentlig ikke tatt så nøye. Det kan synes som om mange nok
leser igjennom pensumlitteraturen, særlig første gang man tar for seg læreboken
(bøkene), for eks man leser Andenæs fra perm til perm en gang, for så videre
i studiet å konsentrere seg om vilkårene for straff. Dette fører naturligvis
til et noe, overflatisk, og dels fragmentarisk kjennskap til straffutmåling.
Dette har nok slått til i en ikke ubetydelig grad denne gang også...
Innledningsvis kan det vel sies at det ikke er
helt enkelt å avgjøre når det skal gis betinget straff, (helt eller delvis).
Andenæs er inne på at også fra Høyesterett er det ikke alltid en like klar
linje her. Det blir da naturlig nok kanskje ikke godt for kandidatene å
fremstille emnet og å peke på når man skal velge det ene eller andre. Men
hovedlinjene skulle nok være relativt klare. Generelt kan man si mht oppgaven,
at den historiske bakgrunn for betinget dom, henger nøye sammen med også de
hensyn som i dag styrer valget av betinget dom. Det vil derfor være viktig for
den gode kandidat å få frem hensynene bak instituttet, for nettopp dette er
også styrende for valget av om det skal gis betinget dom. Dette må bli
sentralt i besvarelsene.
Kand bør få frem - at betinget dom kan deles i to grupper:
domsutsettelse og eksekusjonsutsettelse. Det første gjelder hvor vilkårene for
straff avgjøres å være til stede, men man fastsetter ingen straff, dvs. det
blir ingen straffutmåling. Et lokalt eksempel var Bergen byretts avgjørelse i
den såkalte VIP saken hvor dette ble gjort.
Den andre gruppen er da eksekusjonsutsettelse, dvs. hvor det fastsettes, dvs.
utmåles en straff - men denne gjøres betinget. Dvs. at ubetinget straff gjøres
betinget slik at det f.eks. ikke skal sones om betingelsene overholdes. For å
bruke det forrige eksempelet, da VIP saken for straffutmålingens del ble overprøvd
i Høyesterett, ble hele straffen (3 år 6 mnd) gjort betinget. En undergruppe
av eksekusjonsutsettelse er den delvis betingete dom, dvs. straffen gjøres dels
ubetinget, dels betinget. For å nytte VIP saken, i lagmannsretten ble straffen
gjort delvis betinget i det av 3,5 år ble 3 år gjort betinget og 6 mnd
ubetinget.
Kand bør videre få frem hva som ligger i selve
"betinget" dvs. det stilles betingelser, om den domfelte oppfyller
disse så slipper han å sone/betale bot. Utg. p. som gjelder som hovedvilkår
er at det ikke begås nye straffbare handlinger innen et viss tidsrom. I tillegg
kan det stilles særlige vilkår, det fremgår nærmere av loven (og jeg kommer
tilbake til litt om det).
Det som er det vanskelige (ikke bare for kandidatene) er å avgjøre når det skal gis betinget dom.
Dette blir "kjernen" i oppgaven - men ikke slik at om man bare får
med seg dette så er det tilfredsstillende. Dette henger som nevnt nøye sammen
med den historiske bakgrunn og hensynene bak instituttet. Hvor kand plasserer
dette i fremstillingen (historikk/hensyn) kan nok forventes variere - det
vanskelige er å unngå dobbelbehandling - dvs. man tar for seg hensynene to
ganger, en gang i en historisk innledning og så senere under hensyn bak valget
av betinget/ubetinget.
Kand må få frem at betinget i formen eksekusjonsutsettelse
gjelder både fengselstraff og bøter. Samfunnstjeneste er ikke betinget dom.
Det er riktignok først og fremst et alternativ til ubetinget fengselstraff -
men det er en egen straffart, og i en del tilfeller har det kommet i stedet for
hvor man kanskje ellers ville gitt betinget -selv om det opprinnelig neppe var
meningen. Det som derimot den opplyste kandidat vet, er at da man begynte å
"eksperimentere"/forsøke med samfunnstjeneste, brukte man reglene for
betinget dom, dvs. kompetansen til å stille vilkår for betinget, som
hjemmelsgrunnlag for samfunnstjeneste. Nå er det som kjent gitt utrykkelig
hjemmel for samfunnstjeneste i straffeloven.
Omtrent ingen kandidater kommer inn på samfunnstjeneste, og
jeg har ikke sett noen som nevner historikken bak samfunnstjeneste og forholdet
til betinget dom som hjemmel.
Dette gir anledning til å nevne at i oppgaven Betinget dom,
skal det ikke gis en inngående analyse/beskrivelse av straffartene, herunder
skal det ikke gås inn på vilkårene for f. eks samfunnstjeneste. Det vil være
feil e.m.m.
Omtrent alle nevner at betinget dom kan kun gis for
fengselstraff og bøter, men overraskende få får frem presist at dette gjelder
eksekusjonsutsettelse, mens ved domsutsettelse tas intet valg av straffart, og
om det senere skulle bli aktuelt å utmåle straff, vil domstolene da stå fritt
om det gis ubetinget.
Tilbake til når det skal gis betinget dom.
Andenæs, Alminnelig strafferett 4 utgave (1997) kap 43
"Betinget dom" (side 425 - 441) dekker omtrentlig hele oppgaven.
Jeg finner det ikke nødvendig å gå i detaljer om fremstillingen, men "siterer" de små "avsnitts/marg-oppsummeringer" som Andenæs nytter:
*****
*****
Jeg kommenterer ikke hver enkel post, men nevner at man skal ikke forvente "full dekning" fra kandidatene - området er omfattende og det må aksepteres et skjønnsomt valg, hvor viktige deler behandles, mens annet tas noe lettere på, evt. velges bort.
*****
Jeg tar med - siden det er også pensumslitteratur på linje med Andnenæs, kap 15 hos Mæland: Innføring i alminnelig strafferett, 2. utg. 1999 (Mitt sitat fra 1. utg. - jeg forutsetter at kapitelnummereringen er uforandret):
*****
(oppgavemessig er vel Mælands inndeling nær det vi kan forvente av kandidatene). .
Tanken bak betinget dom var først og fremst unge lovbrytere ved de mindre
alvorlige forgåelsene hvor man ville unngå fengselssosialiseringen og den
uheldige virkning dette kunne få for tilbakefall etc. Dette gjaldt først og
fremst da for førstegangsforbryterne. De skulle få en sjanse. Med tiden er nok
dette betydelig utvidet, om tanken opprinnelig var slik begrenset. Men fremdeles
gjelder at førstegangsforbryterne, særlig de unge, nesten alltid ved mindre
alvorlige forbrytelser gis betinget hvor det ellers ville vært naturlig å gi
ubetinget fengselstraff. Kand bør for øvrig vite (og få frem) at den mest
alminnelige reaksjon mot unge førstegangsovertredere nok er bot ved straffbare
handlinger av mindre alvorlig art, enten ved forelegg eller ved dom. Bøter er
det i praksis uvanlig å gjøre betinget.
Overraskende få kand ser at det er bot som er det vanlige
ved førstegangskrim av mindre alvorlig art begått av unge personer. Nesten
alle slår bare fast. i den grad de kommer inn på dette at det er betinget
fengsel…
Dog viser rettspraksis mange eks på at også vaneforbrytere
kan få betinget, det er ofte mer konkret vurdert ut fra domfeltes personlige
situasjon, evt. hans families situasjon, under fellesbetegnelsen
rehabiliteringsfase.
Kand bør vise ved eksempler hvor man ikke gir betinget, selv
om det er første gang og domfelte er ung: Det klareste eksempel er vel drap
hvor det så vidt jeg vet omtrentlig uten unntak utmåles ubetinget, et "
berømt" unntak - som flere kand har fått med seg - er
"medlidenhetsdrap" hvor vi har et nylig eksempel fra Oslo hvor
betinget ble gitt, bla. på grunn av legens høye alder. (Så vidt jeg vet er
denne avgjørelse ennå ikke overprøvd av Høyesterett). Et annet eksempel er
promillekjøring med promille over 1,5. Men det forholdet, som ved en del andre
straffebud at loven selv setter i straffebudet, eller i tilknyttet straffebud
opp en minstetid av fengsel, er ikke det avgjørende. Kand bør få frem at
betinget kan gis også hvor straffebudet setter minstetid av for eks 1 år
fengsel. Men det finnes nok av unntak fra at det selv ved grove overtredelser
blir benyttet betinget (helt eller delvis). Høyesterett har godtatt dette i
tilfeller med kombinasjonen høy alder og lang tid fra forgåelse til tiltale er
tatt ut (dvs. hvor man nærmer seg foreldelsefristene).
Ett område hvor Høyesterett har gitt betinget, selv om utg
punktet klart skulle være ubetinget, er hvor det går meget lang tid til
domfellelse. Det var tilfelle i VIP saken nevnt ovenfor. Det var den lange tid
alene som gjorde utslaget for Høyesterett. Andenæs på s. 430 nevner en del
eksempler fra "varierte" forgåelser hvor betinget har vært gitt.
Et spm som kan diskuteres er om selve utmålingen skal settes
som om det var en ubetinget dom, eller om det skal gis et "påslag" i
den betingede dom. Dette er litt omstridt, Andenæs er inne på denne diskusjon
og hva som taler for det ene eller andre valg. (Andenæs s. 433). I praksis kan
det nok forekomme at det fra tid til annen utmåles noe lengre tid ved
betinget enn om ubetinget skulle vært gitt, men det kan nevnes at i den nevnte
VIP dom, var Høyesterett enig i at dommen burde vært 3,5 år og gjorde ingen
endring i den når den ble gjort helt ut betinget.
Om samfunnstjeneste nevnes, bør det komme frem at denne straffart normalt
gis i stedet for ubetinget fengsel og kun helt unntaksvis i stedet for betinget
fengsel.
Kand bør også to opp vilkårene som kan stilles - jeg tror at kanskje de
svake kandidater kommer til å ta med en del her (forholdsmessig) pga man her
har litt lovtekst - det blir jo lett et halmstrå for den kunnskapssvake. (Andenæs
s. 434-437)
Dette har slått til og det blir ofte uforholdsmessig mye om vilkårene og
detaljdrøftelser her.
Videre bør av spørsmålene som reiser seg når vilkår brytes, dvs.
hva som skjer når man bryter vilkårene, evt. om det kommer opp nye saker etter
den første betingete dom, om man forgår seg på nytt i prøvetiden fra den første
og de utmålingsmessige problemer man her kan komme opp i. (Andenæs s. 438-441). Jeg tror nok, selv om dette kan være interessante problemstillinger for både
dommere og strafferettsjuristene, vi ikke skal forvente for mye her (og vi skal
vel heller ikke stille for store krav på dette området). Noen og enhver kan trå
feil her. Men man bør forvente at de gode kandidatene sier noe om noen av disse
problemstillingene. I alle fall bør man få frem utgangspunktene om man bryter
vilkårene. Her bør det sondres ettersom det er snakk om ny forbrytelse eller
at vilkårene under § 53 nr 2-5 brytes (for eks alkoholforbud etc)
Og så skal det jo ikke glemmes at man bør få frem hva som skjer om man
oppfyller vilkårene som er satt, og prøvetiden er gått ut.
En liten ting, vær obs på at 120 dagers regelen er
opphevet (i 1993) mho
deldom betinget/ubetinget. (Røstad har i "Innkast i straffefeltet" en
fremstilling av Betinget dom - som er Støttelitteratur - her fremstilles særlig
den historiske utvikling av instituttet men 120 dagers regelen som omtales vår
på den tid ikke opphevet). Andenæs er for øvrig à jour her, se side 432 petit
avsnittet. Det kan vel nevnes at av de besv jeg har vært igjennom har ingen
nevnt den gamle 120 dagers regelen.
Det som går igjen hos en del kandidater er, som for så vidt
jeg har vært
inne på ovenfor, at man har heller dårlige kunnskaper om både hensyn bak bet.
dom og når bet. dom bør/ikke bør nyttes. Kandidatene kompenserer i stor grad ved å trekke frem alminnelige straffutmålingsmomenter,
dvs. i realiteten en vurdering om man bør gi kort eller lang (fengsels)straff,
også hvor det bør gis kort sies det at her kan gis betinget, mens hvor det bør
være en lengre fengselstraff så bør det gis ubetinget. I denne forbindelse
kommer man mer eller mindre tilfeldig til å nevne for eks at alder har
betydning, tiden fra forgåelsen, evt. fra tiltale til pådømmelse, handlingens
grovhet, skyldgrad osv osv. Poenget med oppgaven er jo å få frem det spesielle
som begrunner betinget dom, ikke hvilke individuelle momenter, evt. allmennpreventive
momenter som taler for en streng eller mild straff i sin
alminnelighet.
Mange av de "svake" kand i den foran nevnte betydning, tar det ofte
igjen ved en nitidig gjennomgang av lovteksten særlig i strl g 53. Man kan jo
lese en del ut av lovteksten, men blott å fortolke de enkelte uttrykk etc. gir
ikke så mye uttelling. Dessuten blir hele besvarelsen lett ubalansert på denne
måte.
Den laudable kandidat får med seg hovedlinjene i det opplegg som er skissert
ovenfor. Får klart frem de to former for betinget, med undergruppering. Særlig
må den laudable kand få frem hensyn, helst også noe om den historiske
bakgrunn (selv om dette ikke er rettshistoriefag). Videre må kjernen være godt
behandlet - dvs. når skal det gis betinget. Noe bør med om vilkår som kan
stilles - og kand må få med brudd på vilkårene og nevne typesituasjoner her.
Selv om heller ikke den laudable trenger emm noen inngående analyse av vilkårsparagrafene
§ 52-53-54-54a. (Dersom en først begynner å gå detaljert til verks på særlig
§ 53-54 så risikerer han lett å komme i tidsnød, eller "glemme"
helt det som emm er hovedspørsmålet, hva er betinget dom og når skal den gis.
Den haudable klarer ikke hva den laudable bør få frem, jf ovenfor, og den
som ikke består er kand som ikke får frem hva betinget dom er, evt. ikke makter
å si noe fornuftig om når man skal/bør gi betinget - som nok finner § 52-54a
og så bare tar for seg dette og bokstavfortolker evt skriver om disse
paragrafer. Det siste kan ikke være tilstrekkelig, i alle fall uten at hensyn
vektlegges (som viser en viss forståelse for instituttet betinget dom).
Selv om kravet er kjennskap til så er det betinget dom meget sentralt innen
det praktiske rettsliv mht straffutmåling. Kand som synes ikke å ha noe
bakgrunnskunnskaper ut over hva som kan leses rett ut av § 52 - 54a bør være i
faresonen.
Oppgaven: |
Den materielle rettskrafts objektive grenser i sivile saker. |
1. |
Innledning |
Reglene om rettskraft er ikke uttrykkelig nevnt i læringskravene for faget "Rettargang" men må gå inn under det strekpunkt som stiller krav om "grundig kjennskap til domstolenes avgjørelser". I den litteratur som er oppført som hovedlitteratur, dekkes emnet for oppgaven av kapittel 22 og 23 i Jo Hov: Rettergang i sivile saker, 2. utg. (1994). I Jens Edvin A. Skoghøy: Tvistemål (1998) - som er oppført som støttelitteratur - er emnet behandlet i kapittel 17 (pkt. 17.1-17.5). Av annen litteratur kan nevnes Tore Schei: Tvistemålsloven med kommentarer, Bind I, 2. utgave (1998), side 517 ff.
Samlet sett må litteraturdekningen for oppgaven sies å være god.
2. | Disponering. Hva som bør være med i oppgaven |
Etter min mening faller det naturlig ved besvarelsen av oppgaven først å angi hva som er oppgavens tema, se pkt. 3 nedenfor.
Hoveddelen av besvarelsen må vies de objektive grenser for den materielle
rettskraft. Etter min mening er det imidlertid naturlig som bakgrunn for drøftelsen
av den materielle rettskrafts objektive grenser å ta med et punkt om
hovedsynspunkter på hva som er rettskraftig avgjort, den rettspolitiske
begrunnelse for reglene om rettskraft, og hvilke avgjørelser som har materielle
rettskraftvirkninger, se pkt. 4 nedenfor. Kandidatene bør her blant annet få
frem at det som er rettskraftig avgjort, er rettsstillingen mellom partene på
det tidspunkt saken blir tatt opp til doms. Men siden oppgaven fokuserer på
grensene for den materielle rettskraft, bør imidlertid dette
"bakgrunnspunktet" ikke bli for stort.
Som nevnt må hoveddelen av besvarelsen bestå av en drøftelse
av de objektive grenser for den materielle rettskraft. Ved drøftelsen av dette
spørsmålet må det trekkes et grunnleggende skille mellom tilfeller hvor det
er spørsmål om å gå til ny sak på grunnlag av faktiske omstendigheter og
rettsregler som forelå da saken ble tatt opp til doms (pkt. 5 nedenfor), og
tilfeller hvor det er spørsmål om å gå til sak på grunnlag av faktiske
omstendigheter som inntrer, eller rettsregler som er trådt i kraft, etter at
den første saken ble tatt opp til doms (pkt. 6 nedenfor).
Til slutt skal jeg komme med noen avsluttende synspunkter på
bedømmelsen av besvarelsene (pkt. 7 nedenfor).
3. | Tema for oppgaven |
Det er vanlig å skille mellom formell og materiell rettskraft. Med
"formell rettskraft" menes at avgjørelsen ikke lenger kan angripes
med ordinære rettsmidler. Dette innebærer at den aktuelle sak er avsluttet og
punktum for saken satt. Med "materiell rettskraft" siktes til hvilken
betydning avgjørelsen har for en senere sak.
Den materielle rettskraft ytrer seg på to måter. For det første
på den måte at ny sak om samme forhold skal avvises, se tvml. § 163 første
ledd. Dette kalles den materielle rettskrafts negative funksjon ("avvisningsfunksjonen").
For det andre kommer den materielle rettskraft til uttrykk på den måte at
dersom et forhold som er rettskraftig avgjort, skulle ha betydning for avgjørelsen
av saker som senere blir reist, skal dommen legges uprøvd til grunn. Etter at
dommen er rettskraftig, blir det rettsforhold som er avgjort, fastsatt av
dommen; man kan ikke lenger gå til det "bakenforliggende"
rettsforhold. Denne funksjonen kalles den materielle rettskrafts positive
funksjon ("prejudisialfunksjonen"). I Tvistemål side 752 har jeg
gitt en oversikt over i hvilke situasjoner den positive funksjonen får
betydning. Stikkordsmessig kan disse situasjonene angis slik:
- Tilfeller hvor det forhold som er rettskraftig avgjort, har prejudisiell betydning i en ny sak
- Tilfeller hvor det er uklart hva som er avgjort, og dommen må tolkes
- I tilfeller hvor det blir anlagt ny sak på grunnlag av etterfølgende omstendigheter, er den dom som er avsagt i den første saken, avgjørende for hvordan rettsstillingen var på det tidspunkt denne ble tatt opp til doms
- Ved gjennomføring av tvangsfullbyrdelse kan det mot et krav som er rettskraftig avgjort, som hovedregel bare gjøres innvendinger som er oppstått etter at saken ble tatt opp til doms.
Mens den negative funksjon er uttrykkelig lovfestet (tvml. § 163 første
ledd), er den positive funksjonen ikke kommet eksplisitt til uttrykk i noen
lovbestemmelse. Den positive funksjonen er imidlertid en naturlig følge av den
negative funksjonen, og er også forutsatt i flere lovbestemmelser - blant annet
i tvml. § 162 første ledd og i tvfl. § 4-2.
Det denne oppgaven spør etter, er den materielle rettskrafts
objektive grenser. Uttrykket "objektiv" brukes her som
motsetning til "subjektiv". Mens det med rettskraftens
"subjektive" grenser menes hvem en dom er bindende for, siktes
det med rettskraftens "objektive" grenser til hva som er
rettskraftig avgjort.
4. | Noen hovedsynspunkter på materiell rettskraft |
Som nevnt i pkt. 2 ovenfor, synes jeg det er naturlig som en bakgrunn for det
som er oppgavens egentlige tema, å komme med noen hovedsynspunkter på reglene
om materiell rettskraft. Denne del av besvarelsen bør imidlertid ikke gjøres så
omfattende at den går på bekostning av det som er oppgavens egentlige tema.
Det som er rettskraftig avgjort, er rettsstillingen på det
tidspunkt saken ble tatt opp til doms.
Hvilke rettsavgjørelser som har rettskraftvirkninger, er noe
omtvistet. Etter min mening kan den materielle rettskraft bare omfatte materielle
rettsavgjørelser. Tvml. § 163 første ledd omtaler bare dommer. I samme
stilling som dommer kommer realitetskjennelser og kjennelser som avgjør
materielle bikrav. Det er alminnelig enighet om at prosessledende avgjørelser
ikke har materielle rettskraftvirkninger, men at de, dersom det ikke finnes særlig
hjemmel for annet, bare har virkning for vedkommende instans, jf. Tvistemål
side 758-759. Derimot er det uenighet om hvorvidt avvisningskjennelser har
materielle rettskraftvirkninger, se nærmere Tvistemål side 759. Den
alminnelige oppfatning har vært at dersom det ikke er særlig hjemmel for
annet, har avvisningskjennelser rettskraftvirkninger, men at denne er begrenset
til å gjelde den avvisningsgrunn avvisningskjennelsen bygger på. Etter min
oppfatning kan avvisningskjennelser ikke tillegges rettskraftvirkninger i det
hele tatt. I tilfeller hvor en sak blir avvist fordi domstolen ikke anser seg
saklig, stedlig eller funksjonelt kompetent, er kjennelsen bindende for andre
domstoler av samme eller lavere orden, men dette er ikke et resultat av
rettskraft, se dstl. § 35.
I tillegg til dommer har også enkelte andre avgjørelser
materielle rettskraftvirkninger. Dette gjelder blant annet rettsforlik, se tvml.
§ 286 første ledd, jf. § 99.
Den rettspolitiske begrunnelse for rettskraftreglene er blant
annet behandlet av Hov side 478 ff. og i Tvistemål side 755 ff. Disse kan
stikkordsmessig angis slik:
- Det behov partene har for å legge saken bak seg og innrette seg i tillit til dommen
- Forhindre unødige prosesser
- Stimulere til fullstendig prosedyre.
Ved avgjørelsen av hvor langt rettskraftvirkningen skal trekkes, vil de
hensyn som begrunner rettskraftreglene, stå sentralt. Dette gjelder blant annet
hensynet til å stimulere til fullstendig prosedyre.
De motargumenter som kan anføres mot materielle rettskraft,
kan langt på veg nøytraliseres gjennom regler om gjenopptakelse.
5. | Adgangen til å gå til ny sak på grunnlag av faktiske omstendigheter og rettsregler som forelå da saken ble tatt opp til doms. |
I tilfeller hvor det faktiske grunnlag for det krav eller rettsforhold som
blir gjort gjeldende i et nytt søksmål, var inntrådt, og de rettsregler som
danner grunnlag for dette, var trådt i kraft da den første saken ble tatt opp
til doms, vil det avgjørende for adgangen til ny prøvelse være om kravet
eller rettsforholdet kan sies å være det samme som ble avgjort i den første
saken. Avgjørende er om kravene eller rettsforholdene fra et rettslig synspunkt
kan sies å være identiske.
Kandidatene må her få frem at rettskraftvirkningen for
det første bare omfatter krav eller rettsforhold som var søksmålsgjenstand
i den første saken, ikke spørsmål som retten bare prejudisielt har tatt
stilling til.
For det andre er det en forutsetning for
rettskraft, at retten har tatt stilling til kravet, og etter vanlig oppfatning må
det også fremgå av konklusjonen hvordan retten har løst dette, for at avgjørelsen
kan sies å ha materiell rettskraft, se nærmere Tvistemål side 780 ff.
Når man skal ta stilling til hva som er rettskraftig
avgjort, må det tas utgangspunkt i domskonklusjonen. Denne må
imidlertid tolkes på bakgrunn av rettens premisser, de påstander partene har
nedlagt, og partenes prosedyrer, se blant annet Rt. 1991 side 43 (Taco) og Rt.
1996 side 1480 (Reksten). Ved tolkingen må det legges til grunn et objektivt
tolkingsprinsipp.
Hvorvidt det er adgang til å gå til ny sak om et mindre
omfattende krav, avhenger av hvordan den første saken var lagt opp, se f.eks.
Rt. 1972 side 1017 (frifinnelse for et ubetinget forbud mot utslipp var ikke til
hinder om ny sak med en subsidiær og mindre vidtgående løsning) og Rt. 1978
side 1564 (frifinnelse for en bestemt grensepåstand i en grensegangssak vil som
utgangspunkt ikke være til hinder for en ny sak med en mindre vidtgående
grensepåstand) Avgjørende må her være om den første saken har vært lagt
opp slik at også mulige subsidiære og mindre vidtgående løsninger har vært
behandlet og vurdert.
I prosessteorien har det vært livlig diskutert hvorvidt det
i tilfeller hvor den første saken bare gjaldt en del av et krav eller
rettsforhold, senere er adgang til å gå til ny sak om et mer omfattende
krav, se Tvistemål side 784 ff. Dette spørsmålet er vanskelig. Det
gjelder her å holde tungen rett i munnen, og de som klarer å få noe fornuftig
ut av dette, må honoreres for det. Det som etter min mening må være
konklusjonen her, er:
- Dersom gjenstanden for den første del av saken var en ikke individualiserbar del av et krav, må en dom som ikke eller bare delvis tar kravet til følge, ha rettskraftvirkning for hele kravet. Blir kravet fullt ut tatt til følge, kan dommen derimot bare ha rettskraftvirkning for den del av kravet som ble pådømt.
- I tilfeller hvor gjenstanden for den første saken var en individualiserbar del av et krav, kan dommen ikke ha rettskraftvirkning for ante deler avkravet uten hensyn til i hvilken retning avgjørelsen gikk.
Dersom et motkrav ikke bare er gjort gjeldende som motregningsinnsigelse mot
hovedkravet, men gjort gjeldende i motsøksmål, vil rettskraftvirkningene av
avgjørelsen av hovedkravet og avgjørelsen av motkravet måtte bedømmes hver
for seg. Men hvis motkravet bare er gjort gjeldende som motregningsinnsigelse
vil motkravet bare bli rettskraftig avgjort dersom motregningsinnsigelsen blir
tatt til følge, og bare for det beløp som blir benyttet til motregning, se
tvml. § 163 annet ledd.
En viktig del av besvarelsen er å gjøre rede for hvilke
kriterier som er avgjørende for når man har med samme og når man har med et
annet kravet eller rettsforhold å gjøre ("identitetskriteriene").
Disse spørsmålene behandles av Hov side 494 ff. og i Tvistemål side 792 ff.
Det som kan sies om dette, er at spørsmålet er avhengig av en totalvurdering
av flere momenter. Sentralt i vurderingen står:
- Om de rettsfølger som gjøres gjeldende, er kvalitativt ulike
- Om det er noen vesensforskjeller mellom de betingelser som må foreligge for at rettsfølgene skal inntre.
- Om de interesser som rettsreglene tar sikte på å beskytte, i det vesentlige er de samme
- Om de forhold det er tale om, tradisjonelt har vært betraktet som samme eller forskjellige rettsforhold ("tradisjon" og "magefølelse").
Av andre problemstillinger som kan tas opp, er forholdet mellom hovedkrav og
aksessoriske krav og spørsmålet om i hvilken utstrekning det krav eller
rettsforhold som ligger til grunn for en fullbyrdelsesdom, er rettskraftig
avgjort ved dommen. Disse spørsmålene blir behandlet i Tvistemål på
henholdsvis side 787 og side 789 ff. og av Hov på henholdsvis side 492 og side
487 ff. Etter min mening er disse spørsmålene så vidt spesielle at det ikke
kan forventes at kandidatene går inn på dem. Men for det tilfelle at noen
kandidater går inn på disse spørsmålene, skal jeg kort gjøre rede for
hvordan rettsstillingen er.
Når det gjelder forholdet mellom hovedkrav og
aksessoriske krav, kommer det an på hvilket krav som var søksmålsgjenstand
i den første saken.
Dersom gjenstanden for det første søksmålet var
hovedkravet, og retten her kom til at hovedkravet består, er det ikke noe i
vegen for at det senere kan reises søksmål om et aksessorisk krav, feks.
renter. Ved avgjørelsen av det aksessoriske kravet må retten i slike tilfeller
legge til grunn at hovedkravet består. Gikk avgjørelsen derimot ut på at
hovedkravet ikke bestod, må søksmål om aksessoriske krav avvises.
Hvis søksmålsgjenstanden i den første saken var det
aksessoriske kravet, vil avgjørelsen av dette være uten rettskraftvirkninger
for hovedkravet uten hensyn til i hvilken retning avgjørelsen går.
Spørsmålet om i hvilken utstrekning det krav eller
rettsforhold som ligger til grunn for en fullbyrdelsesdom, er rettskraftig
avgjort ved dommen, har jeg og Hov ulike syn på.
Hov mener at det bakenforliggende rettsforhold må anses som
et prejudisielt rettsforhold i den første saken, og derfor ikke er rettskraftig
avgjort, se Hov side 487 ff. Han får støtte fra Tore Schei, se Schei I side
523. Etter min mening kan fullbyrdelsesplikten ikke anses som noe eget krav, men
må anses som en del av det rettsforhold som danner det umiddelbare grunnlag for
fullbyrdelsesforpliktelsen, se Tvistemål side 790 ff. Dette innebærer at også
det bakenforliggende rettsforhold må anses rettskraftig avgjort.
6. | Adgangen til å gå til ny sak på grunnlag av faktiske omstendigheter som inntrer, eller rettsregler som er trådt i kraft, etter at den første saken ble tatt opp til doms. |
Siden det er rettsstillingen på det tidspunkt saken blir tatt opp til doms,
som blir rettskraftig avgjort, er rettskraftvirkningene ikke til hinder for ny
sak på grunnlag av faktiske omstendigheter som senere er inntrådt ("facta
supervenientes"). Det samme gjelder dersom det etter at den første saken
ble tatt opp til doms, blir satt i kraft nye rettsregler som får virkning for
det krav eller rettsforhold som var søksmålsgjenstand i saken, se Tvistemål
side 804, jf. side 810 f Både i teori og praksis har oppmerksomheten i første
rekke vært konsentrert om ny sak på grunnlag av nye faktiske omstendigheter.
Det kan derfor ikke forventes at kandidatene går inn på spørsmålet om ny sak
på grunnlag av ny lovgivning.
Skal nye faktiske omstendigheter gi grunnlag for ny prøvelse,
må det være tale om nye rettsfakta, og disse må objektivt sett være
inntrådt etter dommen, se Tvistemål side 806. Nye bevisfakta kan danne
grunnlag for gjenopptakelse, men ikke for ny sak.
Jo Hov legger til grunn at det avgjørende burde være om parten hadde noen praktisk mulighet til å gjøre de rettsfakta det er tale om, gjeldende i den verserende saken, se Hov side 507, jf. side 606 note 10. Etter min mening er denne løsningen ikke anbefalelsesverdig, og den kan i alle fall ikke legges til grunn de lege lata.
Ved avgjørelsen av om det er inntrådt nye faktiske omstendigheter, må som
utgangspunkt saksøkerens pretensjon legges til grunn. Men for at senere inntrådte
omstendigheter skal kunne danne grunnlag for ny sak, må de være av en slik
karakter at det er en mulighet for at resultatet kan bli et annet enn det
som ble lagt til grunn i den første dommen, se Rt. 1987 side 1154 og 1992 side
1711. I tilfeller hvor det krav som gjøres gjeldende, beror på en
helhetsvurdering, må de faktiske omstendigheter som senere er inntrådt, sees i
sammenheng med de faktiske omstendigheter som forelå da den første saken ble
tatt opp til doms, jf. Tvistemål side 807.
I visse tilfeller vil en dom ikke bare være basert på
faktiske omstendigheter som foreligger på det tidspunkt saken ble tatt opp til
doms, men også på en vurdering av den fremtidige utvikling. Dette gjelder f.eks..
ved utmåling av erstatning for tap i fremtidig erverv. Dersom den faktiske
utvikling går annerledes enn forutsatt, bør ny prøvelse tillates. Høyesterett
har i Rt. 1934 side 1134 lagt til grunn et annet syn, men dette har vært
kritisert og bør etter min mening ikke opprettholdes, se nærmere Tvistemål
side 814 ff.
I en annen stilling enn tilfeller hvor den faktiske utvikling
går annerledes enn forutsatt, kommer tilfeller hvor retten har (eller hevdes å
ha) tatt feil ved beregningen av den økonomiske verdi av en skade som er inntrådt,
og tilfeller hvor retten ved kapitaliseringen av et fremtidig tap har tatt feil
av hvordan inflasjonen vil utvikle seg, se Tvistemål side 812-813. 1 slike
tilfeller kan det etter omstendighetene være grunnlag for gjenopptakelse, men
ikke ny sak, se f.eks. Rt. 1972 side 75 og 1998 side 1301.
Spørsmålet om hvorvidt ny prøvelse skal tillates i
tilfeller hvor utviklingen går annerledes enn forutsatt, er vanskelig og lite
avklart, og det kan derfor ikke forventes at kandidatene skal kunne trenge til
bunns her.
7. | Noen avsluttende bemerkninger. |
Etter min mening må det ved sensuren
legges stor vekt på om kandidatene klarer å få frem at spørsmålet om hva
skal anses som samme og hva som skal anses som forskjellige krav
("identitetsspørsmålene"), bare får betydning i tilfeller hvor den
nye saken er basert på faktiske omstendigheter som forelå (og rettsregler som
var trådt i kraft) da den første saken ble tatt opp til doms, og at
rettskraften ikke er til hinder for ny sak på grunnlag av etterfølgende
rettsfakta ("facta supervenientes").
Ved bedømmelsen må det også legges stor vekt på om
kandidatene klarer å få frem at man ved avgjørelsen av hva som er
rettskraftig avgjort, må to utgangspunkt i domsslutningen, og at det bare er
det eller de krav eller rettsforhold som var søksmålsgjenstand i saken, som
blir rettskraftig avgjort.
Det må også legges vekt på om kandidatene klarer å si noe
fornuftig om når man står overfor samme og når man står overfor forskjellige
krav ("identitetskriteriene").
Om kandidatene ikke har fått med de øvrige
problemstillinger jeg har behandlet i denne veiledningen, er det ikke like
katastrofalt. Men for de gode kandidatene må det kreves at de også har gått
inn på et skjønnsomt utvalg av disse.
Oppgaven: |
Forholdet mellom lovtekst og rettsregel. |
Oppgavens tema er forholdet mellom en lovtekst (i formell lov) som
utgangspunktet for rettsanvendelsen og det abstrakte produkt av rettsanvendelsen
- rettsreglen. Med ståsted ved den ferdig fastlagte rettsregel vil denne i
forhold til utgangspunktet kunne innebære ulike resultat, herunder bl a
presiserende, utvidende og innskrenkende fortolkningsresultat i forhold til
ordlyden. En del av oppgaven er å peke på de resultater fortolkningen
frembringer, men etter min mening er en vesentlig del av oppgaven å gå inn på
de prosesser som ligger til grunn for om man skal lande på en rettsregel
som på en eller annen måte avviker fra en naturlig språklig forståelse av
lovtekstens ordlyd.
Oppgaven leder oppmerksomheten hen til et helt sentralt tema
i så vel rettskildelæren som jussen som sådan, uavhengig av om en har fokus på
regelprodusenten, regelanvenderen, publikum eller domstolene. Det må derfor
reises ganske store forventninger om at kandidatene har relativt klart for seg
hva oppgaven dreier seg om og kan gjengi problemstillingene ut over det rent
overfladiske referat. I en alminnelig fremstilling er emnet temmelig abstrakt og
setter ganske store krav til analytisk refleksjon, hvilket igjen fordrer skjønnsom
disponering og avgrensing. Selv om temaet har en fast kjerne, antar jeg likevel
at det må innrømmes kandidatene en betydelig frihet mht disponeringen av
oppgaven. Når dette er sagt, bemerker jeg at emnet ligger i kjernen av læringskravene
og er godt dekket i undervisning og tilrådd litteratur. Fremstillinger som ikke
bærer preg av en overordnet forståelse av emnet, vil derfor ikke ha særlig
verdi.
Besvarelsene skal bedømmes etter de eksamenskrav - "læringskrav" som er fastsatt til den nye studieordningen. Læringskrava erstatter de tidligere "eksamenskrav" og hvor siktemålet bl a er å gi en noe mer utførlig fremstilling av de forventninger studenten stilles overfor til eksamen en det som fremgikk av de tidligere "eksamenskrav". I forhold til nærværende eksamensoppgave antar jeg at det ikke er reelle forskjeller mellom det nivå som forventes etter det nye opplegget i forhold til det gamle.
Læringskravet for rettskildelære er som følger:
Læringskrav: Faget tar sikte på å gi en dypere teoretisk forståelse av juridisk argumentasjon og de premisser denne bygger på. Det kreves grundig kjennskap til:
Grunnlaget for å tillegge ulike typer rettslige argumenter (rettskildefaktorer) vekt ved avgjørelsen av hva som er gjeldende rett.
Avveiningen mellom ulike typer rettskildefaktorer.
Rettsstatlige og rettssikkerhetsmessige argumenters rettskildemessige betydning.
Internasjonale rettskildefaktorers betydning.
Formålsbetraktningers betydning ved rettslig argumentasjon.
Forholdet mellom rettsdogmatikk og rettspolitikk
Til illustrasjon gjengir jeg de tidligere "eksamenskrav" til samme fag:
"Eksamenskrav: Grundig kjennskap til rettskjeldene, til vilkår for relevans og vekt og deles om innbyrdes motsetnad eller samverknad mellom rettskjelder under avgjerda av konkrete rettsspørsmål"
I forhold til den tidligere ordningen, der en opererte med sondringen mellom "tilrådd litteratur" og "tilleggslitteatur", opererer den nye ordningen med "innføringslitteratur", "hovedlitteratur" og "støttelitteratur". Denne tredelingen synes i første rekke å være av pedagogisk art. For på samme måte som tidligere fremgår det av studieplanen at litteraturlistene ikke er ‘pensum’, men kort og godt en anbefaling fra universitetets side hvor studenten kan ta fatt for å tilegne seg de kunnskapskrav som forventes til eksamen. Jeg viser til Studie- og eksamensreglementet kapittel 1 § 1-4 der første ledd første punktum lyder slik: "Eksamenskrava er ikkje knytt til ei klårt avgrensa litteraturliste, men går fram av dei emneområde det krevst kunnskap om."
Litteraturlisten er i studieplanen fastsatt slik:
Litteratur:
- Innføringslitteratur (etter behov):
- Jan Fridthjof Bernt, og David R. Doublet: Juss, samfunn og rettsanvendelse, 2. utg.1999, Del I: Juss, rettsregler og rettsanvendelse, del III: Rettsregelbegrepet, del VI: Retten i utvikling.
- Hovedlitteratur:
- Torstein Eckhoff, og Jan E. Helgesen: Rettskildelære, 4. utg., Oslo 1997.
- Støttelitteratur:
- Jan Fridthjof Bernt: Rettsdogmatikkens metode og rettspolitikkens muligheter (Hefte for kritisk juss 1995, s. 11-37.)
I forhold til forrige utgave av litteraturlisten kan bemerkes at Eckhoffs lærbok fortsatt er det sentrale læremiddelet som universitetet anbefaler for studentene. Boken kom i ny utgave i 1997 v/Jan Helgesen og det er grunn til å regne med at flertallet av studentene har hatt denne utgaven for hånden ved rettskildestudiet. Av litteratur utenfor litteraturlisten kan det være grunn til å anta at endel studenter også har sett hen til C.A. Fleischers bok "Rettskilder og juridisk metode", Oslo 1998, eller boken "Rettskilder", Oslo 1995 fra samme hånd. På et så sentralt område som det vi har for oss, antar jeg at hvilket læremiddel studenten har brukt er av mindre betydning, dog slik at kanskje eksempler fra rettspraksis ol kan være noe forskjellige avhengig av den enkelte forfatters tilnærmingsmåte. Undervisning i rettskildelære har vært gjennomført våren 1999 ved professorene Bernt og Krüger. Av tilsendt forelesningsmateriale har jeg merket meg at det tema som står sentralt for vår oppgave, i forelesningene har vært fokusert på under paraplyen "dispositivt utsagn" der formell lov er ett av flere utgangspunkt for fortolkningen. I den grad studentene bruker utrykk som "heteronom" og "autonom" kompetanse, må det påregnes at dette er begrepsapparat som er tilegnet gjennom undervisningen.
Jeg ser liten hensikt i å forsøke å lage noen standarddisposisjon over hvordan oppgaven bør besvares. Jeg viser til den frihet kan bør ha når det gjelder disponeringen av oppgaven. I det følgende trekkes imidlertid frem linjer som bør være fremme i besvarelsene.
Kandidatene bør innledningsvis angi sin forståelse av hva oppgaven går ut
på, herunder presisere de uttrykk som oppgaveteksten angir.
"Lovtekst" bør henlede kandidatens oppmerksomhet til formelle lover
gitt av Stortinget. I enkelte sammenhenger brukes uttrykket som en
fellesbetegnelse på alle generelle bestemmelser som anses bindende uansett form
og innhold, dvs. bla forskrifter og grunnlovsbestemmelser. Etter min vurdering
er det forsvarlig og ønskelig at oppgaven presiseres dit hen at kandidaten bare
tar for seg formell lov. Enkelte kandidater tar med grunnlov, provisorisk
anordning og forskrifter, uten at de får særlig ut av drøftelser av slike.
Fortolkningen av forskrifter og grunnlovsbestemmelser vil imidlertid ta inn i
seg hensyn som kan settes i relieff til vanlig lovtolking, men en gjennomgang av
dette er etter min mening å kreve for mye av kandidatene hensett den tid de har
til rådighet. Ingen av de besvarelser jeg til dags dato har sensurert har
maktet å få noe ut av slike problemstillinger.
Kand bør også presisere hva han legger i
"rettsregel" og denne presiseringen bør gå på to plan; For det første
bør det presiseres at rettsregelen er den ferdig fortolkede norm som anvendes på
et bestemt faktum i en rettsanvendelsesprosess. For det annet bør det
presiseres at rettsreglen er en abstrakt størrelse i forhold til det
rettskildemateriale som danner grunnlag og utgangspunkt for fortolkningen. Det
er ellers forsvarlig om kandidatene nevner at rettsreglene som norm kan være f
eks en handlenorm, kompetansenorm eller kvalifikasjonsnorm. Men noen større
utlegning av dette faller utenom oppgaven.
Når lovtekst og rettsregel i oppgaven er satt opp mot
hverandre bør kand deretter innledningsvis se og gi uttrykk for temaet i
oppgaven. Dette kan hensiktsmessig gjøres ved at kand peker på at vi i forhold
til grunnlaget har to typer rettsregler, lovbaserte og ikke-lovbaserte
rettsregler, hvor den prinsipielle skillelinjen går på om rettsregelen har en
formell lovbestemmelse som utgangspunkt eller ikke. Denne presiseringen vil også
gi temaet og avgrensingen av oppgaven; Lovteksten ikke bare som en
rettskildefaktor, men som gjenstand/utgangspunkt for den prosess som leder frem
til fastleggelsen av rettsregelens innhold. Enkelte kand kan tenkes å
introdusere de samme synspunkter ut fra en mer relativisert modell, men der
lovtekstens autoritet likevel fremheves gjennom korreksjonsfaktoren
‘egenvekt’, sml Eckhoff/Helgesen 1997 på side 28. Et gjennomgående
inntrykk er imidlertid at vinklinger bygget på konstruksjonen ‘egenvekt’ er
mer egnet til å forvirre enn til å klargjøre. Mer om dette nedenfor.
Kand bør presisere at veien fra lovtekst til ferdig regel går gjennom en
rettsanvendelsesprosess, der rettskildeprinsipper styrer hvilke momenter som kan
trekkes inn ved avveiningen, hvilke slutninger som kan trekkes fra de enkelte
faktorer og hvilken vekt ulike faktorer i det enkelte tilfelle skal tillegges
ved avveiningen. Kand bør da komme innom den modellen som er rådende i dag med
et tilsynelatende relativisert liste av rettskildefaktorer som styres/normeres
av rettskildeprinsipper, og herunder fremheve at rettskildeprinsippene for så vidt
er usynlig for øyet idet den ikke er ‘hjemlet’ noe konkret sted. De
flinkere kandidatene vil gjerne komme inn på kritikken som er rettet mot dette
relativiserte rettskildebildet idet lovteksten tilsynelatende legges inn i en smørbrødliste
sammen med andre rettskildefaktorer, og at dette lett kan lede til at man taper
av siktet at lovteksten er det normative utgangspunktet for fortolkningen av en
lovforankret rettsregel. Uansett bør det forventes at kandidatene reflekterer
over det normative grunnlaget for rettsanvendelsesprosessen. Mange kandidater
begir seg inn på en generell gjennomgang av rettsanvendelsesprosessen som løper
over en rekke spalter. Et slikt løp er etter min vurdering mindre heldig når
fremstillingen ikke vinkles opp mot oppgavens tema.
Skal besvarelsen i det hele tatt gi noen mening må kand
gjennomgå de ulike resultater som rettsanvendelsen vil kunne lede til når en
sammenligner rettsregelen med det en kan utlede av lovteksten alene;
Presiserende, innskrenkende, utvidende, analogisk og antitetisk anvendelse. Med
hensyn til særlig analogisk anvendelse kan det kanskje argumenteres med at
dette ligger utenfor oppgavens tema, idet det her er tale om å anvende den
ferdig fortolkede regel på et analogt forhold, og at en derfor ikke har den
kontakten til lovteksten slik at en kan tale om en lovbasert rettsregel. Da det
er anerkjent at det er en flytende overgang mellom utvidende tolkning og
analogi, og lærebøkene ikke foretar noen særlig avgrensing, er det forsvarlig
at også analogier behandles. Kand som evner å nyansere bør imidlertid
honoreres for dette.
Stortinget gir ikke lover bare ut fra fornøyelsens skyld. Stortinget er et
politisk organ som bruker lovgivningen som ett blant flere virkemidler for å
oppnå ett eller annet. Språkets mangfoldighet sammenholdt med det kvaliteten på
det arbeid som nedlegges med å få brakt intensjonen inn i lovteksten er
opphavet til flere av de tolkningsproblemer som reises.
I en oppgave som dette kommer kandidaten derfor ikke utenom
en refleksjon over hva som er rettesnoren eller målsetningen for
rettsanvendelsen. At en skal komme frem til en rettsregel er så sin sak, men
spenningstemaet i forholdet mellom en slutning basert på en naturlig språklig
forståelse av lovteksten og slutninger fra f eks forarbeider, bringer en inn på
det gamle stridstemaet hvorvidt rettesnoren for tolkningen er lovgivers uttalte evt.
hypotetiske vilje. Dette som en motsetning til andre størrelser som f eks
"lovens mening". I nyere teori blir det imidlertid pekt på at disse
argumentasjonsmodellene gjerne ble brukt tidligere for å kamuflere
rettsanvenderens eget bidrag til rettsanvendelsen, sml "domstolenes
rettsskapende virksomhet" i forhold til paradigmet knyttet til lov og
sedvane som de eneste gyldige rettskilder.
Samme hva en måtte mene om kvaliteten på de ulike tilnærmingsmåter,
kommer en ikke forbi at Høyesterett ser hen til bla lovforarbeider som en
faktor ved lovtolkningen. At HR også i våre dager griper til fiksjoner som kan
minne om leten etter en hypotetisk lovgivervilje, bærer eksempelvis drøftelsen
av omfanget av domstolens prøvelsesrett i Rt 1995 s. 72 -Aslam - rimelig klart
preg av.
Hvordan kand tar opp slike spørsmål vil nok variere. Noen
kandidater tar opp spørsmål knyttet til hva som er tolkningens målsetning opp
som et eget punkt. Det er vel og bra, men et gjennomgående trekk ved flere
slike besvarelser er at det ikke er spor etter denne problemstillingen når
kandidatene senere gjennomgår eksempler fra rettspraksis. Mange av de
besvarelsene jeg har rettet kommer inn på spørsmålene indirekte, ved at det
uttales at forarbeidene er en relevant og viktig rettskildefaktor. Men der kand
tar opp uttalelser eller fravær av slike i lovforarbeider, som støtte for det
ene eller annet tolkningsresultat, må det forventes at kand reflekterer over
hvorfor han evt. bruker forarbeider som et argument ved rettsanvendelsen, og
hvilken vekt han i ulike situasjoner bør kunne tillegg slutninger fra
forarbeidene i forhold til mot- og medhensyn fra andre kilder, f eks
legalitetsprinsippet, konsekvenshensyn, rettferds- og rimelighetsbetraktninger.
Her ligger hovedproblemet for mange kandidater.
Kand bør dvele ved lovens ordlyd og fremheve at den primære er å danne seg
en oppfatning av hva som følger av denne basert alminnelig norsk språkbruk.
Det skader ikke at kand er innom typisk oppbygging av en lovbestemmelse, med
vilkårs og følgeside og sveiper innom problemstillinger som kan oppstå
knyttet til semantikk og syntaks. For i en slik sammenheng vil det være et
viktig poeng å fremheve at et normativt tolkningsalternativ mht rettsregelen er
en naturlig språklig forståelse av lovteksten.
Tolkningsalternativer vil på den ene side kunne bygge på
uklarheter i lovgivers ordvalg, semantikk og syntaks. På den annen side kan en
møte på argumenter knyttet til at regelen enten favner videre eller snevrere
enn en rent alminnelig språklig forståelse skulle tilsi, f eks uttalelser i
forarbeider, reelle hensyn herunder legalitetsprinsippet som tolkningsfaktor.
Jeg ser det som en fordel om kandidatene skisserer slike situasjoner idet dette
kan gi inntrykk av kand modenhet i forhold til stoffet.
I det hele mener jeg en viktig del av oppgaven er å gi
kandidatene muligheten til å vise kunnskap og forståelse knyttet til
spenningsfeltet mellom lovteksten og de øvrige rettskildefaktorene ved
rettsanvendelsen. Dette spenningsfeltet reguleres av rettskildeprinsippene. På
legalitetsprinsippets område blir det et poeng å vise dette som et mothensyn
mot å gå ut over en språklig forståelse av lovens ordlyd, samtidig som det
samme prinsipp kan være et hensyn for innskrenkende fortolkning av svært vide
fullmakter til forvaltningen. Selv om legalitetsprinsippet for Stortinget i første
rekke er en saksbehandlingsregel og lovgiverviljen på godt og vondt vil være
en rettesnor for fortolkningen, kjenner vi også eksempler på at Høyesterett
har lagt til grunn at lovens ordlyd er så vidt klar at retten til tross for
relativt håndfaste lovgiveruttalelser om en videre forståelse, har lagt til
grunn en regel i tråd en naturlig språklig forståelse av ordlyden. Dette kan
brukes som et argument for relevansen og vekten av forskjellige mothensyn, som f
eks befolkningens forventninger til forutberegnlighet. Dessverre viser det seg
at svært mange kandidater ikke kommer forbi rene tekniske fremstillinger av
rettsanvendelsens ytre forløp ("referat-fremstillinger") og bygger
opp fremstillinger basert på "regler" og "unntak" over en
lav sko. Når analysen uteblir bør kandidaten heller ikke gjøre seg særlige
forhåpninger om den store uttellingen ved karakterfastsettelsen.
Et betydelig antall kandidater foretar en utlegning knyttet til lovteksters
relevans, herunder generell og spesiell relevans. Med det tema som oppgaven
angir, kan kandidatene trygt legge til grunn som en forutsetning at den
lovteksten som oppgaven viser til blitt til i henhold til de regler som
grunnloven forutsetter, ikke har falt bort ved ikke bruk osv. Etter min
vurdering er slike drøftelser aldeles perifere for oppgaven. Det vil derfor
heller ikke være tillitsvekkende når kandidater drøfter dette over flere
spalter.
Mange kandidater bygger fremstillingen rundt en anført
sondringen mellom formelle lovers egenvekt og relative vekt. Mitt gjennomgående
inntrykk er at flertallet av kandidatene får lite ut av sondringen, hvoretter
fremstillingene av "egenvekt" fort blir både meningsløse og absurde.
De verste utslagene er der kandidater taler om at helt nye lover har liten
egenvekt fordi befolkningen ikke har rukket å innrette seg etter dem.
Spenningsfeltet mellom slutninger fra lovtekst og slutninger
fra andre rettskildefaktorer blir av mange fremstilt i parvise konstellasjoner,
som f eks lovtekst vs. forarbeider, lovtekst vs. rettspraksis. Jeg har ingen
avgjørende innvendinger mot en slik disponering, men kandidatene som legger opp
til slik disposisjon, løper imidlertid lett en risiko for å bli relativt
endimensjonal og banal i formen, idet det til stadighet tales om konflikt mellom
slutningene og hvor der oppstilles hovedregler og unntak på relativt skjematisk
grunnlag. Gjennomgående blir det ille når svakere kandidater kommer innom
rettspraksis og vikler seg inn utlegninger om lovteksters egenvekt og relativ
vekt i forhold til denne rettskildefaktoren. Noe mer enn en henvisning til
prejudikatlæren er etter min mening ikke nødvendig. Midt inne i det hele er
det også mange som mister av syne at det er slutninger fra rettskildefaktorene
vi taler om - ikke rettskildefaktoren som sådan.
Enkelte kand kan tenkes å bringe inn lex-superiorprinsippet
i form av grunnlovbestemmelser som argument for innskrenkende fortolkning av en
lovbestemmelse, sml f eks Rt 1976 s. 1 - Kløfta. Grunnloven har også vært
brukt motsatt lei, sml Rt 1993 s. 528 - Pukkverkdommen. Andre kan tenkes å dra
inn hensynet til å overholde allmenn folkerett eller statens forpliktelser
etter traktater, f eks EMK eller EØS, som argument for det ene eller det annet
tolkningsresultat. Selv om dette tradisjonelt har vært løst ut fra
synsvinkelen konflikt mellom rettsregler, synes det i dag å være anerkjent at
slike konflikter like hensiktsmessig kan løses ad tolkningsveien. Kand som går
inn på dette og får noe ut av det bør etter min mening honoreres for det.
Mange kandidater kommer innom lex-prinsippene på regelnivå og har lengre løsrevne
fremstillinger over dette temaet. Slike fremstillinger vil gjennomgående ligge
på siden av oppgavens tema, og er videre med på å svekke tilliten til
kandidatens overordnede forståelse av rettskildelæren og oppgavens tema. Det
verste utslagene er der hvor kandidater taler om kollisjon mellom lovtekster.
Jeg mener som nevnt at kand bør gir en relativt stor frihet mht hvordan de
vil gå frem når de skal behandle de hovedspørsmål oppgaven reiser. Men
fremstillingen må likevel holdes i streng regi, ellers flyter det hele utover.
Enkelte vil kanskje av hensyn til legalitetsprinsippet som tolkningsfaktor dra
et prinsipielt skille mellom privatrett og offentlig rett. Det må være greit
nok, men en kommer ikke utenom at flere av de hensyn som ligger bak
legalitetsprinsippet som tolkningsfaktor også gjør seg gjeldende når
Stortinget ved lovgivning regulerer forholdet mellom private og dermed regulerer
disses handlefrihet i forhold til hverandre. Med basis i avdelingsordningen og
rettskildelærens tradisjonelt offentligrettslige fokus, bør det likevel
aksepteres at kand vinklinger/eksempelbruk hovedsakelig har offentligrettslige
forhold for øye. Når det er sagt, ligger det eem en fare ved f eks overdreven
bruk av eksempler fra strafferetten eller helse- og sosialretten. Det synes
ellers å være en trend at en i større grad trekker inn privatretten i
fremstillinger av metodelæren. Forelesninger i faget ved UIB (Bernt og Krüger)
ser ut til å ta inn over seg dette, idet en behandler vårt tema under
paraplyen "Rettskildemessig argumentasjon basert på det dispositive
utsagns autoritet".
Oppgavens tema er i seg selv svært abstrakt og det er en
fordel om kand bruker eksempler, enten fra lovtekster eller fra rettspraksis.
Evnen til å bruke rettspraksis som eksempel er ulikt fordelt og vil selvsagt
reflekteres i fremstillingens presisjon. Lange gjenfortellinger av mer eller
mindre skjønnsomt valgte rettsavgjørelser bør ikke honoreres i seg selv. Det
er påfallende at så vidt mange kandidater ikke makter å følge opp
forstandige gjengivelser av aktuell rettspraksis med drøftelser av samme.
Typisk eksempel på slike mangler er f eks der kandidatene på
legalitetsprinsippets område postulerer en eller annen regel om at en ikke kan
forta utvidende eller analogisk fortolking. I neste setning postulerer kand
deretter f eks Passbåtdommen eller Rt 1993 s. 249 som "unntak" fra
denne "hovedregelen". Resultatet begrunnes gjerne ut fra "reelle
hensyn" uten at kand finner det bryet verdt å informere om hvilke hensyn
det da skulle være. Deretter forsetter kand ubesværet med
Telefonsjikanedommen. Mitt poeng er at rettskildematerialet her skriker etter en
nærmere analyse, mens en større andel av kandidatene ikke kommer seg over
"referat-juss" stadiet.
Oppgavens tema er som nevnt helt
sentral men setter allikevel kandidatene på en vanskelig prøve fordi det
fordres et relativt høyt abstraksjonsnivå som igjen skal bringes ned på
jorden med konkrete eksempler fra praksis. Rettskildelæren er et typisk
modningsfag og jeg antar derfor at oppgaven egner seg greit til å skille mellom
kandidatene. Grensen mellom haud og laud bør reflekteres i hvorvidt kand har
sett lovtekstens særegne stilling ved rettsanvendelsen, og med utgangspunkt i
rettskildeprinsippene makter å formidle at vedkommende i hovedsak har forstått
det spenningsfelt som kan ligge mellom lovteksten og det øvrige
rettskildematerialet. Presisjonsnivået, relevant stofftilfang og
fremstillingsevne vil her som ellers være forhold som bringer kandidatene
videre til virkelig gode karakterer.
Når det gjelder den andre enden av skalaen antar jeg de
fleste klarer å skrive noe om emnet. Problemet vil heller være at enkelte vil
ha problemer med å finne fokus for oppgaven, evt. å beholde en slik fokus
oppgaven igjennom. Faren vil være at besvarelser glir over til å bli av typen
"det jeg husker fra læreboka". Slike fremstillinger vil da fra tid
til annen komme innom oppgavens tema, uten at dette bør berge besvarelsen.
For å bestå bør kandidatene få frem hva rettsanvendelse
innebærer, at rettsregelen er noe mer enn lovteksten og at det derfor kan være
forskjell mellom ordlyden og regelen. Kand bør videre få frem at en ved
tolkningen tar utgangspunkt i en alminnelig språklig forståelse av lovens
ordlyd. Kand bør videre vise en viss (et minimum av) refleksjon over hvorfor
det kan være grunnlag for å fravike en naturlig språklig forståelse av
ordlyden.
Oppgaven: |
Ei framstilling og vurdering av reglane om tvangsinnlegging og tvangsbruk overfor rusmiddelmisbrukarar. |
Emnet for oppgåva er henta frå sosialretten. I læringskrava heiter det mellom anna:
”Det kreves grundig kjennskap til de rettslige prinssipper for inngrepskompetansen til de offentlige organer, om saksbehandlingen og om vernet av individenes rettssikkerhetsinteresser. Det kreves grundig kjennskap til de viktigste materielle regler om tvangsinngrep i det psykiske helsevern overfor sinnslidende, i sosialsektoren overfor rusmisbrukere, og i barnevernet. Det kreves kjennskap til reglene om overprøving av slike tvangsvedtak i forvaltningen, og om domstolskontrollen.”
Slik eg oppfattar oppgåva, er det ei framstilling og vurdering av dei materielle reglane om tvangsinnlegging og tvangsbruk som er det mest sentrale, men det kan også vere grunn til å seie noko om rettsleg overprøving. Dei særlege reglane i sosialtenestelova kapittel 9 om fylkesnemndhandsaming bør nemnast, men ei nærare drøfting og vurdering av desse reglane fell etter mitt syn som utgangspunkt utanfor oppgåva. Mange kandidatar drøftar likevel sakshandsamingsreglane, og oppgåveteksten er ikkje så klar at dei bør trekkjast for det. Ei anna sak er at gjennomgangen av sakshandsamingsreglane ofte langt på veg vert eit referat av lovteksten, og det bør gi lita utteljing.
I hovudlitteraturen er emnet for oppgåva drøfta i Bernt, Hove, Kjellevold og Kjønstad, Sosial trygghet og rettssikkerhet, 1993, særleg kapittel V ”Tvangsbruk i sosialtjenesten”. I dette kapittelet drøftar Jan Fridthjof Bernt tvangsbruk i sosialtenesta generelt, medan oppgåva er avgrensa til dei reglane som gjeld for rusmiddelmisbrukarar.
I støttelitteraturen er det særleg Andenæs og Olsen, Sosialrett, 5. utg. 1996 kapittel 3 punkt 5, som har relevans for oppgåva.
Dei
mest sentrale reglane om tvangsinnlegging og tvangsbruk overfor
rusmiddelmisbrukarar finst no i sosialtenestelova (lov 13. des. 1991 nr 81)
kapittel 6. Lova § 6-2 regulerer tilbakehald i institusjon utan eige samtykke,
medan § 6-3 regulerer tilbakehald i institusjon med eige samtykke.
Ved lov av 23. juni 1995 nr 41 fekk vi dessutan nye reglar om tilbakehalding av
gravide rusmiddelmisbrukarar i sosialtenestelova § 6-2 a. Også desse reglane
fell inn under ordlyden i oppgåveteksten. Ein skal likevel merke seg at desse
reglane ikkje er drøfta i den litteraturen som står oppført på
hovudlitteraturlista. Sjølv om kandidatane pliktar å halde seg oppdatert når
det gjeld rettsutviklinga også på område der litteraturen er forelda, er det
mi meining at ein bør stille mindre krav til kunnskapen når det gjeld særreglane
om gravide misbrukarar. Det kan endåtil vere forsvarleg å avgrense mot desse
reglane. I alle fall bør det ikkje føre til vesentleg trekk om desse reglane
vert haldne utanfor framstillinga, dersom drøftinga elles er god. Erfaringa frå
sensuren er at dei fleste kandidatane drøftar § 6-2 a. Reglane i § 6-2 a er
drøfta i Andenæs og Olsen på side
261-62.
Ved lov av 18. des. 1998 nr 87 (i kraft 1. jan 1999) kom
det til nokre endringar og tillegg i sosialtenestelova kap 6. Mellom anna har
det komme til ein ny § 6-1 a, som vel er mindre sentral for temaet i oppgåva.
Føresegna regulerer plikta sosialtenesta har til å vurdere bruk av tvang etter
melding frå pårørande. Elles er det gjort nokre endringar i §§ 6-2, 6-2 a
og 6-3, mellom anna om at fylkesnemnda skal ta stilling til om det skal vere høve
til urinprøvekontroll. Reglane er ikkje omtalt i læreboka, og kandidatane bør
ikkje trekkjast om dei ikkje kjenner til desse reglane, evt ikkje har med seg
oppdatert lovtekst på eksamen.
Oppgåva
spør både om ei framstilling og ei vurdering om reglane. Om ein vel å
framstilla reglane først, for så å vurdere dei etterpå, eller om
vurderingane vert gjort etter kvart som dei vert framstilt, får vere ei
smakssak. Men ein må krevje eit større innslag av vurderingar enn det som
elles er vanleg i teorioppgåver. Dette medfører m a at dei reelle omsyna står
sentralt, kanskje særleg rettstryggleiksomsynet. Ei hovudproblemstilling vil
vere kor sterkt rettsvern rusmiddelmisbrukarar har mot tvang og
integritetskrenkingar. Legalitetsprinsippet og dei krava dette stiller til klar
heimel, vil vere sentralt her.
Elles bør ikkje avgrensinga den enkelte kandidat vel
tilleggjast så stor vekt ved karaktersetjinga. Det er heller ikkje noko stort
poeng å utpensle alle sidene ved reglane i detalj. Sosialtenestelova kapittel 6
har ein heil del lovtekst, og kandidatar som gir seg til å referere og tolke
alt som står her, vil kanskje ikkje komme i mål. Det mest sentrale må vere
evna til å plukke ut dei prinsipielt viktige problemstillingane og ikkje minst
til å dokumentere innsikt og forståing om det ein skriv om.
Mitt inntrykk så langt i sensuren er at kandidatane legg hovudvekta på § 6-2
og § 6-2 a, og at det gjerne vert avgrensa mot § 6-3, det siste gjerne med den
grunngjevinga at sjølve innlegginga skjer etter samtykke. Det må vere
forsvarleg å avgrense mot § 6-3, sjølv om desse reglane gjeld tvangsbruk som
neppe kunne heimlast i samtykke åleine. Manglande drøfting av § 6-3 bør
ikkje føre til trekk. Oppgåva vert svært omfattande dersom alt som går inn
under ordlyden skal takast med, og kandidatane må som utgangspunkt stå nokså
fritt til å avgrense oppgåva slik at dei får tid til å drøfte prinsipielle
spørsmål og å vurdere reglane.
Ein
del kandidatar drøftar barneverntenestelova § 4-24, som gir heimel for
plassering og tilbakehald i institusjon utan eige samtykke, ved alvorlege åtferdsvanskar
m.a. ved vedvarande misbruk av rusmidlar. Også denne tvangsheimelen fell inn
under ordlyden i oppgåva, og det må vere greitt om kandidatane drøftar desse
reglane.
Nokre kandidatar skriv ein del om sakshandsamingsreglane, m a om kap 9. Sjølv
om hovudvekta ikkje bør leggjast på desse reglane, må det vere fullt
forsvarleg å skrive noko om desse.
Ein
del kandidatar kommenterer også sosialtenestelova § 7-11 og Forskrift til lov
om sosiale tjenester m.v. (FOR 1992-12-04 915), som gjeld rettar og bruk av
tvang under opphald bl a i institusjonar for rusmiddelmisbrukarar. Kap. 5 i
forskriftene inneheld føresegner m.a. om kontroll av post, kroppsvisitasjon,
ransaking mv. Også dette fell inn under oppgåva, men rein referering av
innhaldet i lova og forskriftene bør gi lita utteljing.
Det er altså ei rekkje tema som kan drøftast,
utan at dei kan seiast å liggje klart på sida av temaet i oppgåva. Poenget
med oppgåva er ikkje å gje ei heildekkande framstilling av tvangsreglane men
å drøfte dei prinsipielle rettsspørsmåla. Faren med ei for breitt opplagt
framstilling er at kandidatane ikkje får tid til meir enn rein referering av
innhaldet i lov og forskrifter, slik at det vert lite tid til vurdering og drøfting
av det prinsipielle.
Tidlegare var tvang overfor rusmiddelmisbrukarar
regulert av edruskapsvernlova (26.
feb.
1932 nr 1 – oppheva då sosialtenestelova vart vedteken).
Edruskapsvernlova gjaldt både ved misbruk av alkohol og andre rusande
eller døyvande midlar.
Lova regulerte såleis også narkotikamisbruk, men fungerte i liten utstrekning
overfor narkomane, jf NOU 1985: 18 s. 225
(Sosiallovutvalget). Lova hadde ein vid heimel for
bruk av tvang, og den var kritisert m a fordi lengstetida
for tvangsinnlegging var urimeleg lang – inntil 90
dagar i løpet av eit år.
På den andre sida vart heimelen lite nytta. Berre 14-15 var tvangsinnlagt kvart
år. Edruskapsvernlova hadde også ein
heimel om innlegging på grunnlag av eige samtykke (lova § 16). Regelen, som
heimla tilbakehald i institusjonen i inntil 2 år,
vart ikkje nytta dei seinaste
åra før lova vart oppheva.
Bruk av tvang har lenge
vore eit kontroversielt
spørsmål i sosialpolitikken. Mellom anna har det vore
hevda at det ikkje er utilstrekkelege
heimlar for tvangsinnlegging som er problemet, men
å få dekka behovet for institusjonsplassar og
andre hjelpetilbod. Det er mange som er motiverte
for behandling, men som ikkje får tilbod
om dette – eller i alle fall må dei vente for
lenge for å få nødvendig hjelp. Det kan såleis ha lita meining å bruke
tvang overfor dei som ikkje
vil la seg behandle, dersom ikkje alle dei
som er motiverte får plass. Det kan dessutan tenkjast
at grunnen til at enkelte ikkje er tilstrekkeleg
motiverte, er at kvaliteten på behandlingstilbodet
slik det er i dag, er for dårleg. I så fall vil
det ikkje vere rett å
bruke tvang i staden for å betra kvaliteten i
behandlinga.
Motstanden mot tvang
har dels ei prinsipiell side. Det kan hevdast at
alle menneske bør ha råderett over eige liv, også rusmiddelmisbrukarar.
Dels har det vore argumentert med omsynet til
behandlinga. Behandling av alkohol- og narkotikamisbruk er vanskeleg,
og krev at misbrukaren er motivert for å få bukt
med problema. Dessutan kan det vere
vanskeleg å oppnå eit
tillitsfullt samarbeid dersom behandlinga er basert på tvang. Faren for å bli
utsett for tvang vil også kunne bidra til at dei
som treng hjelp, heilt unnlet å oppsøkje
hjelpeapparatet.
På den andre sida kan
det argumenterast med at tunge misbrukarar
ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv,
fordi rusmiddelet tvingar dei
til å halde fram med misbruket. Ein
heroinmisbrukar må til dømes igjennom abstinensar
med store smerter dersom han eller ho sluttar med
stoffet. Det kan i slike tilfelle vere forsvarleg
å bruke tvang til vedkommande blir rusfri, slik at misbrukaren
forstår situasjonen sin betre, og held fram behandlinga på frivillig grunnlag.
Eit anna
argument for tvang er at retten til å råde over eige liv ikkje
bør gå så langt at ein kan øydeleggje
sitt eige liv, og at samfunnet har ei plikt til å gripe inn for å hindre at misbrukarane
går til grunne. Ei side ved dette er også at misbruket ikkje
berre går ut over misbrukaren sjølv,
men også pårørande og samfunnet elles.
Ein hovudmotivasjon
bak sosiallovreforma på dette området, var at vilkåra
for tvangsvedtak etter edruskapsvernlova var altfor vide. Sosiallovreforma
medførte ei kraftig innstramming retten til tvangsbruk. I tillegg fekk vi nye sakshandsamingsreglar
for å styrkje rettstryggleiken ved slike
tvangsvedtak, jf kap.
9 i lova. Hovudtanken
bak lovverket har vore, og er framleis, at
behandling av rusmiddelmisbrukarar skal baserast på
fri vilje. Likevel såg ein behovet for bruk av
tvang i visse tilfelle. Reglane skulle utformast med
sikte på dei som utsette si eiga psykiske og
fysiske helse for fare. Ein meinte det ville vere
fagleg og etisk forsvarleg
å bruke tvang for å få i gang ein
behandlingsprosess m a overfor dei som treng hjelp
til å komme over abstinensproblem.
Ei rein opprekning av
omsyn som gjer seg gjeldande
på dette området har i seg sjølv ikkje
så stor verdi. Evna kandidatane har til å vurdere reglane
står sentralt, og i den vidare framstillinga av reglane
er det difor viktig å få fram korleis
lovgjevaren har vege dei
ulike omsyna mot kvarandre ved utforminga av
lovteksten. Dette er gjerne eit godt utgangspunkt
for ei sjølvstendig vurdering av reglane.
Vurderinga bør mellom anna ta opp rettstryggleiksproblemet i denne samanhengen.
Kandidatane bør mellom anna ta opp spørsmålet om
kor vide fullmakter styremaktene er gitt for å gripe inn ved tvang, og kor
presist tvangsheimlane er utforma. Eller sagt på ein
annan måte: Kor langt rekk vernet misbrukarane
har mot inngrep i deira personlege
integritet?
Mange kandidatar
gjer greitt greie for dei
reelle omsyna innleiingsvis, men det vert gjerne litt knapt om kva
omsyn lovgjevaren
har lagt vekt på. Eit anna gjennomgåande
trekk er at kandidatane viser til at t.d.
”rettstryggleiksomsyn” eller ”omsynet til personleg
autonomi” grunngir den og den regelen eller den og den tolkinga, utan
å utdjupe nærare kva
som ligg i desse honnørorda. Det er dessutan
ikkje mange kandidatar
som kjem inn på at fleire av vilkåra er både vide
og vage, og at dette reiser problem i høve til kravet om klar heimel.
Gjennomsnittskandidaten ser i det heile nokså få problem med reglane,
og kjem kanskje med inkjeseiande konklusjonar
om at reglane alt i alt tek tilstrekkeleg
omsyn til rettstryggleiksomsynet, at dei er rimelege
osv.
På nærare vilkår heimlar sosialtenestelova § 6-2
vedtak om at ”vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon for
undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil
tre måneder”.
For det første er det eit
krav at ”hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig”. Dette medfører
at frivillige hjelpetiltak anten må vere
prøvd, eller klart ikkje vil ha noko
fornuftig formål, jf Bernt s. 167. Den
bærande tanken er altså at behandling av rusmiddelmisbrukarar
som den store hovudregelen skal baserast på fri
vilje.
Edruskapsvernlova
heimla tvangsvedtak på fleire ulike grunnlag,
mellom anna mishald av underhaldsplikt
og at vedkommande hadde behov for sosialhjelp for
seg og familien. Ved sosiallovreforma vart grunnvilkåret
stramma kraftig inn, slik at det no berre er omsynet
til misbrukaren sjølv
som kan grunngi bruk av tvang, jf formuleringa ”utsetter
sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk”.
Lova tek såleis ikkje sikte på å verje pårørande
m.v., trass i at mange misbrukarar er plagsame
for sine næraste omgjevnader.
Lovgjevaren såg det slik at det var politiet si oppgåve
å verne andre enn misbrukaren sjølv,
jf NOU 1985: 18 s. 233. På denne måten har lovgjevaren
avgrensa fullmaktene til sosialstyremaktene til det mest nødvendige, og på
denne måten styrkt rettsvernet for misbrukarane.
Den nemnte
formuleringa tek etter forarbeida sikte på jamnleg
og omfattande misbruk over tid, i motsetnad
til meir sporadisk misbruk (NOU
1985: 18 s. 232). Sosiallovutvalget sette dessutan
krav om at faregraden skulle vere kvalifisert ved
formuleringa ”alvorlig fare…”.
Departementet fjerna ordet ”alvorlig”, utan å
grunngi dette nærare, noko
som kan gi grunn til tvil om kor mykje som skal til.
All vedvarande rusmiddelmisbruk vil jo statistisk
sett føre til fare for helseskade, jf Andenæs
og Olsen s. 259. Bernt (side 167)
legg til grunn at den nemnte ordlydsendringa er
gjort med tanke på misbruk av narkotiske tablettar
og lettare stoff som cannabis. Ein skulle såleis
kunne bruke tvang overfor ein som omfattande
og vedvarande misbruker hasjisj, sjølv
om faren for den fysiske eller fysiske helsa ikkje
er alvorleg. På den andre sida går det fram av
proposisjonen at det er ”de sterkt belastede misbrukere” § 6-2 tek sikte på,
noko som leier tanken i retning av langtkomne
alkoholikarar og misbrukarar
av tunge narkotiske stoff som til dømes heroin.
Etter dette er det nokså klart kva som er kjerneområdet
for bruken av tvangsheimelen i § 6-2. I praksis er det vel også overfor dei
verkeleg tunge misbrukarane
at heimelen vert brukt, til dømes dei som har brukt
heroin i fleire år. Om behandlingskapasiteten vert
betre utbygd, vil spørsmålet om kvar den nedre grensa for bruk av tvang går,
kunne komme meir på spissen. Omgrepa
”omfattende” og ”vedvarende” er ikkje så
presise at det er klart når ein kan gripe inn
overfor ein pillemisbrukar, ein
hasjmisbrukar eller ein som over tid har problem med
å styre alkoholforbruket. Mange kandidatar kjem då
også ofte med døme som ligg til dels lagt frå grensespørsmåla.
Det blir ein del banale døme, som t.d. at eit
glas vin i ny og ne eller ein fest kvar helg ikkje
er nok. Dei forholdsvis få kandidatane
som ser rettstryggleiksproblemet knytt til desse
tolkingsspørsmåla, bør få utteljing for det.
Eit neste
vilkår for tvangsinnlegging, er at den aktuelle institusjonen er ”faglig og
materielt i stand til å tilby vedkommende tilfredsstillende hjelp”, jf §
6-2, 2. ledd (§ 6-2. 3. ledd etter endringa i 1998). Etter lovendringa i 1998
er det først på iverksetjingstidspunktet dette
vilkåret må vere oppfylt. Ein
del kandidatar er inne på at ein
kan sjå dette vilkåret som eit utslag av
forholdsmessighetsprinsippet, noko som er eit
klart pluss. Bruk av tvang vil vere urimeleg
dersom den faglege eller ressursmessige standarden
er for låg. Som Bernt skriv (på s. 167-68) vil bruken av tvang også i framtida vere
eit kapasitetsspørsmål. Kravet i lova vil såleis vere
viktig for å hindre at ein brukar behandlingsinstitusjonar
som reine oppbevaringsplassar.
Det er viktig å få fram at § 6-2 ikkje gir heimel
for tvangsbehandling, sjå Andenæs
og Olsen s. 250-52 der det går fram at misforståinga om at sosialtenestelova
heimlar tvangsbehandling har fått hjelp av
forarbeida, der omgrepet tvangsbehandling er brukt fleire
stader. Tvangen gjeld berre innlegging og tilbakehald
for ”undersøkelse og tilrettelegging av
behandling”.
Tankegangen er at tvang
kan vere nødvendig for å få misbrukaren
til å komme over abstinensproblema og for å komme i ein
slik tilstand at ein kan motivere vedkommande
for frivillig behandling. Det er såleis ikkje
heimel for tvangsmedisinering eller andre behandlingstiltak mot viljen til misbrukaren,
om ein då ser bort ifrå det reint negative – at vedkommande
ikkje får tilgang til rusmidlar.
Lovgjevaren har altså ikkje
hatt tru på at
rusmiddelmisbruk
let seg behandle
under tvang.
Kravet om at formålet
må vere ”undersøkelse og tilrettelegging av
behandling” medfører også at siktemålet med tvangsinnlegginga må vere
meir enn rein avrusing. Det er ikkje
grunnlag for å bruke heimelen utan at det er
konkret grunn til å tru at ein i løpet av den
fastsette perioden kan klare å gjere noko
som på sikt har positiv verknad for misbrukaren, jf
NOU 1985: 18 s. 350.
Mange kandidatar
er knappe eller upresise på dette punktet, andre legg til grunn at føresegna heimlar
tvangsbehandling. Dette bør gi trekk
i seg sjølv. Dessutan
vil misforståing eller manglande presisjon kunne gå
ut over vurderinga som i så fall lett vil bli gjort på feile premissar.
Kritikk som t.d. går på at behandling med tvang sjeldan
er vellukka, eller at 3 månader er alt for kort tid
til å gjennomføre eit behandlingsopplegg, vil såleis
ikkje treffe så godt.
Tilbakehaldsretten er avgrensa til 3 månader,
noko som har samanheng
med formålet som nemnt ovanfor.
Sosiallovutvalget gjorde framlegg om å avgrensa tilbakehaldsretten
til 3 veker, som er vesentleg
mindre inngripande enn den fristen som vart vedteken.
Utvalet såg det slik at tvangstiltak som dette ikkje
burde vare lenger enn det som er nødvendig for å klarleggje
føresetnadene for ei meir
langsiktig frivillig behandling (NOU 1985: 18 s.
232). Departementet meinte derimot at 3 veker ikkje
var tilstrekkeleg for å oppnå dei
intensjonane som låg bak framlegget. Erfaring hadde
vist at det kan ta mykje lenger tid enn tre veker å
kartleggje misbrukarens moglegheiter,
behov og ynskje, og å finne fram til eit
relevant behandlingsopplegg som kan ta imot vedkommande
(Ot prp nr 29 1990-91 s. 91).
Tremånadersfristen er maksimallengda, og fylkesnemnda må vurdere kor
lang tid som trengst i kvart enkelt tilfelle. På
den andre sida er det mykje som talar for at misbrukaren
må skrivast ut før den fastsette fristen, dersom
det under vegs viser seg at det ikkje er utsikter
til eit frivillig behandlingsopplegg, jf Andenæs og Olsen s. 260.
Lova er etter ordlyden ikkje
direkte til hinder for at det vert gjort nytt vedtak om tvangsinnlegging etter
at misbrukaren er skreiven
ut. Formålskritereiet medfører likevel at det ved eit
nytt vedtak må vere tilstrekkeleg
dokumentert at det no
er utsikter til å komma i gang med eit
frivillig behandlingsopplegg.
Edruskapsvernlova § 16
hadde heimel for at den som la seg inn frivillig kunne samtykke i at han eller
ho kunne haldast tilbake i institusjon i inntil 2 år.
Dette var ein svært vidtrekkande
regel som reiste rettstryggleiksproblem, sjølv om
tvangen i utgangspunktet var basert på samtykke. Ein
tung rusmisbruker kan nok innsjå at tvang kan vere
den einaste løysinga på problema sine, men han
eller ho kan vanskeleg ha full oversikt over kva
konsekvensar eit slikt
samtykke kan få heile 2 år fram i tid. I praksis kunne det også vere
så som så med den frie viljen til den som gav eit
slikt samtykke, sjå Bernt s. 168-69.
Reglane i sosialtenestelova,
som gir heimel for tilbakehald i inntil 3 veker, er
såleis ei kraftig innstramming i forhold til edruskapsvernlova § 16. Slik
heimelen no er utforma, tek den sikte på m a rusmiddelmisbrukarar
som under opphaldet kan få personlege
kriser. Ein bør då kunne halde
vedkommande tilbake ein
kort periode, slik at krisa kan overvinnast, jf NOU
1985: 18 s. 233. Utvalet meinte at 1 veke var nok, medan
departementet utvida tilbakehaldsretten til 3 veker,
sjå nærare Ot prp nr
29 (1990-91) s. 92 om grunngjevinga for dette.
Etter § 6-3 første ledd kan misbrukaren haldast
tilbake inntil 3 veker rekna frå inntaket. Meir
vidfemnande
er regelen i andre ledd. Ved opphald i ein
institusjon som tek sikte på behandling eller opplæring i minst tre månader,
kan det setjast som vilkår at misbrukaren
kan haldast tilbake i opptil tre veker etter at
samtykket er trekt tilbake. Dette kan skje opp til tre gonger for kvart opphald.
I praksis må altså misbrukaren halde
fast ved at vedkommande vil skrive seg ut i tre
veker i strekk, dersom han eller ho skal lukkast i
å bli utskriven, jf Bernt
s. 169.
Som nemnt innleiingsvis er det eit
mindretal av kandidatane som omtalar § 6-3, og dei
som gjer det, gjer det
gjerne nokså summarisk. Blir det ikkje stort meir
enn referat av lovteksten, bør utteljinga vere
liten.
Sosialtenestelova § 6-2 kan sjølvsagt også
brukast overfor gravide rusmiddelmisbrukarar,
dersom vilkåra er til stades. Men etter § 6-2 kan misbrukaren
ikkje haldast tilbake
mei enn 3 månader, og det er noko
av bakgrunnen for § 6-2a, som heimlar bruk av tvang
under heile svangerskapet. Som det går fram av 2. ledd, er formålet å hindre
at barnet blir påført skade.
Som nemnt
innleiingsvis, er dette temaet ikkje drøfta i den læreboka
som er oppført på lista over hovudlitteratur. Ein
bør difor ikkje stille
for store krav til kunnskapen om desse reglane.
Det mest sentrale ved
denne føresegna er vilkåra i første ledd; ”dersom misbruket er av en slik
art at det er overveiende sannsynslig at barnet blir
født med skade”.
Vilkåret ”overveiende sannsynlig” er etter forarbeida eit
krav om at det er mest sannsynleg at barnet vil få
skade. I Ot prp (1994-95) s. 20 heiter
det såleis at det ikkje er nok at det er like sannsynleg
at barnet vert fødd med skade som at det ikkje får
slik skade. Ein del kandidatar
tolkar ”overveiende sannsynlig” slik at det må vere
ei meir kvalifisert overvekt enn det som etter mitt
syn er den mest nærliggjande tolkinga utifrå
ordlyden og forarbeida. På den andre sida kan det argumenterast
for å tolke vilkåret strengare enn dette. Hovudpoenget
er at kandidatane grunngir den tolkinga dei
kjem fram til.
Et sentralt spørsmål
er kva som meinast
med
”skade”. I lovproposisjonen brukte departementet formuleringa ”betydelig
skade”, og meinte med dette at ikkje ein
kvar skade skulle gi grunnlag for tvangsbehandling. Det måtte stillast
visse krav til skadeomfang og skadetype. Når det gjaldt det nærare
innhaldet i omgrepet ”betydelig skade”, viste
departementet til ei utgreiing frå dr med Rolf Lindemann, med oversyn over
omfang og typar skader som kan oppstå som
konsekvens av ulike former for rusmisbruk. (Sjå Ot
prp nr 48 (1994-95) s. 12 og 20, og utgreiinga frå Lindemann teken inn som
vedlegg i proposisjonen s. 25-28). Fleirtalet i
sosialkomiteen endra ordlyden slik at ”skade” skulle vere
tilstrekkeleg, dette fordi det er få data som kan seie
kor stort misbruket må vere for at barnet skal få
varige skader. Ein meinte difor
at de ville bli eit vanskeleg
skjønn om lova sa at misbruket måtte vere av ein
slik art at det var overvegande sannsynleg
at barnet ville bli fødd med ”betydelig” skade (Innst
O nr 68 (1994-95) s. 2).
For å letta skjønnet,
valde ein altså ei formulering som etter ordlyden
rekk svært vidt. Det er openbert omsynet til det ufødde
barnet som er motivet for endringa. Etter dette er det noko
uklart kvar den nedre grensa for bruk av tvang etter § 6-2 a går, og
styremaktene synest etter ordlyden å vere
gitt nokså vide fullmakter til å gripe inn med tvang overfor gravide rusmiddelbrukerar.
Dei kandidatane som på
denne bakgrunnen drøftar spørsmålet om kva
rettstryggleiksproblem det reiser, bør få utteljing.
Nokre få kandidatar nemner
at tvangsheimelen kan ha uheldige sideverknader som at mora heilt unnlet
å søkje hjelp av frykt for å bli utsett for
tvang. I så fall kan reglane gjere
større skade enn nytte. Dessutan kan ein
tenkje seg at mora vel å ta abort for å hindre at
ho vert utsett for tvang. Om og eventuelt i kva
utstrekning reglane har slike biverknader,
veit vi vel lite om. Kandidatar som peikar
på desse problemstillingane,
må likevel få god utteljing.
Som nemnt
tidlegare gir ikkje reglane
i sosialtenestelova heimel for tvangsbehandling. Dette er etter mi oppfatning noko
av det mest sentrale å få fram når det gjeld tvangsbruk under opphaldet.
Likevel er det mange kandidatar som ikkje
er presise nok på dette punktet. Ikkje heilt få kandidatar
skriv som om lova heimlar tvangsbehandling. Det er eit
klart minus.
Sjølv om lova ikkje heimlar
tvangsbehandling, er det ei spørsmål om i kva
utstrekning ein kan bruke ulike former for tvang
under opphaldet i institusjonen. Ein
del kandidatar tek utgangspunkt i sosialtenestelova
§ 7-11 med tilhøyrande forskrifter, og nokre
drøftar nødrett og nødverge. Eg vil ikkje
gå i detalj når det gjeld innhaldet i § 7-11
eller forskriftene, men vil peike på nokre
moment i vurderinga av kandidatane.
For det første bør dei kandidatane
som berre skriv av lovtekst og forskrifter få lita utteljing.
Ein bør i det minste krevje
nokre eksempel som illustrerer reglane.
Kandidatane bør dessutan få fram at §
7-11 og forskriftene knapt kan seiast å vere
nokon sjølvstendig
heimel for tvangsbruk. I alle fall vert det ikkje
heilt rett når enkelte kandidatar framstiller det
slik at lova og forskriftene gir utførlege reglar
om tvangsbruk, slik at rettstilstanden når det gjeld desse
spørsmåla no er klar.
Nokre kandidatar tek opp spørsmålet
om i kva utstrekning nødrett og nødverje (som også
er nemnt i forskriftene) kan heimle tvang. Det bør
gi utteljing – i alle fall dersom kandidaten har
med døme som illustrerer at han eller ho har forstått det vedkommande
skriv om. Generelle vendingar t.d. om at det skal mykje
til før nødrett kan gi grunnlag for tvang, har ikkje
så stor verdi.
Emnet for oppgåva
er sentralt i sosialretten, og i læringskrava heiter
det som nemnt innleiingsvis at det krevst
grundig kjennskap til emnet. Rettstryggleiksproblematikken i sosialretten burde vere
velkjent for dei fleste kandidatane.
Temaet er i utgangspunktet ikkje særskilt vanskeleg,
men oppgåva er krevjande
på den måten at den stiller krav til sjølvstendig
analyse og vurderingar av reglane.
Dei kandidatane som ikkje
har reflektert over dei spørsmåla oppgåva
reiser, vil gjerne falle i gjennom.
Eit hovudinntrykk
så langt er at det er få verkeleg svake oppgåvesvar,
og at det på den andre sida er langt mellom dei verkeleg
gode kandidatane. Spreiinga på karakterskalaen er såleis
klart mindre enn vanleg.
Dei fleste
finn noko å skrive om, sidan
ein har lovteksten å støtte seg til. På den andre
sida er faren med lovtekst at enkelte kandidatar –
gjerne dei med svake kunnskapar
– ikkje skriv stort meir
enn eit referat av lovteksten, og eventuelt synsar
litt rundt denne. Dei aller fleste kandidatane
flyt på generell metodekunnskap, og greier å utleie såpass av lovteksten at
det held til ståkarakter, sjølv om presisjonsnivået
ikkje er særleg høgt.
Nivået på vurderingane er generelt ikkje
så høgt, og ein kan difor
ikkje krevje så mykje
av vurdering for å oppnå ståkarakter. Men dei som
viser klare manglar når det gjeld kunnskap om innhaldet
i vilkåra, og som også presterer lite av verdi når det gjeld reelle omsyn og vurderingar,
bør ikkje passere. Dei
fleste kandidatane kjem over lista. Mine eigne erfaringar
og tilbakemeldingane frå dei
andre sensorane, er at det er relativt få kandidatar
som stryk på denne oppgåva.
Kandidatar som viser akseptable kunnskapar
om reglane og dei reelle
omsyna, men som ikkje maktar
å trengje djupare ned i
stoffet, vil gjerne hamne midt på treet ein stad.
Innlært opplisting av reelle omsyn bør gje lita utteljing
dersom ikkje reglane
vert drøfta og vurdert i lys av desse omsyna. Dei
fleste kandidatane hamnar
i denne kategorien. Drøftinga av vilkåra er gjerne enkel og overflatisk, med få
eller lite klargjerande presiseringar
av vilkåra i lova. Ein del kandidatar
avgrensar oppgåva vidt,
slik at det ikkje vert tid til så mykje
meir enn referat av lovteksten. Eit
gjennomgåande trekk er at kandidatane
får lite ut av vurderingane. Det vert gjerne nokre
spreidde kommentarar undervegs og /eller eit
eige vurderingsavsnitt til slutt meir prega av
synsing enn drøfting av prinsipielle spørsmål.
For å oppnå laud, bør
ein såleis krevja noko
meir. Ein bør kunne
analysere reglane meir djuptgåande,
og vise innsikt og evne til sjølvstendig vurdering
av reglane. Særleg
strenge krav til djuptpløyande analyse kan ein
likevel ikkje stille. Eit
ryddig og velskrive oppgåvesvar der dei
sentrale omsyna er forstått, og kandidaten også får til ei vurdering noko
ut over den reine synsing, vil gjerne liggje an til ein
laud. Her som elles må det vere det samla
inntrykket av kunnskap og forståing som avgjer.
Som nemnt
er det langt mellom topprestasjonane. Det er kanskje
særleg vurderingsdelen av oppgåva
som vil kunne gi kandidaten eit lyft
til den betre halvdelen av skalaen. Ei god evne til å reise meir
overordna juridiske og metodiske spørsmål, t.d. knytt til
legalitetsprinsippet, vil gjerne vere eit
krav for å oppnå kvalifisert laud eller betre.
Sist oppdatert 29. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |