UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
Sensorveiledning teorioppgave nr. 3
Sensorveiledning teorioppgave nr. 4
Oppgaven: | Gjør rede for hva som ligger i begrepene forsett, hensikt og overlegg i strafferetten. |
Læringskrav: | (Utdrag relevant for oppgavens område): |
Det kreves grundig kjennskap til…skyldkravene forsett og….. | |
Litteratur: | (hovedlitteratur for strafferett som er spresielt relevant for oppgaven): |
Henry John Mæland: Innføring i almimelig strafferett 2. utgave, Bergen 1999, med unntak av kap 6-9, 12 og 15. | |
Johs Andenes: Alminnelig strafferett 4. utgave 1997, kap 6-7, 12-17, 19-35 og 42-43. | |
(Av støttelitteratur nevnes særlig): | |
Helge Røstad: Innkast i straffefeltet, Utvalgte emner i strafferett Oslo 1993.. (se kap 4: Skyldformen forsett på side 111 flg.) | |
Vær også oppmerksom på NOU 1992:23 Straffelovens alminnelige del. Straffelovkommisjonens delutredning V. | |
Jeg nevner også at Mælands bok "Innføring..." jf ovenfor ... for kapittel 6-9, 12 og 15 er i litteraturlisten oppført som "Innføringslitteratur (etter behov)". I denne bok omhandler kapittel 8 "Skyldkrav" og under punkt 8.2 Forsett. |
(Veiledningen er skrevet ut fra pensumsituasjonen i Bergen - jeg forstår at Tromsø fremdeles kjører parallelt med Bergen - i alle fall for denne oppgaven - skulle det være forskjeller mht pensum går jeg ut i fra at Tromsø utarbeider en tilleggskommentar for sitt bruk)
Oppgaven er meget sentral for faget strafferett, det er vel kanskje det
enkeltemne sum, om man først skal rangere, kunnskaps og pensumsmessig er
"viktigst" innen strafferetten, da i den forstand at det må kreves en
god del av kandidatene.
Emm må det også kreves i stor grad at kandidatene holder
seg til oppgavens tema. Det er et gjennomgående fenomen (på alle avdelinger)
at relativ svake kandidater sper på med kunnskaper når de går tom for
oppgavens emne. Det kan i og for seg være fornuftig og korrekt hva de
skriver om, men besvares en annen oppgave skal det ikke gi uttelling.
I Johs Andenes lærebok Alminnelig strafferett, er under
hovedinndeling "subjektiv skyld": kapittel 22 benevnt: "Forsett,
hensikt overlegg". Dette er også oppgavens tittel, så man må forvente at
det store flertall av kandidatene kommer til å legge opp besvarelsen deretter.
Kap 22 har følgende underinndeling:
(Til orientering har Mælands bok "Innføring i alminnelig strafferett" for forsett følgende kapittelinndeling under "Forsett":
Som også Andenæs nevner under Oversikt, har vi ingen legaldefinisjon på forsett men Straffelovkommisjonen har gjort et forsøk og i lovforslaget i NOU 1992:23 er inntatt under forslagets § 30 en definisjon. Lovforslaget er lovlig hjelpemiddel på eksamen, så det kan forventes at kandidatene vil nytte dette utkastet ved behandling av oppgaven.
Jeg tar her til orientering med Straffelovkommisjonens forslag til Forsettdefinisjon slik den lyder i forslagets § 30:
" Forsett foreligger når noen
For den kandidat som har litt kunnskaper og tankeevne vil utkastet i seg selv kunne gi mange momenter som kan tas opp i besvarelsen.
Oppgaven skulle ikke gi foranledning til noen større gjennomgang av de fire
straffbarhetsvilkårene, eller generell gjennomgang av de forskjellige
skyldkrav, jf hva jeg skriver ovenfor. Men at man plasserer emnet i en større
sammenheng er greit nok bare det ikke tværes ut. På den annen side er det
intet minus emm om man går rett på oppgaveteksten uten noen større
innledning.
Det bør komme frem enten under drøftelsene eller som eget
tema i forbindelse med innledningen noe (kort) om hva forsettet skal dekke ete, dvs.
hvilke momenter skylden må omfatte (Andenæs på side 204 flg.) Men dette er
ikke oppgavens egentlige tema - men må anses nødvendig i alle fall når man
bruker eksemplene om at forsettet må dekke følgene, at dette gjelder alle de
objektive momenter i gjerningsbeskrivelsen. Likeledes at det kommer noe med
(kort) om skyldkravet i strafferetten - men for all del - uten at man ved det
skal gjennomgå alle former ....
Oppgavens ordlyd og tema er "Begrepene" så det
sentrale er å få frem kjernen i forsett, så bevege seg "nedover" i
sannsynlighetsforsett, eventuelt forsett (dolus eventualis) til grensen mot
uaktsomhet. Videre, som fremgår av oppgaveteksten, de kvalifiserte
forsettformene overlegg og hensikt.
Kjernen i forsettsbegrepet er at noen handler med
viten og vilje - altså at følgen er tilsiktet. Gjerningsmannen begår
handlingen med forståelse for konsekvensene og at dette er ønsket, eksempel
ved forsettlig drap hvor fornærmede skytes. Følgen regnes også som tilsiktet
om man ikke ønsker følgen, men utfører handlingen for egentlig å oppnå noe
annet enn følgen, man dreper sin tante for å oppnå arv. Her spiller
sannsynligheten for at følgen inntreffer ingen rolle (Andenæs s. 216): Den som
skyter en annen for å drepe ham, handler med drapsforsett selv om avstanden er
så stor at det er rent slumpetreff om han har hellet med seg.
En del kandidater bruker, som flere teoretikere gjør,
uttrykket hensikt både i forbindelse med forklaring av hva forsett er, og i
forbindelse med det subjektive overskudd hensikt i f. eks. vinnings hensikt. Det
er jo strengt tatt ok, men som jeg selv en gang påpekte i bokanmeldelse av
Andenæs Alm strafferett, pedagogisk kan det virke forvirrende - og det gjør
det nok for enkelte kandidater. Det tales om hensiktsforsett og så blandes
typetilfellene.
Sannsynlighetsforsett - forsett foreligger også
overfor en uønsket følge hvis gjerningsmannen har regnet den som sikker eller
overveiende sannsynlig. Eksempel forsikringssvindleren som tenner på sitt hus
og regner det som overveiende sannsynlig at en av leieboerne vil omkomme i
brannen. Kand bør her også ta opp hvilken grad av sannsynlighet som trengs
(sannsynlighetsovervekt).
Nærmere her i Andenæs side 217.
Eventuelt forsett - følgen fremstilte seg som
mulig - Når følgen ikke har vært tilsiktet, eller ikke forutsett som sikker
eller overveiende sannsynlig, men har fremstilt seg som mulig for
gjerningsmannen. Altså hva som benevnes som Dolus eventualis.
Det er to teorier her: Den hypotetiske innvilgelsesteori og den Positive
innvilgelsesteori. I Rt 1990 s. 600 er den hypotetiske innvilgelsesteori
utrykkelig avvist for norsk retts vedkommende. Altså man tenker seg her inn i
gjerningsmannens situasjon, dersom han hadde tenkt seg følgen (noe han altså
ikke har gjort), dommeren skal da spørre seg selv: Hva ville han da ha gjort -
hadde han likevel handlet er forsettet tilstede, men om man tror
gjerningsmannen ikke ville handlet (om han hadde halt klarhet om følgen) så er
det ikke forsett. Dette er nå "rettshistorie" i Norge. Derimot er
godtatt den positive innvilgelse - dvs. at gjerningsmannen selv bevisst har tatt
det standpunkt at han ønsker handlingen foretatt selv om den uheldige/fatale følgen
skulle inntre. Han har her godtatt følgen i sin bevissthet. I NOU 1992:23 er
den positive innvilgelsesteori godtatt av straffelovkornmisjonen (i motsetning
til første utredningen NOU 1983:57).
Man nærmer seg grensen til uaktsomhet om man formulerer det
slik at gjerningsmannen har "tatt følgen med på kjøpet". Dvs. hvor
man egentlig mener at gjerningsmannen bevisst har tatt en risiko. Det er
forskjell på å akseptere en risiko og å akseptere en følge. (Andenæs s.
219).
Jeg nevner særtilfelle hos Andenæs s. 220/221: Om formlene
er uttømmende/nødvendige sidefølger/forsettlig
uvitenhet/likegyldighetstilfellene. Forsettlig uvitenhet har vært oppe en del
ganger i forbindelse med kvantum og narkoforbrytelser. Kureren som bevisst lar være
å undersøke hvilket stoff han bringer og omfang/vekten. Høyesterett har vært
inne på dette i forbindelse med straffutmålingen - men dette vil også kunne være
aktuelt vedr selve skyldspørsmålet. I prinsippet, og rettslig sett, må
forsettet omfatte også mengden - men i praksis blir det ofte et rent bevisspørsmål
- hvor mye tror man på kurerens forklaring.
Hensikt- Når loven krever en bestemt hensikt er
sannsynlighetsforsett ikke tilstrekkelig. Som regel er det slik at loven i
tillegg til forsett som dekker det objektive gjerningsinnhold, krever en videregående
hensikt - det subjektive overskudd - . Som Andenæs på side 222: I disse
tilfeller er det den videregående hensikt som gir en ellers harmløs handling
dens forbryterske karakter. Den viktigste gruppen er vinningsforbrytelsene
-handlingen må være skjedd i den hensikt å skaffe seg eller andre en
uberettiget vinning. Bruker loven ordene "søker å oppnå noe har det bare
vært meningen å slå fast at forbrytelsen er fullbyrdet ved en forsøkshandling
- ikke at det kreves hensikt. Også v "tilsiktedes" i forsøk jf § 49
- det kreves ikke mer enn vanlig forsett.
Overlegg - Kort og greit - fastslått i
rettspraksis: har hatt tid til overveielser og har overveiet. Det vanskelige er
å avgjøre hvor mye tid som skal til - det kreves egentlig ikke så mye tid ( i
timer/minutter) - poenget er om det har vært tid nok til en "overveid
beslutning". Altså forgåelsen er resultat av overveiet beslutning og ikke
en umiddelbar impuls. Problemet med overlegg i praksis er som regel
bevissituasjonen - hva finner man bevist om handlingsmannens mulige overveielser
og motivasjonsprosessen. Nærmere hos Andenæs side 223.
*****
For å få laud må man kreve at kand på en ordentlig og oversiktlig måte går
gjennom forsettsformene, og klarer å gi uttrykk for kjernen i hver form. Noe
stort referat av konkret rettspraksis kan man ikke forvente, men det må vises
ved eksempler at kand har forstått.
Den gode laud klarer å utdype emnet nærmere og redegjøre
for tankegangen bak kravet og innholdet til forsettsbegrepet.
Ikke bestått skulle jeg tro det blir lite av her - har man
overhode lest og satt seg noe inn i strafferetten må vil vel regne med at såpass
henger igjen at listen passeres. Hvis man unngår direkte brølere - som viser
total mangel på forståelse - så burde man klare seg - og avstanden fra ikke
bestått til laud er kanskje ikke så lang.
Problemet blir kanskje de som får en del med om
forsettsbegrepet inkl hensikt/overlegg, men så utbroderer om tilstøtende emner
som da er på siden/utenfor oppgaven. Her kan det kanskje bli litt problemer med
sensuren mellom de som har en del med ut over kjernen i oppgaven, men da for å
plassere oppgavens emne i en større sammenheng, og de som tar med "rubb og
rake" av tilstøtende strafferettsemner for å fylle på skortende
kunnskaper om kjerneemnet.
*****
Jeg nevner helt på tampen - emm skal ikke "følgeskadene" behandles, dvs. Culpa levissima - men om det nevnes noe i forbindelse med hva forsettet skal dekke, dvs. at forsettet ikke skal dekke følgeskadene (i så fall ville helt andre bestemmelser få anvendelse), jf forholdet dødsfølgen i § 228 og forsettlig drap etter § 233, får det være greitt nok.
Oppgaven: | Rett til økonomisk sosialhjelp. |
Oppgaven dekkes av læringskravene i helse- og sosialrett og forvaltningsrett II. Den faller inn under det kandidatene skal ha "grundig kjennskap til". Av litteraturen er det særlig "Sosial trygghet og rettssikkerhet" (Bernt, Hove, Kjellevold og Kjønstad) som er sentral. Ny utgave kom ut i år, relativt sent i semesteret. Mange kandidater kan forventes å ha benyttet forrige utgave (1993); denne er også nevnt i litteraturlisten slik jeg har mottatt den fra fakultetet. Henvisningene nedenfor gjelder den nye utgaven.
Sensorene bør ha i mente at kandidatene ikke har kunnet basere egenstudier på en oppdatert fremstilling av gjeldende rett.
Kapittel II, pkt. 2-5, s. 63-109 dekker de grunnleggende problemstillingene vedrørende preget av individuell rettighet, vurderingstemaet og virkningssiden etter sosialtjenestelovens § 5-1. Oppstilling av tilleggsvilkår ved tildeling av sosiale ytelser er behandlet i kapittel IV, pkt. 2-5, s. 146-194. Saksbehandling og klage er tatt opp i kapittel V, pkt. 2.-7.4, s. 200-224. Fremstillingen integrerer de generelle forvaltningsrettslige regler fortløpende.
I den øvrige forvaltningsrettslitteraturen er sosialhjelp eksplisitt behandlet i korte avsnitt av Eckhoff/Smith s. 358 (rettighetspreget) og på s. 352 nederst (vilkår). Siste utgave av Frihagens bok kom ut før gjeldende lov, men også her trekkes en del linjer fra det generelle til trygd og sosiale ytelser, se fx. kap. 6 s. 191 (I). Begge bøker tar etter mitt syn opp de generelle emnene på en måte som skulle være egnet til å fremme integrering av kunnskap/forståelse mellom det generelle og spesielle, se fx. Eckhoff/Smith s. 149 øverst, s. 333 ff og s. 350 ff.
Der har vært avholdt forelesninger og manuduksjoner i forvaltningsrett og helse- og sosialrett i løpet av vår og høstsemesteret 2000, med utgangspunkt i de gjeldende læringskrav. For øvrig vises til utsendt kopi for fulltekst av læringskrav og litteraturliste. Disse finnes også på fakultetets hjemmesider.
Oppgaven fremstår som forholdsvis
vid; og kandidatene må gis et stort spillerom i avgrensning og valg av
hovedstruktur. Kandidatene bør dog se at det store poenget ligger i ordet
"rett", og vektlegge besvarelsen ut i fra dette. Preget av individuell
rettighet og skjønnselementet hører
nøye sammen. Dette fører naturlig over i vilkårslæren
og spørsmål om vilkårskompetanse. Det
vil etter mitt syn kunne gi en mer helhetlig fremstilling om man også tar med
vilkårskompetansen, siden dette henger såpass nært sammen med kjernespørsmålet
om rettighetspreg. En avgrensning mot dette bør vel aksepteres, men
vil gjøre at kandidaten går glipp av et par C-momenter.
Virkningssiden
bør diskuteres. Kandidater som gir seg til å behandle andre ytelser enn de økonomiske må trekkes. På dette punktet er
oppgavens ordlyd helt klar. Kandidatene bør etter mitt syn stilles fritt i
forhold til om de vil avgrense mot saksbehandling/overprøving, eller om dette
skal med. Det er dog lite poeng i en bredt anlagt behandling av bestemmelsene om
saksbehandling og overprøving hvis
ikke kandidatene tar fatt i det som særpreger
feltet, jfr. fx. Sostjl. § 8-7. En drøftende tilnærming ut i fra et
rettssikkerhetsperspektiv - basert på områdets særlige forhold/hensyn - er
etter mitt syn mest fruktbart i så måte.
De som forsøker
seg med at dette er en "oversiktsoppgave", og deretter unnlater å gå
inn i problemstillingene på en skikkelig måte, må trekkes for det. Det samme
gjelder dersom strukturen på annet vis tydelig er reist på en grunnmur av
manglende kunnskaper, lovreferat og/eller fragmenter fra generell
forvaltningsrett. Det kan selvsagt ikke gis noen standardoppskrift.
De
fleste kandidater velger en struktur som ligger temmelig nær opp til kap5.
Stort sett virker det som om kandidatene ikke har hatt problemer med å finne
frem til fungerende avgrensninger, rekkefølge eller problemstillinger. En del
av de bedre kandidatene viser en viss selvstendighet og unngår at disposisjonen
blir for tett knyttet opp mot bestemmelsenes ordlyd, punkt for punkt. Dette er
velegnet i forhold til å få frem systemet i loven og forholdet mellom ulike §§,
fx 5-1 og 5-3.
De sentrale temaene er antydet
ovenfor. Kandidatene bør kunne si noe om de grunnleggende hensyn bak
bestemmelsene om økonomisk sosialhjelp, ut over rene slagord. Gode kandidater
vise utover i oppgaven hvordan disse hensynene er søkt ivaretatt ved
utformingen av reglene.
Det kan gjerne
påpekes at man i utgangspunktet ikke trenger lovhjemmel for tildeling av goder,
men at det er dette som gir grunnlag for å hevde at der foreligger en
individuell rettighet. Betraktninger om rettighetens vern/karakter kan være et
pluss, se for øvrig pkt. 2.3 i læreboken.
Krumtappen i
besvarelsen er sosialtjenestelovens § 5-1, hvor det sentrale vilkår er at man
ikke er i stand til å "sørge for sitt livsopphold". Kandidatene bør
observere dette, og drøfte rekkevidden av kriteriet. Det er viktig at
kandidatene har et klart øye for at vurderingen ikke er en "moralsk,
tilbakeskuende vurdering" (se Læreboken s. 74), og at man ikke skiller
mellom "verdige" og "uverdige" trengende.
Kandidatene bør
påpeke at rettigheten er subsidiær til andre forsørgelseskilder og drøfte
rekkevidden av dette, jfr. også §§ 5-8, 5-9. Spørsmålet om hvilke kilder
som kan hensyntas etter loven, og hva som kan kreves er behandlet på s. 68 og
74 ff i læreboken. Kandidatene bør også to opp kravet til egeninnsats, se
s.69 og s. 84. Her kan det også etter mitt syn på sin plass å nevne
relasjonen til vilkårshjemmelen i § 5-3.
Det bør
presiseres at loven ikke fastlegger ytelsenes nivå eksplisitt. Kandidatene bør
vise at de har forstått det grunnleggende argumentet for en slik ordning;
forestillingen om en individuell vurdering av behovet. Kandidatene bør også få
frem det sentrale motargumentet; nemlig ubegrunnede forskjeller mellom og innad
i kommunene.
For øvrig
vises til lærebokens fremstilling når det gjelder ytelsenes nivå. Det bør
ikke kreves detaljer, men kandidatene bør kunne nevne noe om kjerneområdet av
livsoppholdsbegrepet og relasjonen til minsteytelser etter trygdeloven. Gode
kandidater vil kunne få mye ut av en godhetsvurdering på dette punktet.
Nevnes kan også
de valgmuligheter forvaltningen har etter § 5-4, men uten at det bør trekkes
om kandidatene utelater dette. Kandidater som kommer inn på § 5-2 bør få
frem den grunnleggende forskjellen mellom denne bestemmelsen og § 5-1.
Kandidater som går grundig og nyansert til verks mht. forholdet skjønn/rettsanvendelse
bør gis et kraftig løft, forutsatt at behandlingen i tilstrekkelig grad rettes
inn mot de aktuelle reglene.
Tolkningen av
vilkårshjemmelen i § 5-3 vil være avgjørende for rettighetens karakter, se nærmere
læreboken på s. 155. Kandidater som påpeker denne sammenhengen bør etter
mitt syn honoreres. Sentrale spørsmål ved en eventuell nærmere behandling av
vilkårsadgangen er hvilke hensyn om spiller inn, når vilkår kan oppstilles,
hvilke vilkår som kan oppstilles, skjønnselementet og særlig relasjonen
mellom § 5-1 og § 5-3. Kandidater som får noe fornuftig ut av det siste bør
gis et solid løft (se læreboken s. 156 nederst).
Svakere kandidater vil formodentlig
gripe til atskillig lovreferat og løsprat omkring dette. Dersom flere av de
sentrale problemstillingene knyttet til tolkning av regelverket ikke er med, kan
besvarelsen ikke bestå. Det må også kreves noe ut
over å observere spørsmålsstillingen når det gjelder hensyn,
vilkårssiden i § 5-1 og stønadens nivå/innhold.
Gode
kandidater har store muligheter for å vise innsikt i sentrale
forvaltningsrettslige prinsipper ved å anvende disse på det mer spesifikke område
oppgaven spør etter. Dersom kandidaten gjennom behandlingen trekker paralleller
til andre rettsområder og operasjonaliserer generelle regler på en god måte,
vil dette kunne gi grunnlag for et kraftig løft. Gode kandidater vil også som
regel kunne si noe fornuftig om forholdet mellom § 5-3 og § 5-1.
Men dersom besvarelsen i for stor
grad dreier seg om generelle spørsmålsstillinger, og kandidaten ikke
trekker de nødvendige linjene, vil dette kunne gi inntrykk av kunnskapssvikt.
Slik svikt skal trekke ned. Det må følgelig vurderes om kandidatene integrerer
de generelle poenger i besvarelsen på grunn av oversikt
og forståelse eller på grunn av nød
og fortvilelse.
Grensen
laud/haud vil i de fleste tilfeller måtte bero på kvaliteten i de sentrale drøftelsene.
For øvrig vil den nærmere fastsettelse av nivå - som alltid - måtte bero på
en bedømmelse av helheten i prestasjonen. Det ovenfor gjennomgåtte er derfor
kun ment som et utgangspunkt for vurderingen, og bør ikke oppfattes som en
definitiv skranke for det forsvarlige sensorskjønn.
Oppgaven: | Vurderingers betydning ved rettsanvendelsen. |
Oppgavens sentrale tema er rettsanvenderens eget bidrag ved
fastleggelsen av rettslige normers innhold (og ved anvendelsen av samme). Dette
er et særdeles sammensatt og opp gjennom historien omstridt tema, som fremstår
som relativt krevende for mange av kandidatene. Enkelt og unyansert angår emnet
det en i rettskildelæren kaller reelle hensyn. Men slik oppgaven er utformet
spenner den langt videre enn en fremstilling av reelle hensyn som egen
rettskildefaktor. Også ved fastleggelsen av slutninger en kan trekke av andre
rettskildefaktorer og ved den samlede vektleggelse av rettskildefaktorer, vil
rettsanvenderen kunne gi sitt selvstendige bidrag. Men oppgaven er ikke snevert
avgrenset til rettsanvenderen selv, også alminnelige samfunnsoppfatninger som
rettsanvenderen ikke deler vil kunne være relevant ved rettsanvendelsen, og her
kommer vurderinger inn på to plan, hvilke slutning rettsanvenderen kan dra fra
f. eks. alminnelige samfunnsoppfatninger og så det mer tekniske, hvorvidt slik
skal tillegges relevans og vekt ved rettsanvendelsen.
Emnet står sentralt i faget, læreboken og ser ut til å være
godt utdypet i forelesninger. Det bør derfor stilles krav om at kandidatene har
relativt klart for seg hva oppgaven dreier seg om og kan gjengi og drøfte
problemstillingene ut over det rent overfladiske referat. I en alminnelig
fremstilling er emnet temmelig abstrakt og stiller krav til analytisk
refleksjon, hvilket igjen fordrer skjønnsom disponering og avgrensning. Selv om
emnet har en fast kjerne, antar jeg likevel det må innrømmes kandidatene
betydelig frihet mht disponeringen av oppgaven. Men sensorene bør være på
vakt overfor fremstillinger som i for stor grad behandler rettskildelærens
struktur og innhold uten å knytte fokus til at det er "vurderinger"
som skal beskrives. Slike fremstillinger vil ha liten verdi idet en da ikke
besvarer oppgaven.
Oppgaven er tidligere gitt ved UiB høsten 1997 og daværende
stipendiat Line Ravlo skrev den gang sensorveiledningen. Nærværende veiledning
er i hovedsak på linje med veiledningen fra 1997, jeg mener dog at det i dag
ikke kan gis full uttelling til kandidater som bare behandler reelle hensyn som
rettskildefaktor.
I studiehåndboken er litteraturlisten til faget fastsatt slik:
Litteratur:
Jan Fridtjof Bernt, og David R. Doublet: Juss, samfunn og rettsanvendelse, 2. utg.1999, Del I: Juss, rettsregler og rettsanvendelse, del III: Rettsregelbegrepet, del VI: Retten i utvikling.
Torstein Eckhoff, og Jan E. Helgesen: Rettskildelære, 4. utg., Oslo 1997.
Jan Fridtjof Bernt: Rettsdogmatikkens metode og rettspolitikkens muligheter (Hefte for kritisk juss 1995, s. 11-37.)
De krav som må reises til kandidatene bygger på læringskravene
og ikke på hvordan disse er behandlet i den oppgitte litteraturlisten.
Litteraturlisten ved UiB er ikke noe "pensum", men kort og godt universitetets
anbefaling om hvor kandidatene kan ta fatt i arbeidet med å innfri
kunnskapskravet de møter ved eksamensbordet. Jeg viser til Stude- og
eksamensreglementet § 1-4 første ledd første og siste punktum som lyder slik:
"Kva som det vert kravt kjennskap eller grundig kjennskap til ved
eksamen, går fram av læringskrava. [...] Litteraturlistene er berre
rettleiande, og det er føresetnaden at studentane sjølv gjer det utval og den
prioritering som trengst."
Echoffs lærebok har vært hovedlæremiddelet i rettskildelære
i en årrekke, og det må antas at de fleste kandidatene rent faktisk også har
benyttet boken. Det helt sentrale kapittel i boken er kapittel 14
"Rettslige vurderinger". Men også kap 1 har særlig interesse idet
forfatteren der gir overbygningen for den fremstillingen videre. Av aktuelle bøker
som ikke er på læreplanen kan nevnes Fleischers bok "Rettskilder og
Juridisk metode", Oslo 1998. Videre Nils Nygaards bok "Rettsgrunnlag
og standpunkt", Bergen 1999. Nygaards bok er læremiddel for
rettskildefaget på tredje avdeling.
Professorene Jan Frithjof Bernt og Kai Krüger har holdt en
omfattende forelesningsserie i faget våren 2000. Av omfattende
forelesningsmateriell fremgår at vurderinger har stått sentralt for
undervisningen. Materialet er tilgjengelig på internett i form av
PowerPoint-presentasjoner, se http://www.jur.uib.no/ansatte/jprkk.
Kunnskapskravet innen rettskildefaget etter den gjeldende studieordningen er følgende:
Læringskrav: Faget tar sikte på å gi en dypere teoretisk forståelse av juridisk argumentasjon og de premissene denne bygger på. Formålet er å gi studentene evne til å forstå, utforme og kritisere rettslig argumentasjon i vanskelige spørsmål ut fra den særegne type rasjonalitet og den spesielle verdiplattform som jussen bygger på. Det kreves grundig kjennskap til:
Betegnelsen "læringskrav" erstattet det gamle uttrykket "eksamenskrav" ved vedtakelsen av den gjeldende studieordningen, uten at ordvalget i seg selv innebærer noen endring av realiteten. Læringskravene er imidlertid mer utfyllende nå enn tidligere, og det fremgår det at det kreves "grundig kjennskap" til vårt emne, jf nest siste strekpunkt ovenfor.
Jeg fremhevet innledningsvis at kandidatene bør gis betydelig frihet ved disponeringen av oppgaven. Jeg ser det derfor ikke som hensiktsmessig å stille opp noen standarddisposisjon over hvordan besvarelsen bør bygges opp. Jeg vil nedenfor gå inn på visse linjer som bør bør være fremme i besvarelsene.
Når dette er sagt vil kandidatene likevel med nødvendighet måtte innom enkelte hovedbolker;
Et oversiktsavsnitt der oppgavens tema presiseres gjennom begrepsavklaring og avgrensing med utgangspunkt i oppgavens ordlyd.
En gjennomgang hvordan vurderinger kommer inn ved relevans, slutning og vektomgangen for de "objektive rettskildefaktorene".
Reelle hensyn som rettskildefaktor.
Kandidatene bør innledningsvis tolke oppgavens ordlyd.
"Rettsanvendelse" har et dobbelt innhold; Rettsanvendelse i snever
forstand som angår fastleggelse av rettsreglers generelle innhold, og
Rettsanvendelse i vid forstand som også tar inn i seg anvendelsen av den ferdig
fastlagte norm på et ferdig fastlagt faktum. Denne sondringen poengteres ikke særlig
sterkt i Eckhoffs bok, som på side 33 fremhever at det i rettskildelæren ikke
er grunn sondre mellom tolkning og subsumsjon. Fremstillingen i læreboken
beskjeftiger seg imidlertid for det meste om rettsanvendelse i snever forstand,
hvoretter det etter min mening må være forsvarlig at kandidater avgrenser mot
subsumsjonen. Dette også bevisst eller ubevisst av de aller fleste kandidatene.
"Vurderinger" er heller intet entydig begrep, se
Eckhoff s. 352. Men for vår oppgave bør kandidatene presisere at vurderinger er
standpunkter til verdispørsmål og de overveielser som ligger til grunn for
disse, og hvor kjernen er at standpunktet må være skjønnspreget. Med den
fokus som er rettet på dette spørsmålet i nyere rettskildelære, mener jeg
videre at kandidatene ikke kan høres med å avgrense besvarelsen til reelle
hensyn som rettskildefaktor og jeg viser til at Eckhoff i kap. 14 har et eget
avsnitt om vurderingers betydning på de forskjellige stadier under avgjørelsesprosessen.
Så langt jeg kan se har dette også stått sentralt ved undervisningen i faget.
Oppgavens ordlyd synes derfor å være som den er nettopp for å at kandidatene
skal se og behandle også dette. Dessverre viser det seg at heller mange
kandidater nettopp avgrenser besvarelsen til å angå reelle hensyn som
rettskildefaktor. Dette bør det da gis trekk for, jeg kan ikke uten videre se
at en slik avgrensning skal avskjære en kandidat fra laudabelt resultat om det
som behandles ellers er bra.
Kandidatene bør også ta opp hvem hvis vurderinger som det
siktes til. Dette for å slå an tonen i forhold til det helt sentrale problem
knyttet til vurderinger, nemlig at det en for en stor del står overfor
produkter av rettsanvenderens egne overveielser, se Eckhoff s. 24. Det er
forsvarlig å rette fokus på dommeren som rettsanvender, hvilket er i tråd med
tradisjonene i faget. Og det er etter min mening nyttig om kandidatene i
tilknytning til en slik klargjøring skuer hen til de spenningsfelter dette
skaper i ulike relasjoner; hensynet til lovgiver der det er lovbaserte regler
det er tale om, klassejustis og en eventuell svikt i partenes forutberegnelighet
som introduksjonen av rettsanvenderens egne vurderinger kan lede til. Alt i alt
at en står overfor spenningsfeltet mellom rettspositivismen og den såkalte
rettsrealismen.
Et gjennomgangstema for svakere besvarelser er mangel på
presisjon, som viser seg innledningsvis idet oppgavens tema enten ikke
presiseres eller den presisering som foretas er mer eller mindre intetsigende, f
eks at med vurderinger menes reelle hensyn. Da er man like langt. Enkelte
kandidater durer bare i vei og bruker en mengde spalteplass der de tar for seg
rettsanvendelsesprosessen for samtlige rettskildefaktorer, beskriver disse uten
å poengtere fremstillingen til oppgavens tema, og hvor de med ujevne mellomrom
uttaler at de som hittil er gjennomgått er uttrykk for "vurderinger".
Slike fremstillinger gir liten mening.
Det er påregnelig at kandidatenes opplegg og bruken av
eksempler bærer sterkt preg av fagsammensetningen til siste avdeling, dvs. de
offentligrettslige fag. Selv om det kan virke litt snevert i forhold til
oppgaven, mener jeg at det ikke er grunn til å gi trekk for dette.
Kandidatene bør kort beskrive rettsanvendelsesprosessen,
herunder rettskildeprinsipper og rettskildefaktorer. Kandidatene bør ha det
klart for seg at rettskildeprinsippene er ulovfestede og vage, hvoretter disse
ikke gir entydig retningslinjer for hvordan rettsanvenderen skal gå frem ved
fastleggelsen av rettsregelen.
Dette åpner igjen for større eller mindre innslag av skjønn
fra rettsanvenderens side. Legger en dette sammen med at de slutninger som kan
dras fra ulike rettskildefaktorer gjennomgående ikke er entydige, ligger det an
til at skjønn kan komme inn på alle tre nivåer ved fastleggelseen av normens
innhold; relevans, slutning og vektomgangen. I tillegg kommer den konkrete
rettsanvendelsen, i tilfeller hvor rettsnormen selv åpner for et betydelig
dommerskjønn. I den grad kandidatene makter å krydre fremstillingen med
eksempler fra rettspraksis, er dette som ellers med å underbygge inntrykket av
forståelse.
Kandidater som redegjør for ovennevnte uten at de ender opp
i en lang og omstendelig gjennomgang av generell rettskildelære bør honoreres
for det. Videre er det en fordel om at kandidatene nyanserer noe i forhold til
at vurderinger er noe dommeren suger av eget bryst. Verdioppfatninger knyttet
til rettskildelæren vil i mange tilfeller være en del av fagets felles gods,
og det at dommeren til en viss grad er lydhør for større strømninger i
samfunnet, objektiviserer vurderingene til en viss grad, se f. eks. Rt 1951 s. 19
Mortvedt.
Men kandidaten bør også få frem at det er grenser for hvor
langt vurderinger kan spille en rolle ved lovtolkningen, dels fordi rettskildelæren
også operere med en målsetning for tolkningen, særlig der det er tale om
lovbaserte regler, sml Eckhoff s. 146 ff, eller kanskje særlig der en står
overfor normeringer under hensyntagen til legalitetsprinsippet.
De forhold jeg her har tatt opp er på sett og vis nøkkelen
til en god besvarelse av oppgavens tema. Dessverre er det svært få av de
besvarelser jeg har gjennomgått som er poengterte på disse forholdene, slik at
en må gå veien om indirekte slutninger fra det som skrives for å kunne gjøre
seg opp en mening om kandidaten har forstått det som han skriver om.
Kandidaten er nødt til å gå igjennom reelle hensyn som
rettskildefaktor. Det er et tegn på forståelse om han klarer å forklare hva
som ligger i dette, sml Eckhoff s. 24, samtidig som han klarer å forklare hva
dette er til forskjell for vurderinger som kommer inn ved fastleggelsen av og
vektleggelse av slutninger som bygger på mer objektiviserte normer.
Eckhoff understreker i læreboken at en står overfor
standpunkt til verdispørsmål og fremhever flere ulike kategorier av slike;
Rettferdighetsoppfatninger, virkningsorienterte vurderinger, formålsbetraktninger,
interesseavveininger og samfunnsnytten, se s. 368 ff. Etter min oppfatning ligger
det på siden å kreve at studentene gjengir og drøfter alle disse kategoriene.
Det sentrale må imidlertid være at kandidaten ikke kan introdusere og behandle
reelle hensyn uten å presisere at innholdet må konkretiseres ved
rettsanvendelsen; Utsagn som "reelle hensyn tilsier" ett eller annet
er i seg selv intet annet enn tomt prat og lite tillitsvekkende. Også her må
det spørres om den vurdering en vurderer å introdusere som et reelt hensyn er
relevant, og at det er grunnlag for å dra den aktuelle slutningen fra dette, og
endelig kommer vektleggelsen ved faktorharmoniseringen.
Det må være grunn til å forvente at kandidatene trekker
frem enkelte rettsavgjørelser, og følgende ser ut til å være fremme i de hos
de aller fleste; Rt 1952 s. 1217 To mistenkelige personer og Rt 1977 s. 1035
Sykejournaldommen. I tillegg kommer en rekke kandidater inn på farskapssakene
fra mellomkrigstiden, Rt 1916 s. 648 og Rt 1921 s. 406, tilsvarende illustrerer mange eksempler gjennom å stille Rt 1952 s. 989 (telefonsjikane) opp mot Rt 1973
s. 433 (passbåt). Endelig kommer Rt 1079 s. 1089 (sinnsykes ankerett) inn i mange
besvarelser. Et inntrykk som sitter igjen er at mange kandidater ikke helt har
forstått hvordan de skal presentere og behandle rettspraksis i besvarelser.
Enkelte bruker lang tid på å beskrive saken, uten at dommene drøftes i særlig
grad i relasjon til oppgavens tema. Og enkelte drar alt for drastiske slutninger
fra rettspraksis, henimot at dommeren med ett eller annet reelt hensyn i hånden
på skjønnsmessig grunnlag kan tilsidesette en lov han ikke liker.
I tilknytning til gjennomgangen av rettspraksis er det ellers
fint om kand. peker på den tendens som domstolene har til å kamuflere egne
vurderinger med å vise til ytre, om enn vage fundamenter; allmenne rettsgrunnsetninger, alminnelig rettsoppfatning,
rettssikkerhetshensyn med mer.
Og i forlengelsen av dette er det fint om kand. kan si noen ord om hvorfor norske
dommere opp gjennom årene har hatt en tendens til knytte
rettsanvendelsesresultatet opp mot slike knagger. Mange av de kandidater som er
inne på dette, fremhever at rettskildebildet er åpnere i dag enn det var for en del
år tilbake, og at det for så vidt er bra at domstolene benytter en
ettersporbar argumentasjon i anledning rettsanvendelsen. Men det er svært få
som tar inn over seg de underliggende problemer knyttet til demokrati og
forutberegnelighet som knytter seg til en rettsanvendelse fra domstolenes side
der lovens betydning i tilfellet reduseres, ved at domstolen i stedet for å si
at spørsmålet må løses gjennom lovgivning, baserer resultatet på
rimelighetsgrunnlag. Årsaken til at kandidatene ikke går inn på
motforestillinger i særlig grad blir bare spekulasjoner fra min side. En side
av dette kan kanskje bunne tilbake til den – etter mitt syn – noe ukritiske
rettsliggjøring av spørsmål som tidligere ble ansett å ikke være av
rettslig art, og som tildels får sin velsignelse gjennom litteratur og
undervisning. En rettsanvendelse ut fra slike premisser må med nødvendighet
bringe med seg større elementer av dommerskjønn, hvoretter spennet for reelle
hensyn – lovgivning fra dommersetet – får en sterkere gjennomslagskraft i
forhold til de tradisjonelle autorative kilder.
Jeg antydet ovenfor under pkt 1.1. at det burde kunne være
forsvarlig om kandidatene avgrenset mot den konkrete rettsanvendelsen,
subsumsjonen. De kandidater som behandler emnet og er rimelig poengtert om
dette, bør gis en pluss for det.
Temaet er særlig aktuelt ved skjønnsmessige subsumsjoner,
typisk i forhold til lovbaserte regler som overlater mye til rettsanvenderes skjønn,
eller der en utenfor loven opererer med rettslige standarder, se f. eks.
avtaleloven § 36 og culpanormen. I en slik situasjon vil normen som sådan være
løs i formen, hvoretter det blir vektleggelsen av de ulike hensyn/faktiske
forhold som forefinnes i saken som vil kunne avgjøre sakens utfall.
Kandidatene har neppe noe å hente på å trekke inn spørsmål
knyttet til forvaltningens frie skjønn. Det eneste som kunne være aktuelt å se
hen til er at nettopp i kompetansegrunnlaget for slike bestemmelser ligger en
dynamikk med hensyn til vektleggelsen som kan antas å være større enn for
ordinære kompetansebestemmelser der domstolene har full prøvelsesrett.
Vurderinger kan mao hevdes å ha en sterkere posisjon her enn ellers.
Oppgaven har falt vanskelig for mange kandidater. Og løsningen
for disse har vært å skrive så mye som mulig om rettsanvendelsesprosessen
generelt, og reelle hensyn spesielt, for på denne måten håpe å berøre
oppgavens tema (hvilken oppfatning kand. enn har hatt om dette) et tilstrekkelig
antall ganger, slik at det hele går bra. Dette ender med at det så langt jeg
kan se ikke blir så mange stryk, men heller ikke så mange gode karakterer. De
kandidatene som har fått grepet på oppgaven, skriver seg imidlertid relativt
greit til bra karakterer.
Som nevnt innledningsvis mener jeg det er greit at
kandidatene avgrenser mot subsumsjonen og konsentrerer seg om den generelle
regelforståelsen. Fullt så greit er det ikke om kandidaten avgrenser oppgaven
til bare å gjelde reelle hensyn som rettskildefaktor. Da bør det gis et mindre
trekk, dog slik at kand. ikke av denne grunn alene bør være avskåret fra å få
laud. Grensen laud – haud bør som ellers bero på om kand. ha holdt seg
innenfor oppgavens tema og har kunnet fremstille de hovedsyn/regler som gjelder
på en relativt skjønnsom måte. Her bør det også kreves at kandidaten har
sagt noe om det metodiske grunnlaget for rettsanvenderens skjønnsadgang, og har
reflektert noe over for og mothensyn knyttet til rettanvenderens (dommerens)
adgang til å trekke inn faktorer som ikke normative og objektivt etterprøvbare.
Når det gjelder grensen bestått – ikke bestått, skal det som følge av at
de fleste greier å skrive noe av verdi en del til for å stryke. . Besvarelser
som ikke avspeiler en viss grunnleggende forståelse av emnet og som ellers i
hovedsak bare kommer med generell, løs rettskildelære ligger etter min mening
i faresonen.
Oppgaven: | Vilkår for realitetsbehandling av klager for Den europeiske menneskerettsdomstol. |
1. Oppgaven hører til de emner som
det etter læringskravene i internasjonal rett kreves grundig
kjennskap til, se særlig formuleringen om at det kreves grundig kjennskap
til institusjoner for gjennomføring av menneskerettighetene.
I
hovedlitteraturen er emnet behandlet hos Bårdsen,
Klageprosessen under den europeiske menneskerettighetskonvensjon, JV 1997 s.
76-107, og Bårdsen, Den nye,
europeiske menneskerettighetsdomstolen, Festskrift Stavang (1998) s. 377-386.
Det er ikke angitt støttelitteratur av nevneverdig betydning for emnet. Den
spesielt interesserte vil imidlertid kunne finne utdypninger i Bårdsen,
Krenkelser og klager (1999).
Det er
forelest forholdsvis grundig over temaet, på mange punkter et godt stykke ut
over dekningen i den litteraturen kandidatene forventes å ha lest.
2. For å plassere emnet, bør
kandidatene først presentere Den europeiske menneskerettighetsdomstolen og dens
funksjon i forbindelse med gjennomføringen av Den europeiske
menneskerettighetskonvensjonen. Reformen av selve prosessordningen i 1998 bør
også nevnes i denne forbindelse, se redegjørelse i Bårdsen 1998. Det bør videre komme frem at Domstolen bare trer i
funksjon på grunnlag av en klage fra en konvensjonsstat eller fra private, jfr.
artikkel 33 og 34. Den orienterte kandidat vil her kunne score ved å trekke
noen sammenlignende linjer til andre internasjonale gjennomføringssystemer.
Oppgaven
gjelder vilkårene for at Domstolen skal kunne ta en klagesak opp til
realitetsbehandling, og dekker etter ordlyden både inter-statlige klager og
private klager. Det er grunn til vente at kandidatene konsentrerer seg om de
private klagesakene. Tatt i betraktning at de inter-statlige klagesakene ikke
spiller nevneverdig betydning i praksis, er dette en riktig prioritering. Det bør
likevel komme frem at det også er klagerett for konvensjonsstatene. En kandidat
som far frem at vilkårene for realitetsbehandling av slike saker en noe
annerledes enn tilfellet er for private klagesaker, viser oversikt, sml. Bårdsen
1997 s. 94-95.
Det er bra om
kandidatene får frem reglenes store betydning i praksis. Grovt regnet 80 % av
klagene avvises. Det vil være utmerket om det i forbindelse med dette gjøres
noen refleksjoner omkring formålet med avvisningsgrunnene mer generelt, og
deres funksjon som "livbøye" for en domstol som i dag er i ferd med
å drukne i saker.
Noen ord om
selve saksbehandlingen ved Domstolen, særlig hva gjelder avvisningsspørsmålet,
vil også kunne høre med i innledningen. Her skal man imidlertid ikke ha store
forventninger. En kandidat bør kunne komme meget bra fra oppgaven uten å ta
opp dette spesielt. På den andre siden er det lite elegant å fylle på med
oppramsing av alminnelige saksbehandlingsregler.
En del
kandidater tar opp hevingsreglene i artikkel 37. Dette er som sådan utenfor oppgaven, og omtalen bør derfor
eventuelt begrenses til å peke på reglene og forbindelsen til
avvisningsreglene. Flere kandidater bruker også en del plass på spørsmålet
om konvensjonens gjennomslagskraft i norsk rett, særlig på bakgrunn av
menneskerettsloven av 1999. Et par
korte merknader om dette er i og for seg greit. Videre utlegninger hører
derimot ikke med, og far lett karakter av fyllstoff.
3.
Vilkårene for realitetsbehandling av private klager fulgte tidligere av
artikkel 25-27. Etter reformen av prosessordningen i 1998, fremgår de nå av
artikkel 35. Reformen innebar ingen
innholdsmessig endring mht. avvisningsgrunnene, og praksis under det gamle
systemet har således fremdeles betydning.
Ordlyden i
artikkel 35 er ikke i alt avklarende verken mht. hvilke avvisningsgrunner som
gjelder, eller mht. hvilket innhold de har. Bestemmelsen må i vesentlig grad
suppleres med annet rettskildemateriale, i særlig grad rettspraksis. I det følgende
gis en stikkordmessig oversikt:
a) Klager som er uforenlige med konvensjonen skal avvises i henhold til artikkel 35 (3). Dette dekker:
Av de her nevnte elementene, er det
naturlig å legge hovedvekten på det første (ratione
personae), altså på spørsmålet om hvem som har henholdsvis aktiv og
passiv partsevne og klageinteresse, jfr. artikkel 34. Særlig sentralt er de
krav om tilknytning og aktualitet som må være oppfylt for at en person kan
betraktes som "offer" for en krenkelse, og spørsmålet om for hvilke
forhold en stat kan trekkes til ansvar, jfr. også artikkel 1.
Hva gjelder
partsevne, gjør for øvrig mange kandidater den "blemmen" at de
baserer seg på den norske oversettelsen av konvensjonen, hvor det tales om
partsevne for frivillig organisasjoner. I de autoritative konvensjonstekstene -
som altså må legges til grunn for tolkningen - tales det derimot om
ikke-statlig organisasjon, hvilket etter praksis også inkluderer de rene
forretningsforetak.
Den gjennomgående
sensuren så langt viser at svært få kandidater ser hva som ligger i at en
klage er uforenlig med konvensjonen. Innholdet i de enkelte elementene kommer i
mange tilfeller greit frem, men dette forankres enten ikke i noe rettsgrunnlag,
eller det vises til bestemmelser som bare mer indirekte er av betydning. Kjenner
en kandidat det reelle innholdet, bør man imidlertid ikke trekke særlig for
svikt mht. det formelle grunnlaget.
b) En klage skal avvises dersom klageren ikke først har uttømt alle, effektive nasjonale rettsmidler, jfr. artikkel 35 (1). Det er positivt om det først sies noe om formålet med denne regelen. I alle tilfeller bør kandidatene forsøke å klargjøre hva som ligger i at bare effektive, nasjonale rettsmidler kreves brukt. I de besvarelsene jeg har lest, er det imidlertid bare mer unntaksvis at kandidatene får frem særlig mer enn det helt elementære om uttømmingsregelen.
e) En klage skal avvises dersom den ikke er sendt innen seks måneder etter at siste, effektive nasjonale rettsmiddel var uttømt, jfr. artikkel 35 (1). Noen merknader om fristens start og avbrudd kan være på sin plass, herunder også om fristberegningen i tilfeller der det ikke finnes noen rettsmidler å uttømme. Få kandidater har imidlertid sett den sistnevnte problemstillingen.
d) En klage skal avvises dersom saken
er litispendent eller rettskraftig avgjort, jfr. artikkel 35 (2) b). Dels
gjelder dette tidligere behandling og avgjørelse ved
Menneskerettighetsdomstolen selv. Men dels dekkes også annen internasjonal
behandling. Her vil den orienterte kandidat kunne får frem noen perspektiver
mht. samvirke mellom ulike internasjonale håndhevingsorganer, herunder også om
forholdet mellom Menneskerettighetsdomstolen og EF-domstolen.
Ganske mange
av de besvarelser jeg har lest bygger på at denne avvisningsregelen kan
anvendes der den nye saken reiser rettslige spørsmål som allerede er avklart i
en tidligere dom. Det finnes ikke dekning for dette.
e) En klage skal avvises dersom den er åpenbart grunnløs, jfr. artikkel 35 (3). Det vesentlige her er å få frem at dette gir rom for avvisning etter en foregrepet og forenklet realitetsprøving, og at man i praksis legger til grunn en langt strengere norm enn den som følger av ordlyden isolert sett. Det er treffende å si at klagen i hvert fall må være velgrunnet.
f) En klage skal avvises dersom den er anonym eller representerer misbruk av klageretten, jfr. artikkel 35 (2) a) og 35 (3). Disse avvisningsgrunnene har liten praktisk betydning, og bør heller ikke vies stor oppmerksomhet fra kandidatenes side.
4. Det er første gang denne oppgaven
gis, og den kom nok overraskende på mange kandidater. Det er en hel del nokså
famlende besvarelser, preget av innfall assosiert med Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon.
For å passere
må det kreves at kandidaten får frem hva oppgaven gjelder, finner frem til de
sentrale konvensjonsbestemmelsene, og gir et rimelig dekkende bilde av
hovedinnholdet i hvert fall for de viktigste avvisningsgrunnenes del. De aller
fleste makter dette, slik at andelen ikke-bestått antagelig blir lav. Typisk er
imidlertid at flertallet heller ikke kommer særlig videre enn det elementære.
Det er derfor forholdsvis mange svake og middelmådige besvarelser. Noen få
kandidater peker seg imidlertid klart ut i positiv retning, gjennom mer eksakt
kunnskap og utdypning, evne til å begrunne og problematisere, og ved å
dokumentere oversikt over, og sikkerhet i, stoffet.
Sist oppdatert 18. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |