UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgåver 4. avdeling
Oppgåva: | Domstolsprøving av forvaltningsvedtak |
Denne sensorrettleiinga er basert på ein førebels versjon som dei gjennomgåande sensorane har brukt. Avsnitt som er nye i den endelege versjonen er kursiverte.
For studieordninga frå 1984 er eksamenskrav og litteratur i forvaltningsrett II formulert slik:
"Grundig kjennskap til dei grunnleggjande reglane om den kompetanse forvaltninga har og om forvaltningsavtaler, til reglane om omgjering av forvaltningsvedtak og om når forvaltningsvedtak blir ugyldige.
For studieordninga frå 1997 er eksamenskrav og litteratur i forvaltningsrett II formulert slik:
Kravet om grundig kjennskap til reglane om kontroll med forvaltningsvedtak synest noko sterkare framheva i 1997-ordningen enn i 1984-ordninga. Temaet domstolsprøving av forvaltningsvedtak er også i utgangspunktet litt betre dekka av den tilrådde litteraturen etter 1997-ordninga. Frihagen, Forvaltningsrett bind III kap 20 punkt 22.0 (oversikt og utgangspunkt), 22.1 (adgang til domstolsprøvelse) gir eit godt utgangspunkt for å løyse oppgåva. Desse punkta fell inn under det som er tilrådd litteratur etter 1997-ordninga. Etter 1984-ordninga fell 22.0 og 22.1 utanfor. Denne skilnaden vil kanskje gi dei som har studert etter 1997-ordninga eit betre utgangspunkt for å svare på det oppgåva spør etter. På den andre sida er spørsmålet om domstolsprøving av forvaltningsvedtak eit gjennomgående tema i forvaltningsrettspensumet etter begge studieordningene, og kandidatane vil kunne hente stoff frå langt meir enn dei punkta som er nemnde ovanfor, sjå særleg Frihagen III kap 23 og 24 som Frihagen viser til på s. 169 der det m.a. heiter;
"Det er i dag først og fremst spørsmål om hvor langt domstolene vil gå i å etterprøve og å stille opp skranker for forvaltningens kompetanse (se nedenfor kapittel 23) og omfanget av domstolenes kontroll med forvaltningens saksbehandling og avgjørelsenes faktiske grunnlag (se nedenfor kapittel 24)."
Mine erfaringar så langt i sensuren er at dei nemnte skilnadene i tilrådd litteratur for dei to ordningane truleg har hatt lite å seie for den enkelte kandidats føresetnader for å løyse oppgaven.
I Torstein Eckhof og Eivind Smith, Forvaltingsrett (6. utg. Oslo 1997) er kapittel 34 om domstolskontroll det mest sentrale (då slik at det kan hentast mykje relevant stoff frå andre delar av boka). Kapitlet omhandlar m.a. spørsmål om kva domstolane kan prøve og nokre prosessuelle spørsmål. Denne boka er ikkje tilrådd litteratur i Bergen, men erfaring viser at mange kandidatar les denne i tillegg til eller i staden for Frihagens bøker. Det kan sjølvsagt ikkje ha noko å seie for vurderinga kvafor forfattar den enkelte kandidat har lese. Hovudsaka er at kandidatane meistrar temaet, og det bør vere mykje å gå på når det gjeld kvafor enkeltspørsmål den enkelte kandidaten tek opp.
Oppgåva kan
tolkast slik at den fell i to delar - ein materiell og ein prosessuell del.
Ei av problemstillingane i den materielle delen er i kva utstrekning domstolane
kan overprøve forvaltningsvedtak. Ordlyden i oppgåva tilseier at kandidatane bør
leggje størst vekt på dei materielle spørsmåla. Etter mi vurdering må det
vere fullt forsvarleg å avgrense mot dei prosessuelle spørsmåla. Oppgåveordlyden
gir ikkje nokon klar peikepinn på om prosessuelle spørsmål skal eller ikkje
skal takast med. Mi erfaring så langt i sensuren, er at dei fleste
kandidatane ikkje drøftar prosessuelle spørsmål.
Kandidatane
må også elles ha eit vidt spelerom for eigne vurderingar om korleis dei vil
leggje opp og avgrense oppgåva. Det kan neppe stillast opp noko klart avgrensa
momentliste som kandidatane bør skrive om. Oppgåva er krevjande, og er først
og fremst ei prøve på kandidatanes evne til å formulere og drøfte
problemstillingar knytt til temaet domstolskontroll med forvaltningsvedtak.
Det
er ein nærliggande fare for at ein del kandidatar vil avgrense oppgåva for
vidt og skrive noko i retning av eit oversyn over forvaltningsretten, eller at
dei grev seg for langt ned detaljar om tema som t.d. læra om det frie skjønnet.
Mykje av dette er rett nok relevant stoff. Men skal framstillinga bli god, må
kandidatane knyte stoffet til temaet domstolssprøving av forvaltningsvedtak og
vise evne til å drøfte dei prinsipielle spørsmåla som oppgåva reiser.
Mi erfaring etter å ha lese oppgåvene eg har retta i første hand, er at dei fleste skriv meir eller mindre detaljert om rekkevidda av det frie skjønnet (oftast om grensa mellom fritt og lovbunde skjønn og om maktmisbrukslæra). Er dette godt skrive, ber kandidatane få utteljing for det. Men føresetnaden må då vere at dei også får fram noko om omsyna bak reglane om rekkevidda av domstolskontrollen.
Hovudtemaet i oppgåva må etter mi vurdering vere å kaste lys over
domstolanes rolle som kontrollorgan i forhold til forvaltninga. Kandidatane vert
prøvde i deira forståing av kva funksjon domstolane har som
rettstryggleiksgaranti for borgarane når det gjeld verksemda til forvaltninga.
Forholdet mellom forvaltninga og domstolane, og korleis dette har utvikla seg,
står sentralt her. Kandidatane bør bl.a. to opp spørsmål om korleis denne
kontrollen fungerer, og i kva utstrekning domstolane kan overprøve dei vedtaka
forvaltinga gjer.
I
det følgjande vil eg kort omtale nokre problemstillingar som ligg innanfor
dette temaet, men det må understrekast at dette
ikkje må lesast som ein fast mal
for korleis oppgåva bør løysast.
Det vil
vere et pluss om problemstillingane oppgåva reiser vert sett i eit historisk
perspektiv. Dette kan gjerast innleiingsvis, eller i tilknyting til drøftinga
av kvar enkelt problemstilling.
I
eldre norsk rett var læra at domstolane ikkje kunne overprøve
forvaltningsavgjerder. Grunnlova regulerer ikkje spørsmålet, men det gjekk
ikkje mange år etter at grunnlova vart vedteken før rettspraksis slo fast at
domstolane kunne prøve om forvaltningsvedtak var gyldige. Utviklinga fram til i
dag har gått i retning av ein stadig meir inngåande kontroll med
forvaltningsvedtak. At domstolane har denne kompetansen er no sikker
konstitusjonell sedvanerett skapt av rettspraksis.
Kandidatane
bør få fram at denne utviklinga har samanheng med utviklinga av
rettstryggleiksgarantiane. Domstolskontrollen bidrar til å gi borgarane vern
mot overgrep og feil gjort av forvaltninga. Også utviklinga av prosessreglane
har styrka domstolanes kontroll med forvaltninga, mellom anna ved at krinsen av
kven som kan gå til søksmål etter tvistemålslova § 54 gjennom rettspraksis
har blitt utvida, sjå nærare Frihagen
III s. 166-167 der
Alta-kjennelsen i Rt 1980 s. 569 og Fusa-dommen i Rt 1990 s. 874 er nemnde.
Sjølv om dei reint rettslege rammene for domstolskontrollen er det mest sentrale i oppgåva, vil det vere eit pluss om kandidatane også seier noko om kva rolle domstolane spelar som rettstryggleiksgaranti i praksis.
Domstolskontrollen
bør sjåast i samanheng med andre former for kontroll med med vedtak som
forvaltninga gjer. Det er ikkje så ofte at domstolane handsamar saker som gjeld
forvaltningsvedtak, i alle fall ikkje sett i forhold til det store talet
forvaltningsvedtak som vert gjort av statlege, fylkeskommunale og kommunale
organ. Slik sett spelar ikkje domstolane noko sentral rolle som garanti for
rettstryggleiken. Det vil vere eit pluss om kandidatane gjer seg opp nokre
tankar om grunnane til dette. Mellom anna kan det peikast på at dei verdiane
som står på spel ofte, eller dei ressursane som den private parten har til rådvelde,
ikkje er så store at det svarar seg å setje i gang ein dyr og tidkrevjande
domstolsprosess. For folk flest vil det vere meir nærliggjande å få overprøvd
forvaltningsavgjerder på andre måtar, først og fremst gjennom
forvaltningsklage eller klage til Sivilombudsmannen. Ein annan grunn til at
domstolane kanskje ikkje har så mykje å seie som rettstryggleiksgaranti i
praksis, er at vi på fleire område har domstolsliknande forvaltningsorgan som
t.d. Trygderetten og fylkesnemndene for sosiale saker.
Det
er få
kandidatar som seier noko om kva
domstolskontrollen med forvaltninga har å seie i
praksis,
og eg har ikkje funne grunn til å trekkje noko serleg for det.
a. Ulovfesta reglar
Kandidatane
bør seie noko om i kva utstrekning domstolane kan overprøve avgjerder gjort av
forvaltninga. Her kan kandidatane henta ein del frå læra om når
forvaltningsvedtak blir ugyldige. Som nemnt er det ikkje detaljane som er det
viktigaste her, men evna til å drøfte spørsmåla på et prinsipielt plan.
Kandidatane bør få fram at domstolanes overprøvingsrett ikkje er uavgrensa,
og ikkje minst kvifor den ikkje er
det. Det sentrale er m.a. omsynet til ei rimelig og fornuftig arbeidsdeling
eller rollefordeling mellom forvaltningsapparat og domstolar ut frå kvafor oppgåver
dei respektive organa er best eigna til å ivareta.
Mi
erfaring er at få kandidatar maktar å løfte oppgåvesvaret opp på eit meir
prinsipielt plan.
Det
vert gjerne nokså stikkordsmessig om omsyna, og mange konsentrerer seg om å
gjere
greie
for reglane om rekkevidda av det frie skjønnet og evt andre reglar om når
vedtak blir
ugyldige.
Langt på veg har eg vurdert kandidatane ut frå kvaliteten på det dei skriv
(kunnskap,
forståing, juridisk presisjon m.m:), men då slik at dei som får fram dei
reelle
omsyna
når det gjeld forholdet mellom domstolane og forvaltninga
får
størst utteljing.
1. Kontroll med innhaldet i forvaltningsvedtak
Domstolanes
hovudoppgåve er rettsbruk. Difor kan domstolane som hovudregel overprøve
forvaltninga si tolking og bruk av lover og reglar. Dette kallar ein gjerne
"legalitetskontroll" eller "lovlighetskontroll". Klarast er
det at domstolane kan overprøve den abstrakte rettsbruken, t.d. tolkinga av ei
lovføresegn eller forståinga av ein ulovfesta regel. Som hovudregel kan
domstolane også overprøve den konkrete rettsbruken - subsumsjonen. Dette har Høgsterett
rekna som ein viktig rettstryggleiksgaranti, jf
Naturfredingsdommen i
Rt 1995 s. 1427, sitert i Eckhof og Smith
s. 279. Ei detaljert drøfting av
grensespørsmåla her vil etter mi oppfatning falle utanfor oppgåva, men det
vil vere eit pluss om kandidatane får fram hovudlinene. Tendensen i
rettspraksis synest å vere at domstolane overprøver subsumsjonen der
vedkommande lov har skjønnsmessige kriterier med eit juridisk eller moralsk
preg, medan subsumsjonen der formuleringa i lova er vide og vage og opnar for
fleire ulike omsyn, blir overlete til det frie forvaltningsskjønnet, sjå Eckhof
og Smith s. 283-84.
Mange
kandidatar drøftar grensa mellom fritt og lovbunde skjønn. Etter mi meining bør
ein tola ein del detaljar
her. Drøftinga av desse spørsmåla viser gjerne skilnaden på dei gode og dei
ikkje fullt
så gode kandidatane, m.a. ved at dei
sistnemnte ikkje får fram ski jet mellom tolking og subsumsjon.
I
dei tilfella innhaldet i eit vedtak er underlagt "fritt
skjønn", er utgangspunktet at domstolane ikkje kan overprøve dei
vurderingane forvaltninga gjer. Dei fleste kandidatane gir seg inn på ei nærare
utgreiing om maktmisbrukslæra og den retten denne gir domstolane til å overprøve
det frie skjønnet til forvaltninga. Noko om dette høyrer med for å kasta lys
over rekkevidda av domstolskontrollen. Men i staden for å gå for langt i
detaljane, bør kandidatane trekkje opp hovudlinene og utviklingstrekka og få
fram poenga i høve til oppgåva.
Etter
mi oppfatning er eitt av hovudpoenga her at forvaltninga ofte er like godt eller
betre eigna enn domstolane til å vurdere kva som er rimeleg og formålstenleg i
det enkelte tilfelle. Dette gjeld særleg på område der fagkunnskap og/eller
kjennskap til lokale forhold er ein føresetnad for å gjera eit tenleg vedtak.
Særleg kan domstolane ha grunn til å vere tilbakehaldne med å overprøve skjønnsutøvinga
som ligg til grunn for vedtak gjort av politiske organ. Det vil t.d, kunne vere
uheldig for det kommunale sjølvstyret om domstolane gjekk langt i å overprøve
vurderingar gjort av kommunale og fylkeskommunale folkevalde organ.
Mi
erfaring er at kandidatane ofte skriv det dei rekk å skrive om maktmisbrukslæra,
og at dei omsyna som knyter seg til forholdet mellom domstolane og forvaltninga
kjem i bakgrunnen. Dersom kandidatane likevel skriv godt om maktmisbrukslæra,
ber dei få
utteljing for det. Enkle referat av dei
mest kjende dommane, utan sjølvstendige
kommentarar til desse, kan derimot ikkje gi nemnande utteljing.
Eg vil ikkje bruke plass på ei nærare utgreiing av
maktmisbrukslæra her, men nøyer meg med å vise til lærebøkene. Eg vil
likevel kort nemne to dommar som mange av kandidatane viser til som grunnlag for
at forvaltninga i ei viss utstrekning kan grunngi vedtak med det bl.a. J.F.
Bernt kallar "lovlige sidehensyn ": Rt 1993 s. 258 pukkverk) Rt 1996 s.
78 (Bjørlo hotell).
2. Kontroll med sakshandsaminga
Domstolane
vil alltid kunne føre kontroll med at sakshandsamingsreglane for forvaltninga
blir følgde. Desse reglane fins dels i forvaltningslova og dels i spesielle
forvaltningslover. Dessutan kan visse delar av maktmisbrukslæra sjåast som
sakshandsamingsreglar, fordi denne læra regulerer korleis forvaltningsvedtak
skal bli til på, t.d. ved å setja skrankar for kva omsyn ein kan byggje på når
vedtak vert gjorde.
Eit
trekk i utviklinga av rettspraksis er at krava til sakshandsaminga vert skjerpa
i tilfelle der innhaldet i vedtaket vert vurdert som lite rimeleg. På denne måten
kan domstolane gjennom kontrollen med sakshandsaminga indirekte føre ein viss
kontroll med innhaldet i forvaltningsvedtak. Isene-dommen i Rt 1981 s. 745 er
rekna som døme på dette. Høgsterett underkjente i denne saka eit forkjøpsrettsvedtak
fordi det var manglar ved grunngjevinga som kunne tyde på svikt ved sjølve
avgjerda. Dommen er omtalt i Frihagen
III bl.a. på s. 253, og i Eckhoff
og Smith bl.a. på s. 301 og 577-78.
3. Kontroll med om rette vedkommande har gjort vedtaket
Det bør for samanhengen sin del nemnast at domstolane også kan prøve om vedtaket er gjort av rett person/rett organ, altså reglane om personell kompetanse. Kandidatane bør ikkje gå for langt i detaljar på dette punktet.
b. Lovreglar kan utvide eller innsnevre prøvingsretten
Lovreglar
kan dels utvide og dels innsnevre
den prøvingsretten som er omtalt ovanfor. Desse særreglane er ikkje så
sentrale for oppgåva, og det kan etter mi vurdering ikkje vere noko stort minus
om kandidatane ikkje kjem inn på
dette.
Det mest
kjente dømet på at domstolane er gitt utvida overprøvingskompetanse er
kanskje tvistemålslova § 483, om at retten skal prøve "alle sider av
saka" i saker om overprøving av administrative vedtak om fridomstap og
andre tvangsinngrep. Grunnen er at rettstryggleiksomsynet veg særleg tungt i
slike saker. Andre døme fins i Eckhoff og Smith s. 643.
Sjølv
om prinsippet om at domstolane kan overprøve forvaltningsvedtak har grunnlovs
rang, er det sikker rett at lovgjevaren kan avgrense
prøvingsretten i ei viss utstrekning. Ein kan ikkje krevja at kandidatane
har noko særleg detaljkunnskap om dette. Det
er svært få som skriv om dette. Frihagen nemner nokre døme i bind III
avsnitt 22.1 (på s. 169-173) som ikkje er tilrådd litteratur etter 1984-ordninga,
jf avsnitt 1. ovanfor. Sjå også Eckhoff
og Smith s. 642-645.
At
domstolane kan overprøve forvaltningsvedtak vil i utgangspunktet seie at
domstolane kan setje desse til side som ugyldige. Domstolane kan ta
stilling til realiteten, altså kva vedtaket skulle gått ut på, dersom det
gjeld strengt lovbundne vedtak. Dersom lova gir visse fastsette rettar
dersom faste vilkår er til stades, kan domstolane altså seie dom for at
borgaren har denne retten (t.d. rett til pensjon). Er forvaltningsavgjerda
underlagt fritt skjønn må domstolane normalt nøye seg med å seie dom
for at vedtaket er ugyldig pga. t.d. sakshandsamingsfeil eller maktmisbruk.
Forvaltninga kan i desse tilfella idømme erstatning, men domstolane kan normalt
ikkje gje pålegg om å gjere eit nytt
vedtak med eit fastsett innhald. Mortvedt-dommen i Rt 1951 s. 19 er eit døme på
unntak frå dette, sjå nærare Frihagen III s. 214 og Eckhoff og
Smith s. 640.
Mange
kandidatar skriv ikkje noko om verknadsspørsmålet. Og mellom dei som tek opp
dette, vert det ofte for generelt om verknader av feil (forvaltningslova § 41,
gunst/skade-vurdering
osv).
Som nemnt
innleiingsvis er rettargangsreglane mindre sentrale for oppgåva, og det må
vere fullt forsvarleg å avgrense mot desse. På den andre sida bør dei
kandidatane som har tolka oppgåva slik at desse reglane er sentrale, ikkje
straffast for det. Dei som legg oppgåvesvaret opp slik at rettargangsreglane får
ein sentral plass, må langt på veg vurderast ut frå sine eigne premissar når
det gjeld avgrensinga av oppgåva.
Eg
vil ikkje bruke plass på å utgreie dei spørsmåla som kan reisast under dette
punktet, men nøyer meg med å vise til
Frihagen III avsnitt 22.3 (s. 189-215) og Eckhoff
og Smith s.
642-652.
Det
er få av dei som skriv om rettargangsreglane som får noko særleg ut av det.
Det blir gjerne litt om tvistemålslova § 54, og enkelte
andre spreidde tema.
Det
har vist seg at det er få som har hatt problem med å oppnå ståkarakter. Læra
om når forvaltningsvedtak blir ugyldige er ei sentral side ved
domstolskontrollen, og dette er kjent stoff for dei fleste kandidatane. Dei som
avslører stor kunnskapssvikt eller for mange alvorlege fell, kan på den andre
sida ikkje passere. I min bunke er det svært få som fell i denne kategorien.
Det er også relativt få som har fått
svake haudar. Hovudtyngda ligg på 2,95
eller betre. På den andre sida er det ikkje mange som svingar seg opp til dei
heilt store høgdene. Det er ein heil del laudable oppgåvesvar, men dei fleste
ligg, mellom 2,55 og 2,75.
I
den første sensorretleiinga
(som dei gjennomgåande sensorane har brukt), skreiv eg dette om grensa mellom
haud og laud:
For å få
laud, bør ein krevje at kandidatane evnar å trengje noko djupare ned i
problemstillingar knytt til domstolanes rolle som kontrollorgan og rettstryggleiksgaranti
i høve til vedtak gjort av forvaltninga. Ein må krevja meir enn ei rein
utgreiing om reglane for når forvaltningsvedtak blir ugyldige. Desse reglane må
sjåast i lys av den rolle- eller funksfordelinga som er mellom forvaltninga og
domstolane.
Langt
på veg står eg ved dette også etter å ha retta ein stor del av oppgåvene,
men eg har
under
sensuren ikkje stilt så store krav for å oppnå 2, 75. Dei som viser god forståing
og eit
bra
kunnskaps-
og presisjonsnivå, bør etter mi
meining
få
laud, sjølv om det er teke litt lett på
omsyna
knytt til rollefordelinga mellom domstolane og forvaltninga.
Oppgaven: | Om valg av straffereaksjon (straffeart og utmåling) og de hensyn som styrer fastsettelsen av straff innenfor lovens strafferamme. |
Henry John Mæland: Innføring i alm. strafferett del II - unntatt kap. 15. Kapitlene 13,14,16,17 synes mest aktuelle.
Johs. Andenæs: (3. utgave 1989 - merk at kap. 41-42 er blitt til 42-43 i 4. utgave 1997 ) Alm. Strafferett, kap. 6-7 og 41-42.
En del stoff kan trolig også hentes fra:
Johs. Andenes: Nyere forskning om allmennprevensjonen - Status og kommentar NFTK 1977 s. 61-101.
I tilleggslitteraturen kan det også være relevant stoff å hente.
- "Kjennskap til de strafferettslige reaksjoner og straffeteorier"
- "Kjennskap til de strafferettslige reaksjoner og straffeteorier, under dette særlig om allmennprevensjonen"
1997
ordningen her en presisering om allmennprevensjonen som ikke 1984 ordningen her. I
utgangspunktet skulle det ikke være noen grunn til å stille forskjellige krav
til kandidatene av den grunn. Pensum er det samme og tillegget i 1997 ordningen
framstår vel som an presisering.
Eksamenskravet
er altså kjennskap, i motsetning til
grundig kjennskap som er kravet for øvrig i strafferettspensumet (med unntak
for de spesielle straffebud). Kravene
til kandidatene må ta hensyn til det. Oppgaven gjelder et tekkelig omfattende
emne, slik at det heller ikke kan kreves for mye med hensyn til detaljer. På
den annen side må oppgaven sies å være
sentral i strafferetten. Vanskelighetsgraden på stoffet kan heller ikke
sies å være særlig høy.
Oppgaven
sannsynligvis
vil det være flere mulige måter å disponere oppgaven på. Det avgjørende vil
være kandidatens evne til å få frem det som er oppgavens
tema.
Kort sagt
må kandidatene få frem hvilke straffarter vi har og hvilke hensyn som ligger
til grunn for valg av disse og for utmålingen av straffen. De gode kandidater
vil påpeke at det i stor grad er de samme hensyn som har betydning i begge
tilfelle. Disponeringen vil også kunne avhenge av om kandidatene tar
utgangspunkt i Mælands eller Andenes bok. Noen vil kanskje ta utgangspunkt i
momenter som har betydning for art og utmåling, slik som objektive og
subjektive forhold. Andre kan disponere oppgaven med utgangspunkt i for eksempel
straffart, men disse må prøve på å unngå dobbeltbehandling. For øvrig er
det en del
parallellbehandling av stoffet i pensum. Dette gjelder først og fremst kapittel
14 i Mæland og kapittel 41 i Andenes.
Det
kandidatene ikke skal er å gi en norsk Stil om likt og ulikt som har med straff
å gjøre. Heller ikke gjelder oppgaven en beskrivelse av teorier som
ligger til grunn for straff .
Oppgavens
hovedtema er således ikke å redegjøre for hva som er begrunnelse for å
straffe. men hensynene bak valg av art og utmåling En beskrivelse av allmenn og
individualprevensjon hører allikevel med i oppgaven, men oppgaven som sådan
handler ikke om dette. Oppgaven er ganske konkret slik at man må redegjøre for
de konkrete forhold domstolene tar hensyn til ved utmåling av straff:
Kandidater som blir for utflytende og som begir seg inn på å synse kommer fort
i faresonen.
Et
naturlig utgangspunkt kan være å definere hva straff er og redegjøre for de
alminnelige straffer, jfr strl. § 15. Tilleggstraffene jfr strl. § 16 kan kort
nevnes. Dernest bør det komme noe om hvilke rammer det finnes for straffartene;
jfr f.eks. strl. § 17, Strl. § 17 supplerer strafferammen i den enkelte
bestemmelse.
Man
bør altså gi en oversikt over straffelovens reaksjoner. Hvis ikke kan oppgaven
fort bli hengende i luften Det bør komme frem hvilke muligheter som foreligger
for kombinasjon av de forskjellige straffarter. I den sammenheng kan med fordel
kandidatene peke på strl. § 26 a.
Kandidatene
bør få frem at det har utkrystallisert seg et alminnelig
straffenivå både med hensyn til valg av reaksjon og utmåling gradert etter
overtredelsens grovhet.
Videre
må det kunne redegjøres for at det viktigste prinsipp for utmåling av
forholdsmessighet mellom lovovertredelse og straff.
Viktig
for valg av straff og utmåling vil være gradering av handlingens objektive
grovhet og gradering etter gjerningsmannens subjektive skyld.
Det er imidlertid generelle forhold som kommer i tillegg:
Lovgiver her allerede foretatt en gradering at straffen fordi det er gitt ulike strafferammer. Kandidatene kan med fordel gi noen eks her, men oppramsing av lang rekke straffebud er verken nødvendig eller ønskelig. Illustrerende eksempel er naskeri - simpelt tyveri - grovt tyveri. I tillegg sier straffeloven selv ofte direkte hva det skal legges vekt på, både med hensyn til valg straffbart og for utmålingen.
Strl. §
27 gir en direkte veiledning om at man i tillegg til de alminnelige prinsipper
må vektlegge tiltaltes økonomiske stilling ved fastsettelse av bøtestraff.
Strl. § 48 b som gjelder foretaksstraff kommer neppe særlig mange inn på.
Bestemmelsen er dog et godt eksempel hvordan lovgiver direkte gir veiledning for
utmåling av straff.
Flere vil trolig vise til strl. § 56-59. Dette bør kandidatene kunne
si noe om. Det kan gjøres under
gjennomgangen av hvilke momenter som vektlegges. Bestemmelsene kan også
behandles i eget punkt. Det .som må unngås er lange utredninger om disse
reglene uten at det settes i sammenheng med hensynene de er utslag av.
Bestemmelsene gir adgang til å nedsette straffen til under minstestraff og til
en mildere straffart. Ett poeng er at forhold som beskrevet i § 56-59 ofte
også her betydning ved utmåling innenfor det enkelte straffebuds ramme.
Strl.
§ 62-63 kan med fordel nevnes, men dette er ikke særlig sentralt. § 62
omhandler kumulasjon ved frihetsstraff, mens § 63 gjelder bøtestraff. De
kandidater som kort redegjør for hovedpoenget i § 62 (Strengere enn
minimumstraff og maks 50 % skjerping i forhold til det strengeste straffebud)
samt
§ 63 og som samtidig påpeker at den praktiske betydning er beskjeden grunnet
våre vide strafferammer, kommer trolig best ut av det.
En del kandidater vil kunne komme inn på prinsippet om "zug zur
milde" og tilsvarende tema. Etter min mening kan det med fordel gjøres
kort rede for hvordan strafferammene faktisk benyttes av domstolene i Norge i
dag.
For de
aller fleste forseelser er bøtestraff det eneste aktuelle alternativ.
Når det Gjelder forbrytelser bør kandidatene redegjøre for at for en del
lovbrudd reageres med ubetinget fengsel. Dette gjelder grove forbrytelser.
Dernest reageres det av allmennpreventive hensyn med fengsel også for en del
andre typer forbrytelser. Kandidatene bør gi eksempler på slike og kunne
redegjøre i noen grad for hvorfor allmennpreventive hensyn som hovedregel
medfører en ubetinget reaksjon i disse sakene.
Ett
sentralt poeng i oppgaven er å få frem at til tross for meget vide
strafferammer begrenser straffutmålingstradisjonen domstolenes frihet.
Høyesteretts praksis har vært bestemmende for straffnivået og for
straffutmålingsmomentenes relevans og vekt. Noen kandidater vil her kanskje
peke på at Høyesteretts sentrale posisjon kan bli svekket etter innføringen
av to instans ordningen. Like sentralt er det å få frem domstolen allikevel
har mulighet til individuelle løsninger. Systemet er derfor både
forutberegnelig og fleksibelt. Kandidater som sier noe forstandig om dette bør
få god uttelling.
Så bør
man kunne gi en oversikt over gradering etter henholdsvis handlingens objektive
grovhet og, gradering etter gjerningsmannens subjektive skyld. Det kan neppe
forlanges noe mer enn at kandidatene makter å redegjøre for de mest sentrale
momenter. Rettspraksis kan det liten grad forventes at kandidatene redegjør
for. Det er viktig at kandidatene viser at de forstår at nedenfor nevnte
forhold kan ha betydning både for valg av straffart og utmåling.
Kandidater som få frem at valg av reaksjon og utmåling er et samspill
mellom en rekke faktorer som kan være motstridende; f eks at allmennpreventive hensyn tilsier ubetinget fengsel og individualpreventive hensyn tilsier betinget
dom, bør honoreres for det.
Ved
anvendelse av enkelte straffarter er det ofte spesielle hensyn som har særlig
vekt. Samfunnstjeneste er nok det beste eksemplet. Kandidatene bør nevne hvilke
hensyn som er viktige for valg av samfunnstjeneste spesielt og når
samfunnstjeneste normalt benyttes, jfr strl. § 28 a. Nå har jo området for
samfunnstjeneste stadig blitt utvidet, men noe om kjerneområdet og at f.eks. allmennprevensjonen
kan hindre samfunnstjeneste kan det sies noe om. En lang utredning om samfunnstjeneste spør oppgaven ikke om. Det kan forventes at
noen kandidater vil. fortape, seg i slike fremstillinger.
Klarer
kandidatene ellers å fremheve momenter som har spesiell betydning for valg av
en enkelt straffbart for øvrig er det bra. Ellers er det jo slik at de fleste
hensyn har betydning både for valg av art og for utmåling.
Men som
nevnt, de som klarer å vektlegge enkelte typer hensyn som har særlig
betydning, eks for valg mellom fengsel og betinget dom bør få uttelling for
det.
Her er det flere forhold som spiller inn.
Skadens
størrelse/omfanget av den forbryterske virksomhet er et sentralt poeng. Dette
har lovgiver tatt høyde for ved inndelingen av straffebudene, f.eks. straffelovens § 228,
§ 229 og § 230, § 231. Det er altså vesentlig
forskjellig om skaden ble et blått øye eller at man ble blind på øyet. Noen
kan komme inn på betraktninger om riktigheten av at mer eller mindre tilfeldige
følger tillegges vekt.
Også for
utmålingen har skaden størrelse/omfanget, av den forbryterske virksomhet klar
betydning. Her kan det med fordel gis eks. Ved narkotikaforbrytelser er f.eks. kvantumet sentralt.
Handlingens
farlighet kan ha betydning, jfr f.eks strl. § 232,hvor strafferammen skjerpes ved
bruk av særlig farlig redskap. Også ellers er det klart faren har betydning.
Er flere personer involvert i forbrytelsen kan dette få betydning. Strl. §
58 bør naturlig nevnes her. Kandidatene bør få frem, at kravene er relativt
strenge Det kreves enten at ens medvirkning har vært av ringe betydning eller
at medvirkningen vesentlig har vært foranlediget av avhengighet til andre. Den
gode kandidaten får frem at domstolen også utenfor strl. § 58 vil se hen til
forholdet mellom de tiltalte ved straffutmålingen.
Måten
handlingen har skjedd på har betydning. I enkelte bestemmelser i straffeloven
fremkommer dette direkte - f.eks. i bestemmelsen om grovt tyveri, jfr strl.
§ 256. Måten handlingen har skjedd har
også betydning for den alminnelige utmåling. Bærer handlingen preg av råskap
er dette f.eks. et skjerpende moment.
Handlingsituasjonen
kan slå begge veier for gjerningsmannen. At gjerningsmannen vært utsatt for en
særlig fristelse, f.eks. grunnet dårlig kontroll, kan være formildende.
Motsatt kan det faktum at gjerningsmannen har overvunnet spesielle hindre virke
skjerpende. For enkelte typer straffebud er ikke en slik fristelse er
formildende moment. Et godt eksempel er skattesvik.
Utgangspunktet
her er at alt som skjerper den moralske dom over handlingen også er
straffeskjerpende, mens alt som avlaster den moralske dom er formildende.
Graden av
forsett/uaktsomhet har åpenbart betydning. Loven selv gir ofte veiledning her f.eks.
i strl. Kap 22 hvor det finnes bestemmelser basert på skyldkravet. Også
innenfor hver enkelt straffebud er det selvsagt et poeng å se hen til
skyldgraden. særlig innenfor området uaktsomhet kan det være store
variasjoner med mulighet for tilsvarende gradering av straffutmålingen Noen vil
nevne strl. § 57 her. Poenget med § 57 er at det ikke foreligger en
unnskyldelig rettsvillfarelse, men den kan allikevel få betydning ved utmålingen.
Gjerningsmannens
motiv for handlingen har ofte betydning. Avgjørende er ofte om motivet er et
annet enn det som må regnes som normaltypen for vedkommende forbrytelse.
Ung alder
eller høy alder kan få betydning både for valg av straffart og for
utmålingen. Ett eksempel. for unge overtredere finnes i strl. § 55. Ofte vil
lav alder medføre en betinget reaksjon selv ved en relativt grov overtredelse -
særlig hvis det dreier seg om første gangs overtredelse. Ung alder kan
derfor ha særlig betydning for valg mellom betinget og ubetinget fengsel
og/eller samfunnstjeneste Høy alder kan virke formildende fordi soning vil
virke særlig tyngende eller fordi overtredelsen kan ha sammenheng med sjelelig
svekkelse som følger av høy alder.
Et
sentralt moment er tidligere vandel eller forstraffer. Ofte vil vandelen være
et avgjørende argument for valg av straffart og da særlig mellom ubetinget og
betinget fengsel. Men tidligere rulleblad kan også ha sentral betydning for
lengden av straffen. Kandidatene kan med fordel få frem at det her er
store variasjoner. For promillekjøring eller kjøring uten førerkort kan
straffen skjerpes kraftig ved gjentakelse.
Mæland
nevner Rt 1988 s.1348 som eksempel (6 måneders fengsel ved 4 gangs
promillekjøring samt for fartsovertredelse og kjøring uten førerkort). Ved
tradisjonell vinningskriminalitet har som regel straffens lengde vært ikke
vært særlig influert av overtrederens rulleblad. Enkelte kandidater kan her
komme til nevne Høyesteretts dom av 15. desember 1997 som et eksempel på det
motsatte. Høyesterett gå uttrykk for at straffenivået burde heves for
utpregede residivister - "rabatten" hadde gått for langt. Når
det gjelder vinningskriminalitet er tidligere overtredelser av stor betydning
for valget mellom betinget dom eller ubetinget fengsel.
En
del kandidater kan tenkes å komme inn på at forstraffens betydning for
skjerpelse av straff er omstridt. Spesielt har den indivdiualpreventive
begrunnelsen blitt kritisert. Straffskjerpelse ved tilbakefall kan også
begrunnes i allmennpreventive hensyn. Når det gjelder meget aktive
vinningskriminelle har man også argumentet om interningseffekten (eks
innesperring av personer på 10 topp listen av vinningskriminelle i påsken). De
kandidater som klarer å redegjøre for noe om dette på en poengtert måte bør
honoreres.
Det er
på det rene at domstolene kan legge vekt på lovbryterens intelligens og
personlighet. Dette er et område hvor det kan foreligge konflikt mellom
skyldsynspunker og behandlingssynspunkter. Små åndsevner slår ut i
formildende retning. Mangler ved følelses og viljeslivet blir også regelmessig
ansett som formildende, selv om dette ikke alltid er tilfelle. Særlig betydning
kan det ha at manglene stammer fra en sykdom eller ulykke.
Miljøforhold
kan i alminnelighet regnes som en formildende omstendighet særlig for unge
lovovertredere.
Det er et
faktum at mange overtredelser skjer i rus. Strl. § 56 nr 2 bør nevnes her.
Kravet etter § 56 nr 2 er strengt. For øvrig er utgangspunktet man også ved
utmåling av straff bedømmes som en edru person. Kandidatene bør få frem at
selvforskyldt rus normalt ikke kan tillegges betydning, men unntak finnes, f.eks.
Rt 1984. 266.
Forhold
som ikke har noen sammenheng med den straffbare handling kan få betydning. Som
nevnt av Andenes kan det at gjerningsmannen lagt anger for dagen ved å gjøre
skaden god igjen få betydning selv om vilkårene etter § 59 , ikke er oppfylt.
§ 59 kan være aktuelt også ved tilståelse. Kandidatene må få fram at
regelen har ett snevert virkefelt. Den gjelder bare før gjerningsmannen visste
seg mistenkt.
For
øvrig vil tilståelse som regel ha betydning i formidlende retning, spesielt
der hvor politiet ikke hadde bevis. Samarbeid med politiet, f.eks. fremskaffelse
av bevis mot medskyldige gir uttelling i formildende retning.
Tidsforløpet
kan undertiden ha stor betydning. Behovet for straff blir mindre etter som tiden
går. Spesielt kan tidsforløpet få betydning hvis dette ikke kan legges
gjerningsmannen til last.
Følger
for overtredelsen kan få betydning. Dette kan ha betydning både ved straffart f.eks.
at avsoning vil virke særlig tyngende, men også for selve utmålingen.
Har f.eks. overtrederen mistet arbeidet kan dette ha betydning.
Kandidatene
må for all del ikke blande inn skyldspørsmålet ved utmålingen. Tvert om kan
ikke tvil om skyldspørsmålet få betydning for utmålingen.
Hva som
er den hensiktsmessige reaksjon med hensyn til tiltaltes fremtidige sosiale
tilpasning tillegges vekt en del tilfeller i fornildende retning. Gode eksempler
på dette er det såkalte promilleprogrammet, jfr strl. § 53 e. Normalt ville
det her blitt idømt ubetinget fengsel, men ved å gi betinget dom med
særvilkår håper man å unngå tilbakefall. Det dreier seg altså om
individualpreventive hensyn.
Resepten
for en vellykket fremstilling kan avhenge av hvor strukturert kandidaten er.
Kandidater som klarer å gi en redegjørelse for straffarter og strafferammer og
som peker på en del grunnleggende poenger, for eksempel forholdsmessighet, art
og grovhet og som tillegg nevner andre sentrale, momenter har kommet et godt
stykke på vei. En del kandidater har. fortapt seg i
enkeltbestemmelser i straffeloven og referer lovbestemmelser uten å gi
noe særlig selvstendig bidrag. Andre gir en generell fremstilling av hva straff
er, hensynene 'bak straff og virkning av straff, og sneier så vidt om innom det
oppgaven handler om. Begge disse kategoriene vil kunne komme i faresonen.
For å bestå oppgaven må kandidaten kunne redegjøre rimelig greit om
straffarter og rammer og få frem de aller mest sentrale poengene ved valg av ,
både straffart og utmålingen både i lover og utenfor lover.
For å få laud må en i utgangspunktet forvente en systematisk fremstilling.
Men innholdet er selvsagt det sentrale. Den laudable kandidat må kunne
redegjøre for straffarter og må kunne få frem de generelle prinsipper for
valg av den enkelte straffart. Laudable kandidater bør også slå fast at vi
har meget vide strafferammer, men at straffutmålingstradisjonen legger
begrensinger. Laudable kandidater bør også kjenne til begreper som allmenn og
individual prevensjon. Det må forventes en fremstilling av sentrale
bestemmelser i straffeloven som er relevante. En laudabel kandidat må også
forventes å kunne redegjøre for de fleste sentrale momenter for valg av
straffbart og utmåling. Klarer man i tillegg å få frem at det foreligger
kryssende hensyn og et samspill mellom en lang rekke faktorer og dertil sier noe
om hva som da kan være avgjørende er veien til en god laud kort.
Oppgaven
bør ligge vel til rette for kandidater mod gods kunnskaper i emnet. Dersom man
makter å ta disse ned på papiret kan en del gjøre det svært bra.
Inntrykket
er at de fleste har fått med seg de viktigste faktorer som styrer
straffutmålingen. Strykprosenten synes å bli relativt moderat, med de aller
fleste midt på treet. De fleste har fått med seg noe, men det blir ofte
ufullstendig. For mange kandidater overser rettspraksis og dens betydning.
Videre er det mange som skriver for mye om hva de enkelte straffarter er på
bekostning av hensynene bak valg av straffart. En del bruker mye spalteplass på
å referere § 56-59 uten å få frem at hensynene disse reglene bygger
på også er relevante for alminnelige straffeutmålingen. Skuffende få makter
å få fram at det gjennomgående er de samme hensyn som styrer valg av både
straffart og utmåling.
Oppgaven: | Kravene til domsgrunner ved by- og herredsrett i straffesaker og i sivile saker. |
Pensum: (Studieordningen av 1984) "Rettargang:
Eksamenskrav: | Grundig kjennskap til oppbygginga av domstolane og reglane om saksgangen i vanlege sivile saker og straffesaker.. |
Tilrådd litteratur (for sivilprosess): |
Jo Hov, Rettargang i sivile saker, Oslo 1994, unntatt kapitlene 10, 12, 13. 14 III-VI, 17, 18 VII og IX 20 V-VI, IX, XII 3-4, XIV, 24 IV-X, 26, 27 VII-X, XII-XIII, 29, 30, 31, 32 VIII-XIII. Disse kapitlene vil være tilleggslitteratur." |
(for straffeprosessen): Johs. Andenæs: | Norsk straffeprosess. Bind I. Oslo 1994 med unntak av kapitlene 13-16, 18, 19, 26, 27 I-III, 28, 29, 42 og 47. |
Johs. Andenæs: | Norsk straffeprosess. Bind II. Oslo 1994 med unntak av kapitlene 61, 62 VI-VIII, 63, 68 og 71-80. |
Pensum for 1997 ordningen er så vidt jeg kan se omtrentlig den samme,
forskjellene er særlig tilknyttet spesielle sider ved anke (motanke) og kjæremål
(motkjæremål) etc. og skulle ikke berøre denne oppgaven slik at veiledningen
skal være den samme uansett hvilken ordning man går opp etter. [Jeg forholder
meg kun til UiB - jeg er klar over at mine veiledninger også brukes på UiTø,
men jeg går ut fra at eventuelle forskjeller fanges opp av de
eksamensansvarlige ved UiTø].
Oppgaven gjelder både straffe- så vel som sivilprosess. Jeg
tar det som en selvfølge at alle kandidater behandler begge emner i. oppgaven.
Skulle noen bare skrive om for, eks straffeprosess har kand i utgangspunktet
ikke bestått. Det viser seg at alle, så vidt jeg har erfart, behandler begge
emner - dog mer eller mindre grundig...
Oppgaven er en “gammel traver” i eksamenssammenheng. Men
innholdet i den har endret seg litt med årene som følge av lovendringer - særlig
gjelder dette oppgavens del om domsgrunnene i straffeprosessen. Bakgrunnen er innføring
av toinstansordningen hvor de spesielle sider vedrørende domsskriving av
byretten med tanke på overprøving av Høyesterett (og Høyesteretts begrensede
kompetanse) nå stiller seg noe annerledes når byretten “skriver for”
lagmannsretten som kan, om anken henvises, overprøve saken fullt ut inkl bevisvurderingen.
Jeg kommer tilbake til dette.
Disposisjonsmessig står kandidatene ganske fritt. Vi må godta forskjellige
“opplegg” og noen “riktig” mal kan ikke gis (dvs. at man ikke trekkes
fordi om man bruker en annen disposisjon enn den som denne veiledning nytter).
Poenget er selvsagt om kand klarer å fremstille emnet, få med de viktigste
poengene og unngå for mye dobbelbehandling. Kand skal vise, gjennom
besvarelsen, at kand er en jurist!
De fleste tar først en innledning/felles behendling om
hensyn, så behandles straffe og sivile dommer hver for seg. Men det er tross
alt en god del som fellesbehandler hele oppgaven, men uten å dra noen fordel av
det, og en del “oppdager” ulempene etter hvert og et stykke ute i
besvarelsen så splittes det opp..
Hva oppgaven dreier seg om skulle i utgangspunktet være greitt. MEN det kan
nok oppstå en tvil eller diskusjon om hva som ligger i begrepet “Domsgrunner”.
Enkelte vil kanskje si det er alt som står i dommen, dvs. inkl faktiske
bakgrunn for saken, anførsler osv - det er for vidt og er direkte feil. Andre
vil kanskje presisere at det er selve begrunnelsen for den løsning retten er
kommet til, evt. det som betegnes som “retten bemerker”...
Dette er noen gang søkt presisert som domsgrunner i snever
eller vid forstand.
Om kand tar med faktumdelen som del av domsgrunner må det
passere. Det er ofte litt forskjellig, og ingen fast regel, hvor dommeren i
dommen putter inn det faktum han legger til grunn for avgjørelsen. Særlig i
sivile saker kan det passe å ta inn en faktumdel innledningsvis før partenes
anførsler. Uten å filosofere over hva som er best her, vil man i forhold til
kandidatene måtte godta at de regner en faktisk fremstilling av saken og sakens
bakgrunn å være del av domsgrunnene. MEN igjen, det stiller krav til domsgrunnene
når man tross alt må legge et faktum til grunn, da må dette ses i sammenheng.
Klarest kommer det til utrykk når det er tale om straffedommer hvor ved
uaktsomhetsbeskrivelser nettopp fremstilling av de faktiske forhold står helt
sentralt når man skal overprøve lovanvendelsen. (mer om det og Rt 1997 side
1764 senere).
Ovennevnte er og spørsmålet om domsgrunner omfatter både tvml § 144 nr 4 og nr 3 (eller bare nr 3) altså domsgrunner i snever eller vid forstand som nevnt ovenfor.
For egen del mener jeg oppgaven spør etter avgjørelsesgrunner i snever
forstand. Men det er i alle fall på kanten og utenfor å utrede om da mer
formelle sider ved en dom (partene/anførsler/domsslutning etc.).
Det må avgrenses mot annet enn dommer, dvs. kjennelser og
beslutninger. Oppgaveteksten er så klar her at noen avgrensingsdrøftelse ikke
er nødvendig. Videre avgrenses det mot de andre retter enn by- og herredsretten,
det opplagte er da at lagmannsrett og Høyesterett ikke skal tas med, likeså
forliksrådet. Men også dom i forhørsrett skulle falle utenfor oppgaven. Likeså
avgjørelser i spesialprosessen slik som skiftetvister, heller ikke skjønn
faller inn under oppgaven.
Det sentrale blir da å fremstille om den del av dommen som
inneholder begrunnelse for avgjørelsen, rettens bemerkninger. Altså tvistemålsloven
§ 144 nr 4 jf § 145 og straffeprosessloven § 40 jf § 41. Med bør også være
manglende domsgrunner som saksbehandlingsfeil, tvml § 384 første ledd og andre
ledd nr 5, og strpl § 343 andre ledd nr 8.
Retting av dommer faller utenfor, evt. med unntak om man
begrenser seg til retting av selve domsgrunnene.
De fleste vil kanskje begynne oppgaven med en “felles” del for sivile og
straffesaker. Her er det “hensynene” bak å stille krav til domsgrunner som
skal komme frem. De er stort sett sammenfallende. Men i denne innledende del
passer det mindre å gå inn på forskjellene i det man da egentlig griper inn i
en del av “maten” i oppgaven. Men det er et tilbakevendende problem i
forbindelse med innledninger, gjøres det for mye ut av den blir det lett til at
“innledningen” gjentas siden.
(Til dette se hva jeg skrev lenger oppe i veiledningen).
Oppgaven er ikke en sammenligningsoppgave mellom dom i herreds og byrett. Det er derfor emm ok. etter en felles innledning å ta for seg de to delene straffedommer og sivile dommer. Men det må være en del av oppgaven og gi pluss om man på relevante steder trekker frem eventuelle forskjeller og redegjør nærmere for det. Faren vil alltid ved slike oppgaver være mulighetene for dobbelbehandling.
Jeg satt opp følgende momenter:
(Felles del - innledning):
- men ikke en absolutt virkende feil, relativ, bare hvor helt mangler at med sikkerhet medfører oppheving, se § 343 nr 8 / tvml § 384 andre ledd nr 5.
mothensyn:
Vedr. hensyn mener jeg det er en viktig del av oppgaven, og om det helt
utelates så bør det trekkes for det - dette kan dog “repareres” under veis
om hensynene dukker opp senere i løpet av den øvrige del av besvarelsen.
Etter hensynene, kommer hos mange, som nevnt, domsgrunnene nærmere behandlet
for straffedommer og så sivile dommer (Mer om dette nedenfor).
- -dissens
- - hvem som dissenterer
De fleste tar opp dette med dissenser og ser på det som “opplysende” for
om man skal anke. Det er så, men ingen er inne på at disse regler kanskje først
og fremst, eller vel så mye, også er gitt av hensyn til den som ønsker å
dissentere - ellers skulle man risikere å stå bak et resultat men er uenig i.
Som jeg har vært inne på er det på grunn av to instans ordningen en
vesensforskjell for straffedommer før/nå. Jeg mener kandidatene ikke kan
forventes, og det vil vel være noe på siden av oppgaven, å gå inn på den
gamle ordning. Selv om man nok i en viss utstrekning kunne sammenlignet den
tidligere ordning med fornyet behandling og prøvingen forut i Høyesterett med
dagens silingsordning så vil det være mindre interessant, og pensumsituasjonen
er jo heller ikke lagt opp til det. Jeg nevner dette særskilt for det tilfelle
at vi har sensorer som er vel inne i den gamle ordning og kanskje har tidligere
sensurert tilsvarende oppgave, og ikke i større grad har praktisk erfaring med
to instansordningen.
Som alltid ved gjennomgående sensur og sensorveiledninger, forventer jeg at
de gjennomgående sensorer har satt seg inn i pensumlitteraturen - slik at
sensorveiledningen ikke er noen “lærebok” eller avhandling om emnet -
langt der i fra.....
Mer generelt om straffedelen så er kjernen i oppgaven de krav som stilles i strpl § 40 og i sivile dommer § 144 nr 4). Bare å referere disse bestemmelser uten tolking blir svært svakt.
Særlig vedr straffedommer:
- Det må sondres fellende / frifinnende dommer
- Skal gi en slik beskrivelse av sakens faktiske side at fremgår så. vel subjektive som objektive side er tilstede.
- Herreds/Byrett skal redegjøre for bevisresultatet, men og etter § 40 endringen i forb med to-instansordningen nærmere redegjøre og da angi hovedpunktene i rettens bevisvurdering - se § 40 siste ledd og Andenæs i lærebokens drøftelser på s. 367.
- Her kommer også Andenæs inn på betydningen av å beskrive faktum og den faktiske side når det er tale om skjønnsmessige vurderinger, for eks uaktsomhetsvurderingen. Her stiller Høyesterett strenge krav til domsgrunnene. (Se Rt 1997 side 1764 som jeg kommer noe tilbake til nedenfor) - Høyesteretts krav er nå i forhold til lagmannsretten, men det skulle være selvsagt at kravet er det samme for by- og herredsrettens dommer, selv om virkningene i praksis kan bli forskjellig som følge av kompetanseforskjellene.
Spm om byretten kan henvise til tiltalebeslutningen. HR betegnet som lite
gunstig, men ingen nødvendig feil. Det hele avhenger også av hvor omfangsrik
og detaljert tiltalen er. Men gjøres dette må tiltalen tas inn i dommen.
Betydningen av § 41 tredje ledd. Bare om domsgrunnene er tilfredsstillende
kan denne bestemmelsen få full effekt, dvs. lagmannsretten om denne best skal
brukes er avhengig av tilstrekkelige domsgrunner i by- og herredsrettens dom.
- hvor fortsatt forbrytelse - nok å ha med en generell beskrivelse av den aktuelle handlemåte.
- drøftelse av straffutelukkende omstendigheter ikke nødvendig i den grad ikke påberopt.
- tidligere gjorde den begrensede kompetanse til Høyesterett i straffesaker at det måtte stilles særlige krav til rettens beskrivelse av faktum. Nå er situasjonen i forhold til by- og herredsretten noe endret i og med lagmannsretten, om straffesaken henvises som bevisanke - jo har full kompetanse og vil kunne selv legge faktum til grunn slik det fremstår for lagmannsretten. Imidlertid vil fremdeles "kravet" overfor domsgrunnene for by og herredsretten bestå i og med at lagmannsretten først skal foreta en "siling" av ankesakene, og i dette er avhengig av byrettens domsgrunner som det mest sentrale dokument i denne avgjørelsen. Dessuten vil lagmannsretten her stå i lignende stilling som Høyesterett tidligere gjorde for de tilfeller hvor anken går kun på lovtolking eller saksbehandlingen. Eksempel av ny dato - som riktignok gjelder Høyesterett i forhold til lagmannsrettens dom, se Rt 1997 side 1764 og beskrivelse av faktum som legges til grunn i forbindelse med uaktsomhetsvurdering. (Lagmannsrettens dom ble opphevet - jeg har ad omveier hørt at herredsrettens dom visstnok var forbilledlig her... men det hjalp jo ikke lagmannsretten i dette tilfellet)
Frifinnende dom gjelder langt på. vei tilsvarende som ved fellende dommer og det selv hvor påtalemyndigheten har påstått frifinnelse.
- Retten kan velge den begrunnelse den vil (for frifinnelse) om flere grunnlag er tilstede. Mange kand kommer her inn på at retten i en del tilfeller bør velge den frifinnelsesgrunn (om der er flere) som “passer” tiltalte best. Dvs. finner man at han ikke har foretatt handlingen, bør man frabolde seg fra å videre ta opp at han i (alle fall) er utilregnelig osv...
- Det skal fremgå av domsgrunnene hvilket straffbarhetsvilkår som ikke er oppfylt Bare å henvise til tiltalebeslutningen og si at man ikke finner dette bevist er ikke tilstrekkelig. Husk at det nye siste ledd i § 40 gjelder også ved frifinnende dommer.
Krav til domsgrunner i forhold til reaksjonsspørsmålet § 40,2 2.pkt ikke samme krav - her vil lagmannsretten ha full kompetanse og det kan bli full og umiddelbar bevisføring om straffespørsmålet. (I motsetning til Høyesterett som har middelbar bevisføring). Under straffutmålingsdelen kan man vise til fremstillingen under skyldspørsmålet slik at dobbelbehandling unngås.
Kravet til domegrunner er større i straffesaker enn i sivile saker
Tradisjonelt hadde det sammenheng med forskjellen i kompetansen til overprøvingsretten
i straffe og sivile saker. Denne er nå endret. Men fremdeles vil nok man si at
kravene er strengere i straffesaker. I lagmannsretten er det bortsett fra saker
med strafferamme over 6 år ingen ubetinget rett til å få prøvet straffedommer ut over hva som skjer i silingsomgangen. Skal denne preving (silingen) være
betryggende er det en. forutsetning at domsgrunnene er tilfredsstillende for prøvingen.
I de sivile saker vil man i praksis alltid ha rett til å få saken prøvet i
lagmannsretten (med det lille unntak for formuesverdisakene hvor begrensningen på
20.000,- for å kunne enke uten samtykke gjelder).
I tillegg til dette vil det å ilegge straff i seg selv gjøre at man setter
strengere krav til domsgrunnene enn i en sivil sak. Videre er nok kravene også
innen straffesakene avhengig av overtredelsenes alvorlighet.
Særlig vedr sivile dommer:
Først så må det antagelig forventes en noe kortere del om det sivile enn
om straffedelen. Det vil kunne være rett og slett fordi pensumsmessig er
omfanget i lærebøkene forskjellig - men også for de som begynner med
straffedommer (og det tippet jeg de fleste vil) så kommer de kanskje i den
sedvanlige tidsnød ut på eksamensdagen når sivile dommer skal behandles ... vi får
se.
I hvilken grad man må gå inn på alle anførsler og innsigelser til partene
avhenger mye av hvordan tvisten løses. For eks om man kommer til foreldelse så.
er det unødvendig å drøfte anførsler som går på det materielle vedrørende
kravet. Utg p her og er ingen plikt til å drøfte og begrunne annet enn det
som er nødvendig for å komme til domsresultatet. (Diskusjonen om man har
rett/plikt til å. frifinne for foreldelse når dette ikke er påstått faller
utenfor rammen av denne oppgaven).
Tvml § 144 nr 4 er den sentrale bestemmelsen. Bestemt og
uttømmende angi
det saksforhold som retten bygger sin avgjørelse på, det kreves utg p kun at
man angir bevisresultatet. Selv om det ikke er noen plikt til å gå inn på
selve bevisbedømmelsen bør retten gjøre dette, og i praksis blir vel det
gjort.
§ 144 stiller ikke noe krav om at retten skal begrunne rettsanvendelse (Hov
s. 459) Dette i motsetning til skjønnsprosessloven - se § 28. Omtrent ingen
kand synes kjenne denne forskjell.
Hvilken rettsregel som man bygger på må angis om dette ikke følger som
selvsagt.
Til rettsanvendelsen hører og bevisbyrde/krav reglene.
Retten må redegjøre for den rettslige bedømmelse av saksforholdet -
subsutusjonen. (Loven sier ikke dette men er selvsagt).
Bakgrunnen for reglene om retteanvendelsen er selvsagt at det uten dette
ville ikke ankedomstolen kunne prøve rettsanvendelsen, dette ville videre kunne
være saksbehandlingsfeil som kunne lede til opphevelse.
Imidlertid til det siste - i praksis og i det alt overveiende tilfeller av
saker som ankes fra herreds-by retten til lagmannsretten vil ankende part ønske
å få en full overprøving. Det er sjelden det ankes bare på lovanvendelsen
alene, eller manglende domsgrunner med krav om oppheving. Ankende part vil i
praksis i sivile saker når det ankes, ønske en full overprøving i
lagmannsretten med dom der, og ikke oppheving for en ekstra runde i
herredsretten....
Til slutt om retten settes med flere dommere, i saker for by- herredsrett
altså med meddommere, så skal opplyses i domsgrunnene om enstemmighet eller
dissens og hva dissensen gjelder. I praksis begrunnes dissensene i større eller
mindre grad. Loven sier kun at det kan kreves tatt inn en redegjørelse.
Flere kand tar opp (og ganske kort hvilket er ok) reglene om forenklet
rettergang i sivilprosessen. Dette er også dom i by og herredsretten så hører
med til oppgaven.
Karaktergrenser:
IB er som regel det enkleste - da er det hele håpløst. Jeg ville tro at de
fleste klarer å få med seg så pass at det kan passere. Men den som bare får
med seg referat av lovbestemmelsene bør emm strykes.
Laudgrensen - her bør kand i tillegg til en noenlunde ordnet fremstilling
vise at har forstått reglene, og ser sammenhengen mellom kravene til
domsgrunner, de hensyn som ligger bak, rettsmiddelordningen, og kompetansen
til ankeinstansen (lagmannsretten), særlig ser at det er noe forskjell her
mellom sivile og straffedommer, herunder at straffedommer skal “prøves” av
ankedomstolen før de kan fremmes til behandling. Kand som klarer dette er
laudabel. Og det skal egentlig ikke så mye mer til før kand skulle fortjene en bedre laud.
Vi får se - jeg holder som vanlig en viss kontakt med medsensorene (de
gjennomgående) om det er behov for det, og mottar innspill på vanlig måte
”Alvorligere innvendinger” bør tas opp straks så vi kan samordne sensuren
allerede ved gjennomgående sensur.
Avslutningsvis: Jeg har ikke mottatt utspill fra medsensorene.. Erfaringene viser at nivået er heller lavt. Det viser seg at ganske mange har svært lite positive kunnskaper om emnet, dvs. det å hente noe fra lærebøkene. Det synes som at man finner bestemmelsene (alle gjør det) og så går gjennom disse og prøver ut fra mer alminnelige straffe- og sivilprosessuelle kunnskaper å henge på bestemmelsene noe a godt man kan. Og det faller nok noe forskjellig ut. Det blir lett et slags lovereferat/omskriving, og så alt etter hvor god kandidatene (eller dårlig) egentlig er, en del avslørende feilsom viser manglende kunnskaper ikke bare på oppgavens område.
Særlig får kandidatene problemer når de kommer til “kjernen” i oppgaven, og spesielt ved domsgrunnene for straffesaker. Mange kommer ikke videre ut over å konstatere i noen varianter at alt skal bestemt og uttømmende anses som bevist osv og at dommeren må være sikker etc. Det blir etter hvert ganske mange av slike besvarelser.
Oppgaven: | Folkerett som rettskilde i norsk rett. |
Endringene i forhold til den midlertidige veiledningen er understreket
Bergen og Tromsø:
Torstein Eckhoff, Rettskildelære, 3. utgave, sidene 244-266. (4. utgave foreligger også, men det kan ikke forventes at studentene har lest denne.)
I tillegg er spørsmålet delvis behandlet i "Statsrett II" og i "Internasjonal rett" ved Universitetet i Bergen og i "Folkerett, internasjonale og nasjonale menneskerettigheter" ved Universitetet i Tromsø. Av særlig interesse er kanskje artikkelen til Carsten Smith i Njål Høstmælingen om "Den europeiske menneskerettsdomstol og Norges Høyesterett". Men denne er bare pensum etter ny modell i Bergen, så det kan da ikke forventes at studentene kjenner til denne.
Universitetet i Tromsø har ikke eksamenskrav. Eksamenskravet i Bergen (gammel modell) er i rettskildelære:
Grundig kjennskap til rettskildene, til vilkår for relevans og vekt og ellers om innbyrdes motsetning eller samvirkning mellom rettskilder under avgjørelsen av konkrete rettsspørsmål på ulike områder.
Og etter ny modell i Bergen:
Grundig kjennskap til den juridiske metodelære, med hovedvekt på problemstillinger knyttet til offentlig rett og internasjonal rett.
Uansett studiemodell må oppgaven regnes som sentral da den spør etter bruken av en av de rettskildene som i dag påberopes hyppig, især for Høyesterett.
Det mest fornuftige er trolig å disponere oppgaven etter relevans, slutning og vekt, og eventuelt også ha med noe om motstrid og lignende. Hovedvekten vil ligge på relevanskapitelet. Mange kandidater velger denne fremstillingsmåten med lite hell. Det blir enten mye generell folkerett. blant annet om ulike typer folkerett. hva en stat er. hvordan traktater inngås osv. En del kandidater velger derimot å dele oppgaven i 2 hvorav de først fremstiller sektormonistiske / inkorporerte områder. for så å ta for seg presumsjonsprinsippet. Dette er i de fleste tilfellene den "enkleste veien til en god karakter". Årsaken til dette er at kandidatene da lettere får rette dommen på rett plass. samt at de da får med seg de juridisk sett mest interessante problemstillingene.
Studentene
bør få frem utgangspunktet i norsk rett om dualisme. Problemet her blir at
de ofte ikke
får frem hvorfor. Det er bare noen som nevner at Regjeringen ellers ville kunne
ha opptrådt som lovgiver. De
bør videre få frem at folkeretten likevel anvendes hyppig i norsk rett i dag.
Det er især 2 årsaker til at folkeretten anvendes som rettskildefaktor i dag.
Det ene er at vi har enkelte lover som gir folkeretten anvendelse. Det andre er
presumsjonsprinsippet som innebærer at norsk rett så vidt mulig må
forutsettes å være i samsvar med de internasjonale forpliktelsene som Norge
har.
I
forbindelse med lovsgjennomføringen bør kandidatene komme inn på de ulike måtene
folkeretten blir gjennomført i norsk rett på. Herunder generell henvisning,
som for eksempel straffeprosesslovens § 4. Dette er av undertegnede kalt for
sektormonisme i en artikkel i Jussens Venner nr 4 i 1997. Ved denne formen for
gjennomføring får all folkerett anvendelse innenfor lovens anvendelsesområde.
Et alternativ er inkorporering hvor en konkret traktat blir gjort til norsk
lov ved henvisning. Et eksempel på dette er luganokonvensjonen. Noen kandidater
behandler sektormonisme. hvor all folkerett blir gjort til norsk rett innenfor
et område. inkorporering, hvor en konkret konvensjon bli gjort til norsk
rett under ett. Dette kan etter min mening ikke bety noe videre, da dette i all
hovedsak er tale om terminologi.
Videre
kan folkeretten være "oversatt til norsk" og gjort til lov på den måten.
Dette kalles gjerne for transformert eller gjengivelsesmetoden. Et eksempel på
dette finner vi i EØS-loven. Traktaten er da omgjort til norsk lov. Et tredje
eksempel er norsk lovgivning som "bygger på" / tilfredsstiller
folkeretten, men som ikke er en direkte avskrift av denne. Et eksempel på dette
er den norske kjøpsloven. Avhengig av hvilken regel som kom først kan dette
kalles for konstatering av rettsharmoni eller passiv transformasjon. Kandidatene
bør kjenne til at det foreligger et lovforslag om å gjøre deler av
menneskerettighetskonvensjonene til norsk rett, se vedlegg. Begrepene
sektormonisme, transformert, inkorporert og lignende brukes ofte om hverandre,
og det kan derfor ikke være sentralt hvilke begreper kandidatene benytter, så
lenge de viser at de har forstått forskjellene.
I
forbindelse med presumsjonsprinsippet kan det være fornuftig å referere til Rt.
1984 side 1175 på side 1180 hvor dette kommer til uttrykk. Dette har også vært
fulgt opp av Høyesterett i senere praksis. Kandidatene bør her få frem at
dette i dag gjelder generelt for all folkerett. Om de sier at presumsjonsprinsippet
gjelder generelt eller om de sier at tilsvarende gjelder på traktatrettens område
må gå for det samme. Det har vært uenighet om dette tidligere, og det kan
derfor tenkes at noen kandidater vil foreta et skille mellom sedvanerett og
traktatsrett, samt menneskerettigheter og andre folkerettslige forpliktelser.
Etter min mening kan ikke dette anses nødvendig for å besvare oppgaven
tilfredsstillende.
Noen
kandidater foretar skille mellom traktatrett og alminnelig folkerett, oe kommer
til at det bare er den siste som er omfattet av presumsionsprinsippet. Dette
blir galt dersom kandidaten kommer til at det ikke gjelder noe tilsvarende for
traktatretten. Dette er behandlet i pensum hos blant annet Fleischer hvor det
foretas et skille men hvor det konkluderes med at begge er relevante i norsk
rett i dag. Se side 258-279. Denne en pensum etter gammel modell i Bergen,
samt etter Tromsømodellen. men
ikke etter ny modell i Bergen. Men de som følger ny studiemodell i Bergen
har klarere uttalelser å forholde seg til i Njål Høstmælingen, se side 18,
41-42 m.flere. Også Eckhoff nevner skillet mellom traktatretten og den
alminnelige folkeretten. men han fortsetter med å si at også traktater kan ha
relevans. og at de i enkelte situasioner også gir grunnlag for å sette til
side lover som strider mot dem. Se side 260-265. Kandidatene må derfor komme
til at traktater kan være og er en relevant rettskildefaktor i norsk rett i dag
Enkelte
kandidater trekker under presumsjonsprinsippet inn spørsmålet om dette er
tilstrekkelig hjemmel på legalitetsprinsippets området. Dette er en god
problemstilling som kandidatene bør få uttelling for. Relevante avgjørelser
er her krigsoppgjøret, samt nyere rettspraksis knyttet til Islandske trålere.
Disse avgjørelsene er ikke nevnt i pensum. Noen få går videre og spør
om den generelle henvisningen vi nå har fått i straffelovens § 1 2. ledd er
tilstrekkelig hjemmel, eller om denne bare må brukes for å få redusert stratt
eller liknende.
Det
er enkelte kandidater som trekker inn presumsjonsprinsippet som et vekt-prinsipp
isteden for et spørsmål om relevans. Dette må etter min mening være
forsvarlig da det i stor grad "uttaler" seg om relevans. jf "så vidt
mulig”
Kandidatene
bør problematisere litt omkring de ulike formene for gjennomføring, og gjerne
si litt om i hvilken grad de sørger for at folkerettslige forpliktelser blir
ivaretatt. Herunder kan "tolkning" av straffeprosesslovens § 4 og
tvistemålslovens § 36a trekkes inn. Her er Kvinnefengselsaken /
Fangsbehandlingssaken / Kløversaken fra Rt. 1994.1244 og Bølgepappsaken
fra Rt. 1994.610, samt Streikeforbudssaken / ILO-saken / OFS-saken fra Rt.
1997.580 av interesse. Flere kandidater trekker også inn Saunder-saken fra
menneskerettighetsdomstolen fra 1996.
Enten
her, eller under tolking, bør også de ulike folkerettslige kildene presisere.
Her kan det også gjøres en henvisning til ICJ artikkel 38 om relevante kilder
(se vedlegg). Kandidatene kan også trekke inn de ulike formene for folkerett
som kan tenkes benyttet som rettskilde i norsk rett. NB: Det er ikke alle som
har ICJ med seg på eksamen, og det kan derfor ikke kreves nøyaktig henvisning
til den. Men det som ICJ artikkel 38 gir uttrykk for må anses kjent av
studentene.
Under behandlingen av relevans bør etter min mening kandidatene også nevne Grl § 110c. Denne er ikke direkte nevnt i pensum, men må anses kjent. Hvor mye kandidatene f°ar ut av bestemmelsen er dog usikkert.
Her er
rettskildepensumet noe dårlig, og det kan tenkes at mange kandidater skriver
lite om dette, eller utelukker det helt. Hvilken betydning dette bar få vil jeg
komme tilbake til når jeg har lest gjennom besvarelsene, og diskutert oppgaven
med de øvrige gjennomgående sensorene.
Selv
om rettskildepensumet er "dårlig", er spørsmålet behandlet i andre
deler av pensum, så studentene bør ha kjennskap til problemstillingen. Her kan
de gode kandidater kanskje også komme inn på utviklingen innen folkeretten som
går fra en streng ordlydsfortolkning til en mer dynamisk tolkning av
ordlyden. Noen kandidater påpeker at folkeretten er alt for statisk og fastlåst
i det som gjaldt på den tiden konvensjonen ble vedtatt. Dette er etter min
mening ikke i samsvar med verken Wien-konvensjonen eller det som skier i praksis.
I forlengelsen av dette vil kanskje noen kandidater også trekke inn Høyesteretts
avgjørelse i Rt. 1997 side 580 hvor de i stor grad holder seg til den
opprinnelig læren.
Under
dette punktet bør kandidatene komme inn på de ulike kildene innefor
folkeretten som kan tenkes å benyttes ved tolkning av folkeretten.
Wienkonvensjonens artikkel 31-33 kan også trekkes inn (se vedlegg). Men også
her gjelder det som nevnt ovenfor at ikke alle kandidatene har denne med seg på
eksamen, og at det derfor ikke kan kreves nøyaktig henvisning til denne. Men
også dette er såpass sentralt at prinsippene som har kommet til uttrykk her må
anses kjent.
Her kan igjen Rt. 1984 side 1175 brukes jf "så vidt mulig" tolkes i overensstemmelse. Dette innebærer normal ganske stor vekt. Se også Advokatkjennelsen, Rt. 1997 side 1019, som kanskje noen av studentene kjenner til. Her ble en bestemmelse i domstolsloven "tolket bort" blant annet under henvisning til EMK artikkel 6. Også her er det flere kandidater som trekker inn hvilken vekt folkeretten kan ha på legalitetsprinsippets område. Dette er en god problemstilling.
Rt. 1997 side 580 slo fast at utgangspunktet i norsk rett fremdeles er dualisme, og dermed også at norsk rett skal gå foran i tilfelle motstrid. Noen vil kanskje "filosofere" litt over unntakene fra dette, og kanskje også trekke inn lovforslaget i NOU 1993:18. Undertegnede har behandlet motstridssporsmålet i Jussens Venner nr 4, 1997, og det kan tenkes at noen av kandidatene har lest dette. Mange kandidater skiller mellom bevisst og ubevisst motstrid. Dette er veldig bra. og vil stort sett gi uttelling.
Mange
kandidater skriver veldig godt og det er positivt. Her kan det se ut som om det
er en forskjell på Tromsø-oppgavene
og Bergens-oppgavene. Det virker som om Tromsø-oppgavene i
gjennomsnitt blir litt mer "platt". Dessverre er det en del kandidater
som kan såpass lite om temaet at de haver på ikke-bestått. Enkelte kandidater
bommer totalt på hva dualisme innebærer. Noen mener for eksempel at det er at
ratifiserte konvensjoner gjelder i intern rett. mens ikke ratifiserte
konvensjoner ikke gjelder. Slike grunnleggende kunnskapsfeil vil ofte
medføre så stort trekk at kandidaten får ikke-bestått.
Videre
er der noen som bommer stygt på betydningen av traktater i norsk rett. Enkelte
hevder at presumsjonsprinsippet bare gjelder for den alminnelige folkeretten, og
de kommer derfor til at traktater ikke er relevant i norsk rett. Dette vil måtte
medføre et stort karaktermessig trekk. Dersom de tar dette utgangspunktet hva
angår def. på presumsjonsprinsippet men kommer til at tilsvarende må gjelde
for traktater på annet grunnlag er de "i må1".
Dersom
kandidaten ikke nevner presumsjonsprinsippet overhodet, er også kandidaten
farlig nært stryk-karakter. og som regel over grensen.
Svært
overfladiske oppgaver som bare nevner hovedreglene og resten er generell
folkerett eller rettskildelære eller "bare prat", vil iallfall
befinne seg nede på 3-tallet. ofte også IB.
På
den "andre siden av skalaen" er det lett å score poeng. En ryddig
fremstilling med gode problemstillinger
vil normalt medføre laud. Kjennskap til rettspraksis fører karakteren raskt
videre_ iallfall dersom kandidaten evner å bruke avgjørelsene på rett plass.
Noen bruker dommer fra sektormonistisk område til å illustrere for eksempel
presumsionsprinsippet. Det blir galt. men innebærer ikke noe særlig trekk
etter min mening,
Sist oppdatert 07. juni 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |