UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Sensorveiledning
teorioppgave nr. 1
Sensorveiledning teorioppgave nr. 2
Sensorveiledning teorioppgave nr. 3
Sensorveiledning teorioppgave nr. 4
Oppgaven: | Forvaltningens frie skjønn og de rettslige skranker for dette |
Jeg takker for tilbakemeldinger. Denne endelige versjonen er skrevet etter å ha gjennomgått 32 besvarelser i gjennomgående sensur.
Jeg viser til utsendte kopier fra studiehåndboken når det gjelder innholdet i læringskravet og oppgitt litteratur. Det kreves ”grundig kjennskap” til oppgavens emne, og det er også fremhevet som et ”sentralt tema” i læringskravets annet strekpunkt. Det har vært avholdt forelesninger og manuduksjoner i forvaltningsrett II i inneværende semester. Oppgaven har også sider mot prosessfagene, statsretten og folkeretten.
Temaet er behandlet i Frihagens lærebok (3. utgave 1991), bind I, kap 6 s. 180-204 og bind III kap 22 s. 168-173 samt kap 23 s. 224-226. Også under flere andre punkter fremkommer der stoff som kan ha betydning for oppgaven, se f. eks. bind III s. 101 nederst. En alternativ fremstilling av emnet finnes i Eckhoff og Smiths lærebok (6. utgave, 1997) særlig side 267-306, 258-259, 580-583 og 637-645. Emnet er også behandlet av Boe og Graver, dog uten å gå like grundig til verks som de forannevnte. Tilfanget av pensumlitteratur er altså betydelig
Artikkelstoff er ikke oppgitt som pensumlitteratur. Noen studenter vil vel likevel ha satt seg inn i en del av de mer sentrale artiklene. I den grad dette har ført frem til bedre kunnskap og forståelse bør det gis uttelling, men enkel ”namedropping” har ingen verdi. Det kan ikke trekkes for å utelate spørsmålsstillinger som ikke er behandlet i pensumlitteraturen.
Der finnes tallrike artikler om emnet. Særlig nevnes Erik Boe og Stein Owes artikler i JV 1981 hefte 3 (Boes hovedpoenger er nå inntatt i læreboken). Rasmussen og Gravers artikler om forholdsmessighetsprinsippet i LoR 1995 nr 5/6 og Frode Innfjords artikkel ”Hva er vakkert” fra JV 1996 hefte 3 er også relevante. Forholdsmessighetsprinsippet i relasjon til EU-rett er nylig behandlet av Marco Lilli, LoR 1999 nr. 9.
Kandidatene
bør gis vidt spillerom mht. valg av hovedstruktur, men det vil kunne være
naturlig med en avklaring av begrepet ”fritt skjønn” forholdsvis tidlig i
besvarelsen. På samme måten vil det gjerne være en fordel å avklare på et
tidlig stadium hva kandidaten oppfatter som de sentrale ”rettslige
skranker”, og hvordan disse skal behandles i fortsettelsen. Når oppgaven spør
etter ”de rettslige skranker” for det frie skjønnet, vil det være naturlig
å behandle mer enn grensen for det
frie skjønnet som sådan.
Noen kandidater kan komme til å konsentrere oppgaven i
hovedsak om grensen for fritt skjønn, eventuelt supplert med eksempler fra
rettspraksis og lovsteder. Dersom dette utgjør mesteparten av besvarelsen og
fremstillingen av myndighetsmisbrukslæren uteblir eller blir for tynn, er dette
en klar svakhet. Passusen ”de rettslige skranker” kan ikke bare oppfattes
som et ønske om en redegjørelse for grensedragningen mellom ”fritt” og
annet skjønn, men også for prøvingen av skjønnsutøvelsen i sin
alminnelighet.
Kandidatene
må kunne klargjøre begrepets hovedinnhold; de må i alle fall få frem at det
dreier seg om en avgrensning av domstolenes prøvelsesmyndighet. Analysen kan
også kobles opp mot ”grensen mellom legalitet og hensiktsmessighet” (Se
Eckhoff s. 269) og/eller at det dreier seg om en ”frihet fra
domstolskontroll” (Ibid ). Dersom dette ikke gjøres innledningsvis, må det være
et ubetinget krav at forståelsen vises gjennom behandlingen videre.
Noen
kandidater vil ventelig gå nærmere inn på karakteren
av begrepet ”fritt skjønn”; er
det et vilkår, en virkning, et koblingbegrep, en lære, eller hva?
Rettskildemessig er her vel en del poenger å skåre knyttet opp mot en analyse
av rettsdannelsens art. De som klarer å demonstrere at de har integrerte
forvaltningsrettskunnskaper og forståelse for rettskildelæren, bør honoreres
kraftig. Det samme gjelder de som klarer å vise sammenhengene mellom
forvaltningsrettens skjønnslære og andre rettsområder. Men her er det en hårfin
grense mellom utenomsnakk og klare ”innertiere”.
Det
kan ikke kreves at kandidatene viser særlig forståelse for forskjellene mellom de forskjellige begrepsavklaringene man finner i
pensumlitteraturen, eller det rettsteoretiske grunnlaget for dette. Kandidater
som knytter noen innsiktsfulle kommentarer til det, og da særlig forskjellene
mellom Eckhoffs og Boes tilnærming ( Se Eckhoff s. 268) bør honoreres. Det vil
likevel kunne være uheldig om dette vies altfor stor oppmerksomhet. En elefant
ser forskjellig ut fra forskjellige vinkler, uten at dette er noe å lage et
stort nummer av.
Det
vil etter mitt syn kunne være naturlig å ha med et eget punkt med redegjørelse
for generelle hensyn for og mot en fri skjønnsutøvelse. De kandidater som
evner å koble disse poengene opp mot konkrete eksempler
bør gis god uttelling. Dersom kandidatene overhodet ikke diskuterer
generelle hensyn, verken som et eget punkt eller i forlengelsen av den øvrige
behandling, vil dette langt på vei måtte utelukke en god karakter.
Kandidatene
bør kunne få frem forskjellen på fritt skjønn i forhold til om
et vedtak skal treffes og hva vedtaket skal gå ut på. Kandidater som overhodet
ikke kommer inn på dette, eller behandler det overfladisk og springende, må
trekkes. Kandidatene må videre kunne få frem at lovens ordlyd er sentral. De
bedre kandidatene ser at friheten kan være knyttet til så vel vilkårssiden som
virkningssiden og foretar en grundige gjennomgang av dette.
Bedre
kandidater må, etter min oppfatning, kunne gjøre greit rede for de mest
sentrale momenter som avgjør graden av frihet i de ovennevnte relasjoner,
derunder typiske uttrykk i lovtekst. For å få laud, bør kandidatene
demonstrere en viss grad av innsikt/kunnskaper i så måte. Flere kandidater
bruker rettspraksis på en innsiktsfull måte på dette punktet, særlig mht de
uklare begreper og deres kjerne. Det bør honoreres.
Det
bør også nevnes, helst med eksempler, at spørsmålet om fritt skjønn kan være
uttrykkelig lovregulert – i begge retninger.
Det bør gis et pluss for å koble denne reguleringen opp mot diskusjonen
av hensyn.
De
kandidater som kommer inn på at grensedragningen mellom fritt skjønn og
rettsanvendelsesskjønn ikke bare har betydning i forhold til domstolskontroll,
ugyldighet og erstatning, men også i forhold til forhåndsbinding av
forvaltningsmyndighet, bør honoreres for det. Dette gjelder særlig dersom
begrunnelsen/sammenhengen påpekes.
Dette
er et område hvor de sentrale reglene er utviklet i samspill mellom
rettspraksis og juridisk teori. De kandidater som får frem dette, tilknyttede
hensyn, og eventuelt viser hvordan intensiteten i prøvelsen har tiltatt med
tiden, bør honoreres for det. Også her er det rom for innsiktsfulle
kommentarer vedrørende rettskildemessige grunnspørsmål og reglenes karakter,
men igjen med fare for at det kan flyte ut.
Kandidatene
bør diskutere læren om utenforliggende hensyn. Læren om sterk / åpenbar
urimelighet bør tas opp. Kravet til likebehandling, og saklig begrunnelse av
ulikebehandling bør også behandles. Gode kandidater bør også kunne si noe om
forholdsmessighet, de beste bør eventuelt kunne drøfte om vi har grunnlag for
å erklære at der foreligger et generelt, ulovfestet proporsjonalitetsprinsipp
i norsk rett, i videreføringen av urimelighetslæren.
På
et område som dette må det kreves at kandidatene forankrer sin fremstilling av
de sentrale prinsipper i rettspraksis og andre relevante rettskildefaktorer. Jeg
viker likevel tilbake for å kreve at kandidatene skal kunne gå mer detaljert
og nøyaktig inn på de aktuelle dommene. De mest sentrale avgjørelsene bør
likevel kunne nevnes på en slik måte at de er identifiserbare for leseren
dersom kandidaten skal være i det laudable, eller det bedre haudable sjiktet.
Av
gode kandidater må det kreves at de får frem beskrivelser av en viss verdi som
kildeangivelser, og at det mer spesifikke hovedpoenget i dommene drøftes/klargjøres
for leseren. Det må likevel etter
mitt syn holde for å bestå at
kandidatene viser til det aktuelle prinsippet og at dette følger av ”høyesterettspraksis”
eller lignende, så lenge behandlingen gir inntrykk av at kandidaten har fått
med seg de sentrale poengene.
Noen
kandidater skriver side opp og side ned om dommenes faktum, uten at der
fremkommer noe særlig om rettsutvikling, sammenhenger eller dommenes mer
generelle, prinsipielle implikasjoner. Dette har selvsagt begrenset verdi, det
sentrale er at kandidaten får frem hovedlinjene og viser forståelse for de
grensedragninger som er foretatt i praksis.
Det
må kreves at grunnkunnskapene er på plass for at denne oppgaven skal kunne
bestås, jfr. eksamenskravet og den solide pensumdekningen. Den haudable
kandidat bør i alle fall kunne gjøre rede for hovedinnholdet av det frie skjønnet
og de sentrale momenter i myndighetsmisbrukslæren.
For å komme i betraktning for en laudabel karakter bør
det foreligge jevne og klare kvaliteter både når det gjelder forståelsen for
og kunnskapene om emnet. Jeg har
knyttet en del kommentarer ovenfor til grensen stryk/haud og haud/laud.
Besvarelsen gir gode kandidater spillerom for å vise at de mestrer analysen og
har kunnskaper om emnet. De som utmerker seg med jevnt gode kunnskaper, og viser
vilje til å gå nærmere inn i drøftelsen av reglenes innhold, sammenhenger og
hensyn bør vurderes i forhold til 2.55-nivået.
En del kandidater har erfaringsmessig problemer med å
formulere seg skriftlig og strukturere besvarelsene. Etter min oppfatning bør
dette trekke kraftig ned dersom det gjør innholdet uklart. Men hvis
fremstillingen er noenlunde presis og innholdet holder mål,
bør det ikke være fatalt om
formuleringene halter og strukturen er så som så.
De kandidater som evner å skrive strukturert og elegant,
bør selvsagt gis et pluss for dette. For øvrig ser jeg det som lite
hensiktsmessig å gå nærmere inn på vurderingen før jeg har lest en del av
besvarelsene og konferert med øvrige sensorer.
For øvrig nevner jeg at samme oppgave ble gitt våren
1995. Den gang ble sensorveiledningen forfattet av lagdommer Daniel Lunde. Jeg
har tillatt meg å lese gjennom denne veiledningen forut for arbeidet med nærværende
veiledning, og har hatt stor nytte av dette.
Lundes veiledning går noe mer konkret inn på innholdet
i oppgaven enn det jeg har gjort, og er for øvrig grundig og velskrevet. Jeg
antar at fakultetet vil kunne stille en kopi til disposisjon for de sensorer som
skulle ønske dette.
Oppgaven: | Fra sivilprosessen: Rettens forhold til partenes prosesshandlinger. |
Læringskrav: | (Utdrag relevant for oppgavens område): |
- Det kreves grundig kjennskap til prosessuelle hovedprinsipper slik som kontradiksjon, disposisjons- og forhandlingsprinsippene, rnuntlighetsprinsippet, umiddelbarheitsprinsippet, prinsippet om fri bevisføring samt domstolenes ansvar for sakens opplysning .......
- ------ Det kreves grundig kjennskap til domstolenes organisering, herunder dets stedlige og funksjonelle virkeområde etter prosesslovene. - Det kreves grundig kjenneskap til saksforberedelsen ved domstolene og gjennomføringen av domstolsbehandlingen i både sivile saker og i straffesaker. - Det kreves grundig kjenneskap til reglene for føring av dokumentbevis og vitnebevis. - Det kreves grundig kjenneskap til domstolenes avgjørelser, herunder prinsippene for bevisvurdering, avstemming og begrunnelse.------
Litteratur: | (hovedlitteratur for sivilprosess): |
- Jo Hov, Rettargang i sivile saker, Oslo 1994, unntatt kapitlene 10, 12, 13, 14 III-VI, 17, 18 VII og IX 20 V-VI, IX, XII 3-4, X.IV, 24 IV-X, 26, 27 VII-X, XII-XIII, 29; 30, 31, 32 VIII-XIII.
(Støttelitteratur): |
- Jens Edvin Skoghøy, Tvistemål, Oslo 1998.
(Veiledningen er skrevet ut fra pensumsituasjonen i Bergen - jeg forstår at Tromsø fremdeles kjører parallelt med Bergen - i alle fall for denne oppgaven - skulle det være forskjeller mht pensum går jeg ut i fra at Tromsø utarbeider en tilleggskommentar for sitt bruk)
Oppgaven må sies å være sentral for prosessens del og en "gammel traver" som oppgave - dog muligens i varianter omkring saker med og uten fri rådighet evt. om disposisjons- og forhandlingsprinsippene.. I læreboken har Hov i Sivilprosessen eget kapittel som i kapitteloverskrift er likelydende med oppgaven; lærebokens kap 15, side 312 til 328. Det samme er tilfelle for Skoghøy som i sin bok har emnet, med identisk overskrift i kapittel 15 med oppgavens ordlyd. (side 679 til 700)
Jeg gjentar kapitteloverskriftene hos Jo Hov:
Kap. 15: RETTENS FORHOLD TIL PARTENES PROSESSHANDLINGER.
I |
Innledning. |
||
II |
Saksanlegg, rettsmidler, frafallelse av saken. |
||
III |
Rettens stilling til partenes påstander |
||
1. | Saker hvor partene har fri rådighet over sakens gjenstand. | ||
a. | Den kvantitative begrensning | ||
b. | Den kvalitative begrensning | ||
c. | Grensen mellom kvalitetsmessige og kvantitetsmessige endringer. | ||
d. | Gjelder tvml. § 85 også saksøktes påstand? | ||
e. | Rettens stilling til. uheldig formulerte eller misvisende påstander. | ||
2. | Saker hvor partene mangler fri rådighet over sakens gjenstand. | ||
IV |
Rettens stilling til partenes søksmålsgrunnlag og innsigelser. |
||
1. | Saker hvor partene har fri rådighet. | ||
a. | For hvilke faktiske forhold gjelder regelen om påberopelse? | ||
b. | Hva ligger i "påberopelse"? | ||
c. | Hvem av partene har "anførselsbyrden" for de ulike omstendigheter? | ||
2. | Saker hvor partene mangler fri rådighet | ||
3. | Hvor stor praktisk betydning har tolkingen av tvml § 86. | ||
4. | Rettens stilling når flere søksmålsgrunnlag eller innsigelser er påberopt. | ||
V |
Rettens stilling til partenes anførsler om prosessregler og den formelle prosessledelse. |
||
1. | Hovedregel - partene kan ikke binde retten når det gjelder prosessuelle spørsmål. | ||
2. | Unntak. | ||
VI |
Rettens stilling til partenes anførsler om bevis og rettsregler. |
||
1. | Bevis | ||
2. | Rettsanvendelse | ||
a. | Hovedregel - partene kan ikke binde retten mht. rettsanvendelsen. | ||
b. | Hva er rettssteninger i relasjon til tvml § 191? | ||
c. | Er lovens regel hensiktsmessig? | ||
VII |
Rettens forhold til partenes valg vedrørende ankegjenstand og ankegrunn. |
||
***** |
Man må nok forvente at mange av kandidatene prøver å legge opp besvarelsen etter disse linjer, dvs. i tråd med lærebokens opplegg - det er jo en kapitteloppgave. Men om noen har annet opplegg, og som dessuten viser selvstendighet (i tillegg til det nødvendige at stoffet er forstått) må det honoreres - selvsagt.
Det viser seg at (selvsagt ) få legger opp besvarelsen helt etter Hovs (eller Skoghøys) mal. Det er heller ikke å forvente.
Vi kan vel forvente at de fleste kandidatene legger opp besvarelsene etter en mal hvor skillet for saker med og uten fri rådighet står sentralt. Men oppgaven er ikke ( som er blitt gitt før) bare en oppgave om saker med og uten fri rådighet eller om de to prinsippene. Det vil verre noe forfeilet selv om det antas at de som gjør dette likevel vil få med såpass rettet mot oppgavens ordlyd at det både passerer og med brukbar karakter.
Grovdisponeringen må da forrentes være en oppdeling hvor det behandles, partenes påstander og rettens forhold til disse delt på med og uten fri rådighet. Videre om søksmålsgrunnlag og innsigelser med samme oppdeling. Om rettens forhold til prosessregler og om den formelle prosessledelse, og til slutt om rettens forhold til bevis og rettsregler. Dette opplegg antar jeg blir "normalopplegget" fra kandidatenes side.
Det sensuren viser er at hoveddelen av besvarelsene er lagt opp etter en "slags "fremstilling av de to prinsippene; Disposisjons- og forhandlingsprinsippene. Noen 'fortaper" seg helt i disse prinsipper, men de fleste klarer å relatere besvarelsen til oppgaveteksten, men med utgangspunkt i drøftelse av disse prinsipper. De fleste inndeler i forskjellige prosesshandlinger, dvs. i påstand og anførsler (hvilket omfatter rettsgrunnlag og bevisføringen). I tillegg er det (egentlig forbausende mange som utelater): om tvistegjenstanden og kravet, ofte lett sammenblander med påstandene her. Men krav og påstand vil ofte kunne være det samme, derimot er det kanskje en fordel å si noe om tvistegjenstanden før man kommer til påstanden. Uansett varierer dette noe.
Mange kommer innpå prosessledelse, en del bare om den materielle, en del bare om den rene prosess. Rettens forhold til rettssetninger har mange noe med og det bør være medfor den gode kandidat. Imidlertid blandes ofte litt her med hvor fritt retten står til å anvende rettssetningene med hvor fritt de står i forhold til påberopte grunnlag.
Siden Skoghøys bok er såkalt "støttelitteratur", og dessuten er fra 1998, kan det være at kandidater har nyttet den - jeg nevner derfor opplegget/kapitteloverskriftene i denne boken:
15.1. |
Oversikt |
|
15.2. |
Retten kan som hovedregel bare pådømme krav eller rettsforhold som partene har gjort til søksmålsgjenstand |
|
15.3. |
I tilfeller hvor partene har fri rådighet over sakens gjenstand, kan retten ikke gå utenfor partenes påstander. |
|
15.4. |
I dispositive saker må det faktum som retten legger til grunn for sin avgjørelse, ligge innenfor hovedtrekkene av det partene har påberopt. |
|
15.5. |
Grunnlaget for uteblivelsesdommer |
|
15.6. |
Rettens adgang til å drive materiell prosessledelse. |
|
15.7. |
Rettens forhold til partenes bevistilbud. |
|
15.8. |
Rettsetninger skal retten undersøke og anvende av eget tiltak |
|
15.8.1. |
Innledning |
|
15.8.2. |
Ved anvendelsen av rettssetninger er retten ubundet av partenes rettslige anførsler. |
|
15.8.3. |
Som hovedregel kan retten ikke pålegge partene å utrede rettspørsmål. |
|
15.9. |
Prosesshandlinger som ikke blir foretatt i tide, vil kunne bli prekludert som for sent fremsatt. |
Det som oppgaven berører (og dreier
seg om) er bl.a. Disposisjonsprinsippet og forhandlingsprinsippet, jf tvml §§
85 og 86. Kand må få frem hva som ligger i prinsippene og betydningen relatert
til oppgaveteksten. Likeledes må fordres, særlig om man skal kunne gjøre
det rosverdig, en noenlunde sikker begrepsbruk mht "tvistegjenstand/påstand/grunnlag/innsigelser
og også om rettsfakta / bevisfakta
Disposisjonsprinsippet
- rettsapparatet trer bare i virksomhet på partenes begjæring, og at retten
ikke kan gå ut over hva partene påberoper seg. Forhandlingsprinsippet - at
partene, og ikke retten, skal skaffe det nødvendige faktiske materiale for
rettens avgjørelse.
Selv om
grensen mellom prinsippene ikke er helt klare må kand kunne skille mellom dem.
Her er mange
kandidater klar over en grense mellom Hov og Skoghøy mht både prinsippene og
også om den tradisjonelle lære om rettsfakta og bevisfakta. Det er positivt om
kand. ser at det (kanskje) er en utvikling her, i alle fall om at deler av
teorien stiller spørsmål ved den tradisjonelle oppdeling.
Jeg har vært
litt i tvil om jeg skulle fremstille oppgaven i "miniformat" med et
slags referat av fremstillingen i Læreboken -- det er jo den tradisjonelle form
for sensorveiledning (særlig ved kapitteloverskriftsoppgaver). Men i lys av
sensur-møtet ved fakultetet i 1999 - hvor det fra professorhold ble sterkt
fremhevet behovet for korte veiledninger ( ca 2 siders ....) følger jeg dette
litt på vei - jeg går ut fra at de gjennomgående sensorene har læreboken
tilgjengelig - der er det hele omhandlet på ca 16 sider.
Poenget med
hele oppgaven er jo å se på de sivile saker i hvilken grad retten er bundet av
partenes prosesshandlinger, dvs. ikke i den rene saksbehandlingsprosessen
(fremdriften) - men og innen den materielle del av sakene. Det er med dette
utgangspunkt det er formålstjenlig å dele opp i grupper (slik som de fleste
teoretikerne har gjort det) og undersøke nærmere på området for sakstypene
med og uten fri rådighet, videre en oppdeling i den formelle prosess og
materielle prosess, og en oppdeling etter form/type påberopelse/begjæring. I
dette ligger at alt etter på hvilket område man er på ser man nærmere på om
retten er bundet av hva som fremføres, hvor langt retten kan tøye disse
grenser, evt. hvor den kan gå ut over grensene, liknende om man må følge opp
begjæring/påberopelse kan se bort fra det, og i hvilken grad retten av eget
tiltak kan trekke inn/legge vekt på forhold som ikke er nevnt/påberopt av
partene. Det blir også et spm om hvor langt retten kan gå i å veilede en part
(slik at man i realiteten et stykke på vei får frem forhold/påberopelser som
retten ellers ikke kunne sett hen til).
Det er på et
vis dette oppgaven dreier seg om, og selve disponeringsopplegget fra kandidatene
får derfor mindre betydning så lenge som poengene kommer
frem/problemstillingene stilles og drøftes, samt at fremstillingen blir
noenlunde oversiktlig.
Oppgaven er
ikke noen sammenligningsoppgave mellom sivilprosessen og straffeprosessen. På
oppgavearket er dette uttrykkelig kommet frem ved at det står "Fra
sivilprosessen:" Men om kandidatene, for å belyse enkeltemner innen
oppgaven, i en viss og begrenset grad viser til og sammenligner med
straffeprosessen, er dette greitt nok. Særlig kanskje mht plassering av
disposisjons og forhandlingsprinsippet for oppgavens emne. Men om noen skulle
behandle hele emnet som en jevnføring av situasjonen i sivile og straffesaker så
blir det emm forfeilet (og oppgaven besvares ikke slik den skal). Jeg har ikke
sett noen kand som har besvart oppgaven som en ren sammenligningsoppgave.
IB er som regel det enkleste - da er
det hele håpløst. Jeg ville tro at de fleste klarer å få med seg så pass at
det kan passere. De som er strøket i min gruppe har vætt stort sett de som
besvarer en helt annen oppgave enn oppgaveteksten gir uttrykk for. (Det betyr i
realiteten at det er katastrofal kunnskapssvikt). Mangler man forståelse for de
nevnte prinsippene sammen med "rot" i begrepsbruken er man straks i
faresonen. Den som bare besvarer oppgaven ut fra en tolking av tvml § § 85/86
vil nok kunne klare seg, (og i og for seg med god karakter) men det blir uansett
med huller etter oppgavens ordlyd og pensumsdekning.
Laudgrensen -
her bør kand. i tillegg til en noenlunde ordnet fremstilling, vise at kand.
kjenner til de nevnte prinsipper og de to sakstypene, og har forståelse for
grunnbegrepene, sammen med eksemplifisering. Noe rettspraksis av betydning kan
man ikke forvente selv ikke hos de laudable med pluss. Men ut fra
eksamenskravene - grundig kjennskap - må man nok forlange en del for å få
laud. Av rettspraksis er det særlig to tre avgjørelser som går igjen, først
og fremst Monteringsfeilkjennelsen, Rt 1963 s. 996, Thunemat Rt 1966 s. 103 og
FactoringFinansdommen Rt 19-----. Den siste gjelder prosessledelse hvorfor Høyesterett
uttalelser fra en av dommerne fikk saken til å skifte karakter når parten la
den opp etter "anvisningen" og deretter vant frem. Det er av betydning
at kandidaten klarer å vinkle oppaven ut fra oppgaveteksten - men gjør kavd
det, og ved å stille problemstillingen at det dreier seg om retten stilling til
påstander/søksmålsgrunnlag-innsigelser/prosessreglene-ledelsen/bevis og
rettsregler - ja da har man et opplegg og med videre undersøkelse/drøftelse av
emnene ut fra deling i saker med og uten rådighet så skal det neppe så mye
til for å få laud om man ikke roter seg bort.
Oppgaven: | Hva skal til for at en unnlatelse kan straffes etter straffebud som er formulert med sikte på aktiv handling (uekte unnlatelsesdelikt)? |
Ovennevnte er beskrevet slik med hensyn til den alminnelige strafferett: Det kreves grundig kjennskap til vilkårene for straffbarhet slik som osv ... .
Oppgaven bør ikke by på disposisjonsmessige problem.
Innledningsvis kan det være naturlig å gi en oversikt over ekte og uekte unnlatelsesdelikt.
De fleste straffbare handlinger begås
ved aktiv handling. I blant kan imidlertid en straffbar handling begås ved
unnlatelse eller passivitet. Et ekte unnlatelsesstraffebud (omissivdelikt) er
der loven er beskrevet som påbud - dvs. den straffbare handling retter seg
direkte mot passivitet, f.eks. mot å unnlate noe, utebli fra noe, avholde seg
fra noe. Det er en rekke straffebud i og utenfor straffeloven som pålegger den
enkelte p1ikt til å opptre aktivt, slik som å foreta skattetrekk, føre bøker,
melde flytting, avverge alvorlig fare osv. (se f.eks.
straffebud som strl. § 339 nr. l, strl. § 387 ("unntak") og
§ 412 første ledd ("ulovlig uteblivelse"). Det er ikke nødvendig at
loven benytter alene uttrykket "unnlatelse" - den kan godt benytte
andre uttrykk enn unnlatelse, f.eks. forsømme, utebli, misligholder. Prinsippet
blir det samme.
Med uekte unnlatelsesstraffebud
forstår vi straffebud som normalt overtres ved aktiv handling (kommisivdelikt),
men som i det konkrete tilfelle rammer en unnlatelse. De fleste straffebud
beskriver det straffbare i uttrykk som utelukkende eller iallfall i første
rekke tar sikte på aktive handlinger, slik som å forvolde et resultat, bortta
en gjenstand, forfalske et dokument eller tvinge noen osv.
Det må også
presiseres at det enkelte ganger ikke vil være noen skarp grense mellom ekte og
uekte unnlatelsesstraffebud og at man har noen forskjellige overgangsformer.
Andenæs nevner side 128 at under tiden inneholder en straffebestemmelse 2 eller
flere alternativer, slik at det straffbare dels er beskrevet som aktiv handling,
dels som unnlatelse, slik som f.eks. strl. § 327 (den som unnlater å
bistå en offentlig tjenestemann eller avholder en annen fra å yte slik
bistand), strl. § 428 m.fl. Det må imidlertid presiseres at det ikke oppstår
særlige vanskeligheter i den anledning.
De ekte unnlatelsesstraffebud volder
sjelden spesielle problem. På ett viktig punkt er det særregler for de ekte
unnlatelsesstraffebud som er forseelser, jfr. bestemmelsen i strl. § 40 annet
ledd vedrørende skyldkravet.
Når det
gjelder de uekte unnlatelsesstraffebud, oppstår vanskelige spørsmål.
Det er nettopp disse nærværende oppgave
tar sikte på: Under hvilke omstendigheter vil et straffebud som i første rekke
tar sikte på å ramme den aktive handling, også kunne rammes ved unnlatelse
eller passivitet? Oppgaven tar således sikte på at kandidatene skal klarlegge
når passivitet strafferettslig likestilles med aktiv overtredelse av
straffebudet.
Det vil være naturlig at en stiller spørsmål om hvorvidt dette generelle problem er løst i straffeloven. § 4 i denne lyder:
"Over alt, hvor denne lov benytter ordet handling, er, med mindre det motsatte uttrykkelig er sagt eller fremgår av sammenhengen, derunder også innbefattet unnlatelse av å handle."
Det er på det rene at § 4 ikke løser spørsmålet om når en unnlatelse rammes av et straffebud. I den anledning kan en peke på følgende:
For det første er det meget få
straffebud som beskriver det straffbare forhold som "handling".
I de aller fleste tilfelle brukes andre ord i loven for å beskrive gjerningen,
slik f.eks. "skader", "forvolder fare" osv. Og når slike
uttrykk brukes får § 4 ikke betydning fordi regelen gjelder for de tilfelle
hvor straffebudet bruker ordet "handling". I de tilfelle hvor
ordet "handling" fremkommer i gjerningsbeskrivelsen, vil en nærmere
undersøkelse vise at § 4 ikke løser problemet om når en unnlatelse er
straffbar. Et eksempel vedrørende strl. § 247 illustrerer dette. Nevnte
bestemmelse rammer den som "i ord eller handling" ærekrenker en
annen. Med basis i § 4 må således "handling" i § 247 også forstås
"unnlatelse av å handle". For så vidt kan man sluttet at det kan
oppstå ansvar for ærekrenkelser etter § 247 ved passivitet. Men når et
slikt ansvar inntrer, kan ikke utledes av § 4. Det er ganske selvsagt at man
ikke kan gjøre hvem som helst som har vært passiv, ansvarlig for ærekrenkelse.
Om f.eks. A og B forholder seg passiv til C's ærekrenkelse av D, vil A og B
ikke uten videre få ansvar.
§ 4 kan
heller ikke forstås slik at ansvar for unnlatelse kan oppstå bare i de få
tilfeller hvor straffebudet retter seg mot "handling". Da ville ansvar
for unnlatelse sjelden oppstå. Andenæs fremholder at motivene til strl. § 4
viser at hensikten med bestemmelsen ikke var å løse problemet om unnlatelsens
straffbarhet. For å ha en fellesbetegnelse for forbrytelser og forseelser
bruker loven ofte uttrykket "straffbar handling". Og bestemmelsen i §
4 ble tatt inn for å gjøre det helt klart at slike bestemmelser i den
alminnelige del (f.eks. §§ 1,2,34,36,55) og i den
spesielle del (f.eks. §§ 118,131,168)
skulle anvendes enten det straffbare besto i handling eller unnlatelse.
Det kan nevnes
at Straffelovkommisjonen av 1980 har foreslått at bestemmelsen i § 4 blir sløyfet
i den nye straffelov uten at dette innebærer noen realitetsendring, se NOU
1992:23 s. 57.
Mange straffebud krever årsakssammenheng for at gjerningsmannen skal kunne straffes for fullbyrdet forbrytelse. I teorien har det vært diskutert om en unnlatelse kan være årsak til en følge (f.eks. en skade), og om derfor kravet til årsakssammenheng kan sies å være oppfylt når det foreligger passivitet.
Andenæs drøfter dette på s.128-129. Han nevner 2 eksempler:
Eksemplet ovenfor under bokstav a er hentet fra Rt.1936 s. 525, hvor moren ble ansett for å ha "forvoldt" sitt barns død ved å unnlate å pleie det.
Andenæs’ oppsummering av årsaksspørsmålet
er som følger: Forutsetningen for at en unnlatelse skal betraktes som årsak
til et resultat, er at den unnlatende hadde mulighet til å avverge resultatet.
Men det må kreves noe mer: Unnlatelsen som årsak vil bare foreligge
hvor en etter livets vanlige regel kunne ha en større eller mindre forventning
om handling. Det er bare under denne forutsetning unnlatelsen kan gi
forklaringen på resultatet. Jo sterkere forventningen er, desto lettere vil en
knytte årsaksbetegnelsen til unnlatelsen. Ingen vil betenke seg på å si at
banevokteren som forsømmer å melde fra at det er gått et ras over linjen, har
forvoldt den togavsporing som blir følgen av linjebruddet. En slik svikt i
sikringstjenesten er et vesentlig moment til forklaring av ulykken. Er det
imidlertid en tilfeldig forbipasserende som har sett bruddet uten å melde fra,
vil en i alminnelig språkbruk neppe sidestille passiviteten med en aktiv
forvoldelse. En kan ikke i sin alminnelighet ha noen begrunnet forventning om at
ulykker skal forhindres ved utenforståendes inngripen. Forsømmelsen blir
derfor i dette tilfellet bare en mer sekundær forklaringsgrunn.
Andenæs
fremholder at den konkrete anvendelse av prinsippet skaper mange tvilsomme skjønnsspørsmål.
Ved tolkningen av loven kan en selvsagt ikke utelukkende holde seg til den rent
språklige betydning av ordene, men må få den presisert ved momenter av annen
art, så som hensynet til sammenhengen i loven og ønsket om å oppnå et rimelige
resultat.
Det kan fastslås at det ikke finnes
noen løsning i straffelovens alminnelige del om løsningen av straffbarheten av
unnlatelser. I strafferettslig teori har en søkt oppstilt prinsipper til hjelp
for løsningen, og den lære som har dominert i så henseende er
rettspliktsteorien. Etter denne teori skulle en unnlatelse av å hindre et
skadelig resultat likestilles med aktiv forvoldelse av resultatet, dersom den
som forholdt seg passiv hadde en rettslig p1ikt til å handle.
Rettspliktsteorien tar i første rekke sikte på skadedelikt, men det ble
forutsatt at det samme prinsipp også skulle gjelde for andre type delikter,
f.eks. faredeliktene.
I sin
doktoravhandling Straffbar unnlatelse forkaster Andenæs rettspliktsteorien, se
s. 200 flg. Hans hovedinnvending er at læren ikke tar tilstrekkelig hensyn til
at i første rekke er en tolkningsoppgave å avgjøre om en unnlatelse
rammes av et straffebud eller ikke. Enkelte ganger er unnlatelsesansvar
utelukket fordi straffebudet beskriver det straffbare som en aktiv, snever og
konkret handling, jfr. f.eks. strl. § 407 som setter straff for den som
"krenker annens rett til å fiske, jage, sette fangstredskap for, fange
eller drepe dyr, som ikke er i noens eie." Om en skogforvalter ser gjennom
fingrene med krypskyttere, har han kanskje overtrådt sine rettsplikter overfor
eieren, men han kan ikke derved rammes av nevnte straffebestemmelse.
Andenæs
nevner videre at det ikke er vanskelig å tenke seg unnlatelser som går inn
under bestemmelsen i strl. § 325 nr. l om embets- eller bestillingsmenn som
viser "grov uforstand i tjenesten" eller i § 219 om den som "ved
vanrøkt, mishandling eller annen lignende adferd" krenker sine plikter mot
ektefelle eller barn. Voldtekt (§ 192) kan ikke godt tenkes forøvet ved
passivitet. Det kan derimot incest (§§ 207 og 208).
Det er meget sentralt at kandidatene ser at straff bare kan ilegges med hjemmel i lov, jfr. legalitetsprinsippet. Det må således for hvert enkelt straffebud prøves om det etter sin ordlyd og sitt formål kan anvendes på den slags unnlatelse som det er tale om. Man står således i første rekke overfor et tolkningsspørsmål.
Ved tolkningen av det aktuelle kommisivdelikt om når det rammer en unnlatelse er det særlig to forhold som har betydning:
a) Gjerningsbeskrivelsen i vedkommende straffebud må være vid nok til å ramme unnlatelsen
og
b) Unnlatelsen må være tilnærmet like straffverdig som den aktive handling som straffebudet tar sikte på å ramme.
Skal unnlatelsen være tilnærmet
like straffverdig som den aktive handling som beskrives i straffebudet, må det
normalt foreligge særlige omstendigheter.
Andenæs (s.
130) presiserer at om det foreligger en rettsplikt til å handle, er dette ikke
alltid tilstrekkelig til å pådra ansvar for det skadelige resultat som skulle
ha vært avverget ved handlingen. Det må en nøyere prøvelse til, og dette
gjelder selv om plikten har hjemmel i lov. Han nevner følgende eksempler:
Etter strl. §
387 har enhver p1ikt til å hjelpe den som befinner seg i øyensynlig og
overhengende livsfare. Her foreligger det altså en rettslig handleplikt, men
det er åpenbart ikke lovens mening at den som forsømmer sin hjelpeplikt med
den følge at en annen omkommer, skal trekkes til ansvar for å ha forvoldt hans
død, jfr. strl. § 233. Det er tydeligvis meningen at ansvaret for forsømmelsen
er uttømmende regulert ved bestemmelsen i § 387. Dette er det enighet om, og
rettspliktsteorien blir ofte modifisert slik at en alminnelig hjelpeplikt ikke
er tilstrekkelig til å pålegge ansvar for forårsakelse, det må en spesiell
rettsplikt til.
Men også når
det er tale om slike spesielle rettsplikter, kan forholdet være at ansvaret for
forsømmelse er begrenset til det som direkte følger av de regler som gir
hjemmel for plikten. Etter politiloven og den alminnelige tjenesteinstruks for
politiet har en politimann mangfoldige plikter til å avverge fare og skade. Han
skal varsle om brann og hjelpe til med å begrense ilden, han skal i
ulykkestilfelle gjøre det som er mulig for å begrense skaden eller avverge
faren. Han skal hjelpe syke som ikke er i stand til å to vare på seg selv osv.
Men om politimannen forsettlig eller uaktsom har satt seg utover disse
bestemmelser, er det en pliktforsømmelse som kan straffes etter strl.
§§ 324-325, men det er neppe grunnlag for å pålegge ham ansvar som
forvolder av de ulykker som han skulle ha avverget. På tilsvarende måte er
det for en lege som etter legelovens § 27 har p1ikt til å yte legehjelp i påtrengende
tilfelle. Hvis han nekter å yte hjelpen, kan han straffes etter legelovens §
53, eventuelt også etter strl. § 387, men han kan neppe trekkes til ansvar som
forsettlig eller uaktsom drapsmann om den syke dør på grunn av manglende
legehjelp.
I norsk teori har en normalt søkt et eller annet grunnlag som tilsier at det foreligger sterke forventninger om en handling, jfr. foran s. 5. I sin bok har Andenæs opplistet følgende forhold - som han presiserer ikke kan ansees som noen uttømmende oppregning:
Hos Andenæs er det fra s.132-138 foretatt en gjennomgang av de ovennevnte grupper, uten at jeg her finner foranledning til å gå nærmere inn i kasuistikken.
*****
I utkastet til veiledning av 19. april - før noen oppgave var lest - skrev jeg:
"Etter min mening er oppgaven meget krevende. Det som vil skille de gode og dårlige kandidater er forståelsen av problemstillingene. Etter min mening ligger det helt sentrale i oppgaven i de problemstillinger som er gjennomgått før man kommer frem til selve kasuistikken, nemlig at man i første rekke må se at man står overfor et tolkningsspørsmål, og at i tillegg kommer spørsmålet om forhold som vil betinge lik straffverdighet med en aktiv handling. Det vil være disse punktene som i første omgang vil være avgjørende. Men det må selvsagt også kreves noe vedrørende de enkelte grupper ovenfor.
Det er vanskelig på forhånd å angi hva som må kreves for å få laudabelt resultat. Som sedvanlig vil det bero på en helhetsvurdering av besvarelsen. Men oppgavens vanskelighetsgrad vil nødvendigvis få betydning ved fastsettelsen av nivået."
Etter gjennomgående sensur kan det
fastslås at oppgaven er krevende. Det er imidlertid ikke så mange stryk, men
det har lett for å bli mange "grå" besvarelser.
I tillegg til
det som jeg har skissert som naturlig å ta opp, kommer mange kandidater inn på
straffbarhetsbetingelsene generelt. Dette mener jeg er klart overflødig, dog
slik at det kan være naturlig å berøre skyldkravet, idet det i den
anledning oppstår spørsmål som er spesifikt for unnlatelse: Det må være
klart at skyldkravet ved uekte unnlatelsesforbrytelser følger hovedregelen i
strl. § 40 første ledd om forsett. Den uaktsomme overtredelse er bare
straffbar når det uttrykkelig er sagt eller utvetydig forutsatt.
Strl. § 40
annet ledd har en særregel for "forseelse der består i unnlatelse."
En sådan forseelse er straffbar også når den er forøvet ved uaktsomhet, med
mindre det motsatte er uttrykkelig bestemt eller utvetydig forutsatt.
Spørsmålet
er om uttrykket "Forseelse, der består i unnlatelse" tar sikte på overtredelsesmåten
eller arten av straffebudet? M.a.o. om bestemmelsen tar sikte på
alle unnlatelsesforseelser eller bare på de ekte unnlatelsesforseelser?
Det fremgår
av straffelovens motiver at bestemmelsen tar sikte på de ekte
unnlatelsesforseelser, jfr. Andenæs l. c. s. 200. Dette er en naturlig
fortolkning, da det ville være lite rimelig om overtredelse av et straffebud
ved passivitet skulle bedømmes strengere enn den vanlige overtredelse av
straffebudet ved aktiv handling.
En rekke
kandidater behandler medvirkning ved unnlatelse, åpenbart inspirert av det som
er fremkommet under forelesninger samt det Husabø skriver om i
"Straffeansvarets periferi".
Det sentrale
spørsmål vil være om og eventuelt på hvilke vilkår en unnlatelse kan
knyttes til hovedhandlingen på en slik måte at det utløser ansvar etter
straffebudets medvirkningstillegg.
Det kan spørres
om man her står overfor en form for psykisk medvirkning eller et særtilfelle
av unnlatelsesansvar.
Det synes som
om kandidatene har problemer med forståelsen vedr. pkt. 6 ovenfor under
kasuistikken (konkludent passivitet). Ved psykisk medvirkning har
vedkommende fremkalt eller styrket den annens forsett. Ved medvirkning til
unnlatelse er spørsmålet videre om handlingen har vært et ledd i årsaksrekken
til den aktuelle handling. I praksis er ved dette et spørsmål om bevisbedømmelse.
Det kan
imidlertid ikke kreves så mye av kandidatene vedrørende passiv medvirkning.
Oppgaven: | Ingen må straffes uten etter dom |
Denne veiledningen er skrevet etter en gjennomgang av et større antall besvarelser. Kommentarer fra enkelte medsensorer er innarbeidet. Det understrekes at dette er en veiledning først og fremst til bruk for, sensorene. Formålet er å gi sensorene en skisse til inngående kjennskap til de spørsmål oppgaven reiser. Det følgende er med andre ord ikke ment å være en uttømmende beskrivelse av oppgavens tema, og heller ikke en fasit til besvarelse av en oppgave som denne.
Oppgavens ordlyd er som følger: "Ingen må straffes uten etter dom".
Ordlyden angir en heldags sekstimers teorioppgave. Den må
anses for å være prinsipiell og grunnleggende, men stiller derfor krav til
kandidatenes evne til nettopp å se prinsipielle og grunnleggende forhold
innenfor temaet rettssikkerhet i jussen. Dette kan kanskje falle vanskelig for
enkelte. Det skal på den andre siden være noe å skrive om for de alle fleste,
særlig når ordlyden så tydelig baserer seg på ordlyden i en lovtekst. Stoff
kan hentes fra ulike rettsfelt både på nasjonalt og internasjonalt plan, og
det må forventes at kandidatenes disponering av stoffet vil variere nokså mye.
Selv om det må antas at oppgavens hovedformål er en
rettsdogmatisk redegjørelse for prinsippet om at ingen må straffes uten etter
dom, bør kandidatene også kunne få vise en viss rettspolitisk beherskelse.
Det viser seg at det er relativt få som far noe ut av sistnevnte forhold.
Oppgaven må sies å være sentral. Innenfor faget statsretten og om EMK art 6 kreves det "grundig kjennskap" om emnet.(1) Også fra en straffeprosessrettslig synsvinkel kreves grundig kjennskap om emnet idet oppgaven reiser viktige spørsmål om grunnleggende prosessuelle prinsipper.(2)
Temaet har også visse berøringspunkter til andre fag. Av kunnskapskravene i faget strafferett heter det at det kreves "grundig kjennskap til strafferettens plass i rettssystemet, særlig sammenhengen mellom strafferett og straffeprosess, og forholdet til statsforfatningsrett og folkerett, herunder menneskerettigheter." Også her kan en få en viss klarhet i forhold til oppgavens tema, selv om dette ikke vil bli berørt i det følgende. Dette gjelder også kunnskapskravene for faget internasjonal rett; selv om disse kunnskapskravene ikke i like stor grad berører oppgavens tema, vil det være fordelaktig med en viss innsikt i internasjonal og nasjonal rett, og forholdet mellom dem.
I statsretten er spørsmålet behandlet som hovedlitteratur i
Johs Andenæs: Statsforfatningen i Norge (8. utgave,Oslo 1998), særlig s.
345-352 (om Grunnloven § 96). Det kan også hentes stoff fra kapitlet om
domstolene (§ 27 Høyesterett og domstolene, s 162-171, og § 28 Riksretten, s.
171-173). Som hovedlitteratur er også angitt Torkel Opsahl: Bør vi modernisere
individets grunnlovsvern?, Lov og Rett 1968 s. 49-66, samt Njål Høstmælingen
(red.): Gjennomføringen av internasjonale menneskerettigheter i norsk rett
(Oslo 1996), s. 15-50 og 81-88. Av relevant støttelitteratur nevnes Hans
Danelius: Mänskliga rättigheter i europeisk praxis (Stockholm 1997), som er en
grundig kommentarutgave om EMK på svensk, og Peer Lorenzen, Lars Adam Rehof og
Tyge Trier: Den Europæiske Menneskeretskonvention med kommentarer (København
1994) (grundig kommentarutgave om EMK på dansk). Som innføringslitteratur er
angitt Torkel Opsahl og Jørgen Aall: Internasjonale menneskerettigheter, m.v.,
i Knophs oversikt over norsk rett (11. utgave, Oslo 1998) §§ 123-126, samt
Torkel Opsahl: Internasjonale menneskerettigheter. En foreløpig innføring
(Oslo 1996). Også her kan det hentes en viss mengde relevant stoff.
For egen regning peker jeg på Arne Fliflets behandling av
Grunnloven § 96 i Karnov, Norsk kommentert lovsamling, og Erik Møses
kommentarer til EMK art 6 i samme verk: Begge gir relevante innføringer. Jeg
viser også til innføringen til rettssikkerhetsprinsipper og Grunnloven § 96 i
Per Helset og Bjørn Stordrange: Norsk statsforfatningsrett (Oslo 1998), se særlig
s. 119 og 130-132 (om rettsstatsprinsipper), s. 296 ff (om domstolene og den døende
myndighet), og om Grunnloven § 96 s. 380. Også Jørgen Aall: Rettergang og
menneskerettigheter (Oslo 1995), som behandler inngående innholdet i EMK art 6
sett i forhold til norsk rett, må nevnes. Det kan ikke forventes at kandidatene
har lest denne litteraturen.
I straffeprosessretten er temaet ikke behandlet samlet, og en
er her henvist til en oversikt over straffeprosessuelle grunnprinsipper og
-temaer behandlet i hovedlitteraturen, Johs Andenæs: Norsk straffeprosessrett
Bind 1 (2. utgave, Oslo 1995). Se særlig innledningen s. 1-8, samt kapittel 4.
Hvilke saker behandles etter straffeprosesslovens regler?, s. 16-25, om det
kontradiktoriske prinsipp s. 55-56, om domsgrunner s. 366 ff, dom i forhørsrett
s. 376 ff, om rettsmidlene i Bind 2 kap 48 ff. Merk at som hovedlitteratur er
angitt Andenæs' Bind I, med unntak av kapitlene 13-16, 18, 19, 26, 27 I-III,
28, 29, 42 og 47, og Bind II, med unntak av kapitlene 61, 62 VI-VII, 63, 68 og
71-80.
Det synes ikke nødvendig å redegjøre for pensumkravene i strafferett og internasjonal rett her.
Det er forelest om temaer relatert til emnet på forelesninger i statsrett, rettergang og internasjonal rett. Jeg kjenner ikke til om emnet er tatt opp på manuduksjoner.
Det naturlige utgangspunkt for besvarelsen - og også den mest sentrale delen av den slik jeg vurderer det - er bestemmelsen i Grunnloven § 96 første setning, som lyder:
"Ingen kan dømmes uden efter Lov, eller straffes uden efter Dom"
Bare siste del av setningen er relevant for oppgaven, selv om
lovskravet også er et utslag av vernet mot vilkårlig maktutøvelser. Oppgavens
ordlyd bygger på ordlyden i grunnlovsbestemmelsen. Bestemmelsen regulerer
statsrettslig hva en kan kalle domstolsprinsippet:(3)
Straff kan ikke påføres noen uten at det foreligger en dom,
dvs. en avgjørelse truffet av en uavhengig domstol på grunnlag av en viss form
for rettssikker rettergang. Etter min mening bør kandidatene se at Grunnloven
§ 96 første setning in fine er det naturlige utgangspunkt for besvarelsen. Det
har også de fleste kandidatene maktet å se. Kandidatene bør videre peke på
den knappe ordlyden, og at en er henvist til andre positive rettskilder og mer
grunnleggende betraktninger for en utfylling av rettighetens innhold.
Det kan være en fordel for kandidatene innledningsvis å
angi noen grunnleggende betraktninger omkring domstolsprinsippet: Hvilke
interesser tar et slikt prinsipp sikte på å beskytte? Hvilke argumenter taler
mot en for omfattende rett til domstolsbehandling av straffespørsmål? Etter
min mening bør kandidatene være i stand til å komme med slike betraktninger.
Det er vanskelig å angi hvor mye som må være med før en kan si at
kandidatene har passert grensen for en ståkarakter. Et minstemål av refleksjon
omkring grunnleggende hensyn bør være med. Jeg vil tro at laudable kandidater
vil legge grunnlaget for sin besvarelse særlig i redegjørelsen for slike
grunnleggende hensyn. En gjennomgang av besvarelsene bekrefter dette inntrykket.
Det kan være en fordel for kandidatene om de allerede innledningsvis kan peke på
at et tilsvarende domstolsprinsipp ikke er grunnlovsfestet for så vidt gjelder
sivile tvistemål.
Domstolsprinsippet er en gjennomføring av grunnlovens
maktfordelingssystem, og tar sikte på å verne individet mot vilkårlig
myndighetsutøvelse når det gjelder ileggelsen av en så vidt alvorlig sanksjon
som straff. Dermed er prinsippet også et utslag av den demokratiske
rettsstaten, rettsstatsprinsipper og rettssikkerhetsprinsipper. Kjernen i
domstolsprinsippet er at straff ikke kan pålegges av andre statsmakter enn
domstolene. Straff kan ikke pålegges direkte ved lov av den lovgivende
myndighet (Stortinget). Straff i bestemmelsens forstand kan heller ikke - og det
er mer praktisk tenkbart i dag - pålegges av den utøvende myndighet
(regjeringen og forvaltningsapparatet for øvrig). Det er den dømmende
myndighet som har kompetanse til å ilegge straffesanksjoner. Men også den dømmende
myndighets kompetanse er undergitt begrensninger av rettssikkerhetshensyn.
Det gis en kortfattet historisk tilnærming til
domsprinsippet i Andenæs s. 345-346, og det må være forsvarlig om kandidatene
også gir en slik redegjørelse. Enkelte gjør dette på en forstandig måte.
Ordlyden i bestemmelsen og oppgaven innbyr - etter min
vurdering - til en nærmere redegjørelse for de tre sentrale ordene i
Grunnloven § 96 første setning in fine: "Ingen", "straff' og
"dom". De fleste kandidatene følger en tilsvarende strategi, selv om
kun et mindretall konsentrerer seg om begrepet "ingen".
"Ingen" angir en omfattende personkrets
allerede ved en naturlig forståelse av begrepet. Også hensynene bak
domstolsprinsippet tilsier en vid fortolkning av begrepet "ingen". Det
er en universell menneskerettighet å være vernet mot vilkårlig maktanvendelse
i form av straffileggelse utenom et rettssikkert domstolsapparat. Rettigheten bør
således tilfalle både statsborgere og utenlandske statsborgere som straffes av
norske myndigheter, personer i alle aldersgrupper og uansett helse- og
sinnstilstand (forutsatt at straffesanksjonen er relevant for dem), og
formentlig - så vel juridiske som fysiske personer. Heller ikke.
alvorlighetsgraden av den straffsanksjonerte lovovertredelse kan i prinsippet ha
noen innvirkning på hvilken persongruppe som har krav på domstolsbehandling av
straffeileggelsen. Det er særlig begrepene "straff" og
"dom" som er redegjort for i statsrettslitteraturen. Gjennom
henvisning til EMK art 6 (retten til en rettferdig rettergang) bør det være
naturlig å redegjøre for hvem som er riktig rettighetssubjekt for rettigheten.
I EMK angis personkretsen vanligvis med ordet "enhver" ("anyone").
Jeg vil tro at de færreste kandidater vil ta opp spørsmålet. De som gjør
det, bør honoreres.
En kan diskutere om kandidatene også burde ta opp hvem som
er rett rettighetsobjekt iht. domstolsprinsippet: Grunnloven sier ikke
uttrykkelig om straffesanksjoner må være ilagt av statlige myndigheter for at
domstolsprinsippet skal komme til anvendelse. Dette følger likevel av
Grunnlovens system, som i sin rettighetskatalog nettopp angir rettigheter
individet har vis a vis staten. De gode kandidater kan eventuelt problematisere
hvor grensen går mellom statlig og ikke-statlig myndighet i så henseende, og i
hvilken grad staten er forpliktet til å følge domstolsprinsippet også på
grunnlag av et passivitetsansvar for private individers
"straffesanksjoner" overfor andre private individer. Spørsmålet om
rekkevidden av de positive forpliktelser for staten til å oppfylle
internasjonale menneskerettigheter er et kjent tema under Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon, om enn helst i andre tilfeller enn hva gjelder
retten til en rettferdig rettergang i EMK art 6. Det kan ikke forventes noen
problematisering av temaet, men etter min mening bør det honoreres om
kandidatene også er i stand til å se grunnlovsvernet fra en slik prinsipiell
synsvinkel. Enkelte kandidater har fått med seg dette, og behandler bl.a. spørsmålet
om ileggelse av strafflignende sanksjoner innenfor foreninger.
Når det gjelder begrepet "dom", inneholder
dette så vidt jeg kan se to grunnleggende, og nokså forskjellige elementer.
For det første innebærer det et formelt krav om en avgjørelse truffet av en
viss type statsorgan, en domstol. For det andre innebærer det visse krav
relatert til selve avgjørelsen. Denne todelingen har også de fleste bedre
kandidater sett.
Den første siden innebærer at verken lovgivende eller
administrativ myndighet kan ilegge de straffesanksjoner som omfattes av vernet.
Dette er for så vidt allerede nevnt. Kandidatene bør kunne eksemplifisere hva
som ligger i domstolsbegrepet, og det er naturlig å nevne både domstoler med
full og begrenset sakskompetanse. Dom i forhørsrett og riksretten kan være
praktiske eksempler fra statsrett og straffeprosessrett som kandidatene bør
kjenne til. Andenæs nevner at domstolen må være "uavhengig" (s.
346), og kandidatene bør få frem dette poenget, samt hva som ligger i begrepet
"uavhengig". Forholdet til retten til avgjørelse av straffesiktelser
for uavhengige og upartiske domstoler ("independent and impartial
tribunal") (jf EMK art 6(1)) bør være klart for kandidatene. Om spørsmålet
behandles direkte i relasjon til EMK art 6(1) (se nedenfor) eller under
behandling av Grunnloven § 96 er vel hipp som happ.
Her kan i tillegg hitsettes Andenæs utsagn s. 347 om at det
ikke er "sagt i grunnloven at det skal være en norsk dom, og selv om spørsmålet
har vært omstridt, er det i praksis antatt at man heller ikke kan innfortolke
et slikt krav i grunnloven. Lovgivningen gir her i en viss utstrekning hjemmel
for å fullbyrde utenlandske straffedommer her i riket [...]". Kandidater
som tar opp dette spørsmålet bør få uttelling.
Det kan sies flere ting om kravene som stilles til selve
domsavgjørelsen. Når grunnloven krever "dom" som betingelse for
straff, mener den med det en avgjørelse truffet av en uavhengig domstol på
grunnlag av rettergang (Andenæs s. 346). Det avgjørende er om avgjørelsen reelt
sett er en straffedom. Dette far konsekvenser i to retninger. Det er ikke
noe krav for å oppnå beskyttelse under § 96 at avgjørelsen er benevnt
"dom" i lov eller av det dømmende organet. Rettergangsstraff ilagt
ved kjennelse (domstolsloven § 214) - nevnt i hovedlitteraturen - vil f.eks..
også være omfattet av domstolsprinsippets beskyttende vinger. Det ville heller
ikke være mulig for statlige myndigheter å komme utenom sin plikt til å
overholde dette grunnleggende rettssikkerhetsprinsippet gjennom å kalle en avgjørelse
om ileggelse av straff noe annet enn "dom". Enkelte av kandidatene
nevner de formelle kravene til en dom (evt. relevant kjennelse) slik de fremgår
av f.eks. straffeprosessloven §§ 39 jf 40-41. Det kan med fordel pekes på de
rettssikkerhetsgarantier som ligger bak disse formelle kravene, men en inngående
redegjørelse for lovens regler her vil være uskjønnsomt.
Det er ikke tilstrekkelig at det reelt sett foreligger en
"dom" i bestemmelsens forstand, og at den (i den grad det er en dom
eller annen beslutning hvis formkrav er lovregulert) oppfyller lovens formelle
krav. Det kreves etter Grunnloven § 96 også at avgjørelsen reelt sett
ivaretar et visst minimum av rettssikkerhet. Det er imidlertid et nokså
komplisert spørsmål relatert til grunnlovstolkning hvor langt
rettssikkerhetsprinsipper kan innfortolkes i begrepet "dom" (se
nedenfor). Det antas som sikker rett at det med "dom" menes en avgjørelse
som følger av en rettergang hvor det kontradiktoriske prinsipp er ivaretatt
(Andenæs s. 346-347, som igjen bygger på Castberg). Således er det
kontradiktoriske prinsipp i straffesaker grunnlovsfestet. Ifølge Andenæs kan
det imidlertid ikke utledes andre rettssikkerhetsgarantier til selve
rettergangen forut for "dommen" enn kontradiksjonsprinsippet ut fra en
tolkning av Grunnloven § 96: Verken en generell rett til en
"rettferdig" eller "offentlig" rettergang, som f.eks. nevnes
i EMK art. 6(1), eller andre minimumsrettigheter for straffesiktede som er
regulert i EMK art 6(2) og (3) (og se også Art 5) kan etter hovedlitteraturens
syn innfortolkes i Grunnloven § 96. Kandidatene bør kunne ha fatt med seg
dette poenget. Det er altså sett fra Grunnloven § 96 opp til lovgiver fritt å
regulere hvordan rettergangen skal skje, så lenge det kontradiktoriske prinsipp
er ivaretatt. Kontradiksjonsprinsippet må antas å være godt kjent stoff for
kandidatene fra straffeprosesslitteraturen og -undervisningen.
Domsbegrepet reiser også spørsmålet om Grunnloven § 96
utelukker straff på grunnlag av frivillig vedtakelse av straffen fra
individets side. En snever fortolkning av ordlyden ville utelukke et slikt
samtykke til straff utenom domstolsbehandling. Slik er ikke bestemmelsen tolket
i praksis. Foreleggsinstituttet bør her nevnes, og at dette instituttet av
hensyn til rettssikkerhetsprinsipper ikke kan anvendes for alvorlige
straffesanksjoner uten å komme i strid med domstolsprinsippet i Grunnloven §
96. Hvor grensen for det grunnlovsmessige her går, vil være vanskelig å si.
Kandidaten kan gjerne komme med eksempler til belysning. Andenæs nevner at det
"ikke ville la seg forene med grl. § 96 om årelang frihetsstraff kunne
vedtas", og antyder med dette et visst minimum. Lovgivningen tillater for
tiden bare vedtakelse av alminnelig bøtestraff med eventuell subsidiær
frihetsstraff (straffeprosessloven §§ 255-256). For militære lovbrudd kan en
ifølge lov 6. mai 1921 nr 1 § 4 jf militær strl § 15 vedta arrest (altså
frihetsstraff) inntil 90 dager. Det nevnes ikke uttrykkelig i hovedlitteraturen
om den formelle lovgivningens grense er sammenfallende med det
grunnlovstillatte. Andenæs åpner opp for at det i ekstraordinære situasjoner
av økonomiske og andre hensyn kan være grunn til å tillate vedtakelse også
av mer alvorlige straffer. De kandidater som makter å problematisere
grenseoppgangen bør fa uttelling. Også her oppstår det spørsmål i forhold
til EMK art 6.
Kandidater som diskuterer om den angjeldende person som blir
utsatt for en straff har krav på rettsmidler mot en "dom" bør kunne
honoreres. Kun de færreste har tatt opp dette spørsmålet. Det vil her være på
sin plass å peke på forholdet til EMK syvende protokoll art 2, 3 og 4 som gir
visse rettigheter i ankeomgangen. De kandidater som på en eller annen måte får
med EMK P7 bør få uttelling. EMK P7 omfattes ikke av kunnskapskravene for
fjerde avdeling.
Så over til begrepet "straff". Også dette
begrepet er vagt og gir grunnlag for mange ulike tolkninger, og en her også her
henvist til grunnleggende betraktninger og andre positive rettskilder for en
tolkning og utfylling. Også her gjelder som for "domsbegrepet": Det
avgjørende er realiteten, ikke formalitetene. Statens myndigheter kan ikke
komme seg unna de forpliktelser som påligger dem i Grunnloven § 96 ved å
kalle en sanksjon noe annet enn "straff". På den annen side er det
ikke noe i veien for at også sanksjoner som betegnes som annet enn
"straff' av myndighetene omfattes av domstolsprinsippet.
Hva ligger så i begrepet "straff" i Grunnloven §
96? Høyesterett gir i en avgjørelse inntatt i Rt 1977 s. 1207 gir tilslutning
til Andenæs' definisjon: Straff er et onde som staten tilføyer en
lovovertreder på grunn av lovovertredelsen, i den hensikt at han skal føle det
som et onde. Denne definisjonen bør være kjent for kandidatene også fra
strafferetten. Prinsipielt sett omfattes både frihetsstraffer og pengestraffer
(bøter), eventuelt også andre sanksjoner (f.eks. korporlig avstraffelse, som
ikke lenger er praktisk viktig). Det er som utgangspunkt uten betydning hva som
er sanksjonens formål (f.eks. prevensjon eller gjengjeldelse), men formålet må
uansett være å tilføye den involverte et onde.
Det er ikke lett å angi noen klare retningslinjer for hva
som regnes som "straff' og hva som ikke omfattes av vernet i Grunnloven §
96. Kandidatene kan med fordel trekke frem stoff fra de grunnleggende hensynene
som taler for og eventuelt mot domstolsprinsippet i denne vurderingen. Det
finnes en del domspraksis omkring begrepet "straff', og det vil være en
fordel om kandidatene viser kjennskap til i hvert fall noe av denne praksisen. I
hvert fall bør kandidaten være i stand til å belyse begrepet gjennom
eksempler.
Ikke alle frihetsberøvelser omfattes av straffebegrepet i
Grunnloven § 96, og dermed av domstolsprinsippets beskyttelse. Forvaring av
sinnssyke på psykiatriske sykehus regnes ikke som "straff'. Det gjør
heller ikke plassering av barn i barnevernsinstitusjon, så lenge
institusjonsplasseringen ikke oppfyller definisjonen av straff som nevnt over.
Varetektfengsling faller heller ikke inn under vernet i bestemmelsen. Det må
foretas en avveining mellom "straff' i Grunnloven § 96 (som krever avgjørelse
i doms form) og fengslig forvaring, som etter Grunnloven § 99 (kun) krever
lovhjemmel. Kandidater som klarer å problematisere denne grensen bør fa
uttelling. Og plikttjeneste i form av militærtjeneste og siviltjeneste regnes
heller ikke som "straff' (Rt 1955 s. 63). Det samme gjelder tvangsarbeid
etter siviltjenesteloven (Rt 1966 s. 1395). Disiplinærstraffer i militæret og
fengselsvesenet er antatt normalt å falle utenom vernet i Grunnloven § 96 (se
Andenæs s. 352 med videre begrunnelse og henvisninger).
Også ordensstraff-sanksjoner etter tjenestemannsloven av
1983 § 14 kan vurderes opp mot Grunnloven § 96. Her har loven selv lagt vekt på
å unngå en problematisering av grunnlovsmessigheten ved at tjenestemannen med
oppsettende virkning kan reise søksmål for å få prøvd lovligheten av
vedtaket. I Rt 1973 s. 846 ble gebyr for overlast ved transport ikke ansett for
å være "straff'. Inndragning av førerkort er av Høyesterett ikke ansett
for å være straff i Rt 1975 s. 1109: Andenæs har et alternativt syn. Et
praktisk viktig spørsmål er om tilleggsskatt kan regnes for å være straff i
Grunnloven § 96. I Rt 1961 s. 1217 ble det antatt at tilleggsavgift etter
omsetningsavgiftsloven av 1933 ikke var straff. Andenæs kritiserer avgjørelsen,
og henviser til EMD, som i 1997 karakteriserte tilleggsskatt for å være
"straff" iht. begrepet i EMK art 6(1). Jeg henviser til sakene AT.,
M.P. og T.P. mot Sveits og E.L., R.L. and J.-O.L. mot Sveits av 29. august 1997.
Det bør ikke overraske om flere kandidater behandler i hvert fall spørsmålet
om tilleggsskatt, som har fatt betydelig oppmerksomhet den siste tiden.
Andenæs problematiserer s. 348-350 begrepet ytterligere.
Kandidatene bør være i stand til å gjøre det samme, selv om en ikke kan
forvente samme nivå på deres behandling. Det viser seg at de fleste
kandidatene konsentrerer sin behandling om innholdet i begrepet "straff',
ofte på bekostning av de andre elementene i oppgaven.
Det har vært reist kritikk mot den noe snevre fortolkningen
av domstolsprinsippet i Grunnloven § 96, bl.a. av Andenæs og Aall, med
henvisning til den tolkningspraksis EMD legger til grunn for retten til
domstolsbehandling i EMK art 6 og art 5.
For straffeprosesslovens anvendelsesområdet er
internasjonale konvensjoner som EMK gjort til formell norsk lov (delmonisme).
Dette poenget bør de våkne kandidatene fa med seg. For "straff' (etter
Grunnlovens begrepsbruk) som ikke er regulert etter straffeprosessloven, vil
ikke det samme gjelde. Etter vedtakelsen av lov om styrking av
menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven) 21. mai 1999 nr
30, se særlig §§ 1,2 og 3 har EMK i det store og hele forrang foran intern
norsk lovgivning. EMK vil derfor, i de tilfeller der Grunnloven § 96 ikke gjør
det, sette ytterligere grenser for statens mulighet til å iverksette sanksjoner
mot individene.
EMK stilles det ytterligere rettssikkerhetskrav til
rettergangen forut for en "dom", samt nokså klare vilkår for hva som
anses for å være en "uavhengig og upartisk domstol", jf EMK art 6 og
5. Kandidatene bør peke på forholdet mellom EMK art 6 og Grunnloven på dette
punkt. I den forbindelse bør kandidatene kunne gjøre rede for at
anvendelsesområdet for EMK og Grunnloven § 96 ikke er sammenfallende:
Begrepene "straffesiktelse" i EMK art 6 og "straff" i
Grunnloven § 96 er ikke nødvendigvis de samme, og tolkes heller ikke likt i
praksis. Dette har bl.a. sammenheng med at konvensjonsbegrepene er autonome,
dvs. de tolkes av EMD uavhengig av hvordan tilsvarende rettslige begreper tolkes
i de nasjonale rettssystemer. Dette ble slått fast av EMD i Engel med flere mot
Nederland, Series A nr. 22.
Av de laudable kandidatene bør det etter min mening
forventes en viss redegjørelse for rettergangsgarantiene i EMK art 6 for så
vidt denne bestemmelsen omhandler temaet om at "ingen må straffes uten
etter dom." Ordlyden i oppgaven er ikke nødvendigvis bundet til Grunnloven
96 alene. Som følge av EMKs sentrale betydning på dette området, må det
antas at kandidatene har et visst kjennskap til systemet .i og innholdet av EMK
art 6.
Når det gjelder begrepet "enhver" i art 6,
kan det for en stor del henvises til hva som allerede er sagt over om Grunnloven
96. Både juridiske og fysiske personer er vernet etter EMK art 6. Både
statsborgere i en konvensjonsstat så vel som utlendinger, og statsborgere fra
andre stater enn EMK-området (og for så vidt statsløse), er vernet.
Kandidatene bør også redegjøre for innholdet i begrepet
"straffesiktelse" i EMK art 6(1). Det kan ikke være nødvendig å gjøre
rede for når på etterforskningsstadiet en person blir å anse som
"straffesiktet" - dette korresponderer i liten grad med oppgavens
ordlyd. Viktigere er å se forskjeller og likheter mellom EMK art 6(1) og
Grunnloven 96 med utgangspunkt i behandlingen av Grunnloven § 96. Det må
foretas en konkret vurdering av om en sanksjon er å anse som en
"straffesiktelse" eller ei. Den nasjonale klassifikasjonen er bare et
utgangspunkt. Av sentrale momenter kan nevnes gjerningens art og sanksjonens
alvorlighet. I Engel-saken nevnt over kom EMD til at visse former for disiplinærsanksjoner
i militæret var å anse som "straffesiktelse". Dette er slått fast i
flere saker i END. Av andre sentrale dommer kan nevnes Campbell og Fell mot
Storbritannia, Series A nr 890 (disiplinærstraff i fengsel), Weber mot Sveits,
Series A nr. 177 (sanksjon mot brudd på taushetsplikt under rettssak), Oztiirk
mot Tyskland, Series A nr. 73 og de påfølgende dommer i Lutz mot Tyskland,
Series A nr. 123-A (begge om trafikkforseelser som ikke var karakterisert som
straff nasjonalt) og Belilos mot Sveits, Series A nr. 132 (administrativ bot).
Som under Grunnloven 96 faller pågripelser og fengsling utenfor bestemmelsens
anvendelsesområde. Ileggelse av rettergangsbot ble ikke å anse som straff i
konvensjonsforstand i Putz mot Østerrike, Reports 1996 s. 312. Høyesterett har
tolket bestemmelsen relatert til førerkortbeslag i Rt 1998 s. 322 og 1019.
Begrepene "uavhengig og upartisk domstol opprettet ved
lov" i EMK art 6(1) er sammenlignbart med uttrykket "dom" i
Grunnloven § 96. Uttrykket "domstol" ("tribunal" i engelsk
offisiell versjon) omfatter ikke bare tradisjonelle domstoler, men også andre
organer. Uavhengighetskravet henviser til en vurdering av domstolsmedlemmenes
funksjonstid, hvem som utnevner dem, og hvordan de blir utnevnt, samt om
domstolen som sådan opptrer uavhengig utad og er sikret mot innflytelse fra
andre organer og myndigheter. Dette er slått fast i mange EMD-saker.
Upartiskhetskravet omfatter to delkrav - både at det objektivt sett ikke skal
kunne være tvil om domstolens upartiskhet fra utenforståendes ståsted, samt
at domstolen subjektivt sett ikke skal være upartisk i den konkrete saken. En
sentral dom er Piersack mot Belgia, Series A nr. 53. Det er en noe flytende
overgang mellom kravene til partiskhet og uavhengighet i EMDs praksis. For straffesakers
vedkommende er det særlig aktuelt om en dommer har vært involvert i
straffesaken på et tidligere stadium, f.eks. som forhørsrettsdommer i
varetektfengslingssak. Det er ikke i seg selv konvensjonsstridig at dommeren har
hatt befatning med saken tidligere, men det går en grense ut fra en konkret
vurdering. Se Hauschildt mot Danmark, Series A nr. 154.
Som nevnt over, innebærer ikke Grunnloven § 96 omfattende
krav til rettssikkerhet i tilknytning til rettergangen forut for dommen. Dette
er annerledes i EMK art 6. Ifølge art 6(1) skal rettergangen være
"rettferdig". Den skal også være offentlig. Og den skal avgjøres
"innen rimelig tid". I tillegg har individet visse tilleggsgarantier
tilknyttet rettergangen som nevnt i Art 6(2) (uskyldspresumsjonen) og (3) litra
a) - e). Det vil føre for langt å gå inn på detaljene i disse rettighetene
her, og det vil neppe være å forvente om kandidatene i særlig grad går inn på
dette utover det rent skissemessige. Det samme gjelder forholdet til EMK art 5.
To temaer bør etter min mening forventes behandlet av de
laudable kandidatene når det gjelder forholdet mellom Grunnloven § 96 og EMK.
For det første bør kandidatene få frem det jeg har nevnt om at EMK vil være
en ytterligere begrensning av statens myndighet enn hva Grunnloven § 96 er,
nemlig som internasjonal konvensjon på folkerettsplanet. Norge kan her bli
folkerettslig ansvarlig for brudd på domstolsprinsippet.
Det andre temaet er det internrettslige. EMK har
internrettslig virkning både på grunnlovs- og formell lovs plan. Kandidatene
kan for ordens skyld kunne nevne det tradisjonelle skillet mellom internasjonal
rett og intern rett (monisme og dualisme), modifikasjonen gjennom
presumsjonsprinsippet utviklet av Høyesterett, samt de begrensninger i
gjennomslagskraften for presumsjonsprinsippet som følger av nyere høyesterettspraksis.
Når det gjelder den internrettslige betydningen på formell lovs plan bør
kandidatene vise til menneskerettsloven, og straffeprosesslovens
delmonisme-ordning. Det er nokså mange som ikke har med noen av disse spørsmålene.
Kandidatene bør videre diskutere i hvilken grad vedtakelsen
av Grunnloven § 110c (og for den saks skyld menneskerettsloven) innvirker på
tolkningen av innholdet i Grunnloven § 96. Det er tilnærmet enighet om at
Grunnloven § 110c må være et klart tolkningsmoment når domstolene skal tolke
innholdet av Grunnloven, herunder Grunnloven § 96. Men EMK kan neppe gi klare
direktiver overfor tolkningen av Grunnloven § 96 gjennom Grunnloven 110c annet
enn i helt ekstraordinære tilfeller. Det vil være nærliggende å trekke på
uttalelsene i OFS-saken (Rt 1997 s. 580) og et klarhetskrav til den
internasjonale rettsregelen. De gode kandidatene vil kanskje kunne se
betydningen av forskjellene mellom de rettigheter som det var spørsmål om i
OFS-saken og de grunnleggende rettssikkerhetsgarantier som følger av EMK art 6.
Menneskerettsloven sier ikke at EMK går foran norsk grunnlovsrett, så EMK har
ikke gjennom denne loven direkte betydning som skranke for tolkningen av
Grunnloven § 96. Som internasjonal menneskerettighetskonvensjon blir imidlertid
EMK tillagt betydelig vekt av Høyesterett, og i langt større grad i dag enn
for tyve år siden. Dette poenget kan med fordel trekkes frem med henvisning til
at mange av høyesterettsssakene nevnt over er av noe eldre dato. Det er sagt
mye om de internasjonale menneskerettigheters betydning for norsk rett de senere
årene, og denne debatten tør være godt kjent for kandidatene. Gode kandidater
bør kunne problematisere betydningen av en formell lov som menneskerettsloven
ved tolkningen av Grunnloven §96. Problematiseringen og resonnementene heller
enn konklusjonene bør være det avgjørende. Gjennomlesningen viser at det er færre
enn forventet som makter å få noe særlig ut av forholdet mellom de
internasjonale forpliktelser som formell lovgivningsbeskyttelse og den noe
svakere grunnlovsbeskyttelsen.
Det bør være på sin plass å problematisere om ikke
Grunnloven § 96 er moden for revisjon når det gjelder domstolsprinsippet. De
gode kandidatene vil kunne se det problematiske i en svak internrettslig
konstitusjonell beskyttelse av domstolsprinsippet og grunnleggende
rettssikkerhetsgarantier i straffesaker, til tross for en relativt godt
beskyttelse på formell lovs plan og konvensjonsplan. Jeg legger til at Torkel
Opsahls artikkel om modernisering av grunnlovsvernet er angitt som
hovedlitteratur. Det er ikke mange som har tatt opp dette til diskusjon.
Det er noen grad av uenighet mellom sensorene om hvor stor
vekt som skal legges på kandidatenes kjennskap til detaljene omkring
rettskildebildet på dette området. Det avgjørende vil som alltid være i
hvilken grad kandidaten viser resonneringsevne og evne til å tenke prinsipielt.
Jeg minner om at det bør gis uttelling for de som ser de store linjene for
oppgavens tema. Etter min vurdering vil forholdet mellom Grunnlov, formell lov
og internasjonale standarder være en integrert del av denne evnen til å tenke
prinsipielt og se de store sammenhengene. Overraskende få har vært i stand til
å vise om de forstår at vernet i domstolsprinsippet gjelder på tre ulike
rettslige plan.
Som vanlig er det vanskelig å si noe generelt om hva som
kreves for å få ståkarakter, og hva som må til for å passere laudgrensen.
Jeg har gitt visse antydninger underveis, og viser for så vidt til disse. Noen
flere momenter og anbefalinger kan bli tilføyd etter gjennomlesning av de første
besvarelsene.
I en oppgave som denne bør det gis betydelig uttelling til
de kandidater som evner å se oppgavens tema (med falkeblikk) i fugleperspektiv,
og som makter å løsrive seg fra en rent snever tolkning av Grunnloven § 96 og
med visse sideblikk til straffeprosessen. Grunnleggende og prinsipielle
betraktninger om rettssikkerhetsaspekter i en moderne rettsstat, sett i lys av
norsk rett som en del av et større europeisk rettsområde, bør gi de gode
kandidatene store muligheter for å komme med gode rettsdogmatiske så vel som
rettspolitiske betraktninger. Jeg ville heller lagt vekt på evnen til å se de
store linjene enn oppvisning av detaljkunnskap. Evnen til å resonnere rettslig,
både rettsdogmatisk og rettspolitisk, bør være avgjørende for både å stå
og å få en laudabel karakter.
*****
Fotnoter:
Sist oppdatert 16. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |