UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
Oppgavetekst - praktikum høst 2000
Oppgaven legger opp til en drøftelse med utgangspunkt i fylkesmannens
behandling av klagesaken. Derfor er det naturlig å starte med anførselen fra
foreningen "Briskebyen vel" om at klagen måtte avvises fordi
bygningen var revet. Mange kandidater overser dette spørsmålet.
Slik jeg ser det, er spørsmålet om Byutviklergruppen ANS
har "rettslig klageinteresse" i å få klagen behandlet, jf
forvaltningsloven § 28. Formuleringen "rettslig klageinteresse" er
ment å ha samme rekkevidde som formuleringen "rettslig interesse" i
tvistemålsloven § 54, jf Frihagen, Forvaltningsloven bind II s. 636.
Formuleringen i forvaltningsloven § 28 synes å være valgt
først og fremst med tanke på å trekke grensen for hvem som har
klagerett, jf formuleringen "part eller annen med rettslig
klageinteresse". Det er ikke uten videre gitt at man legger et
aktualitetskrav i formuleringen, men hensynet sammenheng i reglene tilsier at
"rettlig klageinteresse" i forvaltningsloven § 28 forstås på samme
måte som "rettslig interesse" i tvistemålsloven § 54.
Aktualitetskravet i tvistemålsloven § 54 er behandlet i Jo
Hov, Rettergang (2 utg. 1994) s. 155 flg. Hov nevner som et eksempel at hvis
saksøkeren er blitt nektet ferdsel i et utmarksområde, vil det ha liten
hensikt å tillate ham å kreve dom for at han i sin tid hadde rett til å
ferdes på område, dersom det nå er dyrket opp. På den annen side, er det også
klart at saksøkeren kan ha interesse i at søksmål om rettsforhold som ikke
lenger består, blir avgjort. Å få fastslått om en i sin tid hadde en rett
eller ikke, kan ha betydelig egenverdi, jf Hov s. 155.
Nå når bygningen er revet, blir det altså et spørsmål om
Byutviklergruppen ANS har aktuell "rettslig klageinteresse" i å få
avklart om den hadde krav på å få revet den bygningen som ikke står der
lenger, eventuelt i å få fastslått at kommunens avslagsvedtak var ugyldig.
Etter min mening er det mest nærliggende å konkludere med at Byutviklergruppen
ikke har tiltrekkelig interesse i det nå. Utfallet av klagesaken vil kanskje
kunne ha betydning i forbindelse med en eventuell fremtidig byggesøknad, og
kanskje også i straffesaken. Det spørs likevel om det er tilstrekkelig til at
klageretten er i behold. Om så var at gruppen hadde krav på å få revet
bygningen, ville den likevel ikke ha rett til å ta seg til rette før endelig
vedtak forelå. Saken har etter min oppfatning ikke slik prinsipiell interesse
som rettspraksis ofte krever for fortidige rettsforhold i relasjon til tvistemålsloven
§ 54. Det som eventuelt kan begrunne "rettslig klageinteresse"
er at utfallet av denne klagesaken vil kunne ha betydning i et eventuelt erstatningssøksmål.
Byutviklergruppen ANS anførte for det første at det ikke var materiell
hjemmel i plan- og bygningsloven § 93 for å avslå søknaden.
Anførselen reiser spørsmål om plan- og bygningsloven
§ 93, jf § 91, gir tilstrekkelig hjemmel for å avslå søknaden om riving av
"Sparekassen". Plan- og bygningsloven § 93 første ledd bokstav a) og
f) lyder slik:
"Følgende tiltak, på eller i grunnen, i vassdrag eller i sjøområder, må ikke utføres uten at søknad, og eventuelt søknad om dispensasjon, på forhånd er sendt kommunen, og den deretter har gitt tillatelse:
- a) Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av varig, midlertidig eller transportabel bygning, konstruksjon eller anlegg.
- d) Riving av tiltak som nevnt under a."
Lovens § 91 første og annet ledd hjemler pålegg om riving, mens tredje
ledd fastsetter at kommunen kan avslå søknad om riving etter § 93 første
ledd bokstav d) inntil det foreligger regulerings- eller bebyggelsesplan for
eiendommen, eller igangsettingstillatelse. Det fremgår av oppgaven at tomtene i
området var regulert til forretning/kontor, jf plan- og bygningsloven § 25 nr
1. Det er imidlertid ikke opplyst om hvorvidt det er gitt
igangsettingstillatelse. Slik oppgaven er formulert, er det spørsmålet om
rekkevidden av § 93 første ledd bokstav d) som er det sentrale.
Plan- og bygningsloven i § 93 første ledd bokstav d) må
etter min oppfatning forstås slik at kommunen har kompetanse til å innvilge
eller avslå en rivingssøknad. Spørsmålet om riving skal tillates eller ikke
i den enkelte sak, må være underlagt kommunens frie skjønn. Slik jeg ser det,
har kommunen materiell hjemmel til å fatte vedtak om å nekte riving.
Begrensningene mht. hvordan vedtaket kan begrunnes følger av lovens formål
og myndighetsmisbrukslæren.
Byutviklergruppen ANS har en rekke anførsler som går på sakligheten av de
ulike deler av begrunnelsen som er gitt for og de hensyn som ligger bak vedtaket
i Teknisk hovedutvalg. Tiden setter grenser for hvor grundig kandidatene får drøftet
den enkelte anførsel, så vi bør ikke stille så alt for store krav her. De
som bruker mye tid på disse spørsmålene, vil lett kunne komme i tidsnød
senere i oppgaven. På den annen side er det enkelte kandidater som tar svært
lett på disse spørsmålene, noe som må medføre trekk. For å få uttelling,
må drøftelsene vise at læren om utenforliggende hensyn er forstått. Hvorvidt
konklusjonen på den enkelte drøftelse er i samsvar med sensorveiledningen
eller ikke, bør ha mindre betydning for vurderingen.
Utgangspunktet er at de hensyn som ligger til grunn for et
forvaltningsvedtak må være i samsvar med lovens formål. Formålsbestemmelsen
i plan og bygningsloven § 2 er forholdsvis vidt formulert. I § 2 første ledd
nevnes det at planlegging etter loven bl.a. skal "gi grunnlag for bruk og
vern av ressurser og om utbygging". I § 2 annet ledd heter det at
"gjennom planlegging og ved særskilte krav til det enkelte byggetiltak
skal loven legge til rette for at arealbruk og bebyggelse blir til størst mulig
gagn for den enkelte og samfunnet". Formålsbestemmelsen synes først og
fremst å være skrevet med tanke på planlegging, men må også være relevant
for andre typer vedtak som er hjemlet i loven. Det kan likevel reises spørsmål
om rivingshjemmelen har et noe snevrere formål enn loven generelt. Det er
kanskje først og fremst mer tekniske hensyn som ligger bak
rivingsbestemmelsene, for eksempel at rivingen skjer på forsvarlig måte.
I forvaltningsrettsteorien er det drøftet i hvilken
utstrekning det kan legges vekt på mer allmenne samfunnshensyn. Det sondres
gjerne mellom utenforliggende hensyn og lovlige sidehensyn, ved siden av de
hovedhensyn hjemmelsloven skal ivareta. Relevant i denne sammenhengen Bjørlo
Hotell-dommen i Rt 1996 s. 78. Dommen er omtalt i Eckhoff og Smith,
Forvaltningsrett (6. utg. 1997) s. 289.
Bjørlo Hotell, Rt 1996 s. 78: Søker på skjenkebevilling fikk ikke medhold i krav om erstatning fordi hans søknad var avslått og andre søkere ble foretrukket. Det ble forgjeves gjort gjeldende at det var tatt utenforliggende hensyn. Når kommunen måtte foreta et valg mellom søkere som det ut fra en alkoholpolitisk vurdering ikke var noe å innvende mot, måtte det være adgang til å legge vekt på hvilken lokalisering av skjenkestedet som ut fra en bredere vurdering ville være den heldigste. To dommere fant at dette lå utenfor de alkoholpolitiske hensyn som skal være avgjørende i skjenkesaker. Høyesterett kom enstemmig til at det ikke var sannsynlighetsovervekt for at søkeren hadde fått skjenkebevilling dersom de "næringspolitiske hensyn" ikke var blitt trukket inn i vurderingen.
En annen relevant dom er Pukkverkdommen i Rt 1993 s. 582, hvor Høyesterett avviste saksøkerens anførsel om at hensynet til trafikkstøy i et boligområde ikke kunne tjene som viktigste argument for å nekte utslippstillatelse til et pukkverk etter forurensningsloven (I. 13.03.1981 nr 6) § 11 fjerde ledd om at det skal legges vekt på de "forurensningsmessige ulempene ved tiltaket".
Byutviklergruppen ANS anførte at det å ivareta antikvariske verdier hører
under kulturmyndighetene, og ikke under bygningsmyndighetene.
Slik begrunnelsen i vedtaket er formulert, er
hovedbegrunnelsen for avslaget de antikvariske verdier som knytter seg til
bygget. Anførselen reiser spørsmål om Teknisk hovedutvalg er avskåret fra å
bruke sitt frie skjønn til å ivareta hensyn som er lagt til de antikvariske
myndigheter. Dersom hovedutvalget gis vidt spillerom mht til å ivareta slike
hensyn, vil det kunne oppstå kompetansekonflikter mellom organene. I
rettspraksis godtas imidlertid en viss overlapping av forskjellige organers
myndighet, se nærmere Eckhoff og Smith, Forvaltningsrett (6. utg. 1997) s. 255
om "det organisatoriske spesialitetsprinsipp". Plan- og
bygningslovgivninger berører mange sider ved samfunnet, og de vedtak som
treffes og de hensyn som ivaretas må nødvendigvis overlappe andre myndigheters
kompetanseområder dersom formålet denne lovgivningen skal nås. Det at
kulturmyndighetene har hovedansvaret for å ivareta antikvariske verdier, kan således
ikke i seg selv innebære at teknisk hovedutvalg er avskåret fra å ivareta
slike hensyn.
En annen sak er at de nevnte hensyn kanskje ligger noe på
siden av de hensyn plan- og bygningsloven først og fremst skal ivareta. På den
annen side er de heller ikke i strid med lovens sentrale formål. Denne typen
allmenne samfunnshensyn må etter min oppfatning anses som relevante og saklige,
og de må også kunne være hovedbegrunnelsen for en avgjørelse som i vår sak.
Byutviklergruppen ANS anførte videre at bygningsmyndighetene ved
behandlingen av rivingssøknaden ikke hadde adgang til å legge vekt på hva som
eventuelt senere skulle oppføres på tomten. Dette måtte i tilfelle utstå til
en eventuell fremtidig byggesøknad.
Det kan ikke være særlig tvil om at det ligger innenfor
plan- og bygningslovens generelle formål å ta hensyn til hva som eventuelt
senere skulle oppføres på tomten, og hvilken betydning dette ville få for
trivsel, estetikk osv. Det er imidlertid ikke like opplagt at kommunen kan legge
vekt på slike hensyn ved behandlingen av en rivingssøknad. Som nevnt ovenfor,
bygger rivingsbestemmelsene i plan- og bygningsloven i første rekke på mer
tekniske hensyn (f eks sikkerhet, om selve rivingsarbeidet skaper problemer for
naboene osv). Det kan således argumenteres med at kommunen ved behandlingen av
rivingssøknaden foregriper begivenhetenes gang ved å trekke inn hensyn som
ville være mer sentrale ved behandlingen av en eventuell byggesøknad, og at
kommunen i denne omgang burde nøyd seg med å legge vekt på de hensyn som
gjorde seg gjeldende i tilknytning til selve rivingsarbeidet.
Selv om slik argumentasjon har mye for seg, mener jeg at man
ikke kan trekke så snevre grenser for hvilke hensyn som kan ligge bak et vedtak
i en rivingssak. Lovens generelle formål bør få gjennomslag også i denne
typen saker bl a fordi kommunen bør ha anledning til å se de forskjellige
typer vedtak i sammenheng. Teknisk hovedutvalg kjente i dette tilfellet til
hvilke planer Byutviklergruppen ANS hadde for bruk av tomten, og det må etter
min oppfatning alt på "rivingsstadiet" i saken kunne tas hensyn til
lovens mer generelle formål. Det ville kunne oppfattes som inkonsekvent om
kommunen først tillot riving for eventuelt senere å nekte byggetillatelse, når
kommunen hele tiden hadde vært klar over hva som var planen med å rive
bygningen.
Byutviklergruppen ANS anførte videre at åpningstider var irrelevant etter
bygningslovgivningen, da det reguleres helt ut av åpningstidslovgivningen.
Synspunktene er her mye de samme som ovenfor om hvorvidt
plan- og bygningsmyndighetene kan ivareta antikvariske verdier, jf punkt 1.3.2.
Det at vi har en egen åpningstidslovgivning utelukker ikke i seg selv at slike
hensyn er relevante og saklige i en rivingssak. En annen sak er det at hensynset
til åpningstider vel må sies å ligge noe fjernt fra de hensyn plan- og
bygningsloven først og fremst skal ivareta. Det må være forsvarlig å
argumentere med at slike hensyn ikke kan være hovedbegrunnelsen for et vedtak i
en sak som gjelder søknad om riving. Men hensynet til åpningstider må i alle
fall aksepteres som et relevante sidehensyn i en slik avgjørelse. I vedtaket er
lange åpningstider fremhevet som et sjenerende moment for naboene, noe som må
være relevant i denne sammenhengen.
Byutviklergruppen ANS anførte videre at det måtte være klart
utenforliggende å se hen til hvordan Byutviklergruppen ANS tidligere hadde
forholdt seg med andre bygg i byen.
I den utstrekning tidligere erfaringer også kan si noe om
hvordan Byutviklergruppen ANS vil forholde seg til bygg i fremtiden, kan jeg
ikke se at det er utenforliggende å legge vekt på slike hensyn. Trivsel og
estetikk må ligge klart innenfor lovens formål, og hvis kommunen mener at
Byutviklergruppen ANS ikke vil ivareta slike hensyn, må kommunen ha anledning
til å lege vekt på det. Annerledes blir det selvsagt om gruppen nå ønsker å
endre forretningsprofil, men oppgaven gir ikke nærmere opplysninger om hvorvidt
så er tilfellet.
Byutviklergruppen ANS anførte videre at det var utenforliggende å legge
vekt på at kommunen kunne tenke seg å benytte den aktuelle tomten til noe
annet i fremtiden. Dersom kommunen ville båndlegge tomten til bestemte formål,
måtte den benytte hjemmelen i plan- og bygningsloven § 33.
Også her er det et spørsmål om i hvilken utstrekning
kommunen ved avgjørelsen av rivingssaken kan legge vekt på hensyn som andre
bestemmelser i loven først og fremst skal ivareta, jf drøftelsen under punkt
1.3.3. ovenfor. Det kan argumenteres for at det ville være riktigere i dette
tilfellet å benytte hjemmelen i § 33, som gir et klarere grunnlag for å båndlegge
tomten til bestemte formål. Jeg kan imidlertid vankelig se at det er klart
utenforliggende å legge vekt på fremtidige bruksformål ved behandlingen av
rivingssaken. Dette fordi de nevnte hensyn ligger innenfor lovens hovedformål.
I alle fall må det være anledning til å legge vekt på slike hensyn som en
del av begrunnelsen, altså som et lovlig sidehensyn.
Endelig anførte Byutviklergruppen ANS at det var usaklig å ta hensyn til
kommunale eierinteresser i omkringliggende arealer.
Det fremgår av begrunnelsen for avslagsvedtaket at det ikke
burde skje noe vesentlig med tomten før kommunen har bestemt hva som skulle
igangsettes på sin egen tomt som lå rett over gaten. Videre fremgår det av
faktum at de aktuelle tomtene var regulert til forretning/kontor.
Etter faktum er det ikke helt klart hva de kommunale
eierinteressene besto i. Plan- og bygningsloven skal ivareta mer allmenne
interesser, og kommunens rent forretningsmessige interesser vil derfor kunne
anses som utenforliggende. Eckhoff og Smith, Forvaltningsrett (6. utg. 1997) s.
295, nevner at det i noen tilfelle må anses som usaklig om myndighet brukes som
middel til å skaffe staten eller en kommune økonomisk vinning. Det vil således
antakelig måtte regnes som usaklig dersom begrunnelsen for kommunens avsalg var
å sikre høyest mulig tomtepris på kommunens egen eiendom, med tanke på et
fremtidig salg.
Etter min oppfatning er det imidlertid ikke naturlig å forstå
faktum slik at det er snevre økonomiske interesser som ligger bak. Vedtaket gir
vel ikke uttrykk for mer enn at bruken av de ulike tomtene i det aktuelle området
må ses i sammenheng, og det kan neppe være et utenforliggende hensyn etter
plan- og bygningsloven generelt eller rivingsbestemmelsene spesielt.
Byutviklergruppen ANS anførte at når kommunen etter klagers oppfatning
manglet avslagshjemmel, måtte utbyggerne ha rettskrav på å få rive.
Forutsetningen for drøftelsen er at Teknisk hovedutvalgs
vedtak er ugyldig. Om ugyldighetskrunnen er utenforliggende hensyn, må det
konkluderes med at Byutviklergruppen ANS ikke nødvendigvis hadde rettskrav å få
rive bygningen. Fordi om et vedtak lider av tilblivelsesmangler, er det
ikke gitt at en riktig avgjørelse må gå i motsatt retning, jf Eckhoff og
Smith, Forvaltningsrett (5. utg. 1994) s. 627. Om teknisk hovedutvalgs vedtak er
begrunnet i utenforliggende hensyn, er det langt fra utelukket at utvalget i et
nytt vedtak kan komme til samme resultat, men med en saklig begrunnelse.
Byutviklergruppen ANS anfører imidlertid at det er manglende
hjemmel, altså en innholdsmangel, som begrunner at den har
rettskrav på å få rive bygningen. Ved strengt lovbundne vedtak vil ofte
ugyldighet være ensbetydende med at parten har et rettskrav, jf Eckhoff og
Smith, Forvaltningsrett (5. utg. 1994) s. 627. Et ugyldig avslag på ytelse
etter folketrygdloven vil f eks som regel innebære at søkeren har rettskrav på
ytelsen.
I vår sak er det imidlertid tale om en skjønnsmessig
hjemmel for å nekte riving. Dessuten kan man ikke se bort fra at det finnes
andre hjemler som kan gi hjemmel for å nekte riving av bygget. På denne
bakgrunn bør det etter min oppfatning konkluderes med at Byutviklergruppen ANS
ikke hadde rettskrav på å få rive bygningen, selv om man forutsetter at
kommunens vedtak manglet hjemmel.
Byutviklergruppen ANS anførte for det første at det var en
saksbehandlingsfeil at rivingssøknaden ikke var forelagt de antikvariske
myndigheter til uttalelse før vedtaket ble truffet, jf plan- og bygningsloven
§ 95 nr 2 annet ledd og forvaltningsloven § 17.
Etter plan- og bygningsloven § 95 nr 2 annet ledd skal
kommunen forelegge saken for vedkommende myndighet når arbeidet etter denne
loven eller andre lover krever tillatelse eller samtykke fra de myndigheter som
er oppregnet i bestemmelsen. Jeg kan ikke se at rivingen av
"Sparekassen" krever samtykke fra noen av de myndigheter som er
oppregnet i bestemmelsen (helsemyndighet, brannvernmyndighet, arbeidstilsynet,
vegmyndighet, havnemyndighet, forurensningsmyndighet, Sivilforsvaret,
jordlovmyndighet, friluftsmyndighet, fredningsmyndighet og
etableringsmyndighet).
Spørsmålet blir derfor om saken var tilstrekkelig utredet,
jf forvaltningsloven § 17 første ledd. Etter denne bestemmelsen skal
forvaltningsorganet "påse at saken er så godt opplyst som mulig før
vedtak treffes". Det kan således argumenteres med at de antikvariske
myndigheter forutsettes å ha særlig fagkunnskap knyttet til de antikvariske
verdier som knyttet seg til "Sparekassen", og at saken ville vært
bedre belyst dersom en hadde innehentet uttalelse fra disse myndighetene. Undersøkelsesprinsippet
i § 17 tar i første rekke sikte på opplysning av de faktiske forhold,
jf Frihagen, Forvaltningsloven bind I s. 399, men også de mer vurderingspregete
sider av saken faller inn under utredningsplikten, jf Frihagen s. 401. Det er
kanskje særlig i tilknytning de vurderingspregete sider av saken de
antikvariske myndigheter kunne hatt noe å bidra med, f eks vurderinger av hvor
store verdier som ville gå tapt dersom bygningen ble revet. På den annen side
bør kandidatene få frem at lovens formulering "så godt opplyst som
mulig" ikke kan tas helt på ordet. Utredningsplikten vil variere etter
forholdene i den enkelte sak, jf Frihagen, Forvaltningsloven bind I s. 404 flg.
Blant annet har det betydning hvilke praktiske muligheter myndighetene har til
å innhente informasjon, hvor omfattende og byrdefullt inngrep det er tale om,
hvor lang tid en har på seg og hvor stor betydning opplysningene vil ha for
resultatet.
Jeg mener vi bør akseptere forskjellige konklusjoner på
dette spørsmålet, og la kvaliteten på kandidatenes drøftelse være avgjørende
for vurderingen.
Byutviklergruppen ANS anførte for det annet at det var en
saksbehandlingsfeil at et kommunalt organ traff avgjørelse i en sak hvor den
hadde direkte interesse i utfallet ved å være eier av tomten rett over gaten.
Anførselen reiser spørsmål om det forelå inhabilitet, jf forvaltningsloven
§ 6.
Etter min oppfatning er det nokså klart at denne anførselen
ikke kan føre frem. Habilitetsreglene i forvaltningsloven gjelder for
offentlige tjenestemenn og bl a folkevalgte, jf forvaltningsloven § 6, jf §
10. Habilitetsreglene i forvaltningsloven gjelder imidlertid ikke for offentlige
organer som sådanne, jf Frihagen, Forvaltningsrett II s. 109. Frihagen nevner
som eksempel at kommunens interesse i en bygge- eller reguleringssak ikke vil føre
til at kommunen eller kommunale organer er avskåret fra å behandle saken,
dette selv om kommunen kan ha regulære eier- eller nabointeresser i sakens
utfall (se nærmere petitavsnittet på s. 109). Det er for øvrig ikke
opplysninger i faktum som tilsier at noen av medlemmene i Teknisk hovedutvalg er
inhabile.
Byutviklergruppen krevde vedtaket om å nekte riving kjent ugyldig på grunn
av saksbehandlingsfeilene som nevnt ovenfor.
Dette reiser spørsmål om feilene "kan ha virket
bestemmende" for avgjørelsens innhold, jf forvaltningsloven § 41. Det er
ikke et krav at feilen har hatt betydning for avgjørelsens innhold. En
rimelig mulighet er nok, jf Eckhoff og Smith, Forvaltningsrett (6. utg. 1997) s.
576, og Frihagen, Forvaltningsrett III s. 247.
Mangelfull utredning av saken vil etter en nærmere helhetsvurdering kunne føre
til ugyldighet, jf Frihagen, Forvaltningsrett III s. 250. Sentralt i denne
vurderingen vil være hvor stor sannsynlighet det er for at saken ville få et
annet utfall dersom rivingssøknaden hadde vært forelagt de antikvariske
myndigheter til uttalelse før vedtaket ble truffet. En bør være åpne for
begge konklusjoner på dette spørsmålet.
Det vesentlige må være at kandidatene ser problemstillingen
og nevner relevante momenter i drøftelsen. For eksempel kan det tenkes at det
ville være et vesentlig moment i hovedutvalgets vurdering dersom de
antikvariske myndigheter ikke hadde innvendinger mot at bygningen ble revet. På
den annen side var hovedutvalgets begrunnelse for avslaget sammensatt, og det er
ikke så sikkert at det hadde kommet til et annet resultat selv om de
antikvariske myndigheter ikke skulle ha noe å innvende mot rivingen.
Forutsatt at det forelå inhabilitet, blir spørsmålet om denne feilen medfører at vedtaket til Teknisk hovedutvalg må anses ugyldig, jf forvaltningsloven § 41. Drøftelsen av dette spørsmålet er kanskje noe søkt siden det er ganske klart at habilitetsreglene ikke får anvendelse i dette tilfellet. Det er likevel et pluss om kandidatene nevner at inhabilitet normalt blir regnet som en vesentlig saksbehandlingsfeil som kan ha virket bestemmende på avgjørelsens innhold, med den følge at vedtaket anses ugyldig, se nærmere Frihagen, Forvaltningsrett III s. 250.
Noen kandidater overser eller tar svært lett på spørsmålene om virkningen av feil, og det bør trekke noe ned.
Forsvareren til Byutviklergruppen ANS, Lars Holm og Peder Ås krevde saken
prinsipalt avvist. Det samme gjør forsvareren til Marte Kirkerud. Forsvarerne
viser ikke til noe grunnlag for avvisningspåstandene.
Tiltalebeslutningen er tatt ut av politimesteren i Lillevik,
og det er nærliggende å spørre om politiet er påtalekompetent for de forhold
tiltalen gjelder.
Etter kulturminneloven § 27 annet punktum, jf første punktum, er
strafferammen bøter eller fengsel inntil 2 år. Etter straffeloven § 2 første
ledd, regnes straffbare handlinger som kan medføre fengsel i mer enn 3 måneder
fengsel som forbrytelser, om ikke annet er bestemt. Kulturminneloven har ikke
unntak fra denne bestemmelsen.
Hovedregelen er etter straffeprosessloven § 66 at
statsadvokaten avgjør spørsmålet om tiltale i forbrytelsessaker. Kandidatene
bør kjenne til denne regelen. Det kan nevnes at straffeprosesslovens § 67
annet ledd annet punktum gir Kongen i statsråd hjemmel til å bestemme at
politiet avgjør spørsmålet om tiltale for visse typer forbrytelser, jf
oppregningen i bestemmelsen og påtaleinstruksen § 22-2, men disse reglene gir
klart nok ikke hjemmel for politiet til å ta ut tiltale etter kulturminneloven.
Etter Plan- og bygningsloven § 110 er straffen kun bøter. Etter straffeloven § 2 annet ledd, jf første ledd er dette en forseelse. Politiet er således påtalekompetent, jf straffeprosessloven § 67 annet ledd første punktum. Det er således ikke grunnlag for avvisning på dette punktet.
De handlinger som er beskrevet i straffeloven § 229 og § 291 er forbrytelser fordi bestemmelsene står i strafflovens annen del, jf lovens § 2 første ledd første punktum. Etter hovedregelen i straffeprosessloven § 66 har således statsadvokaten påtalekompetansen. Med hjemmel i straffeprosesslovens § 67 annet ledd annet punktum, er politiet imidlertid gitt kompetanse til å avgjøre tiltalespørsmålet bl a i saker som gjelder § 291 (men ikke § 229), jf påtaleinstruksen § 22-2.
Politimesteren har som nevnt ikke påtalerett for tiltalepostene som gjelder
bestemmelsene i kulturminneloven eller straffeloven § 229, noe som er en
avvisningsgrunn. Det følger av straffeprosessloven § 81 om at retten av eget
tiltak prøver om den som forfølger saken har påtalerett.
Etter straffeprosessloven § 285 skal retten imidlertid gi
adgang til å avhjelpe feil som hindrer fremme av saken, og innrømme den nødvendige
utsettelse. Retten kan i vårt tilfelle altså ikke avvise saken med en gang.
Det riktige må være å utsette saken til kompetent påtalemyndighet har
avgjort tiltalespørsmålet.
Alternativt kan saken deles etter straffeprosessloven § 13
annet ledd, slik at retten bare behandler de forhold hvor tiltalen er tatt ut av
rett påtalemyndighet. Det vil imidlertid være lite hensiktsmessig i denne
saken fordi bevisførselen antakelig vil være mye den samme for de ulike
forholdene. To hovedforhandlinger over stort sett det samme tema, og med de
samme tiltalte, er lite rasjonelt. Det beste er nok å utsette saken til i påvente
av at statsadvokaten får avgjort tiltalespørsmålet.
Det mest sentrale når det gjelder avvisingsspørsmålene, er
at kandidatene kjenner til kompetansereglene. Kunnskapssvikt på dette punktet bør
trekke klart ned. Det er noen kandidater som helt overser disse spørsmålene.
Det vil må være et pluss om kandidatene kjenner til adgangen til å avhjelpe
mangler, men det er mindre sentralt. De fleste kandidatene kommer ikke inn på
dette. Spørsmålene knyttet til eventuell deling av saken kan man ikke vente at
kandidatene ser eller tar seg tid til å drøfte nærmere.
Forsvareren anførte at foretaksstraff, jf straffeloven § 48 a og § 48 b,
uansett ikke kunne anvendes da Lars Holm hadde handlet uten å forelegge
rivingsspørsmålet for de andre deltakerne i selskapet.
Det er ikke tvil om at foretaksstraff kan anvendes på
ansvarlige selskaper, jf Bratholm og Matningsdal, Straffelovkommentaren bind II
s. 916, med henvisning til forarbeidene. Det kan vel heller ikke være særlig
tvil om at Lars Holm "har handlet på vegne av" Byutviklergruppen ANS,
i egenskap av daglig leder. Det kan således neppe ha betydning at Holm ikke
forela rivingsspørsmålet for de øvrige deltakerne.
Forsvareren anførte for samtliges vedkommende at rivingsvedtaket var påklaget, at det var ugyldig og at fredningsvedtaket ikke var endelig. De to første anførslene må relatere seg til seg til overtredelsen av plan- og bygningsloven, og den andre til overtredelsen av kulturminneloven.
Anførselen om at rivingsvedtaket var påklaget og at det var ugyldig kan
neppe føre frem (selv om en forutsetter at vedtaket var ugyldig).
Plan- og bygningsloven hjemler straff bl a for den som
"utfører eller lar utføre et arbeid uten at det foreligger nødvendig
tillatelse etter § 93 første ledd". Det er naturlig å forstå
ordlyden slik at handlingen er straffbar med mindre det foreligger en positiv
tillatelse. Det er en tolking i samsvar med det som regnes for å gjelde
generelt i forvaltningsretten. Ikke så få kandidater kommer til at det ikke er
grunnlag for straff dersom vedtaket er ugyldig. Det er neppe riktig.
Et ugyldig avslag kan ikke anses som en innvilgelse av
søknaden, jf Eckhoff og Smith, Forvaltningsrett (6. utg. 1997) s. 351-52 og
594. Til og med om en forutsetter ikke bare at avslaget på rivingssøknaden var
ugyldig, men også at Byutviklergruppen ANS hadde rettskrav på å rive,
må en legge til grunn at selskapet eller deltakerne ikke skulle kunne ta seg
til rette uten straffansvar. Selv om Byutviklergruppen ANS hadde rettskrav på
tillatelse, forelå det ikke noen tillatelse da bygningen ble revet.
Eckhoff og Smith (s. 352) nevner saken i Rt 1954 s. 354 som eksempel på denne
typen tilfeller. Tre personer var nektet tillatelse til elgjakt med den
begrunnelse at jaktarealet var under 15 000 dekar som departementet hadde satt
som grense. De jaktet likevel. I straffesaken kom det frem at arealet var stort
nok, men de ble likevel dømt for ulovlig jakt. Se også Frihagen,
Forvaltningsrett III s. 181, der flere dommer nevnes.
Spørsmålet er så om det at fredningsvedtaket ikke var endelig, kan frita
for straff etter bestemmelsene i kulturminneloven.
Vedtaket om midlertidig fredning av eiendommen er fattet med
hjemmel i kulturminneloven § 22 nr 4, jf § 15. Tiltalen gjelder overtredelse
av kulturminneloven § 27 annet punktum, jf første punktum, jf § 15, jf § 22
nr 4. Det er ikke tvil om at overtredelsen av det midlertidige forbudet rammes
av straffebestemmelsen. Det at vedtaket er påklaget, og således ikke er
endelig, kan neppe endre på dette. Klagen har ikke oppsettende virkning med
mindre underinstansen, klageinstansen eller annet overordnet organ bestemmer
dette, jf forvaltningsloven § 42. Det er ikke opplyst at så er skjedd i vår
sak. Oppsettende virkning i denne saken ville for øvrig kunnet ha underminert
hele vedtaket, siden Byutviklergruppen ANS da lovlig og straffritt kunne benytte
anledningen til å rive bygningen før endelig vedtak forelå.
Annerledes stiller det seg om man forutsetter at det
midlertidige fredningsvedtaket var ugyldig. Et ugyldig påbud eller
forbud er som hovedregel en nullitet, dvs. at man straffritt kan la være å
akseptere det, se nærmere Eckhoff og Smith, Forvaltningsrett (6. utg. 1997) s.
591-92, og Frihagen, Forvaltningsrett III s 181-83. Denne problemstillingen er
ikke uttrykkelig reist i oppgaven, og man kan kanskje ikke forvente at
kandidatene kommer inn på dette.
Forsvareren anførte at Peder Ås var i god tro med hensyn til rivingstillatelsen.
Både etter plan- og bygningsloven § 110 og kulturminneloven § 27 er uaktsomhet tilstrekkelig for domfellelse. Det er således ikke avgjørende at Peder Ås var i god tro med hensyn til rivingstillatelsen. Spørsmålet er om han var i aktsom god tro, med andre ord om han burde forstått at det ikke forelå noen rivingstillatelse, og at det var fattet et midlertidig vedtak om fredning. Skyldspørsmålet må drøftes særskilt for de to tiltalepostene. Det er således lite heldig når en del kandidater overser at tiltalen gjelder to forskjellige forhold, eller drøfter de to forholdene under ett som om konklusjonen nødvendigvis må bli den samme for begge.
Etter opplysningene i faktum kan en legge til grunn at Peder Ås ikke var
klar over at Byutviklergruppen ANS manglet tillatelse til å rive bygningen. Spørsmålet
er om Ås burde forstått at slik tillatelse ikke var gitt, bl a på bakgrunn av
at Lars Holm opplyste til ham at rivingstillatelse forelå. I utgangspunktet
hadde han vel grunn til å stole på Lars Holm, men omstendighetene rundt
rivingen burde kanskje fått ham på andre tanker. Holm hadde stort hastverk med
å få bygningen revet, og det at arbeidet i tillegg skulle foregå nattetid
burde være en god grunn til å undersøke lovligheten av rivingen nærmere, f
eks ved å be Holm dokumentere at rivingstillatelse forelå.
Ved sensuren bør det åpnes for begge konklusjoner på dette
spørsmålet, slik at det er kvaliteten på drøftelsen som er avgjørende for
bedømmelsen av den enkelte kandidat
Selv om man kommer til at Peder Ås var i ond tro mht rivingstillatelsen,
eller at han utviste uaktsomhet i så måte, er det ikke gitt at han kan
straffes etter kulturminneloven. Straff for dette forholdet forutsetter at Peder
Ås kjente eller burde kjenne til at bygningen var fredet, og det er ikke
sikkert at han burde skjønt det, selv om en kommer til at han burde forstått
at det ikke forelå noen rivingstillatelse. Det er kanskje mer nærliggende å
tenke på spørsmålet om rivingstillatelse forelå enn at bygningen var fredet.
Konklusjonen på drøftelsen bør ha mindre betydning for bedømmelsen
av kandidatene. Derimot bør det gis uttelling for evne til å formulere
problemstillinger klart og å peke på relevante momenter i faktum. Noen av
momentene vil være felles med drøftelsen ovenfor, for eksempel det at rivingen
foregikk nattetid. Det som kanskje først og fremst burde lede Ås’ tanker inn
på at bygningen kunne være fredet, er at bygningen var gammel, godt
vedlikeholdt og at den gamle stilen var bra bevart både innvendig og utvendig,
med vegg- og takmalerier m.m. Det er ikke uvanlig at slike bygninger fredes, og
det kan argumenteres med at Ås som rivingsentreprenør burde undresøkt dette nærmere
og ikke uten videre stole på Lars Holm. Det er vel likevel noe tvilsomt om
dette er tilstrekkelig til å ilegge straffansvar siden Ås fått positivt
opplyst fra Holm at det forelå rivingstillatelse.
Forsvareren til Marte Kirkerud anførte for det første at det ikke fantes lovlige bevis for handlingen.
Det fremgår av faktum at aktor dokumenterte en "egenrapport" fra
tjenestemannen som Marie hadde betrodd seg til i bilen i forbindelse med pågripelsen.
En må vel forstå faktum slik at dette er det eneste beviset i saken, og at
Marie ikke har erkjent forholdet i retten.
Etter straffeprosessloven § 290 kan politirapport av
forklaring som tiltalte tidligere har gitt i saken, leses opp dersom det
foreligger motstrid mellom forklaringene, eller når det gjelder punkter
tiltalte nekter å uttale seg om eller erklærer at han ikke husker.
Egenrapporten til tjenestemannen er en gjengivelse av hva
Marte Kirkerud har fortalt til ham, men det er likevel tvilsomt om rapporten kan
regnes som en "forklaring" relasjon til bestemmelsen i § 290. I
forbindelse med en politiforklaring vil mistenkte/siktede bli gjort kjent med
sine rettigheter, bl a retten til å nekte å avgi forklaring. Det kreves at
forklaringen skal skrives ned, leses opp eller gjennomleses til vedtakelse, og
underskrives av vedkommende, jf straffeprosessloven § 230 annet ledd. Det blir
ikke gjort der tjenestemannen skriver ned det han har sett og hørt osv i en
egenrapport. En kan således neppe likestille tjenestemannens egenrapport med en
"politirapport av forklaring" som kan leses opp med hjemmel i
straffeprosessloven § 290. Se også Bjerke og Keiserud,
Straffeprosesslovkommentaren bind II s. 768 om betydningen av prosessuelle feil
ved politiavhør.
Eventuell hjemmel for å lese opp rapporten må finnes i §
297, som regulerer adgangen til å lese opp politirapport av forklaring som et
vitne tidligere har gitt i saken, når vitnet ikke er til stede under
hovedforhandlingen. En egenrapport må i denne sammenheng kunne likestilles med
en vitneforklaring i vanlig forstand.
Vilkåret for opplesning etter § 297 er at "muntlig avhør
ikke er mulig eller ville medføre uforholdsmessig ulempe eller utgift".
Bjerke og Keiserud, Straffeprosesslovkommentaren bind II s. 780, nevner at det
kan tenkes at utgiftene eller ulempene for å få vitne til hovedforhandlingen f
eks på grunn av avstandene, blir uforholdsmessige. Det kan således
argumenteres med at det ville være uforholdsmessig å transportere vitnet fra
Kosovo til Norge for å forklare seg om dette ikke alt for alvorlige forholdet.
Videre må bestemmelsen i § 297 tolkes i lys av "fair
trail" prinsippet og kravet om at tiltalte skal kunne stille spørsmål til
vitnene som føres mot ham, jf Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)
art 6 nr 1 og nr 3 d), jf straffeprosessloven § 4. Se nærmere Bjerke og
Keiserud, bind II s. 780, med henvisninger til rettspraksis.
I vår sak må det etter min oppfatning være et avgjørende
hinder for å lese opp egenrapporten at denne gjelder skyldspørsmålet, og at
den – etter det som er opplyst i oppgaveteksten – er det eneste (i alle fall
det mest sentrale) bevis i saken. Se Rt 1990 s. 312, s. 319 og s. 1221. Det
ville være lite betryggende om Marte Kirkerud skulle kunne dømmes bare på
grunnlag av en forklaring fra en tjenestemann som hun ikke får anledning til å
imøtegå og stille spørsmål til under hovedforhandlingen.
Den mest nærliggende konklusjonen på dette spørsmålet er
derfor etter min mening at Marte Kirkerud frifinnes for forsøk på skadeverk.
For det annet krevde forsvareren til Marte Kirkerud frifinnelse for
skadeverket fordi handlingen ikke var kommet til forsøkstadiet.
Spørsmålet er om Marte Kirkerud har "foretaget
Handling hvorved [ forbrytelsens]
utførelse tilsigtedes paabegynt", jf straffeloven § 49. Slik faktum er
beskrevet, må en uten videre kunne legge til grunn at Marte Kirkerud hadde
forsett om å ødelegge motoren i gravemaskinen, jf formuleringen "tilsigtedes"
i loven. Spørsmålet er om hun har foretatt en handling som innebærer en påbegynnelse
av forbrytelsen, se Bratholm og Matningsdal, Straffelovkommentaren bind I s.
191.
Sentrale momenter i vurderingen er om Marte Kirkerud var nær
fullbyrdelsen av skadeverket; i tid, sted og rent psykologisk. I dette tilfellet
var Marte Kirkerud nær utførelsen i både tid og sted, og hun hadde på forhånd
utstyrt seg med en melispose til å ødelegge motoren med. På den annen side
gjensto det å komme over en psykologisk terskel – det å skaffe seg adgang
til dieseltanken, åpne lokket og helle melisen ned i denne.
Noen kandidater nevner "Brannplandommen" i Rt 1995
s. 17 i denne sammenhengen. Tiltalen gjaldt forsøk på skadeverk, straffeloven
§ 291, jf § 49. Tiltalte hadde parkert bilen sin utenfor et lokale hvor det
skulle åpnes en forretning i hans egen bransje. Etter å ha parkert gikk han
rundt i området iført en parykk, med en stor fyrstikkeske i lommen. I bilen
stod en kanne bensin. Han ble dømt i byretten, men frifunnet i Høyesterett. Førstevoterende
uttalte bl a:
"I saken hadde gjerningsmannen utført flere forberedende handlinger (…) Men viktige handlinger – fysisk og psykisk stod også igjen: Han måtte skaffe seg adgang til lokalet, han måtte helle bensin utover, og han måtte tenne på. Etter min mening er det en nokså klar psykologisk forskjell mellom det han hadde gjort og det som stod igjen. Han gikk heller ikke direkte videre med å gjennomføre en ildspåsettelse etter å ha parkert bilen, men dro rundt i området. Jeg mener da at grensen for straffri forberedelse ikke var overskredet."
Annen relevant rettspraksis er det vist til i Mæland, Innføring i
alminnelig strafferett (2. utg. 1999) s. 69-70, Andenæs, Alminnelig strafferett
s. 30 og Bratholm og Matningsdal, Straffelovkommentaren bind I s. 191.
Grensen mellom straffri forberedelse og forsøk er flytende,
og det bør aksepteres forskjellige konklusjoner på denne drøftelsen, selv om
jeg mener det er mest nærliggende å konkludere med at Marte Kirkerud ikke har
passert grensen til forsøksstadiet. Det bør imidlertid gå frem av drøftelsen
hvilke momenter som har betydning for grensedragningen, og kjennskap til
relevant rettspraksis er selvsagt et pluss. Noen av kandidatene blander sammen
den subjektive og den objektive siden av spørsmålet, og noen blander sammen spørsmålet
om forsøkets nedre grense med spørsmålet om straffri tilbaketreden. Slike
misforståelser må føre til trekk.
Forutsatt at Marte Kirkerud hadde passert grensen for forsøksstadiet, oppstår
spørsmålet om hennes tilbaketreden er straffri etter straffeloven § 50.
Problemstillingen er ikke uttrykkelig reist i oppgaven, men slik faktum ligger
an, er det naturlig å reise spørsmålet.
Det sentrale spørsmålet er om Marte Kirkerud trakk seg
tilbake "af egen fri Vilje". I oppgaveteksten er det opplyst at hun
slo tanken om å ødelegge motoren fra seg fordi det var så vanskelig å komme
til. Dersom en oppfatter denne opplysningen slik at Marte Kirkerud tenkte hun kunne
klart å fullføre forsettet, men ombestemmer seg fordi hindringene var større
enn hun hadde regnet med, er det mest nærliggende å konkludere med at
tilbaketrekkingen var frivillig og at hun frifinnes etter straffeloven § 50.
Hvis hindringen var slik at hun ikke greide å fullføre, forelå det derimot
ikke frivillighet, Bratholm og Matningsdal, Straffelovkommentaren bind I s. 197,
med henvisning til Rt 1952 s. 742 og Rt 1988 s. 18.
Faktum er knapt på dette punktet, og konklusjonene
kandidatene kommer til, vil kunne variere med hva den enkelte kandidat legger i
formuleringen om at det var så vanskelig å komme til at hun slo det fra seg.
Forsvareren hevdet at vilkårene for straff etter tiltalen for straffeloven § 229 ikke var til stede, uten at han begrunner dette nærmere. Slik oppgaven liggere an, er det nærliggende å ta opp spørsmålet om Mate Kirkerud har påført Anette Ås "skade på legeme", og om hun har gjort dette forsettelig. Videre bør kandidatene drøfte om nødverge, eventuelt nødrett, kan begrunne straffrihet.
Ikke enhver skade på kroppen blir rammet avstraffeloven § 229. Grensen for
skadebegrepet i § 229 er skjønnsmessig, og momenter som skadens varighet og
omfang, og hvor på kroppen skaden er skjedd, har betydning, jf Andenæs og
Bratholm, Spesiell strafferett (3. utg. 1996) 63-64, og Bratholm og Matningsdal,
Straffelovkommentaren II s. 570.
I vår sak er det opplyst at Anette Ås ble påført et kutt
i leppen og en brist i en hjørnetann. Det skal generelt mindre til for å
oppfylle skadevilkåret i § 229 når skaden er i ansiktet/hodet enn ellers på
kroppen. Et kutt i leppen vil likevel normalt ikke være "skade" i
lovens forstand. En brist i en tann vil vel heller ikke være tilstrekkelig.
Flere mindre skader kan etter rettspraksis samlet anses som "skade" i
lovens forstand, men det skal vel mer til en det som var tilfelle i vår sak.
Den mest nærliggende konklusjonen er etter min oppfatning
skadevilkåret i § 229 ikke er oppfylt. De som kommer til et annet resultat, bør
imidlertid ikke straffes for det, dersom kandidatene ellers viser at jussen er
forstått. Noen kandidater drøfter dette spørsmålet helt summarisk eller nøyer
seg med å slå fast at vilkåret "klart" eller "klart ikke"
er oppfylt. Det blir alt for lettvint.
Spørsmålet om skadeforsett bør drøftes subsidiært, selv om man har
kommet til at skadevilkåret i § 229 ikke er oppfylt. En del kandidater
unnlater dette. Konklusjonen bør for øvrig ikke ha så stor betydning når det
gjelder drøftelsen av spørsmålet om forsettskravet er oppfylt. Faktum
opplyser at Marte Kirkerud kastet en stein mot Anette Ås, inn gjennom det åpne
vinduet, slik at hun fikk brist i tannen og kutt i leppen. Det er ikke gitt
detaljer om størrelsen på steinen, hvor stor avstanden var mellom Kirkerud og
Ås, om kastet var målrettet osv. Konklusjonen den enkelte kandidat kommer til,
vil antakelig avhenge av hva en legger i den beskrivelsen faktum gir.
Det viktigste må være at kandidatene viser at
forsettsbegrepet er forstått. Misforståelser eller uklarheter på dette
sentrale punktet bør trekke klart ned, f eks formuleringer som tyder på
sammenblanding med uaktsomhetsbegrepet på den ene side, eller hensiktsbegrepet
på den annen.
Spørsmålet om Marte Kirkerud må frifinnes på grunn av nødverge er ikke
uttrykkelig nevnt i oppgaveteksten, men det er et pluss om kandidatene ser denne
problemstillingen. Det er ganske få kandidater som kommer inn på dette, og de
som overser det bør ikke trekkes for det.
Etter nødvergebestemmelsen i straffeloven § 48 er det for
det første et vilkår at handlingen er gjort til avvergelse av eller forsvar
mot et "retsstridigt Angreb", dvs et ulovlig angrep. At dette vilkåret
er oppfylt, kan det ikke være så stor tvil om siden rivingen av bygningen ble
gjort uten rivingstillatelse og i strid med freningsvedtak. Det har her ingen
betydning hvorvidt Anette Ås handlet i god tro. De sentrale spørsmål er om
Marte Kirkerud har gått lenger en formålet tilsier, jf formuleringen
"fornødent hertil", og om det hun gjorde var uforholdsmessig, jf
formuleringen "ei heller maa agtes ubetinget Utilbørlig".
Det er vel tvilsomt om det var nødvendig å kaste stein mot
hodet til gravemaskinføreren for å få stanset rivingsarbeidet. Riktig nok
hadde hun først forsøkt med å rope til Anette Ås at hun straks måtte stanse
arbeidet, men det kan etter min mening neppe forsvare at Marte Kirkerud straks
etter går til det skritt å kaste stein mot maskinføreren. En alternativ
handlemåte kunne for eksempel være å tilkalle politiet og opplyse dem om at
rivingsarbeidet var ulovlig.
Dersom man kommer til at Marte Kirkeruds handlemåte var
nødvendig for å avverge angrepet, blir spørsmålet om det hun gjorde var
uforholdsmessig. Etter § 48 skal det i denne forholdsmessighetsvurderingen
legge vekt på angrepets farlighet, angriperens skyld og det angrepne rettsgode.
Formuleringen "ubetinget utilbørlig" tilsier at det skal mye til før
en nødvendig forsvarshandling må anses som uforholdsmessig, jf Bratholm og
Matningsdal, Straffelovkommentaren bind I s. 183. I dette tilfellet er det
betydelige antikvariske verdier som står på spill, og har man først kommet
til at det var nødvendig å kaste steinen mot Anette Ås for å redde disse
verdiene, mener jeg det er mest nærliggende å konkludere at handlingen ikke
var uforholdsmessig, selv om forsvarshandlingen er en ikke helt bagatellmessig
legemskrenkelse.
Mens straffeloven § 48 kan gi grunnlag for frifinnelse der gjerningsmannen
står overfor et ulovlig angrep, er § 47 aktuell der rett står mot rett. En nødrettsdrøftelse
forutsetter at det ikke forelå noe rettstridig angrep, altså at
rivingsarbeidet var lovlig. Siden det i denne saken er nokså klart at man ikke
hadde lov til å rive bygningen, blir en nødrettsdrøftelse etter min mening
noe søkt. Det er likevel ikke noe minus om kandidatene også tar opp dette spørsmålet.
Det er få kandidater som komme inn på dette.
Det sentrale vilkåret i straffeloven § 47 er at det kreves
en "særdeles betydelig" interesseovervekt i favør av
redningshandlingen. Forutsetnigen for drøftelsen er som nevn at rivingen av
bygningen var lovlig, og det kan neppe legges til grunn at det i vår sak forelå
slik interesseovervekt, selv om betydelige antikvariske verdier sto på spill.
Sivil ulydighet kan normalt ikke godtas ut fra nødrett, jf Bratholm og
Matningsdal, Straffelovkommentaren bind I s. 179, med henvisning til bl a Rt
1981 s. 21 og Rt 1989 s. 1225.
Byutviklergruppen ANS krevde søksmålet avvist på tre forskjellige grunnlag. Et spørsmål som ikke er uttrykkelig reist i oppgaven, er spørsmålet om Byutviklergruppen ANS kan dømmes til å gjenskape ornamentene og maleriene (punkt 3.1.5. nedenfor).
Byutviklergruppen ANS anførte for det første at saken måtte avvises fordi
foreningen "Briskebyen vel" ikke hadde partsevne.
Det kommer an på en sammensatt vurdering om en forening kan
ha partsevne, bl a om sammenslutningen har egne midler, og om den har organer
som kan opptre på vegne av den, jf Hov, Rettergang (2. utg. 1994) s. 213. Hov
nevner syklubber og løkkefotballklubber som eksempler på hva som vanligvis
ikke kan regnes som foreninger med partsevne.
I Rt 1933 s. 425 ble en sak reist av "kreditorene i det
ugyldig stiftede aksjeselskap Tista" avvist fordi selskapets kreditorer
"ikke utgjør noe særskilt rettssubjekt".
I Rt 1988 s. 940 ble "Tillitsmannsutvalget ved Ullersmo
landsfengsel" ikke regnet som en sammenslutning med partsevne.
I vår sak er det opplyst at foreningen "Briskebyen
vel" hadde en leder og et styre. Således er i alle fall en grunnleggende
forutsetning for partsevne til stede. Det er videre opplyst at foreningen hadde
en vel-kasse, og at denne i alle fall inneholdt kr 50.000,- innsamlet i sakens
anledning. Kassebeholdningen skulle således rekke et godt stykke på vei med
tanke på et eventuelt saksomkostningsansvar, noe som også er et sentralt
moment i vurderingen av om foreningen har partsevne. Det er også et moment av
betydning at foreningen ikke er stiftet med det formål å være part i denne
prosessen. Videre kan det nevnes at løst sammensatte foreninger vil kunne ha
partsevne i visse typer saker, men ikke i andre. Det er således en viss
sammenheng mellom spørsmålet om partsevne og spørsmålet om rettslig
interesse, jf nedenfor under punkt 3.1.4.
Videre anførte Byutviklergruppen ANS at søksmålet måtte rettes personlig
mot de tre næringsdrivende som utgjorde Byutviklergruppen ANS.
Dette er et spørsmål om Byutviklergruppen ANS har
partsevne. Selskapsloven § 2-1 fastsetter at bl a ansvarlige selskaper
"kan ha partsstilling" overfor domstoler og andre myndigheter. Anførselen
gir således ikke grunnlag for avvisning. I denne sammenheng kan det også
nevnes at tvangsfullbyrdelsesloven § 4-10 fastsetter at et tvangsgrunnlag mot
et selskap også er tvangsgrunnlag mot en selskapsdeltager som er ansvarlig for
selskapets forpliktelser. En dom mot Byutviklergruppen ANS vil således være
tvangsgrunnlag mot de tre næringsdrivende som utgjorde Byutviklergruppen ANS.
Se nærmere Hov, Rettergang (2. utg. 1994) s. 213 – 214 om disse spørsmålene.
For det tredje anførte Byutviklergruppen ANS at det bare var staten v/
departementet som kunne kreve gjenoppretting. Dette er et spørsmål om
foreningen "Briskebyen vel" har rettslig interesse i å reise søksmål
i denne saken, jf tvistemålsloven § 54.
Som det fremgår av Hov, Rettergang (2. utg. 1994) s. 164, er
det et krav at sak reises av den som er materielt berettiget i et rettsforhold.
Spørsmålene knyttet til offentligrettslige forhold er nærmere drøftet samme
sted s. 171 – 177.
"Briskebyen vel" er ikke part i saken. Begrepet
"rettslig interesse" i tvistemålsloven er imidlertid videre enn
partsbegrepet i forvaltningsloven. Det er alminnelig akseptert at en forening
kan reise søksmål når det gjelder rettigheter som tilkommer det enkelte
medlem, dersom saken gjelder rettigheter som det er naturlig at foreningen håndhever,
jf Hov (2. utg. 1994) s. 175. I dette tilfellet kan jeg imidlertid vanskelig se
at saken dreier seg om rettigheter som tilkommer det enkelte medlem av
foreningen. Det enkelte medlem har neppe rettslig interesse i å få dom for at
Byutviklergruppen ANS skulle gjenskape ornamentene og maleriene som hadde vært
i bygningen.
Det er likevel ikke utelukket at en forening har rettslig
interesse i et offentligrettslig forhold selv om saken ikke gjelder rettigheter
som tilkommer det enkelte medlem, jf Altakjennelsen Rt 1980 s. 569. I denne
saken ble Norges Naturvernforbund ansett som søksmålsberettiget i sak som
gjaldt gyldigheten av en kongelig resolusjon om utbygging av Altaelven. I denne
sammenheng har det således betydning at foreningen "Briskebyen vel" i
sine formålsbestemmelser hadde et punkt 8 om "ivaretakelse av de
arkitektoniske verdier i bydelen". Det er likevel spørsmål om dette er
tilstrekkelig. Vi vet ikke noe om hvor mange medlemmer foreningen har, og hvor
representativ den er for befolkningen i området. En må vel uansett anta at en
stor landsomfattende interesseorganisasjon som f eks Norges Naturvernforbund
lettere vil ha rettslig interesse i et offentligrettslig forhold enn en mindre,
lokal forening, i tilfeller der saken ikke gjelder rettigheter som tilkommer det
enkelte medlem.
Det kan i denne sammenheng vises til Fri Film-kjennelsen Rt
1974 s. 1272, hvor Høyesteretts kjæremålsutvalg kom til at foreningen Fri
Film ikke var søksmålsberettiget i sak om gyldigheten av et
sensurvedtak truffet av Statens filmkontroll vedrørende to filmer. Kjæremålsutvalget
la til grunn at rette vedkommende var den norske distributøren, og at Fri Film
ikke hadde den nødvendige rettslige interesse. Flere eksempler fra rettspraksis
er nevnt i Hov, Rettergang s. 176.
Etter min mening er det mest nærliggende å konkludere med
at "Briskebyen vel" ikke har rettslig interesse i denne saken, men en
motsatt konklusjon bør ikke føre til nevneverdig trekk dersom drøftelsen
ellers er god.
Et spørsmål som ikke er uttykkelig reist i oppgaven er om "Briskebyen
vel" kan kreve dom for at Byutviklergruppen ANS pliktet å gjenskape
ornamentene og maleriene som hadde vært i bygningen.
Gjenstanden for søksmål etter tvistemålsloven § 54 må være
"et retsforhold eller en rettighet", og etter § 53 et
"krav". Jo Hov, Rettergang (2. utg. 1994) s.126 flg, formulerer det
slik at søksmålet må gjelde et plikt- eller kompetanseforhold. De plikter
eller de kompetanseforhold en krever dom for må være noenlunde presist og
entydig angitt, jf Hov s. 134.
Det er vel tvilsomt om plikt å gjenskape ornamentene og
maleriene er en tilstrekkelig klar angivelse av innholdet i den plikten
Byutviklergruppen hevdes å ha, og om det overhodet er anledning til å få dom
for at noen plikter å gjenskape et kunstnerisk arbeid.
Det fremgår av oppgaveteksten at kravet om uteblivelsesdom er sendt pr
telefaks 9. oktober 2000. Et spørsmål er om en telefaks kan regnes som et
gyldig prosesskrift.
Domstolsloven forutsetter at prosesshandlinger formidles til
retten ved brev. Vi har ingen regler om adgang til bruk av telefaks, jf Hov,
Rettergang I (1999) s. 174.
I Høyesteretts kjøremålsutvalgs kjennelse i Rt 1999 s.
1820 er det lagt til grunn at et kjæremål fremsatt ved telefaks innen kjæremålsfristens
utløp vil måtte anses som rettidig såfremt originalen omgående følger
etter, jf Skoghøy, Tvistemål s. 470 og 515.
Hov, Rettergang I (1999) s. 175 (petitavsnittet) drøfter om
man i relasjon til domstolsloven § 146 annet ledd kan likestille telefaks med
offentlig telegram. Han mener at det "muligens" er forsvarlig i denne
sammenheng, men fremhever også at telefaks ikke gir den samme notoritet som
offentlig telegraf. Videre nevner han at Danmarks Højesteret har godtatt at
prosesshandlinger kan foretas ved hjelp av telefaks.
Problemstillingen om hvorvidt telefaks er tilstrekkelig, er
ikke uttrykkelig reist i oppgaven, og det er svært få som komme inn på dette.
Det er et klart pluss om problemstillingen ses. Konklusjonen på drøftelsen bør
ha mindre betydning for bedømmelsen.
Tilsvarsfristen var satt til 6. oktober, men tilsvaret ble
postlagt 9. oktober, samme dag som den nevnte telefaksen ble sendt. Spørsmålet
er om da kan avsies uteblivelsesdom. I avgjørelsen i Rt 1976 s. 1486 er det
lagt til grunn at § 152 tredje ledd også kommer til anvendelse når det
gjelder adgangen etter tvistemålsloven § 315 til å forlange uteblivelsesdom.
I den saken var tilsvarsfristen satt til 22. mai 1975. Saksøktes
prosessfullmektig anmodet om å få tilsvarsfristen forlenget til 5. juni 1975.
Anmodningen ble fremsatt i prosesskrift betegnet som tilsvar. Det var datert 22.
mai 1975, men først postlagt 23. samme måned. Saksøkerens prosessfullmektig
ble fra byretten telefonisk varslet om forholdet. I prosesskrift av 27. mai 1975
krevde han uteblivelsesdom avsagt i medhold av tvistemålsloven § 315. Det ble
ikke bestridt at det forelå tilsvar. Men det ble påberopt at tilsvaret var
avgitt for sent. Høyesterett la til grunn at avgivelse av tilsvar etter
tilsvarsfristens utløp, men før uteblivelsesdom er begjært, avverger
uteblivelsesdom.
Saksforholdet i den nevnte avgjørelsen er relativt likt vår
sak, men med den forskjell at tilsvaret og begjæringen om uteblivelsesdom er
postlagt/sendt samme dag. Antakelig må en legge til grunn at domstolsloven §
152 annet ledd også kommer til anvendelse i vår sak. Jeg går ikke nærmere
inn på dette. Få kandidater – om noen – er inne på dette spørsmålet.
Oppgaven er relativt kortfattet, men reiser en rekke problemstillinger fra både
forvaltningsretten, sivilprosessen, strafferetten og straffeprosessen. Oppgaven
er neppe mer krevende og omfattende enn vanlig, men en del av kandidatene har
problemer med å besvare alle spørsmål som reises. Det kan selvsagt ikke
kreves at alle spørsmål som er nevnt i denne veiledningen må drøftes. Det er
først og fremst de svakere kandidatene som kommer i tidsnød. Jeg vil likevel
understreke at det ikke må være et krav for å oppnå en god karakter at man
har kommet gjennom alt.
Noen av de problemstillingene som er nevnt i denne
veiledningen, er ikke reist uttrykkelig i oppgaveteksten. De færreste vil se
alle disse, og det må være de spørsmål som uttrykkelig er reist man i første
rekke kan forvente at kandidatene besvarer. Tiden tillater ikke stort mer en
det. Kandidater som kommer skjevt ut pga f eks dårlig disponering av tiden, bør
ikke straffes for hardt for det – selv om det å skille det vesentlige fra det
uvesentlige og å disponere tiden riktig er en del av prøven. Det må være det
samlete inntrykk av den enkelte kandidats kunnskaps- og forståelsesnivå som er
avgjørende for karaktersettingen, ikke hvor mange av spørsmålene som er
besvart. Men de som bevisst konsentrerer seg om f eks strafferettsdelen, og
behandler forvaltningsrettsdelen helt summarisk, bør trekkes en del for det.
Det bør ikke svare seg å velge ut de fagområder man kan best.
For å bestå bør kandidatene se i alle fall de mest
sentrale problemstillingene, og få noe fornuftig ut av drøftelsene av disse.
Kandidater som avslører flere alvorlige misforståelser på sentrale punkter,
kommer lett i faresonen. Det samme gjelder de som unnlater å besvare store
deler av oppgaven, for eksempel om hopper over forvaltningsrettsdelen av
oppgaven eller behandler denne helt summarisk. For øvrig må det samlete
inntrykket være avgjørende. De aller fleste problemstillingene i oppgaven er
sentrale i 4. avdelingspensum, og erfaringen fra sensuren så langt er at
relativt få kandidater får så lite ut av oppgaven at de ikke kan passere.
For å få laud bør man som utgangspunkt kreve at de fleste problemstillingene er forstått og drøftet på en forstandig og rettskildemessig god måte. Selv de bedre kandidatene kan få problemer med å behandle alle spørsmålene oppgaven reiser. Det at noen mindre sentrale problemstillinger er oversett eller summarisk drøftet bør ikke i seg selv utelukke en god karakter. På den annen side bør de som kommer gjennom alt, og således dokumenterer både bredde og dybde, honoreres for det. Mer avansert resonnementer, god rettskildebruk og et godt grep på de vanskeligere problemstillingene, bør kreves av de beste kandidatene.
Sist oppdatert 10. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |